eitaa logo
تدبر در قرآن
181 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋☀️🕋☀️🕋☀️🕋﷽☀️🕋☀️ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۵﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۶﴾ 🌇در همین منزلی که ما زندگی می‌کنیم پشت‌بامی هم اکنون هست اما تا از پله‌ها بالا نرویم آن را نمی‌بینیم. اما اگر امکاناتی داشته باشیم مانند نگهبانی که ده‌ها طبقه یک ساختمان را با دوربین‌های تعبیه شده در هر طبقه با یک صفحه مونیتور می‌بیند. ❤️دلهای پاک مؤمنان از هر دوربینی قدرتمند‌تر عمل می‌کند و با بشارت‌ها و چشم روشنی هایی که با چشم دل می‌بیند با عشق و بی‌قراری بندگی می‌کنند. « لَوْلاَ الاْجَلُ الَّذِی کَتَبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِی أَجْسَادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْن، شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ. عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَادُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ، فَهُمْ وَ الْجَنَّهُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِیهَا مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَ النَّارُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِیهَا مُعَذَّبُونَ.» 📚 (نهج البلاغه/خطبه ۱۹۳) و اگر سرآمد معیّنى که خداوند براى (زندگى) آنها مقرّر داشته نبود یک چشم بر هم زدن، ارواحشان از شوق پاداش الهى و ترس از کیفر او در جسمشان قرار نمى گرفت. آفریدگار در روح و جانشان بزرگ جلوه کرده، به همین دلیل غیر او در چشمانشان کوچک است. آنها به کسانى مى مانند که بهشت را با چشم خود دیده و در آن متنعم اند و همچون کسانى هستند که آتش دوزخ را مشاهده کرده و در آن معذّبند! ☀️☀️☀️☀️☀️ به هر حال با توجه به این که در دنیا با هر مشکلى آسانى آمیخته، و با هر صعوبتى سهولتى همراه است، این دو همیشه با هم بوده و با هم خواهند بود؛ این( فقط )بهشت خداوند است که ذره‌ای در آن رنج و سختی نیست. ✨بنده نبود آنکــه از روی گزاف ✨می‌زند دربندگی پیوســته لاف ✨بنده وقت امتحان آید پــــدید ✨امتحان کن تا نشان آید پدید اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم / ص ۲۶ استاد ضرابی _ ۱۲اسفند ۹۹ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهتزاز پرچم عزای حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آستانه فاطمیه «نجف اشرف» اماه یا زهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در سوره مبارکه مدثر 👇
تدبر در بسم الله الرحمن الرحیم(مدثر) 🔸🍃 زاهد و عجب و نماز و من و مستى و نیاز! « بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ »: پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: « مَنْ قَرَأَ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ مُوقِنا سَبَّحَتْ مَعَهُ الْجِبالُ إلاّ أَنـَّهُ لايَسْمَعُ ذلِكَ مِنها » 📘 ( الدرالمنثور، ج ۱، ص ۲۶) « هر كس با «بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» را قرائت كند، كوه‌ها به همراه او مى‌گويند، هر چند او تسبيح آنها را نمى‌شنود.» 🔸🔸🔸🔸 زاهد و عجب و نماز و من و مستى و نیاز تا تو را خود زمیان با که عنایت باشد 🔸🔸🔸🔸 1⃣شاید بتوان گفت یکی از مصادیق و دلایل تسبیح و همراهی کوه‌ها که از میان مخلوقات بی‌شمار الهی اختصاص به ذکر پیدا کرده، این جهت باشد که کوه نماد سرسختی و إبا از تربیت پذیری، نفسانیت و انانیت در انسان است؛ همان طور که آیه شریفه « ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِىَ كَٱلْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ... » (بقره/ ۷۴) به آن اشاره دارد، 🔸 اما غلظت‌ها و خشونت‌ها به سبب تصدیق یقینی حقیقت بسم الله الرحمن الرحیم، خاشع، مطیع و همراه با تسبیح خداوند خواهد شد؛ « ... يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ » 🔰بنابراین شایسته است انسان با هر تعب و رنجی شده خود را به مقام اهل نسبت به حقیقت بسم الله الرحمن الرحیم برساند؛👇 / ص یک استاد ضرابی _ آذر ماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در بسم الله الرحمن الرحیم(مدثر) 🔸🍃 زاهد و عجب و نماز و من و مستى و نیاز! ....راه روش وصول به چنین هدفی در بسیاری از سوره‌های قرآن از زوایای گوناگون و به شکل‌های مختلف، مطرح گردیده است؛ از جمله سوره مبارکه که در مرور کلی سوره به آن اشاره می‌شود: 🔸🔸🔸🔸🔸 زاهد غرور داشت سلامت نبرد راه رند از ره نیاز به دارالسّلام رفت 👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در بسم الله الرحمن الرحیم(مدثر) 🔸🍃 راه وصول به مقام اهل در حقیقت بسم الله الرحمن الرحیم سوره مدثر « يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ » خطاب « اى بر سر رداى شب كشيده »، ❇️ در اعلا مصادیق خود متوجه است به انسان کامل، رسول ختمی‌مرتبت صلی الله علیه وآله و در دیگر مراتب، خطاب به همه انسان‌ها است که می‌خواهد نخست دهنده به خود باشند؛ ❇️ این معنا با قبول این قاعده که « آیات در هر یک از سوره‌های قرآن آیات قبل از خود را به نوعی شرح می‌دهند»، قابل برداشت و توضیح است؛ ❎به عنوان مثال در این سوره شریفه خطاب « قُمْ فَأَنْذِرْ » با عنایت به آیات بعدی که حاوی تکالیفی برای پیامبر (ص) و سایر مؤمنین، از قبیل بزرگداشت پروردگار ، دستور به پاکیزگی لباس ، دوری از پليدى ، منت نگذاشتن و افزون‌طلب نبودن و بالآخره شكيبايى نمودن است، بخوبی نشان می‌دهد که می‌تواند ‌« فَأَنْذِرْ » اولین مصداقش انذار به خود باشد. / ص سه استاد ضرابی _ آذر ماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran ادامه دارد ...
تدبر در بسم الله الرحمن الرحیم(مدثر) (شواهد روایی در موضوع انذار به خود) 🪴حدیث از امام صادق (ع) وارد شده است که: «مَن لَم یکن له واعِظٌ مِن قَلبِه و زاجِرٌ مِن نفسِه و لم یکنْ لَه قَرِینٌ مُرشِدٌ اسْتَمْکنَ عَدُوّهِ مِن عُنُقِهِ». 📕(وسایل الشیعه، ج 15، ص 162.) « کسی که واعظی در قلب خودش و بازدارنده ای در نفس خودش و راهنمایی روشنگر نداشته باشد، دشمنش بر او مسلّط می شود.» 🪴همچنین امام جواد (ع) فرموده است: « اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى ثلاث خصال: تَوْفيقٍ مِنَ اللّهِ وَواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ»؛ مـؤمن به سه چـيز مـحتاج است: 1- توفيق الهى، كه كارها را به خوبى به پيش ببرد. 2- واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد. 3- پذيرش نصيحت كسى كه او را پند مى‌دهد. 📕 (تحف العقول، ص 729) 🔹نکته البته این معنا منافاتی با تذکر به دیگر انسان‌های که از مراتب وجود انسان کامل و در کتم وجود او و از فاضل طینت او خلق شده‌اند، ندارد؛ 🪴همان‌طور که از امام صادق علیه السلام وارد شده است که فرمود: « شِیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِینِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلایَتِنا یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا.» 📕 (شجره طوبی، ج. ۱، ص. ۳.) شیعیان ما از بقیه خمیرمایه اولیه آفریش ما آفریده شده اند ولایت ما در سرشت آنان عجین گشته و با خوشی ما خوشحال و با ناراحتی ما ناراحت می‌شود». / ص چهار استاد ضرابی _ آذر ماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran