⭕️امام حسن عسكرى عليه السلام:
🔸إتَّقُوا اللهَ و كُونوا لَنا زَينا و لا تَكوُنوا عَلَينا شَينا.
🔹 #تقواى_الهى پيشه كنيد و مايه #زينت ما باشيد، نه مايه #سرشكستگى ما.
📕بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۲
#امام_حسن_عسكرى
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #اسلام در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه #والدين به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکلگيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور میکنیم.
💠چشم پوشی و بخشش، راهکار مقابله با خطاهای احتمالی نوجوانان
🔹همچنين بايد اين نکته را نيز مد نظر قرار داد که #نوجوانان به خاطر ارتکاب خطا در اموری که - به تَبَعِ آشنايی کمشان با معارف دينى - اطلاعات کمی در موردشان دارند، مؤاخذه و عقاب نمی شوند. در حديثى امام علی (ع) میفرماید: «جهلُ الشَبابِ معذورٌ، علمُهُ مَحُقُور؛ ناآگاهی نوجوانان پذيرفته و آگاهی و دانش آنان ناچيز است». [۱] اين روايت بيان می کند که عذر نادانی نوجوان مقبول است؛ زيرا علم او در نوجوانی محدود و نارساست. به همين خاطر خداوند متعال توبه جوانان را راحت تر می پذيرد. در حديثى از پيامبر اکرم (ص) می خوانيم: «ما مِن شی أحَبُّ إلَی اللهِ من شابٍ تائِبٍ؛ چيزى محبوبتر از توبه کننده در نزد خداوند نيست». [۲]
🔹درباره برخورد والدين با خطاهای نوجوانان در تعليم و تربيت اسلامی، مفهوم و ترجيعبند #تغافل بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. يعنی والدين چنين وانمود کنند که اشتباهات و خطاهای فرزندان نوجوانشان را نديده اند. با بکارگيری اين روش، ديگر احساسات نوجوان با تذکرهای پی در پی جريحه دار نمیشود و لجاجت و ستيزه جويی در او زمينهی رشد نمی يابد. امام علی (ع) نيز آن را از برترين کمالات انسان های بزرگوار میشمارد و میفرمايد؛ «أشرَفُ أخلاقِ الکَريم تَغافُلُهُ عَمَّا يعلَم؛ از برترين اخلاق انسان بزرگوار، تغافل او از دانسته های خويش است». [۳] با رعايت اين نکات و ديگر نکاتی که در کتاب های اخلاق و تربيت اسلامی تفصيلا بيان شده اند، والدين می توانند زمينهیِ گذارِ سالمِ نوجوانانشان را از اين دوران حساس و پرالتهاب فراهم کنند.
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تیمی آمدی، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۳۳۹
[۲] شرح نهج البلاغة لابن أبی الحديد، مکتبة آیه الله المرعشی النجفی، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۸۱
[۳] غرر الحكم و درر الكلم، همان، ص ۲۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربیت #تربیت_فرزند #فرزند #نوجوان #والدین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حماسه قیام شیعه عامل بقای اسلام
🔹#قیامهای_پیدرپی تا عصرهای اخیر، باز #شیعیان_علی - علیه السلام - بودند که مقابل #جباران ایستادند و #قیام کردند. در عصر ما هم شما #شیعیان بزرگ اسلام تنها طایفهای هستید که در مقابل #دیکتاتورها و در مقابل #ابرقدرت ها ایستادید و با مشت خود و با مشت فشرده خود بر #تانکها و #توپها غلبه کردید. #اسلام به واسطه طایفه #شیعه زنده است. قیام های پی در پی #شیعه_علی - علیه السلام - #اسلام را زنده کرده است.
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۲/۱۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چاپلوسی
🔹خداوند در قرآن کریم میفرماید: «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ [آل عمران، ۱۸۸] گمان مبر آنها که از اعمال (زشت) خود خوشحال میشوند، و دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب (الهی) برکنارند! (بلکه) برای آنها، عذاب دردناکی است!» تمجید و تقدیس دیگران به واسطه افعال و خلقیات نیکشان لازمه اخلاق اسلامی و نوعی شکرگزاری از آفریده های خداوند است. امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام میفرماید: «رُبَّما اسْتَحْلَی النَّاسُ الثَّناءَ بَعْدَ الْبَلاءِ؛ [۱] چه بسا مردم ستایش کسی را بخاطر تلاشها و زحمت هایش شایسته می دانند».
