عناوین بخش پنجم #سوره_علق
1🍃منازل ومراتب رویت حق
2🍃قران ،جهان،انسان ،سه چهره از یک حقیقت
3🍃سبل متفرقه وصراط مستقیم در پیش روی انسان
4🍃مظهریت ربوبیت و ولایت حق تعالی
20 بهمن 99
👇👇👇
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا
📜علق30
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
🕋 1)منازل و مراتب رؤیت حق
« أَرَأَيْتَ »
(آیا ندیدی ...)
☀️ در این سوره شریفه از امر به «اقرأ» آغاز شده و عمق پیدا کرده به «أرأیت » رسیده و از آن بالاتر رفته تا به اوج و اصل خود که « بأن الله یری» است واصل گردیده؛
☀️زیرا هر علم و دیدن و شنیدنی، از علم و سمع و بصر خداوند ریشه میگیرد و منشأ و سرچشمه دیگری ندارد.
☀️در ابتدای سوره گفته شد « اقرأ » تنها به معنای روخوانی آیات لفظی قرآن نیست؛
☀️رسیدن به معرفت و بصیرت و عمل به مقتضای آن انسان را در مراتب وجود بالا میبرد.
☀️ «أرأیت» از مراتب معرفت مرتبه مشاهده عینی را مطالبه میکند و #عین_الیقین را مورد سؤال قرار داده است.
☀️ میدانیم که « آیا دیدی» از سوی خداوند که عالم به همه امور است سؤال هیچگاه سؤال واقعی نیست.
پس به معنای امر به دیدن است
(در ادامه امر به اقرأ با معنای عمیقی که دارد)
☀️این مشاهده با چشم قلب و بیداری آن باید ادامه پیدا کند و برسد به آن مرحلهای با چشم خدا ببیند که در روایت #قرب_فرائض آمده است:
این روایت هم در منابع شیعه و هم اهل سنت آمده و از جهت سند جای تردیدی ندارد .👇
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا
📜علق 31
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
🕋 1)منازل و مراتب رؤیت حق
☀️در کتاب شریف کافی چنین آمده است
« پیامبر اکرم (ص) این حدیث قدسی را بیان فرمودند
« قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِي وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ ... »
📚 (کافی ، ج 2 ، ص 352)
☀️ حماد بن بشير گويد: شنيدم از حضرت صادق عليه السلام كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده خداى عز و جل فرمايد: هر كه بدوستى از من اهانت كند بتحقيق براى جنگ با من كمين كرده است، و هيچ بنده بچيزى بمن تقرب نجويد كه نزد من محبوبتر از آنچه بر او واجب كردهام باشد، و همانا او بوسيله نماز نافله بمن نزديك شود تا آنجا كه من او را دوست بدارم، و هنگامى كه او را دوست بدارم گوش او شوم همان گوشى كه با آن ميشنود و چشم او گردم همان چشمى كه با آن ببيند، و زبانش شوم همان زبانى كه با آن سخن گويد، و دست او گردم، همان دستى كه با آن بگيرد، اگر مرا بخواند اجابتش كنم، و اگر از من خواهشى كند باو بدهم، ... »
🔅مطلق آن آواز از شه بود
🔅گر چه از حلقوم عبدالله بود
🔅گفته او را من زبان و چشم تو
🔅 من حواس و من رضا و حشم تو
🔅رو که بی یسمع و بی یبصر تویی
🔅 سر تویی چه جای صاحب سر تویی
🔅چون شدی من کان لله از وله
🔅من ترا باشم که کان الله له
┄┄┅┅✿🍃🌺یافاطمه🌺🍃✿┅┅┄┄
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
#حدیث_قرب_فرائض
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran
الم یعلم بان الله یری
یه جمله کافیست ؛
آیا نمی داند که خدا می بیند
#سوره_علق
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄
📜علق 32
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
🕋 #قرآن، #جهان، #انسان، سه چهره از یک حقیقت
سؤال این است که در خطاب «اقرأ»انسان چه چیزی را باید قرائت کند؟
ودر خطاب « أَرَأَيْتَ » در مراتب بالاتر با چشم دل چه چیزی را باید ببیند؟
و در نهایت با چشم خدا در « بأن الله یری» شاهد چه چیز باشد؟
#موضوع_قرائت
✅در یک مرتبه قرآن و آیات لفظی آن است
✅در مرتبه بالاتر جهانی است که قرآن نسخه و نقشه و اخبار همه آن است.
✅ در مرتبه دیگری که جهان شرح و تفصیل حقیقت انسان شمرده میشود و مراتب عوالم وجود با مراتب وجود انسان از عرش تا فرش تطبیق میکند،
این قرائت یا مشاهده با چشم قلب یا دیدن با چشم الهی، موضوعش انسان است دیدن و معرفت به جوهره وجود انسان است.
زیرا که خداوند میخواهد این انسان دیده و شناخته شود و کتاب وجودش خوانده و دیده شود.
🔸️اى نسخه اسرار الهى كه تويى
🔸️وى آينه جمال شاهى كه تويى
🔸️بيرون ز تو نيست آنچه در عالم هست
🔸️در خود بطلب هر آنچه خواهى كه تويى
┄┄┅┅✿🍃🌺یافاطمه🌺🍃✿┅┅┄┄
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا
📜علق 33
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴
✳ ملاصدرا در شرح بر اصول کافی در ذیل روایت «ان الله خلق آدم علی صورته»
: «خداوند از مَثل منزه است اما از مثال نه (!!) و اگر بین نفس و روح آدمی با خداوند شباهت نبود، امیرالمومنین علیه السلام نمی گفت : من عرف نفسه فقد عرف ربه، پس بین نفس آدمی با خالقش در ذات و صفات و افعال مشابهت وجود دارد.» (۱)
و نیز : «بدان که انسان کامل چون خلیفه خداوند است بر صورت خداوند آفریده شده است.»(۲)
انسان کامل و عالم کبیر رابطه ای این همانی دارند؛ عالم کبیر را می توان همان انسان منشرح و تفصیل یافته در نظر گرفت و انسان کامل را فشرده عالم کبیر. در اشعار منسوب به امیرالمؤمنین میخوانیم:
✨اتزعم انك جرم صغير
✨و فيك انطوي العالم الاكبر
✨و انت الكتاب المبين الذي
✨با حرفه تظهر المضمر
✨🔅✨✨✨✨🔅
***
🔅همه سرگشتگان کوی توایم
🔅 همه را روی عجز بر در تست
🔅هرچه در عالم کبیر بود
🔅همه شرح کتاب اکبر تست
۱📚(شرح أصول کافی (صدرا) ج۳ ص۳۹۲
۲📚 (مفاتیح الغیب ص۱۹)
┄┄┅┅✿🍃🌺یافاطمه🌺🍃✿┅┅┄┄
#تدبر_در_قرآن
#سوره_علق
استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹
@tadaburdarquran