✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا عمر «دروغ» كوتاه است؟
🔹اين مطلب به تجربه ثابت شده است كه عمر اعتبار #دروغ كوتاه است، و #دروغگو ديرى نمى پايد، مگر آنكه خودش به آن اعتراف مى كند، و اگر هم اعتراف نكند اظهاراتى مى كند كه از #بطلان گفتارش پرده بر میدارد. حال بايد ديد چرا چنين است؟! دليلش اين است كه بطور كلى در اين #عالَم، نظامى حاكم است كه به واسطه آن، در اجزاء و پازل عالم نسبت ها و #ارتباطاتی برقرار میشود، و در نتيجه قطعات به يكديگر متصل و مربوط میشوند و اين #روابط، نسبت هايى غير متغيرند.
🔹پس هر #حادثهاى كه فرض كنيم، وقتى در خارج واقع میشود، #لوازم و #ملزوماتى متناسب با خود ايجاد میكند كه به هيچ وجه از يكديگر #منفك نمیشوند، و در بين تمامى لوازم و ملزومات #آثارى است كه بعضى را به بعضى ديگر #متصل میسازد، بطورى كه اگر به يكى از آنها خللى وارد آيد همه مختل میشود، و اگر همان قطعه مختل، سالم گردد همه سلسله سالم میشود، و اين #قانونى است كلى و #استثناء_ناپذير.
🔹مثلا اگر جسمى از مكانى به مكانى ديگر انتقال يابد، از لوازم اين انتقال آن است كه ديگر در آن زمان، آن جسم در مكان اول نباشد، بلكه از آن و از لوازم آن و هر چه كه متصل به آن است دور و غايب باشد، و نيز مكان اول از آن خالى و مكان دوم مشغول به آن باشد، و نيز اينكه فاصله اى را كه ميان دو مكان است بپيمايد و همچنين لوازم ديگر كه اگر يكى از آنها اختلال يابد - مثلا در همان زمان، جسم فضای مكان اول را هم اشغال كرده باشد - تمامى لوازمى كه شمرديم مختل شده، ديگر صدق نخواهند داشت.
🔹و انسان و هر سبب ديگرى كه فرض شود نمیتواند #حقيقتى از حقايق هستى را به نوعى #تدليس كند و يا با تردستى بپوشاند، و در عين حال تمام لوازم و ملزومات مربوط به آن را هم پنهان نگه دارد، يا آن حقيقت را بطور كلى از محل واقعیاش (كه محفوف به آن لوازم و ملزومات است) خارج كند يا از مجراى هستى اش #تحريف نمايد، و به فرضى هم كه بتواند يكى از لوازم را هم مستور سازد، لوازم ديگرش سر درمى آورد و باز اگر آن را هم در پرده كند، لازم سومى ظاهر مى شود، و همينطور اين تسلسل واقعى ادامه مى يابد تا #حقيقت پنهان شده #آشكار گردد.
🔹بر همين اساس مى گويند حكومت و دولت از آن حق است، هر چند باطل، جولان و عرض اندامى هم بكند؛ و نيز می گويند ارزش از آن صدق است، هر چند احيانا باطلى مورد رغبت قرار بگيرد؛ و نيز از همين جهت است كه خداى تعالى فرموده: «إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ» [۱] (قطعاً خدا آن کس را که #دروغگو و بسیار ناسپاس است، هدایت نمی کند). و نيز فرموده: «إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ» [۲] (خداوند کسی را که اسرافکار و #بسیار_دروغگو است هدایت نمیکند).
🔹و نيز فرموده: «إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ» [۳] (کسانی که بر خدا #دروغ می بندند، یقیناً رستگار نمی شوند). و فرموده: «بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِيجٍ» [۴] (آنها #حقّ را هنگامی که به سراغشان آمد #تکذیب کردند؛ از این رو پیوسته در کار پراکنده خود متحیّرند!). و اين بدان جهت است كه چون #حق را #دروغ شمردند، ناگزير پايه خود را بر اساس #باطل نهاده و در زندگيشان بر باطل تكيه زدند، و در نتيجه خود را در نظامى مختل قرار دادند كه اجزايش با يكديگر #تناقض داشته و هر جزئى جزء ديگر و هر طرفى طرف ديگر را #رسوا و #انكار مى كند.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره زمر، آیه ۳
[۲] همان، سوره غافر، ۲۸
[۳] همان، سوره یونس، ۶۹
[۴] همان، سوره ق، آیه ۵
📕ترجمه تفسير الميزان، ج ۱۱، ص ۱۳۹
منبع: وبسایت انوار طاها
#دروغ #دروغگو #دروغگویی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️«کلام نور»
🔸«أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ».
🔹«آیا [شما مردم مؤمن] امید دارید که [آن سخت دلان] به [دین] شما #ایمان بیاورند؟! در حالی که گروهی از آنان #کلام_خدا را همواره می شنیدند، سپس بعد از آنکه [معنا و مفهومش را] درک می کردند، [به سبب دنیاطلبی و امور مادی] به دلخواه خود #تغییرش می دادند، در صورتی که می دانستند [به کلام خدا و به مردم جویای حق خیانت می کنند]».
🔸«وَ إِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَ إِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ».
🔹«و هنگامی که با مؤمنان دیدار کنند، می گویند: ما #ایمان آوردیم. و چون با هم #خلوت می کنند [از روی اعتراض و ایراد] به یکدیگر می گویند: چرا #حقایقی را که خدا [در تورات درباره پیامبر اسلام] برای شما بیان کرده به مؤمنان می گویید تا [روز قیامت با این حقایق] در پیشگاه پروردگارتان بر ضد شما استدلال کنند؟ آیا تعقّل نمی کنید [که نباید زمینه استدلال بر ضد خود را در اختیار مؤمنان گذارید؟!]».
🔸«أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ».
🔹«آیا [آن سخت دلان] نمی دانند که #خدا آنچه را #پنهان می دارند و آنچه را #آشکار می کنند، می داند؟!».
🔸«وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ».
🔹«و گروهی از #یهود، که جاهل و بی سوادند [غیر از تورات فعلی] که جز بافته های دروغین [عالمان خائن آنان نیست] نمی دانند، و حال آن که [در امر دین به سبب عدم تحقیق و دنبال نکردن علم و دانش] فقط در مسیر گمان و خیال واهی قدم برمی دارند».
🔸«فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ».
🔹«پس وای بر کسانی که با دست هایشان نوشته ای را می نویسند، سپس می گویند: این [نوشته] از سوی خداست؛ تا با این [کار زشت و خائنانه] بهایی ناچیز به دست آورند؛ پس وای بر آنان از آنچه دست هایشان نوشت، و وای بر آنان از آنچه به دست می آورند».
🔸«وَ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَةً ۚ قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللهُ عَهْدَهُ ۖ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ».
🔹«و گفتند: آتش [دوزخ] جز چند روزی به ما نمی رسد. بگو: آیا [بر این عقیده خود] از نزد خدا پیمانی گرفته اید؟ که هرگز خدا از آن پیمان تخلّف نخواهد کرد، یا جاهلانه چیزی را به خدا نسبت می دهید؟».
🔸«بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ».
🔹«[نه چنین است که می گویید] بلکه کسانی که مرتکب #گناه شدند و آثار گناه، سراسر وجودشان را فرا گرفت، آنان #اهل_آتشاند و در آن جاودانه اند».
🔸«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ».
🔹«و آنها که #ایمان آورده، و #کارهای_شایسته انجام دادهاند، آنان اهل #بهشتاند؛ و همیشه در آن خواهند ماند».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیات شريفه ۷۵ تا ۸۲
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا همه «نام هاى خداوند» با ضمير مذكر برگشت خورده است؟
💠در پاسخ بيان چند نكته بايسته است:
🔹اين كه براى #خداوند «ضمير مذكّر» به كار رفته است، مانند «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» به اين جهت است كه از نظر ادبى، ضمير «هُوَ» براى «جنس مذكّر»، و براى «موجودى كه نه مذكّر و نه مؤنّث» است به كار میرود؛ اما ضمير «هِى» تنها بر جنس مؤنّث و يا مؤنّث مجازى و لفظى به كار مى رود؛ مانند آيات شريفه: «فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى» [۱] (همانا بهشت همان جايگاه است). «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها» [۲] (سوگند به نفس و آنچه آن را درست كرد). بنابراين ضمير «هُوَ» در دو مورد به كار مى رود:
1⃣در مقابل «هى»، و براى موجود «مذكّر»؛ چه حقيقى و چه مجازى.
2⃣به معناى جامع ميان «مذكّر و مؤنّث»، و يا در «موجودى كه جنسيت خاص مذكّر يا مؤنّث در آن لحاظ نشده» است؛ مانند «اله»، و يا اينكه هر دو جنس مذكّر و مؤنّث در آن لحاظ شده و مد نظر است. پس هنگام اطلاق «هُوَ» بر #خداوند، به هيچ وجه پرسش از مذكّر و مؤنّث بودن مرجع ضمير معنايى نخواهد داشت؛ زيرا او جسم ندارد؛ نه مذكّر است و نه مونث و نه چيز ديگرى شبيه به اين موارد؛ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ»؛ با اين حال #قرآن_مجيد به زبان مردم نازل شده است و مى بايست كه قواعد ادبيات عرب در آن رعايت گردد.
پى نوشتها؛
[1] سوره نازعات، آيه ۴۱
[۲] سوره الشمس، آيه ۷
📕محمدتقى مصباح يزدى، پرسشها و پاسخها، ج ۵، ص ۳۰
منبع: وبسایت انوار طاها
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️جنگ بر سر قدرت طلبی و ریاست
🔹افراد #بشر چه بیماری دارند که راحت نمی نشینند، و پیوسته بر سر #قدرت_طلبی و #ریاست و #مقام با هم می جنگند؟! ما همین قدر می فهمیم که #مُلک_دنیا باقی و پابرجا نمی ماند و از بین می رود.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۱۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم ونشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متوقف بر وقوع «صیحه آسمانی» است و قبل از آن، ظهور نخواهند کرد؟
🔹یکی از نشانههای ظهور #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شنیده شدن #ندایی_آسمانی است. این ندا که در روایات تعبیر به #صیحه و #صوت هم شده، در شب جمعه، مصادف با شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان رخ خواهد داد. [۱] همه مردم روی زمین آن را با گوش خود خواهند شنید. صاحب این صدا، #حضرت_قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را با اسمش و اسم پدرش نام میبرد و مردم را به پیروی از او فرا میخواند و #بشارت_ظهورش را به انسانها میدهد. [۲]
🔹این نشانه، «یکی از پنج علامت حتمی ظهور» است که در روایات به قطعی بودن وقوعش اشاره شده است. عمر بن حنظله از امام صادق (عليه السلام) نقل میکند: «قبل از قیام #قائم، پنج علامت حتمی وجود دارد که عبارتاند از: خروج یمانی، خروج سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن در سرزمین بَیداء». [۳]
🔹تفاوت بین علامات «حتمی» و «غیر حتمی» به این است که: اعلام وقوع #علائمغیرحتمی، به عنوان نشانهای برای #ظهور، بدون در نظر گرفتن ایجاد شدن مانعی یا حاصل نشدن شرطی صورت میگیرد؛ یعنی ممکن است که مانعی پیش بیاید یا یکی از شروط لازم برای وقوع آن علامت، حاصل نشود و در نتیجه آن علامت تحقق پیدا نکند. اما در مقابل، #حتمیبودن برخی از #علائم_ظهور، بدین معنا است که برای وقوع آن مانعی پیش نخواهد آمد و شرایط وقوعش نیز به طور کامل حاصل خواهند شد؛ لذا در تحقق آن نشانه، تردیدی وجود نخواهد داشت. [۴]
🔹با این همه، باید حق #بداء [۵] را برای #خداوند که هر کاری تحت مشیّت و خواست او صورت میگیرد، محفوظ دانست؛ یعنی ممکن است که حتی در علائم حتمی #بداء حاصل شود و بدون وقوع آن، #ظهور تحقق یابد. [۶]
🔹این موضوع را امام جواد (عليه السلام) مورد اشاره قرار داده و حصول #بداء در نشانههای حتمی را ممکن دانسته است؛ ابو هاشم داود بن قاسم جعفری گوید: ما در محضر امام جواد (عليه السلام) بودیم و سخن از #سفیانى به میان آمد و آنچه در روایات آمده که کار او از #حتمیّات است؛ من از آن حضرت پرسیدم: آیا خدا را در امور حتمى #بدائى پدید میآید؟ امام (عليه السلام) فرمود: «آرى»، به آن حضرت گفتم: پس با این ترتیب ما میترسیم که در مورد #قائم نیز خدا را #بدائى حاصل شود، امام (عليه السلام) فرمود: «همانا #قائم از وعدهها است، و خداوند خلاف وعده خود رفتار نمیکند». [۷]
🔹پس، شایسته است که #شیعیان، در همه احوال منتظر #ظهور بوده و آن را بسیار نزدیک بدانند؛ چون اصل ظهور #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قطعی است.
پی نوشتها؛
[۱] کمال الدین و تمام النعمة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج ۲، ص ۶۵۰، دار الکتب الاسلامیة، چ۲
[۲] کورانی، علی، عصر الظهور، ص ۲۴۸، المکتبة الاعلام الاسلامی، قم، چ ۱.
[۳] کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۵۰.
[۴] دراسة فی علامة الظهور، ص ۴۷و۴۸، المرکز الاسلامیه للدراسات، چ۴.
[۵] [بطور خلاصه] «بَداء»، آشکار شدن امری از ناحیه خداست، برخلاف آنچه مورد انتظار بندگان بوده. «بداء» را از اعتقادات اختصاصی مذهب شیعه میدانند. از نظر عالمان امامیه، «بداء» در امور تکوینی به منزله نسخ در امور تشریعی است. «بداء» جایگاه ویژهای در اعتقادات شیعه دارد؛ به صورتی که در روایات شیعی باور به آن از با ارزشترین باورهای شیعی دانسته شده است. منبع: ویکی شیعه
[۶] دراسة فی علامة الظهور، همان.
[۷] ابن ابی زینب نعمانی، الغیبة، محقق و مصحح: عفاری، علی اکبر، ص ۳۰۳، نشر صدوق، چ۱
منبع: اسلام کوئست
#امام_زمان #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِی إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللهَ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَ ذِی الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ».
🔹«و [یاد کنید] زمانی که از #بنیاسرائیل #پیمان گرفتیم که جز #خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و مستمندان #نیکی کنید، و با مردم با #خوشزبانی سخن گویید، و #نماز را بر پا دارید، و #زکات بپردازید، سپس همه شما جز اندکی [از پیمان خدا] روی گردانیدید؛ و شما [به طور عادت] رویگردان هستید».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۸۳
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«عفت نفس» چگونه به دست می آید؟ (بخش اول)
🔹#امام_علی (علیه السلام) میفرماید: «طُوبَى لِمَنْ تَحَلَّى بِالْعَفَافِ وَ رَضِیَ بِالْکَفَاف» [۱] (خوشا به حال کسی که خود را به #پاکدامنى و #پرهیزکارى بیاراید و با روزى به اندازه کفاف بسازد). #عفت نقطه مقابل «شکم پرستى و شهوت پرستى»، و صفتی است که باعث حفظ #اعتدال در «نیروی شهوت» در انسان میشود.
🔹#عفت به معنای دور داشتن خود در صحنه عمل و رفتار، از هرگونه #ناهنجاری و #زشتی است. «عفت» به گفته راغب اصفهانى در کتاب «المفردات»، به معنى پدید آمدن حالتى در #نفس است که آدمى را از «غلبه شهوت» باز مى دارد، و #عفیف به کسى گفته میشود که داراى این وصف و حالت باشد.
🔹#عفت از «بزرگترین فضایل انسانى» است و هیچ کس در «سیر الى الله»، بدون داشتن «عفت» به جایى نمى رسد. در زندگى #دنیا نیز آبرو و حیثیت و شخصیت انسان در گرو #عفت است. مرحوم آیت الله مجتهدی میفرماید: #عفت_نفس گناه نکردن است. حال برای گناه نکردن و #عفیف_بودن باید #نفس را به «نیکی ها» آراست و از «بدی ها و زشتی ها» پیراست و در حقیقت به #تهذیب_نفس پرداخت. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت پرسمان
#عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد