✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سيره عملی امام على عليه السّلام (بخش سوم و پایانی)
🔹يك روز پنج بار شتر خرما برای شخص آبرومندی فرستاد كه جز از #امام_علی (عليه السّلام) از ديگرى درخواست و سئوال نميكرد. يك نفر خدمت حضرت بود، گفت: يا علی آن مرد از شما تقاضايی نكرد و از پنج بار شتر يكی او را كفايت مینمود، حضرت فرمود: مانند تو در ميان مؤمنين هرگز زياد نشود، من میبخشم و تو بخل ميكنی، اگر به كسى كمك كنم بعد از آنكه سئوال نمايد، در اين صورت آنچه به تو دادهام قيمت همان آبرويی است كه ريخته، و سبب آبروريزی او من شدهام، در صورتی كه رويش را فقط در موقع عبادت و پرستش به پيشگاه پروردگار بر زمين ميگذارد. هر كس چنين كارى با برادر مسلمان خود بنمايد با توجه به احتياج و موقعيت داشتن از برای دستگيری، به خدای خويش دروغ گفته؛ موقعی كه در حق برادر دينى خويش دعا ميكند و تقاضای بهشت را مینمايد، در زبان بهشت را ميخواهد ولی در عمل از مالی بیارزش مضايقه دارد و كردار او مطابقت با گفتارش ندارد. [۱]
🔹پدر و پسری به عنوان میهمان به خانهی حضرت آمدند، حضرت از جای خود حركت كرد و آنها را بالای مجلس نشانيد و خود در مقابل آنها نشست، آنگاه دستور داد غذا بياورند. پس از صرف خوراك، قنبر طشت و آفتابه و حوله آورد خواست دست پدر را بشويد، #اميرالمؤمنين(عليه السّلام) از جا بلند شد و آفتابه را از دست قنبر گرفت تا دست پدر را بشويد، ولی آن مرد خود را به خاك افكنده عرض كرد يا علی تو ميخواهی آب بر دست من بريزی، خداوند مرا بدان حال نبيند؟ فرمود: بنشين خدا میبيند ترا در حالی كه يكى از برادرانت كه با تو فرقی ندارد مشغول خدمت توست. #امام_علی (عليه السّلام) فرمود: قسم ميدهم به حق بزرگی كه بر گردنت دارم، طوری آرام و آسوده بنشين چنانكه اگر قنبر بر دستت آب ميريخت آسوده بودی. هنگامی كه دست او را شست آفتابه را به فرزندش محمد بن حنفيه داد و فرمود: اگر اين پسر تنها آمده بود دست او را میشستم، و لكن خداوند دوست ندارد پدر و پسری كه در يك محل و مجلس هستند، در احترام مساوي باشند؛ اكنون پدر دست پدر را شست، تو هم پسر جان دست پسر را بشوی! [۲]
🔹يك روز با قنبر برای خريد پيراهن به بازار آمدند، بر درب مغازهای ايستاده و فرمود: دو پيراهن لازم دارم، آن مرد عرض كرد يا اميرالمؤمنين هر نوع پيراهن بخواهی من دارم، همين كه امام (عليه السّلام) فهيمد اين شخص او را ميشناسد از او گذشت به لباس فروش ديگری رسيد كه پسر مغازهدار مشغول خريد و فروش بود. دو پيراهن يكی به سه درهم و دومی را به دو درهم خريد. به قنبر فرمود: لباس سه درهمی برای تو باشد. عرض كرد: مولای من، اين پيراهن برای شما سزاوارتر است، زيرا به منبر تشريف میبريد و مردم را موعظه ميكنيد. فرمود: تو نيز جوانی و آراستگی سنين جوانی داری، از طرفی من شرم دارم از پروردگارم كه خود را بر تو برتری دهم. از پيامبر (صلّی الله عليه و آله و سلّم) شنيدم كه فرمود: از همانكه ميپوشيد و میخوريد به غلامان خود بدهيد. [۳]
🔹در يكی از جنگها با مرد مشركی میجنگيد، آن مرد عرض كرد يا علی شمشيرت را به من ببخش، حضرت شمشير را به سويش انداخت، حريف در نهايت تعجب گفت: ای پسر ابيطالب در شگفتم كه در چنين موقعيتي شمشيرت را به دشمن میبخشی! فرمود: تو دست تقاضا دراز كردی، رد كردن درخواست و سئوال از شيوهی كرم به دور است. مرد كافر از اسب پياده شد و گفت: اين روش اهل ديانت است؛ پای مبارك حضرت را بوسيد و ايمان آورد. [۴]
پی نوشتها؛
[۱] انوار نعمانيه، ص ۳۴۳
[۲] بحار قديم، ج ۱۶، ص ۱۴۸
[۳] بحارالانوار، ج ۹، ص ۵۰۰
[۴] فروع كافی، ج ۴، ص ۳۹
📕سيره عملی امام على (ع)، سیدکاظم ارفع، ج ۲، ص ۱۸
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_علی #اميرالمؤمنين #علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️در عصر غيبت امام زمان (عج) مردم از چه نوع هدایتی بهره مند می شوند؟
💠انواع هدایت از این قرار است:
🔹«هدايت تشريعى»: یعنی بيان احكام شرع و معارف الهى براى مردم. اين نوع هدايت غالباً با حضور امام (عليه السلام) در ميان مردم تحصيل مى گردد.