🔹این احترامها هر چند بر تواضع آدمی می افزاید ولی نباید از حد خود بگذرد و #تملّق نام گیرد. امام علی علیه السلام میفرماید: «اذا مَدَحْتَ فَاخْتَصِرْ...؛ [از کتاب غررالحکم] اگر مدح کردی، مختصر کن...». کما اینکه اگر شخصی را به واسطه عمل ناشایست یا سخن ناپسند مورد مذمت قرار دادید، تعدّی از حد مورد نیاز شایسته نیست و لازم است همواره جایی برای آشتی باز بماند. امیرالمؤمنین در ادامه حدیث قبل میفرماید: «...اذا ذَمَمْتَ فَاقْتَصِرْ؛ اگر کسی یا چیزی را مذمّت کردی آن را کوتاه کن». احترام بیشتر از حد جواز، و خضوع و خشوع بیش از حد معمول، برای کسی خلق اسلامی شمرده نمی شود و دو منشاء ناپسند دارد که عبارتند از: سفاهت و کم خردی یا فرصت طلبی و منفعت خواهی. انسانی که بیش از حد از کسی مدح می کند و یا او را مذمت می نماید، عاقل نیست، او سفیه و احمق است.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث دیگری میفرماید: «اکبَرُ الْحُمْقِ الْاغْراقُ فِی الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ؛ [همان] بزرگترين حماقت، اغراق در ستايش و نكوهش است». چنین کسی در پی رسیدن به منافع خویش است و لذا صفت مداحی، وصف قریب فرصت طلبانی است که همواره، باصطلاح «نان به نرخ روز می خورند» و گاهی با عمرو، و گاهی با زید می جوشند؛ کسانی که گاه خبث باطنی، آنها را فرمان به جدال و خصومت می دهد، و گاه به تملق و مداحی وادار می کند. نزد آنان هدف، وسیله را توجیه می کند، و آنچه برای آنها مهم است رسیدن به منفعت پیش بینی شده آنهاست و نه هیچ چیز دیگر. امام علی علیه السلام در روایت دیگری میفرماید: «احْتَرَسُوا مِنْ سَوْرَةِ الْاطْراءِ وَ الْمَدْحِ فَانَّ لَهُما ریحاً خَبیثاً فِی الْقَلْبِ؛ [همان] از شراره تملق و مداحی دوری گزینید که حاکی از بوی کثیف قلب مداحان و تملق گویان است».
🔹بنابراین مدح و ستایشی که اولّا لله صورت پذیرد، و برای مطامع دیگر و امیال دنیوی نباشد و ثانیاً از حد خود نگذرد، مذموم شمرده نمی شود. بلی، مدحی که از تعادل خارج شود، خلق اسلامی شمرده نمی شود. امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی دیگر میفرماید: «ایاک وَ الْمَلَقَ فَانَّهُ لَیسَ مِنْ خَلائِقِ الْایمانِ؛ [همان] از #تملق بپرهیز که آن از اخلاق مؤمن نیست». و نیز می فرماید: «لَیسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلْقِ الْانْبِیاءِ؛ [همان] #چاپلوسی از شیوه ها و خُلقیات انبیاء نبوده است».
💠یک استثناء
🔹قبل از پیگیری بحث، لازم به توضیح است که اهمیت علم و دانش و تعلیم و تعلّم بدان حد است که اگر یادگیری منوط به چاپلوسی و تملّق از معلّم بوده و به غیر آن راهی نباشد، چنین عملی جایز است، مشروط بر آنکه عواقب منفی تملّق در معلّم بوجود نیاید. رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «لَیسَ مِنْ اخْلاقِ الْمُؤمِنِ الَّتمَلُّقُ وَ الَحَسدُ الّا فی طَلَبَ الْعِلْمِ؛ [۲] #تملق و حسد خلق و خوی مؤمن نیست، الّا در مورد #طلب_علم».
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، (صبحی صالح) خطبه ۲۱۶
[۲] مستدرك الوسايل، ج ۹، ص ۱۸۱ و كنز العمال، ۲۹۳۶۴
📕غضنفری، علی؛ اخلاق در قرآن و سنت حاوی یکصد مبحث اخلاقی، ج ۱، ص ۲۹۳
منبع؛ حوزه نت
#تملق #چاپلوسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیدهای از روایات جهاد با نفس
🔹#امام_باقر علیه السلام فرمود: #مؤمن کسی است که وقتی #خوشنود شد، خوشنودیاش او را در #گناه و #باطل داخل نکند، و اگر به #خشم آمد خشمش او را از گفتن #حق بیرون نبرد و در زمانی که #قدرت دارد، قدرتش او را به #تجاوز به چیزی که حقی در آن ندارد، نکشاند.
📕وسائلالشیعه، ج١۵، ص١٩٢
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه امیرالمومنین (ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش اول)
🔸 #امام_علی (ع) با برپایی #عدالت و #مواسات جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که جوامع مختلف از دیرباز تاکنون با آن دست و پنجه نرم کردهاند و هر کدام بر اساس مبانی و جهان بینی خویش تلاش داشتهاند که راه حلی برای آن ارائه دهند، که معمولاً در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه شده و شکست خوردهاند. اما در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد، و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین آن میپردازیم:
💠«مساوات»
🔹یکی از دستورات مهم دین مبین اسلام، تاکید بر مساله #مواسات در جامعه است، که امیرالمومنین امام علی (ع) در مورد آن می فرماید: «برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال و برابرى با آنان در احوال است». [۱] «مواسات» معنای دقیقی دارد، که با انفاق و صدقه متفاوت است، زیرا انفاق و صدقه در جایی است که انسان بیشتر از نیاز خویش را در راه خدا به برادر دینیاش اهدا میکند، ولی در مواسات انسان فقط به اندازه نیاز خویش دارد، ولی همان را با برادر دینیاش تقسیم کرده و با یکدیگر استفاده میکنند. [۲] در حقیقت «مواسات» یک پله بالاتر از انفاق و صدقه است.
🔹در سیره امام علی (ع) موارد متعددی از این «مواسات» و برابری اجتماعی به چشم میخورد که نمونهای از آن را میتوان در کندن چاه و وقف آن برای فقرای مدینه، یا خرید دو پیراهن برای خودش و غلامشان و بخشیدن بهترین آن به غلام خویش دید. [۳] این مواسات و دستگیری از نیازمندان جامعه، در زمان برپایی حکومت آن حضرت به صورت پررنگتری دیده میشود که نمونهای از آن را میتوان در ماجرای مشهور کمک آن حضرت به خانوادههای شهدا مشاهده کرد. [۴] امیرالمومنین (ع) علاوه بر آنکه عملاً «مواسات» و دستگیری از نیازمندان جامعه را انجام میداد، در بیانات خویش نیز جامعه اسلامی را به حمایت از این قشر دعوت میکرد، به گونهای که در احادیث متعددی که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده است، این موضوع مشاهده میشود.
🔹به عنوان مثال امیرالمومنین (ع) در حدیثی می فرماید: «درباره یتیمان از خدا بترسید، مبادا كه گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند؛ من از پیامبر خدا شنیدم كه فرمود: اگر كسى یتیمى را، تا آنجا كه بى نیاز شود، سرپرستى كند، خداوند به پاداش این كار، بهشت را بر او واجب مىكند. چنانچه اگر كسى مال یتیم را بخورد، خداوند - سوختن در - آتش را بر او واجب مىفرماید». [۵] و یا در حدیث دیگری فرمود: «هر مرد و زن با ایمانى كه از روی دلسوزى و مهر، دست نوازش بر سر یتیمى بكشد، خداوند رحمان به هر تار مویى كه از زیر دست او بگذرد برایش ثواب مىنویسد». [۶] #ادامه_دارد...
پینوشتها:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۲۱۳
[۲] نک: حکمتنامهی پیامبر اعظم ص (ری شهری)، ۵۸-۶۳
[۳] دانشنامه اميرالمومنين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج۱۰، ص۳۳۹
[۴] بحار الانوار، ج۴۱، ص۵۲
[۵] همان، ج۴۲، ص۲۴۸
[۶] همان، ج۷۲، ص۴
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_علی #مساوات #عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امتحانات الهی
🔹#همه_حوادث در زندگىِ فرد #مؤمن #امتحان است. از #حوادث_کوچکی که داخل خانه یا محیط کار شما و با دوستان تان و در معاملات روزمرّهتان پیش میآید تا #حوادث_بزرگ، تا کارهای تعیینکننده، تا یک امضای کارآمد، تا یک سخن مؤثّر که از شما صادر میشود، همه و همه #امتحان است. «لیبلوکم ایّکم احسن عملاً».
بیانات مقام معظم رهبری ۷۵/۳/۲۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار صله رحم (بخش سوم)
🔸 #صله_رحم آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به #خويشاوندان، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند».
4⃣آسان شدن حساب در روز قيامت
🔹آسان گرفتن بر خلق خدا كه عيال او محسوب مى شوند، و به ويژه آسان گرفتن بر نزديكان و كمك كردن بر آنها، مسلّماً آسانى در آخرت را به دنبال دارد؛ زندگى و حياتى كه بر محور آگاهى و معرفت دور زده و در آن هر فردى جلوه اى از جلوات الهى و رَشحه اى از رَشَحات خداوندى به حساب آيد، و هر كمكى به فردى بر مبناى چنين ديدى انجام پذيرد، حياتى معقول خواهد بود و چنين حيات معقولى يقيناً، معلولى به نام آسانى حساب را به دنبال دارد.
🔹پيامبر اكرم (ص) زمانى كه پسر و دختر حاتم طایى در جنگ اسير شدند، با آنها رفتار اسير جنگى نفرمود و به آنها احترام گذارد، و وقتى از ايشان سؤال شد، چرا آنها را مورد احترام قرار داديد با اينكه كافر هستند؟ مى فرمايد: پدر آنها داراى خصلت نيكویى بود كه خدا آن را دوست دارد؛ او داراى صفت پسنديده سخاوت بود. وقتى پيامبر اکرم (ص) به خاطر آسان گرفتن و اعانت حاتم به مردم، حتى به فرزندان او آسان مى گيرد، چگونه خداوند متعال با خودِ افرادى كه متّصف به چنين صفت نيكى هستند، در دنيا و آخرت آسان نگيرد. #ادامه_دارد...
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صله_رحم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد