eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 راه جهانی شدن حقوق بشر 🕐 مدت زمان: 5:13 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_091L.mp3
3.2M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 91 🔖 آیه: ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه۳۰ سوره بقره واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نماینده‌ای‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.» 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣. فرشتگان برای ، خلق شدند پس باید برابرش سجده میکردند. 2⃣هیچ نعمتی بالاتر از «معرفت» نیست. فرشتگان درباره انسان مساله ای نداشتند اما درباره خلیفة اللهی سوال کردند. گفتند خلیفه باید نزدیکترین شخص به خدا باشد و فرشتگان نزدیکتر و شبیهتر به خدا هستند.. 3⃣فرشتگان علاوه بر اینکه اهل «استکبار» نیستند، تا خدا اذن ندهد اینها حرف نمیزنند لذا اگر در اینجا هم این اعتراض را کردند خدا اذن داده بود. این اذن هم دارد چون این سوال و جواب ارزش انسان را برای فرشتگان و بقیه موجودات روشن کرد و فرشتگان معارفی آموختند. 4⃣خدا فرمود طرف شما منم و من چیزی میدانم که شما نمیدانید قهراً خلیفه من هم باید کاملتر از شما بوده و چیزی بداند که شما نمیدانید. 5⃣ در آن دنیا هیچ قراردادی نیست لذا هیچ زبانی در آنجا وجود ندارد بلکه را به همدیگر انتقال میدهند. 6⃣خداوند همه حقایق جهان هستی را به حضرت آدم آموخت و سپس آن حقایق را به فرشتگان نشان داد و گفت بگویید اینها چه هستند و آنها گفتند نمی دانیم. خدا به انسان گفت به اینها یاد بده زیرا فرشتگان لیاقت آنرا نداشتند که داشته باشند. کار فرشتگان، تسبیح است. 7⃣فرشتگان گفتند سبحانک الله یعنی تو از نقص، پاکی لذا حالا هم اگر خلافت را به ما ندادی، مشکل از ماست نه از تو. 8⃣ فرشتگان حقایق را از آدم آموختند و سپس به تدبیر نظام جهان میپردازند. 9⃣فرق فرشته و انسان اینست که «فرشته» ها فقط تسبیح میکنند و یک بعد دارند اما «انسان» دو بعد دارد که یک بعدش سرشار از شهوت و غضبست و دارای علم است و اینها برتری انسان بر فرشته اند 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_092L.mp3
3.94M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 92 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه۳۰ سوره بقره واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.» ✅آیه ۳۱ بقره: وعلم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکة فقال انبئونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست می‌گویید، اسامی اینها را به من گزارش دهید!» ✅آیه ۳۲ بقره: قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم داده‌ای، نمی‌دانیم؛ تو دانا و حکیمی.» 🔰 مفاهیم این جلسه: 🔰موضوع: فرشتگان هم برای خدمت به انسان کامل خلق شده اند. 1⃣ جعل خلیفه در اینجا «جعل نوعی» است اما مثلا در جریان خلیفه قرار دادن حضرت داوود، «جعل شخصی» بوده است. 2⃣خالق، صفت مشبهه است و جاعل، اسم فاعل. 3⃣خدا در برابر خواسته ابراهیم مبنی بر قرار دادن بخشی از ذریه اش، فرمود من به ظالمین نمیرسد لذا به غیر ظالمین رسیده و آن دسته از ذریه ابراهیم که از اولیای الهی بودند به مقام امامت رسیدند. 4⃣ اگر کسی ظلمی کند دیگر خلیفه خدا نیست زیرا طبق قرآن خلیفه اللهی خداست و عهد خدا به نمی رسد، همانطور که «امامت» یا «ولایت» یا «نبوت» نیز عهد خدا بوده و به ظالمین نمیرسند. 5⃣خلافت و امامت، افاضه خدا هستند لذا گرفتنی نبوده و دادنی می باشند و خدا میدهد زیرا از شئون دنیوی نیست که اکتسابی باشد! 6⃣طبق سوال فرشتگان و پاسخ خدا معلوم میشود اگر کسی سفک دماء و قتل کرد ظالم بوده و دیگر و غیره به او نمی رسد. 7⃣خدا گوید کفار و تبهکاران تحت ما نیستند. در جای دیگر گوید ما از اینها بیزاریم، چگونه میشود مستخلف از خلیفه بیزار باشد؟! پس اینها مورد افاظه خدا نبوده و خلیفه او نیستند. 8⃣اساس کار، «معرفت» است. خلیفه، معرفتی دارد که بالاتر از تسبیح فرشتگان است زیرا ارزش تسبیح به میزان است. 9⃣خلیفه خدا باید کار خدا را در کل نظام انجام دهد پس باید آگاهی کامل به تمام آنچه در جهان است داشته باشد و البته این معرفت را فرشتگان هم ندارند. 0⃣1⃣آیه گوید خدا تمام اسماء را به انسان «تعلیم» داد لذا این اسماء، معرفتند. 1⃣1⃣تدریس غیر از تعلیم است زیرا حتما به طرف فهمانده میشود اما ممکن است برای طرف فهمیده نشود. 2⃣1⃣مطلب هر چه عمیقتر باشد نورانی تر است و اگر کسی نفهمید دارد. مقامات عرفا نیز نورند. چنانکه میفهمد که نمیتواند نور خورشید را از جلو ببیند نیز میفهمد که مطلب عمیق را نمیتواند ببیند چون علم هم نور است. 3⃣1⃣خدا به فرشتگان فرمود این اسماء را گزارش دهید(انبئونی) ، نه اینکه تعلیم دهید لذا یک مرتبه به آنها ارفاق کرد اما باز هم نتوانستند. 4⃣1⃣انسان کامل در مراحل بالای عالَم، رازق و معلم ملائکه هستند اما در مراحل متوسط و پایین عالم، حیات و ممات و رزق و ... انسان کامل به دست ملائکه است. ارواح انسانهای کامل بعد از فرشتگان خلق نشده است زیرا در نشئه جهان دیگر، ابدا «زمان» و «مکان» معنی ندارد و زمان و مکان خاص این دنیاست. 5⃣1⃣ انسان کامل، خلیفه خداست پس باید معلم انسانها و ملائکه باشد چون معرفت فرشتگان محدود است و بالاتر از آن نمیرود پس باید از انسان کامل بیاموزند که اسماء را به آنها آموخت. 6⃣1⃣هر چیزی، ظاهر و باطنی دارد، خدا درون و بیرون انسان و ظاهر و باطن آسمان و زمین را می داند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_093L.mp3
4.07M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 93 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۰ بقره: واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.» ✅آیه ۳۱ بقره: وعلم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکة فقال انبئونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست می‌گویید، اسامی اینها را به من گزارش دهید!» ✅آیه ۳۲ بقره: قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم داده‌ای، نمی‌دانیم؛ تو دانا و حکیمی.» ✅ آیه ۳۳ بقره: «قال یا آدم انبئهم باسمائهم فلما انباهم باسمائهم قال الم اقل لکم انی اعلم غیب السماوات والارض واعلم ما تبدون وما کنتم تکتمون» فرمود: «ای آدم! آنان را از اسامی (و اسرار) این موجودات آگاه کن.» هنگامی که آنان را آگاه کرد، خداوند فرمود: «آیا به شما نگفتم که من، غیب آسمانها و زمین را میدانم؟! و نیز میدانم آنچه را شما آشکار میکنید، و آنچه را پنهان میداشتید!» 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣تعیین یا ناشی از قصور فاعل است و یا از قصور مستخلف است. در اینجا تعیین خلیفه ناشی از ناتوانی انسان از «بهره برداری بلاواسطه» از خداوند است که مانند انسان نیست و دیده نمی شود لذا خداوند خلیفه ای بصورت انسان کامل تعیین کرده تا مانند خود انسان ها باشد تا بتوانند از طریق او از خدا فیض و علم دریافت دارند. 2⃣خلیفه خدا باید تمام خدا در او ظهور داشته باشد مانند خلق و شفا و احیا و اماته و غیره. اما مانند قادر مطلق فقط برای خداست. امام صادق گوید ما اهل بیت، اسماء حسنای خدا هستیم یعنی مظهر کامل اسماء حسنای خداییم. این خلیفه یک سرش به خدا بسته است و یک سرش به دنیا و خاک. 3⃣خدا گوید ما خود را بر ملائکه و آسمان و زمین عرضه کردیم اما آنها توان حمل این را نداشتند پس نتوانستند خلیفه ما باشند اما توانست آن امانت را حمل کرده و اسماء الهی را بفهمد. 4⃣ساقی و مطعم و رازق، خداست و نان و آب تنها وسیله رفع تشنگی و گرسنگی هستند زیرا خداوند به آب گوید از این انسانی که کنار تو آمده رفع تشنگی کن و این صفت سقی را خدا به آب داده است که انسان را سیر می کند لذا در سیر کردن مستقل از خدا نیست. این آب، «مظهر» صفت ساقی بودن خداست. 5⃣فرشتگان گفتند انسان قوای و دارد که غالب انسان ها را از راه منحرف می کند پس چگونه میتواند خلیفه تو باشد؟ و خدا گفت من چیزی می دانم که شما نمی دانید. شما فقط «ظلوم و جهول» بودن انسان را نبینید بلکه «یا ایتها النفس المطمئنه» را که در انسان های کامل است ببینید! 6⃣سوال فرشتگان مودبانه تر از شیطان بود زیرا شیطان به قصد سوال کرد تا بگوید من از انسان برترم و فرشتگان به قصد «استخبار» و فهمیدن پرسیدند. نتیجه سوال استکباری این است که ممکن است خدا این علم را از انسان بگیرد. خدا در پاسخ به سوال فرشتگان، آنها را ستود و در برابر شیطان او را رجم و لعن کرد. 7⃣ کسی که هوای نفس خود را بر امر خدا برتری داد و به آن گوش کرد امر خدا را به پشت سر خود انداخته است! (مهم) 8⃣اگر این خصیصه فهم امانت را به فرشته می داد، او می شد انسان و اگر انسان نمی توانست می شد فرشته. 9⃣خلافت مخصوص انسان های اکمل یعنی پیامبران نیست بلکه هر کسی که شود نصاب خلافت را دارد. اما بین انسان‌های کامل نیز درجاتی است چنانکه بین انبیا نیز درجاتی است چنانکه پبامبر اسلام، شهید بر تمام انسان ها حتی پیامبران دیگر شد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❇️ماه رجب، ماه ارتباط با خدای متعال حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹 بهترين راه براي رعايت تقواي الهي با فرا رسيدن ماه پر‌بركت رجب اين است كه ما اين حبل الله را حفظ بكنيم. از وجود مبارك رسول گرامي(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه رجب هر شب فرشته‌اي از طرف ذات اقدس الهي نداهايي دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشته‌اي از طرف ذات اقدس الهي مي‌گويد: «اٴنا جاليسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛ 🔹هر كسي با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را مي‌آمرزم و هر كس از من هدايت بخواهد من او را هدايت مي‌كنم و اين ماه پربركت رجب را طنابي قرار دادم: «العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من مي‌رسد «وَصَلَ إليّ» 🔹در عين حال كه ماه رجب شهر علي‌ بن‌ ابي‌ طالب(سلام الله عليه) است شهر الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوري كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»، از اين باب شهر الولاية وارد شهر الرسالة مي‌شويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگي‌تان بندگي خالص خواهد بود 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_094L.mp3
3.31M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 94 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣شبیه سوال فرشتگان از خدا را می توان در سوالات حضرت موسی از خضر دید که برای استخبار است نه اعتراض چنان که موسی از خضر پرسید چرا کشتی این ضعیفان و فقیران را سوراخ کردی و غیره؛ لذا شبیه سوالی که در مورد پادشاه شدن تالوت از خدا کردند نیست که برای اعتراض باشد. 2⃣فرشتگان پس از پاسخ خدا در باب بودن به چیزی که فرشتگان نمی دانستند دیگر ساکت شدند. 3⃣آن چه است و چگونه است که انسان می تواند علم خاصی بیاموزد اما فرشته نمی تواند؟ دلیل این است که فرشتگان تنها «عقل» دارند اما انسان «حس» نیز دارد و این ابزار فهم است و در حوزه نیز انسان دارای شهوت و غضب است که فرشته ندارد. 4⃣پس «محور مساله خلافت» و فرق انسان کامل و فرشته، در است که انسان چیزهایی بیشتر می داند لذا قران حرف از قدرت بیشتر و غیره نزد. 5⃣کدام علم محور خلافت است؟ علمی که باعث شناخت باشد. کسی که موحد نیست اگرچه عالم باشد، به اسماء خدا عالم نیست پس هیچ سهمی از خلافت الهی ندارد. این همچون طب و هندسه اگر راهی به اسماء خدا نداشتند چنانکه امروز ندارند مورد مذمت قرآنند اگرچه آسمان و زمین را بشناساند پس این علم محور خلافت نیست. 6⃣زمین و آسمان اسماء خدا هستند اما کسی که علم مادی به اشیاء دارد آنها را اسماء خدا نمی داند پس علم به اسماء خدا ندارد. اگر همه چیز را اسماء خدا دانستیم خواهیم بود و آنگاه به اندازه علممان، «خلیفه خدا» هستیم. انسان کامل چون به همه اسرار جهان آگاه است پس می تواند بگوید من خلیفه خدا هستم چون به هر چه نگاه می کنم خدا و اسماء او را می بینم. 7⃣علمی که موجودات جهان را به عنوان اسماء الهی به ما نشان ندهد نه تنها انسان را بالا نمی برد بلکه طبق قران، این علوم مادی بدون دین، انسان را از خدا دور می کند و تنها باعث اینهاست. قران گوید سبک گرفتن پیام انبیا توسط دانشمندان نهایتاً اینها را غرق خواهد کرد. او را گمراه کرد و گفت خودم زحمت کشیدم و بدست آوردم چون این شرک خفی است. 8⃣گفتیم که قاعده ایجاد جهان، توحید و تسبیح و تحمید و غیره است. پایان سوره یوسف گوید اکثر مومنین مشرکند زیرا مراقب حرفهای خودشان نیستند و در حرفهایشان دقت نمی کنند که کننده همه کارها را خدا بدانند نه چیز و کس دیگری. 9⃣در امتحان عمومی و سنگین، که ممکن است حتی در زندگی یکبار رخ دهد، نیز اثرش را می گذارد و ممکن است انسان رد شود. 0⃣1⃣خلافت نیز درجه بندی است و هر درجه، خلیفه درجه بالایی است لذا عالمان دین، خلیفه پیامبرانند و پیامبران، خلیفه خدا، زیرا علم عالمان کمتر از پیامبران است. خلیفه کسی است که جای اصل بنشیند لذا علما، خلیفه پیامبران و امامانند زیرا وارث آنها هستند و کوشش می کنند تا بجای آنها بنشینند لذا علم اینها بوده و با مرگ از بین نمی رود و پس از مرگ آنها را نجات می دهد. 1⃣1⃣اواب و انابه یعنی اینها دائماً به درگاه ما انابه می کنند و از غیر حق بریده اند و این وصف پیامبران است. 2⃣1⃣علمی که انسان را از یاد خدا بازدارد فقط او را در دنیا شاد کرده است اما در حقیقت با عدم علم فرقی نمی کند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_095L.mp3
3.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 95 🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣قید «خلیفه در زمین» قید است نه قید مجعول یعنی انسان خلیفه خداست در زمین، نه اینکه او تنها بر زمین و موجودات زمینی خلیفه باشد برعکسِ جریان داوود که در آنجا گفته او خلیفه بر زمین است لذا آدم که نمونه انسان کامل است خلیفه در تمام جهان است اما خدا او را در زمین قرار داده است تا با زمینیان زندگی کند. 2⃣هر چه علم و بیشتر باشد کمالات بیشتر است و میتوان کمالات بیشتری تحصیل کرد. محور انسانیت و خلیفة اللهی، و معرفت است. 3⃣زیادی علم، است برخلاف مال که زیادیش است لذا خدا انسان را دعوت به کوثر و دوری از تکاثر کرده است. ✅یادگیری فرشتگان 1⃣آیا فرشته می تواند یاد بگیرد؟ چنان که مجرد است و در اثر تعلق تدبیری به نفس و جسم، جا برای ازدیاد علم در روح است فرشتگان نیز که مدبرات جهانند جهان به منزله بدنهای اینهاست و اینها به منزله سماوات و ارضند می توانند بر علمشان افزوده و بیاموزند. اگر فرشته ای مدبر امور جهان نبود در مورد اینکه جای آموختن دارد یا نه جای بحث دارد. 2⃣فرشتگان از کجا فهمیدند که این علم و اسمائی که انسان به آنها یاد داده مطابق «واقع» است(چون با واسطه بوده است)؟ زیرا در محدوده ، جا برای شیطنت و شیطان نیست لذا و که ابزار شیطنتند در آنجا راه ندارد اگر وهم و خیال راه نداشت جا برای نیست. چون همه اشتباهات ناشی از وهم و خیال است که ابزار شیطان است. (شیطان، است اما چون زیر پوشش فرشتگان است با کمی گذشت، فرشته نامیده شده است.) 🔺اگر در جایی دو کتاب داشتیم که یکی قران بود شک می کنیم که کدامش قران است زیرا شک همیشه بین دو چیز است اما اگر جایی جز یک قسم، چیز دیگری نبود شکی هم نیست لذا در حیطه انبیا، جا برای شک نیست زیرا باطلی در آنجا نیست. شک فرع بر وجود است نظیر علوم دنیا. 🔰امام علی (ع) می فرماید آنگاه که حق را به من ارائه دادند من شک نکردم زیرا در محدوده حق، جایی برای باطل نیست. پس فرشتگان نیز یقین کردند. بعلاوه اینکه خدا نیز روی یاد دادن اسماء از سوی انسان، صحه گذاشت. 📚اگر چه قران را محور خلافت دانست اما بارها هشدار داد که در کنار علم از غفلت نکند. در اینجا نیز اینگونه کرد زیرا خدا به فرشتگان گفت غیر از آنچه نشان دادید من آنچه در درونتان دارید را نیز می دانم. این تذکری به همه انسان ها است! در این آیه در اصل دارد می گوید که مراقب باشید چه در نهان دارید زیرا مجازات من به شما خواهد رسید. 🔰قران گوید حتی آن چیزهایی که در درونتان دارید و آن را طوری با تمرین دفن کرده اید که یادتان رفته است را نیز من می دانم و روزی آن را استخراج کرده و به شما نشان خواهم داد. اگر در بحثها، سخن از «من» و منیت است همان است که در خودمان دفن کردیم و دقت نمیکنیم که شرک است. 💠در سوره محمد، در چند آیه آمده که من بالاخره آنچه در درونتان است را در روز امتحان و غیره استخراج خواهد کرد. این اصلی کلی است. اما این در مورد «انسان های کامل» نیست زیرا او علمی دارد که فقط را در آن می بیند نه متعلم و خودش را. می بینید که اغلب افراد وارد حوزه و دانشگاه می شوند و موفق نمی شوند زیرا همه اسباب را مسبب الاسباب تعیین می کند. 🔰اگر در مباحثات مراقب بودیم و از علم خود شاد نشدیم، لطف الهی شامل حال ما شده و بسیار پیشرفت خواهیم کرد. خدا همواره در حال علم دادن است و با دو هم می دهد زیرا او «باسط الیدین بالرحمة» است و این انسان است که درِ یادگیری را گاهی باز می کند و گاهی می بندد. ✅تنها چیزی که نمی گذارد انسان، معرفت را دائماً از خدا بگیرد همان «شرک خفی» و رقیق است. 🎯انسان هایی که قبل از حضرت آدم در زمین زندگی می کردند اگر میان آنها بود او نیز مشمول اصل خلیفة اللهی است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_096L.mp3
3.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 96 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣خدا به فرشتگان گفت می خواهم در زمین، خلیفه ای در زمین برای تمام جهان قرار دهم. سپس آدم را آفرید و تمام اسماء الهی را به او آموخت و آدم، آن اسماء به فرشتگان آموزاند. 2⃣در ادامه مساله بر آدم مطرح شده است. در اینجا چون مخاطبِ خداوند، تمام فرشتگان است پس خطاب بصورت مستقیم و بدون مدبراتی چون فرشته دیگر است اما به علت تعظیم، خداوند از ضمیر متکلم مع الغیر استفاده کرده است و گوید «گفتیم: سجده کنید» که در آیات زیادی اینگونه است. 3⃣سجده غیر از است و نوعی «تکریم» است لذا سجده، ذاتاً عبادت نیست که بخواهد شبهه شود که عبادت غیر خدا حرام است. تکریم ذاتیِ سجده، قویتر از تکریم ذاتی موجود در رکوع است. 4⃣خداوند در مورد یوسف نیز از تکریم او بوسیله به سجده افتادن خانواده او در برابرش یاد کرده است. لذا ممکن نیست خدا چیز بگوید و آن را رد نکند در حالیکه در این دو مورد سجده را به عنوان کاری حق یاد کرده است پس سجده عبادت نیست. 5⃣سجده بر غیر خدا منع فقهی دارد لذا اگر منع سجده را «اعتباری و فقهی» نیز بدانیم باز هم مخصّص خواهد داشت که دلیل خاص می خواهد و خداوند آن تخصیصها را در مورد و نشان داده است. 6⃣شیطان از سجده ابا کرد و این ابا، نه بخاطر عدم توانایی بلکه بخاطر بود. دلیل استکبار نیز به این خاطر بود که می گفت چون من از آتشم و او از خاک. لذا این، شیطان را نشان می دهد که اهمیتی به علم و مقام شامخ انسانیت او نداد بلکه فقط به جنس بدن اهمیت داد. 7⃣قرآن گوید شیطان، یک خوی دیرینه کفرآمیز داشت و در نهانش این خوی را داشت و در این داستان آن خوی خود را نشان داد. لذا او از قبل بود(کان من الکافرین) و این همان و رقیق بود که در انسانهای مومن نیز هست! 8⃣شیطان در بین ملائکه بود اما او، جن و از جنس آتش بود و ملک نبود. ملائکه نیز مراتب دارند، برخی مطیعند و برخی مطاع. مثلا عزراییل (س) تنها برای قبض روح خواص و انسان های کامل است و لذا ملائکه مطیع او، مسوول قبض روح انسانهای دیگرند. شیطان با ملائکه پایین مخلوط بود نه با ملائکه بالامرتبه و مطاع همچون جبراییل و اسرافیل و میکاییل و عزراییل 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_097L.mp3
3.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 97 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣اینطور نبود که گفته شود به آدم اما برای خدا سجده کنید. زیرا در اینصورت شیطان دیگر اعتراضی نمیکرد. لذا سجده «به» و «برای» آدم هم بود. این مقام عظیمی است. 2⃣شیطان از فرشتگان نبود بلکه بود. چون اولا قرآن گوید جن بود نه اینکه اولا فرشته باشد و بعد بخاطر عدم سجده و ﷼استکبار، تبدیل به جن شود. 3⃣شیخ مفید گوید: جن، زاد و ولد و مرگ و حیات دارد. اینها مومن و کافر دارند و برای عبادت خلق شده اند و برایشان انبیا فرستاده شده اند. هیچ کدام از اینها در نیست. 4⃣آثار جن و فرشته هم فرق می کند. شیخ مفید گوید فرشتگان معصومند و امکان ندارد اما جن معصیت میکند زیرا همه فرشتگان خدا هستند و هیچ رسولی معضیت نمیکند پس هیچ فرشته ای معصیت نمیکند. 5⃣در مقابل شیخ طوسی گوید بادها هم رسولند لذا رسالت دلیل معصومیت نیست یا اینکه گروههایی از فرشتگان هم جنند. یا اینکه جن هم از فرشتگان بوده اما خدا به وی شهوت داده تا تولید مثل کند و غیره. 6⃣همه فرشتگان، رسول نیستند بلکه مخصوص صفوة الملائکه است 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰علامه جوادی آملی: 1⃣ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﺮﻭﺭﺩﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﭼﺮﺧﺪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﻫﻢ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺎﺯﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 2⃣ﻣﺎ ﮐﻪ ﺳﺎﮐﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﺳﻴﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻥ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻴﻢ ﺳﺎﻝ ﻣﺎ ﻧﻮ ﻣﻲ ﺷﺪ . 3⃣ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﺳﻨﺶ ۵۰ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ۵۰ ﺑﺎﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺍﻭ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﻳﻦ ۵۰ ﺳﺎﻝ، ۵۰ ﻗﺪﻡ ﺑﺮﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻥ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺩ ﺭﺷﺪ ﻧﮑﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ ﻭ ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﭽﮕﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ . 4⃣ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﮐﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻋﻤﺮﻣﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ. ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺪﺍﺭ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻭﻝ ﮐﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻭﻡ ﺩﻭﺭ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻮﻡ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ. 5⃣ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ(ﺹ) «ﻋﻤﺮ ﭘﺮﺑﺮﮐﺘﻲ» ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﮐﺮﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻋﻤﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ( ﺹ ) ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻭﺣﻲ ﻭ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ. 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_098L.mp3
3.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 98 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣ظواهر الفاظ و آیه گوید احتمالا برای آدم بوده است و نوع این جریان با شواهد فراوان گوید که سجود برای «انسانیت» و انسان کامل است. 2⃣انسان، شخصیتی حقیقی دارد و شخصیتی حقوقی. یعنی زید عمرو نیست اما همان انسانیت است. مثلا قران گوید قوم نوح همه مرسلین را تکذیب کردند درحالیکه این قوم جز یک رسول بنام نوح نداشت لذا به «شخصیت حقوقی رسالت» اشاره دارد. 3⃣برای اقوام دیگر همچون اصحاب الایکه و قوم صالح و غیره نیز آمده که این اقوام، مرسلین را تکذیب کردند چون حرف همه مرسلین یکی است پس نمی گوید که اینها شخصیت حقیقی پیامبرشان را که یکی است تکذیب کردند بلکه گوید شخصیت حقوقی او را که شخصیت حقوقی همه پیامبران یعنی است را تکذیب کردند. 4⃣قرآن مثلا گوید انسان حریص است اما این در انسان ها میزانش متفاوت بوده و دارای مراتب است. 5⃣در آیه مورد بحث نیز گوید من با خلق آدم، در زمین خلیفه قرار دادم و فرشتگان بخاطر «خلیفه بودن» سجده می کنند لذا به آدم نیز به خاطر خلیفه بودن سجده می کنند حال آنکه حضرت آدم تنها خلیفه خدا نیست چنانکه نمی توان گفت که با مرگ آدم، خلافت خدا در زمین تمام شده است. 6⃣شیطان نیز وقتی بخاطر سجده نکردن رانده شد به خدا گفت که به خاطر هزارساله ام مهلت بده تا «همه انسان ها» را گمراه کنم. لذا اگر مشکل فقط بین شیطان و آدم بود دیگر به نسلهای او کاری نداشت درحالیکه اینطور نیست. لذا سجده به مقام انسانیت و شخصیت حقوقی انسان است. شیطان جلوی انسان هایی که مراتب پایین خلیفه بودن را دارند را می گیرد. 7⃣شیطان در ابتدای راه جلوی انسان را می گیرد و اگر انسان در ابتدای راه با دشواری راه را طی کردند در ادامه‌ی راه کم کم شیطان دیگر حضور ندارد و در انتهای راه دیگر اصلا شیطان را نمی بینند. مهم این است که انسان در ابتدای راه کمی در برابر شیطان بایستد تا در ادامه براحتی راه را طی کند. 8⃣کسی که دائما به باشد دائما در حال نماز حساب می شود لذا از تیررس شیطان در امانست. هر لحظه که از یاد شیطان غافل شوند در تیررس شیطان قرار می گیرند. 9⃣خلافت برای خداست نه صفات ذاتی خداوند. خدا گوید شما دست خدایید پس صدقه دهید پس قتال کنید. لذا اگر این اعمال از سوی انسان کامل انجام شود گوید من دارم اینکار را می کنم و شما تنها وسیله انجام کار از سوی منید. گاهی هم گوید کل این کار از من است و شما هیچ کاره اید. 0⃣1⃣مسایل اقتصادی اسلامی از مسایل مالی جداست. در ، مالکیت محترم است اما در مورد بدانید که مال برای شما نیست بلکه برای خداست و شما خلیفه خدایید. پس صدقه دهید 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کرامت و بی نیازی در برابر مردم ♦️ علامه جوادی آملی 🕐 مدت زمان: 4:20 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_099L.mp3
4.12M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 99 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣ در مورد سجده فرشتگان بر آدم دو فرض را گفتیم. اولی این بود که آدم، قبله و خدا مسجود له بوده و دومی اینکه آدم، هم قبله و هم مسجود له بود. این سجود، تکریم بوده که انسان کامل است نه هر انسانی.. 2⃣قول سومی هست که بتواند میان دو قول قبلی جمع کند این است که چون خدا بیشتر کارهایش را به وسیله خلیفه خود انجام می دهد لذا افعال انسان کامل را افعال خود می داند لذا «احترام به انسان کامل»، «احترام به خدا» است که احترام بالذات برای خدا بوده و بالعرض برای نیز خواهد بود. چنان که تیر انداختن پیامبر را کار خود دانسته است. 3⃣انسان کامل مظهر «هو الاول» است و هم مظهر «هو الآخر». لذا آدم از آن جهت که آینه خداست و مظهر خدا و خداست مسجود است نه بالذات پس ذاتاً در برابر الله سجده کردند. لذا هم بر آدم سجده کردند و هم او را بالذات سجده نکردند که دو قول اول را جمع می کند. 4⃣خداوند تاسف خود را تاسف خود نامید و در مقام فعل، متاسف شده و انتقام می گیرد. بیعت با خدا، بیعت با خلیفه است و بیعت با خلیفه، بیعت با خدا. کسی که مطیع پیامبر است مطیع خداست زیرا پیامبر چیزی جز پیام خدا را نمی گوید. 5⃣پس خدا، دست پیامبر و انسان کامل را، هم در سلسله و هم در سلسله ، دست خود دانسته است. 6⃣ انسان که خلیفه اللهی است مسجود ملائکه است لذا انسان در هر صورت خلیفه خداست اما اگر بود خلیفه مطلق است و اگر انسان متوسط بود خلیفه متوسط. مسجود تمام ملائکه است و تنها مسجود ملائکه متوسط زیرا واسطه فیض و معلم این فرشتگان است. 7⃣مقام انسانیت «میزان الهی» است لذا با این میزان می توان حق و باطل را تشخیص داد. خلق انسان کامل باعث شد که درون و بیرون فرشتگان و شیطان که قبلاً مثل هم بود از هم جدا شده و مشخص شد. 8⃣روزی در پیش است بنام «تبلی السرائر» که در آن باطن انسان مشخص می شود. میزان تشخیص، ولایت علی و اولاد اوست. پرسیدند چرا پیامبر است؟ معصوم فرمود اولاً علی قسیم جنت و نار است. ثانیاً پیامبر، «معلم» علی است. ثالثاً معلّم به منزله پدر است. بر این اساس، پیامبر، پدرِ قسیم جنت و نار است پس ابوالقاسم است. 9⃣انسان اگر مومن بود دارای درجات است اما اگر ایمان در او رسوخ کرد و با جانش یکی شد، خود شخص تبدیل به می شود و بقیه با او سنجیده می شوند. 0⃣1⃣شیطان را کسی فریب نداد بلکه تنها صورتش عابد و مومن بود اما ذاتش کافر بود که خود را در قضیه سجده بر آدم نشان داد. او بر خدا داشت زیرا می گفت اگرچه تو دستور دادی اما نظر من این است که نباید سجده کنم. عدم سجده، کفر نمی آورد بلکه تنها گناه کبیره است و و دستور خدا است که کفر می آورد. لذا خدا فرمود وی از کافرین بود نه اینکه بعدا کافر شود و نمی توان پرسید که چه کسی او را کافر کرد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_100L.mp3
3.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 100 🔖 آیه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۳۴ بقره: «واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین» و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود! 1⃣امر یا است که ملکوت عالم است و غیر قابل عصیان؛ و یا است که توسط پیامبران به انسان ها ابلاغ میشود و چون در «محیط اعتبار» است قابل اطاعت و عصیان از سوی انسان ها است. حال همه موجودات بصورت تکوینی خدا را سجده می کنند. حال آیا سجده فرشتگان تکوینی بود یا تشریعی؟ 2⃣اولاً امر خداوند به فرشتگان یک امر بوده است نه اینکه یک امر به فرشتگان کرده باشد و یک امر جدا به شیطان. ثانیاً این امر یا تکوینی است یا تشریعی. حال در مورد فرشتگان جا ندارد زیرا آنها عصیان نمی کنند لذا تنها در مورد «انسان و جن» ممکن است. فرشتگان نه بهشت دارند نه جهنم، نه پیامبر دارند نه شیطان. پس اگر امری تکوینی باشد تنها در مورد فرشتگان است. ثالثاً اگر تکوینی باشد با شیطان سازگار نیست و اگر تشریعی باشد با ماهیت فرشتگان یکی نیست. 3⃣خداوند گوید ما مثلها را برای این میزنیم که موضوع برای «عموم مردم» قابل فهم شود. خدا گوید اگر ما قران را بر کوه ها عرضه می کردیم توان تحمل آن را نداشتند و این مثال را برای فهم مردم زدیم نه اینکه واقعاً قران را بر کوه نازل کرده ایم. پس تمثیل راهی برای تفهیم است. 4⃣پس یک احتمال این است که مساله امر، یک باشد بدین صورت که بگوید انسان و فرشتگان و شیطان موجوداتی واقعی و خارجی هستند و مَثَل و ساختگی نیستند. حال در بین اینها انسان از بقیه بزرگتر است و در خدمت انسان هستند. رهزنِ انسان سالک است و در بخشی از راه کمین می زند. حال این حقیقت خارجی را خدا به صورت مثل ذکر کرد نه اینکه کل قضیه و اشخاصش مثل و غیر واقعی باشند مانند کلیله و دمنه. 5⃣ در قران نیست چنانکه اگر مطلبی را در چند جای قران می آورد برای این است که در هر جا گوشه ای از آن مطلب را بفهماند. در اینجا هم با این مثال می خواهد بفهماند که فرشتگان، معاون و خادم انسان در مسیر حرکت به سمت خدا هستند و شیطان، رهزن و مانع او. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190