تبیین
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَ رَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
🔹«و [ای بنی اسرائیل یاد کنید] هنگامی که از شما [بر پیروی از حق] #پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالای سرتان برافراشتیم، [و گفتیم:] آنچه را [از آیات کتاب آسمانی] به شما داده ایم، با قدرت و قوّت دریافت کنید، و آنچه را در آن است [برای اجرا کردن] به یاد داشته باشید تا پرهیزکار شوید».
🔸«ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۖ فَلَوْلَا فَضْلُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ».
🔹«آن گاه بعد از [پیمان گرفتن، از وفاکردن به آن] #سرپیچی کردید، و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، قطعاً از زیانکاران بودید».
🔸«وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ».
🔹«بی تردید شما [سرگذشتِ کسانی از هم مسلکان خود را] که در روز شنبه [از فرمان خدا که صید ماهی را حرام کرده بود] عصیان ورزیدند دانستید که [به کیفر عصیانشان] به آنان نهیب زدیم که به صورت بوزینگانی خوار و رانده شده درآیید».
🔸«فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَ مَا خَلْفَهَا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ».
🔹«ما این کیفر را #درس_عبرتی برای مردم آن زمان و نسل های بعد از آنان، و #پند و اندرزی برای #پرهیزکاران قرار دادیم».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شریفه ۶۳ تا ۶۶
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
🔹
⭕️«رسانه» و جنگ اراده ها
🔹سال هاست که صحنه نبردها دچار تغییرات ماهوی شده است. یعنی اگر پیشتر فتح و #پیروزی بر «روی زمین» معنا پیدا می کرد، امروز گام اول پیروزی فراتر از صفحه جغرافیا، بلکه به #تغییر_ادراک و #فتح_دلها وابسته شده است. نمونه عینی این اتفاق جنگ ۲۰۰۳ #آمریکا علیه #عراق بود که قبل از پیروزی در بُعد جغرافیا، آمریکا به مدت یک سال صحنه نبرد علیه عراق را به عرصه #تبلیغات و #رسانه کشاند، #ارادهها را سست کرد و بعد از آن در ظرف چند روز عراق را اشغال و بر آن حاکم شد.
🔹در جریان فتوحات جغرافیایی #داعش در غرب آسیا نیز دقیقاً همین اتفاق البته در ابعاد محدودتری رخ داد و داعش توانست در #نبرد_تبلیغی - النصر بالرعب - #اراده_مقابل را متزلزل و زمین را فتح کند. در همین رابطه نمونه های دیگری را نیز می توان بیان کرد. #جنگ_ارادهها ربط وثیقی با #جنگ_شناختی دارد. «جنگ شناختی» به معنای آماج قرار گرفتن «قوه شناخت» مردم و نخبگان یک جامعه به منظور «تغییر باورها و در نهایت رفتارهاست». این #جنگ البته شکل تکامل یافته تر و عمیق تری از #جنگ_روانی است. اساسی ترین نتیجه در جنگ شناختی «تلفات مضاعف انسانی» است.
🔹در #جنگ_سخت وقتی یک نفر مجروح یا کشته شد عملاً فقط یک نفر از جبهه خودی کم می شود، اما در #جنگ_شناختی وقتی یک نفر نسبت به باورهای خود تردید کرد، علاوه بر این که یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه مقابل اضافه می شود. در این شکل از نبرد در واقع نه تنها سربازانِ خط مقدم نبرد نظامی، بلکه «عموم مردم جامعه» که اصلی ترین سرمایه هر نظام سیاسی است آماج قرار گرفته، نسبت به «جامعه و کشور خود» بدبین و حالت رویگردانی شکل می گیرد. #جنگ_شناختی در صورت تداوم به وارونگی افکار عمومی، شکاف و بحران اقناعی و در نهایت به «زایل شدن اراده های راسخ» منتهی خواهد شد.
🔹بی شک و براساس شواهد قطعی، ابزار کاربردی در جنگ اراده ها، #رسانه است. به مدد تصویرسازی و تکرار آن، #ادراک_مخاطب از واقعیات موجود و پیرامون دچار تغییر شده و باورهای او استحاله می شود. در این شرایط #جامعه_هدف دقیقاًً مسائل پیرامون را آنطور درک و رمزگشایی می کند، که «ارسال کننده پیام» آنرا رمزگذاری و هدفگذاری کرده است. در این آوردگاه، به جای تجهیزات نظامی، #رسانه ابزار مهم و موثر برای #تحمیل_اراده در صحنه رویارویی است.
🔹تفوق در «ایجاد تصویر منفی» از دستاوردها و پیشرفت ها از یک جامعه پیشرو و جوان، ایجاد حس حسرت نسبت به غیر، القاء ناتوانی و عقبگرد و... از جمله مهم ترین تاکتیک ها در این #جنگ_رسانه_ای و روانی است تا اراده های مستحکم، سست و خلل پذیر شده و زمینه برای #تسلیم فراهم شود. پازلی بسیار واضح و در عین حال پیچیده و چند بُعدی برای اثرگذاری بر «سیستم محاسباتی حریف».
🔹در #نبرد_ارادهها، بار اصلی بر دوش #رسانه است. این «رسانه و کارکردهای متنوع» آن است که #تصویرسازی می کند، «باورها» را شکل داده، اصلاح کرده و یا تغییر می دهد، «اراده ها» را جزم کرده و یا زایل میکند، از ملتی قهرمان چهره ای شکست خورده و ناتوان می سازد، موقعیت خلق می کند و یا فرصت ها را می سوزاند و هدر میدهد، بسترهای پیشرفت و پسرفت را هموار میکند، عزم های راسخ و غیرتها را به میدان می آورد و یا انگیزه ها را به میرایی و نابودی میکشاند.
🔹دهه ها سرمایه گذاری #غرب در حوزه #رسانه و #تبلیغات و خلق صنایعی همچون هالیوود و ایجاد اندیشکده های نظریه پردازی در حوزه ارتباطات دقیقاًً با همین مبنا صورت گرفته است. یعنی تلاش #غرب برای هیمنه سازی و شکل دادن به باورهای مطلوبش در نقاط هدف. باورپذیر کردن غرب به عنوان تمدن پیشرفته، برتر و مسلط، باوراندن عقب ماندگی و درماندگی در هر آنچه نشانی از غرب ندارد و باوراندن ضرورت وابستگی، تنها بخشی از کارکردهای #رسانه در صحنه جنگ ارادههاست.
منبع: حوزه نت به نقل از جهان نیوز (با تلخیص)
#رسانه #جنگ_شناختی #جنگ_روانی #جنگ_ادراکی #جنگ_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«بصیرت» موجب سعادت
🔹این معنا را باید بدانید که #انسان به #روحْ، انسان است. انسان به #بصیرت، «بصیرت قلبی»، انسان است. این آلات ظاهری آلاتی است که وسیله است، و اینها از بین رفتنی است، آنکه باقی میماند «روح انسان» است. و آنچه در انسان #سعادت را ایجاد میکند، #بصیرت انسان است.
بیانات حضرت امام ۵۸/۷/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حکومت و «حجاب»
🔸با توجه به «آیه ۳۱ سوره نور» آیا جلوگیری از #بیحجابی، واجب و وظیفه حکومت اسلامی است یا صرفا یک مساله شخصی و اجتماعی است؟
🔹از آنجا که #انسان یک «موجود اجتماعى» است، پاکى جامعه به پاکى او کمک می کند، و آلودگى آن به آلودگیش. روى همین اصل در #اسلام با هر کارى که جو جامعه را مسموم یا آلوده کند شدیداً مبارزه شده است؛ چرا که #گناه همانند #آتش است، هنگامى که در نقطه اى از #جامعه این آتش روشن شود، باید سعى و تلاش کرد که آتش خاموش، یا حداقل کنترل و محدود گردد.
🔹اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه اى به نقطه دیگر ببریم، #حریق، همه جا را فرا خواهد گرفت و کسى قادر بر کنترل آن نخواهد بود. از این گذشته، #عظمت_گناه در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها، خود سد بزرگى در برابر #فساد است. «اشاعه فحشا» و «نشر گناه» و «تظاهر به فسق و تسامح» در این موضوع، این سد را میشکند، #گناه را کوچک میکند و در نتیجه، آلوده شدن به آن را ساده مى نماید.
🔹براساس «آیات قرآن کریم» (مانند آیات ۳۱ سوره نور و ۳۴ و ۵۹ سوره احزاب) و روایات فراوان، #حجاب یک «واجب» و «ضروری دین مبین اسلام» است، که البته وجوب آن در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و فقط کیفیت آن با حجاب اسلامی متفاوت بوده است. از طرفی، #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر نیز، جزو واجبات غیر قابل انکار اسلامی است.
🔹بنابراین #حکومت_اسلامى موظف است جلوی منکر بزرگی مانند #بیحجابی و #بدحجابی را بگیرد و این به معناى نوعى واکسینه کردن جامعه در مقابل بیماری هاى روانى است. #حاکمان_اسلامى موظفاند عوامل مزاحم رشد فضائل انسانى را از بین ببرند و این در حقیقت، بستر سازى براى «سلامت روانى جامعه» است. از دیگر سو، آحاد مردم نیز وظیفه دارند به بهداشت روانى و سلامت روحى توجه کنند و این همان «امر به معروف» و «نهى از منکر» و «نظارت عمومی» است.
منبع: وبسایت پرسمان
#حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ».
🔹«و [ای بنی اسرائیل به یاد آورید] هنگامی را که #موسی به قوم خود گفت: «#خداوند به شما دستور میدهد #مادهگاوی را ذبح کنید؛ [و قطعهای از بدن آن را به مقتولی که قاتل او شناخته نشده بزنید، تا زنده شود و قاتل خویش را معرفی کند؛ و غوغا خاموش گردد]؛ گفتند: «آیا ما را مسخره میکنی؟» [موسی] گفت: «به خدا پناه میبرم از اینکه از جاهلان باشم!».
🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا فَارِضٌ وَ لَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَٰلِكَ ۖ فَافْعَلُوا مَا تُؤْمَرُونَ».
🔹«گفتند: [پس] از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند این #مادهگاو چگونه مادهگاوی باشد؟ گفت: خداوند میفرماید: مادهگاوی است که نه پیر و از کار افتاده باشد، و نه بکر و جوان؛ بلکه میان این دو باشد. آنچه به شما دستور داده شده، [هر چه زودتر] انجام دهید».
🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ».
🔹گفتند: از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟ گفت: خداوند میگوید: گاوی باشد زرد یکدست، که رنگ آن، بینندگان را شاد و مسرور سازد».
🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَ إِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ لَمُهْتَدُونَ».
🔹«گفتند: از پروردگارت بخواه برای ما بیان کند که [نهایتاً آن گاو] چه گاوی است؟ زیرا این گاو بر ما مُبهم و مُشتبه شده، و اگر خدا بخواهد [به شناخت آن] هدایت خواهیم شد».
🔸«قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَ لَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَا شِيَةَ فِيهَا ۚ قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ ۚ فَذَبَحُوهَا وَ مَا كَادُوا يَفْعَلُونَ».
🔹«گفت: #خداوند میفرماید: گاوی باشد که نه برای شخم زدن رام شده، و نه برای زراعت آبکشی کند؛ از هر عیبی برکنار باشد، و حتی هیچگونه رنگ دیگری در آن نباشد؛ گفتند: الان حق مطلب را آوردی! سپس [چنان گاوی را پیدا کردند و] آن را سر بریدند؛ ولی مایل نبودند این کار را انجام دهند».
🔸«وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا ۖ وَاللهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ».
🔹«و [به یاد آورید] هنگامی را که فردی را به قتل رساندید؛ سپس درباره [قاتل] او به نزاع پرداختید؛ و خداوند آنچه را مخفی میداشتید، آشکار میسازد».
🔸«فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذَٰلِكَ يُحْيِي اللهُ الْمَوْتَىٰ وَ يُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ».
🔹«سپس گفتیم: قسمتی از گاو را به مقتول بزنید! [تا زنده شود، و قاتل را معرفی کند]؛ #خداوند اینگونه #مردگان را زنده میکند، و #آیات خود را به شما نشان میدهد؛ شاید اندیشه کنید!»
🔸«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ ۗ وَ مَا اللهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ».