🔹«هدايت باطنى»: كه همان دستگيرى از راه باطن و هدايت انسان از راه درون است. اين نوع هدايت از آن جهت كه به نوعى تكوينى است احتياج به حضور حضرت و ملاقات مردم با او ندارد؛ بلكه با غيبت حضرت نيز امكان پذير است و تمام كسانى كه در آنها تحول و دگرگونى پيدا مى شود و از راه درون به حق و حقيقت رهنمون مى شوند با تصرفاتى است كه از ناحيه #امام_زمان (عج) و به اراده و مشيت خداوند انجام مى پذيرد.
🔹نوعی از هدايت ها نيز هست كه #امام_مهدى (عج) در حق شيعيانش انجام مى دهد كه متوقف بر حضور و ملاقات هاى مقطعى است، مثل هدايت گمشدگان و شفاى بيماران و...
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد جمکران، چ هفتم، ص ۴۰۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش اول)
🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. [۱] پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از #ازدواج باشد. [۲] همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. [۳] در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند. انسان به عنوان موجودی طبيعى و با داشتن بعد مادی و جسمانی، ناچار با جهان طبيعت در ارتباط حياتى و وابستگی متقابل میباشد.
🔹 #دختر در ساختار وجودی خويش متمايل به مرد آفريده شده و به دنبال تکيه گاه محکمی است که در فراز و نشيب زندگی يار و ياور و حامی او باشد. او طالب آن است که مردی را متوجه شخصيت و موقعيت عاطفی خود نمايد. خانم جنينا لمب روزو ميگويد: زن چون بوته نيلوفری است که طالب چوب خشک يا ديوار عريانی است تا آن را از گل و سبزه بپوشاند، و اگر چنين چوب خشک و ديواری نيابد خشک و نابود خواهد شد. [۴] #پسر نيز پس از بلوغ، به طور طبيعى سرشار از تمايلات غريزی است و نيازمند روابطی دوستانه و محبت آميز بوده و بدون جنس مخالف، نه در مراقبت از تمايلات سرکش و شهوانی خود تواناست، و نه در رشد استعدادهای اجتماعی موفق است. او در پی کسی است که کمبود روحی و عاطفی او را جبران کند و با نرمی و لطافت، خشکی و خشونت زندگی را هنرمندانه از يادش ببرد.
🔹پس با توجه به نياز طبيعى دختر و پسر به يکديگر، #ازدواج پاسخی درست و کامل به اين نياز است، که در آن زن و مرد زندگی مشترکی را آغاز میکنند و پيمان می بندند که مصاحب و ياور و غمخوار يکديگر باشند. #ازدواج بهترين پاسخ به نيازهای عاطفی و جنسی انسان است و هدف ها و نيازهای بیشماری را تأمين می کند، که از جمله مهمترين هدف ها و آثار #ازدواج، ميل به آرامش و سکون، حركت به سود تكامل دين و معنويت، تأمين نيازهای جنسی، بقای نسل، تکميل و تکامل فردی و اجتماعی، سلامت و امنيت و سرانجام، تأمين نياز های روانی و اجتماعی فرد را می توان نام برد. [۵] در بخش های بعدی این نوشتار به اهداف و آثار ازدواج پرداخته خواهد شد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ر.ک به سوره روم، آيه ۲۱
[۲] وسائل الشيعه، ج ۱۴، ص ۳
[۳] همان، ص ۶
[۴] هاشمی رکاوندی، مجتبی، روح زن، شفق، ج ۱، ص ۲۵
[۵] نوابی نژاد، شکوه، مشاوره ازدواج، و...، انجمن اولياء و مربيان، ص ۵
نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️صلح امام حسن مجتبی (ع)
🔹در باب #صلح_امام_حسن (علیه السّلام)، این مسأله را بارها گفتهایم و در کتابها نوشتهاند که هر کس - حتّی خود امیرالمؤمنین (ع) - هم اگر به جای امام حسن مجتبی (ع) بود و در آن شرایط قرار میگرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام مجتبی (ع) کرد. هیچکس نمیتواند بگوید که امام حسن (ع)، فلان گوشهی کارش سؤالبرانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۶۹/۰۱/۲۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_حسن
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی صلح امام حسن با مقایسه با شرایط فعلی (بخش سوم)
🔸یکی دیگر از عوامل سیاسی صلح امام حسن (ع)، فقدان جبهه نیرومند و هماهنگ و دارای روحیه بود. همین طور صف آرایی سپاه امام مجتبی (ع) و معاویه در مقابل هم می توانست فرصت انتقام را در اختیار رومیان قرار دهد.
💠دلیل نظامی و سیاسی صلح
🔹ترکیب جبهه مسلمانان چنان بود که فرو رفتن در جنگ داخلی دستاوردی جز زیان برای حکومت اسلامی نداشت؛ زیرا #امپراطوری_روم_شرقی که شکست هایی سخت از اسلام خورده بود، همواره در پی این فرصت بود تا ضربه ای کاری بر اسلام وارد ساخته و شکست های پیشین خویش را جبران نمایند. صف آرایی سپاه #امام_حسن (ع) و #معاویه در مقابل هم می توانست فرصت انتقام را در اختیار رومیان قرار دهد از سوی دیگر #فقدان_جبهه_نیرومند و هماهنگ و دارای روحیه، جنگ را بسیار ناموفق و جبران ناپذیر برای امام می نمایاند. با آنکه بعد از شهادت اميرالمؤمنين (ع) بسیاری از مردم کوفه با #امام_مجتبی (ع) بیعت کرده و پیمان وفاداری بسته بودند، اما واقعیت کوفه چیزی جز گوناگونی گرایش ها، تشتت آرا و آشکار شدن کینه ها میان مردم نبود. توجه به هسته های تشکیل دهنده سپاه امام حسن مجتبی (ع) ماهیت عینی و واقعی آن را بهتر می نمایاند.
🔹سپاه امام از چندین گروه پدید آمده بود: اول: شیعیان و طرفداران امیر مومنان علی (ع). دوم: باند اموی که به گواهی تاریخ در این باند عناصری نیرومند وجود داشتند که از طرفداران بسیار بهره می بردند و در پدید آوردن یاس و تزلزل در سپاه تاثیر بسزایی داشتند. این گروه در کنار شایعه پراکنی، توطئه و ایجاد نفاق، پنهانی با شام ارتباط برقرار ساخته مراتب فرمانبری و همراهی خود با معاویه را اعلام کرده بودند. سوم: خوارج، شکاکان، سودجویان، قبیله گرایان که اینها نه به جهت تبعیت از امام و ولی امر مسلمین، بلکه بواسطه دشمنی خاص با معاویه و یا بردن منافع کثیر مادی از جنگ و یا بواسطه تعصب قومی و تنها به پیروی از رئیس قبیله خویش در جنگ حضور می یافتند. برای این دسته از سپاه امام، شخصیت بزرگ و مقام معنوی #امام_مجتبی (ع) بر #معاویه هیچ ترجیحی نداشت.
🔹حال با توجه به مطالب فوق می توان به این امر نائل گشت که ایستادگی #امام_حسن (ع) در برابر #معاویه و به شهادت رسیدن ایشان در وضعیت توصیفی فوق، به معنای شکسته شدن بزرگترین سد و مانع موجود بر سر راه اجرای سیاست های خبیثانه معاویه، و به تبع آن کشته شدن شیعیان مخلص و دوستداران و محبین اهل بیت، حتی حضرت #امام_حسین (ع) و نابودی کامل جبهه حق، و از بین رفتن تمامی پایگاه های سیاسی و اجتماعی این جبهه بود؛ چرا که #معاویه با به خدمت گرفتن سه عنصر زر و زور و تزویر می توانست در بسیاری از بدیهیات و باورهای دینی و عادات مردم تردید پدید آورده، و نظرات خویش را دال بر حقانیت و مشروعیت خویش، و نامشروع بودن حرکت امام حسن مجتبی (ع) بر افکار عمومی بقبولاند. #ادامه_دارد...
پدید آورنده: شهزاد عباس مولایی
منبع: راسخون
#امام_حسن_مجتبی #امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش دوم)
🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از #ازدواج باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند.
💠اهداف و آثار ازدواج (۱)
1⃣ايجاد محيطی خصوصی برای آرامش و آسايش
🔹نياز به آرامش که ريشه در سرشت آدمی دارد، بر اساس تعاليم مکتب اسلام، يکی از مهمترين و شايد اوّلين انگيزه ازدواج محسوب ميگردد. #ازدواج در حقيقت، کانونی تشکيل ميدهد که در آن، زن و مرد احساس آرامش کنند؛ زيرا زنان و مردان آرامش دهنده روانی يکديگرند، وخداوند ميفرمايد: يکی از نشانه ها اين است که برای شما همسری از جنس خودتان بيافريد تا با او انس گيريد و در کنارش آرامش بيابيد. [۱] پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: «برای مؤمن چه سودی بهتر از زن شايسته که هرگاه او را می بيند، شادمان شود.» [۲]
2⃣امور زناشویی
🔹انسان دارای مجموعه ای از نيازها و غرايز است که عدم ارضا، و يا نقص در ارضای هر کدام از آنها موجب ايجاد تزلزل در شخصيت ميگردد و #ازدواج، بهترين پاسخ به اين غريزه است و رهبانيت و پس زدن آن را صحيح نميداند، چون جز تشنگی سيری ناپذير و تنوّع طلبی و اضطراب، چيز ديگرى در پی نخواهد داشت؛ بنابراين بايد به ضرورت تأمين نياز جنسی توجّه نمود، اما نه تنها از بعد مادّی و جسمانی، بلکه در نتيجه تأمين صحيح، فرد از لحاظ روانی و اخلاقی نيز به آرامش میرسد. بنابراين فرد پس از ازدواج ميتواند اين غريزه مهمّ حياتى را با شيوه ای مطلوب و معقول و اجتماع پسند ارضا کند و در سايه آن، به آرامش دست يابد. [۳]
3⃣دوستی و محبّت و عشق
🔹آدمی در هر سن و مرحله ای از حيات خويش، به محبّت احتياج دارد و علاقمند است که ديگران به او مهر بورزند. [۴] استاد شهيد مطهری در اين باره ميگويد: پسر و دختری که هيچ کدام آن ها در زمان تجرّدشان در هيچ چيزی نمی انديشيدند، مگر آنچه مستقيماً به شخص خودشان ارتباط داشت، همين که به هم دل بستند و کانون خانوادگی تشکيل دادند، برای اوّلين بار خود را به سرنوشت موجودی ديگر علاقمند می بينند. شعاع خواسته هايشان وسيعتر ميشود و چون صاحب فرزند شدند، به کلّی روحشان عوض ميشود. [۵]
و اگر به اتّحاد روح زن و شوهر و عواطف صميمانه ای که تا آخرين روزهای پيری که غريزه جنسی فعّاليتی ندارد، توجه کنيم به اين نقش ازدواج بهتر پی می بريم.
4⃣تکميل و تکامل
🔹هيچ انسانی به تنهايی کامل نيست؛ به همين جهت پيوسته در صدد اين است که نقص و کمبود خويش را جبران کند، جوانان با گزينش همسری شايسته، موجبات رشد و تکامل خود را فراهم ميکنند و در مسير زندگی، از نظرات و تشويق ها و حمايت های يکديگر بهره مند ميشوند. شهيد مطهری درباره نقش تربيتى ازدواج ميگويد: يک پختگی هست، که جز در پرتو ازدواج و تشکيل خانواده پيدا نميشود، در مدرسه پيدا نميشود، در جهاد نفس، نماز شب و ارادت نيکان پيدا نميشود، اين را فقط در همين #ازدواج و تشکيل خانواده بايد به دست آورد. [۶] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ر.ک به: سوره روم، آيه ۲۱
[۲] وسايل الشيعه، ج ۱۴، ص ۷
[۳] مشاوره ازدواج، ص ۶ و ۷، برای مطالعه درباره اهداف ازدواج، ر.ک: آيت الله امينی آيين همسرداری، ص ۱۱-۲۳
[۴] استادان طرح جامعه و آموزش خانواده، جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۹ و ۱۲۹
[۵] مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (ع)، ص ۴۰
[۶] جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۸ و ۱۲۹، کتاب مشاوره ازدواج، ص ۵-۱۰
نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد