🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه #بقره (بخش ۲)
💠 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ تا 5⃣8⃣ :
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1117
6⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1535
7⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1539
8⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1547
9⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1550
0⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1559
1⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1564
2⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1568
3⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1571
4⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1576
5⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1579
6⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1584
7⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1587
8⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1592
9⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1601
0⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1606
1⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1612
2⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۴ - ۳۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1615
3⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1618
4⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1621
5⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1625
6⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1628
7⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1634
8⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1641
9⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1644
0⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1649
1⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1652
2⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1655
3⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1657
4⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1660
5⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1662
6⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1664
7⃣1⃣1⃣آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1666
8⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ - ۴۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1668
9⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۳ - ۴۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1671
0⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۴ - ۴۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1673
1⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۵ - ۴۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1675
2⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1678
3⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1680
4⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1682
5⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1684
7⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1688
8⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1691
9⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1695
0⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1702
1⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1706
2⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1711
3⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1715
4⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1721
5⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1730
6⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1735
7⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1747
8⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1751
9⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1758
0⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1760
1⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1764
2⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1766
3⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1769
4⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1776
5⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1779
6⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1789
7⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۷ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1877
8⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۸ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1881
9⃣4⃣1⃣ آیات: ۶۰ - ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1885
0⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1888
1⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1891
2⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1895
3⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1900
4⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1908
5⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1912
6⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1915
7⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1918
8⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1921
9⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1927
0⃣6⃣1⃣ آیات: ۶۷ - ۷۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1934
1⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۱ - ۷۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1937
2⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۴ - ۷۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1940
3⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۵ - ۷۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1945
🔰 جلسات 4⃣6⃣1⃣ به بعد:
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1976
❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_88L.mp3
4.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_88
🔖 آیات: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 88
🔖 آیه: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۹ بقره:
«هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم»
او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ قرآن میخواهد انسان را هم موحّد بار بیاورد و هم مهذّب. #موحّد بار بیاورد چون خدا یکیست و انسان برای عبادت خلق شده است. #مهذّب بار بیاورد چون همه چیزهایی که در آسمانها و زمین است برای انسان بوده و انسان برای هیچ چیز نیست پس اگر انسان توان و عمرش را برای هر چیزی در این دنیا صرف کند، #سرمایه اش یعنی فطرت را باخته است و تنها برای عبادت باید تلاش کند.
2⃣«خلق لکم ما فی الارض جمیعا» هم بهره ی مادی دارد هم بهره معنوی زیرا انسان میتواند از فهم این آیه هم برای خود وسایل زندگی تهیه کند و هم به توحید برسد.
3⃣یک بحث اینست که طبق آیه اول زمین خلق شد یا آسمان؟ بحث دوم اینکه میخواهد بگوید پس از نعمتهای زمین، نعمتهای آسمان را نیز مسخر انسان قرار داد.
4⃣در برابر #انسان_مادی که جز در محدوده بدن نمی اندیشد، قرآن گوید آسمانها و کوهها از تو بزرگترند! اما در برابر #انسان_الهی گوید تو از آسمانها و زمین بزرگتری زیرا کاری میتوانی بکنی که آسمانها از آن عاجزند و این امانت را نپذیرفتند. لذا تمام جهان، مسخّر و رامِ انسان معتالی است.
5⃣خدا گوید تمام کرات مسخر انسان است فقط لازم است دست دراز کند تا بتواند بگیرد.
6⃣انسان نباید خود و عقیده اش را به هیچ چیز بفروشد چون تماماً #خسارت است زیرا حیات انسان ابدی است و خورشید و ماه و مال، همگی موقتی و زوال پذیرند لذا پس از مدتی هم سرمایه اش را از دست خواهد داد و هم عوضش که مال و مقام و غیره باشد که همان #خسارت_محض است.
7⃣معنای تسخیرِ تمام جهان این است که همانطور که دریا را با کشتی و لباس و غیره به تسخیر خود دراوردیم میتوانیم روی خورشید و غیره هم فرود بیاییم و چیز غیر ممکنی در جهان وجود ندارد.
8⃣ طبق روایات، نسل انسان کنونی، هزارمین نسل و در هزارمین دوره جهان است و ممکن است قبل از این نوع انسان، انسانهای دیگری بوده باشند که روی کرات هم رفته باشند!
9⃣ تسخیر، با فشار و تحمیل نیست که آب را با فشار بالا بردن را تسخیر بدانیم. تسخیر یعنی عالمی که دارای #نظم است را انسان میتواند در جایش به درستی استفاده کند.
0⃣1⃣ انسانی که میخواهد در مورد چیزی بحث و جدال کند یا باید #براهین_عقلی را کاملا بشناسد یا از #وحی کاملا آگاه باشد و یا اینکه با #ریاضت، چیزی را از راه صحیح کشف کند. اما برخی که هیچکدام از این سه را ندارند مجادله میکنند که قرآن اینها را توبیخ میکند.
1⃣1⃣#حیوانات، «ذلول» و رامِ انسانند نه ذلیل او، لذا کسی اجازه ندارد به آنها ظلم کند زیرا خدا حقوق متقابلی برای انسان و حیوان قرار داده است.
