✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش دهم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش تسبیح حضرت فاطمه (س)
🔷امام صادق (ع) به ابا هارون مکفوف فرمود: ای ابا هارون! ما به فرزندان خود دستور میدهیم تا تسبیحات فاطمه زهرا (س) را بگویند؛ همان گونه که آنان را به نماز خواندن سفارش میکنیم، پس بر گفتن این تسبیح مداومت کن؛ زیرا، هرگز بندهای که پیوسته این تسبیح را بگوید، گمراه و سیه رو نمیشود. [۱] این شیوهی امام صادق (ع) نشان میدهد که باید کودکان را به تدریج با #مستحبات نیز آشنا کرد، تا از آثار و #برکات مادی و معنوی آنها بهره مند شوند.
💠بیداری کودکان در شبهای مهم
🔷زمینه سازی برای بیداری کودکان در برخی از شبهای مهم، روشی است که در کانون توجه و توصیه اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است؛ در احادیث آمده است، در شبهای قدر، حضرت زهرا (س) نمیگذاشت، کسی از اهل خانهی ایشان بخوابد و #کودکان را از روز برای بیداری شب آماده میکرد؛ دستور میداد تا در روز استراحت کنند تا بتوانند شب را احیا بدارند و میفرمود: محروم کسی است که از خیر و برکت امشب محروم بماند و با دادن خوراکی در شب قدر، آنان را بیدار نگه میداشت. [۲]
🔷این رفتار حضرت فاطمه (س) نشان میدهد که بیدار ماندن در شبهای قدر دارای آثار و برکاتی است که هر کسی را که احیا بدارد شامل میشود؛ از این رو، حتی اگر کودکان با سرگرمی در این شبها بیدار باشند، برکات آن شبها شامل آنان میشود و مقدّرات بهتر و زیباتری برای ایشان رقم خواهند خورد. #ادامهدارد...
[۱] امالی صدوق، ص ۵۱۸
[۲] دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۸۲
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️«انزوا طلبی» چه آثار و پيامدهايی دارد؟ (بخش اول)
🔷انگيزه اصلى توجه انسان به مسائل اجتماعى و جامعه گرايى، از طبيعت انسان سرچشمه مى گيرد، و اين جمله كه «انسان مدنىّ بالطَّبع» است در ميان همه جامعه شناسان، يك جمله شناخته شده اى است. #گوشه_گيرى و انزوا روح انسان را به شدّت آزار مى دهد، و بر اساس مطالعات جامعه شناسان در مورد افراد تارك دنيا، #انزوا و گوشه گيرى اثر بدى در #روح آنها گذارده و در آنان افسردگى و يأس و توهّم و در غالب اوقات توليد اختلال روانى مى كند. [۱]
🔷و به همين دليل يكى از بدترين شكنجه ها براى انسان، زندان هاى انفرادى است، كه حتى در صورت ضرورت نیز نبايد ادامه يابد، زيرا به يقين موجب اختلال روانى مى شود، مگر در كسانى كه روح عرفانى فوق العاده قوى داشته باشند و با خدا انس بگيرند، و راز و نياز با او را جانشين همه چيز كنند. البته توجه انسان به زندگى اجتماعى و گروهى تنها از طبيعت و فطرت او سرچشمه نمى گيرد، بلكه منطق و عقل نيز، اين كار را به او توصيه مى كند،
🔷چرا كه بدون زندگى اجتماعى، هيچگونه رشد و ترقى نصيب انسان ها نمى شود، و اگر انسان ها از همديگر جدا زندگى مى كردند، امروز تقريباً شبیه انسان هاى نخستين بودند، زيرا با يك مطالعه ساده مى توان فهميد كه تمام علوم، دانش ها، معارف و صنايع، از ضميمه شدن افكار، انديشه ها و تجربيات به يكديگر به وجود آمده، و همين امر است كه قطار جامعه انسانى را به پيش رانده و از پيچ و خم ها عبور مى دهد، و به قلّه هاى ترقى و تكامل مى رساند. به طور كلى مى توان گفت كه تنهايى و عُزلت سرچشمه بسيارى از مفاسد، بدبختى ها و ناكامى ها است، از جمله:
1⃣بسيارى از #انحرافات_فكرى و اعوجاج سليقه، كج انديشى و بدخُلقى، از #انزوا و گوشه گيرى سرچشمه مى گيرد. به همين دليل #افراد_منزوى غالباً افراد تندخو، سخت گير، لجوج، و خودبزرگ بين هستند (البته اين اصل مانند هر اصل ديگرى استثنائاتى دارد).
2⃣عجب و #خود_پسندى يكى ديگر از آثار گوشه گيرى و انزوا است. زيرا انسان بر اساس غريزه حبّ ذات، معمولاً به خود و آثارش سخت علاقه مند است، و هرگاه با ديگران معاشرت نداشته، و فضائل و كمالات آنها را نبيند و خويش را با آنها مقايسه نكند، سبب مى شود كه خود را برترين و بالاترين انسان ها تصوّر كند. از این رو، #عجب و #خودبينى فوق العاده، از حالت توهّم و خيال پرورى حكايت مى كند. اما هنگامى كه انسان با ديگران معاشرت كند، غالباً مى بيند كه افراد فاضل تر، عالم تر، پاك تر و با تقواتر از او نیز وجود دارد، يا لااقل افراد زيادى همانند او هستند. از همين رو از عالم خيال و وهم و پندار فاصله مى گيرند، و از ادعاى بيهوده پرهيز مى كند. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] جامعه شناسى، ساموئل كنيك، ترجمه: همدانى، مُشفق ، تهران، انتشارات اميركبير، ص ۴۲۸
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#گوشه_گیری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دوازدهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠درمان فخر
🔷«تفکر در ماهيت جسمانی انسان»؛ امام علی (ع) میفرمایند: «ما لابن آدم و الفخر؟ اوله نطفة و آخره جيفة لا يرزق نفسه و لايدفع حتفه؛ #بنی_آدم را چه رسد که #فخرفروشی کند؟ در آغاز نطفه است و در پايان مردار (چند روز که از دفن جنازه بگذرد، تبديل به جيفه ميشود)، قادر نيست روزی خود را بيافريند و قادر نيست مرگ را از خود دفع کند». [نهج البلاغة، حکمت ۴۵۴]
🔷«ياد قبر و مرگ»؛ هر وقت دچار #فخر شديم برای رهايی از اين بيماری روحی، بهتر است به ياد قبر و مرگ بيفتيم. شايد علت مستحب بودن رفتن به قبرستان هر از چند گاهی، همين باشد که #فخر و #کبر را از انسان دور ميکند. فردی که به کفش و کيف و لباساش فخر ميکند، يا به ماشين و خانه و مدل تلويزيون خود فخر ميکند، اگر بياد بياورد که چند صباح ديگر بدون همه اين امور، فقط با چند متر کفن راهی قبرستان خواهد شد، ديگر دچار فخر نميشود. يا فردی که به سبب قد و قيافهاش دچار فخر و غرور شده است، اگر به ياد بياورد که همين قد و قيافه تبديل به سفرهای برای حشرات و کرمهای زير زمين خواهد شد، دچار فخر نميشود.
🔷امیرالمؤمنین امام علی (ع) در خطبه ۱۵۳ نهج البلاغه میفرمایند: «ضِع فخرکَ و اَحطِط کِبرَک و اذکر قبرَک؛ #فخر را فرو بگذار؛ #تکبّر را دور بينداز و قبر خود را ياد کن». لازم به ذکر است که طبق احاديث #ياد_مرگ و معاد، درمان بسياری از مشکلات و امراض روحی است. #قرآن_کريم هم يکی از عناوين و اسامی آن #شفا [شفاء لما في الصدور] (درمان بخش) است. ۶۰ درصد آياتش درباره #معاد است.
🔷«نيايش و از خداوند متعال خواستن»؛ در نيايش مکارم الاخلاق صحيفه سجاديه چنين آمده است، که فرد گرفتار به #فخرفروشی ميتواند هر روز چند مرتبه اين دو جمله را تکرار کند و از خداوند بخواهد: «الهی هب لی معالی الاخلاق و اَعصمنی من الفخر»؛ خداوندا! صفات عالی اخلاقی را به من ببخش و مرا از #فخرفروشی نگه دار!
🔶نتيجه نهايی در این بخش اینکه: آن مد و #مدگرايی که باعث #فخرفروشی و مباهات شود، ناروا خواهد بود. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مقام معظم رهبری:
🔹امیدواریم که خدای متعال همهی گمراهان عالم را از گمراهیشان هدایت کند و آنها را از اشتباهاتشان برگرداند؛ و امیدواریم انشاءالله خداوند متعال ملّت ایران را روز به روز عزیزتر و قدرتمندتر و برخوردارتر از امکانات زندگی قرار بدهد و آنها را خوشبخت و سعادتمند کند؛ مادّه و معنایشان را انشاءالله اصلاح کند؛ قلب مقدّس ولیّعصر انشاءالله از مردم ایران راضی باشد و دعای آن بزرگوار انشاءالله شامل حال همهی مردم ما و شامل حال این حقیر باشد؛ روح مطهّر امام بزرگوار از ما راضی باشد و ارواح طیّبهی شهیدان از ماها راضی باشند.
بخشی از بیانات معظم له ۱۴۰۰/۱/۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش دوم)
💠فضایل و مناقب ایشان
🔷آن حضرت در زمره #بافضيلتترينِزنانعالم، دارای جلالت شأن، منزلت والا، قوّت استدلال، برترى عقل، استوارى قلب، فصاحت زبان و بلاغت بيان بود و این، از سخنرانى در كوفه و شام كه گويى از زبان پدرش اميرالمؤمنين (ع) ايراد مى گرديد دانسته مى شود، و نيز از احتجاج بر يزيد و ابن زياد، آنگونه كه آنها را خاموش ساخت، تا آنجا كه به بدگويى و ناسزا گفتن و مسخره كردن و دشنام دادن، كه سلاح افراد ناتوان از دليل آوردن است پناه بردند، و از #زينب_كبری (س) شگفت نيست كه اينگونه باشد؛ چرا كه او شاخه اى از شاخه هاى درخت پاك [رسالت] است. [۱] او در وقار و شخصیت همچون خدیجه (س)، در حیاء و عفّت، مانند مادرش حضرت فاطمه (س)، در شیوایی و رسایی بیان، چون پدرش امام علی (ع)، در حلم و صبر انقلابی همانند برادرش امام حسن (ع) و در شجاعت و قوّت قلب، مانند برادرش حضرت سیدالشهداء (ع) بود. [۲]
🔷 #حضرت_زینب (س) هم از نظر سن، و هم از نظر مقام و فضيلت، برتر از خواهرش ام كلثوم و بلكه مى توان گفت، پس از مادرش فاطمه (س) و جدّه اش خديجه (س)، شريفترين و بزرگترين زنان اسلام بوده است. زندگانى پر ماجرا و سخنان پر معنا و خطبه هاى بليغ و رساى او در طول مسافرت كربلا، كوفه و شام، و زهد و عبادت و ساير خصال عالى او بهترين گواه اين مُدّعاست. [۳] ایشان تربیت شده خاندان وحی است. به كوچك و بزرگ احترام میگذاشت و هیچگاه چهره ترش نمیكرد. همیشه در سلام كردن [به بانوان و محرمان] پیش دستی میكرد، و در مقابل مهمان از جا بر میخاست و مقام او را ارج مینهاد. با اینكه عبداللّه بن جعفر از بزرگان و ثروتمندان مدینه بود و در خانه، كنیز و غلام و... داشت؛ امّا حضرت #زینب_کبری (س) در كارهای خانه آنان را یاری میداد و جویای احوالشان میشد، تا اگر مشكلی دارند، آن را برطرف سازد. [۴]
🔷روزى حضرت زينب (س) در محضر دو برادرش حسن و حسين (عليهما السلام) نشسته بود. آنها درباره بعضى از گفتار رسول خدا (ص) با هم گفتگو مى كردند. در اين هنگام، #حضرت_زينب (س) به دنبال سخنان برادرانش، نكات جالب و زيبايى را بيان فرمود. پس از تمام شدن نكات و توضيحات حضرت زينب (س)، امام حسن (ع) به خواهرش فرمود: «إِنَّكِ حَقّاً مِنْ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَةِ؛ به راستى كه تو از درخت نبوّت و معدن رسالت هستی». براى اثبات نبوغ آن بزرگوار، شاهدى گوياتر از نقل خطبه مشهور حضرت زهرا (س) وجود ندارد؛ [۵] چرا كه ايشان در آن زمان بيش از پنج سال نداشته است! [۶] #حضرت_زينب (س) وارث خاندانى بود كه سرسخت ترين دشمن آنان «يزيد» درباره شان گفته است: «إِنَّ هؤُلاءِ وَرَثوُا الْعِلْمَ وَالْفَصاحَةَ وَ زَقُّوا الْعِلْمَ زَقّاً؛ اينان خاندانى هستند كه فصاحت و دانش را از پيامبر (ص) به ارث برده اند و آن را همراه شيرخوارگى از پستان مادر می مكند». [۷]
🔷 #زینب_کبری (س) همچون مادرش فاطمه (س) نمازش را اوّل وقت به جا میآورد، و در انجام آن بسیار دقّت داشت. هنگام فرا رسیدن وقت نماز، كارها را رها كرده، به نماز میپرداخت. حضرت چنان غرق در نماز و عبادت میشد كه گویا در این دنیا نیست و محو معبود یكتا میگشت. [۸] نماز های شب حضرت در طول زندگی، به ویژه در دوران اسارت، و در مسیر كوفه و شام معروف است، تا آنجا كه برادرش از او درخواست می کند كه در نماز شب برادرش را فراموش نكند. امام سجاد (ع) مى فرمايد: «در آن شب ديدم عمه ام زينب (س)، نشسته مشغول نماز و عبادت بود». امام حسين (ع) به قدرى به خلوص، عرفان و بندگى #زينب_کبری (س) اعتقاد داشت، كه هنگام خداحافظى آخر، از خواهرش درخواست دعا كرد و به او فرمود: «يا اخْتاهُ! لا تَنْسَيْنِى فِى نافِلَةِ اللَّيْلِ؛ خواهرم مرا در نماز شب فراموش مكن». [۹] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] با كاروان شام، هاشمى نوربخش، حسن، مشعر، ص ۷۱
[۲] الخصایص الزینبیه، جزایری، سیدنورالدین، ص ۱۶۰
[۳] زينب عقيله بنى هاشم (س)، رسولى محلاتى، سيد هاشم، چ اول، ص ۹
[۴] زندگانی حضرت زینب (رسالتی از خون و پیام)، ص ۱۶
[۵] بلاغات النساء، ابن ابی طاهرابن طیفور، ابوالفضل، شرح و تصحیح: احمدالالفی، ص ۱۲
[۶] سرّ نينوا، زينب كبرى (س)، محسن زاده، محمد على، چ اول، ص ۳۵
[۷] با كاروان شام، همان، ص ۷۲
[۸] داستانهایی از زندگانی حضرت زینب (س) کربندی، علیرضا، ص ۱۷
[۹] باكاروان شام، همان، ص ۷۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️«انزوا طلبی» چه آثار و پيامدهايی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔷 #گوشه_گيرى و انزوا روح انسان را به شدّت آزار مى دهد، و بر اساس مطالعات جامعه شناسان در مورد افراد تارك دنيا، #انزوا و گوشه گيرى اثر بدى در #روح آنها گذارده و در آنان افسردگى و يأس و توهّم و در غالب اوقات توليد اختلال روانى مى كند؛ در پایان این نوشتار به سه مورد دیگر از عواقب و تبعات #گوشه_گیری پرداخته میشود:
3⃣ #سوءِ_ظن به همه افراد حتى نزديكترين كسان، يكى ديگر از آثار منفى انزوا طلبى و گوشه گيرى است، و عجب اينكه سوء ظن سبب گوشه گيرى مى شود، و گوشه گيرى سبب سوء ظن بيشتر، اينگونه افراد مردم را نادرست، آلوده، حق نشناس، حسود و كينه توز مى پندارند، ولى هرگاه در اجتماع ظاهر شوند، و دوستان خوبى براى خود برگزينند، به زودى مى فهمند كه همه اين توقعات باطل بوده است.
4⃣غافل ماندن از #عيوب_خويش. انسان معمولا به خاطر حب ذات، عيوب خود را نمى بيند، بلكه گاه عيوب خود را، صفات برجسته و نقطه هاى قوّت مى پندارد. چرا كه انسان هميشه بايد عيوب خود را در آيينه قضاوت ديگران تماشا كند، و ببينند افراد بى طرف و بى نظر درباره او چه مى گويند و چه انتقاد و ايرادى دارند، حتى انسان عيوب خود را در آيينه فكر بدخواهانش بهتر مى تواند ببيند، چرا كه آنان در صدد عيبجويى هستند، و مو به مو شرح مى دهند؛ ولى افراد منزوى و گوشه گير از چنين آئينه اى محرومند.
5⃣دور ماندن و محروم ماندن از تجربيات ديگران. فكر و نيروى هر انسانى محدود است و تنها بخش هاى كوچكى از زندگى را مى تواند تجربه كند. ولى اگر با ديگران، مخصوصاً افراد صاحب نظر در تماس باشد، دريايى از علم و دانش و تجربه و آزمون در اختيار قرار مى گيرد، كه مى تواند همه خواسته هاى خود را در آن بيابد، و مشكلات را به كمك اين علوم و تجربه ها حل نمايد. يكى از اسرار پيشرفت سريع علم در زمان ما، تشكيل كنگره ها، انجمن ها، و به اصطلاح همايش ها است كه از مناطق مختلف يك كشور يا از نقاط مختلف دنيا در هر سال، و گاه در هر ماه جمع مى شوند و در اين گردهمايى ها، فرآورده هاى علمى و تجربيات خود را به يكديگر منتقل مى سازند، و گاه رسانه هاى عمومى، جانشين اين گردهمايى ها مى شود.
🔶در نهایت، آثار و بركات اجتماع گرايى بيش از آن است كه بتوان در اين مختصر بيان كرد، و آنچه گفتيم گوشه اى از آن بود، همچنين زيان هاى انزوا طلبى و گوشه گيرى نیز فراتر از اينها است. [۱]
پینوشت
[۱] اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب (علیه السلام)، ج ۳، ص ۴۶۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#گوشه_گیری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش سوم)
💠در کنار مادر
🔷در مدتی که #حضرت_زینب (س) تحت تربیت رسول خدا و امام علی و حضرت زهرا (علیهم السلام) بود، توانست تجارب خوبی به دست بیاورد، و در کنار این فراز و نشيبها و خاطرات تلخ و شيرين زندگی، خود را برای ادامه حركت و تلاش در راه خدا، و استقبال از مشكلات و مصائب زندگی آماده کند. در تمام دوران حزن و اندوه مادر بعد از رحلت پیامبر (ص)، با مادر در كنار او بود و شاهد ظلم و جنایت غاصبان و دشمنان در حق اهل بيت پيامبر علیهم السلام بود. در قضیه فدک و در دفاع از حقوق اهل بيت، در کنار مادرش بود، به طوری كه خود يكی از راويان آن خطبه به شمار می آيد. [۱]
💠ازدواج
🔷 #حضرت_زینب (س) در سال هفدهم هجری و در سن ۱۷ سالگی با عبدالله جعفر ازدواج کرد. عبدالله پسر جعفر طيار است. جعفر طيار برادر اميرالمومنين (ع) و از پيشگامان در راه اسلام و از مجاهدان راه خدا بود. عبدالله مورد وثوق اميرالمؤمنين (ع) بود، و بعدها نيز در جنگها و برنامه های آن حضرت شركت و حضوری چشمگير داشت، تا جایی كه در جنگ صفين، او يكی از فرماندهان سپاه امام (ع) به حساب می آمد. عبدالله علاقمند بود كه با حضرت زينب (س) ازدواج نماید، ولی حيا داشت كه ایشان را مستقيما از اميرالمؤمنين (ع) خواستگاری كند.
🔷لذا قاصدی به حضور امام فرستاد و خواستگاری خود را عرضه داشت. اميرالمؤمنين (ع) نيز او را برای این امر سزاوارتر ديد و با آن موافقت كرد، و مهريه زينب (س) را به ميزان مهريه مادرش قرار داد، [۲] اما اين ازدواج فرخنده، يك شرط نيز به همراه داشت. شرط اين ازدواج آن بود كه اگر #امام_حسين (ع) به مسافرتی می رود، #زينب_کبری (س) نيز مجاز باشد كه او را همراهی كند و عبدالله مانع اين كار نشود. اين شرط در خصوص ملاقات اين دو خواهر و برادر نيز به چشم می خورد، و البته كه كمتر روزی اتفاق می افتاد كه ايشان يكديگر را ملاقات نكنند. [۳] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] من لا یحضره الفقیه، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، چ ۲، ج ۳، ص ۵۶۷؛ علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۴۸
[۲] ۴۸۰ يا ۵۰۰ درهم و هر درهم معادل يك مثقال شرعی نقره است كه هر مثقال ۱۸ نخود است.
[۳] رياحين الشريعه در ترجمه دانشمندان بانوان شیعه، محلاتی، ذبیح الله، ج ۳، ص ۴۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش چهارم و پایانی)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. در ادامه به یک مورد دیگر از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد.
💠حضور در کرسی های آزاد اندیشی و روشنگری دینی و سیاسی
🔷یکی از تکنیک های راهبردی، که #امام_کاظم (ع) به وسیله آن توانستند به اهداف استراتژیک خود دست یابند، حضور در کرسی های آزاد اندیشی و جلسات مناظره و گفتگو بود. کرسی های مناظره و گفتگوی علمیای که بیشتر در جهت تعمیق اندیشهی شیعی، و شبهه زدایی از ارکان فکری و فرهنگی آن، صورت می پذیرفت، بطوری که به خوبی می توان از ماحصل آن، سندهای راهبردی مکتب شیعه را استخراج نمود. به طور کلی می توان اینچنین مناظرات حضرت را دسته بندی کرد:
🔷الف). مناظرات #امامموسیکاظم (ع) با #خلفای_عباسی. [۱] حضرت همچنین با مهدی عباسی مناظرههایی درباره فدک و نیز حرمت خمر در قرآن انجام داده اند. ایشان با هارون عباسی نیز مناظراتی داشته اند. از آنجا که هارون میخواست خویشاوندی پیامبر (ص) با خود را، نزدیکتر از نسبت او با #موسی_بن_جعفر (ع) نشان دهد، حضرت در حضور هارون به نزدیکتر بودنِ انتساب خویش به پیامبر تصریح کردند. [۲] ب). مناظره با دانشمندان یهودی و مسیحی [۳] ج). مناظره با برخی از سران فرق اسلامی از جمله ابوحنیفه [۴]
پی نوشت ها:
[۱] ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۳۱۲-۳۱۳؛ عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ الکافی، ج۶، ص۴۰۶
[۲] ر.ک: الکافی، ج۶، ص۴۰۶؛ وسائل الشیعه، ج۲۵، ص۳۰۱؛ عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ شبراوی، الاتحاف بحب الاشراف، ص۲۹۵
[۳] ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۳۱۱-۳۱۲
[۴] الکافی، ج۳، ص۲۹۷
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بیانات در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم
🔹شما برادران عزیز در یک #برهه_دشواری مسئولیّت را پذیرفتهاید؛ انشاءالله خداوند کمکتان میکند؛ بنده هم دعا خواهم کرد و امیدواریم که موفّق باشید. به هر حال شرایط دشواری است با #وضع_تورّم و مشکلات معیشتی مردم و مسئله کرونا و مسائل گوناگونی که وجود دارد. اگر انشاءالله از سویی #تلاش_مجاهدانه و حقیقتاً شبانهروزی و خستگیناپذیر [داشته باشید] و از طرفی توسّل و توکّل به خداوند متعال را برای خودتان ذخیره کنید و سرمایه قرار بدهید قطعاً پیروز خواهید شد، قطعاً موفّق خواهید شد و بر مشکلات فائق خواهید آمد. نیّت الهی بکنید؛ نیّت الهی هم در این جایگاه شما یعنی نیّت خدمت به مردم؛ همین که واقعاً به قصد خدمت به مردم وارد میدان بشوید، این یک نیّت الهی و پاکیزه است و خدا به این برکت خواهد داد. و من یک توصیهای به همهی مسئولین در دورههای مختلف داشتهام، به شما هم عرض میکنم این توصیه را: زمان شتابان میگذرد و این چهار سال زود تمام میشود؛ از هر ساعتی، از هر فرصتی استفاده کنید و نگذارید وقتی را که متعلّق به مردم و متعلّق به اسلام است، تضییع بشود و از همهی امکانات -از همهی امکانات زمانی و وقتی- استفاده کنید.
تاریخ ۱۴۰۰/۶/۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش یازدهم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش با معرفی ایام
🔷ایامی در هفته، ماه و سال هستند که از اهمیتی ویژه برخوردارند، که باید به کودکان نیز آموزش داده شوند! #اهل_بیت علیهم السلام برای درک و فهم بهتر کودکان، از پدران می خواهند تا در این ایام، با ایجاد تغییراتی، بزرگی و عظمت آن ایام را به کودکان خود تفهیم نمایند. رسول خدا (ص) به مسلمانان فرمان میدهد که در روز جمعه، برای فرزندان خود گوشت تهیه کنند و فضیلت این روز را هم برای آنان بیان کنند. [۱]
🔷زیرا روز جمعه عید مؤمنان است و روزی است که مسلمانان باید از این فرصت برای آموختن مسائل دینی و عقیدتی بهره گیرند، که پیامبر (ص) فرموده است: وای بر مسلمانی که در ایام هفته، جمعه را به یاد گرفتن دستورات الهی اختصاص ندهد. [۲] اميرالمؤمنين امام علی (ع) به نکتهی روانشناسانهای در این زمینه اشاره میکند و میفرماید: هنگامی که شب جمعه فرا میرسد، برای خانوادهی خود میوه تهیه کنید تا از رسیدن جمعه شادی و خوشحالی نمایند؛ [۳]
🔷در حقیقت، این کار سبب میشود تا خانواده و کودکان از رسیدن این روز شادمان شوند و تفاوت آن را با شبها و روزهای دیگر درک نمایند. #اهل_بیت علیهم السلام همین روش را برای اعیاد دیگر هم پیشنهاد کردهاند؛ امام صادق (ع) فرمودند: عید غدیرخم، از عید فطر و عید قربان و روز جمعه، با فضیلتتر است؛ سپس فرمود: کار نیک در آن روز، برابر هشت ماه عبادت و کار نیک در روزهای دیگر است؛ سزاوار است در این روز یاد خدا شود و بیشتر بر پیامبر (ص) درود فرستاده شود و هر مردی در این روز، بر اهل و عیال خود راحتی و گشایش ایجاد نماید. [۴]
🔷به کارگیری این راه و روش، خاطرهای خوش برای کودکان بر جا میگذارد و زمینهی آشنایی و معرفت آنان را با این ایام و اتفاقات آنها فراهم میسازد. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۹۹
[۲] بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۳۶
[۳] عدة الداعی، ص ۷۵
[۴] ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۷۵؛ وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۴۴۳
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش چهارم و پایانی)
💠تعلیم دین به بانوان کوفه
🔷زمانى كه اميرالمؤمنين امام علی (ع) مركز خلافت خود را از مدينه به كوفه منتقل كرد، #حضرت_زينب (س) نيز با شوهرش عبدالله بن جعفر به كوفه آمد و در آنجا ساكن شدند. در اين مدت #حضرت_زينب (س) نيز به ارشاد و تعليم زنان كوفه اشتغال داشت. در كوفه مجلس درسى براى زنها تشكيل داد و براى آنها قرآن را تفسير مى كرد. [۱] آن حضرت از محدثان و #راویان_حدیث می باشد. احادیث ایشان از مادر، پدر، برادران، امّ سلمه، امّ هانى و دیگر زنان می باشد. [۲]
💠همراه با قیام برادر و مروِج انقلاب حسینی
🔷 #حضرت_زينب (س)، از آغاز #قيامامامحسين (ع) با برادر خویش همراهی کرد و در تمام دوران قيام، همدل و رازدار او بود. شب عاشورا و گفتگوهايش با برادر، روز عاشورا و استقبال هاى شكوهمندش از شهيدان، شب يازدهم محرّم و رثاى جانسوز او در كنار قامت خونين برادر و خطاب او به پيامبر خدا، اینها جلوه ای از صفحات زرّين و جاودانه زندگانى سرشار از جلالت، شكيبايى و والايى اوست. [۳]
🔷آن حضرت، استوار و شکوه مندانه پس از #حادثه_عاشورا، سرپرستى قافله اسيران را بر عهده گرفت. وقتی مردم كوفه فرزندان پيامبر را آنگونه ديدند، گریه و شیون سر دادند، #حضرت_زينب (س) با صلابت و محکم اینگونه سخن گفت: اى كوفيان! اى نيرنگ بازان و خيانتكاران و بى وفايان! اشكتان خشك و ناله تان آرام مباد! مَثَل شما، مَثَل كسى است كه رشته هاى خود را پس از تابيدن، از هم باز مى كند ... واى بر شما! مىدانيد چه جگرى از پيامبر (ص) پاره پاره كرديد، و چه پيمانى را شكستيد و كدامين پرده نشين او را بيرون كشيديد و چه حرمتى از او هتك كرديد و چه خونى از او ريختيد؟! آن حضرت زبان على (ع) در كام داشت، مردمانى كه بارها، خطابه هاى مولا را شنيده بودند، كلام و خطابه على (ع) را به عيان ديدند، و كسى گفت: «به خدا سوگند، زنِ باحيايى چنين سخنور، نديده بودم. گويى زبان على (ع) را بر كام دارد». خطابه هاى حضرت زينب (س) در اوج فصاحت و بلاغت و تأثير گذارى بيان مى شد، كه او خود، فرزانه اى موقعيت شناس بود. [۴]
🔷دکتر بنت الشاطی در توصیف حضرت زینب (س) این گونه سخن می گوید: «#زینب (س) آیینه تمام نمای یک بانوی شجاع است، که در لحظات بسیار سخت و بحرانی، کاری کارستان انجام داد. وی را #شیر_زن_کربلا نامیدند؛ چرا که وی اولین بانویی است که در لحظات سخت، با یتیمان و اسیران همدردی می کرد، بر بالای سر محتضران حاضر شد، برای انتقام خون شهیدانی که بدن هایشان عریان در کربلا مانده بود قیام کرد، و نگذاشت خون های به ناحق ریخته آنان به هدر رود و پایمال شود. زینب کبری (س) علیرغم عمر کوتاهش بعد از حادثۀ عاشورا (یک سال و نیم)؛ توانست حزن و اندوه آن حادثۀ عظیم را در دل شیعیان آن چنان شعله ور کند که تا دنیا باقی است، این شعله خاموش نخواهد شد. آن بانوی بزرگ در این مدت کوتاه توانست مسیر تاریخ را عوض کند، لذت پیروزی ظاهری و موقتی را برکام ابن زیاد و یزید و بنی امیه، چنان تلخ کند که منجر به فضاحت و رسوایی دولت اموی گردد. [۵]
💠وفات
🔷 #حضرت_زينب (س) در ۱۵ رجب سال ۶۲ ه. ق در سن ۵۷ سالگى - حدود يك سال و نيم بعد از شهادت امام حسين (ع) - از دنيا رفت و در نزديكى دمشق در روستاى «راويه» به خاك سپرده شد. اكنون اين روستا، به «زينبيه» شهرت دارد و به شهر متصل است. [۶] البته اقوال دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که چندان مشهور نیست. در تاریخ آن حضرت از علت وفات آن بزرگوار چیزی ذکر نشده است. [۷]
پینوشتها
[۱] زينب عقيله بنى هاشم (س)، ص ۲۶
[۲] فاطمه زهرا (س) شادمانى دل پیامبر، رحمانى همدانى، احمد؛ افتخارزاده، سید حسن، انتشارات بدر، چ ۴، ص ۸۶۵
[۳] ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۴۱؛ زینب کبری (س)، از ولادت تا شهادت، قزوینی، سید محمد کاظم، مترجم: کاظم حاتمی طبری، پیام مقدس، قم، چ ۲، ص ۹۴
[۴] دانشنامه اميرالمومنين (ع) بر پايه قرآن و حديث و تاريخ، ج ۱، ۱۶۷
[۵] السیده الزینب، عقیله بنی هاشم، عبدالرحمن، عایشه، مترجم: سیدرضا صدر، بوستان کتاب، چ ۸، ص ۹
[۶] با كاروان شام، همان، ص ۶۷
[۷] زینب کبری (س)، همان، ص ۲۷
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش سیزدهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠درمان مدگرايی افراطی
🔷مد و #مدگرايی معتدل، در صورتی که در چهارچوب شرع و ارزش های ملی و فرهنگی باشد، مذموم نخواهد بود، اما #مدگرايی_افراطی يا خارج از چهارچوب شرع، مذموم است، و در صورت ابتلا بايستی از آن رهايی يافت. چون مدگرايی افراطی ميتواند منجر به رشک و حسد ورزی، فشار و گرفتگی و ملال روحی، و چندين نوع ناخوشی و ناملايمات روحی ديگر شود. توان مالی افراد محدود است، افراد و خانواده قادر نيستند هر روز با صرف هزينههای زياد، لباس يا لوازم زندگی که تازه #مد شدهاند را بخرند؛ مگر با به زحمت و تکلّف انداختن خود و خانواده. به راستی ميتوان ادعا کرد که #مدگرايی_افراطی نوعی مرض و #بيماری_روحی است، که قبل از مزمن و علاج ناپذير شدن آن، بايستی به #درمان و مداوا پرداخت. اما برخی از راههای درمان اين بيماری عبارتند از:
1⃣معمولاً انسانهايی که به لحاظ درونی و فکری پر نيستند، دچار مدگرايی افراطی ميشوند. چون ميخواهند خلاء روحی خود را با ظواهر و زينت های ظاهری پر کنند. به نظر ميرسد #ارتقاء_فکری از طريق مطالعه و تفکر ميتواند باعث ارتقای شخصيت شود، و ديگر فرد سراغ مدگرايی افراطی نرود. در اين ميان مطالعه کتابهای مورد تأييد اهل فن که در قلمرو فلسفه و عرفان راستین تالیف گردیده، نقش بهسزایی دارد.
2⃣ #تفکّر در #آيات و #احاديثی که به مذمّت و نکوهش #ظواهر_فريبنده #زندگی_دنيوی ميپردازند؛ مانند: «وَ فَرِحُواْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ؛ [رعد، ۲۶] ولى آنان به #زندگى_دنيا شاد شدهاند، و زندگى دنيا در [برابر] #آخرت جز بهرهاى [ناچيز] نيست». «وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛ [طه، ۱۳۱] و هرگز چشمان خود را به نعمت هايی که به گروههايی از آنها داده ايم، مدوز؛ اينها شکوفه های زندگی دنياست، تا آنان را در آن بيازماييم و #روزی_پروردگارت بهتر و پايدارتر است». «لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ [حجر، ۸۸] و به آنچه ما دستههايى از آنان [=کافران] را بدان برخوردار ساختهايم چشم مدوز و بر ايشان اندوه مخور، و بال خويش براى مؤمنان فرو گستر. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️دلیل #شایعه_پروری شبکههای اجتماعی چیست؟ (بخش اول)
🔷بسیاری بر این باورند که #شایعات و #اخبار_نادرست نیز بخشی از زندگی روزمره محسوب میشوند و باید با آنها کنار آمد! به نظر میرسد جوانان بیشتر طرفدار این دیدگاه هستند و تصور میکنند کارکرد سرگرمی و گذران فراغت #شایعه سبب میشود اطلاعات نادرست آسیب زننده نباشند، اما #افراد و گروههایی که در اثر این #شایعات آسیب میبینند، #آبرو، اعتبار یا #سرمایه_اجتماعی خود را از دست میدهند. سلامتی آنان در معرض تهدید قرار میگیرد و سازمانها و موسساتی که برای خنثی کردن آثار و پیامدهای نشر این اخبار، هزینههای مالی و انسانی سنگینی متحمل میشوند، به خوبی میدانند #اطلاعاتگمراهکننده یا #دروغ چندان هم بی ضرر نیست، به ویژه اگر ابزار انتشار آن #شبکههای_اجتماعی باشند.
🔷 #شایعات، اطلاعات یا اخباری هستند که #صحت آنها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار میگیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهد. عموم مردم در برخورد با چنین پیامهایی کمتر میاندیشند و کمتر خود را برای بررسی کردن درستی محتوا به دردسر میاندازند. #شایعات به آسانی آب خوردن منتشر میشوند، زیرا بازنشر آنها در شبکههای اجتماعی #بسیار_سریع و #گسترده است، ضمن این که در #فضای_مجازی که کنترل مستقیم بر محتوا وجود ندارد، و عملا فرایند دروازه بانی پیام صورت نمیگیرد، هر کاربر میتواند تولیدکننده محتوا و نشر دهنده آن باشد، بی آن که صلاحیت تولید پیام را داشته باشد.
🔷بدتر این که در فرایند نشر و بازنشر هر #شایعه، هر کاربر میتواند در محتوا دخل و تصرف انجام دهد، اطلاعاتی را بردارد یا بیافزاید؛ بنابراین پیام هر بار که منتقل میشود، تغییرات جزیی پیدا میکند و به عبارتی یک کلاغ، چهل کلاغ میشود. در نتیجه به مرور زمان ضمن انتشار گسترده، یک شایعه ممکن است بزرگنمایی شود یا کاملا دگرگونی پیدا کند. #برخی_افراد از ساختن و #نشراطلاعاتجعلی لذت میبرند و احساس میکنند که قدرت پیدا کرده اند. در برخی موارد حس انتقامجویی از برخی فشارها یا ناملایمات اجتماعی و اقتصادی آنها را وامی دارد، تا به نشر شایعه روی بیاورند،
🔷اما در مورد اخبار سیاسی و حساس، غالبا پروپاگاندای برنامه ریزی شدهای در پس پرده وجود دارد که اهداف مشخصی را دنبال میکند. جای شگفتی نیست که اینگونه شایعات اغلب مشتریان پروپاقرصی دارد که مشتاقانه آنها را میخوانند، باور میکنند و به اشتراک میگذارند. هیچ کس از محتوای تکراری و کسالت بار خوشش نمیآید. برای همین است که اخباری از این دست که به نظر هیجان انگیز و جذاب میآیند، بازار داغی دارند. مشکل از آن جا آغاز میشود که این همه اشتیاق برای باور یک شایعه و بازنشر آن معمولا میتواند هر تلاشی برای اثبات واقعیت را خنثی کند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما
#رسانه
#سواد_رسانه
#شایعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
01-19-30-2.mp3
3.53M
⭕️گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام صدیقی با موضوع #شهادت #حضرت_رقیه سلام الله علیها با مداحی حاج مهدی سماواتی
@tabyinchannel
#کانال_تبیین