eitaa logo
معلم یار
5.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
2.9هزار ویدیو
6.1هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید .
مشاهده در ایتا
دانلود
نگارش درس دوم پایه ی نهم
⬅️آشنایی با چند قالب شعری با شکل گرافیکی، مشخصات، شاعران نامدار این قالب‌ها و... 1⃣قصیدە: ㉧--------- ㉧--------- ㉧--------- --------- ㉧--------- --------- معمولا ۱۵ تا ٦۰ بیت است و در موضوعات حماسی، اخلاقی، دینی، وصف طبیعت و... می‌باشد. شاعران معروف قصیدە‌سرا: ناصرخسرو، منوچهری، خاقانی و سعدی ------------------------- 2⃣غزل: ㉣--------- ㉣--------- ㉣--------- --------- ㉣--------- --------- معمولا ۵ تا ۱۰ بیت است و در موضوعات عاشقانە و عارفانە است. شاعران نامدار غزل‌سرا: حافظ، سعدی و عراقی ------------------------- 3⃣قطعە: ₪--------- --------- ₪--------- --------- ₪--------- --------- موضوعات آن بیشتراخلاقی، تعلیمی و مناظرە می‌باشد. شاعران معروف قطعەسرا: پروین اعتصامی و ابن‌یمین ------------------------- 4⃣مثنوی: &---------- &---------- ©--------- ©--------- @--------- @--------- بیشتر در موضوعات طولانی می‌باشد. شاعران معروف مثنوی‌سرا: فردوسی، سنایی، نظامی، مولوی ------------------------- 5⃣ترجیع‌بند: ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- --------- این بیت تکرار می شود --------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- --------- --------- شاعران معروف ترجیع‌بند سرا: سعدی، هاتف، فرخی سیستانی ------------------------- 6⃣ترکیب‌بند: ©--------- ©--------- ©--------- ©-------- این بیت‌ تکرار نمی‌شود ---------& &--------- @--------- @--------- @--------- @--------- ®---------- ®---------- شاعر معروف ترکیب‌بند سرا: محتشم کاشانی ------------------------- 7⃣رباعی: بر وزن (لا حول و لا قوە الا باللە) ©--------- ©--------- ©--------- ---------- رباعی‌سرایان معروف: خیام، رودکی، عطار ------------------------- 8⃣دوبیتی: ©--------- ©--------- ©--------- ---------- دوبیتی سرای معروف: باباطاهر همدانی @زنگ ادبیات
aistgah riazi8 f1.pdf
1.61M
📚 جزوه و نمونه سوال امتحانی ریاضی هشتم فصل اول 👆👆👆
نمونه هایی از نمادها در ادبیات فارسی برای پایه ی هشتم و نهم 🔽🔽🔽🔽 آهو (مظهر ازادگی و بی گناهی ) آسمان (پاکی آینه (پاکی و صفا) آب ( روشنی و حیات) اسب (هوشیاری ، شجاعت ، نجابت ) پلنگ ( تکبر و بلند پروازی ) پشه (ضعف و ناتوانی ) جغد ( شومی و نحسی ) باز ( فال نیک ) باد صبا ( خوش خبری و پیام آوری ) تاج ( سروری و بزرگی) الاغ ( کودنی و صبوری ) بره (معصومیت ) چشمه ( پاکی و زلالی و زایش) خرس (پر خوری وشهوت ) خزان(افسردگی و غم) بلبل(بی توجهی و شیداییو عاشقی و دلباختگی ) خرگوش ( غفلت ) زمستان (مرگ و نابودی) دریا ( عظمت و بخشندگی ) درخت بید ( لرزان و مضطرب) بوقلمون (چند رنگی و بی اثباتی ) روباه ( مکر و حیله ) رود ( حرکت و تلاش ) بزغاله (شیطنت ) بز (دانایی) بهار(شادابی و طراوت ورویش) سگ ( وفاداری ) سنگ ( سرسختی و سنگ دلی) ببر ( ضعیف کشی) شیر ( شجاعت و قدرت ) شتر مرغ( بهانه جویی) شب( تاریکی وجهل و ستم) بوتیمار (حرص و طمعو غم خوردن ) پرستو (فال نیک و بهار ) شتر (کینه توزی ) طوطی ( تقلید ) عقاب (خودسپندی ) کرکس ( غرور و تکبر ) لک لک (شادی و نشاط ) سیمرغ ( بلند پروازی و همت ) سبزی( پاکی و تقدس) کبک ( خوش خدامی و طنازی ) روز( نور و روشنایی) زرافه ( بلندی و نشخواری ) زیتون(صلح و آشتی) کلاغ ( شومی و نحسی و سخن چینی ) ماهی ( زیبایی و امید و زندگی و پویایی) گربه ( بی وفایی و دزدیو بی چشم و رویی ) گوسفند ( خونسردی ) فیل ( یکدلی و قدرت ) گرگ ( درنگی و تجاوز ) نهنگ (عظمت و درندگی ) موش (حقارتوموذیو خسیسی ) کفتار (دزدی و نحسی ) میمون ( تقلید و اطوار ) مار(خوش ظاهر و باطن بد) عقرب ( زیرکی و خودنمایی ) هما ( سعادت ) قناری ( خوش اوازی ) قورباغه(زشتی) هدهد (مژده ) کرگردن ( تنومندی پرزوری ) طاووس ( زیبایی و غرور ) عقاب ( بلند پروازی و تیزبینی ) نسیم ( انسان آزاده ) کوه ( استقامتو استواری ) شیر ( شجاعت ) هما ( سعادت و خوشبختی ) ماه ( ایثار و زیبایی ) شب ( ظلم و ستم ) زیتون ( صلح و آشتی ) سرو (آزادگی و جاودانگی ) شمع ( معشوق ) صدف ( خاموشی و سکوت ) گل سرخ ( عشق و طراوت ) گل نیلوفر( عزاداری و ماتم) نی ( انسان غریب و دورافتاده از وطن ) باران ( رحمت و بخشندگی ) لاله ( شهید ) ملخ ( بی خیالی و راحت طلبی) خفاش ( جهل و نادانی و شیطان) موج (حوادث) یخ ( دل مردگی ) ❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هفتم 👇 چاپ ۱۱۴۰۰ ** درس ۱: تعریف و شناخت جمله/ واژه های هم آوا ( حیات، حیاط...) درس ۲ : انواع جمله( خبری، پرسشی. امری، عاطفی) / واژه های هم خانواده درس ۳ : تعریف و شناخت فعل/ تعریف "زبان" و "ادبیات" درس ۴ : تعریف و شناخت نهاد / اضافه کردن "ی" مصدری به واژه هایی که به "ه"، ختم شده اند؛ خسته+ ی= خستگی درس ۶ : شناخت "مفعول" / آرایه " تکرار " درس ۷ : شناخت "متمم" / جا به جایی "فعل" در شعر و نثر ادبی [اشاره غیر مستقیم دارد به جمله ی " دستورمند و نادستورمند" ] واژه های مخفف/ واژه های دو املایی درس ۸ : فعل اسنادی [فقط به "است، بود، شد" اشاره شده است.] درس ۹ : مسند / تفاوت معنی "گزاردن" و "گذاردن" درس ۱۰ : شناخت ویژگیهای فعل ؛ زمان (گذشته، حال، آینده) / قالب شعری "قطعه" / تفاوت معنی و خوانش "فراغ" و "فراق" / پیام شعر، قافیه و ردیف درس ۱۱ : ویژگی دیگر فعل ؛ "شخص" / فعل مفرد و جمع / تفاوت معنی و خوانش "صلاح" و "سلاح" / در املای واژگان مرکب، نوشتن هر دو شکل(جدا و سرهم)، درست است(خوش حال، خوشحال) / شمار (مفرد یا جمع) درس ۱۲: ضمیر و مرجع ضمیر / انواع ضمیر ؛ ۱_ گسسته ۲_ پیوسته "در املا، از خط تحریری شکسته، استفاده نشود." درس ۱۳: ساخت یا صیغه فعل/ بن فعل و شناسه/ بن مضارع فعل ها درس ۱۴: بن فعل ماضی/ مصدر/ "معلم می تواند تصحیح املای کلاسی را به دانش آموزان، واگذار و آنها را هدایت و نظارت کند." درس ۱۶: زمان آینده یا مستقبل / [ پرسشی آمده که: " آیا می توانید بن فعل و شناسه فعل آینده را بگویید؟ " ) البته که بن فعل، فقط از فعل اصلی، باید باشد(که بن ماضی است) نه فعل کمکی (خواه) ] / داستانهای رمزی و نمادین/ شناخت نمادهای درس / تمرین و پرسش از ترکیبهای "وصفی" و "اضافی" [ بنابراین؛ با توجه به آموزه های این ترکیبها در ابتدایی، پرسیده شده است و باید دوباره روش تشخیص را توضیح داد.] درس ۱۷: ساخت واژه ها ؛ ساده و غیر ساده [ در همین حد با مثال، بیان شده است. ] / تعریف ترجمه و مترجم * توضیح پایانی: 👇 ۱_ از آرایه های ادبی، فقط "تکرار"، گفته شده است. ( و توجه به آرایه های ابتدایی) و یک قالب شعری (قطعه) ۲_ اجزای اصلی جمله (نقش ها)، هر پنج تا، بیان شده است؛ نهاد، فعل، مفعول، متمم، مسند . ۳_ درس های ۵ و ۱۵، آزاد است و دانش آموز باید بنویسد. ۴_ در این نوشته، از تکرار مطالب بیان شده در درسهای بعدی، خودداری شده است. ___ توفیق، رفیق راهتان باد! ✍دریانورد 🙏🌴🥀
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی نهم 👇 چاپ ۱۴۰۰ درس ۱ : آرایه های ؛ تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر / گاهی تغییر در یک واج، موجب تغییر معنای یک واژه میشود ؛ واژه ی "انعام" ۱_ با فتحه ۲_ با کسره / واژه های مترادف/ عناصر زیبایی سخن (آرایه) دو بیت درس را خواسته ؛ [جان بخشی، تضاد، کنایه، واج آرایی، تشبیه،تناسب(مراعات نظیر)... دارد.] درس ۲ : وابسته های گروه اسمی ۱ ؛ وابسته های پیشین ( صفت‌هاي؛ اشاره، شمارشی، پرسشی، تعجبی، مبهم) / وابسته های پسین؛ صفت بیانی، مضاف الیه. درس ۳ : پرسش انکاری / واژه های هم خانواده آرایه کنایه. درس ۴ : صفت برتر( تفضیلی) و صفت برترین (عالی) ؛ صفت های سنجشی درس ۶ : ارتباط معنایی(قرابت) / گروه فعلی ۱ ؛ زمان حال(مضارع) / انواع فعل مضارع؛ اخباری، التزامی، مستمر(جاری) / بن مضارع / شناسه/ فعل کمکی. درس ۷ : تخلص و بیت تخلص / نوشتن مفرد واژه های جمع با نشانه ی "ان" / قافیه. درس ۸ : رابطه معنوی دو واژه (تضاد معنایی واژه ها)، متضاد(آرایه تضاد) / تمرین هسته و وابسته ها. درس ۹ : گروه فعلی ۲ ؛ فعل گذشته(ماضی)، ماضی ساده(مطلق)، ماضی نقلی، بن ماضی / رابطه معنایی ؛ ترادف (مترادف). درس ۱۰: آرایه ادبی تلمیح درس ۱۱ : گروه فعلی ۳ ؛ ماضی استمراری، ماضی مستمر (جاری). درس ۱۲ : گروه فعلی ۴ ؛ ماضی بعید، ماضی التزامی / پیشوند "بی" در بیشتر موارد،جدا از واژه پس از خود، نوشته می شود مگر در املای واژه های ؛ بیهوده، بیچاره، بینوا. درس ۱۳ : ردیف ( اینکه ردیف ؛ گاهی اسم، فعل، صفت، عبارت و... است.) [ و "حرف" ] درس ۱۴ : قید ( بدون اشاره به انواع قید) [ با وجودی که نوشته:" قیدها جای ثابتی در جمله ها ندارند"، در هر سه جمله نمونه، قیدها را بعد از نهاد، آورده است!! مثالهای دیگر، بهتره گفته شود. ] درس ۱۶ : واژه سازی ؛ ساده، وندی ، مرکب / جدول پرسش ساخت واژه ها داده شده است. [ ۳ ساده، ۵ وندی، ۵ مرکب، آمده است.] درس ۱۷ : ۱_ اضافه شدن "ی" نکره (ناشناس) به واژه هایی که به "ه" بیان حرکت، تمام می شوند ؛ خانه+ ی= خانه ای بنده + ی = بنده ای ۲_ اضافه شدن "ی" نکره به آخر واژه هایی که با "واو"، تمام می شوند ؛ دانشجو+ ی= دانشجویی، رادیو+ ی= رادیویی *** یاد آوری پایانی : ۱_ درسهای؛ ۵ و ۱۵، آزاد هستند و دانش آموز، کامل می کند. ۲_ آرایه های آمده در کتاب ؛ تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر،تضاد، تلمیح، کنایه. [ در پرسش تمرینی درس یک، واج آرایی هم آمده است. ] ۳_ هیچکدام از اجزای اصلی جمله (نقش ها) نیامده است. ۴_ بن ماضی و مضارع و نیز همه فعلهای ماضی و مضارع، آمده است (به جز فعل آینده). ۵_ساخت واژه ها، (فقط) ساده، وندی و مرکب آمده است. ۶_ قید و پرسش انکاری را بیان کرده است. [ می توانیم "پرسش تاکیدی را نیز بگوییم و کاملتر ؛ 👇 پرسش انکاری یا استفهام انکاری با فعل مثبت // پرسش تاکیدی یا استفهام تاکیدی با فعل منفی. ] ___ توفیق، رفیق راهتان باد! ✍دریانورد 🙏🌴🥀
دو واژه را هم‌آوا گویند هرگاه در تلفظ شبیه هم باشند، مثل (خوار، خار - خورده، خرده - خاستن، خواستن). نوع دیگری از کلمات هم‌آوا وجود دارند که علاوه بر تلفظ مشابه، یکسان نیز نوشته می‌شوند ولی معانی مختلفی را می‌تواند منظور کند، مثل (شیر، گاز و ...). به این دسته از لغات چندمعنایی می‌گویند. کلمات هم نویسه : از اسمش پیداست . واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند. کلماتی مانند : مِهر : محبت ؛ ماه مهر / مُهر : وسیله چاپ دستی گِل : خاک / گُل : کُشتی / کِشتی مسلم / مسلّم نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی گوهر مخزن اسرار همان است که بود حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بود - دّه – دِه پّر – پُر - کِشتی – کُشتی سُم – سُم گُل – گِل کّره - کُره شُش - شِش [ ۱٧ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ ] [ ارسطو ] نظرات ( 0) هم آوا هم آوا (متشابه ) : به کلماتی می گویند که در تلفظ یکسان اند امّا در نوشتار و معنی متفاوتند . کلمات هم آوا به لحاظ ادبی نیز مورد توجّه اند به نحوی که در آرایه های بدیعی یکی از انواع جناس محسوب شده و به آن «جناس لفظ» می گویند این نوع کلمات در املاء دارای اهمیّت بسیارند و از موضوعات قابل توجّه محسوب می شوند . دانستن معنای کلمات هم آوا می تواند به ما در درست نویسی کمک بسیاری کند . نظر به اهمیّت کلمات هم آوا در ادامه فهرستی از برخی از این واژگان را می آوریم : زمین : کره ی خاکی ضمین : عهده دار غالب : چیره ، برتر قالب : شکل پرتغال : نام کشور پرتغال : نام میوه اَلَم : درد عَلَم : پرچم صواب : درست ثواب : پاداش ، اجر بحر : دریا بهر : برای غذیر گودال - آبگیر قدیر : توانا ، قادر حول : اطراف هول : ترس غریب : دور از وطن قریب : نزدیک قاضی : داور غازی : جنگجو آری : بله عاری : بری - پاک ارز : پول و بهاء عرض : پهنا اساس : پایه و بنیاد اثاث : وسایل و لوازم اسم : نام اثم : گناه امل : آرزو عمل : کارو تلاش امارت : فرمانروایی و حکومت عمارت : بنا باقی : باقیمانده و ته مانده باغی : سرکش و نافرمان تعلّم : آموختن تألم : سختی ودرد کشیدن تهدید : ترساندن تحدید : حدو اندازه - معلوم کردن حیات : زندگی حیاط : صحن ، محوطه حرم : اندرون خانه ، اهل خانه هرم : پیری خویش : فامیل ، خود خیش : گاو آهن خار : تیغ خوار : ذلیل و بی مقدار قضا : اتفاق غذا : خوردنی قدر : اندازه و ارزش غدر : مکرو بی وفایی معمور : آباد شده مأمور : فرمانبرو نگهبان نثر : متن - غیر شعر نصر : یاری کردن خاست : بلند شد خواست : طلب کرد حراست : نگهبانی حراثت : برزه گری - کشاورزی زهر : سم ظهر : پشت سفر : یکجانماندن - مسافرت صفر : ماه دوم قمری سد : بستن صد : عدد صد از استاد حقیقت
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هشتم 👇 چاپ ۱۴۰۰ ** درس ۱ : "ساختار" و "محتوا" ی هر اثر / ردیف و قافیه / بن مضارع، مصدر، زمان / اشاره غیر مستقیم به آرایه "تلمیح" در شعر [بهتر است، "تلمیح"، گفته شود.] درس ۲ : ارکان آرایه ی "تشبیه" / نمادهای درس (خفاش، طاووس) / فاصله میان واژه ای درس ۳: آرایه "واج آرایی" (نغمه حروف) / تبدیل واژه های جمع به مفرد و برعکس [با نشانه جمع فارسی] درس ۴ : یادآوری اجزای (اصلی) جمله (نهاد، مفعول، متمم، فعل) [چهار تا ] و معرفی اسم (اینکه ؛ اجزای اصلی جمله به جز فعل، همگی "اسم" هستند.) / اعداد در متن املا، همیشه با حروف، نوشته می شوند. [ به بچه ها گفتم در انشا نیز، چنین کنید.] درس ۶ : ادبیات اندرزی یا تعلیمی با نمونه کتابها / ارتباط معنایی(قرابت) یک بیت نظامی با قسمتی از درس. درس ۷ : گروه اسمی و (فقط) معرفی هسته/ مواردی که گذاشتن "مد"، الزامی است و در مواردی که نباید باشد؛ مآل اندیش ، درآمد، الآن.... فرایند، پیشامد،... درس ۸ : قالب شعری "مثنوی" / تفاوت معنایی واژه "دولت" در گذشته و امروز درس ۹ : وابسته های اسم ۱ ؛ وابسته پسین= صفت بیانی / دقت در واژه های عربی همزه دار و واژه هایی که نقش نمای اضافه دارند. درس ۱۰ : آرایه ادبی "جناس" (صبا،سبا/ آرام، رام / نام، نامه..) [اشاره ای به انواع جناس، نشده است] تفاوت خواندن و نوشتن برخی واژه ها؛ "پنبه،منبر، سنبل،شنبه..." [بدون اشاره مستقیم، همه مثالها را از فرایند واجی "ابدال" آورده است. این فرایندها(کاهش، افزایش، ابدال و ادغام)، مربوط به متوسطه دو هستند] درس ۱۱ : وابسته‌ها اسم ۲ (پیشین) ؛ صفت اشاره، صفت شمارشي / الفبای فارسی، پرنقطه ترین الفبای دنیا درس ۱۲ : وابسته های اسم ۳ (پیشین) ؛ صفت پرسشي، صفت تعجبی / واژه های هم خانواده / تمرین گروه اسمی برای ؛ وابسته پیشین، هسته، وابسته پسین درس ۱۳ : آرایه ادبی "کنایه" / ترکیب وصفی و اضافی / نوشتن مفرد واژه های جمع مکسر و سپس جمع بستن آنها با نشانه های جمع فارسی. [همه مثالها، جمع مکسر است؛ عوامل، مفاهیم، فضایل... ، ولی اشاره به آن نشده .بهتر است جمع "مکسر" گفته شود. ] / "ی" میانجی(بوی گل...). [چون نوشته؛ حرف (صامت) ، به این بهانه، می توانیم واج ها ( صامت و مصوت) را مختصر معرفی کنیم. ] درس ۱۴ : آشنایی بیشتر با "ردیف" [ مطلب بسیار خوبی در این باره نوشته است به بهانه ردیف "تشنه" در سوزناکترین شعر کتاب(یاد حسین ع) ] واژه های متضاد درس (آرایه تضاد) درس ۱۶ : وابسته های اسم ۴ ؛ صفت مبهم (وابسته پیشین) [ از صفت های مبهم، فقط "چند" و "فلان" را نوشته و در تمرین همین درس، صفت مبهم "هر" نیز آمده است. بنابراین، خوب است فعلا پنج صفت مبهم؛ هر، همه، چند، هیچ، فلان، به بچه ها گفته شود.] / شکل افزودن "ب" پیشوند به ابتدای برخی فعل ها ( آمد، افروخته،افکنده....) [بیامد، بیفروخته، بیفکنده.... ] درس ۱۷ : ترجمه ( عبارتهای عربی و انگلیسی) و جای قرار گرفتن "فعل" در آنها و زبان فارسی / پیدا کردن واژه های تنوین دار از متن درس / جدولی داده شده (مفرد و جمع)، از مفردها، جمع "مکسر" خواسته و برعکس. [ باز هم نامی از جمع "مکسر" نیامده! و پیشتر نوشتم که بهتر است به بچه‌ها گفته شود.] * یادآوری پایانی: 👇 ۱_ اشاره ای به مسند، فعل اسنادی و ساخت واژه ها نشده است. ۲_یک قالب شعری "مثنوی" دارد. ۳_ شش آرایه در کتاب، آمده است ؛ تلمیح، تشبیه،واج آرایی، جناس، کنایه، تضاد. __ توفیق، رفیق راهتان باد!
انواع رابطه واژه ها در زبان فارسی دو کلمه در زبان فارسی می توانند نسبت های مختلفی با هم داشته باشند که معمولا این نسبت ها و تشخیص آن از موارد به کار رفته در آزمون های تشریحی و تستی بوده است. انواع نسبت واژه ها: 1. هم خانواده : در عربی کلماتی که یک ریشه سه حرفی مشترک داشته باشند و البته ترتیب حروف ریشه و معنای ان نیز حفظ شود هم خانواده هستند. مثال : جلیل – تجلیل – مجلل در فارسی کلماتی که از بن ماضی-بن مضارع مربوط به یک مصدر ساخته شده باشند هم خانواده هستند. مثال: دیده – بینا – بینش – بیننده – دیدار 2. مترادف ( هم معنی ) : کلماتی که از نظر نوشتن و خواندن با هم فرق دارند اما از نظر معنی مشترک هستند؛ بعضی کلمات چند مترادف دارد. مانند: عطوفت: مهربانی / مراد : خواسته / جمال : زیبایی 3. دو تلفظی : برخی از واژه ها در زبان فارسی به دو صورت تلفظ می شود. مثال: باغبان و باغِبان / مهرَبان و مهربان / مستمند و مُستَمَند 4. مخفف : شاعران گاه کلمه ها را به شکل کوتاه شده یا مخفف در شعر می آورد. مثال: سحرگهان: سحرگاهان / برون : بیرون / نکو: نیکو / ار: اگر/ سپه : سپاه 5. هم آوا : کلماتی که تلفظ یکسانی دارند اما املا و معنایشان متفاوت است. مثال: خار / خوار - اساس / اثاث - حیات /حیاط - خاست / خورد – خرد 6. متضاد : دو کلمه که از جهت معنا مخالف هم هستند. درشت / ریز استوار / سست خنده / گریه کافر / مسلمان 7. تغییر معنا با تشدید : در زبان فارسی بعضی واژه ها شکل نوشتاری یکسانی دارند اما در تلفظ و معنا متفاوت هستند. ( یکی تشدید دارد و دیگری نه. ) مقدّم : برتر بودن / مَقدَم : قدم گذاشتن مُسلم : مسلمان / مُسَلّم : قطعی 8. هم نویسه : واژه های دارای املای یکسان بدون ارتباط در تلفظ و معنی. مثال: حُسن / حَسَن شُکر / شِکَر 9. تضمّن : رابطه تضمن همان رابطه زیر مجموعه ای است. یعنی یک کلمه در معنا زیر مجموعه کلمه دیگر است. فصل / پاییز رنگ / آبی 10. نشانه های اختصاری : گاهی برای نوشتن برخی از عبارات و جملات از حروفی که مختصرِ آن کلمات است استفاده می شود. مانند: «رض» : رضی الله عنه «س» : سلام الله علیه ( یا علیها ) ه. ش. : هجری شمسی ه. ق. : هجری قمری م. : میلادی پ. م. : پیش از میلاد مسیح
صرف کردن پایه هفتم
طبق آیین نامۀ ارزشیابی تحصیلی دورۀ اول متوسطه، نمرۀ ارزشیابی دروس فارسی و املا و انشا به این شرح است: قرائت فارسی: ۱۰نمره شفاهی و ۱۰ نمره کتبی املا فارسی: ۲۰ نمره کتبی نگارش فارسی: ۲۰ نمره کتبی در طول هر نوبت ۵ نمره از نمره ارزشیابی تکوینی به فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان اختصاص می یابد.معلمان می توانند بخشی از ساعات تدریس خود را در هر درس برای هدایت و راهنمایی فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی دانش آموزان،منظور نمایند.
هدایت شده از Ltms
💚بفرست برای کسایی که دوستشون دارید 💚 کانال ضمن خدمت و آزمون و اطلاعیه و جشنواره و مسابقات فرهنگیان @ltmsme 👇👇لینک کانال های ابتدایی 👇👇 کانال تدریس یار حاوی مطالب تمام پایه ها @tadriis_yar کانال ایده و نقاشی و داستان و کاردستی 👇👇 @naghashi_ghese کانال تخصصی کلاس اول 👇 @tadriis_yar1 کانال تخصصی کلاس دوم 👇 @tadriis_yar2 کانال تخصصی کلاس سوم 👇 @tadriis_yar3 کانال تخصصی کلاس چهارم 👇 @tadriis_yar4 کانال تخصصی کلاس پنجم 👇 @tadriis_yar5 کانال تخصصی کلاس ششم👇 @tadriis_yar6 کانال تخصصی کلاس هفتم 👇👇👇 @tadriis_yar7 بفرستید برای دوستان و همکاران که عضو بشن
هدایت شده از خلاق باش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ...🔆 🌸صبح یعنی: 🍃یک سلام گرم که بوی زندگی بده 🌸صبح یعنی: 🍃امید برای یک شروعی زیبا 🌸صبح یعنی: 🍃یک معجزه دیگر از خدای مهربان 🌸صبح یعنی: 🍃 یک ایمان دوباره به قدرت خداوند ☀️ سلام؛ صبحتون بخیر و نیکی و همراه با سلامتی 🌐 📲@khalaghbashh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️آموزش ساعت قبلاز ظهر وبعداز ظهر ⏰️ ✅️پایه:چند پایه (سوم ) ✅️آموزشگاه : ۱۵ خردا مافی کندی ✅️آموزگار : خانم پریوش لک عیان ✅️مدیر مربوطه :خانم سولماز ابوطالبی eitaa.com/tadriis_yar2
✅ پایه_پنجم_ریاضی ❇️ انشای زیبای دانش آموزان در مورد روز دانش آموز eitaa.com/tadriis_yar5
✅ تکالیف خلاق و مشترک برای تمامی‌درسهای فارسی : ▫️كلمات بی نقطه و یک نقطه و ... را از درس پیدا کن و بنویس ▫️کلمات سه حرفی ، چهار حرفی و... را از درس پیدا کن و بنویس ▫️جملات پرسشی درس را بنویس ▫️جملات نقل قول درس را بنویس ▫️کلماتی که حروف (ص ث ط ت و...) دارند را از درس پیدا کن و بنویس ▪️کلمات تشدید دار درس را پیدا کن و بنویس ( قبل از دادن تمامی این تکالیف " حتما خودتون چک کنید که کلمات زیاد و خسته کننده نباشه و همیشگی هم نباشد چون باعث زدگی و خستگی بچه ها از انجام تکالیف میشود ) ▪️۳ کلمه بنویس که تمام نقطه های آن بالا باشد ▪️۳ کلمه بنویس‌که تمام نقطه های آن پایین باشد ▪️۳ کلمه بنویس که هم نقطه در بالا داشته باشد و هم در پایین . ▪️۵ کلمه بنویس که حروف آن ها به هم چسبیده باشد و با آن ها جمله بساز (مسجد) ▪️۵کلمه بنویس که حروف آن ها جدا باشد(درس) 🔸️ده کلمه از درس را بصورت دومینو بنویس (حرف آخر کلمه اول، حرف اول کلمه ی بعدی ...)مثل تشکر رایانه و... | 🔸️با حروف اسم خود، کلماتی را در درس پیدا کن و بنویس مثال احمد:انجام_حوض_مسجد_دقت 🔸️و یا کلماتی از درس پیدا کن و بنویس که حرف اولشان، مشابه حرف اول اسم خودشان است ) 🔹️روخوانی درس از آخر به اول مثال اما محله ی مسجد.. 🔹️قسمتی از درس را بصورت کچل بنویسند(بی نقطه و سرکش) و فردا همان قسمت را با مداد قرمز نقطه گذاری کنند و سرکش بگذارند 🔹️مشق رنگی بنویسند(قسمتی از درس را رونویسی کنند به این صورت که هر کلمه را با یک رنگ بنویسند) 🔹️سه جمله از درس را بصورت نامرتب بنویس این تمرین برای انجام تمرین مرتب کن، که اکثر بچه ها مشکل دارند، عالیست و حتما توصیه می شود) 🔹️اسامی که در درس آمده است را به ترتیب حروف الفبا بنویس 🔹️هم معنی یا مخالف کلمات زیر را از حکایت یا درس پیدا کن و با آن ها جمله بساز 🔹️املا از والدین و تصحیح توسط بچه‌ها 🔹️داستان درس را برای پدر و مادرت تعریف کن 🍁با چند کلمه جدید درس، یک داستان کوتاه بنویس 🍁با توجه به متن درس، داستان نیمه تمام داده و بچه ها آن را به دلخواه ادامه بدهند(حتی تخیلی) 🍁كل درس را روخوانی کنند و آنچه از درس در ذهنشان مانده را بنویسند eitaa.com/tadriis_yar