هدایت شده از حضرت آیت الله ممدوحی
❇️عارف کبیر حضرت #آیت_الله_قاضی (ره)در بیان #آیت_الله_ممدوحی (ره)
🔶انتشار به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله قاضی (ره)
معرفی بزرگان و شخصيت هايي امثال عارف كبير آيت الله سيد علي آقا قاضي طباطبايي چه ضرورتي دارد؟
در آیین و دین ما معرفی شخصیت های دینی از وظائف ماست و باید شخصیت های بزرگ دینی خود را معرفی و ياد و خاطره ایشان را زنده بداریم در کشور های غربی به کوچکترین مسائلی که توسط دانشمندان ايشان كشف مي شود مورد تبليغات گسترده اي قرار مي گيرد و چهره هاي علمي خود را بسيار تبليغ و ترويج مي كنند، متاسفانه ما در اين جهت گام هاي بلندي بر نداشته ايم و بايد در اين جهت سرمايه گذاري كنيم و ذخائر علمي و فرهنگي خود را به همگان معرفي كنيم. معرفي شخصيتي عظيمي مانند جناب ميرزا علي آقاي قاضي كه بزرگاني همانند علامه طباطبايي ها و بهجت ها را تربيت كرد كه معصوم نبودند اما در مرز عصمت بودند كار بسيار ارزشمندي است و ما در اين جهت كم كاري كرده ايم. آقاي قاضي شخصيت هاي تربيت كرد كه معصوم نبودند اما در مرز عصمت بودند و به آن سمت و سو حركت مي نمودند و از معرفي و پاسداشت چنين شخصيتي نبايد غفلت كرد.
اگر بخواهيد تعریف جامعي از شخصيت جناب آقاي قاضي ارائه بدهيد ايشان را چگونه معرفي مي كنيد ؟
آيت الله قاضی به کمالی که يك انسان در مراحل سير و سلوك و شكوفايي می تواند برسد رسیده بود.
عوامل موثر در تكوين و تكميل شخصيت ايشان چه اموري بودند ؟
به نظر من استعداد ذاتي و فطري فوق العاده ايشان يكي از مهمترين عوامل موفقيت مرحوم قاضي بود ايشان از همان ابتدا داراي استعداد كم نظيري بودند.
با وجود اينكه در عصر ايشان و قبل از ايشان شخصيت هاي بزرگ معنوي ظهور و بروز داشتند اما چرا در بين ايشان قاضي درخشيد؟
ايشان نظیر نداشت و باید می درخشید
چه تفاوتي بين ايشان و ديگر بزرگان وجود داشت؟
شاگردان بزرگ مرحوم ميرزا علي آقا قاضي باعث درخشش ايشان شد قاضي بواسطه شاگردانش معرفي شد و خوش درخشيد ايشان شاگرداني تربيت كرد كه به هر كجا كه قدم مي گذاشتند موجب اعجاب علمي و عملي همگان ميشدند و سرچشمه اين تحول را بايد در تاثيرات قاضي بر ايشان جستجو كرد .
آيا در شرایط کنونی حوزه هاي علميه توان تربيت شخصيت هاي بزرگي امثال سيد علي قاضي را دارند ؟
جواب مثبت است و حوزه های علمیه در اين استعداد هستند.
آيا اين استعداد ظهور و بروزي هم دارد؟ و در حال حاضر بزرگان مانند مرحوم قاضي وجود دارند؟
بله اگر ما بي اطلاع هستيم از تقصير ماست و الا هر دم از اين باغ بري مي رسد تازه تر از تازه تري ميرسد.
چگونه مي توانيم همانند مرحوم قاضي عبد صالح خدا بشویم؟
باید سیره عملی او را دید و وضعیت روحی و صبر و مقاومت وي را مورد مطالعه قرار داد مسائلي از صبر و مقاومت مرحوم قاضي نقل ميشود كه انسان دچار بهت و حيرت مي شود .
عرفان اصیل در منظر آقاي قاضي چه مميزه هايي دارد؟
عرفان همان قرآن است و هیچ عارفی از قرآن بالاتر سخن نمي گويد قرآن و عرفان یک واقعیت است و عرفان قاضي عرفان قرآني بود.
عرفان مرحوم قاضي طباطبايي چگونه عرفاني بود آيا آثار نگاه عرفاني ايشان در جامعه نمودار بود؟
ایشان کسی بود که وقتی شاگردانش در جامعه فرار می گرفتند ساختار جامعه را در دست مي گرفتند؛ آقای شیخ محمد علی بروجردی اولین کسی بود که علیه هویدا پیام داد؛ علامه طباطبايي اولین کسی که مبحث حکومت اسلامی را به صورت یک تئوری مطرح کرد. علامه طباطبایی ( رحمت الله علیه ) بود که در رساله ای به نام اجتهاد و تقلید فرموده اند: نزدیک ترین نوع حکومت به حکومت اسلامی، «جمهوریت» است و مرحوم علامه این نظریه را دادند و تقریبا بعد از مطرح شدن این نظریه از جانب ساواک شدیداً مورد تهدید قرار گرفتند و حق ایشان به گردن انقلاب سنگین است
ميراث علمي و عملي مرحوم قاضي براي جامعه ديني ما چه بود؟
ميراث ايشان شاگردان بزرگي بود كه در مكتب علمي و عملي جنابش تربيت يافتند و به ديگر سخن شاگردان او كتاب تكويني قاضي هستند.
ادامه دارد ....
@mamduhi_ir
هدایت شده از حضرت آیت الله ممدوحی
❇️عارف کبیر حضرت #آیت_الله_قاضی( ره ) در بیان حضرت #آیت_الله_ممدوحی
#بخش_دوم
چرا ايشان اهتمام به نگارش آثار قلمي نداشتند؟
ايشان به نگارش آثار قلمي هم اهتمام داشتند اما كم و بيشتر به تربيت شاگردانشان مي پرداختند
چه جنبه هایی از شخصیت مرحوم قاضی درخشش بیشتری دارد؟
آنچه که از مرحوم آيت الله قاضي ظاهر شده است در مقايسه با آن مقداري كه مخفي است قابل مقايسه نيست كسي كه مي خواهد در باره شخصيت امثال قاضي سخن بگويد بايد تخصص فوق العاده علمي داشته باشد و اگر كسي بخواهد يافته هاي خود در باره ايشان را بگويد بابد امثال آيت الله بهجت و علامه طباطبايي باشد.
مهمترين شاگردان ايشان چه كساني بود؟
به نظر من بزرگترين شاگرد ايشان علامه طباطبایی بود و بقيه شاگردان ايشان افضل در تاریخ بودند مانند ایشان در تاریخ کم است.
آيا سلوک مرحوم قاضی توجه به نفس بوده است و معرفت النفس مهمترين محور سلوكي ايشان مي باشد؟
قرآن كريم به سير آفاقي و انفسي توجه داده است بعضي از انسان ها از طريق سير آفاقي و توجه به عالم و آيات الهي مراحلي از معنويت را طي مي كنند و تكاملي هم مي يابند اما راه نفس راه بسيار دشواري است و كساني كه به مراحل بزرگي از معنويت رسيده اند از اين راه حركت كرده اند و طي مسير نموده اند.
در سیره مرحوم قاضي نيازمندي به استاد بسيار ظاهر است در زمان ما كه دسترسي به استاد كامل بسيار دشوار است به سالكان و دوستداران سير و سلوك چه راهي را پيشنهاد مي دهيد؟
امروز ادعا فراوان است و شيادان بسياري خود را استاد راه معرفي مي كنند و راهزني خلق الله مي كنند كسي كه چنين ادعايي دارد و مي گويد من شما را به سر چشمه معنويت ميرسانم بدانيد كه دروغ مي گويد، ادعا دليل دروغ و كذب است بزرگان معنوي ما هرگز چنين ادعاهايي نداشتند منتهي مهمترين مسئله اي كه سالكان الي الله بايد مورد توجه قرار دهند تقوي و ترك معصيت است.
فرموديد سير انفسي بسيار صعب و مشكل است دليل اين صعوبت چيست؟
سير انفسي كار مشكلي است در سیر آفاقی حرکت در فضای عالم است اما در سير انفسي انسان در مسافت خودش حركت مي كند و كاري با خارج نفس ندارد تشريح اين بحث تخصصي است و نيازمند جلسات مفصلي است توسعه نظام نفسانی هزاران بار بالاتر از توسعه نظام آفاقي است.
چرا ايشان اجتهاد را شرط پذيرش شاگرد قرار داده بود؟
چون مسير سير و سلوك بسيار مشكل و دقيق است و اجتهاد در مصونيت سالك از لغزش و خطا نقش عظيمي دارد.
خاطره اي از علامه طباطبايي در باره مرحوم قاضي به خاطر نداريد؟
علامه طباطبایی واقعه عجیبی نقل می کردند مي فرمودند: از جناب اقاي قاضي سئوال شد كه قاليچه سليمان امري مادي بود يا معنوي؟! ايشان گفتند بايد بپرسم و به وادي السلام و خارج نجف رفتند و گرد و غبار بر پا شد و ناگهان متوجه شديم مرحوم قاضي نيستند و بعد مدتي ايشان آمدند و كفتند: آن قاليچه امري طبيعي نبود و بعضي از بني الجان كه در محضر سليمان بودند اينگونه گفتند، علامه طباطبايي مي فرمود: در ده روز آخر ماه رمضان خبري از مرحوم قاضي نبود و هيچ كس نمي دانست ايشان كجاست و چه مي كند حتي خصيصين ايشان هم بي اطلاع بودند چنين شخصيتي بي نظير بايد معرفي شود و اين خاطره را من اولين بار است كه نقل كردم.
@mamduhi_ir
4_5819110327307995072.MP3
18.59M
💠 #گزارش_علمی رسالهی حوزوی «بررسی نحوه تعامل با نقلهای متفاوت حدیث واحد»
▪️ یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹
🔸 حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمود رفاهی فرد دام عزه
🔹 مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@zobdatolfavaed
@tafaqqoh
🚨به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی:
🎉 جشنواره فروش کتاب: منتخب آثار شهید صدر (ره)
🛍با ۳۰% تخفیف ویژه برای کتابها و هزینه ارسال
🌷 با ما همراه شوید:
https://eitaa.com/joinchat/2588147734C0eb30b0317
@tafaqqoh
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
36.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصویری #پیام_موضوعی
🔹 همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
moredi_3696 ss.mp3
4.53M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
moredi_3696 p2.pdf
191.6K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از سیدالعلماء
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اهمیت دعای وارده در شب #جمعه : «یا مَن فَتَق العقولَ بمعرفته»¹
🔹 خصوصیات #معلم دلسوز و واقعی؛ دلسوزیهای حضرت #زهرا سلام الله علیها؛ «یا بنی! الجار ثم الدار.»²
🔸 امکان استفاده از #علوم روز در خدمت #معارف الهی
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) #مفاتیح_الجنان ، دعای سحر #جمعه
۲) #بحارالانوار ج۴۳ صص۸۱-۸۲
@seyedololama
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه
👇👇👇👇👇
ایتا : https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
هدایت شده از شبکه نوآوریهای فقهی صراط
ماهیت سهام استاد عندلیبی- برای صراط.pdf
129.4K
تقریر نظریه آیة الله علی عندلیب در خصوص ماهیت سهام
🍃🌺🍂🍃🌺🍂
شبکه نوآوریهای فقهی صراط
@alserat_ir
🔖 #دریافت_مقاله بررسی تحلیلی اعتبار و جایگاه کتاب مُهَج الدعوات و منهج العبادات
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/379867
✔️ #چکیده
بسیاری از آموزههای دینی در قالبِ #دعا عرضه گردیده، به همین جهت کتابهای متعددی به این امر اختصاص یافته است. حساسیت مقوله دعا و نیاز مضاعف جامعه به آن از یک سو، سوء استفادههای نامشروعی که از این موضوع شده از دیگر سو و همچنین تاثیر مستقیم شناخت میزان #اعتبار هر کتاب در توجه و اهتمام به روایات آن، از طرف دیگر، ضرورت #اعتبارسنجی منابع دعایی را دو چندان نموده است. یکی از مهمترین منابع دعا و #حرز، کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات تالیف #سید_بن_طاووس است. تاکنون هیچ پژوهش مستقلی در مورد اعتبار این کتاب انجام نگرفته است. مقاله پیشرو با توجه به سه معیار #شخصیت مولف، #متن کتاب و ویژگیهای کلّی اثر، در قالبی منظم و ساختاری منسجم به اعتبارسنجی تحلیلی این کتاب پرداخته است. فایده این تحقیق علاوه بر مشخص نمودن جایگاه حقیقی کتاب مهج الدعوات، دستیابی به نویافتههایی درباره روششناسی اعتبارسنجی کتابهای دعا و زیارت است. به طور کلّی مهج الدعوات از اعتبار خوبی برخوردار است. #شهرت مولف به #صداقت و امانت، #تخصص وی، تایید محتوای کتاب توسط ایشان و همخوانی متون آن با مسلّمات دین و مذهب، برخی از معیارهایی است که اعتبار این اثر را دوچندان نموده است.
⁉️ انتظار میرفت بررسیِ دقیقتر و جزئیتری باشد اما اینطور نبود!
@tafaqqoh
✔️ دغدغهی علم دینی
🏷 به همّت برخی دوستان، جلسهای هفتگی با حضور استاد حجةالاسلام و المسلمین علی محمدی دام عزه (مدیر موسسه معنی) در مدرسه فقهی - تربیتی مصباح الهدی جهتِ نقد و بررسی الگوهای کلانِ تولید #علم_دینی برگزار میشود؛
دوستانی که علاقه به پیگیری مباحث دارند، میتوانند در گروه زیر عضو شوند:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/703397985C5535fe9079
☑️ استاد بزرگوار، مطالب و منابعی برای آشنایی با نظریات مختلف در گروه قرار میدهند تا کلاس با مطالعه و آمادگی دوستان، عمیقتر و سریعتر پیش رود.
@tafaqqoh
هدایت شده از حوزه علمیه خواهران قم
#جشنواره_علامه_حلی
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان قم
🗓چهارشنبه ۲۹ بهمنماه
⏰ ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔻فهرست برنامهها:
🔹گزارش عملکرد هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان قم
🔹سخنرانی حجتالاسلام و المسلمين ملکی، قائم مقام مدیر حوزههای علمیه برادران
🔹سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین مدنی، مدیر محترم جامعه الزهراءسلام الله علیها
🔹سخنرانی خانم نجم، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر موفق
🎁همراه با تقدیر از بانوان پژوهشگر برگزیده استان قم
🌐لینک حضور در جشنواره با ترافیک رايگان: http://heyatonline.ir/heyat/3017
✅@hawzah_khaharan_qom
حوزه علمیه خواهران استان قم
منتخبين هفتمين جشنواره علامه حلي قم.pdf
191.6K
🔹 منتخبین هفتمین جشنواره علامه حلی رحمه الله استان قم
✔️ خدمت همهی منتخبین عزیز تبریک عرض میکنم؛ به امید موفقیت روزافزون.
@tafaqqoh
🔹 #دریافت_صوت و #گزارش کرسی علمی ترویجی «ظرفیتها و افقگشاییهای رویکرد عرفانی امام خمینی قدس سره در #تربیت اسلامی»
🔉 http://rihu.ac.ir/file/download/news/1613384970-27-.mp3
🌐 https://b2n.ir/tarbyatp
✔️ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
✅ @rihu_ac_ir
@tafaqqoh
تفقه
🔹 #دریافت_صوت و #گزارش کرسی علمی ترویجی «ظرفیتها و افقگشاییهای رویکرد عرفانی امام خمینی قدس سره د
#معرفی_کتاب آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن / مجلد ششم: امام خمینی قدس سره
🖊 حجةالاسلام و المسلمین دکتر محمد بهشتی دام عزه
🌐 https://b2n.ir/tarbyatph
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
animation.gif
11.9K
📚 #دریافت_کتاب موسوعة الامام الجواد علیه السلام ٫ ۲ مجلد
🖊 موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه
🌐 https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=6884
🌐 http://www.aljawadain.org/Pr/book-library-content.php?cat=457
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
📚 #دریافت_کتاب مسند الامام الجواد علیه السلام ٫ ۱ مجلد
🖊 استاد محقق شیخ عزیزالله عطاردی رحمه الله
🌐 http://alfeker.mediafire.com/file/vx99vh9vpdnup83
🌐 http://www.aljawadain.org/Pr/book-library-details.php?id=943&cat=345
@tarikht
@tafaqqoh
🔰 توصیه امام خامنهای دامت برکاته برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف:
بسمه تعالی
امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت #اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را بهجا آورند.
🔖 #مطالعه_مقاله: نکاتی پیرامون #نماز_جعفر_طیّار سلام الله علیه
🖊 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی حفظه الله
🔸 بخش اول: دوازده نکته دربارهی نماز جعفر طیار برگرفته از احادیث اهل بیت اطهار علیهم السلام
درآمد
نماز #جعفر_طیار هدیه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به جناب جعفر بن ابی طالب است که در بازگشت او از حبشه به وی اهدا شده است. جعفر طیار در جمادی الاولی سال ۸ هجری در جنگ #موته در پیکار با #رومیان به #شهادت رسید.... ⬇️
🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=12515
🔹 بخش دوم: مفاد «صدر النهار»
در قسمت نخست این مقاله نکاتی چند برگرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام درباره نماز جعفر طیار ذکر شد، در نکته دوازدهم به توقیع روایت شده از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره شد که افضل اوقات این نماز را صدر نهار از روز جمعه دانسته است، قسمت دوم مقاله تقدیم میگردد.... ⬇️
🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=14560
@tafaqqoh
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔰 تطوّرِ فکریِ استاد سید منیرالدین حسینی از زبان خودشان
(بیوگرافیِ کوتاه بهمناسبت بیستمین سالگرد رحلت مرحوم علامه سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی)
۱. بستر تربیت
➖ در خانوادۀ یک روحانیِ مقتدر (آیتالله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی) متولد شدم.
➖ پدرم دارای حزب بود به نام حزب برادران.
➖ پدرم نفوذ زیادی در حزب داشت و فرضاً در عرض دو ساعت میتوانست شهر را به تعطیلی بکشاند.
➖ مرامنامه و اساسنامۀ حزب برادران موجود است که اساس را حاکمیت مذهب بر حکومت میدانست.
➖ پدرم میگفت چگونه میتوان دستگاهی در برابرِ دستگاه پهلوی درست کرد تا بتوان دین را یاری کرد؟
➖ پدرم وکیل به مجلسِ وقت میفرستاد و قدرت تغییر استاندار را داشت.
➖ رسم پدرم تحقیر اُمرا و خوانین و استاندار و فرماندار شاه بود.
➖ ناصرخان، خسروخان، قوامیها و حکمتیها با ذلت خدمت پدرم میرسیدند، نه با عزت.
➖ خود شاه در زمان مصدق به شیراز آمد و سوگندِ قرآن خورد که اگر مرا کمک کنید من وفادار به قانون اساسی خواهم بود. پدرم با او بهمانند یک کودک رفتار میکرد.
➖ اینها زمینههای پرورشیام بود که در آن زمان ایجاد شده بود.
➖ حالات روحیِ پدرم در ما اعتقاد راسخ به وجود آورده بود.
➖ مرجع تقلیدِ مقتدرِ حزب، در روز عاشورا با احدی حرف نمیزد.
➖ پدرم لعن و صلوات را در روز عاشورا با تأنّی میخواند و تا ظهر طول میداد.
➖ پدرم دائماً و لاینقطع، همراهِ هر لعن و صلواتی، قطرات اشکش جاری بود.
➖ پدرم گِل به عمامه میزد و روی منبر میرفت و به حضرت رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) سلام میداد، مثل کسی که بهصورتِ حضوری تسلیتِ شهادت فرزندش را به صاحبش میگوید. و مانند مادرِ بچهمُرده شیون میکرد.
➖ من حالت پدرم را از هیچ مرجع دیگری ندیدم.
۲. دغدغۀ صنعت
➖ اولین جرقهای که در سن ده_یازده سالگی به ذهنم زد این بود که گفتم مخترع شوم تا کمک کنم که مسلمانان، محتاج نباشند.
➖ بعد از فوت پدرم، مشغول دبیرستان و طلبگی بودم و با وسایل الکترونیک و برقی، بازی میکردم و در باطن بهدنبال اختراع و اکتشاف بودم.
➖ در تجارب شخصیام هشت اختراع داشتم، بدون اینکه به ثبت برسانم.
➖ در سال ۱۳۴۶ به نجف رفتم.
۳. مسئلۀ حکومت
➖ در سال ۱۳۴۹، امامخمینی(قدسسره) بحث حکومت اسلامی را مطرح کردند. با طرح حکومت اسلامی من شدیداً به فکر فرو رفتم.
➖ یادم هست سه بار از امام پرسیدند که روحانیت برای ایجاد حکومت اسلامی چهکار باید بکند؟ امام روی منبر اعلام کردند که اسلام را بشناسید و به جهانیان معرفی کنید، چرا که متاع شما را دنیا طالب است.
➖ مطالب فوق شدیداً روی من اثر گذاشت و یک ماه سخت مرا به فکر برد. با شنیدن این عبارات، تا یک ماه هیچ درسی را نمیفهمیدم. همیشه به فکر این بودم که آقا میگوید: اسلام را بشناسید و به دنیا معرفی کنید و متاع شما را مردم دنیا طالب هستند.
➖ متوجه شدم که ادارۀ جامعه امر آخَری است و ذهن ما از صنعت، عوض شد [و عبور کرد].
۴. تأسیس فرهنگستان
➖ بعد از حضورم در مجلس خبرگان قانون اساسی، ضرورت پیاده کردنِ مصوباتْ ضرورتِ احتیاجِ به ابزار و معادلات کاربردی را تمام کرد و برای درستشدنش فرهنگستان را تاسیس کردیم.
➖ فرهنگستان را مبتنی بر اعتقاد راسخ به برتری دین بر غیردین بنیانگذاری کردم.
➖ اولین بحث اقتصاد را در مدرسه سید آغاز کردم.
➖ کار فرهنگستان هیچگونه اقتباس از شرق و غرب نبوده است.
➖ شیوه مباحثه فرهنگستان مباحثه عمیق بوده است و مباحثه غیر از مباحثه عرفی بود.
➖ هرگز دین در برابر تخصیصِ «قدرت، اطلاع، ثروت» ساکت نیست.
➖ اگر کنترل عینیت، قاعدهمند نشود نمیتوان در برابر کفار ایستاد.
➖ اگر رهبری تکامل تاریخ به دست مستکبرین باشد ناچار به عقبنشینی هستیم.
➖ در فرهنگستان توانستیم فلسفۀ روش، که یک فلسفۀ عمل است نه فلسفۀ کتابخانهای، پیریزی کنیم.
➖ عمل حکومتی حکم میخواهد، معادلۀ کارشناسی میخواهد، نحوۀ اجرا هم میخواهد.
➖ مبانی [مطرحشده] سه سطح دارد: سطح اول: حکمشناسی؛ سطح دوم: موضوعشناسی؛ سطح سوم: برنامهریزی. در هر سه، ضرورت، روش و شاخص مطرح شد.
➖ تحول باید بهصورت آرام در سطح علم اصول استنباط احکام حکومتی صورت بگیرد.
🖇 منبع: گزینشی از محتوایِ یکی از جلساتِ معرفی فرهنگستان از زبان استاد، ۱۳۷۴/۹/۲
☑️ @moniroddin
🔸 مراد از «قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ»
به مناسبتی در حضور مرحوم آقای بروجردی ذکر این حدیث به میان آمد که «نزّلونا عن الربوبیّة و قولوا فینا ما شئتم» 1️⃣ مرحوم آقای بروجردی این جمله را انکار کردند و فرمودند که چنین روایتی کجاست؟ 2️⃣
اوایل، آقای بروجردی اگر از اینگونه مطالب میشنید، از پایین منبر آن را رد میکرد.
💠 وقتی حدیث اربعمائة را مطالعه میکردم، مضمون این الفاظ را در این حدیث دیدم. میفرماید: «إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا، قُولُوا إِنَّا عَبِيدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ» 3️⃣
ظاهراً منظور این است که هر مقدار درباره عظمت و فضل ما بگویید، زیاد نگفتهاید؛ و قطعاً مراد این نیست که هر دروغی خواستید درباره ما بگویید، بلکه در مرتبه ممکنات، هر کمالی ممکن باشد، اهل بیت علیهم السلام صلاحیّت آن را دارند.
—————————————————
1️⃣ در بحار الانوار: ج ۲، ص ۲۷۹ این گونه نقل شده است: «اجعلونا مخلوقین و قولوا فینا ما شئتم فلن تبلغوا.»
2️⃣ تعبیر «نزّلونا عن الربوبیة ...» در جوامع حدیثی معتبر نقل نشده است و تنها در کتب عرفانی با اختلافاتی در تعبیر آمده است. به طور نمونه ر.ک: مجموعه رسائل فیض کاشانی: ج ۳، ص ۴۳
3️⃣ الخصال: ج ۲، ص ۶۱۴
📚 جرعهای از دریا، آیةالله سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله، ج ۴، صص ۵۵۰ و ۵۵۱
@zobdatolfavaed
@tafaqqoh
✔️ #هوش_مصنوعی
پروژه نجف (ناصر جامع فقیه)
@tafaqqoh
🏷 پیوستن به شنبههای فقهی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1116209178C86239c6fa5
⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از شنبه های فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب محضر دوستان گرامی
بحمدالله جلسه چهل و هفتم برقرار شد
مقررین محترم حجت الاسلام صراف زاده در بیان بعد فقهی پروژه نجف و دکتر حسینی در بیان بعد فنی این پروژه قبول زحمت کردند .
دکتر حسینی فرمودند :
هوش مصنوعی فرایندی است که فقیه را در پیمودن راه تا اجتهاد کمک می کند .
یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی فحص معنایی است .
فلسفه هوش مصنوعی :
گره خوردن کامپیوتر به خلقت یعنی اضافه شدن یک پردازشگر به انسان است
لکن هوش مصنوعی جوانح ندارد ولی می تواند جوارح داشته باشد یعنی حب ندارد ولی می تواند به چیزی بیشتر از بقیه بپردازد فلذا مباحث پیچیده ادبی و فلسفی را می تواند تقریر منطقی کند یعنی عمل عاقلانه انجام دهد و صغری و کبری بپیند ولی جانحه فهمیدن ندارد یعنی مثل کسی که فهم عرفی دارد می تواند رفتار کند ولی فهم ندارد .
و در بحث فقهی هدف از هوش مصنوعی در فقه ، عاقلانه فحص کردن و عاقلانه عمل کردن است .
در حل حاضر ماشینی در مایروسافت تهیه شده که شعر می گوید و مقاله می نویسد.
پروژه نجف در حال حاضر موتور جستجوی هوشمندی دارد که در 50000 جلد کتاب می تواند فحص هوشمند کند که به نام (جحد) نام گذاری شده است به این معنی که الفاظ شبیه هم را تشخیص می دهد ولی در عین حال اشکال هم دارد و در تابستان 1402 قرار است به فحص معنایی دست پیدا کند که اولین محصول این پروژه است .
و از پروژه های جانبی بارگزاری مطالب پیرامونی به این پروژه مثل تاسیس شبکه اجتماعی هوش مصنوعی در فقه است
و حجت الاسلام صراف زاده فرمودند :
فضای هوش مصنوعی در دنیا توسعه پیدا کرده است و تقریبا مرجعیت پیدا کرده است .
لذا باید پدافند مناسب آن را تهیه کنیم .
پروژه نجف فرصتی است و باید موضوع شناسی خوب از آن پیدا شود .
چون فحص لفظی در بسیاری از موارد نمی تواند کمک کار فقیه باشد بلکه نیاز به فحص معنایی نیز داریم که این کار ماهیت هوض مصنوعی است
بیشترین کار هوش مصنوعی کمک کردن فقیه در استفراغ وسع است و اگر بخواهیم ورود به عرصه هایی مثل فقه در فضای پیچیده تر مثل فقه نظام و فقه بانک و ادراه که سلسله ای از مجموعه نقش ها و عناوین هستند و باهم در گیرند کنیم نیاز به این هوش مصنوعی احساس می شود .
و شاید هوش مصنوعی با گرفتن مبانی فقیه بتواند توالی فاسد یا خیر مبانی را برای ما تبیین کند که ممکن است به استنباط فقیه کمک کند .
هدایت شده از شنبه های فقهی
برای استفاده هرچه بیشتر دوستان فایل صوتی مقررین محترم و نقد دوستان تقدیم میشود .