هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_41L.mp3
3.83M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_41
🔖 آیه: ۱۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 41
🔖 آیه: ۱٧
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۱۷ بقره: «مثلها کمثل الذی استوقد ناراً اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلماتٍ لا یبصرون»
مثل منافقان همانند مثل کسی است که آتشی روشن می کند (تا بوسیله آن راهش را در بیابان تاریک بیابد درحالیکه ) آن آتش اطرافش را روشن می کند. خدا نورشان را خاموش کرده و آنها را در تاریکی ها ترک می کند که راه را نیابند.
🛎🛎🛎🛎
🔰خاصیت مَثَل این است که #معقول را به #محسوس تنزل می دهد یعنی مطالب عمیق عقلی را به سطح حس و خیال می رساند تا افرادی که فهم عمیق ندارند نیز مطلب را دریابند لذا اگر انسان عمیقتر و عاقلتر شد نیازش به مثال کمتر می شود.
❌(فلسفه هنر: تنزل معقول به محسوس جهت درک آسان مطالب عمیق عقلی)
🎁🎁
🔋مَثَل برای فهم #مُمَثّل است و تنها دانشمندان از مثل به ممثّل رسیده و به فهم کامل آن می پردازند.«و تلک الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الّا العالمون/عنکبوت_43» لذا مَثَل برای علم یافتن به عقل و عاقل شدن است بدین معنی که علم مقدمه عقل است پس آنچه هدف است، #عقل است نه علم.
🎁🎁
💠علم همانند #نردبان است برای رسیدن به عقل (انّ العلم وسیله التعقل) حال اگر کسی تمام عمر را به کسب علم گذراند گویی عمری را در حال نردبان سازی بوده است (و لا یعقلها الّا العالمون، العلم یقدّم علی العقل)
🎁🎁
🎯 عقل: آن چیزی است که بوسیله آن، انسان خدا را #عبادت کند وگرنه عقلی که همه می پندارند چیزی جز وسیله کسب علم و نردبان سازی نیست. ( #رابطه_ذهن_و_عقل)
🎁🎁
🔴آیه گوید انسان از خود #نور ندارد و برای یافتن راه سعادت باید از نور آسمان و زمین یعنی خداوند نور بگیرد. حال منافقین آتشی روشن می کنند که تنها اطرافشان را روشن می کند و می خواهند با آن چراغ راه را یابند. خدا آن نور را خاموش کرده و او را به حال خود رها می کند. پس اینها خدا را فراموش کرده و خدا نیز اینها را فراموش می کند.
🎁🎁
♦️(نکته اخلاقی: تنها زمانی خداوند انسان را فراموش کرده و به حال خود رها می کند که انسان خدا را فراموش کند و به خدا اهمیت ندهد وگرنه در همه حال می توان #توبه کرد و به سمت خدا برگشت.)
🎁🎁
🔷خدا چگونه انسان را فراموش می کند؟
می دانیم که خداوند، #علم_مطلق است و فراموشی در او راه ندارد. این فراموشی همان گرفتن لطف و رحمت خاص خداوند از منافقین است.
خدا هم نور عمومی است «الله نور السماوات و الارض/نور_35» و هم نور خاص هم دارد که هدایت و رحمت خاص است که در مساجد و خانه های اهل بیت یافت می شود.(نور_36)
🎁🎁
💠اینکه بجای (الذین) گوید (الذی) بدین دلیل است که در یک سرزمین کبریت #نفاق را ابتدا یک نفر زده و بقیه را به دنبال خود می کشاند اما خدا نور همگی آنها را با هم خاموش می کند «ذهب الله بنورهم»
⭕️نور الهی را هیچگاه نمی توان خاموش کرد. قرآن گوید این کار مثل این است که کفار و منافقین می خواهند با فوت، نور #خورشید را خاموش کنند! مگر ممکن است؟ «آنها می خواهند نور خدا را با فوت (و تبلیغات) خود، خاموش کنند ولی خدا چیزی جز کامل کردن نور خود را نمی خواهد اگرچه کافران خوش نداشته باشند./توبه_32» پس در اینجا خدا نور آنها را خاموش کرده و نور خود را کامل می کند.
🎁🎁
🏮حضرت علی (ع) می فرماید زرق و برق دنیا تنها مانند رعدی است که لحظه ای جلوی پای آدم را روشن می کند اما برای یافتن راه دراز قیامت این نور کارایی ندارد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_42L.mp3
3.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_42
🔖 آیه: ١٧
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 42
🔖 آیه: ۱٧
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه 17 بقره: «مثلها کمثل الذی استوقد ناراً اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلماتٍ لا یبصرون»
♦️گفتیم که مَثَل آوردن برای تنزل مطلب از #معقول به #محسوس است. امام رازی در تفسیر گوید سوره ای در #انجیل است به نام سوره الامثال. پس در دیگر کتب الهی نیز مثلها آورده شده است تا فهم مطالب برای عموم مردم آسانتر شود.
💠مثل را پس از #برهان می آورند تا دستیاری برای فهم مطلب باشد. سوره بقره نیز پس از استدلال منفی و مثبت بر چرایی هدایت نشدن منافقین این مثال را ذکر کرده است.
🕳🕳🕳🕳
🔰اگر انسان دو چیز را بداند راه درست را طی خواهد کرد: راه و هدف
❌در این مورد قران گوید منافقان یا با سرعت به سمت #سراب می روند یا اصلاً قدرت رفتن ندارند یعنی یا #هدف را نمی دانند که با سرعت راه اشتباهی و سراب را طی می کنند و در آخر میفهمند که اشتباه بوده و تمام انرژیشان مصروف این اشتباه شده و دیگر قدرتی برای برگشت ندارند و یا اینکه اصلا #راه را نیز نمی شناسند که در این صورت از حرکت بازخواهند ایستاد.
🔷اینکه منافقان گاهی هدف را نمی دانند و اشتباهاً سرابی را هدف پنداشته و به سرعت به سمتش می روند در آیه 39 سوره نور آمده «و الذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه...» اما گاهی نیز اصلا راه را نمی بینند که آیه مورد بحث ما یعنی آیه 17 بقره این مورد را روشن می کند.
⭕️خدا گوید ما ابتدا می گذاریم منافقان کمی از راه را بروند و سپس با خاموش کردن چراغشان سردرگمشان می کنیم چون کسی که در ابتدای راه حرکت نکرده دچار #سردرگمی نمی شود اما کسی که در میانه راه از حرکت می ماند سردرگم می شود.
🔹🔹🔹🔹
🔴حال اگر نه راه را دانستیم نه هدف را، در اینجا آیه 26 سوره تکویر گوید: به کجا می روید؟! «فأین تذهبون؟» کفر و نفاق یک راه #تجربی نیست که اگر به نتیجه نرسید بازگردید و دوباره راه دیگری بروید. اگر #عمر و #فطرت انسانی از دست رفت دیگر قابل بازگشت نیست.
🔸🔸🔸🔸
♦️قران گوید #رنج از سوی خداست تا برای انسانها تذکری شده و به سوی خدا بازگردند. مومنان از رنجها به یاد خدا می افتند و غیر مومنان متذکر نمی شوند. در اینجاست که خداوند درهای نعمت ها را به روی کافران و منافقان باز می کند تا مغرور و مست در کفر خود فرو روند تا به یکباره آنها را در عذاب خود داخل کنیم (انعام_44). اما کافران فکر می کنند این #فرصتی که خدا به آنها داده برایشان خیر است در حالیکه این قدرت دادن، برای این است که هر چه بیشتر در #کفر خود فرو روند و به #قهر خدا نزدیکتر شوند.
🔴یزید برای اثبات حقانیت سلطنت خود در برابر حضرت زینب به آیه 26 آل عمران استدلال کرد که می گوید: خدا به هر کس که بخواهد #حکومت و پادشاهی میدهد «تؤتی المُلک من تشاء» و حضرت زینب در پاسخ به او به آیه 178 همان سوره اشاره کرد که دادن قدرت به کفار و دادن مهلتی به آنان برای بهره مند شدن از نعمات الهی را نه علامت خوبی و خیر، که #علامت_کفر بیشتر و فرو رفتن در عذاب خداوند دانسته است چون پایان کار کافر، عذاب الهی است.
🔹🔹🔹🔹
🔰اگر چشم در دنیا عادت به دیدن #باطل کرد و حق را ندید در آخرت کور محشور می شود چون در آخرت دیگر باطلی نیست که بتواند ببیند و همه چیز #حق است و لذا او که چشمم عادت به دیدن حق ندارد کور محشور می شود. بدین جهت #کافر و #منافق نه بهشت را در آنجا می بینند و نه جهنم را. لذا ندانستن راه جهنم برای ورود به آن باعث سردرگمی بیشتر بوده و خود عذابی فوق عذاب است اما #مومنان در جلو و سمت راست خود نوری دارند که پیشاپیش آنها می رود تا راه را ببینند. مومنان جهنم را نیز می بینند چون حق است.
❎❎❎❎
♻️سِرِّ اینکه انسان می تواند از بهائم (درندگان) نیز گمراهتر شود این است که او #انسانی است که درنده شده و لذا تمام هوش و استعداد خود را در راه این درندگی مصرف خواهد کرد و لذا کسی از شرِّ او در امان نخواهد بود مثل اینکه علم می آموزد تا بمب شیمیایی بسازد! اما اگر واقعا بهیمه بود انسانها می توانستند از شر او در امان باشند و لذا از بهائم نیز گمراهتر و پستتر می باشند. (بل هم اضلّ سبیلاً)
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_43L.mp3
3.24M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_43
🔖 آیه: ۱۷ و ۱۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 43
🔖 آیه: ۱٧ و ۱۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
❎آیه ۱۷ و ۱۸ بقره: «مثلها کمثل الذی استوقد ناراً اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلماتٍ لا یبصرون-ثمٌّ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون»
🎁🎁🎁🎁
🔰اول اینکه چرا آیه، جمع را به مفرد تشبیه کرده است (مثلهم کمثل الذی)؟ باید دقت کرد که در مثالها نیاز به اینجور تکلفهای ادبی جهت هماهنگی دو طرف تشبیه نیست بلکه در همه این مثالها، یک #جریان به جریان دیگری تشبیه شده است اگرچه به صیغه مفرد یا جمع بیاید.
♦️مثلا آیه 264 بقره مفرد را به مفرد تشبیه کرده است اما باز هم منظورش تشبیه یکی جریان به یک جریان دیگر است. در این آیه گوید: مثل #ریاکار (مَثَلُه) مَثل سنگ سختی است (کمَثَلِ صفوانٍ) که بر روی آن مقداری خاک نشسته باشد و بر آن باران تند و درشتی ببارد (فأصابه وابِلٌ) که باعث می شود تمام خاک رفته و تنها سنگی صاف باقی بماند (فترکَه صَلداً).
♦️یا مثلا آیه 20 سوره محمد(ص) جمع را به مفرد تشبیه کرده و گوید: وقتی در قرآن فرمان جهاد آمد آنهایی که در دلشان #بیماری بود همانند فرد رو به موت به تو نگاه می کنند (ینظرون الیک نظر المغشیِّ)!
💠💠💠💠
🔷درباره #ماهیت_مَثَل دو نظر است: عده ای گویند منظور از مثل، #تشبیه چیزی به چیزی دیگر است نه بیان حقیقت آن چیز. اما نظر دوم گوید تمثیل، #توصیف است و لذا مَثَل های قرآن زمانی که قیامت شود و حقیقت همه چیز آشکار شود می بینیم که این مَثَلها همه عین #حقیقت بوده اند و حقیقت اشیا و انسانها را بیان می کرده اند.
❌طبق نظر دوم، آیه 18 بقره حقیقت منافقین و کفار را که در قیامت آشکار می شود نشان می دهد که اینها چون #حق را نمی فهمند کر و لال و کورند.
خدا آن نور درونی که لازمه شناخت مسیر وراه است را از کفار و منافقین گرفته لذا اینها راه را پیدا نمی کنند و تنها به دور خود می گردند. انسان خودمحور به جایی نمی رسد! (نفی اندیشه #انسان_خود_بنیاد)
🔋🔋🔋🔋
⭕️اینها تلاش می کنند راه را پیدا کنند چون خداوند انسان را #تشریعاً اینطور خلق کرده است اما چون نورشان را از دست داده و در ظلمات درونی گرفتارند، #تکویناً و عملاً توفیق یافتن راه را از دست داده اند و لذا در طغیانشان بدون نور درونی ادامه می دهند و به مقصد هم نمی رسند. (فی طغیانهم یعمهون/بقره_15).
📌نیافتن راه، #تحریم_تکوینی است. مانند جریان نوزادی حضرت موسی که خداوند فرمود برای اینکه این طفل را به مادرش برسانیم پذیرش پستان همه دایه ها را برایش حرام کردیم پس جز پستان مادرش را نتوانست بخورد (و حرَّمنا علیه المراضع من قبل/قصص_12).
همچنین ماجرای #بنی_اسراییل که بخاطر گناهانشان، سرزمین #بیت المقدس برایشان حرام شد 40 سال در بیابان های سینا سرگردان بودند (فَإنّها محرّمَةٌ علیهم اربعین سنةً یتیهون فی الارض/مائده_26)
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_44L.mp3
3.96M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_44
🔖 آیه: ۱۷ و ۱۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 44
🔖 آیه: ۱٧ و ۱۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
💠در توضیح چگونگی ناشنوایی منافقان در این آیه باید گفت که در مورد چیستی #مَثَل در قرآن دو نظر وجود دارد:
عده ای آنرا تنها یک #تشبیه می دانند نه چیزی بالاتر. اما گروه دومی، آنرا بیان یک #واقعیت می دانند. در نظر گروه دوم، قران در آیات دیگری نشان داده که این مثلها یک واقعیت است که انسان یک #چشم_ظاهر دارد که جزو اعتباریات است و حقیقت انسان را شامل نمی شود اما یک #چشم_باطن نیز دارد که جزو حقیقت اوست و در آخرت که جز #حقیقت چیزی وجود ندارد انسان با تمام حقیقت خود ظاهر می شود و خود را کور میبیند. «لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور/حج_46»
❎انسانی که در دنیا عادت به دیدن #حق نداشته چشم قلبش که حقیقت اوست کور است و لذا در قیامت اعتراض می کند که چرا من که قبلا بینا بودن الان کورم؟! به او گویند دلیلش این است که تو چشم حق بین نداشتی و تنها به دنبال #باطل و گناه بودی. صحبت از بصیرت و دیدن نیست بلکه صحبت از بصر و چشم است پس یک چشم حق بین و درونی نیز وجود دارد که اصل است.
❌توضیح کاملتر آنکه در دنیا انسان، با اعمال و عقایدش، #حقیقتی را در درون خود (قلبش) می سازد و تا هنگام مرگ در حال تکمیل کردن این حقیقت است. پس در قیامت از انسان می پرسند که با این حقیقت چه کردی؟ او که اکنون می تواند حقیقت خود را درک کرده و گناهانش را بیاد می آورد دلیل کوری و کری و لالی را فهمیده و همین کوری از عذابهای بزرگ اوست. این مَنی که درون انسان است و حقیقتش را تشکیل می دهد در #قیامت ظهور و بروز می یابد اگرچه انسانهای دارای چشم باطن، همین حالا نیز آنرا می بینند زیرا آخرت همین حالا هم وجود دارد اما ظاهر بینها آنرا نمی بینند.
🕳🕳🕳🕳
⛔️آیاتی در این زمینه بحث را روشن می کند:
1⃣ آیه 97 اسراء گوید «در قیامت، انسان هدایت نشده را به رو محشور می کنیم پس کور و لال و کرند.» هدایت نشدگان همان کفار و منافقین کر و کور و لالند که حالا در قیامت ظهور حقیقی این سه صفت را می بینند.
🔴بسیاری اصلا بعد مرگ نمی فهمند که مرده اند بلکه درمیابند که دوباره زنده شده اند و حالا کر و کور و لالند پس تعجب می کنند که چه اتفاقی افتاده است. اینجاست که تلقین کننده در قبرستان به او تلقین می کند که ای شخص مرده، #مرگ حق است (الموت حق) تازه او می فهمد که مرده است!
2⃣ آیه 45 سوره ص به پیامبر میگوید «بندگان من، ابراهیم، اسحاق و یعقوب را (در جامعه) یاد و مطرح کن که اینها صاحبان دستها و چشم ها هستند.» حال آیا دارای دست بودن، کمال است؟ خیر. بلکه داشتن #دستِ_بت_شکن، کمال است. قرآن با این بیان نشان می دهد که دستی که بت شکن نیست حقیقتا دست نیست و چشمی که باطن عالم را نمی بیند حقیقتاً چشم نیست لذا کسی که با چشم گناه میکند چشمش کور است همانند دستی که بتهای مادی می سازد. پس مَثَل در قرآن، بیان حقیقت است نه تشبیه.
3⃣ حدیث از پیامبر است که کسی که میان دو همسرش #عدالت را رعایت نکرده #نیم_تنه حرکت می کند! این حقیقتی است که در قیامت تازه می فهمد بدون آن عدالت تنها یک دست و یک گوش و یک طرف بدن را دارد چون قیامت جای #اعتباریات نیست و حقیقت همه چیز آشکار می شود.
4⃣ در آیه 71 مائده داستان #بنی_اسرائیل است که خود را به «کری و کوری» زدند، خداوند رحمتش را نصیب آنها کرد تا شاید بازگردند اما آنها برنگشته سپس دوباره کر و کور شدند.
🔋🔋🔋🔋
👥منشأ کوری منافقان و کفار چیست؟
خداوند در آیه 25 محمد بیان می دارد: «روی گردانان از خداوند کسانیند که خدا لعنتشان کرده و گوش دلشان را کر (اصمّهم) و چشم دلشان را کور (اعمی ابصارهم) ساخته است.» صاحب کافی گوید منشا همه معاصی و خطاها، «#حب_دنیا» است.
🔴امام علی (ع) در خطبه 82 با عنوان حب دنیا می فرماید: هر کس #به_دنیا (بالدنیا) نگاه کند دنیا او را بینا می کند و هر کس #به_سوی_دنیا (الی الدنیا) نگاه کند و آنرا هدف بداند دنیا او را کور خواهد ساخت. ایشان در خطبه 133 نیز در بیانی بلند می فرماید: اگر کسی عاقل بود «از» دنیا حرکت می کند و اگر عاقل نبود «به سمت» دنیا حرکت می کند.
♦️منظور آیه 25 سوره محمد از «اعمی» نزدیک بینی و #ظاهر_بینی است یعنی خداوند انسان رویگردان از خدا را گرفتار این می کند که وی تنها تا دنیا را می بیند و آخرت را قبول نخواهد داشت و لذا تمام سعی و علمش را مصروف لذت بردن از دنیا می سازد.
❌باید توجه کرد که آخرت، همین حالا هم هست و با چشم قلب قابل رؤیت می باشد لذا آخرت، #باطن و حقیقت دنیاست زیرا آیه 7 روم گوید: «یعلمون ظاهراً من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة غافلون» یعنی ظاهر حیات دنیا را می بینند و آخرت را که طبق آیه، طبیعتاً باید #باطن_حیات دنیا باشد نمی بینند.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_25292621.mp3
6.35M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی ۹۷/۶/۱
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_45L.mp3
3.69M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_45
🔖 آیات: ۱۸ و ۱۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 45
🔖 آیه: ۱۸ و ۱۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۱۸ و آیه ۱۹ بقره: <صمٌ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون-اَو کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصّواعق حذر الموتِ و الله محیطٌ بالکافرین>
💠کر و لال و کورند لذا بازنخواهند گشت – سرگذشت آنان مانند سرگذشت {دچارشدگان به} رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنها انگشتهایشان را از صدای مهیب صاعقه به خاطر بیم از مرگ در گوشهایشان می گذارند و خدا بر کافران احاطه دارد.
🔹🔹🔹🔹
♦️خداوند پس از استدلال بر چرایی هدایت نشدن منافقین، دو مثال برای تقریب به ذهن می زند تا حال این قوم را درک کنیم.
🔰در انتهای توضیح مثال اول باید گفت که کر و کور و لال بودن منافقین برای اولین بار مطرح می شود. در آیه قبل مطرح شد که خداوند نوری را که منافقان روشن می کنند تا راهشان را پیدا کنند را خاموش می کند اما در آیه ۱۸ با آمدن عبارت «عمیٌ» مشخص می شود که نیافتن راه و #متحیّر_بودن منافقان بخاطر خاموش شدن چراغشان نیست بلکه بخاطر #کور_بودنشان است. منافق، سرمایه #فطرت را باخته است پس دیگر چشم که باید حق را می دید و ندید را به همراه ندارد.
🔷طبق آیه ۲۲ انفال، بدترین جنبندگان کسانیند که کر و لالند و تعقل نمی کنند «انّ شرّ الدّوابّ عند الله الصمّ البکم الذین لا یعقلون» حال می دانیم که کر و لال همان #منافقین هستند «صمٌ بکمٌ عمیٌ/بقره_۱۸» لذا منافقین بدترین جنبندگان نزد خدا هستند. زیرا در آیه بعدی گوید «اگر خدا خیری در آنها می دید یقیناً ایشان را شنوا می کرد و اگر اکنون نیز آنها را شنوا کند باز اعراض کرده و رو برمی گردانند.» ایشان #ظاهر حق را حفظ می کنند تا در باطن حق را در جامعه نابود کنند.
🔹🔹🔹🔹
📍جزای کار بد همیشه مناسب و مطابق با عمل است. «جزائاً وفاقاً/نبأ_۲۶» در حقیقت، مجازات عمل بد، همان عمل بد است که در قیامت، #حقیقت سوزاننده اش آشکار شده و به صورت آتش درامده است. اما احسان و کار خوب، پاداش چندین برابر می دهد.«مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبةِ انبتت سبع سنابل... و الله یضاعِف لمن یشاء و الله واسعٌ علیمٌ/بقره_۲۶»
❎خداوند به متقیان #روزی_بدون_حساب می دهد. «و الله یرزق من یشاء بغیر حساب/بقره_۲۱۲» معنی این بی حساب بودن این نیست که بی حساب و کتاب روزی دهد چون هیچ ذره ای در عالم نیست مگر روی حساب و کتاب؛ بلکه معنیش این است که بی اندازه و غیر قابل محاسبه روزی می دهد.
‼️انسان دو شخصیت دارد: #حقیقی و #حقوقی. شخصیت حقیقیش همان شخصیت #فردی است اما شخصیت حقوقیش به جایگاهی است که در #جامعه دارد و اعمالش بر عقیده و رفتار دیگران اثر گذار است. حال انسان باید مراقب هر دو شخصیت و جایگاهش باشد لذا اگر گناهی کرد در هر دو شخصیتش تاثیر می گذارد و لذا مجازات مضاعف می بیند «هود_۲۰»
❌حال که بدترین جنبندگان، منافقین هستند پس بدترین جایگاه نیز برای آنها خواهد بود «انّ المنافقین فی الدَّرکِ الاسفَل من النّار و لن تجد لهم نصیراً/نساء_۱۴۵» یعنی اگر اینها ده عمل بد انجام داده باشند به اندازه بدترین عملشان مجازات می شوند و به همین صورت از میان ده عمل خوب مومنین، بهترین عمل را پاداش خواهند داد. البته ائمه و #سران_کفر که با منافقین هم درجه اند نیز ممکن است در جهنم هم رده آنها قرار گیرند و در پایینترین طبقه جهنم باشند.
🔴مجازات منافقین دائمی است. اما چرا؟ خداوند گوید اگر کافر و منافق سالها در دنیا زندگی می کردند باز هم همین راه را ادامه می دادند چون کفر و نفاقشان بصورت یک #ملکه در جانشان شده است که امکان تغییر آن نیست و لذا ما بخاطر این حقیقت دائمی که از خود ساخته اند مجازاتی #دائمی برایشان آماده کرده ایم.
🔷منافقین در آیه ۵ فصّلت به پیامبر گفتند: گوش ما سنگین شده و بدهکار حرفت نیست. بین ما و تو #حجابی وجود دارد پس هرکار میخواهی بکن که ما تصمیم خود را گرفته ایم. خب آیا چنین شخصی قابل تغییر است؟
♦️همچنین در آیه ۴۴ فصّلت می فرماید: «ما قران را برای هدایت و شفا فرستادیم اما منافقین از خدا دور بوده و گوشهایشان پر است اما مومنین به خدا نزدیکند.» این فاصله #مادی نیست که دو طرفه باشد یعنی اگر منافقین از خدا دور بودند خدا نیز از آنها دور باشد بلکه فاصله ای معنوی بوده و خداوند از #رگ_گردن به آنها نزدیکتر است.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 45
🔖 آیه: ۱۸ و ۱۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅بخش دوم:
💠حجابِ بین منافقین و کفار با خدا، #خود کفار و منافقین هستند نه چیز دیگری. اگر اینها خودشان را نادیده انگارند #معرفت_به_حق را درک خواهند کرد. اینها نه در دنیا خدا را می بینند نه در آخرت چون در آنجا نیز #حجابی که در دنیا بین خود و خدا ساخته بودند در آخرت تجسم یافته و جلوی دیدن آنها را میگیرد. «انّهم عن ربّهم یومئذِ لمحجوبون/مطففین_۱۵»
🔹🔹🔹🔹
❎خداوند مثال دوم منافقین و کفار را در آیه ۱۹ بیان میکند. پروردگار گاهی به #آب و #آتش مثال میزند مانند آیه ۱۷ سوره رعد که هر دو مثال را آورد. حالا پس از مثال به آتش، می خواهد به آب مثال بزند.
خداوند گوید: وضعیت منافقین مانند شخصیست که گرفتار باران شدید همراه تاریکی شده و سپس رعد و برقی مهیب می زند که #برق نورانیش میخواهد او را کور کند و #رعد گوش خراشش می خواهد کرش سازد. لذا او از ترس مرگ ناشی از این صدا، بجای فرو کردن سر انگشتش در گوش، تمام انگشت را در گوش فرو میکند.
🔷منافقین و کفار هرگاه برق میزند راه را می بینند و چند قدمی جلو می روند اما تا برق خاموش می شود از حرکت باز می ایستند «و اذا اظلم علیهم قاموا/بقره_۲۰»
🔰مفهوم مثال این است که منافق یک #اسلام_ظاهری دارد که مثل قطرات باران برای حیات است اما چون درونش کفر و ظلمت است، ظلمت قیامت نصیب او می شود که با ظلمت درونش وفاق دارد «جزائاً وفاقاً» و هر لحظه که درونش بر دیگران آشکار می شود #ظلمت مسیرش را فرا میگیرد و دیگر نمی تواند حرکت کند اما خداوند چند روزی به اینها مهلت داد تا ببیند چه میکنند که مشخص شد تغییر یافتنی نیستند.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_25292893.mp3
4.65M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی ۹۷/۶/۸
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_46L.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_46
🔖 آیات: ۱۹ و ۲۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 46
🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه 19 بقره: 《اَو کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصّواعق حذر الموتِ و الله محیطٌ بالکافرین》
سرگذشت آنان مانند سرگذشت {دچارشدگان به} رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنها انگشتهایشان را از صدای مهیب صاعقه به خاطر بیم از مرگ در گوشهایشان می گذارند و خدا بر کافران احاطه دارد.
✅آیه 20 بقره: 《یکاد البرق یخطَف ابصارهم کلّما اضاء لهم مّشَوا فیه و اذا اضلَم علیهم قاموا و لو شاء الله لذهب بسمعهم و ابصارهم ان الله علی کلّ شیءٍ قدیر》
نزدیک است که آن برق چشمهای آنها را ربوده {کور سازد} هر زمان که به آنها روشنی دهد در آن روشنی {چند قدمی} راه می روند و چون محیط را بر آنان تاریک کند می ایستند و اگر خدا می خواست گوش و چشمشان را نابود نمی کرد لذا خدا بر هر کاری تواناست.
🔹🔹🔹🔹
💠قران پس از استدلال بر عدم هدایت اهل نفاق دو مثال مطرح کرد که اولی راجع به عدم #بینش و دومی مربوط به عدم #عمل است. در مقابل برای موحدانی چون ابراهیم و یعقوب فرمود آنها هم عمل درست دارند و هم بینش درست «اولی الایدی و الابصار». در مثال اول مشخص شد که منافق بینش و شناخت ندارد که راه را بفهمد پس حرکت نمی کند و #متحیر است. در مثال دوم هم نشان داده که اینها قدرت رفتن هم ندارند «و اذا اظلم علیهم قاموا» مثال دوم گوید اگر تمام آسمان نیز برای منافق باران ببارد او جز ظلمت و تاریکی، و رعد و برق خطرناک نفعی نمی برد.
🔹🔹🔹🔹
❌حال سه سوال مطرح است: منافق با این رعد چه میکند؟با برق چه میکند؟ با ظلمت و تاریکی چطور؟
🔰قران در پاسخ به این سه سوال سه مبحث مطرح می کند:
1⃣جریان #رعد: قران گوید منافقین از شدت رعد، دستهایشان (اصابعهم) را در گوش می گذارند. زمخشری گوید این عبارت که آنها دستهایشان را بجای انگشتهایشان در گوششان می گذارند مبالغه است و نیز به این خاطر است که #ادب_قرآنی سبب میشود سعی می کند از هر کلمه ای که در آن حرف بد باشد اجتناب کند.
⭕️حال چون غالبا انسان انگشت #سبابه را در گوش می گذارد و سب به معنای دشنام بوده و آن انگشت برای دشنام استفاده می شد، قران بجای آن از «دست» استفاده کرده است. البته باید دانست که پس از غلبه اسلام، انگشت سبابه موقعیتی عالی پیدا کرد و حالا علامت تسبیح خداست.
♻️قران در ادامه گوید: تشرِ خداوند همه گیر است و بر #کافران احاطه دارد «و الله محیط بالکافرین» با اینکه بحث از منافقین بود اما در اینجا از کافرین استفاده کرده چون کافر، منافق را نیز شامل می شود اما برعکسش درست نیست.
2⃣جریان #برق: گوید برق برای منافق در این مسیر، بجای اینکه راه را نشان دهد، باعث #کوری آنها می شود. «یکاد البرق یخطف ابصارهم» هر وقت که این برق تابید آنها چند قدمی جلو میروند «کلّما اضاء له مشوا فیه» تا اینکه دوباره ظلمت همه جا را فرا میگیرد.
3⃣جریان #ظلمت: تا برق تمام می شود منافقین از حرکت باز می ایستند این بدان جهت است که اینها در #ظاهر اسلامی و در #باطن کافرند و این ظاهر اسلامیشان #نورهای_مقطعی برایشان ایجاد می کند که راه به جایی نمی برند بلکه باعث کوریند. «و اذا اظلم علیهم قاموا».
‼️قاموا دو معنی دارد. در مورد مومنان معنای #ایستادگی و قیام داده «اَن تقوموا لله مثنی و فرادی» و در مورد منافقان معنای #ایستادن و توقف. قیام مومنان، ایستادگی است و قیام منافقین، ایستایی.
💢در ادامه گوید اگر ما به برق و رعد دستور سرعت و قدرت می دادیم گوش و چشم منافقین را در اولین بار کر و کور می کردند اما برای #آزمایش آنان، این رعد و برق را با شدت کمتر و به دفعات فرستادیم شاید بازگردند اما اینطور نکردند. پس خدا هر جور بخواهد می تواند جان اینها را بگیرد. «ان الله علی کل شیء قدیر»
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 46
🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♦️بخش دوم:
💠حضرت امیر فرموده همه #حقایق در قران هست. پس می گویند «تنطقوا و لن ینطق» یعنی قران را به #حرف دراورید زیرا خودش حرف نمی زند اما من زبان قرانم و با شما سخن می گویم.
🔰ایشان در خطبه 9 در این مورد می فرماید منافقان رعد و برقشان فراوان اما #بی_ثمر است اما ما معصومین رعد و برقی نداریم مگر اینکه اول باران فراوان برای حیات بشریم که #سیل راه می اندازد و پس از آن، رعد و برقی کوچک هستیم.
♦️ایشان رعد و برق خود را اینطور نمایش می دهند که می فرمایند: اگر در برابر من بایستید با این شمشیر شما را می زنم و کسی با شمشیر من کشته نشد مگر اینکه مستقیماً وارد آتش شد.
🔷علی (ع) گوید اصولاً #دنیا جز رعد و برق چیزی نیست لذا عطش کسی را رفع نمی کند. ایشان در خطبه 191 در مورد دنیا می فرماید: خود را در دنیا #تزکیه کنید. دنیا همان لهو و لعب کودکان و تکاثر اموال و ... است. پس برای کارهایی که شما را به سمت آخرت و بهشت می برد #ولع داشته باشید نه اینکه عادی باشید.
❌کسی که #دنیا، او را بالا برده را بزرگ ندانسته و به او تعظیم نکنید و انسانی را که با #تقوا بلند مرتبه شده تحقیر ننمایید.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴پخش جلسات سخنرانی علامه جوادی آملی در دهه اول #محرم
📺 شبکه ۱ سیما
⏲هر روز ساعت ۱۳.۵۰
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_47L.mp3
3.9M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_47
🔖 آیات: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 47
🔖 آیه: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۱ بقره: «یا ایّها الناس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون»
ای مردم، پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است بپرستید تا بدین وسیله شاید پرهیزگار شوید.
💠💠💠💠💠
🍀خداوند وقتی صفات مومنان، منافقان و کافران را ذکر کرد به اصل قضیه یعنی هدایت قرآن برای همه مردم برمی گردد ک همان #هدایت_عامه است. گوید ای مردم مانند کافران و منافقان نباشید که یک خدا برای #خلق جهان قائلند و خدایان دیگری برای #ربوبیت و اداره جهان! خدای واحد را بپرستید زیرا شما و قبل از شما را خلق کرده است و همانست که جهان را تربیت و اداره می کند و لذا مقام ربوبی دارد.
🔹🔹🔹🔹
🍁تقوا هدف #خلقت است نه هدف خالق. «لعلّکم تتّقون» ما خلق شده ایم که خدا را عبادت کنیم و بدین وسیله به #تقوا و خشوع برسیم تا کمال پیدا کنیم وگرنه خالق نیازی به این تقوا ندارد. «و ماخلقتُ الجنّ و الانس الّا لیعبدون»
🔰چون خدا #حکیم است پس کار بدون حکمت و بیهوده انجام نمی دهد. بعلاوه اینکه چون خدا #غنی محض است کاری را برای هدف انجام نمی دهد زیرا نقصی ندارد که با ایجاد هدف برای خود بخواهد نقصش را برطرف کند.
🔹🔹🔹🔹
🎯دو دلیل برای چرایی عبادت در آیه ذکر شده است:
1⃣خدا #خالق است. هر خالقی باید عبادت شود پس خدا باید عبادت شود.
2⃣تقوا #کمال است. تقوا حاصل نمی شود مگر با عبادت پس برای رسیدن به کمال راهی به جز عبادت وجود ندارد.
🔵در تایید نظر بالا آیه ۱۸۳ بقره گوید: روزه بر شما واجب شد همانطور که بر پیشینیانتان واجب شده بود تا شاید باتقوا شوید «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» لذا تقوا نتیجه عبادت است. پس هم خلقت و هم تقوا به صدر جمله یعنی عبادت بازمی گردد. خلق شده ایم برای عبادت و عبادت می کنیم برای رسیدن به تقوا.
عبادت زمینه تقوا است اما ممکن است موانع زیادی در کار باشد. کسی که نماز می خواند اینطور نیست که حتماً با تقوا شود.
🔹🔹🔹🔹
🔴آیا بت پرستان #بتها را واقعا خدا می دانستند؟ ایشان برای خلقت تنها خدای واحد را قبول داشتند اما در پرورش و اداره جهان، اربابی دیگر قائل بودند لذا برای در دسترس بودن خداوند جهت درخواست حاجت و #شفاعت بتهایی را ساختند تا دستشان به او برسد. کم کم این بتها جایگاهی بزرگ یافتند و حقیقتاً خدا تلقی شدند.
🔴آیه گوید خدای واحد را که خالق و رب جهان است بپرستید. «اعبدوا ربکم الذی خلقکم» اگر #شرک_ربوبی پیدا کردید و تربیت و پرورش و اداره جهان را به خدایانی دیگر نسبت دادید این شرک به #شرک_عبادی نیز می انجامد و در عبادت نیز چند خدایی خواهید شد.
♦️بدانید که خلقت و ربوبیت دو چیز مستقل نیستند بلکه یک چیز واحدند زیرا اولاً وقتی مدبر چیزی را اداره می کند، #اوصاف و کمالی به آن چیز می دهد و لذا این دادن کمال، خودش رابطه ای بین دو طرف ایجاد می کند که #خلق است. ثانیاً خدا که به موجودات #رزق می دهد حقیقتاً در حال خلق است چون رزق دادن مانند انتقال مال توسط انسانها نیست که اعتباری بوده، مالکیت مال تغییر کند اما واقعیت و جایگاه مال تغییر نکند بلکه رزاقیت خدا، #تکوینی است و حقیقتاً رزق می رساند.
📢خلاصه: آیه گوید عبادت کنید ربی را که خالقتان است زیرا #خلقت و #ربوبیت یکی هستند و بتان و خدایان دیگر، دروغین هستند. ثانیاً اگر ربتان را عبادت کردید امید است که #متقی شوید اما الزاماً عبادت موجب باتقوا شدن نمی شود.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_48L.mp3
4.11M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_48
🔖 آیات: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 48
🔖 آیه: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔰آیه ۲۱ بقره: «یا ایّها الناس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون»
ای مردم، پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است بپرستید تا بدین وسیله شاید پرهیزگار شوید.
♦️♦️♦️
❌تاکنون صحبت از دیگری و غایب بود اما اکنون بوسیله خطاب «ای انسان»، تغییر از #غیبت به #حضور صورت گرفته که دلیلش چشاندن شیرینی حضور به انسان است تا عبادت او را خسته نکند. این ندای خطاب، مخصوص انسانهای 1400 سال پیش نیست بلکه همیشگی است و همین حالا خدا در حال خطاب ماست تا اینکه تا قیامت انسان ها لبیک گویند.
❎قران در مورد #اصول_دین غالبا برهان می آورد اما در #فروع_دین برهانی ارائه نمی کند و اگر هم دلیلی ارائه کرد نکات اخلاقی و مربوط به فطرت است.
🔹🔹🔹
🔴( #حکمت_حیات )
انسان سه حیات دارد: حیات نباتی و گیاهی، حیات حیوانی و حیات انسانی. اگر تنها به فکر خوردن و پوشیدن بود تنها #حیات_نباتی داشته و هنوز وارد حیات حیوانی هم نشده است. اگر علاوه بر اینها، به فکر مسایل عاطفی بود و علاقه به خانواده اش داشت یا خیانتکار نبود و امانت را رعایت می کرد، #حیات_حیوانی پیدا کرده و حیوان خوبی است.
🔷لذا اگر خیانت در امانت کرد حتی از حیوان هم پستتر است «کالانعام بل هم اضل سبیلا» چون حیوان خیانت نمی کند. اما آنکس که معارف بلند توحید را درک کرد و وارد میدان ایثار برای خدا شد و عبودیت را در زندگی پیشه خود کرد وارد حریم انسانیت شده و #حیات_انسانی پیدا کرده است.
🔹🔹🔹🔹
♦️اصل #ضرورت_عبادت: عبادت برای انسان ضروری است مثل نفس کشیدن زیرا عبادت، نیاز #حیات_انسانی است. انسان اگر بنده کسی نباشد ناچاراً مولی خواهد بود زیرا مولی نیاز به غیر ندارد. اما انسان #نیازمند است و اگر خدا را نپرستید #هوس را می پرستد «ارأیت من اتّخذ الهه هواه/فرقان_43»
⚠️پس نیازمند، برای رفع نیاز و نقصانش و رسیدن به #کمال نیاز به پرستش دارد. حال این معبود او کسی جز ربش نبوده و رب او نیز جز خالقش نیست.(بقره_21)
♻️آنکه #آفریدگار است را باید پرستید نه آنکس که آفریده شده است زیرا آفریدگار، ما را پرورش می دهد و به کمال می رساند و نیازها را برطرف می سازد لذا آیه گوید نه گذشتگانتان را عبادت کنید نه روش و #سنت آنها را؛ زیرا هم شما و هم گذشتگانگان همگی آفریده خدا هستید.
🔹🔹🔹🔹
🅾آیاتی در مورد پرستش آفریدگار نازل شده است:
1⃣حضرت عیسی در آیه 72 مائده به کسانی که او را خدا می دانستند فرموده: ای بنی اسراییل خداوندی که پروردگار من و شماست را عبادت کنید (اعبدوا الله ربی و ربکم) من هم مثل شما #عابد هستم.
2⃣آیه 102 انعام بیان می دارد: خداوند یکتا خالق همه چیز است پس او را عبادت کنید.
3⃣همچنین قوم #ثمود نیز در آیه 62 هود به حضرت صالح می گویند که آیا تو مارا از #سنت_گذشتگان یعنی پرستش بتها باز میداری؟ اما خدا خالق این چوب و سنگ بتها بوده است.
4⃣خدا آیه 184 شعرا را به پاسخ به افرادی شبیه قوم ثمود اختصاص داده که بگوید: از آن کس که شما و امت های پیشین را آفرید پروا کنید.
لذا اگر آغاز و انجام همه چیز از خداست پس باید او را پرستید وگرنه #گرفتار_هوس خواهیم شد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
حیات پرنده وار.mp3
1.4M
🎙آیت الله جوادی آملی: چهارتا بانکی بی عُرضه، به نام دین جامعه را به هم زدند. بخشهای وسیعی هم به عهده خود مردم است.
#دکترین_حیات_پرنده_وار
⏱۶ دقیقه
❎ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_49L.mp3
4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_49
🔖 آیات: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 49
🔖 آیه: ۲۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔰آیه 21 سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون»
ای مردم عبادت کنید آنکسی را که شما و پیشینیان شما را آفرید، شاید باتقوا شوید.
♦️قران انسان را مخاطب قرار می دهد «یا ایها الناس» زیرا قران رابطه مستقیم #خالق و #مخلوق است بهمین دلیل، نور بوده و مانند دیگر کتب نیست که معارفش به صورت قضایای اتفاق افتاده بیان شود زیرا در باقی کتابها، نویسنده با مخاطب سخن نمی گوید بلکه تنها یک سری اطلاعات می دهد اما قران، برای #تمام_دوران_ها است و هر لحظه با مخاطب سخن می گوید.
♦️عبارت «یا ایها الناس» نشان می دهد این کتاب، کتابی #جهانی است نه محصور به شبه جزیره عربستان لذا برای هر گروهی از مردم دلایلی می آورد تا ایمان آورند اعم از کافران و مشرکین، منافقین و حتی مومنان.
🔹استدلال خدا در برابر منکران خدا، این است که شما یا میگویید خالقی ندارید یا اینکه اگر دارید یا خالقتان خودتان هستید یا کسی همانند شما«ام خُلقوا من غیر شیءٍ ام هم الخالقون/طور_35». اگر بگویید خالقی ندارید پس باید #تصادفی خلق شده باشید که خلاف #اصل_علیت است و معلول بدون علت معنا ندارد. اما توضیح دو بخش دیگر در آینده مطرح می شود.
♦️جدال احسن: خداوند در برابر بت پرستان #جدال_احسن می کند. پروردگار، جدال را نهی و جدال احسن را امر کرده است. جدال احسن یعنی استفاده از مقدمات حقه که مورد قبول طرف مقابل است برای ارائه استدلال. در برابر جدال، #برهان است که در آن، موردِ پذیرش بودنِ این مقدمات از سوی طرف مقابل یا عامه مردم مورد بحث نیست و تنها نیاز به #مقدمات_حقه است.
🔹اگر مقدمات، حق نبود #جدال_باطل و حرام است. در جدال احسن، کافران، #خالقیت خدا را قبول دارند پس قران از همین مقدمه شروع کرده و #ربوبیت خدا و سپس وجوب #عبودیت و بندگی او را اثبات می کند.
♦️#حکمت_بندگی انسان: هر انسانی باید قوانین و مقرراتی را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. اگر قانون الهی را نپذیرفت باید به #قانون_هوس احترام بگذارد. احترام به یک قانون، عبادت آن محسوب می شود لذا اگر خدا را نپرستید خود بخود در حال پرستش هوای نفس هستید.
(#لیبرالیسم ، نافی حدود و قوانین الهی)
♦️چگونه #تقوا، استدلالی برای وجوب عبادت است که خدا در آیه مورد بحث گوید عبادت کنید شاید متقی شوید «اعبدوا الذی ... لعلکم تتقون» تقوا از ریشه وقی و وقایه است یعنی حفظ از #خطر. اگرچه به مومنان و بت پرستان می توان گفت که تقوا استدلالی برای عبادت است اما مادی گرایان و کافران که تقوا را قبول ندارند. خدا گوید حتی مادی گرایان نیز اگر به وجود خطر وجود جهنم و عذاب سخت آن توجه کنند می فهمند که تنها راه در امان ماندن، عبادت خالق است.
♦️علاوه بر استدلال به #مبدأ_فاعلی (خالقیت) خداوند در آیاتی به #مبدأ_غایی نیز استدلال کرده است زیرا مرگ در قران همیشه با لفظ #تَوَفّیٰ آمده است که از مصدر وفی و استیفا شدن به معنی گرفتن تام و تمام، می آید یعنی ای انسان، تو هیچگاه نمی میری بلکه هنگام مرگ تمام هستی و روح شما از دنیا وارد آخرت می شود و هیچ چیزی از شما در دنیا گم نشده و باقی نیز نمی ماند پس خدا را عبادت کنید.
🔹حال، خدا چون خالق و متوَفّی است باید عبادت شود. کمونیست به مُرده می گوید شادروان! در حالیکه این جز لفظی بی معنا برای او نیست زیرا وی برای مرده اصلا #روح و #روانی قائل نیست که شاد باشد یا نباشد.
🔹آیه 22 یس هم به مبدا فاعلی اشاره دارد هم به مبدا غایی. این کاملترین استدلال است که گوید شما نه به خواست خود به دنیا می آیید نه از دنیا خارج می شوید زیرا خدا خالق و میراننده انسان است.
♦️چرا در قرآن به #مادیگرایان کمتر توجه شده است؟
اگر قران بیشتر به مشرکین اشاره دارد و از مادیین و کافران زیاد صحبت نکرده است به این علت است که بیشتر افراد اطراف پیامبر اسلام و دیگر پیامبران از مشرکین و بت پرستان بودند نه از مادیین. علت دوم هم این است احکام مهم دین بین مادیین و مشرکین فرقی نیست.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
@tafsire_tasnim1.mp3
698K
🎙آیت الله جوادی آملی:
امام صادق کسی در بیابان سفره پهن میکرد فرمود این حیوانات میبینند تو غذا میخوری و گرسنهاند، برو خانهات غذا بخور! آدم با این فکر احتکار میکند؟
⏱۲ دقیقه
❎ @tafsire_tasnim1