114.pdf
2.21M
#ولایت_فقیه
#اقتصاد
#دیدارنگار
#معیشت
✅ معیشت مردم؛ اولویت مسئولین
🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیانها ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «معیشت مردم؛ اولویت مسئولین»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم مرور شده است.
🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۱۴
🆔 @tahlil_shjr
نظم جهانی مورد ادعای آمریکا و غرب کاملا از هم پاشیده است.pdf
111.9K
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تحلیل_و_تبیین
#نظم_جهانی
✅ نظم جهانی مورد ادعای آمریکا از هم پاشیده است
🔶 بعد از جنگ جهانی دوم غرب رفت به سمت ایدهی جهانگشایی به رهبری قدرتهای غربی و صدور لیبرالدموکراسیای که خودشان پرچمدارش بودند.
🔸️این پروژه از همان ابتدا به چالش ظهور امپراتوری شوروی مواجه شد و جلوی رهبری مطلق آمریکا را گرفت. پس از آن سیاستمدارها در دنیا مسائل را فقط از دریچه دعوای بین دو قطب شرق و غرب فهم میکردند.
🔶 در چنین شرایطی تئوری «نه شرقی؛ نه غربی» امام خمینی این نحوهی تحلیل مسائل را زیر سؤال برد.
🔸️امام اولین چالش جدی و بزرگ را برای دوقطبی آن دوران به وجود آورد.
🔶 نظام حکومتی ما را با کشورهای جهان اسلام مقایسه کنید؛ بدون شک یکی از پیشرفتهترینها و مدرنترینها از لحاظ مبانی نظری است. از لحاظ قوت و استحکام کشور و توان نظامی در حدی است که دشمنان ما شگفتزده و بسیار خشمگینند.
🔸️نظم جدید جهانی هنوز شکل نگرفته. آن چیزی که فعلا داریم میبینیم از همپاشیدگی نظم مورد ادعای آمریکا و دول غربی است.
🔶 حضور ایران در پروسهی شکل دهی به نظم نوین اهمیت دارد؛ نظم جدیدی که سیطره دولتهای غربی را باطل کرده است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر محمدجواد لاریجانی؛ کارشناس حقوق بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
ناتو؛ بازوی نظامی سلطه.pdf
72.1K
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_و_تبیین
✅ ناتو؛ بازوی نظامی سلطه
🔶 یادداشتی درباره تاریخچه و اهداف شکل گیری ناتو و نسبت آن با نظم آمریکایی
🔶 ناتو برای این تشکیل شد که آلمان را متوقف کند، شوروی را بیرون کند و اشغال نظامی آمریکا در اروپا را رسمیت بخشد.
🔶 این اشغالگری بعد از گذشت ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم همچنان ادامه دارد.
🔶 ناتو برای اولین بار در طول تاریخ بشریت، شبکه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی گستردهای با دهها هزار سلاح کشتارجمعی دارد و این خطری برای بشریت و نسلهای آینده است.
🔶 آمریکا بعد از پایان جنگ سرد، در پوشش مبارزه با تروریسم به هرجا که توانست حمله کرد و ناتو را گسترش داد.
🔶 آمریکا در قالب ناتو همان اهداف قدیمی و خطرناک بریتانیا برای سلطه بر جهان را دارد و این سلطه جز با سلطه بر اوراسیا و غرب آسیا محقق نمیشود.
🔶 تسلط ناتو بر مناطق آسیا میتواند عامل مهمی بر ایجاد بحرانهای متعدد و جلوگیری از ثبات و اتحاد منطقهای باشد.
🔶 قابل انتظار است که قدرتهای طبیعی اوراسیا تمایلی به گسترش بحرانزایی و نفوذ ناتو به کشورها در منطقهشان نداشته باشند.
🔸 #به_قلم_اساتید:حجتالاسلام دکتر محمدعلی رنجبر و حجتالاسلام دکتر سام مهدی ترابی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#اقتدار_غذایی
✅ از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی
🔰 قسمت دوم
⁉️ لطفاً برای مخاطبان درباره فعالیتهای غرفههای وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه توانمندیهای صنعتی کشور توضیح بدهید و روایتی از بازدید رهبر انقلاب از مجموعه وزارت کشاورزی بفرمایید.
🔶 روز شنبه روز بسیار خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی بود. رهبر انقلاب زحمات همکاران خوب ما در وزارت جهاد در حوزهی امنیت غذایی و اقتدار غذایی کشور را مورد بازدید قرار دادند و با دقت و با حساسیت بالایی نسبت به موضوعات مطرحشده توجه داشتند.
🔶 وقتی داشتیم درباره کشاورزی دیم گزارش میدادیم سؤالات خیلی دقیقی درباره نقش کشاورزی دیم و لزوم افزایش فعالیت دیمزارها در حوزه امنیت غذایی پرسیدند. یکی از اصلیترین مسائل و مشکلاتی که ما داریم نبود آمار و دادههای دقیق است که ایشان به آن اشاره کردند که این مسئله عمق اطلاعات ایشان و شناخت ایشان را از بخش کشاورزی نشان میداد. البته ما یک رصدخانهی کشاورزی در دولت سیزدهم راهاندازی کردیم برای اینکه اطلاعات را تدقیق کنیم. چون اگر اطلاعات دقیق نباشد برنامهریزی دقیقی هم قاعدتاً صورت نخواهد گرفت.
⁉️ در حوزهی صادرات محصولات کشاورزی تا الآن چه اقداماتی شده و برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش میزان صادرات چیست؟
🔶 ما هماکنون چند کار محوری در وزارت جهاد داریم: حوزهی امنیت غذایی: قلهی کار ما در وزارت جهاد در دولت سیزدهم رسیدن از مسئله امنیت غذایی به اقتدار غذایی است. آقا فرمودند که یک قلهای تعیین کنید راه گم نشود. قلهی ما اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیاست. ما باید تولیدات غذایی را افزایش بدهیم.
🔶 افزایش صادرات: برای توسعه صادرات، قرارگاه دیپلماسی غذایی راهاندازی شده که در این بخش ما آمدیم روابطمان را با همسایگان و کشورهای هدف اصلاح کردیم. مثلاً ما ۱۶ سال است نمیتوانیم به پاکستان سیب صادر بکنیم. این را با معاهدهای که امضا کردیم مسائلش را حل کردیم. شش سال است مرغ نمیتوانستیم به عراق صادر کنیم. ارسال کیویمان به هند مشکل داشت. صادرات فلفل دلمهای به روسیه مسائلی داشت. ما نمیتوانستیم مرکباتمان را به بازار چین صادر کنیم؛ اما الآن با تلاشهایی که شده بازارهای صادرات مرکبات، لبنیات، عسل، آبزیان و... را توسعه دادهایم.
🔶 رصدخانه کشاورزی: یکی از موضوعات محوری ما دادهها و اطلاعات دقیق است. در دنیا بعد از فرماندهی کنترل نظامی، دومین فرماندهی کنترل مهم برای بحث غذاست. ما رصدخانهای در حوزهی کشاورزی نداشتیم که دقیق بدانیم در کشور چقدر شیر در کجا داریم، چقدر دام در استانها داریم، چقدر عسل داریم و کلونیهای زنبور عسل کجاست. یا کشت و باغات ما کجا هستند و چقدر تولید دارند. این موضوعات مهمی است که در وزارت جهاد در جریان و پیگیری و در رصدخانه اطلاعاتش تدقیق میشود.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر سیدجواد ساداتینژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#نژادپرستی
#کوروش_کبیر #شهید_مطهری
✅ فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی میکنند؟!
🔶 حقیقت این است که #ادعای جدا بودن خونها و نژادها خرافهای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و #مستقل از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آنقدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است.
🔶 بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زباناند و داعیه ایرانیگری دارند، یا عرباند یا ترک یا مغول، همچنانکه بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از #عربیت میزنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول میباشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را میبینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند.
🔶 شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از #کوروش و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیانها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه میزنند.
📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص56
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#اقتدار_غذایی
✅ از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی
🔰 قسمت سوم
⁉️ در وزارت جهاد کشاورزی برای ارتباط با دانشگاه و شرکتهای دانشبنیان چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟
🔶 در وزارت جهاد کشاورزی، ما تا امسال پارک علم و فناوری کشاورزی منابع طبیعی نداشت؛ این را راهاندازی کردیم. شش دهکدهی نوآوری و فناوری در شش استانمان افتتاح کردیم. سال آینده ده دهکده نوآوری دیگر هم به این اضافه میشود.
همین الآن ظرفیت استقرار دو هزار شرکت دانشبنیان کشاورزی را داریم. تا قبل از امسال کلاً ۴.۲ درصد از شرکتهای دانشبنیان کشور در بخش کشاورزی بودند، الآن ما این عدد را به ۶.۵ درصد رساندهایم و روبه افزایش است. تعداد شرکتهای ما ۲۸۰ شرکت بوده و الآن به عدد ۴۸۰ رسیده است. مراکز رشد را در سراسر کشور و استانها به میزان ۱۸ درصد توسعه دادهایم.
🔶 ما هر سال تقریباً ۴۰ بذر جدید عرضه میکردیم اما امسال ۹۵ بذر جدید به بازار عرضه کردیم که بخش زیادی از آن مربوط به حوزههای دیم است و ظرفیتهای مختلفی که در بخش تولید واکسن در حوزههای واکسن دامی، واکسن طیور داشتیم در بخش کشاورزی در حال پیگیری و توسعه است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر سیدجواد ساداتینژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
🆔 @tahlil_shjr
تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف ده.pdf
71.3K
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#تولید
✅ تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف دهساله درآمد و هزینه خانوار است.
🔶 در نهماههی اول امسال ۲۵۰ هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجادشده که رتبهی اول کشور است. همه اینها نشان میدهد که فعالیتهای اقتصادی دارد در کشور حرکت میکند و این حرکتش را باید هم تسریع بکنیم، هم تداوم ببخشیم.
🔶 اینکه مردم آمار مثبت را هنوز در زندگیشان حس نکردهاند یک نکتهی خیلی ظریف دارد و آن هم این است که در ده سال گذشته ما تورمهای بالا داشتیم و رشد اقتصادی پایین داشتهایم؛ یعنی شکاف بین درآمد و هزینهی خانوار خیلی زیاد شده است. این مسئلهای است که الآن اقتصاد ایران درگیرش هست. در تولید محصولات فلزی در معدن الآن ما فقط ۱.۷ درصد از مواد خام را صادر میکنیم؛ یعنی عملاً دیگر خام فروشی نداریم و اتفاقاً کلی محصولات خام وارد میکنیم. آن آفت خامفروشی دیگر در حوزهی معدن تقریباً وجود ندارد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#جمهوری_اسلامی
#حجاب
✅ جمهوری اسلامی از حجاب چه میخواست و چه خواهد شد؟
🔶 پیش از اینکه بحثم را آغاز کنم باید تاکید و تکرار کنم: این مطالب از روی نگرانی برای نسل آینده و اساس تنظیم روابط خانوادگی در جامعه ایرانی نگاشته میشود. میخواهم با هم دهه آینده ایران را از نظر تنظیم روبط جنسی در جامعه مورد بررسی قرار دهیم.
🔶 نخست، نگاه جمهوری اسلامی به مساله حجاب دو بعد دارد:
1⃣ اجرای قانون شریعت
2⃣مقابله با سبک زندگی غرب در تنظیم روابط زنان و مردان در جامعه
🔶 در فقه شیعه که محور حکمرانی نظام سیاسی مستقر است، مساله حجاب با محوریت و غایت حفظ عفت و حیا یک امر مورد تاکید و وجوب شرعی دارد. جمهوری اسلامی اگر از شریعت مداری کوتاه بیاید استحاله خواهد شد و موجودیت او زیر سوال میرود. شاید الان تاکید کنید مگر تمامِ دین به رعایت حجاب است؟خیر، دین یک بسته کامل است که تمام آن با هم باید رعایت شود.
🔶 شاید خیلی نیاز باشد روی جنبه شرعی حجاب در اینجا بحث شود. یک امر مسلّم شرعی است که در جامعه اسلامی افراد یا معتقد به آن هستند و یا ملتزم به رعایت آن. خیلی امر غریبی نیز نیست، در جامعه بشری قوانین زیادی وضع میشوند که شما به آن معتقد نیستید اما برای تنظیم روابط جامعه باید به آن ملتزم باشید. پس به این بُعد ورود نمیکنیم.
🔶 غایت و فلسفه وضع قانون حجاب در ادیان گوناگون چیست؟ حفظ حیا و عفت در جامعه
این به این معنا نیست که زنان عامل تولید بی عفتی هستند، اشتباه نشود. همانگونه که در ذات مرد رفتار ها و ممانعت ها متفاوت است در زنان نیز این تفاوت و برجستگی وجود دارد.
🔶 جمهوری اسلامی ۴۳ سال مقاومت کرد تا آن بُعد دوم اتفاق نیافتد و یا جلوی سرعت وقوع آن گرفته شود! منظورم این است تمدن غرب در قالب مدرن شدن علاوه بر تسلط بر علم و تکنولوژی، علاوه بر تولید دستاوردهایی برای رفاه بشر، تعریف جدیدی از تنظیم روابط افراد در جامعه ارائه کرد. تعریف غرب دو ویژگی داشت:
1⃣ فردگرایی انسان ها 2⃣ لذت گرایی جامعه
غرب بر پایه اصل فردگرایی و لذت گرایی، رابطه زن و مرد را در جامعه بر هم زد. فردگرایی، انسان را تنها کرد و لذت گرایی، انسان را محتاج توجه دیگری. با این دو اصل در گام نخست غرب موفق شد یک اصل مهم را حذف کند. غرب یک اصل مهم را در تنظیم روابط جامعه حذف کرد و گفت هر کس اینگونه رفتار کند سنتی و عقب مانده است، آن اصل که در سبک زندگی حاصل از تمدن جدید در تنظیم روابط افراد در جامعه حذف شد، حیا و عفت بود.
🔶 اصلا مساله چند تار مو، آغوش و بوس رایگان یا آزادی روابط جنسی نیست. پایگاه مهم تنظیم حیا وعفت در تنظیم روابط جامعه همین امر حجاب است. نه فقط روسری و چادر، اساس حفظ حریم بین زن و مرد.. در تمام این ۴۳ سال جمهوری اسلامی میگفت این پایگاه نباید حذف شود.
🔶 آزادی روابط جنسی ونبود محدودیت جنسی تجربه ای بود که دهه ها قبل غرب طی کرد و حالا قرار است ما تجربه تکراری غرب را تکرار کنیم، به اینجا ختم نخواهد شد. دهه آینده با حذف یا کاهش حجاب، حیا و تنظیم روابط در جامعه ایرانی، بحران های جنسی، بحران خانواده، جرایم... به معضل تبدیل خواهد شد.
این معنایش آن نیست که امروز با این سطح حجاب فعلی در جامعه همه چیز گل و بلبل بوده و مساله نداریم، خیر؛ مقصود این نیست.
جامعه جوان ایرانی در دهه آینده با این مسیری که برایش برنامه ریزی کرده اند به اوج قله مسائل جنسی و بی قیدی، شبیه به تجربه غرب خواهد رسید.
🔶 یک نمونه این پیشبینی تبلیغ وسیع و توجیه همجنس بازی در جامعه ایرانی است.
امام صادق فرمود دین ندارد کسی که حیا ندارد. چاره چیست؟ حیا را ضمن محور قرار دادن خانواده حفظ کنیم. بیشتر از برهنگی بیشتر از بوس و بغل رایگان و ازادی در کوچه و خیابان نگران مرگ حیا و عفت باشید. از خانواده چیزی باقی نخواهد ماند و پرونده های قضایی آینده بیشتر و متنوع خواهد بود.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#بصیرت
✅ در بستر نمادهای دینی
🔶 داستان در زاهدان متفاوت از اپوزیسیون داخلی و خارجی است. در جامعه مذهبی ایران در طول تاریخ معاصر تمامی تحولات اساسی از نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی از بستر دین و نمادهای دینی برای بسیج توده های مردم استفاده شده است. محور این تجمع توده ها نیز عالمان دینی بوده اند: میرزای شیرازی در نهضت تنباکو، آیت الله بهبهانی، طباطبایی و آخوند خراسانی در مشروطه، آیت الله کاشانی در ملی شدن نفت و امامخمینی در انقلاب اسلامی جلودار و پیشگام اتحاد و بسیج توده های مردم بوده اند. این به خاصیت اتحاد آفرین مذهب باز میگردد. این یعنی بدون عنصر مذهب در جامعه ایرانی براحتی امکان ایجاد اجماع وجود ندارد و هنوز عنصر دیانت کارگر است.
🔶 این مدل در سیستان و بلوچستان با محوریت مسجد مکی و شخص عبدالحمید در جریان می باشد. علاوه بر بلوچ بودن با مرکزیت و تمرکز بر روی شکاف مذهبی سنی و شیعه تلاش دارد در پی شکست پروژه اغتشاشات با عنصر مذهب به جنگ مذهب برود. در این مدت تمامی حرکات و تحریکات با پیوست مذهبی، در مسجد مکی زاهدان و حول محور سخنران دینی شکل گرفته است.
🔶 بیگانگان بخوبی می دانند که این مدل در جامعه ایرانی بصورت سنتی نتیجه میدهد و در نهایت می تواند ختم به نزاع شود. مواضع اخیر مولوی عبدالحمید آنقدر تند و ساختارشکنانه می باشد که او از مواضع سالهای گذشته خود نیز عبور کرده است. شکاف مذهب (سنی و شیعه) در کنار شکاف قومی آخرین تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران است. این التهاب آفرینی عبدالحمید ادامه خواهد داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مردم_سالاری_دینی
✅ به بهانه طرح مولد سازی
🔶 نقدهای مخالفین این طرح را اگر ببینید عمدتا از جنس نگرانی است. نکند مثل اصل ۴۴ خوب اجرا نشود. نکند به نزدیکان دولتیها و سوداگران و خصولتی ها و طایفه سودبرنده از دردهای مردم، برسد. نکند دولت برای حل مشکلات عاجلش داراییهایش را به ثمن بخس بفروشد و چه و چه. خوب حالا چه کنیم؟
🔶 میگویند اینکه مجموعه ای بالاتر از نهادهای رسمی و قانونی درست کنید که در تصمیماتش مصونیت قضایی هم داشته باشند، خطرناک است. پس چه کنیم؟ بگذارید این کار بر اساس روالهای موجود قانونی پیش برود. مجلس و دولت و شفافیتهای رسانه ای و نهادهای مختلف و متفاوت نظارتی. این هم یعنی کلا همان که بود باشد. و این طرح را بیخیال.
