eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین
⭕️«کلام نور» 🔸«وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَ رَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». 🔹«و [ای بنی اسرائیل یاد کنید] هنگامی که از شما [بر پیروی از حق] گرفتیم، و کوه طور را بالای سرتان برافراشتیم، [و گفتیم:] آنچه را [از آیات کتاب آسمانی] به شما داده ایم، با قدرت و قوّت دریافت کنید، و آنچه را در آن است [برای اجرا کردن] به یاد داشته باشید تا پرهیزکار شوید». 🔸«ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۖ فَلَوْلَا فَضْلُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ». 🔹«آن گاه بعد از [پیمان گرفتن، از وفاکردن به آن] کردید، و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، قطعاً از زیانکاران بودید». 🔸«وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ». 🔹«بی تردید شما [سرگذشتِ کسانی از هم مسلکان خود را] که در روز شنبه [از فرمان خدا که صید ماهی را حرام کرده بود] عصیان ورزیدند دانستید که [به کیفر عصیانشان] به آنان نهیب زدیم که به صورت بوزینگانی خوار و رانده شده درآیید». 🔸«فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَ مَا خَلْفَهَا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ». 🔹«ما این کیفر را برای مردم آن زمان و نسل های بعد از آنان، و و اندرزی برای قرار دادیم». 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شریفه ۶۳ تا ۶۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ 🔹 ⭕️«رسانه» و جنگ اراده‌ ها 🔹سال هاست که صحنه نبردها دچار تغییرات ماهوی شده است. یعنی اگر پیشتر فتح و بر «روی زمین» معنا پیدا می کرد، امروز گام اول پیروزی فراتر از صفحه جغرافیا، بلکه به و وابسته شده است. نمونه عینی این اتفاق جنگ ۲۰۰۳ علیه بود که قبل از پیروزی در بُعد جغرافیا، آمریکا به مدت یک سال صحنه نبرد علیه عراق را به عرصه و کشاند، را سست کرد و بعد از آن در ظرف چند روز عراق را اشغال و بر آن حاکم شد. 🔹در جریان فتوحات جغرافیایی در غرب آسیا نیز دقیقاً همین اتفاق البته در ابعاد محدودتری رخ داد و داعش توانست در - النصر بالرعب - را متزلزل و زمین را فتح کند. در همین رابطه نمونه های دیگری را نیز می توان بیان کرد. ربط وثیقی با دارد. «جنگ شناختی» به معنای آماج قرار گرفتن «قوه شناخت» مردم و نخبگان یک جامعه به منظور «تغییر باورها و در نهایت رفتارهاست». این البته شکل تکامل یافته تر و عمیق تری از است. اساسی ترین نتیجه در جنگ شناختی «تلفات مضاعف انسانی» است. 🔹در وقتی یک نفر مجروح یا کشته شد عملاً فقط یک نفر از جبهه خودی کم می شود، اما در وقتی یک نفر نسبت به باورهای خود تردید کرد، علاوه بر این که یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه مقابل اضافه می شود. در این شکل از نبرد در واقع نه تنها سربازانِ خط مقدم نبرد نظامی، بلکه «عموم مردم جامعه» که اصلی ترین سرمایه هر نظام سیاسی است آماج قرار گرفته، نسبت به «جامعه و کشور خود» بدبین و حالت رویگردانی شکل می گیرد. در صورت تداوم به وارونگی افکار عمومی، شکاف و بحران اقناعی و در نهایت به «زایل شدن اراده های راسخ» منتهی خواهد شد. 