2⃣1⃣ اگر خداوند جهان را مسخّر ما نکرده بود ما هیچگاه نمیتوانستیم علم استفاده از آنها را بدست آوریم.
3⃣1⃣ #تسخیر_یکجانبه برای مردم در برابر جهان است و #تسخیر_دوجانبه برای انسان در مقابل انسانهای دیگر. لذا قرآن گوید انسانها دارای استعدادهای متفاوتند لذا از یک جهت مسخّر دیگری و از جهتی دیگر، به تسخیر دراورنده او هستند. حال اگر کسی بصورت یکطرفه دیگران را به تسخیر دراورده بود و باری از کسی برنداشت از نگاه قرآن، #شر_الناس و ملعون است
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_89L.mp3
4.28M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_89
🔖 آیات: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 89
🔖 آیه: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۹ بقره:
«هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم»
او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ خدا همه چیز در زمین را برای انسان خلق کرد سپس آسمان را به ۷ طبقه تقسیم کرد. لذا علت ایجادآسمانها نیز برای انسان بوده تا انسان به #مقصد برسد نه اینکه برای انسان باشد تا خدا به مقصد و هدفش برسد.
2⃣ کار خدا هدفمند است لذا خود خدا از عمل، هدفی برای خود ندارد پس اینها هدف فعلند نه فاعل. آسمانها و زمین برای انسان است و انسان برای #عبادت؛ لذا تمام جهان برای عبادت خداست و با عبادت به هدف میرسند اما خدا از این عبادت هدف و مقصدی برای خود ندارد.
3⃣قرآن گوید خلقت جهان برای این است که بینشتان #توحیدی باشد و با خدای قدیر و علیم محض آشنا شوید.
4⃣ ارکان چهارگانه عبادات، سبحان و تحمید و توحید و تکبیر است.
5⃣قبلا گفتیم که #کعبه را به این علت کعبه گویند که مکعب است و چهار دیوار دارد و دلیلی چهار دیواری بودن این است که #بیت_المعمور چهار ستون دارد و ستونهایش سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر است. (#نگاه_توحیدی به مهندسی عمران)
6⃣خدا اداره جهان و انسان را به انسان یا دیگری تفویض نکرده است زیرا انسان و جهان #عین_ربط هستند و لذا #تفویض محال است. ممکن نیست خدا ذات چیزی را که ممکن بوده و مرتبط به علت دیگر است را ابدی و ازلی کند یا او را غیر مرتبط به علت کند. انسان هم در حدود قوانین جهان، میتواند در آن تصرف کند.
۷. خداوند در قرآن بسیاری از چیزها را به خود «نسبت» می دهد تا نشان دهد همه چیز و همه افعال از او و مرتبط به اویند. مثل روز شدن و شب شدن.
8⃣#شق_القمر هم جزو همین قوانین جهان است. خدا دو تسخیر برای انسان قرار داده که یکی #تسخیر_عمومی و برای همه انسانهاست، دیگری #تسخیر_خصوصی که در اختیار انبیا و اولیا است اما صرفاً در حدود قوانین جهان. شبیه شق القمر، شق البحر و شق الارض است. لذا معجزه ها هم جزو نظام جهانند و تنها #خِرَق_عادت هستند نه خِرَق عقلی.
9⃣ تسخیر عام و خاص به اذن خداست و تفویض نیست.
0⃣1⃣منظور از «هفت آسمان» چیست؟ قبلا میگفتند منظور هفت فلک آسمان است. اما قرآن گوید تمام ستاره ها، زیور آسمان اول می باشند که نزدیکترین آسمان به انسان است اما مشخص نیست شش آسمان دیگر کجا هستند.
1⃣1⃣در هر آسمان هم فرشتگانی هستند که همگی در برابر انسانِ کامل سجده کرده اند و برای انسانند.
2⃣1⃣خداوند درباره زمین نگفته هفت زمین! اما گفته زمین هم مثل آسمانهاست یعنی هفت زمین. اما منظورش «طبقات هفتگانه زمین» نیست بلکه روایت از امام رضا گوید که یک زمین زیر پای ماست و باقی زمینها بالای سر ما! به این صورت که بالای آسمان اول، زمین دوم است و بالای آن زمین، آسمان دوم و به همین صورت تا هفتم. باز هم مشخص نیست که زمینهای دیگر چیستند و چرا از آسمان جدا شدند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_090L.mp3
3.96M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_90
🔖 آیات: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 90
🔖 آیه: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه۳۰ سوره بقره
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نمایندهای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ . گفتیم همه چیز برای انسان آفریده شده است. فرشتگانی هستند که مدبرات امرند
کدام انسان است که آسمانها و زمین برایش آفریده شده است؟ لذا خدا مساله خلافت و خلیفة الله را حالا مطرح میکند. گوید من توی انسان را در زمین خلیفه خودم قرار دادم و او همان #انسان کامل است نه حیوان ناطق که انسانیت در او نیست.
3⃣ چرا در اینجا خدا از ضمیر متکلم وحده استفاده کرده و گوید «من قرار دادم»؟ هر جا که کاری را بوسیله فرشتگان انجام دهد از ضمیر متکلم مع الغیر یا «ما چنین کردیم» استفاده میکند.
4⃣در مسایل #توحید همیشه میگوید من اینکار را کردم. لا اله الا انا
5⃣ #خلیفة_اللهی که برای انسان است انسان را جانشین فرشتگان در تدبیر امر نمیکند چون فرشته معصوم است و اقتضا زمین بودن، #شهوت و غضب و جنگ است و نمیشود همه انسانها معصوم باشند لذا خدا برای انسان، پیامبری مثل خودش آورد نه از فرشتگان.
6⃣انسان خلیفه انسانها و جنیان پیشین نیست چون این مقام بزرگی نیست که فرشتگان بخواهند در قرآن به خدا بگویند این مقام را به ما بده اما شایسته آن نباشند.
7⃣خلیفة الله باید ظهور تمام اسامی فعلی خدا باشد و میتواند باشد زیرا او خلیفه مطلق است.
8⃣ بحث درباره اصل و «آغاز پیدایش انسان کامل» است نه برتری یک پیامبر بر دیگری. لذا فرشتگان شایسته این مقام نبودند و آن ، انسان کاملیست که به فعلیت کامل رسیده است و توانش را دارد و فرشتگان ندارند.
9⃣انسانی که کامل نیست به مقدار نقصان کمال، به حیوانیت نزدیک شده و کسی که کاملا منحرف است را خدا همانند چهارپایان و بدتر از آنها میداند لذا دیگر #انسان نیستند.
0⃣1⃣دلیل اینکه فرشتگان به خدا گفتند میخوای موجودی بیافرینی که خونریزی و #فساد کند اینست که از «فی الارض» فهمیدند که خاصیت زمینی بودن، جنگ و خونریزی و فساد است و یا فرشتگان، موجودات قبلی را که در زمین زندگی میکردند را دیده بودند که فساد و معصیت میکردند.
1⃣1⃣ خدا در جواب فرشتگان گفت: در این کار نکته ایست که من میدانم و شما نمیدانید. اگرچه شما همیشه مرا تسبیح وتحمید میکنید و او با فساد و شهوت عجین شده اما او طوری تسبیح و تحمید میکند که شما نمیتوانید. لذا معصوم گفت تسبیح را ما به فرشتگان یاد دادیم لذا انسان معلم فرشتگان است.
2⃣1⃣ فقط خدا میتواند خلیفه را جعل کند نه فرشتگان و غیره. در جایی هم که از ذات و توانایی فرشته خارج است، آنها دیگر مدبر امر نیستند لذا خدا به شیطان گفت چرا به انسان سجده نکردی در حالیکه انسان به دست من و بدون واسطه خلق شده نه به تدبیر فرشتگان و غیره.
3⃣1⃣آیه گوید معلم انسان کامل اول، یعنی حضرت آدم، خود خدا بوده که بلاواسطه، حقایق اشیای عالم را به آدم یاد داد.
4⃣1⃣سخن گفتن خدا با انسان یا بلا واسطه است یا از طریق رسول و یا از پشت حجاب.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 راه جهانی شدن حقوق بشر
🕐 مدت زمان: 5:13
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_091L.mp3
3.2M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_91
🔖 آیات: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 91
🔖 آیه: ۳۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه۳۰ سوره بقره
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نمایندهای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣. فرشتگان برای #انسان_کامل، خلق شدند پس باید برابرش سجده میکردند.
2⃣هیچ نعمتی بالاتر از «معرفت» نیست. فرشتگان درباره #خلق انسان مساله ای نداشتند اما درباره #جعل خلیفة اللهی سوال کردند. گفتند خلیفه باید نزدیکترین شخص به خدا باشد و فرشتگان نزدیکتر و شبیهتر به خدا هستند..
3⃣فرشتگان علاوه بر اینکه اهل «استکبار» نیستند، تا خدا اذن ندهد اینها حرف نمیزنند لذا اگر در اینجا هم این اعتراض را کردند خدا اذن داده بود. این اذن هم #حکمت دارد چون این سوال و جواب ارزش انسان را برای فرشتگان و بقیه موجودات روشن کرد و فرشتگان معارفی آموختند.
4⃣خدا فرمود طرف شما منم و من چیزی میدانم که شما نمیدانید قهراً خلیفه من هم باید کاملتر از شما بوده و چیزی بداند که شما نمیدانید.
5⃣ در آن دنیا هیچ قراردادی نیست لذا هیچ زبانی در آنجا وجود ندارد بلکه #حقیقت را به همدیگر انتقال میدهند.
6⃣خداوند همه حقایق جهان هستی را به حضرت آدم آموخت و سپس آن حقایق را به فرشتگان نشان داد و گفت بگویید اینها چه هستند و آنها گفتند نمی دانیم. خدا به انسان گفت به اینها یاد بده زیرا فرشتگان لیاقت آنرا نداشتند که #ارتباط_بلاواسطه داشته باشند. کار فرشتگان، تسبیح است.
7⃣فرشتگان گفتند سبحانک الله یعنی تو از نقص، پاکی لذا حالا هم اگر خلافت را به ما ندادی، مشکل از ماست نه از تو.
8⃣ فرشتگان حقایق را از آدم آموختند و سپس به تدبیر نظام جهان میپردازند.
9⃣فرق فرشته و انسان اینست که «فرشته» ها فقط تسبیح میکنند و یک بعد دارند اما «انسان» دو بعد دارد که یک بعدش سرشار از شهوت و غضبست و دارای علم است و اینها برتری انسان بر فرشته اند
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_092L.mp3
3.94M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_92
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 92
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه۳۰ سوره بقره
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
✅آیه ۳۱ بقره:
وعلم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکة فقال انبئونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین
سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من گزارش دهید!»
✅آیه ۳۲ بقره:
قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم
فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم دادهای، نمیدانیم؛ تو دانا و حکیمی.»
🔰 مفاهیم این جلسه:
🔰موضوع: فرشتگان هم برای خدمت به انسان کامل خلق شده اند.
1⃣ جعل خلیفه در اینجا «جعل نوعی» است اما مثلا در جریان خلیفه قرار دادن حضرت داوود، «جعل شخصی» بوده است.
2⃣خالق، صفت مشبهه است و جاعل، اسم فاعل.
3⃣خدا در برابر خواسته ابراهیم مبنی بر #امام قرار دادن بخشی از ذریه اش، فرمود #عهد من به ظالمین نمیرسد لذا به غیر ظالمین رسیده و آن دسته از ذریه ابراهیم که از اولیای الهی بودند به مقام امامت رسیدند.
4⃣ اگر کسی ظلمی کند دیگر خلیفه خدا نیست زیرا طبق قرآن خلیفه اللهی #عهد خداست و عهد خدا به #ظالمین نمی رسد، همانطور که «امامت» یا «ولایت» یا «نبوت» نیز عهد خدا بوده و به ظالمین نمیرسند.
5⃣خلافت و امامت، افاضه خدا هستند لذا گرفتنی نبوده و دادنی می باشند و خدا میدهد زیرا از شئون دنیوی نیست که اکتسابی باشد!
6⃣طبق سوال فرشتگان و پاسخ خدا معلوم میشود اگر کسی سفک دماء و قتل کرد ظالم بوده و دیگر #امامت و غیره به او نمی رسد.
7⃣خدا گوید کفار و تبهکاران تحت #ولایت ما نیستند. در جای دیگر گوید ما از اینها بیزاریم، چگونه میشود مستخلف از خلیفه بیزار باشد؟! پس اینها مورد افاظه خدا نبوده و خلیفه او نیستند.
8⃣اساس کار، «معرفت» است. خلیفه، معرفتی دارد که بالاتر از تسبیح فرشتگان است زیرا ارزش تسبیح به میزان #معرفت است.
9⃣خلیفه خدا باید کار خدا را در کل نظام انجام دهد پس باید آگاهی کامل به تمام آنچه در جهان است داشته باشد و البته این معرفت را فرشتگان هم ندارند.
0⃣1⃣آیه گوید خدا تمام اسماء را به انسان «تعلیم» داد لذا این اسماء، معرفتند.
1⃣1⃣تدریس غیر از تعلیم است زیرا #تعلیم حتما به طرف فهمانده میشود اما #تدریس ممکن است برای طرف فهمیده نشود.
2⃣1⃣مطلب هر چه عمیقتر باشد نورانی تر است و اگر کسی نفهمید #حجاب_نورانی دارد. مقامات عرفا نیز نورند. چنانکه #چشم_ظاهر میفهمد که نمیتواند نور خورشید را از جلو ببیند #چشم_باطن نیز میفهمد که مطلب عمیق را نمیتواند ببیند چون علم هم نور است.
3⃣1⃣خدا به فرشتگان فرمود این اسماء را گزارش دهید(انبئونی) ، نه اینکه تعلیم دهید لذا یک مرتبه به آنها ارفاق کرد اما باز هم نتوانستند.
4⃣1⃣انسان کامل در مراحل بالای عالَم، رازق و معلم ملائکه هستند اما در مراحل متوسط و پایین عالم، حیات و ممات و رزق و ... انسان کامل به دست ملائکه است. ارواح انسانهای کامل بعد از فرشتگان خلق نشده است زیرا در نشئه جهان دیگر، ابدا «زمان» و «مکان» معنی ندارد و زمان و مکان خاص این دنیاست.
5⃣1⃣ انسان کامل، خلیفه خداست پس باید معلم انسانها و ملائکه باشد چون معرفت فرشتگان محدود است و بالاتر از آن نمیرود پس باید از انسان کامل بیاموزند که اسماء را به آنها آموخت.
6⃣1⃣هر چیزی، ظاهر و باطنی دارد، خدا درون و بیرون انسان و ظاهر و باطن آسمان و زمین را می داند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_093L.mp3
4.07M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_93
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 93
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۳۰ بقره:
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون
(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزی کند؟! ما تسبیح و حمد تو را بجا میآوریم، و تو را تقدیس میکنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را میدانم که شما نمیدانید.»
✅آیه ۳۱ بقره:
وعلم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکة فقال انبئونی باسماء هولاء ان کنتم صادقین
سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست میگویید، اسامی اینها را به من گزارش دهید!»
✅آیه ۳۲ بقره:
قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم
فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم دادهای، نمیدانیم؛ تو دانا و حکیمی.»
✅ آیه ۳۳ بقره:
«قال یا آدم انبئهم باسمائهم فلما انباهم باسمائهم قال الم اقل لکم انی اعلم غیب السماوات والارض واعلم ما تبدون وما کنتم تکتمون»
فرمود: «ای آدم! آنان را از اسامی (و اسرار) این موجودات آگاه کن.» هنگامی که آنان را آگاه کرد، خداوند فرمود: «آیا به شما نگفتم که من، غیب آسمانها و زمین را میدانم؟! و نیز میدانم آنچه را شما آشکار میکنید، و آنچه را پنهان میداشتید!»
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣تعیین #خلافت یا ناشی از قصور فاعل است و یا از قصور مستخلف است. در اینجا تعیین خلیفه ناشی از ناتوانی انسان از «بهره برداری بلاواسطه» از خداوند است که مانند انسان نیست و دیده نمی شود لذا خداوند خلیفه ای بصورت انسان کامل تعیین کرده تا مانند خود انسان ها باشد تا بتوانند از طریق او از خدا فیض و علم دریافت دارند.
2⃣خلیفه خدا باید تمام #اسماء_فعلیه خدا در او ظهور داشته باشد مانند خلق و شفا و احیا و اماته و غیره. اما #اسماء_ذاتیه مانند قادر مطلق فقط برای خداست. امام صادق گوید ما اهل بیت، اسماء حسنای خدا هستیم یعنی مظهر کامل اسماء حسنای خداییم. این خلیفه یک سرش به خدا بسته است و یک سرش به دنیا و خاک.
3⃣خدا گوید ما #امانت خود را بر ملائکه و آسمان و زمین عرضه کردیم اما آنها توان حمل این را نداشتند پس نتوانستند خلیفه ما باشند اما #انسان_کامل توانست آن امانت را حمل کرده و اسماء الهی را بفهمد.
4⃣ساقی و مطعم و رازق، خداست و نان و آب تنها وسیله رفع تشنگی و گرسنگی هستند زیرا خداوند به آب گوید از این انسانی که کنار تو آمده رفع تشنگی کن و این صفت سقی را خدا به آب داده است که انسان را سیر می کند لذا در سیر کردن مستقل از خدا نیست. این آب، «مظهر» صفت ساقی بودن خداست.
5⃣فرشتگان گفتند انسان قوای #شهوت و #غضب دارد که غالب انسان ها را از راه منحرف می کند پس چگونه میتواند خلیفه تو باشد؟ و خدا گفت من چیزی می دانم که شما نمی دانید. شما فقط «ظلوم و جهول» بودن انسان را نبینید بلکه «یا ایتها النفس المطمئنه» را که در انسان های کامل است ببینید!
6⃣سوال فرشتگان مودبانه تر از شیطان بود زیرا شیطان به قصد #استکبار سوال کرد تا بگوید من از انسان برترم و فرشتگان به قصد «استخبار» و فهمیدن پرسیدند. نتیجه سوال استکباری این است که ممکن است خدا این علم را از انسان بگیرد. خدا در پاسخ به سوال فرشتگان، آنها را ستود و در برابر شیطان او را رجم و لعن کرد.
7⃣ کسی که هوای نفس خود را بر امر خدا برتری داد و به آن گوش کرد امر خدا را به پشت سر خود انداخته است! (مهم)
8⃣اگر این خصیصه فهم امانت را به فرشته می داد، او می شد انسان و اگر انسان نمی توانست می شد فرشته.
9⃣خلافت مخصوص انسان های اکمل یعنی پیامبران نیست بلکه هر کسی که #انسان_کامل شود نصاب خلافت را دارد. اما بین انسانهای کامل نیز درجاتی است چنانکه بین انبیا نیز درجاتی است چنانکه پبامبر اسلام، شهید بر تمام انسان ها حتی پیامبران دیگر شد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❇️ماه رجب، ماه ارتباط با خدای متعال
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹 بهترين راه براي رعايت تقواي الهي با فرا رسيدن ماه پربركت رجب اين است كه ما اين حبل الله را حفظ بكنيم. از وجود مبارك رسول گرامي(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه رجب هر شب فرشتهاي از طرف ذات اقدس الهي نداهايي دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشتهاي از طرف ذات اقدس الهي ميگويد:
«اٴنا جاليسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛
🔹هر كسي با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را ميآمرزم و هر كس از من هدايت بخواهد من او را هدايت ميكنم و اين ماه پربركت رجب را طنابي قرار دادم:
«العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من ميرسد «وَصَلَ إليّ»
🔹در عين حال كه ماه رجب شهر علي بن ابي طالب(سلام الله عليه) است شهر الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوري كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»، از اين باب شهر الولاية وارد شهر الرسالة ميشويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگيتان بندگي خالص خواهد بود
#در_محضر_استاد
🔺منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_094L.mp3
3.31M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_94
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 94
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣شبیه سوال فرشتگان از خدا را می توان در سوالات حضرت موسی از خضر دید که برای استخبار است نه اعتراض چنان که موسی از خضر پرسید چرا کشتی این ضعیفان و فقیران را سوراخ کردی و غیره؛ لذا شبیه سوالی که در مورد پادشاه شدن تالوت از خدا کردند نیست که برای اعتراض باشد.
2⃣فرشتگان پس از پاسخ خدا در باب #عالم بودن به چیزی که فرشتگان نمی دانستند دیگر ساکت شدند.
3⃣آن چه #علمی است و چگونه است که انسان می تواند علم خاصی بیاموزد اما فرشته نمی تواند؟ دلیل این است که فرشتگان تنها «عقل» دارند اما انسان «حس» نیز دارد و این ابزار فهم است و در حوزه #عمل نیز انسان دارای شهوت و غضب است که فرشته ندارد.
4⃣پس «محور مساله خلافت» و فرق انسان کامل و فرشته، در #علم است که انسان چیزهایی بیشتر می داند لذا قران حرف از قدرت بیشتر و غیره نزد.
5⃣کدام علم محور خلافت است؟ علمی که باعث شناخت #اسماء_الله باشد. کسی که موحد نیست اگرچه عالم باشد، به اسماء خدا عالم نیست پس هیچ سهمی از خلافت الهی ندارد. این #علوم_مادی همچون طب و هندسه اگر راهی به اسماء خدا نداشتند چنانکه امروز ندارند مورد مذمت قرآنند اگرچه آسمان و زمین را بشناساند پس این علم محور خلافت نیست.
6⃣زمین و آسمان اسماء خدا هستند اما کسی که علم مادی به اشیاء دارد آنها را اسماء خدا نمی داند پس علم به اسماء خدا ندارد. اگر همه چیز را اسماء خدا دانستیم #موحد خواهیم بود و آنگاه به اندازه علممان، «خلیفه خدا» هستیم.
انسان کامل چون به همه اسرار جهان آگاه است پس می تواند بگوید من خلیفه خدا هستم چون به هر چه نگاه می کنم خدا و اسماء او را می بینم.
7⃣علمی که موجودات جهان را به عنوان اسماء الهی به ما نشان ندهد نه تنها انسان را بالا نمی برد بلکه طبق قران، این علوم مادی بدون دین، انسان را از خدا دور می کند و تنها باعث #نشاط_دنیای اینهاست. قران گوید سبک گرفتن پیام انبیا توسط دانشمندان نهایتاً اینها را غرق خواهد کرد. #علم_اقتصاد_قارونی او را گمراه کرد و گفت خودم زحمت کشیدم و بدست آوردم چون این شرک خفی است.
8⃣گفتیم که قاعده ایجاد جهان، توحید و تسبیح و تحمید و غیره است. پایان سوره یوسف گوید اکثر مومنین مشرکند زیرا مراقب حرفهای خودشان نیستند و در حرفهایشان دقت نمی کنند که کننده همه کارها را خدا بدانند نه چیز و کس دیگری.
9⃣در امتحان عمومی و سنگین، که ممکن است حتی در زندگی یکبار رخ دهد، #شرک_خفی نیز اثرش را می گذارد و ممکن است انسان رد شود.
0⃣1⃣خلافت نیز درجه بندی است و هر درجه، خلیفه درجه بالایی است لذا عالمان دین، خلیفه پیامبرانند و پیامبران، خلیفه خدا، زیرا علم عالمان کمتر از پیامبران است. خلیفه کسی است که جای اصل بنشیند لذا علما، خلیفه پیامبران و امامانند زیرا وارث آنها هستند و کوشش می کنند تا بجای آنها بنشینند لذا علم اینها #علم_راستین بوده و با مرگ از بین نمی رود و پس از مرگ آنها را نجات می دهد.
1⃣1⃣اواب و انابه یعنی اینها دائماً به درگاه ما انابه می کنند و از غیر حق بریده اند و این وصف پیامبران است.
2⃣1⃣علمی که انسان را از یاد خدا بازدارد فقط او را در دنیا شاد کرده است اما در حقیقت با عدم علم فرقی نمی کند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_095L.mp3
3.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_95
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 95
🔖 آیه: ۳۰ - ۳۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣قید «خلیفه در زمین» قید #جعل است نه قید مجعول یعنی انسان خلیفه خداست در زمین، نه اینکه او تنها بر زمین و موجودات زمینی خلیفه باشد برعکسِ جریان داوود که در آنجا گفته او خلیفه بر زمین است لذا آدم که نمونه انسان کامل است خلیفه در تمام جهان است اما خدا او را در زمین قرار داده است تا با زمینیان زندگی کند.
2⃣هر چه علم و #معرفت بیشتر باشد کمالات بیشتر است و میتوان کمالات بیشتری تحصیل کرد. محور انسانیت و خلیفة اللهی، #علم و معرفت است.
3⃣زیادی علم، #کوثر است برخلاف مال که زیادیش #تکاثر است لذا خدا انسان را دعوت به کوثر و دوری از تکاثر کرده است.
✅یادگیری فرشتگان
1⃣آیا فرشته می تواند یاد بگیرد؟ چنان که #روح مجرد است و در اثر تعلق تدبیری به نفس و جسم، جا برای ازدیاد علم در روح است فرشتگان نیز که مدبرات جهانند جهان به منزله بدنهای اینهاست و اینها به منزله #روح سماوات و ارضند می توانند بر علمشان افزوده و بیاموزند. اگر فرشته ای مدبر امور جهان نبود در مورد اینکه جای آموختن دارد یا نه جای بحث دارد.
2⃣فرشتگان از کجا فهمیدند که این علم و اسمائی که انسان به آنها یاد داده مطابق «واقع» است(چون با واسطه بوده است)؟
زیرا در محدوده #علم_اسماء_حق، جا برای شیطنت و شیطان نیست لذا #وهم و #خیال که ابزار شیطنتند در آنجا راه ندارد اگر وهم و خیال راه نداشت جا برای #اشتباه نیست. چون همه اشتباهات ناشی از وهم و خیال است که ابزار شیطان است.
(شیطان، #جن است اما چون زیر پوشش فرشتگان است با کمی گذشت، فرشته نامیده شده است.)
🔺اگر در جایی دو کتاب داشتیم که یکی قران بود شک می کنیم که کدامش قران است زیرا شک همیشه بین دو چیز است اما اگر جایی جز یک قسم، چیز دیگری نبود شکی هم نیست لذا در حیطه #وحی انبیا، جا برای شک نیست زیرا باطلی در آنجا نیست. شک فرع بر وجود #باطل است نظیر علوم دنیا.
🔰امام علی (ع) می فرماید آنگاه که حق را به من ارائه دادند من شک نکردم زیرا در محدوده حق، جایی برای باطل نیست. پس فرشتگان نیز یقین کردند. بعلاوه اینکه خدا نیز روی یاد دادن اسماء از سوی انسان، صحه گذاشت.
📚اگر چه قران #علم را محور خلافت دانست اما بارها هشدار داد که در کنار علم از #تهذیب_نفس غفلت نکند. در اینجا نیز اینگونه کرد زیرا خدا به فرشتگان گفت غیر از آنچه نشان دادید من آنچه در درونتان دارید را نیز می دانم. این تذکری به همه انسان ها است! در این آیه در اصل دارد می گوید که مراقب باشید چه در نهان دارید زیرا مجازات من به شما خواهد رسید.
🔰قران گوید حتی آن چیزهایی که در درونتان دارید و آن را طوری با تمرین دفن کرده اید که یادتان رفته #باطل است را نیز من می دانم و روزی آن را استخراج کرده و به شما نشان خواهم داد. اگر در بحثها، سخن از «من» و منیت است همان #شرک_خفی است که در خودمان دفن کردیم و دقت نمیکنیم که شرک است.
💠در سوره محمد، در چند آیه آمده که من بالاخره آنچه در درونتان است را در روز امتحان و غیره استخراج خواهد کرد. این اصلی کلی است. اما این در مورد «انسان های کامل» نیست زیرا او علمی دارد که فقط #معلم را در آن می بیند نه متعلم و خودش را. می بینید که اغلب افراد وارد حوزه و دانشگاه می شوند و موفق نمی شوند زیرا همه اسباب را مسبب الاسباب تعیین می کند.
🔰اگر در مباحثات مراقب بودیم و از علم خود شاد نشدیم، لطف الهی شامل حال ما شده و بسیار پیشرفت خواهیم کرد. خدا همواره در حال علم دادن است و با دو #دست_باز هم می دهد زیرا او «باسط الیدین بالرحمة» است و این انسان است که درِ یادگیری را گاهی باز می کند و گاهی می بندد.
✅تنها چیزی که نمی گذارد انسان، معرفت را دائماً از خدا بگیرد همان «شرک خفی» و رقیق است.
🎯انسان هایی که قبل از حضرت آدم در زمین زندگی می کردند اگر #انسان_کامل میان آنها بود او نیز مشمول اصل خلیفة اللهی است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_096L.mp3
3.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_96
🔖 آیه: ۳۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 96
🔖 آیه: ۳۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۳۴ بقره:
«واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین»
و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود!
1⃣خدا به فرشتگان گفت می خواهم در زمین، خلیفه ای در زمین برای تمام جهان قرار دهم. سپس آدم را آفرید و تمام اسماء الهی را به او آموخت و آدم، آن اسماء به فرشتگان آموزاند.
2⃣در ادامه مساله #سجده بر آدم مطرح شده است. در اینجا چون مخاطبِ خداوند، تمام فرشتگان است پس خطاب بصورت مستقیم و بدون مدبراتی چون فرشته دیگر است اما به علت تعظیم، خداوند از ضمیر متکلم مع الغیر استفاده کرده است و گوید «گفتیم: سجده کنید» که در آیات زیادی اینگونه است.
3⃣سجده غیر از #عبادت است و نوعی «تکریم» است لذا سجده، ذاتاً عبادت نیست که بخواهد شبهه شود که عبادت غیر خدا حرام است. تکریم ذاتیِ سجده، قویتر از تکریم ذاتی موجود در رکوع است.
4⃣خداوند در مورد یوسف نیز از تکریم او بوسیله به سجده افتادن خانواده او در برابرش یاد کرده است. لذا ممکن نیست خدا چیز #باطلی بگوید و آن را رد نکند در حالیکه در این دو مورد سجده را به عنوان کاری حق یاد کرده است پس سجده عبادت نیست.
5⃣سجده بر غیر خدا منع فقهی دارد لذا اگر منع سجده را «اعتباری و فقهی» نیز بدانیم باز هم مخصّص خواهد داشت که دلیل خاص می خواهد و خداوند آن تخصیصها را در مورد #آدم و #یوسف نشان داده است.
6⃣شیطان از سجده ابا کرد و این ابا، نه بخاطر عدم توانایی بلکه بخاطر #استکبار بود. دلیل استکبار نیز به این خاطر بود که می گفت چون من از آتشم و او از خاک. لذا این، #بینش_مادی شیطان را نشان می دهد که اهمیتی به علم و مقام شامخ انسانیت او نداد بلکه فقط به جنس بدن اهمیت داد.
7⃣قرآن گوید شیطان، یک خوی دیرینه کفرآمیز داشت و در نهانش این خوی را داشت و در این داستان آن خوی خود را نشان داد. لذا او از قبل #کافر بود(کان من الکافرین) و این همان #کفر_خفی و رقیق بود که در انسانهای مومن نیز هست!
8⃣شیطان در بین ملائکه بود اما او، جن و از جنس آتش بود و ملک نبود. ملائکه نیز مراتب دارند، برخی مطیعند و برخی مطاع. مثلا عزراییل (س) تنها برای قبض روح خواص و انسان های کامل است و لذا ملائکه مطیع او، مسوول قبض روح انسانهای دیگرند. شیطان با ملائکه پایین مخلوط بود نه با ملائکه بالامرتبه و مطاع همچون جبراییل و اسرافیل و میکاییل و عزراییل
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_097L.mp3
3.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_97
🔖 آیه: ۳۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 97
🔖 آیه: ۳۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۳۴ بقره:
«واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس ابی واستکبر وکان من الکافرین»
و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید و او از کافران بود!
1⃣اینطور نبود که گفته شود به آدم اما برای خدا سجده کنید. زیرا در اینصورت شیطان دیگر اعتراضی نمیکرد. لذا سجده «به» و «برای» آدم هم بود. این مقام عظیمی است.
2⃣شیطان از فرشتگان نبود بلکه #جن بود. چون اولا قرآن گوید جن بود نه اینکه اولا فرشته باشد و بعد بخاطر عدم سجده و ﷼استکبار، تبدیل به جن شود.
3⃣شیخ مفید گوید: جن، زاد و ولد و مرگ و حیات دارد. اینها مومن و کافر دارند و برای عبادت خلق شده اند و برایشان انبیا فرستاده شده اند. هیچ کدام از اینها در #فرشتگان نیست.
4⃣آثار جن و فرشته هم فرق می کند. شیخ مفید گوید فرشتگان معصومند و امکان #معصیت ندارد اما جن معصیت میکند زیرا همه فرشتگان #رسول خدا هستند و هیچ رسولی معضیت نمیکند پس هیچ فرشته ای معصیت نمیکند.
5⃣در مقابل شیخ طوسی گوید بادها هم رسولند لذا رسالت دلیل معصومیت نیست یا اینکه گروههایی از فرشتگان هم جنند. یا اینکه جن هم از فرشتگان بوده اما خدا به وی شهوت داده تا تولید مثل کند و غیره.
6⃣همه فرشتگان، رسول نیستند بلکه مخصوص صفوة الملائکه است
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰علامه جوادی آملی:
1⃣ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﺮﻭﺭﺩﻳﻦ ﻭ #ﺳﺎﻝ_ﻧﻮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﭼﺮﺧﺪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﻫﻢ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺗﺎﺯﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
2⃣ﻣﺎ ﮐﻪ ﺳﺎﮐﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﺳﻴﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻫﻢ #ﺷﻤﺲ_ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻥ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﺸﺘﻴﻢ ﺳﺎﻝ ﻣﺎ ﻧﻮ ﻣﻲ ﺷﺪ .
3⃣ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﺳﻨﺶ ۵۰ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ۵۰ ﺑﺎﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺍﻭ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﻳﻦ ۵۰ ﺳﺎﻝ، ۵۰ ﻗﺪﻡ ﺑﺮﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻥ #ﮐﻮﺩﮎ ۵۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺩ ﺭﺷﺪ ﻧﮑﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ ﻭ ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﭽﮕﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﮏ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ .
4⃣ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ #ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻋﻤﺮﻣﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ. ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺪﺍﺭ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻭﻝ ﮐﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ #ﻫﻮﺱ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻭﻡ ﺩﻭﺭ #ﻧﻔﺲ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻮﻡ ﺩﻭﺭ #ﻋﻘﻞ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ.
5⃣ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ(ﺹ) «ﻋﻤﺮ ﭘﺮﺑﺮﮐﺘﻲ» ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﻪ #ﻋﻤﺮ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﮐﺮﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻋﻤﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ( ﺹ ) ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻭﺣﻲ ﻭ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ.
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_098L.mp3
3.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_98
🔖 آیه: ۳۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media