May 11
🔹 امام راحل، شاگرد برومند ائمه اطهار
🎙 آیة الله جوادی آملی حفظه الله:
🔸 امام راحل (قدّس سرّه) شاگرد برومند ائمه اطهار (علیهمالسلام) بود و البتّه حساب آنها با احدی هماهنگ نیست، چنانکه در بیانات نورانی حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در «نهج البلاغه» آمده است که «لا یُقاسُ بهم أحدٌ من النّاس»؛ احدی از مردم با امام معصوم قیاس نمیشود. ولیّ عصر (علیهالسلام) و امام معصوم کسانی هستند که «بِیُمنهم رُزقَ الوَری». پس احدی را با آن ذوات مقدّسه (علیهمالسلام) نمیتوان سنجید، خواه آنها روی خاک بخوابند، نظیر ائمهی بقیع (علیهمالسلام)، خواه زیر گنبد طلا، نظیر حضرت امام رضا (علیهالسلام)، برای آنها این جهت فرقی نمیکند، زیرا آسمان و زمین به آنها بسته است: «و بوجودهم ثبتت الأرضُ و السّماءُ».
🔸 امام راحل #شاگرد_برومند این مکتب بود، او تنها، رهبرِ ایران نبود، او رهبر مسلمین جهان بود، متولّی اسلام بود، این فکر بلند با افکاری که دیگران داشتند، فاصلهی فراوان داشت و همان طور که هیچ کسی را با امام معصوم (علیهالسلام) نمی توان قیاس کرد، هیچ کسی از علمای عادی را هم با امام امّت نمیتوان قیاس کرد، زیرا او حساب دیگری دارد.
@tafaqqoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز درگذشت عارف وارسته، سید بن طاووس رحمة الله علیه
🎙 #پادکست: بیانات حضرت آیتةالله بهجت پیرامون شخصیت جناب سید بن طاووس رحمهما الله
▪️ مِثل سیدبنطاووس بنده ندیدهام، کسی که در این راه تعبدیات، برساند خودش رو به جایی که تالي تلوِ معصومین(از نظر رتبه و درجه پشت سر معصوم -علیهمالسلام)است.
▪️ دعاهایی را خودش میگوید: «من خودم انشاء کردهام»- خودش میگوید- ملاحظه نمیکند؛ الهام شده است، بلکه قائل به الهام است، وحی نه! الهام! خودش قائلِ به الهام است.
▪️ [مثلا میگوید:] خدایا همین جوری که در مطالب به من اذن میدهی- مثلاً امروز را یا هر روزی را که یک نعمتی بر من دادی- من برای شکر آن نعمت، روزه بگیرم؛ اگر اینجا هم آن نعمت را به من دادی، به من الهام کن که من روزه بگیرم.
به من الهام شد که بعد از زوال ملک بنی العباس، خداوند میفرستد یکی از اهلبیت را که «یُشیر بالتُقی و یعمل بالهُدی و لایأخذ فی الحکم، الرُشا»، دیدم بعد از بنی العباس کسی به این صفات نیامده است غیر از من که خود سیدبن طاووس باشد.
▪️ [یا درجای دیگر میگوید:] خدایا اگر من مقصود امام صادق علیهالسلام هستم، از این روایت، به من اعلام کن، الهام کن، همان طوری که الهام میکنی چیزهای دیگر را، که من برای شکر این نعمت، روزه بگیرم امروز -تا آن وقت هم افطار نکرده بوده است- دیدم بله، الهام شدم که بله، روزه بگیر برای شکر این نعمت. من هم بعد از اینکه خیلی[آفتاب] بالا آمده بود، پیغام دادم برای خانواده که ناهار برای من درست نکنید، ناهار برای من حاضر نکنید، من امروز روزهام.
📚 درس خارج حج، ١٩ آذر ١٣٨۵
@tafaqqoh
هدایت شده از کانون تفکر
⚫ اگر آقای خمینی به من بگوید...
◾ من بارها از شهید صدر شنیدم در پاسخ عدهای که به او اعتراض میکردند که چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت میکند، میگفت:
◾اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظهای تردید نمیکنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم…
📚 کتاب شرح صدر، صفحه ۲۰۶
🖼 عناوینِ مقالاتِ اولین شمارهی دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست، وابسته به مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
✔️ برای دریافتِ متنِ کاملِ مقالات به آدرسِ زیر مراجعه بفرمایید:
http://journals.markazfeqhi.com/mfs/showNumber/26
@chanal_mfs_journal
@tafaqqoh
عزیزانِ بسیجِ مدرسه علمیه حقانی زحمت کشیدن صوت و متن مصاحبه با مسؤولین مراکز فقهی و هدایت تحصیلی سطوح عالی رو توی کانالشون جمعآوری کردن؛ برای طلابی که پیگیر انتخاب یه مرکز مناسب با برنامهها و اهدافشون هستن خیلی مفیده؛ ان شاء الله.
@basije_haghani
@tafaqqoh
هدایت شده از کلاس معارف|امیدسروش
رمان امیل.ژان ژاک روسو.pdf
8.29M
📚 رمان تربیتیِ "امیل"
📝 اثر ژان ژاک روسو
🗂 کتابی که مرحوم آیت الله شهید مطهری(ره) به خواندن آن توصیه نمودند.
🔖 با لینک دانشنامه کپی کنید
🆔@daneshnameh1399
🔖 #دریافت_مقاله نقدی بر پنداره عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه های حرام
🖊 محمد عربشاهی
دانش آموخته دکتری فقه جزایی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و استاد مدعو دانشگاه رضوی، ایران، مشهد
🌐 http://taejtehad.mfeb.ir/article_247329_a2a8d528ddf1dc6b3f6c1c688ef21fcf.pdf
🌐 http://taejtehad.mfeb.ir/article_247329.html
✔️ #چکیده
این نوشتار به بررسی حکم مشهور فقها به دیۀ مُغَلَّظه (به معنای یک دیه و ثلث آن) در قتل خطا در ماههای حرام پرداخته و دیدگاه فاضل هندی و برخی پژوهشگران معاصر در این زمینه را به نقد میکشد.
دستۀ دوم، با استناد به ادلهای چون: امضایی و موقتی بودن دیات، خدشۀ سندی و دلالی روایات، نبود سنت نبوی و روایات متواتر، مدرکی بودن اجماع، تنقیح مناط و نداشتن قصد هتک، اصل برائت و قاعدۀ درأ، حکم مشهور را به نقد کشیدهاند. بحث حاضر به بررسی و نقد این ادله پرداخته و اشکالات این قول را بررسی نموده و به این نتیجه میرسد که ادلۀ آن، از استحکام کافی برخوردار نیست. از سوی دیگر، با توجه به اطلاق روایات، تصریح روایاتِ خاص و اجماع، تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماههای حرام، امری تعبدی و قابل اثبات و پذیرش است.
@tafaqqoh