eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
575 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
السلامُ علیکِ ایتها الصدیقة الشهیدة
🔹 کلامی کوتاه و شایسته‌ی تأمّلِ طولانی امروز آیةالله جوادی آملی حفظه الله در دیدار اشاره به روایت کوتاهی کردند که در مرحوم حمیری - از مصادرِ اولیه‌ی روایی شیعه - نقل شده است؛ هم‌چنین جوامع حدیثی (کتاب التجارة، ابواب مقدّماتها، باب نهم: استحباب العملِ بِالیَد) و (كتاب العقود و الإيقاعات، أبواب المكاسب، باب دهم: استحباب الزرع و الغرس و حفر القلبان و إجراء القنوات و الأنهار و آداب جميع ذلك) نیز آن را از قرب الاسناد اخذ کرده‌اند: اَلْحَسَنُ بْنُ ظَرِيفٍ قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ عُلْوَانَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ اِفْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اَللَّهُ» 💢 در سند، «حسین بن علوان» قرار دارد که و او نزدِ رجالیان محلِ بحث است؛ برای پیگیری این موضوع، می‌توانید به «تالار علمی فقاهت» مراجعه کنید: 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2548 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=518 @tafaqqoh
هدایت شده از کتابفروشی فقه معاصر
♻️ جلد دوم کتاب الشخص الاعتباری را بخرید ♻️ ارسال رایگان به سراسر کشور 💯💯💯 ♻️ بعد از شناخت حقیقت شخص حقوقی و بررسی مشروعیت آن، در جلد دوم این کتاب به صورت اجتهادی و تفصیلی به بررسی احکام مرتبط با اشخاص حقوقی همچون معاملات و حقوق مختلف مثل حق خیار و... پرداخته شده است. 🔗 فهرست و چند صفحه ابتدایی کتاب را از لینک دانلود کنید.👌 https://b2n.ir/fehrestJ.Person 📚 لینک خرید سریع در بستر امن (آدرس و مشخصات کامل وارد شود. در غیر اینصورت ارسال نخواهد شد) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://yun.ir/Jupe2 ♻️ لینک خرید ۳۰ جلد از جلد دوم شخص اعتباری با تخفیف، مخصوص مدارس و فروشگاه‌های سراسر کشور http://yun.ir/jupe30 🆘 پشتیبانی ۸ تا ۲۲: 09359646217 ‌.
🔖 پژوهشی تطبیقی در تفسیر آیة «الخَبیثاتُ للخَبیثینَ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ» از منظر فریقین 🌐 https://ptt.qom.ac.ir/article_1394.html 🌐 https://ptt.qom.ac.ir/article_1394_b6ba3d445292840dba3b2e6b897e2dfd.pdf 📚 دوفصلنامه پژوهش‌های تفسیر تطبیقی، دانشگاه قم ✔️ : در عصر جدید، پژوهش‌های بین مذهبی، عمدتاً در حوزه با هدف بررسی دیدگاه‌های و نقد و ارزیابی آن‌ها در حال انجام است. در همین راستا، این نوشتار به بررسی آیه بیست و ششم سوره نور پرداخته است؛ آیه‌ای که دیدگاه‌های مفسران فریقین و هم‌‌چنین اهل‌بیت، صحابه و تابعان دربارۀ آن متفاوت است. بدین‌صورت که درباره این آیه از یک‌سو نظرهای مفسران صحابه و تابعان، و از دیگر یک‌سو روایات اهل‌بیت گزارش شده است. سپس، با تطبیق نظرهای مفسران و ، آرای مفسران ارزیابی می‌شود. از رهگذر این حاصل شد: فریقین دو رأی متفاوت ارائه داده‌اند. اکثر مفسران اهل‌سنت ترجیح می‌دهند که «خبیثات» به‌معنای «اقوال خبیث» می‌باشد، ولی عمده مفسران شیعی بر این باورند که «خبیثات» به‌معنای «زنان دامن‌آلود» می‌باشد. البته اشکال‌هایی بر نظر هر دو گروه متوجه است که بعد از بیان اشکال‌ها، قول شیعی بر قول سنی ترجیح داده می‌شود. هم‌‌چنین، تلاش می‌شود تا قول دیگری که با سازگارتر است ارائه شود. @tafaqqoh
هدایت شده از makarem.ir
آیت الله العظمی مکارم شیرازی از شرایط ناراضی هستیم / ایجاد امید در کشور از اولویت های اساسی است مردم از ما گلایه دارند که چرا به مسئولین نسبت به مشکلات تذکر نمی دهیم، در حالی که ما مکرر تذکر داده و می دهیم و این تذکرات در سایت ما نیز منعکس است، حال اینکه چرا صداوسیما تذکرات مراجع را منعکس نمی کند، حتما مصلحتی دارد، اما مردم انتظار دارند که مسئولین به این تذکرات ترتیب اثر دهند‌ http://mk6.ir/UqAsC 🆔 @makarem_ir
تفقه
#دیدار #رئیس_مجلس آیت الله العظمی مکارم شیرازی از شرایط ناراضی هستیم / ایجاد امید در کشور از اولوی
💢 بارها به دوستانِ مختلف عرض کردم که در دیدارهای مختلف، را به مسؤولین می‌دهند و را منتقل می‌کنند؛ ولی و رسانه‌های دیگر پوشش نمی‌دهند؛ در دیدارِ اخیرِ ، آیةالله مکارم شیرازی حفظه الله صریحاً این مطلب را بیان کردند؛ ❌ متاسفانه بعضی عزیزانِ دغدغه‌مند، بدونِ این‌که اخبار و بیانات را دنبال کنند، تحت تأثیرِ فضاسازی‌های قرار می‌گیرند و نسبت به این بزرگواران پیدا می‌کنند؛ 💢 همین الآن چند دقیقه فکر کنید و ببینید در چند سالِ اخیر، چند بار از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و کانال‌های مراجع بازدید کردید و بیاناتشان در دیدارهای مختلف را خوانده‌اید؟!! @tafaqqoh
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. 📌 دانلود مقاله در کانال «تنبیه الأمة»👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
هدایت شده از تنبیه الأمة
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. 📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🔻 تمدید مهلت ثبت نام جامعه‌الزهرا(س) در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تا ۳۰ دی 🔆 بزرگترین حوزه علمیه خواهران جهان اسلام ◽️ سطح ۲ (کارشناسی) ◽️سطح ۳ (کارشناسی ارشد در ۱۵ رشته و گرایش تحصیلی) ◽️سطح ۴ (دکتری در ۶ رشته تحصیلی) ◽️سطح سه بین الملل ویژه داوطلبان غیرایرانی 🔹 حضوری 🔸 غیرحضوری 🔺 مجازی ✅ امکان ثبت نام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ۷۲ رشته دانشگاهی همسو در سطح ۳ 💻 دسترسی سریع به سامانه پذیرش: https://paziresh.jz.ac.ir 🌹 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
صوت و آدرس فیلم و تقریرات درس خارج اصول فقه (دوره موجز) علاوه بر همین کانال در کانال مستقلی نیز بارگذاری می شود. https://eitaa.com/ConciseUsul
• برگزاری اولین جلسه دوره جدید درس خارج اصول فقه (دوره موجز) آیت الله آملی لاریجانی اولین جلسه دوره جدید درس خارج اصول فقه (دوره موجز) آیت الله آملی لاریجانی صبح امروز، سه شنبه در شبستان مدرسه علمیه حضرت ولیعصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» آغاز شد. ایشان در ابتدا ضمن بیان ضرورت تعمیق کار اجتهادی در معارف دینی به خصوص فقه و اصول و تفسیر، نیاز به احاطه ی کامل در این علوم را خاطرنشان کرده و گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان به کار عمیق اجتهادی ضمیمه کرد اینست که دوره مختصری در علم اصول داشته باشیم تا بتواند این نیاز را مقداری برآورده کند. آیت الله آملی لاریجانی در ادامه اضافه کرد: فایده دیگر این روش در تقویت مبانی اصولی کسانی است که قصد کار تخصصی در علم فقه و اصول را ندارند ولی در حوزه ها و رشته های دیگر فعالیت می کنند. کسی که بناست در معارف دینی کار کند اما نمی‌خواهد در امور اجتهادی فقه و اصول سال ها تلاش کند و در عین حال لازم است اصول پیشرفته‌ای، از حد کفایه بالاتر، در اختیار داشته باشد متضمن آراء جدید نیز باشد. وی غرض دیگر این شیوه را ضمن ارائه اهم مبانی اصولی بیان آراء مختار خود در علم اصول دانست. لازم به ذکر است جلسات این دوره اصول فقه آیت الله آملی لاریجانی روزهای سه شنبه و چهارشنبه ساعت ۹ صبح منعقد می باشد. ۱۴۰۱/۹/۸ Channel | @AMOLILARIJANI_IR
✅ شیخِ شهید و فکرِ عمیق @tafaqqoh
✔️ بزرگواری در توئیتی عجیب و غیرمنصفانه، ثمره‌ی نزدیک به ۸۰ سال تلاشِ علمیِ آیة‌الله مصباح یزدی رحمة الله علیه را به انکار کرده‌اند؛ از آن‌جا که وظیفه‌ی ایمانیِ ما حملِ بر صحّتِ فعلِ است، نگاشته‌ی این بزرگوار را ناشی از ناآگاهی به حساب می‌آوریم؛ 🔹 جهت اطلاعِ ایشان و غیرِ ایشان ضمنِ ارائه‌ی مطالبی با عنوانِ به تدریج، بخشی از اندیشه‌های ، آیةالله اعلی الله مقامه تقدیمِ عزیزان می‌شود؛ قبل از ارائه‌ی مطالب، توجه به نکاتی ضروری است: ۱. راه فکر و نقد هیچ‌گاه بسته نیست و اندیشه‌های مرحوم مصباح هم قابل نقد توسط است. ۲. ناگفته پیداست که تأییدات مقام معظم رهبری نسبت به شخصیت، فکر و اقداماتِ مرحوم مصباح، به معنای تأییدِ همه‌ی نظرات و مواضعِ ایشان نیست؛ حتی در مقاطعِ مختلفی بینِ این دو متفکّرِ بصیر، اختلاف نظر دیده می‌شود که به عنوان نمونه می‌توان به اختلاف در مواجهه با اشاره کرد؛ (تفصیلِ این مطلب را باید در مجالی دیگر دنبال کرد.) ۳. ارائه‌ی مطالب از عرصه‌های کم‌تر شنیده‌شده آغاز و به سمتِ نظریاتِ مشهورترِ ایشان پیش خواهد رفت؛ ان شاء الله. دلم گشت و فِکرتم زِیت بِدیـن بگفتم پانصـد بیـت 🔸 دی‌ماه ۱۴۰۱، شبِ شهادتِ حاج قاسمِ عزیز، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها @tafaqqoh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 در حال برگزاری است؛ دیدار جمعی از مداحان و شاعران اهل‌ بیت‌ علیهم‌ السلام با رهبر انقلاب 🔻 دیدار جمعی از مداحان و شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر انقلاب اسلامی در آستانه خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در حال برگزاری است. 💻 Farsi.khamenei.ir
تفقه
📢 در حال برگزاری است؛ دیدار جمعی از مداحان و شاعران اهل‌ بیت‌ علیهم‌ السلام با رهبر انقلاب 🔻 دیدار
✔️ سال‌گردِ عمامه به سَر شدن چند سالِ پیش، قبل از همین جلسه (دیدار سالانه با مدّاحان به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها) تو حیاطِ حسینیه امام خمینی رحمه الله به دستِ مبارک حضرت آقا حفظه الله مُفتخر به پوشیدنِ لباسِ اهالیِ علم و تقوا شدم؛ هرچند تو این سال‌ها با عالمانِ مُتّقی فرسنگ‌ها فاصله داشتم، امّا به لطف و عنایتِ بی‌حد حضرت زهرا سلام الله علیها امیدوارم.... الحمدُ للّه ربّ العالَمین @tafaqqoh
یا فاطمةُ الزّهرا @tafaqqoh
✔️ جلسه‌ی امروزِ شنبه‌های فقهی به نقد و بررسی این دو گذشت: 🔖 : رضایت برای ادامه حیات یا خودکشی 🌐 https://www.sid.ir/paper/370780/fa 🔖 حکم تکلیفی کرایونیک بیمار لاعلاج از منظر فقه شیعه 🌐 https://www.sid.ir/paper/195186/fa ☑️ هم‌چنین این مقاله به عنوان مقاله‌ی هم‌سو مورد اشاره قرار گرفت: 🔖 بررسی ابعاد فقهی سازی بیمار لاعلاج از دیدگاه امامیه 🌐 http://pfe.journals.miu.ac.ir/article_6479.html ✅ سه مقاله‌ی دیگر در این موضوع قابل ملاحظه است: 🔖 احوال شخصیه بیماران سرمازیست 🌐 https://www.sid.ir/paper/407290/fa 🔖 ملاحظات کیفری در خصوص اجرای کرایونیک 🌐 https://www.sid.ir/paper/399058/fa 🔖 مطالعه تطبیقی ابعاد حقوقی انجماد انسان در حقوق ایران و آمریکا 🌐 https://www.sid.ir/paper/370830/fa 🔹 ارائه‌دهنده‌ی بحث، مشغولِ تدوینِ پایان‌نامه‌ای با عنوان «بررسی فقهی کرایونیک از منظر فقه شیعه» با هدفِ بررسی ابعاد فقهی کرایونیکِ نطفه، انسانِ زنده و انسانِ مرده هستند. @tafaqqoh
🔖 بررسی تطبیقی مفهوم مرگ در روان‌شناسیِ وجودی و دیدگاه قرآنی علّامه طباطبائی (ره) 🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_4499.html 🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_4499_857ce76d51b107f156ee432422234108.pdf ✔️ به عنوان یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های پیش روی انسان همواره مورد توجّه اندیشمندان علوم انسانی بوده و هر نظریّه‌پرداز به فراخور منابع معرفتی خویش، از زاویه‌ای به این مسئله پرداخته است. در مسلّم بودن این موضوع برای تمام انسان‌ها تردیدی نیست، امّا در این‌که کیفیّت مرگ چگونه است و اساساً انسان در قبال آن چه موضع‌گیری می‌تواند داشته باشد، همیشه محلّ تضارب آراء گردیده و هر مکتبی برای طرفداران خود، دستورالعمل‌هایی توصیه نموده است. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا دیدگاه روان‌شناسان در موضوع مرگ و آن‌گاه دیدگاه قرآنی علاّمه طباطبائی (ره) در تفسیر مطرح شده که با بیان پیش‌فرض‌ها و مبانی فکری هر دو دیدگاه یک مبنای تطبیقی به خوانندگان محترم ارائه می‌گردد. در برخی مباحث، هر دو دیدگاه اتّفاق نظر دارند و در بعضی دیگر، دیدگاه قرآنی تکاملی‌تر می‌باشد. نوع نگاه در وجودی و در دیدگاه قرآنی، موجب تضاد هر دو دیدگاه گردیده و در پایان، ذیل پانزده بند، وجوه اشتراک و افتراق دو دیدگاه مطرح شده است. @tafaqqoh