🔶 چند نکته فقط. اولا سپردن کار به دستگاه و ساز و کار بروکراتیک موجود آنهم در وضعیت جنگی که نیاز به تصمیم سریع و اقدام سریع داریم، عملا ابتکار عمل را از کشور میگیرد. اگر بگویید خوب بگیرد و هر چه باداباد که هیچ. اما اگر موافقید طرحتان چیست؟ راه حلتان چیست؟
🔶 ثانیا ساختار سیاسی و نظام قدرت در کشور ما یک ویژگی اش آن است که توان تصمیم گیری واحد و منسجم و سریع و به موقع را دارد. بخشهایی در قانون مافوق نظامهای عادی هستند و در هر زمان هم میتوانند شکل بگیرند، این نهادها تصمیماتشان حکومت دارد بر دیگر نهادها. رهبری در کشور یک نهاد گسترده است که شوراهای تخصصی مختلفی دارد، تصمیمات آنها تصمیم او است و حاکم بر دیگر تصمیم گیریها. این یک ساختار قانونی است و متکی به رای مردم.
🔶 بعلاوه اساسا منشا مشروعیت قوانین مجلس، تصمیمات دولت و تصمیمات دادگاه ها همگی از جایگاه امامت و حاکمیت شرعی الهی و ولایی تامین میشود، او میتواند ساختارهایی شکل دهد و این دستورات خود را بر آن اساس در کشور جریان دهد. البته سبک تصمیم گیریهای ولایت، استفاده از تصمیمات مردم و اراده عمومی و عقل جمعی است. حالا اگر شورای سه نفره روسای قوا تصمیمی بگیرند که رهبری آن را حاکم بر همه تصمیم گیریها قرار میدهد، چه منع حقوقی و قانونی و شرعی خواهد داشت؟
🔶 دشمنان که تکلیفشان روشن است روی تاخیرها و فشالتها و نقصهای دستگاه های بروکراتیک و تصمیم گیر حساب کرده اند. پس مخالف این طرحها هستند. اما دوستان بهتر است به جای بیان صرف نگرانی، ایده ای بدهند که دغدغه تصمیم سریع و سهل و به هنگام در موقعیت جنگ در امور کلان و اساسی کشور را حل و فصل کند و قدرت ایجاد تحول را داشته باشد و نقش اراده عمومی مردم را هم لحاظ کند.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مردم_سالاری_دینی
✅ باز هم مولد سازی
🔶 مصونیت نه معنایش عدم نظارت است، نه عدم مجازات و کیفر، نه ربطی به قصه کاپیتولاسیون دارد، این حرفها اگر برای جو سازی الکی نباشد، لااقل از سر عدم علم است. وقتی قانون مصونیت در قبال ماموریت و تکلیفی (آنهم نه به طور کلی در همه شوون زندگی فرد، بلکه در جهت وظیفه خاص او) به کسی داده میشو، دلیلش عموما آن است که برای اجرای آن وظیفه، چنان مصونیتی ضروری است.
🔶 نماینده مجلس در اظهاراتش و تکالیف نمایندگی اش مصونیت دارد، نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی در جهت وظیفه ای که دارند مصونیت دارند، قاضی دادگاه از جهت حکمی که داده و میدهد مصونیت دارد، حتی رهبری به جهت حکم حکومتی و دستوراتی که میدهد و وظایفش مصونیت دارند. اما همه حتی رهبری تحت نظارت هستند، خبرگان مسوول نظارت بر ویژگیهای قانونی رهبر است.
🔶 پس مصونیت امر جدیدی نیست. وظیفه شورای هفت نفره گرفتن داراییهای مجموعه های مختلف اداره کشور است که همگی قدرت و نفوذ دارند، شکایت آنها یا هر مجموعه مرتبط با آنها در هر موضوعی خصوصا در گرفتن مایملک مربوط به سازمان و نهادشان، کار مدیریت این داراییها را با اختلال مواجه میکند. احتمالش هم بالا است. عملا کار قفل میشود.
🔶 درباره شورای هفت نفره مصونیت قضایی معقول است. نفی نظارت در سطوح بالاتر و توسط مردم را هم نمیکند. تصمیمات هیات سه نفره هم همینطور بود. تعجب میکنم از دوستانی که متوجهند این جمع متشکل از سه قوه است، خود دادستان عضو آن است، سه نفر رووسای قوا ایده اش را داده اند که دوتای آنها به خوبی آشنای با دستگاه قضا هستند، رهبر پذیرفته یعنی اصل این ساختار را تایید کرده، شان آن شان حاکم بر سه قوه است، خوب این رفقا به چه نکته ای اشکال میکنند؟
🔶 برخی میگویند رهبر برجام را هم اجازه داد ولی ما باید نقد کنیم. بحث این است که بفهمیم چه نقدی به چه سطحی می کنیم، رهبری اصل گفتگو را اجازه داد، مشروط هم کرد به شروط و خطوط قرمز، به آن جمع خاص هم اجازه داد، پشتیبانیشان هم کرد. شما به اینها اشکال دارید خوب بفرمایید به رهبر اشکال دارید ایشون اشتباه فرمودند چه ایرادی دارد. نقد رهبر کنید. اما این فرق میکند با نقد «عملکرد» این تیم در مقام اجرا. این نقد سطح عملکرد است ربطی به رهبری ندارد به دولت و تیم مذاکرات میخورد.
🔶 اینجا هم همینطور ،هنوز این تیم تصمیم نگرفته، شما دارید نقد ساختار میکنید، نقد ساختار شکل گرفته نقد رهبر و جمع روسای سه قوه است. نه شخص رییسی و دولت و نه حتی این جمع خاص. چنانکه در داستان بنزین هم اصل اینکه جایگاه چنان تصمیمی را روسای قوا داشتند و تصمیم گرفتند را رهبری حمایت کرد ولو محتوا و اجرا بحث دیگری بود و قابل نقد بود. همان زمان هم به دوستان حزب اللهی عزیز عرض کردم، نقد روحانی در اصل آن تصمیم بی انصافی است ولو در نحوه اجرا با شما موافق باشم.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #دهه_فجر
✅ نظریه دوعاملیتی
🔶 فدریک هرزبرگ نظریه ای در علم #مدیریت دارد به نام نظریه دوعاملیتی.
🔶 ساده و خلاصه ش این میشود که بعضی کارها وظیفه یک مدیر در قبال زیردستانش هست و اگر آن ها را انجام ندهد کارمندانش از دست او شاکی می شوند. درمقابل بعضی کارها لطف و فراتر از وظیفه #مدیر است که اگر آن هارا انجام دهد، زیردستانش او را تمجید و تحسین میکنند و کارایی و اثربخشی شان بالا می رود.
🔶 وقت هایی که میبینم #رسانه های داخلی ما با شادی و خوشحالی خبرهایی از جنس حضور یک مسئول در میان مردم بدون تشریفات منتشر می کنند، یاد این نظریه دوعاملیتی می افتم.
رسانه ها وظیفه یک مسئول که باید مردمی باشد، یک اقدام خاص و تحسین برانگیز بازنمایی میکنند!
🔶 یعنی اینکه آقای رئیسی درمیان مردم میرود یا اینکه آقای اژه ای در فِرست کلاس پرواز نمی نشیند یا اینکه فلان نماینده با حمل و نقل عمومی به محل کار می رود وظیفه شان است و اقدام عجیبی نباید باشد که برای مردم فاکتور بشود!
🔶 در ۴۴مین #دهه_فجر انقلاب اسلامی هستیم.خدا نگذرد از عالیجنابانی که برایمان مردمی بودن یک مسئول دیگر را آرزو و ارزش و مایه مسرت کرده اند.
🔸 #به_قلم_اساتید: محمدامین حسام
🆔 @tahlil_shjr