eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️آثار بی‌تقوايی در زندگی اجتماعی (بخش دوم) 🔶درباره و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره و تاثير آن‌ در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به در زندگی اجتماعی دارد. 💠پيامدهای بی‌تقوايی 🔷اگر بنياد اخلاق و هنجارهای اجتماعي است، بی‌گمان ريشه‌ همه‌ ناهنجاريها نيز در انسان ميباشد. خداوند در آيه ۷۸ سوره هود و نيز ۱۶۱ و ۱۶۵ سوره شعراء، همجنس‌بازی و انحرافات جنسی در جامعه را، از آثار بی‌تقوايی انسان بر ميشمارد، و برای‌ بازسازی‌ جامعه و قراردادن در مسير درست و سالم، خواهان ميشود. در حقيقت انسان را به سوی و ميكشاند و زمينه را برای رفتارهای‌ پرخطر اجتماعی، از جمله جنسی و اباحه‌گری فراهم می‌آورد. خداوند در آيه ۱۰۸ سوره مائده، بی‌تقوايی و بی‌اعتنايی به دستورهای خداوند را مايه‌ فسق ‌و محروميت‌ از هدايت‌ خاص معرفی ميكند. 🔷به سخن ديگر، و فجور هر شخصی، ريشه در وی دارد و رفتارهايی چون فساد و فحشا در جامعه به سبب همين بی‌تقوايی از وی سر ميزند. از مكر خداوند نيز می‌باشد. جامعه‌ای كه گرفتار بی‌تقوايی است، هر دم ممكن است گرفتار مكر الهی شود و فتنه‌ها و عذابهای الهی دامنگير آنان گردد. از اين‌رو خداوند به‌ مردم‌ هشدار ميدهد كه را در پيش گيرند، وگرنه ميشوند. [اعراف آيات ۹۶ و ۹۹] از جمله مكر خداوند نسبت به جامعه، ميتوان به افزايش امنيت، قدرت و ثروت برای بی‌تقوايان اشاره كرد. 🔷بسياری از كه گرفتار هستند، با افزايش رفاه و ثروت مواجه ميشوند؛ زيرا از مكر الهی است كه به دشمنان خويش مهلت ميدهد و با دادن نعمت و رفاه، آنان را به سمتی سوق ميدهد، تا با دست خويش جامعه خود را نابود كنند. از دادن امكانات به جامعه و يا فرد، بعنوان خود ياد ميكند؛ زيرا شخص و يا جامعه گمان ميكند كه در امنيت، از عذاب است و از رفاه و آسايش برخوردار ميباشد، ولی ناگهان خداوند آنان را به ميگيرد. بسياری از جوامع كه دچار عذاب شدند، در حالتی گرفتار مكر الهی شدند كه خود را در امنيت كامل می‌يافتند، و حتی از پيامبران ميخواستند كه اگر ميتواند آنان را عذاب كند. اين حالت تمسخر نسبت به عذاب و پيامبران از آن‌روست كه گرفتار مكر الهی بودند. ... نويسنده: سلمان عزيزی منبع: فارس @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش سوم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠ابزارهای تغییر فرهنگی 1⃣ «ابزارهای درونی»: به صورت درون‌زاد در بستر تاریخ، دچار تغییر و تحول میشوند. تضادهای فرهنگی به تدریج بر طرف میشود و بسته به نیاز و تمایل انسانی، ممکن است برخی از مولفه‌های فرهنگی نسبت به بقیه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود. یکی از موثرترین نظریاتی که در مورد تغییر فرهنگی، ارائه شده است، است. این نظریه میگوید: «تکامل‌گرایی این اعتقاد را به وجود آورد که هر جامعه‌ای میتواند علم، فناوری و فرهنگ و صنعت ایجاد کند و بدون محدودیت رشد نماید. دقیقا همانگونه که انسان باستانی پیشرفت کرد، و به انسانی که میتوانست ابزار به دست گیرد مبدل شد، سپس انسان راست قامت که آتش را پدید آورد و بعد انسان اندیشه‌ورز که زبان و و فرهنگ را بوجود آورد، جوامع کمتر توسعه یافته نیز میتوانند به سوی توسعه گام بردارند و به فرهنگ عالی‌تر دست یابند». [اسوالدو ۱۳۸۳: ۱۴۴] 🔷چنین‌ تفکری سالهای سال بر مراکز علمی و دانشگاهی دنیا حاکم بوده است و توجیه مناسبی را برای فراهم کرده است. «نظریه تکامل فرهنگی» به غرب اجازه میدهد برای خود به دیگر جوامع، تلاش نمایند و این اقدام در جهت اعتلای فرهنگ کشورهای عقب مانده، توجیه میگردد. بی‌تردید، این نظریه بر تاثیر گذاشته است و اکنون نیز در خدمت سلاطین  قرار دارد. با این حال، بسیاری از استعمارستیزان و منتقدان مدرنیته به این نوع تفکر استعماری معترض هستند؛ زیرا گره زدن پیشرفتهای مادی به رشد فرهنگی، هیچ توجیه عقلانی ندارد و در عمل هم ثابت شده است که لزوما کشورهای توسعه یافته، از فرهنگ غنی‌تری برخوردار نیستند. فرهنگ در گذر زمان، دچار فراز و فرود میشود و گاهی رشد و گاهی زوال می‌یابد. عواملی همچون: ، و و بسیاری از عوامل دیگر، در این روند موثر میباشد. 🔷اما رشد اقتصادی یا توسعه سیاسی، لزوما نتیجه مستقیمی بر ندارد و نمیتوان گفت که جامعه دارای ثروت بیشتر یا سیاست توسعه یافته تر، دارای فرهنگ عالی‌تری است. از طرف دیگر، تصور حرکت خطی فرهنگ، از بنیان، نادرست است. کشورهای توسعه یافته نیز دارای فرهنگ یکسانی نیستند و از یک مسیر واحد به چنین جایگاه فرهنگی‌ای نرسیده اند؛ مثلا دو کشور فرانسه و ایالات متحده توسعه یافته محسوب میشوند، اما از دو فرهنگ نسبتا متفاوت برخوردارند. در فرهنگ فرانسه دین تقریبا زدوده شده است؛ ولی در فرهنگ آمریکا دین جایگاه بسیار مهم و اساسی دارد و حتی در تعیین منافع ملی تاثیرگذار است. به هر حال، بسیاری از روشنفکران، با در نظر گرفتن نظریه تکامل فرهنگی، گمان میکنند شرق دچار توقف فرهنگی شده است و بنابراین، برای رسیدن به قافله تمدن غرب، باید هدایت جریان فرهنگی به بیرون چارچوبهای فرهنگ سنتی سپرده شود و با ابزارهای بیرونی به آنچه «فرهنگ تکامل یافته» خوانده می شود، رسید. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️علت حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین چیست؟ (بخش چهارم) 🔶 خصوص حمایت از فلسطین می‌فرمایند: «وظیفه‌ى ماست که این کشور را از سلطه و چنگ قدرت غاصب و پشتیبان‌هاى بین‌المللى‌اش در بیاوریم و به دست بسپاریم»؛ اما به راستی چرا این وظیفه بر عهده‌ی قرار گرفته است؟ 💠سابقه‌ی دفاع از فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی   🔷این حرکت اعتقادی جمهوری اسلامی در دفاع از فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی، مختص حال حاضر نیست، بلکه از ابتدای تشکیل گروه‌ها و تشکل‌های اصیل اسلامی و مبارزان انقلابی در بحبوحه‌ی مبارزه‌های خود، تلاش برای را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود مطرح می‌کردند. با وجود اینکه در آن زمان هنوز کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران تشکیل نشده بود، اما پای‌بندی به اصول و ، علما، فقها و مبارزین را به انجام واکنش به این موضوع وا می‌داشت. 🔷 از اولین افرادی بود که به اعتراض کرد و از مردم خواست تا برای حمایت از اجتماع کنند و سخنرانی‌های فراوانی را در این زمینه ایراد فرمود. ایشان همچنین حسابی را در بانک ملی افتتاح کرد تا مردم کمک‌های خود برای مردم فلسطین را به آن حساب واریز نمایند. نیز که در آن زمان ریاست حوزه‌ی علمیه‌ی قم را بر عهده داشت، در برابر این مسئله سکوت نکرد و به دنبال تشکیل دولت صهیونیستی در زمستان ۱۳۲۶ و جنگ بین دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی اطلاعیه‌ای را صادر کردند. [۱]   🔷 هم به رهبری در بیانیه‌ی اعلام موجودیتِ خود، آزادی کل جهان اسلام را هدف خود قرار دادند و بعد از اعلام موجودیت رسمی رژیم صهیونیستی، اعتراض‌های خود را به این مسئله شروع کردند و تظاهرات و جلسات متعددی را در حمایت از مردم فلسطین به راه انداختند که این جلسات با سخنرانی‌های مهیج نواب صفوی همراه می‌شد. نواب صفوی معتقد بود که باید مسئله‌ی فلسطین را اسلامی کرد نه عربی. [۲] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران، روح الله حسینیان [۲] همان نویسنده: محمد خواجه‌علی منبع: راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش پنجم) 🔶«مصادیق نور در قرآن»؛ از آنجا که همه چیز و همه کس نیاز به هدایت و راهنمایی دارد و از مفاهیم والای ، هدایت و دادن تشخیص به اشیاء دیگر است، خداوند سبحان برای مصادیق گوناگونی را معرفی نموده که در بخش قبلی این نوشتار به ذکر دو مورد از آنان پرداختیم؛ در این بخش نیز به دو مورد دیگر می‌پردازیم: 💠ج) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)؛ 🔷از چهره‌های معروف و شناخته شده نور، وجود پربرکت (صلی الله علیه و آله) است. خداوند قبل از خلقت هر چیز حتی آب، عرش، کرسی، آسمان‌ها، زمین، لوح و قلم، بهشت و جهنم و فرشتگان… نور حبیبش (ص) را آفرید و برای خود برگزید، او برای نجات بشریت، رسولش را در حجاب‌های مختلف، نوری قرار داد که نتیجه‌اش سوق دادن بشریت به سوی نور و هدایت است. خود آن حضرت فرمود: «خلقنی من نور و خلق ذلک النور قبل آدم بألفی ألف سنة؛ خداوند مرا از نور (خود) آفرید که این آفرینش قبل از خلقت آدم انجام شد و مدّت آن دو میلیون سال پیش بوده است». [۱] و در برخی تفاسیر در ذیل آیه شریفه: «قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ؛ هر آینه از سوی خداوند برای شما نور و کتاب مبین آمده است»، گفته شده نور وجود گرامی محمد بن عبدالله (ص) است و کتاب هم قرآن می‌باشد. [۲] 💠د) اهل بیت پیامبر خدا (علیهم السلام)؛ 🔷واژه بر (ع) و دیگر اطلاق گردیده است. در همه زیارت‌های مأثوره آنان، این جمله را به وضوح می‌بینیم و می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ؛ درود خدا بر تو ای که در تاریکی‌های زمین جلوه می‌کنی و نورافشانی می‌نمایی». و در برخی بصورت جمع آمده است: «السَّلَامُ عَلَیْکم یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ». و در آیات بسیاری از ائمه اهل بیت تعبیر به گردیده همانطوری که در ذیل آیه «یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ» [۳] چنین تفسیر شده است: «طاغوتیان مردم را از وادی نور که همان اطاعت و پیروی آل محمد است خارج می‌کنند و به وادی ظلمت که حاکمیت خویش است، سوق می‌دهند. امام صادق (ع) در ذیل این آیه چنین فرمود: «، (علیهم السلام) است و ظلمات دشمنان آنان هستند. [۴] ... پی نوشت‌ها: [۱] بحار الانوار، ج ۵۷، ص ۱۹۸ [۲] بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۴۰۶، ح ۱ [۳] بقره، ۲۵۷ [۴] تفسیر صافی، ج ۱، ص ۲۸۵ منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️آثار بی‌تقوايی در زندگی اجتماعی (بخش سوم) 🔶درباره و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره و تاثير آن‌ در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به در زندگی اجتماعی دارد. 💠پيمان‌شكنی، نشانه بی‌تقوايی 🔷از ديگر آثار و پيامدهای ميتوان به و پيمان شكنی افراد اشاره كرد. با اين رفتار ناهنجار، سرمايه اجتماعی از ميان ميرود و جامعه دچار بحرانی ميشود كه نميتوان از آن به سادگی گذشت. جامعه‌ای كه شهروندان آن نسبت به يكديگر اعتماد نداشته باشند، نميتوانند در كنار هم رابطه سالمی داشته باشند. ، آثار خود را در همه حوزه ها، از جمله اقتصادی بجا ميگذارد؛ در نتيجه فرصت رشد و شكوفايی‌ تمدنی را از دست ميدهد. در ، ميان زن و شوهر نيز اين اطمينان و اعتماد از ميان ميرود؛ زيرا خانواده بر نوعی پيمان و عهد برپا شده است و در انسانهای بی‌تقوا موجب ميشود، تا هسته اوليه اجتماعی يعنی خانواده سست شود. 🔷خداوند در آيه ۵۶ سوره انفال، مداوم در همه امور زندگی را به عنوان يكی از برميشمارد؛ زيرا آنچه موجب ميشود تا اشخاص به قول و قرارهای خويش پایبند باشند، . حتی موجب ميشود تا شخص نسبت به پيمانها و عهدهای مكتوب و اسناد نيز بی‌توجه باشد و به اشكال مختلف، قانون و اسناد قانونی و مكتوب را دور بزند. از ديگر پيامدهای زيانبار بی‌تقوايی ميتوان به اختلافات و در اشاره كرد. 🔷اين اختلافات ميتواند در حوزه‌های مختلف دينی و فرهنگی و اجتماعی و سياسی اتفاق بيفتد. خداوند در آيات ۵۲ و ۵۳ سوره مؤمنون به اين اختلافات اشاره ميكند و به ، بعنوان توجه ميدهد. گرانفروشی و كم‌فروشی و عدم مراعات قوانين عرفی و قانونی از سوی برخی مردم، از ديگر پيامدهای بی‌تقوايی در جامعه است. «اصحاب ايكه» و «جامعه شعيب» به سبب همين بی‌تقوايی نسبت به يكديگر ظلم ميكردند و با كم‌فروشی و گرانفروشی، از يكديگر به اشكال مختلف می‌دزديدند. [سوره شعراء آيات ۱۷۶ و ۱۷۷] ... نويسنده: سلمان عزيزی منبع: فارس @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش چهارم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠در مورد فرهنگ دو نکته قابل ذکر است (در بخش قبلی نوشتار به نکته اول پرداخته شد)؛ 2⃣ «ابزارهای برونی» 🔷 «ارتباط فرهنگی»: در محیط سترون شده فرهنگی حضور ندارند، بلکه دائما در معرض‌ دریافت‌ و ارسال پیامهای‌ فرهنگی از محیط جهانی هستند که آنها را دچار تغییر و تحول مداوم مینماید. «اگر عضوی از یک فرهنگ، پیامی را برای دریافت توسط عضوی از فرهنگ دیگر ایجاد نماید، رخ داده است. این ارتباط میان آن دسته از مردم که ادراکات فرهنگی و سیستم های نمادین‌شان به اندازه کافی مجزا هستند، انجام میگیرد». [سامووار ۱۳۷۹: ۹۸] از گذشته وجود داشته است و موجب‌ اعتلای‌ فرهنگها میگردد. جوامع، در ارتباط‌های فرهنگی، آسیب‌پذیری خود را کشف و ترمیم مینمایند؛ مثلا حمام، قهوه و چای از شرق به غرب منتقل شد و مردم شرق، به کارگیری دوش حمام و سیگار را از جهان غرب فرا گرفتند. 🔷بسیاری از هنرهای‌ بومی و جهان‌سومی اساسا نتیجه ارتباط‌ فرهنگی هستند، و از ترکیب عناصر گوناگون جهانی از جمله غربی حاصل شده‌اند. چاقوی‌ فلزی همچون موهبتی به یاری سنن کنده‌کاری و مجسمه‌ سازی جهان سوم آمد. نقاشی روغن و اکریلیک فقط در اثر تماس با غرب بود که رواج پیدا کرد. هنر اندوبله در جنوب آفریقا از مهره و منجوق به عنوان وسیله اصلی برای تزیین لباس و منسوجات استفاده میکند. این دانه‌ها و مهره‌ها چیزی نیستند که بومی آفریقا باشند، بلکه در اوایل قرن ۱۹ از فرهنگ چکسلواکی به آنجا میرود. [کاوین ۱۳۸۷: ۱۹] در ، هیچ فشاری در کار نیست و ، خود، را پسندیده و استفاده می‌نمایند. در ضمن، به فرهنگ بومی نیز آسیبی نمیرسد و نوعی انطباق و سازگاری میان عناصر جدید و کهن فرهنگی حاصل میگردد. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ @tabyinchannel