🔹«سپس دل های شما بعد از این واقعه سخت شد، همچون سنگ، یا سختتر! چرا که پارهای از سنگها میشکافد، و از آن نهرها جاری میشود؛ و پارهای از آنها شکاف برمیدارد، و آب از آن تراوش میکند؛ و پارهای از خوف خدا [از فراز کوه] به زیر میافتد؛ [اما دل های شما، نه از خوف خدا میتپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است!] و #خداوند از اعمال شما غافل نیست».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شريفه ۶۷ تا ۷۴
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصول تربیت اخلاقی
🔹ارتباط #شیوه و #هدف، ارتباطی دوسویه و طرفینی است. همان طور که «هدف»، تعیین کننده «شیوه» است، از طرف دیگر، «شیوه» نیز تعیین کننده «هدف» است. #قرآن_كريم محوری ترین هدف بعثت انبياء را #تزکیه_انسانها معرفی کرده است. وظیفه اصلی پیامبران، «تزکیه بشر» برای ترقی و تکامل معنوی و روحی، و رسیدن به هدف نهایی خلقت انسان، یعنی نزدیکی و #قرب به خدای متعال است.
🔹از این رو، اگر چه #وظیفه_انبیاء هدایت بشر بوده است، اما از آنجا که نمی توان بین #هدایت و #تربیت خط قرمزی کشید و برای هر کدام متولی خاصی معین کرد، می توان #پیامبران را نیز یکی از عوامل مؤثر در #تربیت معرفی کرد. از سویی دیگر، آیاتی از #قرآن_کریم نقش اصلی در تربیت را به خود #متربی نسبت می دهد؛ مثلا خداوند متعال می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» [۱] (هرکس #نفس خود را پاک و #تزکیه کرد، رستگار شد).
🔹خداوند در این آیه، «تزکیه» را به خود #انسان نسبت داده است. بر اساس این آیه، #سعادت و #شقاوت انسان در سایه #عمل و تلاش خود او حاصل می شود. از جمع بندی این دسته از آیات، چند نکته به دست می آید؛ نخست آنکه «قرآن کریم» به نقش عوامل گوناگون مؤثر در فرایند #تربیت و یکسان نبودن تأثیر این عوامل، توجه داشته است. دوم اینکه کسی که به امر #تزکیه_انسانها مبادرت می ورزد، باید زمینه ای فراهم آورد که #متربیان با اراده و اختیار خود، در جهت نیل به #کمالات_انسانی تلاش کنند.
🔹اگرچه اراده، فعل خود انسان است و کسی نمی تواند آن را در انسان ایجاد کند، #مربی می تواند مقدماتی را فراهم کند که به وسیله آن مقدمات، توجه #متربی را به خوبی ها و کمالات معطوف گرداند و انگیزه او را تقویت کند. مجموعهای از عوامل مختلف در امر «تربیت اخلاقی» تأثیرگذارند. #قرآن_کریم، عوامل دخیل در #تربیت_اخلاقی را در یک چینش طولی قرار می دهد و نقش واقعی و نهایی را برای خداوند متعال قائل است. سوماً، در آیاتی که عمل #تزکیه را به پیامبر یا خود انسان نسبت می دهد، در واقع، فاعل مستقل خود خداوند است، و فاعلیت پیامبر و انسان، به اذن خداوند متعال و در طول فاعلیت اوست.
🔹چهارماً، این سلسله مراتب تربیتی که از خداوند تا انبیاء و اولیاء، و از اولیاء تا بندگان الهی وجود دارد، فقط در فرهنگ تعلیم و تربیت #اسلامی معنا پیدا می کند. #امام_علی (علیه السلام) در توصیه خود به کمیل بن زیاد می فرماید: «ای کمیل، به درستی که پیامبر خدا را، خداوند، خود، تربیت فرمود و آن بزرگوار مرا ادب آموخت و من نیز مؤمنان را تربیت می کنم و برای آنان آداب ارزشمند را به میراث می گذارم».
📕برنامه درسی و تربیت اخلاقی، حمیدرضا کاظمی، چ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت #تزکیه #تهذیب #اخلاق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«اِنَّ اللهَ يُحِبُّ الحَيَّى الحَليمَ العَفيفَ المُتَعَفِّفَ».
🔹«خداوند انسان با حياىِ بردبارِ با عفّتى را كه پاكدامنى مى ورزد، دوست دارد».
📕كافى، ج۲، ص ۱۱۲، ح۸
#پیامبر_اکرم #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد