🔰دو نکته قرآنی در مورد فرعون:
۱. مجازاتی که فرعون برای کسانی که به بتها کافر شده و به دین موسی میگرویدند اعمال کرد عیناً مانند مجازات #محاربه در اسلام میباشد یعنی بریدن دست راست و پای چپ به خلاف. گذشته تاریخی این حکم به چه زمانی برمیگردد؟
۲. آل فرعون تا زمانی که با موسی برای بر سر عهد ماندن خود، قرار داده بودند به عهد خود وفا میکردند. آیا #حکام_جور کنونی جهان، از آل فرعون که مجرمترین افراد در قرآنند نیز بدترند که عهد خود را قبل از وقت، میشکنند؟ #برجام
✅ @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ماجرای #نامه_توحیدی امام خمینی، به آخرین رهبر شوروی چیست؟
نامه ای که #آیت_الله_جوادی_آملی، آن را در ۱۳ دی ۱۹۸۹ برای گورباچف خواند اما بواسطه عدم درک آن پیام الهی توسط وی، دو سال بعد شوروی فروپاشید.
✅ @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
علامه جوادی آملی: ✅ #دلال بودن غیر از مبتکر بودن است... آیا از بین این تعداد طلبه، ۳ نفر مانند عل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اظهارات توهین آمیز حجت الاسلام حسین غیب غلامی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم (و استاد نمونه حوزه در سال ۹۳) نسبت به بیانات علامه جوادی آملی
✅توضیح:
🔸حضرت آیت الله جوادی آملی در بیانات اخیر خود از عدم ابتکار و نوآوری علمی در حوزه علمیه گلایه کرده و تدریس کفایه #آخوند_خراسانی بعد از ۱۰۰ سال را نشانه ی عقب ماندگی علمی حوزه دانستند.
🔸مخالفین #تحول هم به جای قبول و پاسخگویی به این اظهارات سعی کرده اند بحث را به حاشیه ببرند و چنین ادعا کنند که این بیانات نوعی توهین به صاحب کفایه است در حالی که ایشان در مقام بیان ضرورت تولید علم بوده اند نه تنقیص کفایه!
🔺 این نقطه عطف تحول حوزه است. جریان سنتی حوزه به جای فرار، پاسخگو باشد!
🆔 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
📽 اظهارات توهین آمیز حجت الاسلام حسین غیب غلامی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم (و استاد نمونه حوزه
در جلسه درس خارج فقه بیان شد:
❇️تجلیل آیت الله العظمی جوادی آملی از مقام علمی مرحوم آخوند خراسانی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس خارج فقه امروز خود در مسجد اعظم جهت روشن شدن مطلبی که در مورد آخوند خراسانی و تحول حوزه مطرح شد بیان داشتند:
🔰چند سال قبل یک کنگره بسیار عظیمی درباره بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی(رضوان الله تعالی علیه) برگزار شد که سخنرانش ما بودیم، در آن کنگره از سه جهت بحث کردیم؛ یکی عظمت افغانستان، یکی رجال علمی نامآوری که از بلخ و بخارا و سایر مناطق افغانستان برخاستند و یکی درباره عظمت، جلال و شکوه مرحوم آخوند خراسانی. هر سه مسئله به طور مبسوط در آن کنگره بحث شد و آنچه در مراسم رونمایی کتاب تحریر الاصول گفته شده، منظور آن بود که یک کسی که سابقه بساطت در زندگی دارد به جایی رسید که یک قرن است تمام حوزههای شیعه را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ این اجلال و عظمت مرحوم آخوند خراسانی بود!
🔰ذات اقدس الهی وقتی می خواهد پیغمبر را معرفی کند میگوید: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾، ﴿وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾، تو یک بچه یتیم بودی! این تحقیر نیست! ذات اقدس الهی نمیخواهد پیغمبر را معاذ الله تحقیر کند که تو بچه یتیم بودی، بلکه میخواهد بگوید تو از آن سادگی به این اوج رسیدی. اینکه خدا به پیغمبر میفرماید تو بچه یتیم بودی و ما تو را به اینجا رساندیم، اینکه وهن پیغمبر نیست. اگر کسی گفت یک طلبه افغانستانی، این وهن او نیست؛ یعنی او از سادگی و سادهزیستی به آن اوج رسید، چرا ما نباشیم؟ علم را هم که وقف کسی نکردند.
🔰آنچه در رونمایی کتاب تحریر الاصول مرحوم امام(رضوان الله علیه) گفته شد این بود که یک طلبه سادهای برخاسته و صد سال است که حوزه های نجف، قم، اصفهان و دیگر حوزههای شیعه را تحت سلطنت خود قرار داده، ما چرا این جور نشویم؟
🔰مرحوم آخوند کسی است که یکصد سال است سلطان فکری بر همه ماست، الیوم بالاخره حرفهای اساسی را او دارد میزند. ولی ما چرا به این حد نرسیم؟
🔰حداکثر طلبههای نجف در آن روزگار به هزار نفر نمیرسید و امکانات زیادی هم در اختیار نداشتند، الآن ما بیش از پنجاه هزار نفر هستیم، همه امکانات نیز هست، این کشور هم به برکت خون شهداء طیب و طاهر شد، لذا باید میوه طیب و طاهر بدهد،
🔰اگر کشوری با خون شهید طیب و طاهر شد، قرآن فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ لذا، میوه ایران باید آخوند خراسانیها باشد، آقای نائینی باشد، آسید ابوالحسن باشد، امام باشد، آقای خوئی باشد، اینها باشد، چرا ما جزء این افراد نباشیم؟
🔰 الآن تمام تلاش و کوشش ما این است که مثلاً در فرمایشات مرحوم آخوند، یا در مبنای مرحوم آقای نائینی یا مبنای مرحوم آقا ضیاء متخصص شویم! چرا فکر نکنیم مثل اینها حرف تازه بیاوریم؟ مگر حرف تازه کم است؟ مگر حرف علمی محدود است؟ قطعا این چنین نیست.
🔰من از علما و اساتیدی که این موضوع را تذکر دادند حقشناسی میکنم و آنها را در ثواب این کار سهیم میدانم، بیش از همه و پیش از همه از فضلای افغانستان تشکر میکنم که آنها حقشناسی کردند، نامه نوشتند، پیام فرستادند که شما آخوند را کماکان احیا کردید، اما ممکن است برای برخی دیگر روشن نشده باشد که منظور چیست! معاذالله آنجا در صدد پایین آوردن مقام علمی مرحوم آخوند نبودیم.
🔰در کنگره بزرگداشت مرحوم آخوند گفته شد که ما الآن سه نسل در کنار سفره آخوند خراسانی نشستهایم، خود ما در کنار سفره این بزرگوار نشستیم، اساتید ما هم که در کنار سفره ایشان نشستند، اساتید ما که مراجع تقلید بودند مثل مرحوم آقای بروجردی و دیگران، اینها هم در کنار سفره مرحوم آخوند خراسانی نشسته بودند و شاگرد ایشان بودند. همه این حرفها در آن کنگره گفته شد.
🔺منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
📽 اظهارات توهین آمیز حجت الاسلام حسین غیب غلامی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم (و استاد نمونه حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴توضیح علامه جوادی آملی راجع به جمله ای که در مورد «افغانی بودن آخوند خراسانی» بیان کرده بودند:
آنچه در آن جلسه گفته شد منظور این بود که یک طلبهی ساده برخواست و حالا ۱۰۰ سال است تمام #حوزه های_شیعه را تحت سلطنت خود قرار داد. ما چرا اینجور نشویم؟
مگر خداوند که به پیامبر فرمود «تو یک یتیم بودی که ما تو را به اینجا رسانیدیم» آیا میخواهد حضرت را تحقیر کند یا قصد تکریم او را دارد؟!
✅ @tafsire_tasnim1
✳️حوزه وقتی #انقلابی میماند که با نهج البلاغه زندگی کند
♦️در درس اخلاق علامه جوادی مطرح شد:
🔷برای ما حوزویان هیچ چارهای نیست مگر اینکه #نهج البلاغه را کنار قرآن کریم مثل رسائل و مکاسب درس بخوانیم، چون حوزه وقتی انقلابی میماند که با نهج البلاغه زندگی کند. بر همه ما تهیه این کتاب در کنار قرآن کریم لازم است، چون خود حضرت فرمود شما این توان را ندارید که قرآن را به حرف دربیاورید و از آن سوال کنید، اما من قرآن را به حرف درمیآورم، من سخنگوی قرآن هستم، قرآن پیش من است، من قرآن ناطق هستم
🔷 وجود مبارک حضرت، تحدّی کرده، فرمود شما فقط یک ترجمهای از قرآن میدانید، اما من که از عرش تا فرش را بلدم «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» من سخنگوی قرآن هستم «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْه»، من قرآن را به حرف در میآورم.
من از درون قرآن باخبرم. من هر چه او گفته یافتم وعمل کردم. من همه اعمال را بر او عرضه میکنم، بنابراین اگر کسی بخواهد با قرآن آشنا باشد که باید آشنا باشد، بخواهد با نهج البلاغه آشنا باشد، بخواهد در خدمت نظام و انقلاب باشد، هیچ چارهای نیست که این دو ثقل ثقیل در تاج سر ما قرار بگیرند و در خدمت آنها باشیم.
🔺منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_74L.mp3
5.61M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_74
🔖 آیات: ۲۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 74
🔖 آیه: ۲۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون»
🔰دو امر از ۵ بشارت از بقیه مهمتر است. یکی همان #دائمی بودن نعمت های بهشتی است «اُکُلُها دائم» و دیگری #مشابه بودن میوه های بهشتی با میوه های قبل از بهشت که نشان از این دارد که این میوه های بهشتی همان «معارف و اخلاق و اعمال انسان» در دنیا است که خدا به انسان روزی داده بود.
♦️برزخ از نگاه قران گوشه ای از آخرت است و دالان ورودی آخرت است اما این آیه به برزخ برنمی گردد بلکه برای آخرت است لذا این میوه ها را در برزخ نداده اند که بگویند شبیه میوه های دنیاست.
چرا فعل «اُتُوا به» به صورت مجهول آمده است در حالیکه فعل لازم است. پاسخ اینکه «اتی» هم به معنای آمدن آمده است و هم به صورت آوردن. لذا وقتی به صورت مجهول آمد پس ابتدا متعدی بوده است.
✅بهشت جای طهارت است لذا وقتی #ازواج آنها مطهرند «ازواجٌ مطهّرةٌ» باید خود مومنین نیز طاهر باشند پس ابتدا در برزخ پاک می شوند تا پاک وارد بهشت شوند. تا انسان #قلب_سلیم نیابد وارد دار السلام نمی شود.
🔰خلود و #جاودانگی در بهشت خیلی جای شک و نیاز به توضیح نیست اما در برزخ مورد بحث است. نوح که ۹۵۰ سال پیامبر بود نشان می دهد که حداقل ۱۰۰۰ سال عمر کرده است اما خداوند به او می گوید که ما به کسی در دنیا خلود را قرار ندادیم نه اینکه به کسی عمر طولانی ندادیم.
🔰اگر در بهشت جاودانگی نبود همیشه بهشتیان در این غم بودند که این نعمتها بالاخره روزی پایان می یابد و لذا هر چه قدر عمرشان در بهشت بیشتر باشد بیشتر از این عدم جاودانگی آزار میبینند اما در بهشت هیچ غمی نیست که نشان از جاودانگی دارد.
♦️در دنیا، گنهکاران مومنان را مسخره می کردند و می خندیدند اما در قیامت مومنان از دیدن اینکه مجرمین در عذاب بهشتند خوشحال می شوند که حالا دارند پاسخ کارهایشان را می بینند و بهشتیان نیز جواب اعمالشان را می بینند. این یک #نعمت است.
♦️اشاعره گویند خلود به معنای #مکث_طولانی است نه ابدیت، وگرنه خداوند ابدیت را در کنار خلود نمی آورد «خالدین ابداً» اما این استدلال، به قضیه کلیِ جاودانگی آسیب نمی رساند بلکه به استدلال به این آیه آسیب می رساند. پس این اشکال مطرح نیست. زیرا بحث بیشتر در این مورد است که چگونه می شود انسان مقداری گناه انجام دهد اما همیشه در #جهنم بماند!
🔰محور کیفر و پاداش، #نیت است نه عمل. اما سوال می شود که خداوند که در برابر نیت گناه کسی را عذاب نمی دهد اگرچه ممکن است در برابر نیت احسان، پاداش دهد!
منظور ما از نیت فقط اراده و قصد گناه نیست بلکه منظور، #عقیده و جهان بینی است لذا اعتقاد به کفر و شرک، از بزگترین #گناهان_کبیره است و لحظه به لحظه برایش گناه می نویسند و بر عکس. برای مومن نیز حتی در خواب، لحظه به لحظه ثواب می نویسند چون ایمان را در جانش پرورده است و با جانش عجین شده است. آیات ۸۲ تا ۸۴ نساء گوید ما قران را نازل کردیم اما این قران برای شخصی که #مریض به گناه است خودش دردی اضافی است!
🔰این نیت به عمل برنمی گردد بلکه سخن از اعتقاد و اندیشه است. جان انسان مجرد است و بینش انسان، با جان عجین شده و جاودانه می شود لذا نتیجه اش نیز #جاودانه است اما اینکه در چه درجه ای از جهنم یا بهشتند به میزان اعمالشان بر میگردد. کفر آنچنان در جانشان رسوخ کرده که حتی پس ازدیدن سختی های مرگ باز هم اگر وارد بهشت شود همان مفاسد را دارند.
🔰اینکه می بینیم مسلمانان در #قبر یادشان نمی آید پیامبرشان کیست به این خاطر است که اعمال انسان، عقیده شان را حفظ و محکم می کند و اگر عمل نکرد #بینش و عقیده اش را که مهمتر از همه اعمال است از دست می دهد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_75L.mp3
5.44M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_75
🔖 آیات: ۲۵ و ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 75
🔖 آیه: ۲۵ و ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون»
🔰ممکن است گفته شود که منظور از کلمه قبل در جمله «هر آنچه از میوه ها در بهشت به آنها داده می شود می گویند قبلا از این خورده ایم» همان #برزخ باشد. باید گفت اولا هر #میوه ای که در بهشت می خورند در برزخ به آنها داده نمیشود و ثانیاً اینکه بهشتیان گویند ما این میوه ها را در دنیا خورده بودیم اما بخاطر حجابمان، از آن لذت نمی بردیم و حالا همان #عمل و #عقیده و #اخلاق را بصورت میوه می بینیم و از خوردنش لذت می بریم پس مشخص می شود که منظور دنیاست نه برزخ.
♦️خداوند گوید جزای شما جز همان #عمل شما چیزی نیست «ما تجزون الا ما کنتم تعملون» و نیز فرمود «وقودها الناس و الحجارة» که نشان می دهد آتش از خود انسان نشات می گیرد و چوب و آتشزنه و آتش همگی خود انسان است. بهشت نیز خود انسان است نه چیزی جدای از او. حجاب دنیا نیز عمل خود انسان است نه جدای از او. لذا عارفان اصلا حاضر نیستند از نماز خارج شوند زیرا از آن لذت می برند مانند میوه ای که می خورند.
💠انسان در دنیا چون #سرگرم به دنیاست نمی فهمد که کار خوب یا بدی انجام داده است مانند صاحب خانه ای که مهمان دارد و میخ پایش را زخم کرده اما چون سرگرم رسیدگی به مهمانهاست نمی فهمد و در آخر شب که همگی رفتند می فهمد که خون آمده بوده است.
✅خداوند مثلهایی در قران آورده است. اصل مثال زدن برای آن است که انسان سطح مطالب #معقول را تنزل دهد تا در سطح درک انسانهای دیگر قرار بگیرد. مثلا روح را به ناخدای کشتی یا سلطان شهر تشبیه می زنند که #تدبیر بدن انسان را (همچون تدبیر کشتی و شهر) در دست دارد اما در کشتی یا شهر فرو نرفته است و جدای از کشتی اما سوار بر کشتی است.
🔰خدا نیز باید طوری سخن بگوید که احدی نگوید من نمی فهمم لذا باید همه بفهمند پس سعی قران بر آن است که هر موضوعی که بر آن استدلال می کند برایش #مثال نیز می زند تا همه بفهمند. در اینجا خداوند گوید نپرسید که چرا خدا به پشه ای کوچک مثال می زند بلکه ممثل و مثل را ببینید که چه چیزی را میخواهد با مثال نشان دهد. اگر این موضوع عظیم بود با مثالی عظیم نشان می دهد و اگر حقیر بود با مثالی حقیر نشان می دهد و میگوید توکل به غیر خدا مانند تکیه کردن به #خانه_عنکبوت است.
♦️خداوند در سوره عنکبوت گوید اگر کسی #علم داشت وسیله استفاده از مثلها را دارد اما اگر کسی #عقل داشت از این مثلها استفاده می کند «و ما یعقلها الّا العالمون» زیرا علم ذاتاً مطلوب نیست بلکه نردبانی است برای عاقل کردن انسان. اگر هم به علم بهایی می دهند بخاطر نردبان بودنش است نه ارزش ذاتی علم زیرا علم می تواند انسان را به ته چاه نیز بکشاند. پس جز عالم نمی تواند عاقل شود و اگر علم نداشت طبیعتاً سفیه می شود.
قران به زبان فطرت سخن گفت که زبان مشترکی است تا همه بفهمند و مخصوص گروهی نباشد لذا با اصطلاحات سخن نگفت. مثل باعث فهم عوام مردم و فهم بهتر عاقلان و عالمان است. قران گوید ما نمی خواهیم شما باسواد شوید بلکه می خواهیم شما #متذکر شوید (فهل من مدّکر) و یادتان بیاید از کجا آمده اید و چه باید بکنید.
🔰هر حرف صحیحی در دنیا مطرح شد از انبیا است؛ #افلاطون نیز شاگرد یکی از انبیا بوده و لذا هر چه آورده اند از انبیا بوده نه از خودشان. #علم_صاحبخانه، «علم حق طلبی و خداخواهی» است و #علوم_مهمان همان «علوم تجربی» همچون طب و نجوم و غیره است که باید با صاحبخانه هماهنگ باشد نه اینکه صاحبخانه را بیرون کند!
♦️انسان نباید از خدا بخواهد که یک چیز معین را به او بدهد که اگر نداد در خدایی او شک کند! این خلاف اخلاص و #ادب_دعا است بلکه باید بگوید هر آنچه که به مصلحت ماست و خیر ماست را به ما بده. اگر دعا کرد که به من آنچه خیر است بده در اینجا خداوند یا آن را می دهد و یا اگر نداد گناهش را می آمرزد و اگر گناهی نیز نداشت و معصوم بود درجه ای بر درجاتش می افزاید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_76L.mp3
4.92M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_76
🔖 آیات: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 76
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
🔰نقشِ مَثَل این است که دامنه معقول را از #معقول بودن به #محسوس بودن منتقل می کند. مخالفین گاهی در محتوا اعتراض دارندو گاهی در نحوه تبیین مطلب. در آیه ۲۶ بقره اینها در نحوه تبیین اعتراض می کنند که چرا اینگونه مثل زده است؟
✅عقل همیشه همراه با حیا است و اگر اهل حیا نبودیم عاقل هم نخواهیم بود. اما کمالات یا محدودند که #صفت_فعل هستند مانند خالق و یا نامحدودند و مقابلی ندارند مانند علم که #صفت_ذات هستند و لذا جهل در مقابلش برای خدا وجود نداد. حیا برای کار بد است و چون مَثل زدن کار بدی نیست لذا خدا از مثل زدن حیا ندارد.
♦️ما نباید به این فکر باشیم که فقط به جهنم نرویم و نسوزیم چون خداوند خیلی ها را نمی سوزاند بلکه باید فکر بهشت و لقای خدا باشیم. اگر قران را فهمیدیم اثرش را در جان خود میفهمیم که تغییر کرده ایم.
♦️قران گوید ما همه انسانها را وقتی که به پیری می رسند ضعیف می کنیم اما در مورد #علم نفرموده که همه را در پیری جاهل و عوام می کنیم بلکه گوید بعضی انسانها را در پیری کاری میکنیم که هر چه آموخته بودند فراموش می کنند. لذا افرادی هم هستند که در پیری همه چیزهایی که آموخته بودند را در یاد دارند. اگر کسی اهل #قران باشد در پیری به فراموشی دچار نمی شود.
🔰قران در آیه مورد بحث ما، مومن را #عالِم معرفی می کند و گوید «فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحق من ربّهم» و لذا کافر را با جهل همراه می داند.«و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا اراد الله...» پس علم با ایمان آمیخته است.
💠حق دو قسمت است: #حق_ذاتی که همیشگی و نامحدود است و آن تنها خداست. #حق_فعلی که محدود است که نه به خود متکی است و نه به غیر خدا متکی است. در مورد حق ذاتی آیه ۶۲ حج گوید «ذلک بانّ الله هو الحق» همین را در آیه ۳۰ لقمان نیز می گوید.
💠حق فعلی که فعل خدا و محدود است نیز در آیه ۶۰ آل عمران آمده «الحقّ من ربّک». کار خدا #حق و قانون است نه مطابق قانون اما دیگران هر چه می کنند از خدا«من ربّک» و مطابق قانون خدا یعنی قانون نظام آفرینش است. اگر گفتیم «علیٌّ مع الحق و الحقّ مع علیٍ» هر جا حق است علی در آنجاست و هرجا علی است آن حق است یعنی این صفت ذاتی.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 76
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔰بخش دوم👇
✅اما کفار که جاهلند حق نشناسند و گویند که خدا چه منظوری از این مثلها داشت؟ خداوند گوید خیلی ها بوسیله این مثلها هدایت می شوند و خیلی ها نیز گمراه می شوند. گفته بودیم که ضلالت و هدایت دو قسم است: #هدایت_ابتدایی که بواسطه آن خداوند همگان را هدایت می کند. اما #ضلالت_ابتدایی در خدا وجود ندارد که همه را از ابتدا گمراه کند چون خدا حق است.
🔰بخش دوم نیز #هدایت_پاداشی و #اضلال_کیفری است که هر دو در خداوند هست «یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً». یعنی اگر کسی سخن حق را با «هدایت ابتدایی» پذیرفت و به راه افتاد خداوند به او «هدایت پاداشی» می دهد که راه را بهتر می یابد تا طی کند یا مثلاً جلوی ارتباط با اشخاص را خداوند می گیرد.
✅خداوند گوید شما چند قدم بیایید باقی را من جبران کرده و راه هدایت را برای شما باز می کنم «و من یؤمن بالله یهدی قلبه» یا «إن تُطیعه تهتدوا» اضلال کیفری نیز توسط عقل و نقل تایید می شود که اگر کسی با داشتن عقل از درون و وحی از بیرون بیراهه رفت خداوند ابتدا مسیر توبه را برایش باز می کند و مرتباً به یادش می آورد اما وقتی باز هم بر جهل و کفر خود پافشاری کرد خداوند او را به حال خودش رها می کند و این همان #اضلال_کیفری است نه اینکه خداوند راسا او را گمراه کند بلکه همینکه او را رها کند خودبخود گمراهتر می شود.
🔰بعد از راهنمایی حق و نشان دادن حق و باطل توسط خداوند، اگر انسان باز هم راه باطل را رفت می شود #فاسق که موجب اضلال کیفری یعنی رها شدن توسط خدا می شود. آیه ۲ فاطر در اینباره گوید هر دری را که خداوند طبق رحمت باز کند هیچکس نمی تواند ببندد و اگر از چیزی امساک کرد کسی نمی تواند آنرا بفرستد پس ضلالت کیفری با رها کردن است نه گمراه کردن.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
akhlaq_3427 s.mp3
6.08M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #حکمت 62 نهج البلاغه
🔹 تاریخ: 1397/10/20
@EsraTvEitaa
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_77L.mp3
4.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_77
🔖 آیات: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 77
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
♦️این اشکال بر قران وارد نیست که چرا #مثل ذکر می کند زیرا اشکال کننده یا #مسلمان است که به خود چنین اجازه ای نمی دهد که بر قران اشکال بگیرد. اگر #اهل_کتاب است که در کتابهای خودشان اعم از انجیل و تورات فعلی نیز مثل فراوان است چنانکه آیه فتح نیز این را اثبات می کند و اگر #کافر هم کافر باشد که کتابهای خودشان که حتی در مکه و قبل از پیامبر هم داشتند نیز مثل فراوان دارد و بطور کل، کلام فصحا همراه مثل است تا روشن شود.
🔰برای خداوند بزرگ و کوچک و سخت و آسان معنا ندارد که بعضی بخواهند بگویند چرا خدا به پشه که حیوان ریزی است مثال زده است. خداوند حتی #سایه را که یک امر عدمی و ناشی از عدم وجود نور است را به خود نسبت می دهد و گوید «ثم قبضناه الینا قبضاً یسیراً/فرقان_۴۶» یعنی این سایه را ما به آسانی به سوی خود آورده و کم می کنیم. در مقابل، خداوند #حشر را که مهمترین امر است و بساط همه چیز عالم را برمی چیند را نیز به خود نسبت داده و گوید برای ما آسان است.«ذلک حشرٌ علینا یسیر/ق_۴۴»
♦️علتش این است که خداوند با #اراده کار می کند نه با حرکت؛ لذا همه چیز به صرف اراده خداوند تغییر می کنند و خداوند حرکتی نمی کند و لذا خستگی برای خدا معنا ندارد.
✅«فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم» خداوند #ایمان را با #علم صحیح همراه می داند و برعکس. اگر جایی علم بود و ایمان نبود این علم صحیح نیست و نابود کننده است. این آیه ایمان را همیشه با علم همراه می داند و در سوره سبا آیه ۶ گوید آنکه عالم است می فهمد آنچه تو آورده ای حق است. لذا علمی که نتواند #حق را از #باطل تشخیص دهد علم نیست.
🔰علمی که تنها تا گور با انسان بیاید و بعد او را رها کند که علم نیست. در آیه ۸۳ سوره مومن گوید وقتی انبیا دین را آوردند مردم به همان #علوم_مادی خود مثل دامداری خوشحال بودند و خود را عالم می دانستند اما آن #علم_جهان_بینی که بفهمد چه کسی عالم را آفرید و چه کسی باید او را اداره کند را نداشتند و لذا علم صحیح باید با ایمان ترکیب باشد و ایمان را بفهمد. علم باید در آن دنیا نیز بکار بیاید نه اینکه فقط برای این دنیا باشد. علومی مانند دامداری و غیره که بدرد آن جهان نمی خورد همچنان که پزشکی برای آن جهان نیست زیرا در آنجا که انسان بیمار نمی شود. مهندسی راه و ساختمان هم نیست زیرا صراط مستقیم در اختیار انسانهاست.
🔰حال اگر کسی با فراهم کردن این علوم مادی در این دنیا عمل صالحی برای امت اسلامی کرد این عمل صالح برای آن دنیا باقی گذاشته است و لا غیر. علوم صناعی نیز مانند سخنرانی و درس دادن و کتاب نوشتن نیز بدرد نمی خورد. غیر از #عمل_صالح، از علوم تنها آن قسمت می ماند که مربوط به معرفت خداوند و اسماء حسنی و فرشتگان و وحی و پیامبران باشد و لا غیر
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 77
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅بخش دوم👇👇
💠علوم مادی تنها بدرد این دنیا می خورد و #فشار_قبر تمام دانسته ها را از انسان میگیرد و او دوباره جاهل می شود اما اگر #علوم_الهی دانست در آنجا روشنتر می شود. خداوند علمی را می ستاید که با #ایمان همراه باشد. اما علم دنیایی را که با ایمان همراه نباشد مذمت می کند و گوید هر بار که انبیا آمدند عده ای از دانشمندان مادی در برابر اینها ایستادند «فلمّا جائتهم رسلهم بالبیّنات فرحوا بما عندهم مّن العلم و حاق بهم ما کانوا به یستهزئون/غافر_۸۳»
🔰«یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً» آیه گوید مومنین نیز کثیرند اما این کثرت، #کثرتِ_نفسی است نه نسبی؛ یعنی مومنین فی نفسه کثیرند اما اگر با کفار بسنجید اینها کمند. اضلال خداوند، #اضلال_ابتدایی نیست بلکه #اضلال_کیفری است که به صورت رها کردن انسان متجلی می شود. بدین صورت هم مالکیت مطلقه خدا محفوظ است و هم به اختیار انسان آسیب نمی رسد. نه انسان مجبور است و نه خداوند کار را به انسان تفویض کرده است. این نه #جبر است نه #تفویض یعنی هم خدا هدایت می کند و رها نکرده ولی اگر انسان بخواهد می تواند از هدایت خدا محروم شود.
🔰تفویض هم از لحاظ #مبدأ_فاعلی محال است هم از لحاظ #مبدأ_قابلی یعنی اولاً فقر برای انسان همانند حیوان ناطق بودن برای اوست یعنی #فقر جزو ذات و ماهیت انسانست و از او جداشدنی نیست لذا خداوند نمی تواند یک موجود فقیر را به حال خود بگذارد و ثانیاً تدبیر خداوند اجازه نمی دهد که انسان را رها کند و ببیند که چه خواهد کرد. حال اگر در انسان دخالت نداشت چگونه به او امر و نهی می کند. وقتی مالک او نبود امکان امر و نهی نیست.
♦️جبر هم نیست به این معنا که #فاعل حقیقی همه کارها خدا باشد و انسان تنها وسیله انجام کار باشد نه مصدر کار. این هم با تکلیف مطابق نبود و خدا در این صورت نمی توانست دیگر امر و نهی کند و پاداش و کیفر قرار دهد که نشان از #اختیار انسان است. خدا گوید ما عقل و وحی را فرستادیم که انسان در قیامت در برابر ما احتجاج نکند.(نساء-۱۶۵) که اگر جبر بود دیگر اینها معنا نداشت.
🔰پس طبق آیه مورد بحث ما، #اضلال خداوند این است که: تنها کسی را رها کند که خودش قبلاً خودش را از خدا رها کرده باشد که در آیه ۵ صف بیان شده است. هرگز اضلال ابتدایی از سوی خدا انجام نمی شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تفسیر تسنیم
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره 📆 جلسه: 77 🔖 آیه: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا
🔴توصیه میکنیم این جلسه را که مبنای الهی و غیرالهی بودن علوم را بیان می کند و در مورد آثار و نتایج علوم سخن میگوید با دقت بیشتری بخوانید.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_78L.mp3
4.19M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_78
🔖 آیات: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 78
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
🔰ضلالت و هدایت به دست خداست. هدایت خداوند به دو قسم ابتدایی و پاداشی تقسیم می شود. #هدایت_ابتدایی شامل «هدایت تکوینی» است که عام و برای همه موجودات است و نیز شامل «هدایت تشریحی» است که قانونگذار همه انسان هاست. در کنار آن هدایت پاداشی نیز وجود دارد که خاص افرادی است که به هدایت تشریحی ایمان آورد و عمل کرد. «فسنیسّره للیسری» ما کار را برایش می کنیم لذا اگر بخواهد عفیف یا امین باشد بسیار برایش راحت خواهد بود.
🔰#اضلال_ابتدایی شامل «اضلال تکوینی» است که راه هدایت را بر انسان ببندد یا او را به بیراهه برد که در خدا راه ندارد و نی، شامل #اضلال_تشریحی نیز هست که همان وضع #قانون_بد یا ندادن هوش و گرایش به هدایت است و باز هم در خدا راه ندارد. لذا خداوند اضلال تشریحی را به فرعون و سامری نسبت می دهد «و اضلّهم السامریّ»
♦️اما #اضلال_کیفری توسط خدا ممکن است زیرا اگر انسان به هدایت تشریحی توجهی نکرد و به سوی گمراهی و گناهان رفت خداوند نیز او را به حال خودش رها خواهد کرد و توفیق هدایت را از او خواهد گرفت «ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه ثم هدی/طه_۵۰» یعنی هر چیزی را با جهاز تکاملیش آفرید و آنگاه هدایت کرد.
💠فطرت خداجویی در همه انسان های هست لذا امکان #اضلال_ابتدایی وجود ندارد. ادیان جعلی، قانون گذاری های باطل است که تحمیلی بر فطرت خواهد بود مثل اینکه مواد مخدر را بر ضائقه کودک تحمیل کنیم تا کم کم عادت کند زیرا سم تحمیلی بر دستگاه گوارش انسان است، حال گناه نیز تحمیلی بر جسم و روح است.
♦️علت اینکه پاداش کار ثواب، ده برابر است و کیفر گناه، تنها به اندازه همان گناه؛ همین است که کار ثواب موافق #فطرت انسان است و مثل این است که بادکنک را مقداری به سمت هوا هُل دهیم که ده برابر بالا میرود و در کنار آن سنگ را نیز به سمت بالا حل دهیم که جز به همان اندازه که هُل داده ایم بالاتر نمی رود چون خلاف فطرت سنگ است که بالا برود.
✅به همین جهت است که گفته اند اگر بچه تا یک سالگی گریه کرد او را نزنید چون گریه های وی تا چهار ماهگی، #شهادت_به_وحدانیت خداست «اشهد ان لا اله الا الله» گریه چهار ماهه دوم او #شهادت_به_رسالت پیامبر اکرم است و گریه چهار ماهه سوم وی، دعا و #طلب_مغفرت برای پدر و مادر خود است که مجاری فیض و رحمتند. چون طفل تازه از دیار فطرت آمده است و هیچ گناهی نکرده است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 78
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅بخش دوم👇👇
💠کسی که گناه برایش لذت دارد به این خاطر است که هنوز لذت کار خیر را نچشیده است و خود را به گناه عادت داده است. لذا انسان علاقه به لذت دارد اما باید لذت واقعی را بچشد. انسان ذاتا به گناه مایل نیست.
آیه ۳۹ انعام گوید خداوند هر که را بخواهد گمراه کرده و هر که را بخواهد هدایت خواهد کرد. آیه ۸ فاطر نیز زبانی عام دارد. آیه ۱۸۵ بقره نیز گوید همه را هدایت کردیم. «شهر رمضان الذی انزل فیه القران، هدیً للناس و بیناتٍ من الهدی و الفرقان» انسان حق زندگی در #کشورهای_کفر را ندارد زیرا در آنجا احکام الهی نرفته و به آنها دسترسی ندارد که باعث می شود زمینه های هدایت را از دست دهد.
♦️پس گفتیم که #هدایت_ابتدایی شامل هدایت تکوینی و تشریحی برای همه است اما این عبارت که «هر که را خدا بخواهد هدایت می کند» به چه معناست؟ در آیه ۱۱۵ توبه، سنت الهی نیز روشن شده است و گوید اینطور نیست که خداوند اول کسی را هدایت کند سپس گمراهش کند چون سنت خدا نیست بلکه با #عقل و #وحی، حجت را تمام می کند و آنگاه اگر شخص بیراهه رفت آنگاه رهایش می کند.
آیه ۲۳ جاثیه گوید ممکن نیست که کسی را قبل از رسیدن برهان و #حجت گمراه کنیم بلکه ابتدا وسایل و حجتهای درونی و بیرونی را می دهیم حال اگر کسی چند قدم در این راه رفت ما هدایت پاداشی را نصیبش می کنیم. گوید کسانی را که گمراه می کنیم چند ویژگی دارند: حق را فهمیدند، هوا پرستی جلوی حق شناسی و حق پرستی اینها را گرفت، اینها عالماً بجای خداپرستی، هوا پرست شدند.
🔰خداوند این ها را که عالماً خود را گمراه ساختند #اضلال_کیفری کرد «و اضلّه الله علی علمٍ» لذا کسانی که اصلاً حرف دین و حقیقت به آنها نرسید یا محققانی که اهل تحقیقند اما حقیقتاً در شکند و شکشان برطرف نشده؛ خداوند این دو را اضلال و گمراه نمی کند!
خداوند گوید «ختم الله علی قلوب/بقره_۷» یعنی آنقدر گناه کرده که صفحه دلش سیاه شد و دیگر جایی برای توبه نمانده که در اینجا خداوند این صفحه را بسته و مهر می کند که باعث می شود دیگر امکان هدایت نیز از بین برود پس باز هم اثر عمل خود انسان است.
♦️خداوند چه کسی را هدایت می کند؟ می فرماید من هر که را بخواهم گمراه می کنم و کسی را که توبه و #انابه کرد هدایت خواهم کرد «قل ان الله یضل من یشاء و یهدی الیه من اناب/رعد_۲۷» پس هدایت پاداشی نیز برای کسی است که خودش اهل انابه است. #انابه به دو معنا می تواند باشد: یا به معنای چندین بار در صف ایستادن و نوبت گرفتن از خداست تا به پاداش رسید و یا به معنای انقطاع از غیر خداست. پس باید مرتب از خدا خواست تا بتوانیم هدایت را دریافت کنیم.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅تذکر قرآن:
ای پیامبر، اگر زمانی شیاطین جن و انس در تو #وسوسه و جنبشی ایجاد کردند فورا به خدا پناه ببر...
پرهیزگاران هر زمانی که از شیطان، وسوسه و خیالی به دلشان برسد همان لحظه به یاد #خدا می افتند و بینا میشوند!
🔰 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_79L.mp3
5.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_79
🔖 آیات: ۲۶ و ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 79
🔖 آیه: ۲۶ و ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ بخش اول👇👇
💠آیه ۲۶ و ۲۷ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین-الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون»
🔰پس از تببین اهمیت تمثیل، به بررسی #اضلال_ابتدایی از سوی شیاطین جنی و انسی و #اضلال_کیفری از سوی خداوند پرداختیم.. قران گوید اگر کسی از شیطان پیروی کند خودش تبدیل به شیطان می شود.
در پایان آیه میبیینم که اگرچه خداوند اضلال را منحصر به گروه خاص فاسقین دانسته است اما هدایت را منحصر به گروه خاصی نمی داند. منظور از فاسقین مطلق افرادی است که از راه راست خارج شدند.
🔴در آیه بعد نیز از باب نمونه ۳ مورد از فاسقین را نام می برد نه اینکه فاسقین منحصر در این سه باشند. این سه گروه را در انتهای آیه ۲۷، #خاسر می نامد. خاسر کسی است که #سرمایه را می بازد لذا اینها سرمایه فطرت پاک اولیه را می بازند.
🚸🚸🚸
✅گروه اول کسانیند که #پیمان بین خود و خدا را نقض کردند لذا مشخص است که بین انسان و خدا یک پیمان از ابتدا وجود دارد. پیمان و تعهد را به #حبل یا طناب تشبیه کرده اند چنانکه طناب دو چیز را به هم متصل می کند پیمان نیز اینگونه است. حبل بریده می شود و پیمان نیز نکس و #نقض می شود.
♦️حال این #پیمان_اولیه چیست؟
1⃣برخی گفتند این همان پیمان بین خدا و انسان در #عالم_ذر است.
2⃣برخی گفتند این همان پیمان اولیه خدا از طریق حجت باطنیه #عقل است «رسلً مبشرین و منذرین لئلّا یکون للناس علی الله حجةٌ بعد الرسل/نساء_۱۶۵» اگر این حجت باطنه یعنی عقل نبود مردم در قیامت احتجاج می کردند که چرا ما را که در برابرمان هزاران راه بود الان عذاب می کنی؟
3⃣وجه سوم این است که این پیمان همان ارسال رسل و پذیرش #نبوت پیغمبران از سوی انسان هاست که بعداً نیز باید به تعهدشان پایبند باشند.
4⃣نظر چهارم نیز #کتب الهی است و نقض کنندگان، اهل کتابیند که کتاب خود را فراموش کرده و نقض کردند. البته این وجه، در طول همان وجه سوم می گنجد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 79
🔖 آیه: ۲۶ و ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅بخش دوم👇👇
✅وجه اول در آیه ۱۷۲ سوره اعراف آمده است. آیا خداوند از صلب #حضرت_آدم، ذرات ریزی را خارج کرد و ارواح به آن ذرات ریز تعلق گرفتند و بعد از این ارواح تعهد گرفت؟ این تفسیر طبق نظر شیخ طوسی در تبیان و باقی مفسرین شیعه، نه عقلی است و نه مطابق با آیه. آن آیه گوید «و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم» یعنی از پشت #تمام_بنی_آدم، ذریه آنها را خارج کرد و سپس از آنها پیمان گرفت.
🔰معنای دوم که به #حجت_باطنه اشاره داشت فی نفسه درست است زیرا انسان ها اگرچه هنگام تولد از نظر «جسمی» برخی #مستوی_الخلقه و سالمند و برخی غیر مستوی الخلقه مثلا برخی کور و برخی بینا باشند. اما آنکه انسان است و بر او تکلیف بار می شود همگی از نظر «روح» مستوی الخلقه می باشند و #نفس که اهمیت دارد و حقیقت انسان را تشکیل می دهد همین روح است که مستوی الخلقه است «و نفسٍ و ما سوّاها» معنای مستوی الخلقه بودن نفس و روح نیز این است که خدا بوسیله آن، خوبی و بدی را به انسان الهام می کند تا عالم شود«فالهمها فجورها و تقواها» روح همان سرمایه اولیه همه انسان هاست.
♦️در سوره روم نیز گوید که «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الناس فطر الله علیها لا تبدیل لخلق الله» همه انسان های با این #فطرت_اولیه بوده و خواهند بود و عوض نمی شوند. #تعهد_فطری را خداوند از انسان گرفت و گفت چیزی را که میدانی بد است انجام نده؛ چیزی را که می دانی خوب است انجام بده و چیزی را نیز که نمی دانی از #وحی بپرس. لذا عقل، بدون فتوا و ساکت نیست و در مرحله آخر نیز که نمی داند گوید من حکم می کنم که از شرع بپرس مانند چگونگی عبادت. اما #هوس جلوی این نور عقل را می گیرد. پس این عقل همان است که خدا داده و بهمین جهت از انسان تعهد گرفته که طبق آن عمل کند.
♦️«العقل ما یعبد به الرحمان» #عقل_عملی همان قوه مجریه است که خداوند ابتدا یک سری آگاهی ها به نام #عقل_نظری و علم به او داد تا به آن عمل کند وگرنه جهلی بیش نخواهد بود. «لا تجعلوا علمکم جهلاً» عقل عملی و نظری دو بال یک انسانند که هرچه انسان ضعیفتر باشد این دو بال او بیشتر فاصله دارند تا جایی که یکی هست و دیگری نیست و در #انسانهای_متکامل این دوبال آنقدر نزدیک شده اند که تبدیل به یکی شده اند و هیچ علمی ناشی از عقل نظری ندارند جز آنکه به آن عمل کرده اند. همانند سمع و بصر که ممکن است یکی باشد و دیگری نباشد و یا اصلاً هیچکدام نباشند اما خداوند، سمع عین بصر است.