🔹بی شک و براساس شواهد قطعی، ابزار کاربردی در جنگ اراده ها، است. به مدد تصویرسازی و تکرار آن، از واقعیات موجود و پیرامون دچار تغییر شده و باورهای او استحاله می شود. در این شرایط دقیقاًً مسائل پیرامون را آنطور درک و رمزگشایی می کند، که «ارسال کننده پیام» آنرا رمزگذاری و هدف‌گذاری کرده است. در این آوردگاه، به جای تجهیزات نظامی، ابزار مهم و موثر برای در صحنه رویارویی است. 🔹تفوق در «ایجاد تصویر منفی» از دستاوردها و پیشرفت ها از یک جامعه پیشرو و جوان، ایجاد حس حسرت نسبت به غیر، القاء ناتوانی و عقبگرد و... از جمله مهم ترین تاکتیک ها در این و روانی است تا اراده های مستحکم، سست و خلل پذیر شده و زمینه برای فراهم شود. پازلی بسیار واضح و در عین حال پیچیده و چند بُعدی برای اثرگذاری بر «سیستم محاسباتی حریف». 🔹در ، بار اصلی بر دوش است. این «رسانه و کارکردهای متنوع» آن است که می کند، «باورها» را شکل داده، اصلاح کرده و یا تغییر می دهد، «اراده ها» را جزم کرده و یا زایل میکند، از ملتی قهرمان چهره ای شکست خورده و ناتوان می سازد، موقعیت خلق می کند و یا فرصت ها را می سوزاند و هدر میدهد، بسترهای پیشرفت و پسرفت را هموار میکند، عزم های راسخ و غیرتها را به میدان می آورد و یا انگیزه ها را به میرایی و نابودی میکشاند. 🔹دهه ها سرمایه گذاری در حوزه و و خلق صنایعی همچون هالیوود و ایجاد اندیشکده های نظریه پردازی در حوزه ارتباطات دقیقاًً با همین مبنا صورت گرفته است. یعنی تلاش برای هیمنه سازی و شکل دادن به باورهای مطلوبش در نقاط هدف. باورپذیر کردن غرب به عنوان تمدن پیشرفته، برتر و مسلط، باوراندن عقب ماندگی و درماندگی در هر آنچه نشانی از غرب ندارد و باوراندن ضرورت وابستگی، تنها بخشی از کارکردهای در صحنه جنگ اراده‌هاست. منبع: حوزه نت به نقل از جهان نیوز (با تلخیص) @tabyinchannel
⭕️«بصیرت» موجب سعادت 🔹این معنا را باید بدانید که به ، انسان است. انسان به ، «بصیرت قلبی»، انسان است. این آلات ظاهری آلاتی است که وسیله است، و اینها از بین رفتنی است، آنکه باقی می‌ماند «روح انسان» است. و آنچه در انسان را ایجاد می‌کند، انسان است. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۷/۳۰ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️حکومت و «حجاب» 🔸با توجه به «آیه ۳۱ سوره نور» آیا جلوگیری از ، واجب و وظیفه حکومت اسلامی است یا صرفا یک مساله شخصی و اجتماعی است؟ 🔹از آنجا که یک «موجود اجتماعى» است، پاکى جامعه به پاکى او کمک می کند، و آلودگى آن به آلودگیش. روى همین اصل در با هر کارى که جو جامعه را مسموم یا آلوده کند شدیداً مبارزه شده است؛ چرا که همانند است، هنگامى که در نقطه اى از این آتش روشن شود، باید سعى و تلاش کرد که آتش خاموش، یا حداقل کنترل و محدود گردد. 🔹اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه اى به نقطه دیگر ببریم، ، همه جا را فرا خواهد گرفت و کسى قادر بر کنترل آن نخواهد بود. از این گذشته، در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگی‌ها، خود سد بزرگى در برابر است. «اشاعه فحشا» و «نشر گناه» و «تظاهر به فسق و تسامح» در این موضوع، این سد را می‌شکند، را کوچک می‌کند و در نتیجه، آلوده شدن به آن را ساده مى نماید. 🔹براساس «آیات قرآن کریم» (مانند آیات ۳۱ سوره نور و ۳۴ و ۵۹ سوره احزاب) و روایات فراوان، یک «واجب» و «ضروری دین‌ مبین‌ اسلام» است، که البته وجوب آن در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و فقط کیفیت آن با حجاب اسلامی متفاوت بوده است. از طرفی، و نیز، جزو واجبات غیر قابل انکار اسلامی است. 🔹بنابراین موظف است جلوی منکر بزرگی مانند و را بگیرد و این به معناى نوعى واکسینه کردن جامعه در مقابل بیماری هاى روانى است. موظف‌اند عوامل مزاحم رشد فضائل انسانى را از بین ببرند و این در حقیقت، بستر سازى براى «سلامت روانى جامعه» است. از دیگر سو، آحاد مردم نیز وظیفه دارند به بهداشت روانى و سلامت روحى توجه کنند و این همان «امر به معروف» و «نهى از منکر» و «نظارت عمومی» است. منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
تبیین
⭕️«کلام نور» 🔸«وَ إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ». 🔹«و [ای بنی اسرائیل به یاد آورید] هنگامی را که به قوم خود گفت: « به شما دستور می‌دهد را ذبح کنید؛ [و قطعه‌ای از بدن آن را به مقتولی که قاتل او شناخته نشده بزنید، تا زنده شود و قاتل خویش را معرفی کند؛ و غوغا خاموش گردد]؛ گفتند: «آیا ما را مسخره می‌کنی؟» [موسی] گفت: «به خدا پناه می‌برم از اینکه از جاهلان باشم!». 🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا فَارِضٌ وَ لَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَٰلِكَ ۖ فَافْعَلُوا مَا تُؤْمَرُونَ». 🔹«گفتند: [پس] از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند این چگونه ماده‌گاوی باشد؟ گفت: خداوند می‌فرماید: ماده‌گاوی است که نه پیر و از کار افتاده باشد، و نه بکر و جوان؛ بلکه میان این دو باشد. آنچه به شما دستور داده شده، [هر چه زودتر] انجام دهید». 🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ». 🔹گفتند: از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟ گفت: خداوند می‌گوید: گاوی باشد زرد یکدست، که رنگ آن، بینندگان را شاد و مسرور سازد». 🔸«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَ إِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ لَمُهْتَدُونَ». 🔹«گفتند: از پروردگارت بخواه برای ما بیان کند که [نهایتاً آن گاو] چه گاوی است؟ زیرا این گاو بر ما مُبهم و مُشتبه شده، و اگر خدا بخواهد [به شناخت آن] هدایت خواهیم شد». 🔸«قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَ لَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَا شِيَةَ فِيهَا ۚ قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ ۚ فَذَبَحُوهَا وَ مَا كَادُوا يَفْعَلُونَ». 🔹«گفت: می‌فرماید: گاوی باشد که نه برای شخم زدن رام شده، و نه برای زراعت آبکشی کند؛ از هر عیبی برکنار باشد، و حتی هیچ‌گونه رنگ دیگری در آن نباشد؛ گفتند: الان حق مطلب را آوردی! سپس [چنان گاوی را پیدا کردند و] آن را سر بریدند؛ ولی مایل نبودند این کار را انجام دهند». 🔸«وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا ۖ وَاللهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ». 🔹«و [به یاد آورید] هنگامی را که فردی را به قتل رساندید؛ سپس درباره [قاتل] او به نزاع پرداختید؛ و خداوند آنچه را مخفی می‌داشتید، آشکار می‌سازد». 🔸«فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذَٰلِكَ يُحْيِي اللهُ الْمَوْتَىٰ وَ يُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ». 🔹«سپس گفتیم: قسمتی از گاو را به مقتول بزنید! [تا زنده شود، و قاتل را معرفی کند]؛ این‌گونه را زنده می‌کند، و خود را به شما نشان می‌دهد؛ شاید اندیشه کنید!» 🔸«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ ۗ وَ مَا اللهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ». 🔹«سپس دل های شما بعد از این واقعه سخت شد، همچون سنگ، یا سخت‌تر! چرا که پاره‌ای از سنگ‌ها می‌شکافد، و از آن نهرها جاری می‌شود؛ و پاره‌ای از آنها شکاف برمی‌دارد، و آب از آن تراوش می‌کند؛ و پاره‌ای از خوف خدا [از فراز کوه] به زیر می‌افتد؛ [اما دل های شما، نه از خوف خدا می‌تپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است!] و از اعمال شما غافل نیست». 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شريفه ۶۷ تا ۷۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اصول تربیت اخلاقی 🔹ارتباط و ، ارتباطی دوسویه و طرفینی است. همان طور که «هدف»، تعیین کننده «شیوه» است، از طرف دیگر، «شیوه» نیز تعیین کننده «هدف» است. محوری ترین هدف بعثت انبياء را معرفی کرده است. وظیفه اصلی پیامبران، «تزکیه بشر» برای ترقی و تکامل معنوی و روحی، و رسیدن به هدف نهایی خلقت انسان، یعنی نزدیکی و به خدای متعال است. 🔹از این رو، اگر چه هدایت بشر بوده است، اما از آنجا که نمی توان بین و خط قرمزی کشید و برای هر کدام متولی خاصی معین کرد، می توان را نیز یکی از عوامل مؤثر در معرفی کرد. از سویی دیگر، آیاتی از نقش اصلی در تربیت را به خود نسبت می دهد؛ مثلا خداوند متعال می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» [۱] (هرکس خود را پاک و کرد، رستگار شد). 🔹خداوند در این آیه، «تزکیه» را به خود نسبت داده است. بر اساس این آیه، و انسان در سایه و تلاش خود او حاصل می شود. از جمع بندی این دسته از آیات، چند نکته به دست می آید؛ نخست آنکه «قرآن کریم» به نقش عوامل گوناگون مؤثر در فرایند و یکسان نبودن تأثیر این عوامل، توجه داشته است. دوم اینکه کسی که به امر مبادرت می ورزد، باید زمینه ای فراهم آورد که با اراده و اختیار خود، در جهت نیل به تلاش کنند. 🔹اگرچه اراده، فعل خود انسان است و کسی نمی تواند آن را در انسان ایجاد کند، می تواند مقدماتی را فراهم کند که به وسیله آن مقدمات، توجه را به خوبی ها و کمالات معطوف گرداند و انگیزه او را تقویت کند. مجموعه‌ای از عوامل مختلف در امر «تربیت اخلاقی» تأثیرگذارند. ، عوامل دخیل در را در یک چینش طولی قرار می دهد و نقش واقعی و نهایی را برای خداوند متعال قائل است. سوماً، در آیاتی که عمل را به پیامبر یا خود انسان نسبت می دهد، در واقع، فاعل مستقل خود خداوند است، و فاعلیت پیامبر و انسان، به اذن خداوند متعال و در طول فاعلیت اوست. 🔹چهارماً، این سلسله مراتب تربیتی که از خداوند تا انبیاء و اولیاء، و از اولیاء تا بندگان الهی وجود دارد، فقط در فرهنگ تعلیم و تربیت معنا پیدا می کند. (علیه السلام) در توصیه خود به کمیل بن زیاد می فرماید: «ای کمیل، به درستی که پیامبر خدا را، خداوند، خود، تربیت فرمود و آن بزرگوار مرا ادب آموخت و من نیز مؤمنان را تربیت می کنم و برای آنان آداب ارزشمند را به میراث می گذارم». 📕برنامه درسی و تربیت اخلاقی، حمیدرضا کاظمی، چ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):  🔸«اِنَّ اللهَ يُحِبُّ الحَيَّى الحَليمَ العَفيفَ المُتَعَفِّفَ». 🔹«خداوند انسان با حياىِ بردبارِ با عفّتى را كه پاكدامنى مى ورزد، دوست دارد».  📕كافى، ج۲، ص ۱۱۲، ح۸ @tabyinchannel