تبیین
⭕️تبدیل تهدید تحریم به فرصت، با تکیه بر توان و نیروی جوان داخلی
🔹هزاران جوان در شرکتهای دانشبنیان و غیر دانشبنیان، شرکتهای فعّال تولیدی در حال تولید کالاهای تحریمیاند که هم کیفیّتش بهتر است، هم همان طور که گفتیم ارزانتر است. در دانشهای دیگر هم همین جور؛ یعنی واقعاً ما در زمینهی #استعدادجوانها هر چه بگوییم زیادی نیست و کم گفتهایم.
🔹در زمینهی دانشهای نوپدید، مثلاً #دانشنانو، ما امروز در دنیا جزو کشورهای درجهی بالا در مسئلهی فنّاوری نانو و تولید نانوی هستیم و از لحاظ مقالات علمی، مقالات مرجع، مراکز علمی جهانی میگویند در ظرف این بیست سال گذشته -چون نانو دانش نوپدیدی است- مثلاً در سال ۲۰۰۱ ایران ده مقاله در باب نانو داشت، در سال ۲۰۲۰ دوازده هزار مقاله؛ یعنی ما در ظرف بیست سال از ده مقالهی علمی در باب نانو رسیدیم به دوازده هزار مقالهی علمی؛
🔹یک چنین کارهایی بحمدالله در کشور دارد انجام میگیرد؛ #اینهامهماست. در بخشهای دفاعی هم که میبینید؛ در بخشهای دفاعی هم روزبهروز الحمدلله پیشرفت کشور برجستهتر و درخشانتر و از نظر بعضی حیرتانگیزتر دارد میشود که این تولیدات دفاعی کشور ضریب امنیّت خارجی کشور را بالا میبرد؛
🔹این خیلی مهم است برای کشور؛ یعنی «حصون الرّعیّة»؛ در واقع اینها حصن و حصاری هستند برای امنیّت کشور. بنابراین، #تهدیدتحریم را که یک تهدید واقعی و یک جنایت حقیقی است، #میتوانتبدیلکرد به #فرصت؛ به این شکل که به #ظرفیّتهایداخلی و نیروهای داخلی خودمان تکیه بکنیم.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️تساوی حقوق زن و مرد در قرآن (بخش دوم و پایانی)
🔶 #زنومرد در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... ، مگر در برخی از حقوق که بواسطهی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است؛ بعنوان مثال به یک مورد اشاره میشود:
💠 «حق مالکیت»: #قرآنکریم در عصری که برخی از اقوام و ملل #برایزن هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، #بهصراحتحقاقتصادی آنان را بیان میدارد و میفرماید:
«وَ لاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْض لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ [نساء،۳۲] و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوتها و برترىها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال] براى مردان از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است، و براى #زنان هم از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست».
🔷علامه طبرسی در بیان شان نزول این آیه چنین می فرماید: «امّ سلمه (يكى از همسران رسول خدا) به پيامبر عرض كرد: چرا مردان به جهاد مىروند، ولى زنان جهاد نمىكنند؟ و چرا براى ما نصف ميراث مردان مقرر شده است؟ سپس افزود: «اى كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنان به جهاد مى رفتيم و به كارهاى مردان مبادرت مى كرديم؟» در پاسخ به اين سؤالات بود که اين آيه نازل شد.[۱]
🔷در این آیه چند نکته به چشم میخورد؛ در ابتدای آیه چنین میفرماید که برخی از برتری هایی که بظاهر دیده میشود، به جهت شرایط خاص و بر اساس نظام احسنی است که در وجود هر یک از زن و مرد قرار داده شده است که هر یک از این تفاوت ها برای خود اسراری دارند که نظام بشری بر آن نهاده شده است. در نتیجه #آرزوکردناموری که خداوند در طبیعت افراد قرار داده است و بر اساس آن احکام و قوانین خاصی را تشریع کرده، #امریاشتباهوناصحیح است.
🔷علامه طباطبایی پیرامون کلمهی «فضل» به کار برده شده در آیه چنین میفرماید: که مراد از این کلمه مزیتهایی است که خداوند متعال روزی هر یک از زن و مرد کرده است و متناسب با این فضیلت ها، احکام متفاوتی را دربارهی آنان وضع نموده. مثل اینکه مردان را در تعدد زوجات نسبت به زنان برتری داده و در مقابل نیز زنان را به جهت دریافت نفقه و مهریه نسبت به مردان برتری داده است.[۲]
🔷نکتهی دوم اینکه، درست است که هر یک از مردان و زنان از تفاوت های طبیعی ایی برخوردارند، ولی این تفاوت ها باعث نمی شود که این افراد از آنچه بوسیلهی کسب و تلاش خود بدست می آورند محروم شوند که قسمتی از این تلاش ها، همان تلاش های مادی است؛ به این بیان که مردان مالک تلاش های خود و زنان نیز مالک تلاش ها و کوشش خود هستند.
🔷نکتهی سوم اینکه در پایان درسی که به انسان ها میدهد این است که سعی کنید به جای آنکه آرزو، حسرت چیزهایی را بخورید که از ید قدرت شما بعید و دور است؛ به جای آن از خداوند متعال درخواست و تمنا داشته باشید، چرا که این خداوند متعال است که همهی امور را بدست دارد و اوست که می تواند به شما موفقیت ها و پاداش عطا کند.
🔷نتیجه آنکه با بیان نکات بالا میتوان گفت که تفاوتی بین زن و مرد در حقوق وجود ندارد، ولی با توجه به خصوصیات و ویژگیهایی که خداوند متعال برای هر یک از زن و مرد قرار داده است، تفاوت هایی در حقوق زن و مرد احساس میشود که در واقع این چنین نیست؛ چرا که اینگونه تفاوتها ناشی از سیستم خلقتی بین زن و مرد می باشد که متناسب با آفرینش این دو صنف است.
🔷از طرف دیگر «تفاوت» مساله ای غیر از «تبعیض» است؛ چرا که تفاوت ها ناشی از ویژگی ها و استعدادها می باشد ولی تبعیض، ناشی از بی عدالتی است، و از طرف دیگر این تفاوت هاست که باعث میشود هر یک از زن و مرد وظایف خاصی را عهده دار شوند و اینگونه میتوان گفت که زن و مرد با ازدواج کردن مکمل یکدیگر خواهند بود.
🔴و نکتهی آخر اینکه #نظراسلام #تساویحقوقزنومرداست، نه تشابه میان آنها و آنچه که مورد ایراد و گاها شبهه قرار میگیرد، اشاره به تشابه حقوق دارد، نه تساوی آن، که با بیان نکات بالا به فرض وجود تشابه، این خود بی عدالتی محضی از سوی خداوند متعال خواهد بود، چرا که در اینصورت بر هر یک از زن و مرد وظایف و حقوقی متحمل میشد که خارج از توان هر کدام می بود.
پی نوشت:
[۱] مجمع البيان، ج۳، ص۷۳
[۲] الميزان، ج۳، ص۳۳۶
مآخذ: نظام حقوق زن در اسلام (مجموعه آثار شهید مطهری) ج ۱۹ ص ۱۷۵ - ترجمه تفسیر المیزان - تفسیر مجمع البیان
منبع: وبسایت رهروان ولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ضرورت معطّل نگذاشتن اقتصاد کشور به امید رفع تحریمها
🔹نکتهی آخر در باب مسائل اقتصادی این است که توصیهی مؤکّد ما به مسئولان عزیز کشورمان -چه مسئولانی که الان سر کار هستند، چه آنهایی که بعداً خواهند آمد- این است که #مسئلهیاقتصادکشور را به #رفعتحریم گره نزنند. حالا در این تبلیغات انتخاباتی هم بحث اقتصادی مطرح خواهد شد؛ اقتصاد کشور را معطّل و پادرهوا در انتظار تصمیمگیری دیگران قرار ندهند که [اگر] تحریم برداشته بشود ما این کار را میکنیم، آن کار را میکنیم. فرض کنید تحریم باقی خواهد ماند؛ اقتصاد کشور را بر اساس ماندن تحریم برنامهریزی کنید؛ و میشود برنامهریزی کرد؛
🔹چشمانتظار نباید باشید. یکی از مشکلات اقتصاد ما در این سه چهار سال اخیر همین بوده که مدام گفتیم تحریم [اگر] برداشته بشود، مثلاً فرض کنید این جوری میشود، تحریم [اگر] برداشته شد آن جوری خواهد شد، سرمایهگذاری خارجی [اگر] انجام بگیرد این جوری خواهد شد؛ این «اگر اگرها» اقتصاد را معطّل و سردرگم نگه میدارد و نبایستی بلاتکلیفی در اقتصاد به وجود بیاید، که #اینضرربزرگیاست. این راجع به مسائل مربوط به اقتصاد و شعار امسال که انشاءالله همه باید تلاش کنند این مسئلهی رفع موانع [تولید] را و پشتیبانیها را تحقّق ببخشند.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش اول)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
💠مثلاً، تحقیقات نشان میدهد که #افراددیندار، به هنگام مواجه با بحرانهای زندگی کمتر دچار استیصال و افسردگی میشوند و یا اینکه زوجین مذهبی و دیندار نسبت به زوجین غیرمذهبی، از میزان رضایت زناشویی بالاتری برخوردارند.[۱]
🔷 #تداوموالدین در مسائل دینی و عبادتها (نماز به موقع، نماز باکیفیت، روزه، توجه به حلال و حرام، نگاه، سخن و...) عامل مؤثری در تثبیت آموزههای دینی در کودک است.
🔷از مهمترین حقوق فرزند بر والدین، تربیت صحیح او است. بر اساس آیات و روایات اسلامى، سرپرست خانواده، اعم از #پدرومادر نسبت به #تربیتدینى فرزندان خود مسؤولیت سنگینى دارند.
🔷با اعتقاد به این ضربالمثل «آنچه امروز بکارید، فردا برداشت خواهید کرد»، آستینهایتان را بالا بزنید و از هماکنون دستبهکار شوید و در جهت تربیت دینی فرزندانتان که تضمینکننده سلامت روحی و رضایت زندگی آیندهشان است، گام بردارید.
🔷 #ایمان خود و همسرتان را قلبی کنید، به دیگر سخن #گفتاروعمل تان یکسان باشد. مثلاً، نگونید دروغ و تهمت از گناهان کبیره است و خود بیتوجه به آن، از صبح تا شب بدان مشغول شوید.
🔷ما معتقد هستیم که در رابطه با دیگر دورههای سنی قبول مذهب در کودکی، فراهمتر است؛ از آن بابت که فطرت او سالمتر و دستنخوردهتر است و مطالب دینی و تربیت و آداب آن را بهتر میتواند به ذهن بسپارد. از نظر ما مذهب برای افراد رنگ خدایی دارد و ریشه آن در اعماق وجود و روان و فطرت همه انسانهاست.
🔸جستجوها و کنکاشهای کودک درباره علل و مبادی جریانات و پدیدهها وسیلهای مؤثر برای طفل است که ذهن او را به کار اندازد و نشانهای است از آمادگی او برای پذیرش خدا؛ و مربی میتواند با استفاده از این زمینه قلب کودک را با فروغ ایمان روشنی بخشد.
🔸از حدود هفت سال دوم و به ویژه از حدود سنین ۱۰، کودک احساس میکند که خواستار سعادتی بینهایت است که نمیداند چیست و سعی دارد که با تردید و کنجکاوی آن را به دست آورد. او همچنین جهت اخذ و کسب معنویت و حمایت مذهب بیشتر به خدا روی میآورد و این خواستاری و ارضاء آن در تأمین آرامش روانی که ضرورت حیات اوست نقش فوقالعادهای دارد.
🔷 #برایالقایآموزههایدینی از بهترین زمان و مناسبترین مکانها استفاده کنید؛ بهترین زمان، #هنگامشادابیکودک است. هنگام خستگی، خوابآلودگی و اضطراب کودک، ارزشهای دینی را به او القا نکنید. القای ارزشها در این موقعیتها نه تنها تثبیت نمیشود، بلکه ممکن است مقاومت روانی کودک را نیز در پی داشته باشد. نشانه های عدم آمادگی کودک را از آثار چهره، رفتار و بهانهگیری هایش میتوان فهمید. باید از زمانی استفاده کرد که دل او آمادگی داشته باشد.
🔷زمان شادابی کودک وقتی است که به او هدیهای میدهید، به مسافرت پارک جنگل کوه سینما و برای صرف غذا به رستوران میروید و یا وسایل موردعلاقهاش را میخرید؛ در این موقعیتها کودک بسیار خوشحال است.
پینوشت
[۱] نگاهیدیگربهحقوقفرزندان ازدیدگاهاسلام (بهرام محمدیان) انجمن اولیا و مربیان
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ورود افراد تازهنَفَس و نوسازی در مدیریّت اجرائی کشور؛ وجههی داخلی انتخابات
🔹از جنبهی داخلی، #انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است؛ وقتی انتخابات انجام میگیرد یعنی یک افراد تازهنَفَسی وارد میدان میشوند، وارد کار میشوند، و در دستگاه اجرای کشور یک نوسازیای به وجود میآید که این خیلی چیز مهمّی است؛ کأنّه یک نَفَس تازهای به دستگاه اجرائی داده خواهد شد.
سخنرانینوروزیرهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش پنجم)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
4⃣ #مبانىقرآنى رابطه دین و سیاست (۲)
🔷 #دعوتبهکارشورایى و جمعى کردن:
🔸«وَ شاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ»؛ [آل عمران،۱۵۹] و ر.ک: [شورى،۳۸] «در کارها با آنان مشورت کن؛ اما هنگامى که تصمیم گرفتى، [قاطع باش و] بر خدا توکل کن».
🔷 #مبارزهبافسادوتباهى، ظلم زدایى و #عدلگسترى از وظایف اصلى اهل ایمان است:
🔸«وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ»؛ [هود،۱۱۳] و ر.ک: [نساء،۵۸ - نحل،۹۰ - ص،۲۸ - حج،۴۱ - بقره،۲۷۹] «بر ظالمان تکیه نکنید که موجب مى شود آتش شما را فرا گیرد».
🔷 #احترامبهحقوقانسانها و کرامت بخشى به انسان #ازاصولسیاستادیانالهى است:
🔸«وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِى آدَمَ...»؛ [اسراء،۷۰] و ر.ک: [آل عمران،۱۹ - نساء،۳۲] «ما آدمى زادگان را گرامى داشتیم...».
🔷 #امربهجهادومبارزه #باطاغوتها، مستکبران و ستمگران و لزوم تهیه امکانات دفاعى:
🔸«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ»؛ [تحریم،۹] و ر.ک: [اعراف،۵۶ - بقره،۲۱۸] «اى پیامبر! با کفار و منافقان پیکار کن و بر آنان سخت بگیر».
🔸«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»؛ [انفال،۶۰] «هر آنچه از نیروى سلاح و اسبان آماده مىتوانید براى تهدید دشمنان خداوند و دشمنان خودتان فراهم سازید».
🔸«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِیعاً»؛ [نساء،۷۱] «اى اهل ایمان، سلاح جنگ برگیرید و آنگاه دسته دسته یا با هم براى جهاد بیرون روید».
🔸«ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ» [همان،۷۵] «چرا در راه خدا جهاد نمىکنید»....
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش دوم)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
🔷 #آموزشارزشها باید با موقعیتهای گوناگون تناسب داشته باشد؛ برای مثال زمان هدیه دادن خرید منزل و یا خودرو با آموزش شکر خدا تناسب دارد؛ زمان حضور در کوه جنگل و دریا هنگام آموزش قدرت و عظمت خداست؛ زمان مسافرت دیدار مکانهای مقدس و زیارتگاهها والدین میتوانند با ذکر خصلت آن شخص یا امام معصوم ارزشها را به کودکان خودالقا کنند.
🔷تمرین قرار دادن دختر کوچک برای نماز کنار مادر گرچه به شکل تقلید، بیدار کردن کودک در سحرهای ماه رمضان گرچه مکلف نباشد، اعطای صدقات و کمکهای مالی به نیازمندان از طریق کودکان، نمونههایی از تمرین ارزشهای دینی است.
🔷 #تداوموالدیندرمسائلدینی و عبادتها عامل مؤثری در تثبیت آموزههای دینی است. نخواندن نماز توسط مادر، در ایام عذر شرعی، مانعی در راه تثبیت آموزههاست، زیرا کودک قدرت تجزیه و تحلیل اینگونه مسائل را ندارد و ممکن است حمل بر بیتوجهی و بیقیدی پدر و مادر کند. (از جمله راهها این است که در این اوقات مادر در جایگاه نماز قرار بگیرد و ذکر بگوید، طوری که کودک احساس کند مادر به وظائفش بیتوجه نیست) اگر کودک در سنی است که میتوان او را توجیه و مسئله را برایش تبیین کرد اشکالی ندارد، در غیر این صورت باید به این نکته توجه داشت.
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️حوزویون برای انتخاب صحیح مردم، مسئولند
🔹ما مکلفیم به اینکه در امور دخالت کنیم. ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم؛ مکلفیم شرعاً؛ همانطور که پیغمبر میکرد؛ همانطور که حضرت امیر میکرد. در این ایام، که اعلان میکنند #مسالهانتخابرئیسجمهور [را]، آن اشخاصی که در حوزهها هستند، باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دور افتاده و کمک کنند. و اگر نکنند، فردا مسئولاند پیش خدا و اگر مسامحه کنند، فردا مسئولاند پیش خدا.
🔹مردم را دعوت کنند به دخالت در امور، به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح، کمک کنند. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند، میکنند این کار را؛ تبلیغ میکنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستید. امروز تبلیغ اسلام برای حفظ خود اسلام. تبلیغ این است که رئیس جمهورتان را خودتان تعیین کنید. اهمیت این، همان اهمیتی است که اسلام دارد. یک نفری که وارد بشود و در راس امور واقع بشود و -خدای نخواسته- فاسد از کار در آید، یک کشور را به فساد میکشاند.
🔹برای مصالح عمومی اسلام، مکلف هستید که عمل بکنید و مردم را دعوت کنید. وادار کنید مردم را. تکلیف شرعی را به آنها بگویید. مساله، مسئله این نیست که خوب، من دلم میخواهد یک وکیل داشته باشم، دلم میخواهد یک وزیر داشته باشم؛ خیر، قضیه این نیست، #قضیهسپردنیکمملکتی است به دست یک کسی که اگر ناباب از کار در آید، #صدمهبهاسلام میزند، #جمهوریاسلامی را از بین میبرد.
🔹 #اینیکمسئلهحیاتی است برای شما، #برایاسلامومسلمین. آسان این را نگیرید که ما دخالت نمیکنیم؛ یک دسته بگویند: ما دخالت نمیکنیم، از باب اینکه امر سیاسی است، به ما چه! این امر سیاسی به همه مربوط است، به اسلام مربوط است، #بهحفظاسلام مربوط است.
بیاناتحضرتامام۶۰/۴/۱۰
منبع: سایتجامعامامخمینی(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش ششم و پایانی)
💠در ادامه به تبیین بیشتر #رابطهاسلامباسیاست در ابعاد مختلف میپردازیم
4⃣ #مبانىقرآنى رابطه دین و سیاست (۳)
🔷عزت و آقایى را مخصوص خدا و اهل ایمان دانستن و نفى هرگونه سلطه و ذلت پذیرى:
🔶«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ»؛ [آل عمران،۱۴۹] و ر.ک: [منافقون،۸ - محمد،۳۵ - هود،۱۱۳ - آل عمران،۱۴۶] «اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از کسانى که کافر شده اند اطاعت کنید، شما را به گذشته هایتان باز مىگردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد».
🔷اثبات سلطنت و حکومت براى برخى از حاکمان صالح و عادل؛ مانند طالوت و ذوالقرنین:
🔶«وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً»؛ [بقره۲۴۶ و ۲۴۷] و ر.ک: [کهف، آیات ۸۳ - ۹۸] «و پیامبرشان به آنان گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث کرده است». براى آگاهى بیشتر ر.ک: عباسعلى عمید زنجانى، مبانى اندیشه سیاسى اسلام، فصل ۵، اندیشه سیاسى در متون اسلامى؛ آیه الله مکارم شیرازى، پیام قرآن (تفسیر موضوعى)، ج ۹ و ۱۰
🔴از آنچه گذشت روشن مىشود که #بخشعظیمىازمعارف و #آموزههاىاسلامى شامل #مسائلسیاسىاجتماعى است، و نه تنها تعیین خط مشى هاى مهمى در این باره از سوى خداوند انجام شده است، بلکه مأموریت رهبرى و اجراى سیاست هاى تعیینى، از سوى خداوند بر عهده پیامبران و دیگر اولیاى الهى و مؤمنان برجسته، نهاده شده است.
🔷به تعبیر حضرت امام(ره): «آن قدر آیه و روایت که در #سیاست وارد شده است، در عبادت وارد نشده است. شما از پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه کنید، هفت، هشت تایش کتابى است که مربوط به عبادات است، باقى اش مربوط به سیاسات و اجتماع و معاشرات و این طور چیزها است. ما همه آنها را گذاشتیم کنار و یک بُعد را، بُعد ضعیفش را گرفتیم». صحیفه نور، ج ۲، ص ۱۸۰
منبع: وبسایت پرسمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش سوم)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
🔷بردن کودک به مساجد و مجالس جشن مذهبى و عزادارى و شنیدن صداى قرآن با صوت دلنشین، و دیدن اقامه نماز بزرگترها و مشاهده زمزمههاى عاشقانه انسانها در تلطیف روح کودکان مؤثر است. یکی #ازوظایفمهمخانواده انتقال ارزشها به فرزندان است. ما فقط وظیفهی نگهداری و تغذیه و پوشاک فرزندانمان را نداریم. مهمترین چیزی که باید #فرزندمان را با آن آشنا کنیم #ارزشهایدینی است و گل سرسبد این ارزشها، شناخت و در قدم بعد محبت اهلبیت (ع) هست.
🔸محبت اهلبیت یعنی: دوستی همراه با عمل به دستورات و علاقه به ایجاد شباهت بین زندگی خودمان و آن بزرگواران. این خیلی مهم است که فرزندان ما بدانند عشق و محبت اهلبیت ادعایی نیست که بتوان ده روز آن را بیان کرد و ۳۵۵ روز اصلاً به آن کاری نداشت. شیعه بودن و دوست داشتن اهلبیت با خود، مسئولیت به همراه دارد و این موضوعی است که فرزندان ما میآموزند، اما نه از حرفهای ما، بلکه از عمل ما و نحوهی زندگیمان.[۱]
🔸وقتی پسر یا دخترمان میبیند که پدر یا مادرش برای اهلبیت سیاه میپوشد و به مجلس عزاداری میرود، اما در زندگی روزمرهاش، سخنان و نحوهی زندگی این بزرگواران هیچ تأثیری ندارد، او هم در خوشبینانهترین حالت چون والدین خود رفتار میکند، اما اگر برعکس آن را ببیند و در طول زندگی متوجه شود که والدینش زندگی آن عزیزان را سرمشق قرار میدهند، و کلام آنان را میخوانند و سعی میکنند به آن عمل کنند، آنوقت خودش هم سعی میکند چنین باشد.
🔷القای ارزشهای دینی، تا حدود ۷ سالگی، بهطور مستقیم، امکانپذیر است؛ زیرا کودکان تا این سن، مقاومت روانی فراوانی در مقابل آموزههای دینی ندارند؛ اما از این سن به بعد، با توجه به افزایش مقاومت روانی آنان، باید از شیوههای القای غیرمستقیم استفاده کرد.[۲]
پینوشت
[۱] نقطههای آغاز در اخلاق عملی (محمدرضا مهدوی کنی)
[۲] نقش پدر و مادر در سازندگی کودک، رضا شاپوریان، مجله پیوند، شماره ۳
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش چهارم)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
💠سن مناسب برای تربیت دینی
🔷بهترین زمان برای این امر، دوران نونهالی است؛ که در آن فطرت خداجویی فرد دستنخورده است.
🔷نخستین آموزشها پس از تولد (البته بهصورت غیرمستقیم) با گفتن اذان و اقامه در گوش راست و چپ نوزاد، با القای آموزههای توحید، نبوت، امامت و... شروع میشود.
🔷آموزش مستقیم ارزشهای دینی از دوسالگی آغاز میشود؛ زیرا حس مذهبی در کودک از این سن آغاز میشود. در ابتدا و به مرور صلوات بر محمد و آل محمد، لاالهالاالله، حب نبی صلی ا...علیه و اله، حب اهلبیت (ع)، تلاوت قرآن و خوبی و بدی، وضو، نماز، محرم و نامحرم و... را به کودک بیاموزید.
💠نقش زمان و مکان در تربیت دینی
🔷بهترین زمان القای آموزههای دینی، زمان شادابی کودک است. توجه داشته باشید که القای ارزشها در هنگام خوابآلودگی، و اضطراب کودک، نه تنها تثبیتی به دنبال نخواهد داشت، بلکه ممکن است مقاومت روانی کودک را نیز در پی داشته باشد.
🔷از زمان شادابی کودک (زمانی که به او هدیهای میدهید، در مسافرت، پارک، دریا، جنگل، کوه، سینما و...) برای آموزش وی استفاده نمایید؛ زیرا موقعیتهای زمانی و مکانی خوب، باعث میشود که کودک بدون کمترین مقاومت روانی، پذیرای ارزشهای دینی باشد.
🔷سعی کنید آموزش ارزشها با موقعیتهای گوناگون تناسب داشته باشد؛ برای مثال از زمان هدیه دادن برای آموزش شکر و از زمان حضور در جنگل و دریا برای آموزش قدرت و عظمت خداوند استفاده نمایید.[۱]
پینوشت
[۱] گفتارهایی پیرامون اثرات پنهان تربیت آسیب زا (عبدالعظیم کریمی) انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔴امام خمینی(ره)
🔹خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم
🔹خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی.ما اگر چنانچه خلاف میکنیم نادانیم، تو بر ما ببخش.
🔹تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو واردبشویم در او.خدایا! تو مارا لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم.
🔹خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن.
📕صحیفه نور ،جلد ۱۹، صفحه ۱۶
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انقلابی - مفاهیم انقلابی - عمل انقلابی - شاخصهای انقلابیگری
🔹این هم خطا است که ما از همهی کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقّع داشته باشیم؛ یا یک درجهی از انقلابیگری توقّع داشته باشیم؛ نه. به قول ما طلبهها #انقلابیگری مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به #مفاهیمانقلاب و #عملانقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند امّا در همان راه دارد حرکت میکند.
🔹اینکه ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا بهطور کامل حرکت نکرد را متّهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضدّ انقلابی این هم خطا است؛ نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد امّا همه در این راه حرکت میکنند.
🔹مهم این است که آن #شاخصها تطبیق بکند. مهم شاخصها است. مهم این است که آن کسی هم که با آن شدّت و با آن جدّیّت حرکت نمیکند، #شاخصهایانقلابیگری را داشته باشد. اگر این شاخصها وجود داشت، آنوقت طرف انقلابی است، فرد انقلابی، مجموعهی انقلابی، دولت انقلابی، سازمان انقلابی؛ عمده این است که شاخصها را بشناسیم.
بیاناترهبرانقلاب۹۵/۳/۱۴
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️ #درماهرمضان از خدا چه بخواهیم و آنچه شایسته است در ماه رمضان از خداوند طلب كنيم چيست؟
🔷امام سجاد(ع) در دعای وداع ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه میفرماید: «السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِيهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِيهِ الْأَعْمَال » (سلام ما بر تو اي ماهي كه آرزوها در اين ماه نزديك شد) و ما فهميديم كه چه بخواهيم و آرزوهاي طولانی و دور و دراز را از ذهن خود دور کردیم، ماهي كه در آن برآمدن آرزوهاي مشروع نزديك شد.
🔷در دعاي سحر ماه مبارك رمضان نيز از امام سجاد(ع) رسيده است، كه: «خدايا آنها كه تو را نميشناسند و عبادت نميكنند، روزي ميدهي» مار و عقربها روزي خور خدا هستند، پس حيف است كه انسان تمام حاجتها را در محور مادّه و مادّيات خلاصه كند. خداوند همه كفّار و منافقين را در عالم، تأمين ميكند، پس آيا صحيح است انسان تلاش و كوشش خود را بر اين صرف كند كه از خدا طبيعت و دنيا بطلبد؟ از اين روست كه امام ميفرمايد: «سلام بر ماهی كه فهميديم در آن از خدا چه بخواهيم. آرزوهای طولانی نداشته باشيم» بلكه چيزی بخواهيم كه برای ما بماند.
🔷هنگامي كه مسلمانان عازم مهاجرت به مدينه بودند، كفار مكه به آنان اجازه ندادند اموالشان را هم منتقل كنند يا بفروشند. ميگفتند اگر ميخواهيد به مدینه برويد بايد دست خالي سفر كنيد. آنگاه اين آيه نازل شد: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَ إِيَّاكُمْ؛[عنکبوت،۶۰] چه بسا جانداراني كه نميتوانند متحمّل روزي خود شوند. خداست كه آنها و شما را روزي ميدهد».
🔷مسلمين از مكه به مدينه هجرت كردند و گفتند: ما روزي خود را با خود حمل نميكنيم؛ بالاخره خداي مكه، خداي مدينه هم هست. آن كسي كه ما را در مكه اداره مي كرد، در مدينه هم اداره مي كند. دست خالي به سوي مدينه حركت كرده و «مهاجر» ناميده شدند؛ خدا هم آنان را تأمين كرد. اين چنين نيست كه اگر انسان روح بلند نداشته باشد به او خوش بگذرد و يا اگر روح بلند و عظيم داشت در جهان تلخ كام باشد.
🔴فرمود: ما در اين ماه فهميديم از خدا چه بخواهيم؛ جلو آرزوهايمان را گرفتيم و به عبادت پرداختيم.[۱]
پی نوشت:
[۱] گردآوری از کتاب حکمت عبادات (عبدااله جوادی آملی، محقق حسین شفیعی، مركز نشر اسراء، قم، ۱۳۸۸ شمسی، چاپ ۱۵) ص ۱۷۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#رمضان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شاخصهای انقلابی بودن - پایبندی به مبانی اسلام
🔹[در بیان شاخصهای انقلابی بودن - عرض کردیم که شاخص اوّل، پایبندی به ارزشهای مبنائی و اساسی اسلام است؛ مبانی اساسی ما اینها است]. یکی دیگر از مبانی، #محوربودنمردم است که وقتی ما مردمی بودن را و محور بودن مردم را با #اسلام همراه میکنیم، ترکیب آن میشود #جمهوریاسلامی؛ جمهوری اسلامی یعنی این؛ مردم محورند، #مقاصد برای مردم است، #هدفها متعلّق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است، اختیار در دست مردم است؛ اینها مردمی بودن است: رأی مردم، خواست مردم، حرکت مردم، عمل مردم، حضور مردم و شرافت مردم در نظام جمهوری اسلامی. این یکی از آن مبانی است و به معنای واقعی کلمه باید به این معتقد بود.
🔷یکی از آن مبانی اساسی و ارزشهای اساسی عبارت است از اعتقاد به پیشرفت، اعتقاد به تحوّل، به تکامل، و تعامل با محیط، البتّه با پرهیز از انحرافها و خطاهایی که در این راه ممکن است وجود داشته باشد. #تحوّلوتکامل؛ هم فقه ما، هم جامعهشناسی ما، هم علوم انسانی ما، هم سیاست ما، هم روشهای گوناگون ما باید روزبهروز بهتر بشود، منتها به دست آدمهای خبره، به دست آدمهای وارد، به دست انسانهای اهل تعمّق و کسانی که اهلیّت ایجاد راههای نو را دارند؛ نیمهسوادها و آدمهای ناوارد و مدّعی نمیتوانند کاری انجام بدهند. به این باید توجّه داشت؛ اینها همه یک صراطی است که چپ و راست دارد؛ از وسط جادّه باید حرکت کرد.
بیاناترهبرانقلاب۹۵/۳/۱۴
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد