15.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خداحافظ ای جوانی زینب ...
🏴 با صدای کربلایی نریمان پناهی
#محرم
@TasnimNews
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️چگونگی رفتار سپاه يزيد با اسرا از كربلا تا شام
🔷در منابع آمده است كه سپاه يزيد در رفتار خود با #اسرای_اهلبيت از هيچ آزاری به آنها خودداری نكرد. يكی از ستمهای آنان در حق اين خاندان، برخورد خشونتآميز و دور از انسانيت آنان، در بردن اسرا به #كوفه و #شام بود. شايد علت آن رفتارشان اين بود كه ميخواستند از اين ماجرا در راستای هدف خود، كمال بهره را ببرند و به مخالفان حكومت بفهمانند، كه اگر آنها هم فكر قيام بر ضد حكومت را در سر بپرورانند، به همين سرنوشت دچار ميشوند؛ از اينرو در برخورد با اسرا، به هر رفتار خشنی دست زدند.
🔷 #ابن_زياد نيز كه در كوفه با خطبههای آتشين و دليرانهی اهل بيت امام نزد ديگران رسوا شده، و از برخورد شجاعانهی آنها در خشم بود، تصميم گرفت آنها را هرچه سريعتر با وضعی اسفبار روانهی شام كند. از اينرو #امام_سجاد (ع) و #اهلبيتامامحسين(ع) را تحت نظر شمر بن ذی الجوشن و مُحَفِّزبن ثَعْلَبه به شام فرستاد؛ در حاليكه بر گردن #امامزينالعابدين(ع) غُلِ گران و زنجير نهاده، [۱] و دستان مباركش را به گردن بسته بودند. امام_سجاد (ع) در راه، به حمد و ثنای خدا و تلاوت قرآن و استغفار مشغول بود و با هيچكس سخنی نگفت، [۲] مگر با خانواده امام حسين (ع). [۳]
🔷 #امام_سجاد (ع) درباره ی رفتار دشمنان با ايشان فرموده است: مرا بر شتری لاغر و عريان و لنگ سوار كردند [كه ناهموار راه میرفت]، در حالی كه سرِ حسين (ع) بر نيزه، [۴] و زنان خاندانمان پشت سر من، سوار بر شترانی لاغر و استخوانی می آمدند، و بچه های كوچك و بزرگ پشت سرمان، و نيزه ها گرداگردمان بودند. اگر اشكی از چشم يكی از ما جاری ميشد، با نيزه به سرش می زدند، تا آنكه وارد شام شديم. [۵]
🔷گزارشهای فوق، بازتابهايی از رفتار غير انسانی مأموران #يزيد با #اسرای_اهلبيت (ع) است، كه منابع كهن آن را به اختصار و اجمال گزارش كردهاند. به يقين اگر سلطهی حكومت بنیاميه در اواخر قرن نخست و اوايل قرن دوم هجری اجازه ميداد كه مورخان و مقتل نويسان، #جناياتبنیامیه را بهطور كامل گزارش دهند، ابعاد بسياری از ستمگريهای آنان در اين باره، همانند عرصه های ديگر، نمايان میشد. به هر روی تأمل در همين تعابير به كار رفته در گزارشها، عمق فاجعه و ستمگری مأموران يزيد در حق اهلبيت #امام_حسين (ع) را تا حدودی روشن ميكند.
پینوشتها
[۱] بَلاذُری، انساب الاشراف، ج ۳، ص ۴۱۶؛ طبری، تاريخ الامم و الملوك، ج ۵، ص ۴۶۰؛ شيخ مفيد، الإرشاد، ج ۲، ص ۱۱۹؛ طبرسی، اعلام الوَری بأعلام الهُدی، ص ۲۴۸؛ ابنعساكر، تاريخ دمشق الكبير، ج ۶۰، ص ۱۰۲؛ ابننما، مُثير الاحزان، ص ۹۶؛ ابنكثير دمشقي، البداية و النهاية، ج ۸، ص ۲۱۱
[۲] تاريخ دمشق الكبير، ج ۶۰، ص ۱۰۲
[۳] عمادالدين طبری، كامل بهايی، ج ۲، ص ۲۹۱
[۴] بنابر گزارش بسياری از مورخان و مقتل نويسان، #سرهای_شهدا پيش از اسرا، با سر امام حسين (ع) به شام برده شد. اما اين نكته را نيز يادآوری ميكنيم كه #ابن_زياد، اسرا را به همراه مُحَفِّزبنثَعْلبه و #شمربنذیالجوشن به شام فرستاد و آنان در راه به گروهی كه سرها را به شام ميبردند، رسيدند.
[۵] الاقبال بالاعمال الحسنة فی ما يعمل مرة فی السنة، ج ۳، ص ۸۹
#امام_حسین
#امام_سجاد
#عاشورا
#کربلا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش دهم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش تسبیح حضرت فاطمه (س)
🔷امام صادق (ع) به ابا هارون مکفوف فرمود: ای ابا هارون! ما به فرزندان خود دستور میدهیم تا تسبیحات فاطمه زهرا (س) را بگویند؛ همان گونه که آنان را به نماز خواندن سفارش میکنیم، پس بر گفتن این تسبیح مداومت کن؛ زیرا، هرگز بندهای که پیوسته این تسبیح را بگوید، گمراه و سیه رو نمیشود. [۱] این شیوهی امام صادق (ع) نشان میدهد که باید کودکان را به تدریج با #مستحبات نیز آشنا کرد، تا از آثار و #برکات مادی و معنوی آنها بهره مند شوند.
💠بیداری کودکان در شبهای مهم
🔷زمینه سازی برای بیداری کودکان در برخی از شبهای مهم، روشی است که در کانون توجه و توصیه اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است؛ در احادیث آمده است، در شبهای قدر، حضرت زهرا (س) نمیگذاشت، کسی از اهل خانهی ایشان بخوابد و #کودکان را از روز برای بیداری شب آماده میکرد؛ دستور میداد تا در روز استراحت کنند تا بتوانند شب را احیا بدارند و میفرمود: محروم کسی است که از خیر و برکت امشب محروم بماند و با دادن خوراکی در شب قدر، آنان را بیدار نگه میداشت. [۲]
🔷این رفتار حضرت فاطمه (س) نشان میدهد که بیدار ماندن در شبهای قدر دارای آثار و برکاتی است که هر کسی را که احیا بدارد شامل میشود؛ از این رو، حتی اگر کودکان با سرگرمی در این شبها بیدار باشند، برکات آن شبها شامل آنان میشود و مقدّرات بهتر و زیباتری برای ایشان رقم خواهند خورد. #ادامهدارد...
[۱] امالی صدوق، ص ۵۱۸
[۲] دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۸۲
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️«انزوا طلبی» چه آثار و پيامدهايی دارد؟ (بخش اول)
🔷انگيزه اصلى توجه انسان به مسائل اجتماعى و جامعه گرايى، از طبيعت انسان سرچشمه مى گيرد، و اين جمله كه «انسان مدنىّ بالطَّبع» است در ميان همه جامعه شناسان، يك جمله شناخته شده اى است. #گوشه_گيرى و انزوا روح انسان را به شدّت آزار مى دهد، و بر اساس مطالعات جامعه شناسان در مورد افراد تارك دنيا، #انزوا و گوشه گيرى اثر بدى در #روح آنها گذارده و در آنان افسردگى و يأس و توهّم و در غالب اوقات توليد اختلال روانى مى كند. [۱]
🔷و به همين دليل يكى از بدترين شكنجه ها براى انسان، زندان هاى انفرادى است، كه حتى در صورت ضرورت نیز نبايد ادامه يابد، زيرا به يقين موجب اختلال روانى مى شود، مگر در كسانى كه روح عرفانى فوق العاده قوى داشته باشند و با خدا انس بگيرند، و راز و نياز با او را جانشين همه چيز كنند. البته توجه انسان به زندگى اجتماعى و گروهى تنها از طبيعت و فطرت او سرچشمه نمى گيرد، بلكه منطق و عقل نيز، اين كار را به او توصيه مى كند،
🔷چرا كه بدون زندگى اجتماعى، هيچگونه رشد و ترقى نصيب انسان ها نمى شود، و اگر انسان ها از همديگر جدا زندگى مى كردند، امروز تقريباً شبیه انسان هاى نخستين بودند، زيرا با يك مطالعه ساده مى توان فهميد كه تمام علوم، دانش ها، معارف و صنايع، از ضميمه شدن افكار، انديشه ها و تجربيات به يكديگر به وجود آمده، و همين امر است كه قطار جامعه انسانى را به پيش رانده و از پيچ و خم ها عبور مى دهد، و به قلّه هاى ترقى و تكامل مى رساند. به طور كلى مى توان گفت كه تنهايى و عُزلت سرچشمه بسيارى از مفاسد، بدبختى ها و ناكامى ها است، از جمله:
1⃣بسيارى از #انحرافات_فكرى و اعوجاج سليقه، كج انديشى و بدخُلقى، از #انزوا و گوشه گيرى سرچشمه مى گيرد. به همين دليل #افراد_منزوى غالباً افراد تندخو، سخت گير، لجوج، و خودبزرگ بين هستند (البته اين اصل مانند هر اصل ديگرى استثنائاتى دارد).
2⃣عجب و #خود_پسندى يكى ديگر از آثار گوشه گيرى و انزوا است. زيرا انسان بر اساس غريزه حبّ ذات، معمولاً به خود و آثارش سخت علاقه مند است، و هرگاه با ديگران معاشرت نداشته، و فضائل و كمالات آنها را نبيند و خويش را با آنها مقايسه نكند، سبب مى شود كه خود را برترين و بالاترين انسان ها تصوّر كند. از این رو، #عجب و #خودبينى فوق العاده، از حالت توهّم و خيال پرورى حكايت مى كند. اما هنگامى كه انسان با ديگران معاشرت كند، غالباً مى بيند كه افراد فاضل تر، عالم تر، پاك تر و با تقواتر از او نیز وجود دارد، يا لااقل افراد زيادى همانند او هستند. از همين رو از عالم خيال و وهم و پندار فاصله مى گيرند، و از ادعاى بيهوده پرهيز مى كند. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] جامعه شناسى، ساموئل كنيك، ترجمه: همدانى، مُشفق ، تهران، انتشارات اميركبير، ص ۴۲۸
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#گوشه_گیری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دوازدهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠درمان فخر
🔷«تفکر در ماهيت جسمانی انسان»؛ امام علی (ع) میفرمایند: «ما لابن آدم و الفخر؟ اوله نطفة و آخره جيفة لا يرزق نفسه و لايدفع حتفه؛ #بنی_آدم را چه رسد که #فخرفروشی کند؟ در آغاز نطفه است و در پايان مردار (چند روز که از دفن جنازه بگذرد، تبديل به جيفه ميشود)، قادر نيست روزی خود را بيافريند و قادر نيست مرگ را از خود دفع کند». [نهج البلاغة، حکمت ۴۵۴]
🔷«ياد قبر و مرگ»؛ هر وقت دچار #فخر شديم برای رهايی از اين بيماری روحی، بهتر است به ياد قبر و مرگ بيفتيم. شايد علت مستحب بودن رفتن به قبرستان هر از چند گاهی، همين باشد که #فخر و #کبر را از انسان دور ميکند. فردی که به کفش و کيف و لباساش فخر ميکند، يا به ماشين و خانه و مدل تلويزيون خود فخر ميکند، اگر بياد بياورد که چند صباح ديگر بدون همه اين امور، فقط با چند متر کفن راهی قبرستان خواهد شد، ديگر دچار فخر نميشود. يا فردی که به سبب قد و قيافهاش دچار فخر و غرور شده است، اگر به ياد بياورد که همين قد و قيافه تبديل به سفرهای برای حشرات و کرمهای زير زمين خواهد شد، دچار فخر نميشود.
🔷امیرالمؤمنین امام علی (ع) در خطبه ۱۵۳ نهج البلاغه میفرمایند: «ضِع فخرکَ و اَحطِط کِبرَک و اذکر قبرَک؛ #فخر را فرو بگذار؛ #تکبّر را دور بينداز و قبر خود را ياد کن». لازم به ذکر است که طبق احاديث #ياد_مرگ و معاد، درمان بسياری از مشکلات و امراض روحی است. #قرآن_کريم هم يکی از عناوين و اسامی آن #شفا [شفاء لما في الصدور] (درمان بخش) است. ۶۰ درصد آياتش درباره #معاد است.
🔷«نيايش و از خداوند متعال خواستن»؛ در نيايش مکارم الاخلاق صحيفه سجاديه چنين آمده است، که فرد گرفتار به #فخرفروشی ميتواند هر روز چند مرتبه اين دو جمله را تکرار کند و از خداوند بخواهد: «الهی هب لی معالی الاخلاق و اَعصمنی من الفخر»؛ خداوندا! صفات عالی اخلاقی را به من ببخش و مرا از #فخرفروشی نگه دار!
🔶نتيجه نهايی در این بخش اینکه: آن مد و #مدگرايی که باعث #فخرفروشی و مباهات شود، ناروا خواهد بود. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مقام معظم رهبری:
🔹امیدواریم که خدای متعال همهی گمراهان عالم را از گمراهیشان هدایت کند و آنها را از اشتباهاتشان برگرداند؛ و امیدواریم انشاءالله خداوند متعال ملّت ایران را روز به روز عزیزتر و قدرتمندتر و برخوردارتر از امکانات زندگی قرار بدهد و آنها را خوشبخت و سعادتمند کند؛ مادّه و معنایشان را انشاءالله اصلاح کند؛ قلب مقدّس ولیّعصر انشاءالله از مردم ایران راضی باشد و دعای آن بزرگوار انشاءالله شامل حال همهی مردم ما و شامل حال این حقیر باشد؛ روح مطهّر امام بزرگوار از ما راضی باشد و ارواح طیّبهی شهیدان از ماها راضی باشند.
بخشی از بیانات معظم له ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش دوم)
💠فضایل و مناقب ایشان
🔷آن حضرت در زمره #بافضيلتترينِزنانعالم، دارای جلالت شأن، منزلت والا، قوّت استدلال، برترى عقل، استوارى قلب، فصاحت زبان و بلاغت بيان بود و این، از سخنرانى در كوفه و شام كه گويى از زبان پدرش اميرالمؤمنين (ع) ايراد مى گرديد دانسته مى شود، و نيز از احتجاج بر يزيد و ابن زياد، آنگونه كه آنها را خاموش ساخت، تا آنجا كه به بدگويى و ناسزا گفتن و مسخره كردن و دشنام دادن، كه سلاح افراد ناتوان از دليل آوردن است پناه بردند، و از #زينب_كبری (س) شگفت نيست كه اينگونه باشد؛ چرا كه او شاخه اى از شاخه هاى درخت پاك [رسالت] است. [۱] او در وقار و شخصیت همچون خدیجه (س)، در حیاء و عفّت، مانند مادرش حضرت فاطمه (س)، در شیوایی و رسایی بیان، چون پدرش امام علی (ع)، در حلم و صبر انقلابی همانند برادرش امام حسن (ع) و در شجاعت و قوّت قلب، مانند برادرش حضرت سیدالشهداء (ع) بود. [۲]
🔷 #حضرت_زینب (س) هم از نظر سن، و هم از نظر مقام و فضيلت، برتر از خواهرش ام كلثوم و بلكه مى توان گفت، پس از مادرش فاطمه (س) و جدّه اش خديجه (س)، شريفترين و بزرگترين زنان اسلام بوده است. زندگانى پر ماجرا و سخنان پر معنا و خطبه هاى بليغ و رساى او در طول مسافرت كربلا، كوفه و شام، و زهد و عبادت و ساير خصال عالى او بهترين گواه اين مُدّعاست. [۳] ایشان تربیت شده خاندان وحی است. به كوچك و بزرگ احترام میگذاشت و هیچگاه چهره ترش نمیكرد. همیشه در سلام كردن [به بانوان و محرمان] پیش دستی میكرد، و در مقابل مهمان از جا بر میخاست و مقام او را ارج مینهاد. با اینكه عبداللّه بن جعفر از بزرگان و ثروتمندان مدینه بود و در خانه، كنیز و غلام و... داشت؛ امّا حضرت #زینب_کبری (س) در كارهای خانه آنان را یاری میداد و جویای احوالشان میشد، تا اگر مشكلی دارند، آن را برطرف سازد. [۴]
🔷روزى حضرت زينب (س) در محضر دو برادرش حسن و حسين (عليهما السلام) نشسته بود. آنها درباره بعضى از گفتار رسول خدا (ص) با هم گفتگو مى كردند. در اين هنگام، #حضرت_زينب (س) به دنبال سخنان برادرانش، نكات جالب و زيبايى را بيان فرمود. پس از تمام شدن نكات و توضيحات حضرت زينب (س)، امام حسن (ع) به خواهرش فرمود: «إِنَّكِ حَقّاً مِنْ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَةِ؛ به راستى كه تو از درخت نبوّت و معدن رسالت هستی». براى اثبات نبوغ آن بزرگوار، شاهدى گوياتر از نقل خطبه مشهور حضرت زهرا (س) وجود ندارد؛ [۵] چرا كه ايشان در آن زمان بيش از پنج سال نداشته است! [۶] #حضرت_زينب (س) وارث خاندانى بود كه سرسخت ترين دشمن آنان «يزيد» درباره شان گفته است: «إِنَّ هؤُلاءِ وَرَثوُا الْعِلْمَ وَالْفَصاحَةَ وَ زَقُّوا الْعِلْمَ زَقّاً؛ اينان خاندانى هستند كه فصاحت و دانش را از پيامبر (ص) به ارث برده اند و آن را همراه شيرخوارگى از پستان مادر می مكند». [۷]
🔷 #زینب_کبری (س) همچون مادرش فاطمه (س) نمازش را اوّل وقت به جا میآورد، و در انجام آن بسیار دقّت داشت. هنگام فرا رسیدن وقت نماز، كارها را رها كرده، به نماز میپرداخت. حضرت چنان غرق در نماز و عبادت میشد كه گویا در این دنیا نیست و محو معبود یكتا میگشت. [۸] نماز های شب حضرت در طول زندگی، به ویژه در دوران اسارت، و در مسیر كوفه و شام معروف است، تا آنجا كه برادرش از او درخواست می کند كه در نماز شب برادرش را فراموش نكند. امام سجاد (ع) مى فرمايد: «در آن شب ديدم عمه ام زينب (س)، نشسته مشغول نماز و عبادت بود». امام حسين (ع) به قدرى به خلوص، عرفان و بندگى #زينب_کبری (س) اعتقاد داشت، كه هنگام خداحافظى آخر، از خواهرش درخواست دعا كرد و به او فرمود: «يا اخْتاهُ! لا تَنْسَيْنِى فِى نافِلَةِ اللَّيْلِ؛ خواهرم مرا در نماز شب فراموش مكن». [۹] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] با كاروان شام، هاشمى نوربخش، حسن، مشعر، ص ۷۱
[۲] الخصایص الزینبیه، جزایری، سیدنورالدین، ص ۱۶۰
[۳] زينب عقيله بنى هاشم (س)، رسولى محلاتى، سيد هاشم، چ اول، ص ۹
[۴] زندگانی حضرت زینب (رسالتی از خون و پیام)، ص ۱۶
[۵] بلاغات النساء، ابن ابی طاهرابن طیفور، ابوالفضل، شرح و تصحیح: احمدالالفی، ص ۱۲
[۶] سرّ نينوا، زينب كبرى (س)، محسن زاده، محمد على، چ اول، ص ۳۵
[۷] با كاروان شام، همان، ص ۷۲
[۸] داستانهایی از زندگانی حضرت زینب (س) کربندی، علیرضا، ص ۱۷
[۹] باكاروان شام، همان، ص ۷۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد