«قاعده الواحد» را با تو شناختم؛
چرا که «لا یصدرُ منکِ الّا العشقُ».
🌹 روزت مبارک، نهایتِ حکمتِ صدرایی!
#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#روز_مادر
🔹 https://chat.whatsapp.com/ErEmMkBn6zQ7c2fJ3NdYap
@tafaqqoh
🔹 کانال درس قطع و ظن رسائل استاد سید عبدالحسین آل یاسین (دام عزه)
ارتباط با مدیر کانال:
@k_M_mohammadi
✔️ @rasaell
🔹 کانال درس مکاسب محرمه استاد سید مصطفی حسینی نسب دام عزه
این کلاس در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میشود.
سال ۹۸_۹۹
✔️ @makaseb_1
🔹 کانال درس استصحاب رسائل استاد حمید وحیدی دام عزه
✔️ @esteshab_Ostad_Vahidi
🔹 کانال درس خیارات مکاسب استاد حمید وحیدی دام عزه
✔️ @kheyarat_ostad_vahidi
🔹 کانال دروس رسائل (اصول ۱ و ۴ طرح جدید) استاد امین اسدپور دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@Hossein_iranpour
اطلاع دادن خرابی صوتها:
@Ahmadi_1397
✔️ @rasaeel_asadpour
🔹 کانال دروس مکاسب استاد سید حسین هاشمیان دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@Mohyieddin
✔️ @do_hashemiyan
🔹 کانال دروس رسائل ۳ و کفایه ۱ استاد سید مهدی هاشمیان دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@A_aliz135
✔️ @ostad_hashemian
🔹 کانال درس کفایه ۱ استاد محمدحسین عبدی دام عزه
✔️ @feghahat_1
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب
🔹 مغنی الادیب
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlY2lVNVlQal9xMzg
🔹 ثورة نحویة؛ فی هیئة تعلیقة استدلالیة علی مغنی الادیب
🌐 https://drive.google.com/open?id=1WLfaMzYi9zXT-P1aeNcXzfDIM0rQ-7As
🔹 تهذیب المغنی
(خلاصهای از #مغنی_اللبیب که قبل از #مغنی_الادیب منتشر شده است.)
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlWU1PYXZSUGJjZHc
@tafaqqoh
1580735059-9934-98-1-2.pdf
940.2K
#مقاله بررسی فقهی _ حقوقی #تخصیص عام منطوقی با #مفهوم_مخالف با تاکید بر رابطه ماده یک قانون مسئولیت مدنی با ماده ۳۲۸ ق.م
@tafaqqoh
#دریافت_آثار مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت اعلی الله مقامه:
🌐 http://alfeker.net/authors.php?id=989
✔️ پایگاه حفظ و نشر آثار:
🌐 http://www.maerefat.com
@tafaqqoh
20120326114719-1142-35.pdf
1.53M
#مقاله معرفی ترجمهای کهن از قرآن کریم اثر نِظام الدین نیشابوری (نویسنده شرح شافیه)
#چکیده
#نظام_نیشابوری از دانشمندان قرن هشتم هجری [۱] است که کتابهای متعددی در زمینههای علوم عربی و قرآنی از خود بر جای نهاده که از جملهی آنها ترجمه است از #قرآن_کریم به زبان فارسی، که دراین مقاله سعی شده است تا ضمن اثبات نگارش چنین ترجمهای از سوی نظام، به معرفی ویژگیهای این ترجمه نیز پرداخته شود.
[۱. در تذکرهها و شرح حالهای مختلف، قرنی که نظام در آن میزیستهاست، متفاوت ذکر شدهاست؛ ر.ک: صوت جلسه اول تدریس شرح نظام بر شافیه مرحوم مدرس افغانی و مقدمه شرح نظام استاد درهصوفی دام عزه چاپ دارالحجة]
@tafaqqoh
محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابن سینا.pdf
378.5K
#مقاله
محکی #موجود_بما_هو_موجود از دیدگاه ابن سینا
#چکیده
هر چند که نظام فلسفی #ابنسینا نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه #ارسطویی تشکیل میدهد و فلسفه او فلسفه #مشائی خوانده میشود، ولی با این وجود، ابنسینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمیداند و در بسیاری از موارد به نقد آنها نیز میپردازد. ابنسینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه #مشاء_اسلامی به شمار میرود که فلسفهای بر محور #موجود است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود میداند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا میکند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابنسینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود میدانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛
در فلسفه ابنسینا موجود، مفهومی #مشترک_معنوی است که به #تشکیک بر مصادیقش صدق میکند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و #فراگیر است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار میگیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل میشود؛ از خداوند تبارک و تعالی گرفته تا ممکنات #مجرد و سپس ممکنات #مادی و در نهایت در پایینترین مرتبه وجود، #هیولای_اولی.
در میان این موجودات، خداوند وجود محض #مستغنی داشته، به هیچ موجود دیگری #وابسته نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و #تعلقی به واجبالوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجباند.
@tafaqqoh
تشکیک و خارجیت وجود.pdf
407K
#مقاله وحدت موضوع ما بعد الطبیعه؛ تأملی بر رویکرد ابنسینا در احراز #وحدت_موضوع ما بعد الطبیعة
#چکیده
#ارسطو در بیان موضوع مابعدالطبیعه تعابیر متعددی دارد که موجب #ابهام در تعیین مقصود نهایی او و شکلگیری دو فهم #الٰهیاتی و #هستیشناختی از سرشت مابعدالطبیعه شده است.
همبسته با همین مسأله، در آثار #کلاسیک و نیز پژوهشهای ثانوی مکرر اشاره شده است که ابنسینا با طرح #تفکیک میان #موضوع و #مسائل مابعدالطبیعه، #موجود بما هو موجود را به عنوان موضوع این علم و خدا و مفارقات را از مسائل آن دانسته و در نتیجه این ابهام را #مرتفع نموده است. ولی ارسطو در تعیین موضوع مابعدالطبیعه، وجود را نه مشترک معنوی و نه مشترک لفظی، بلکه از سنخ πρὸς ἓν دانسته است و از سوی دیگر وحدت علم را به وحدت موضوع و شرط موضوع قرار گرفتن یک مفهوم را برای علم اشتراک معنوی دانسته است.
این مقاله با تمرکز بر #مفهوم_تشکیک در فلسفه اسلامی نشان میدهد که چگونه ابنسینا و #ملاصدرا، با مشترک معنوی دانستن #مفهوم_وجود و در عین حال قائل شدن به حقیقتی عینی برای آن، موضوع مابعدالطبیعه را به عنوان حقیقتی #نفسالامری در جهان خارج احراز کرده و در نتیجه مابعدالطبیعه را اولاً دانشی درجه اول و ثانیاً ناظر به تمام مراتب وجود دانستهاند.
@tafaqqoh
🔖 علامه طباطبایی رحمهالله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» کردند؛
این تفسیر از ابتدای قرآن تا اواسط سوره مبارکه #یوسف را در بر دارد؛
روش مرحوم علامه در این کتاب متفاوت از #المیزان است؛ غرضِ تألیف #البیان جمعِ دِلالی روایات تفسیری با هم و با متن قرآن است نه تفسیر #قرآن_به_قرآن؛ اگرچه بسیاری از مطالب #البیان در #المیزان ذیل عناوینی چون «بحثٌ روائی» آمده است؛
🏷 مطالعه این کتاب برای طالبانِ حقائقِ قرآنی و سالکانِ حدائقِ ایمانی نافع است؛ ان شاء الله.
📚 #دریافت_کتاب «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» ۶ مجلد:
1⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV2F0eWZEc19OZmc
2⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlbHJ0RmZoRmotUzQ
3⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlTFF2QVluMW1kXzg
4⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlaDZTWDJpZ0xRNTQ
5⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQU5WZ2RnWVRBd0k
6⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlRFFuQWp1dTRiTVk
@tafaqqoh