eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
575 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ انّا للّه و انّا إلیه راجعون ⚫️ هو الباقی بعد فناء کلّ شیء پسر عموی جوون و نازنینم، امروز توی تصادف پر پر شد؛ لطف بفرمایید به صلوات و قرائت فاتحه‌ای روحش رو شاد و در مجالس ذکر و توسل پایانِ ماه صفر برای این عزیز سفر کرده هم دعا کنید. @tafaqqoh
تفقه
⚫️ انّا للّه و انّا إلیه راجعون ⚫️ هو الباقی بعد فناء کلّ شیء پسر عموی جوون و نازنینم، امروز توی ت
ضمن تشکر از ابراز هم‌دردی و پیام‌های تسلیتِ همه‌ی عزیزان، در صورتِ امکان امشب نماز لیلة الدفن برای پسر عموی مرحومم «مسلم فرزند غلام‌رضا» اقامه بفرمایید. غفر الله لنا و لکم @tafaqqoh
🔖 تفسیر قرآن و لزوم احراز 🌐 https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6426.html 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/417205 ✔️ آیات قرآن کریم، می‌توانند مورد «برداشت تاریخی» و «برداشت توسعه ای» واقع شوند. در برداشت تاریخی، توجه خوانش‌گر متن به ، صدور کلام، و سبب نزول است و این خاستگاه، قابل تعمیم نیست. در برداشت توسعه‌ای، اگرچه متن در ارتباط با زمینه متن معنا پیدا می‌کند؛ اما محل نزاع، خود متن است نه زمینه متن و آن‌چه به عنوان یک معیار در تحدید گستره برداشت توسعه‌ای عمل می‌کند؛ «مراد جدی» متکلم است. برای رسیدن به تبیین جایگاه «مراد جدی» در تفسیر، دو مسأله: «ارادی بودن استعمال» و «فاصله بین خوانش و استعمال»، اهمیت پیدا می‌کنند. «دقت معنایی»، «سیاق گفتاری»، «معنای طیفی» و «زبان خاص»، عواملی هستند که «ارادی بودن استعمال» را تبیین می‌کنند؛ چنان‌چه «اصل تغایر» و «اصل زمینه متن»، مسأله «فاصله بین خوانش و استعمال» را روشن می‌نمایند. در مجموع بررسی همه این موارد، زمینه را برای اثبات فرضیه این مقاله و تأسیس یک اصل در حوزه تفسیر و زبان قرآن کریم با عنوان اصل: «لزوم احراز مراد جدی»، فراهم می‌کند. @tafaqqoh
🔖 اسماعیل بن ابی زیاد سکونی در منابع عامه عناوین، مشایخ و روایات موازی 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/498513 ✔️ اسماعیل بن ابی زیاد ، یکی از راویانِ پرکارِ امام صادق علیه السلام در است. با وجود حجم نسبتاً بالای احادیث سکونی، شناخت ما از وی ناچیز بوده است. علی رغم بودن سکونی، منابع حدیثی دست اول عامه، تقریباً خالی از روایات او هستند. آشنایی محققان معاصر با شخصیت سکونی، بیش‌تر از دریچه کتب رجال اهل سنت بوده، که ناکافی و با اشکالاتی مواجه است. در این مقاله با بررسی منابع جدیدی از میراث عامه، احادیث متعددی از سکونی به دست آمده است، که به شناخت بیش‌تر و دقیق‌تر از او کمک می‌کند. در گام اول، کشف عناوین سکونی در اسانید اهل سنت و تمییز عناوین مشترک بررسی می‌شود. در گام دوم، به شناسایی عناوین متحد با یک‌دیگر در اسانید اهل سنت می‌پردازیم. در این مسیر، به روایات موازی سکونی در شیعه و اهل سنت نیز توجه می‌شود. در گام آخر، با مرور تاریخی تمامی داده‌های رجالیِ مرتبط با سکونی در عامه، تلاش می‌شود تا شناخت بهتری از وی به دست آید و در این مسیر اتحاد عناوینی مثل «إسماعیل بن أبی زیاد» و «إسماعیل بن مسلم» با سکونی نیز معین گردد. در نهایت این مقاله، فهرستی تفصیلی از عناوین مختلف سکونی و مشایخ او در عامه به دست می‌دهد که راه را برای پژوهش‌های بعدی هموار می‌سازد. @tafaqqoh
🔖 بررسی نسبت اسماعیل بن ابی زیاد شامی صاحب تفسیر و اسماعیل بن مسلم سکونی راویِ امام صادق (علیه السلام) 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/498514 ✔️ اسماعیل بن ابی زیاد مسلم سکونی از راویانِ پرکارِ احادیث منسوب به امام صادق علیه السلام است که اطلاعات چندانی از او برجای نمانده است. با توجه به او به عامی بودن، انتظار می‌رود که در ، اطلاعات قابل توجهی درباره وی وجود داشته باشد. در منابعِ رجالی عامه، چند عنوانِ نزدیک به هم یاد شده که یکی از آن‌ها «اسماعیل بن ابی زیاد » صاحبِ است. در این مقاله، قرائن و موانعِ متحد شمردن «اسماعیل بن ابی زیاد الشامی» و «اسماعیل بن مسلم السکونی» بررسی شده است. شواهدی هم‌چون تصریحِ رجالیان، اشتراک مشایخ و مشابهتِ احادیث بر یگانگی آن دو دلالت دارد. مهم‌ترین مانعِ اتحاد، بودن سکونی است که قرائنی بر قابل جمع بودن آن با نسبتِ شامی ارائه شده است. اثباتِ اتحادِ اسماعیل بن ابی زیاد شامی و اسماعیل بن مسلم سکونی می‌تواند زمینه را برای شناخت دقیق‌تر و صحیح‌تر سکونی از طریق میراث او در منابعِ عامه فراهم کند. @tafaqqoh
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
01-07-14 روش شناسی اجتهاد واعظی ج1 پنجشنبه ها.mp3
11.16M
🎙درس جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی امام حسین علیه الصلاه السلام سیدمحمدرضاواعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
تفقه
🎙درس #روش_شناسی_اجتهاد جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی ام
دوستانِ علاقه‌مند به مباحث می‌تونن درس استادِ محقق سید محمدرضا واعظی دام عزه رو از طریق کانالشون پیگیری کنن؛ و من الله التوفیق @tafaqqoh
غزوه بنی نضیر در قرآن.pdf
505.8K
🔖 تحلیل و بررسی نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر در قرآن کریم با تأکید بر الگوی نگرشی و نگارشی (پردازشی) تاریخ نگاری قرآن ⬇️ 🌐 https://www.sid.ir/fileserver/jf/4013213962903.pdf ✔️  بنی نضیر از قبایل مدینه با رسول خدا پیمان نامه ای را منعقد اما بعد ها آن را نقض کردند. بررسی نحوه انعکاس تقابل آنان با رسول خدا در قرآن کریم مهم‌ترین هدف مقاله حاضر می‌باشد. نگاه قرآن از این حادثه به لحاظ نگرشی و نگارشی (پردازشی) مبین چگونگی توجه قرآن کریم به حوادث تاریخی می‌باشد و نشان دهنده کیفیت پردازش یک واقعه و نحوه انعکاس آن با عنایت به فلسفه نزول این کتاب آسمانی است. این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی و در بخشی تفسیری صورت گرفته در صدد پاسخ به این سؤال است که نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر با تاکید بر الگوی نگرشی و نگارشی (پردازشی) تاریخ نگاری قرآن چگونه است؟ از آنجا که هدف از نزول قرآن کریم هدایت بشر است؛ لذا ساختار گزارش‌های تاریخی در قرآن، ساختاری ویژه و معطوف به هدف هدایتی قرآن است. نکات و نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر در قرآن کریم به طور کامل قابلیت پویش در الگوی نگارشی (پردازش) و نگرشی را دارد. @tarikht @tafaqqoh
تاريخ_قم.pdf
8.97M
📚 کتاب تاریخ قم 🖊 حسن بن محمد بن حسن قمی (قرن چهارم) 🖋 مترجم: حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک قمی (قرن هشتم و نهم) @tarikht @tafaqqoh
شرح آثار محقق اصفهانی این کانال در صدد نشر شرح آثار محقق محمد حسین غروی اصفهانی ره متوفی ۱۳۶۱‌ق توسط محمد غیاثی است. https://eitaa.com/mohagheghesfehani_mohammadghiasi ✅ عزیزان می‌تونن با مراجعه به کانال بالا، دروس و مرحوم محقق که توسط استاد معظم حاج آقا محمد غیاثی - دام عزه - تدریس میشه رو دنبال کنن. @tafaqqoh
سید مصطفی خمینی رحمه الله.pdf
4.35M
🔖 📚 زندگی‌نامه سیاسی و علمی آیة الله سید مصطفی خمینی رحمه الله @tafaqqoh
noormags-واکاوی_ماهیت_اطراد_و_شاخصیت_آن_برای_تعیین_معنای_موضوع_له-1607212_1276272.pdf
516.6K
🔖 واکاوی ماهیت اطراد و شاخصیتِ آن برای تعیین موضوع له 🔹 از 🌐 https://b2n.ir/Etterad ✔️ : در سده های اخیر، اعتبار دلیل اطراد در تشخیص موضوع له کلمات، مورد اختلاف علمای علم اصول بوده است. بخشی از این اختلاف ناشی از تفاوت دیدگاه در ماهیت اطراد و بخشی مولود عدم توجه به فرآیند تشخیص ظهورات در کلام است. این نوشتار سه نظریه مشهور در تعریف اطراد با عنوان «اطراد در تبادر»از آقا ضیاء عراقی رحمة الله، «اطراد در تطبیق» از آیت الله محمد حسین اصفهانی رحمة الله و «اطراد در استعمال» از آیت الله خویی رحمة الله را از زبان ایشان و برخی شاگردانشان بیان می کند و پس از طرح توضیحات و اشکالات برخی شاگردان و معاصرین پیرامون این نظریات، آنها را ارزیابی نموده و نظریه آیت الله خویی رحمة الله را به عنوان صحیح ترین نظر بر می گزیند. این نوشتار، اشکال بیثمر بودن دلیل اطراد در تشخیص معنای موضوعله با وجود سایر علامات را مردود و اشکال بی نیازی از علائم حقیقت با وجود فهم ظهورات کلام را مصادره به مطلوب می داند و در نهایت، دلیل اطراد را به عنوان تنها راه تشخیص موضوع له برای غیر اهل لسان بیان می‌کند. @tafaqqoh
⚫️ إنّٰا لِلّٰه و إنّٰا إلیهِ راجِعُون ⚫️ @tafaqqoh
🔖 نقد ادله‌ی عدم الزام پوشش موی در کتاب شرعی در عصر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم 🌐 https://jorr.ut.ac.ir/article_77675_5fa6deebcb0dca7055f023abeece1e47.pdf ✔️ مسئله حجاب از موضوعات چالش‌برانگیز در عصر حاضر است و نویسندگان مختلف با رویکردهای متفاوت در رد و تأیید آن مطالبی را نگاشته‌اند. کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) نوشتة امیرحسین ترکاشوند، با رویکرد نفی الزام حجاب شرعی و با استناد به گزارش‌های روایی، تاریخی و فقهی به رشتة تحریر درآمده است. وی مدعی است که شریعت دربارة پوشش زنان حکمی ندارد و تأکید روایات بر حجاب بانوان ناظر به رعایت عرف جامعه و نیز تمایز از کنیزان بوده است. تاکنون تحلیلی تفصیلی دربارة دیدگاه نویسنده در خصوص پوشش مو و مستندات تاریخی و روایی آن صورت نگرفته است؛ ازاین‌رو نوشتة حاضر، با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی مستندات مسئله پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که برداشت نویسنده از روایات ناظر بر پوشش حضرت زهرا(س) و زنان حاضر در کربلا، یکجانبه و با سیرة رفتاری آنها ناسازگار است. عمده شواهد ارائه‌شده برای عدم وجوب پوشش کنیز، دچار ضعف سندی و یا تعارض با سایر ادله است و تفسیر نویسنده از آیة 59 سورة احزاب نیز افزون‌بر تضاد با روح مساوات اسلامی، مورد انکار بسیاری از مفسران فریقین قرار گرفته است. در پایان، شواهدی چون برداشت معنای پوشش موی سر از واژة «جلباب» توسط عموم زنان مهاجر و انصار و روایات فراوانی که در این ‌باره وجود دارد، وجوب پوشش موی سر اثبات شده است. ضمن رد استدلالات این کتاب و بیان سایر مستندات، وجوب شرعی پوشش موی سر را اثبات کرده است. @tafaqqoh
🔖 اعتبارسنجی اراده در تحقق دلالت با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی رحمه الله در ماهیت دلالت 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163_eee0d9a0834e97d415421e645c848024.pdf 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_156163.html ✔️ بررسی دقیق رابطه بین لفظ و معنا در یافتن ظهورات و تحلیل وضع تأثیر بسزایی دارد. یکی از مباحث مربوطه که مورد اختلاف بزرگان قرارگرفته، این است که تابع متکلم است؛ یعنی طوری است که مثلاً اگر متکلم در خواب کلامی گفت بر معنای آن دلالت ندارد یا این‌چنین نیست بلکه به‌صرف شنیده شدن لفظ و لو هیچ اراده‎ای برای معنا در بین نباشد دلالت شکل می‎گیرد. کلامی مبنی بر تبعیت دلالت از اراده دارد که مورد نقد و بررسی علما قرارگرفته است. دو استدلال برای اثبات مدعای وی مطرح‌شده است: ۱. برای کلامی که مراد متکلم نیست، است لذا ، لفظ را فقط برای معنای وضع کرده است. ۲. اراده در حقیقت دلالت دخیل است؛ لذا بدون اراده دلالت صادق نیست؛ که هر دو استدلال مورد مناقشه قرارگرفته است. این مقاله با تبیین محل نزاع و تأکید بر و تقیّد آن به علم، با توجه به دیدگاه امام نسبت به ماهیت به نقد اشکالات می‎پردازد و درنهایت کلام بوعلی را به اثبات می‎رساند. @tafaqqoh
🔖 کاربست بحث اصولی صحیح و اعم در عبادات 🌐 http://www.juosul.ir/article_150177_5250e395c9b1ff66cf121dd40f872981.pdf 🌐 http://www.juosul.ir/article_150177.html ✔️ یکی از مباحث مقدماتی مهم‌ علم اصول فقه، بحث است. این بحث در دو بخش و مطرح می­‌شود. در بخش عبادات، درباره ثمره بحث بین بزرگان اختلاف نظر وجود دارد. در قول به «وضع الفاظ برای صحیح» و «وضع الفاظ برای اعم» سه ثمره بیان کرده‌اند، که از میان این سه ثمره، یکی را پذیرفته، بر دو ثمره دیگر خدشه وارد کرده‌اند. مقاله پیش رو این سه ثمره را بررسی کرده­ و اثبات نموده است که ثمره تمسک به و عدم آن، پذیرفته می‌شود. پژوهش حاضر آرای مهم‌ در این زمینه را بررسی کرده است و برخلاف برخی پژوهش­‌های دیگر، این پژوهش منحصر در ذکر اقوال برخی عالمان اصولی خاصی نبوده و سعی نموده نظرات عمده و مورد توجه در این مسأله را مورد بررسی قرار دهد. روش این مقاله، و گردآوری منابع کتابخانه­‌ای و استفاده از نرم­‌افزار بوده است. @tafaqqoh
📘 استصحاب العدم الازلی (بر اساس دروس آیة الله وحید خراسانی حفظه الله) 🖊 الشیخ نزار آل سنبل القطیفی «دام عزه» 🌐 http://mediafire.com/?39209v6s40yp5pb 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlMmRRbFJ0WjA5SXc @tafaqqoh
🔰 چهاردهمین دوره از دوره های کوتاه مدت موسسه امام هادی «علیه السلام» ▫️هرمنوتیک و منطق فهم دین     🎙حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرتضوی شاهرودی مولف کتاب درس نامه هرمنوتیک و منطق فهم حدیث و کتاب نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی شلایر ماخر    📌 ۶ جلسه _ پنجشنبه ها 🗓 از ۲۶ آبان    🕰  ساعت ۸ الی ۹:۲۰ صبح    مهلت ثبت نام تا یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ 👇👇 لینک ثبت نام 👇👇 https://survey.porsline.ir/s/kWutzv2 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 @emamhadi_qom
🔖 بررسی رابطه‌ی خدا و آفرینش با معنای زندگی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی [رحمه الله] 🌐 https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2606_20a5a2b15cb20563ff2dc7b38e3e08b2.pdf 🌐 https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2606.html ✔️ انسان همواره به دنبال خویش بوده است. زندگی او را از و سرگردانی بیرون می‌آورد. دانستن معنای زندگی با اعتقاد به یا نبود و بالتبع با بحث جهان و پیوندی آشکار دارد. وجود خدا، به‌مثابه‌ی موجود کامل یا واجب‌الوجود، مستلزم صفاتی مانند ، و است. خلقت عالمانه و حکیمانه وجود معنا و برای موجودات جهان و از جمله انسان است. از نگاه فیلسوف، متکلم و مفسری هم‌چون ، واجب‌الوجود یا خدا هدفِ فاعل و البته واجدِ هدفِ فعل است. مراد از فعل خدا مجموعه‌ی عالمِ مخلوقات و از جمله انسان است و هدفِ فعلِ خدا در خلقتِ غیر انسان، عمدتاً فراهم کردن زندگی پاک برای انسان است. در این مقاله با رویکرد فلسفی-کلامی، به واکاوی این مسأله پرداخته خواهد شد. @tafaqqoh
🔖 بررسی اثر مولفه‌های دینی بر ایمان و لوازم آن در معناداری زندگی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی [رحمه الله] 🌐 https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_6198_1b2a275073b449983583db285a8831e3.pdf 🌐 https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_6198.html ✔️ اساسی‌ترین عنصرِ ، گوهرِ زینت‌‌بخشِ روحِ بشری و درخشان‌ترین پرتو عالم عِلوی است، یکی از مهم­‌ترین مباحث کلامی، ایمان و عناصرِ وابسته به آن است، به گون‌ه­ای که نمی­‌توان نقش بنیادی آن را درشکل‌گیری در معناداری زندگی نادیده گرفت. پژوهش ­­حاضر در پی­ِ آن است که نقشِ مولفه­‌های دینی مانند، ، و را بر ایمان و لوازم آن در ­­معناداری زندگی را در دو بُعد شناختی وعمل‌کردی، با روشِ توصیفی - تطبیقی از دیدگاه دو اندیشمند بزرگ با دو سنت اسلامی تسنن و تشیّع مورد بررسی قرار دهد. برای جمع‌آوری داده­‌ها از طریق کتاب­‌خانه‌ای استفاده شده است، داده­‌های پژوهش از گردآوری و ­‌های دیدگاه این دو متفکر بزرگ بر پایه مبانی آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج یافته­‌ها نشان داد که هر دو اندیشمند، را به زندگی می­‌دانند، هرچند در بیانِ جزئیات بر پایه‌ی مبانی اندیشه‌هایشان تفاوت­‌هایی وجود دارد، در مساله غزالی بیش‌تر بر روی بُعد فردی عبادات، ولی علامه بعد فردی و عبادات هر دو تأکید دارد. مهم‌ترین اختلاف این دو دانشمند در مساله است که غزالی در حد و یک امر و فرعی تلقی می­‌کند. علامه امامت را نبوت و عهد الهی می‌داند. @tafaqqoh
✔️ دوره‌ی آشنایی با در 🔹 ثبت نام: iict.ac.ir/kargah @tafaqqoh
🔖 استخراج و تدوین ضوابط «إبای عام از تخصیص» 🌐 https://jm.um.ac.ir/article_32249_d493de1484efa6386b8ea500039c4f78.pdf 🌐 https://jm.um.ac.ir/article_32249.html ✔️ با توجه به فراوانی کاربرد اصطلاح در فقه و اصول، در این مقاله با بررسی پیشینه و مفهوم‌شناسی این اصطلاح و اصطلاحات مشابه آن، به استقصای عللی که برای از ذکر شده پرداخته می‌شود و پس از بررسی آن‌ها، ضوابط : ۱. دربرداشتن علت عقلی، ۲. عموم مستفاد از تعلیل، ۳. مقام تحدید و اعطای ضابطه، ۴. حصر، ۵. مقام امتنان، ۶. قضیه طبیعیه، ۷. تخصیص اکثر، ۸. مقام تحاشی و انکار؛ همراه با مثال‌های کاربردی برای هر ضابطه، معرفی می‌گردد. در نهایت با تعیین ضابطه‌ای که شامل تمامی موارد است و تعیین دامنه از تخصیص عام، سخن به فرجام می‌رسد. @tafaqqoh
🔖 بررسی نظریه محدث بحرانی پیرامون نقش حداکثری تقیه در تعارض أخبار 🌐 http://www.juosul.ir/article_156674_6c5d3b5b09528de43a67b71fa358dadc.pdf 🌐 http://www.juosul.ir/article_156674.html ✔️ یکی از اساسی‌ترین مسائل روایی است که در شکل‌گیری ، فهم محتوی و هدف کلام امامان: تأثیر بسزایی دارد. محدث در کتاب بر آن است تا عنصر را با تامل، به‌عنوان دلیل اصلی پدیده در اخبار ذکر کند و با ذکر ادله و می‌کوشد ثابت کند، امامان عامل اختلاف‌افکنی میان اصحاب بوده‌اند، تا بدین‌سان، امر دین در میان دشمنان جلوه نماید و بدین وسیله موجبات حفظ جان آن‌ها فراهم آید؛ از این‌رو وی موافقت با عامه را در اخبار متعارض شرط نمی‌داند. همو تلاش کسانی را که درصدد معرفی پدیده ، به‌عنوان یکی از عوامل اختلاف احادیث، هستند را ناکافی دانسته و با استشهاد به دلایل و قرائن و این نظریه را با چالش مواجهه می‌کند. این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوی با بررسی آراء مخالف و موافق نظریه محدث بحرانی، سخن ایشان را بر مبناء شواهد روایی و ، در جهت در تعارض اخبار متقن و مستدل برشمرده و رأی منتقدان را حائز وجاهت علمی کافی نمی‌داند. @tafaqqoh
🔖 تبعیض بین علّت و حکم معلّل در جهت صدور 🌐 http://www.juosul.ir/article_120540_1f9339e9c0d4b671767e14b9e815f61b.pdf 🌐 http://www.juosul.ir/article_120540.html ✔️ در این مقاله حکم تبعیض بین علّت و حکم معلّل در جهت صدور، مورد بررسی قرار گرفته است بدین معنا که اگر ای بودنِ إثبات گشت، آیا در جاری می‌گردد و بر عکس اگر تقیّه‌ای بودن حکم معلّل إثبات شد، آیا در علّت جاری می‌گردد یا خیر؟ مشکلی که در مواردِ این چنینی وجود دارد، وجود تقیّه در قسمتی از کلام است که موجب می‌شود اجرای اصالة الجدّ در بقیّه کلام را با امّا و اگر مواجه کند. از آن‌جایی که حکم در صوَر مختلفِ بحث یک‌سان نیست و از این‌رو برخی از اصولیین در لابه­‌لای کتب فقهی و اصولیشان بین حکم این صورت‌ها تفاوت قائل شده‌اند، ضروری بود که اقسام این بحث را به صورت مجزّا مورد بحث قرار داده و در پایان، این مطلب مورد اثبات قرار گرفت که در برخی از این اقسام، أصالة الجدّ جاری می‌شود و در برخی صُورِ دیگر جاری نمی‌باشد. ضمناً در هر صورتی، فقهی و اصولی آن ذکر شده است تا هم بودن و انتزاعی نبودن این مباحث روشن گردد و هم اصل مباحث بیش‌تر قابل فهم و گردد. @tafaqqoh