eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
765 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی رهبرانقلاب فرمود: «وای بر ما» 1⃣ خانواده رفوگران را خیلی ها به درستی به "خودکار بیک" و "مداد سوسمار نشان" می شناسند.  خانواده ای که سالیان سال در حوزه تولید لوازم تحریر فعال بوده اند. 🔶 شاید تاریخی ترین بخش زندگی این خانواده مربوط به دادخواهی شان نزد رهبری انقلاب است. زمانیکه به جهت فشار برخی سازمان های دولتی در حوزه تولید، مجبور شدند شکایتی به دفتر رهبری بنویسند. حضرت آقا نیز بعد از خواندن نامه رفوگران به آقای ناطق نوری می نویسد: "خدا کند اینگونه که اینها (خانواده رفوگران) می گویند درست نباشد. والا وای بر من، وای برما. اگر این درست باشد اگر این ظلم ها در کشور درست باشد در قیامت چه پاسخی خواهیم داد؟" این ماجرا را آقای ناطق نوری مفصل در خاطرات خود آورده اند. 2⃣ اخیرا در خبرها آمده بود که زمان صدور مجوزهای کسب وکار کاهش یافته و امضای طلایی  حذف شده است. اتصال به درگاه ملی صدور مجوز و پنجره واحد یک جزء از بسته کلان بهبود محیط کسب وکار است. با این حال در همین مسیر نیز برخی نهادها بصورت آشکار کارشکنی می کنند. اجرای این قانون موجب تسهیل در صدور مجوزها فسادزاست. دستگاه هایی که مانع شوند مجرمند؛ اما همچنان معدود نهادهای دولتی بی اعتنا به این قانون هستند.  3⃣ اقتصاد تولید محور را کسانی می توانند پیش ببرند که به جهت نگرشی 2 مساله را با خود حل و فصل کرده باشند. 🔶 نگرش اول نگاه به حق الناس است. اینکه متوجه باشند چطور با مانع تراشی در مسیر کسب وکار، تولیدکننده و سرمایه گذار و کارگر و خانواده ها و همه کسانی که مستقیم و غیرمستقیم متصل به تولید هستند را تحت الشعاع قرار می دهند. 🔶 نگرش دوم نگاه جهادی به اقتصاد است. نگاهی که عملیات دشمن را در اقتصاد می بیند و تحلیل کلان از صحنه اقتصادی دارد. اقتصاد امروز صحنه یک جنگ آشکار است. ژنرال های امروز این مقاومت مقدس تنها و تنها تولید کننده ها هستند. مسوولی که چنین نگاهی به تولید کننده نداشته باشد و او را مجاهد عرصه اقتصاد نداند نمی تواند در این راه خدمت کند. 4⃣ در تعبیر رهبرانقلاب از "وای بر من" و " وای بر ما" دقیق شدید؟ این خاطره سطح و عمق ماجرا را نشان می دهد. مسوولی که سهمی در محیط کسب وکار و تولید دارد وقتی کار مردم عقب می افتد باید همین اندازه احساس درد کند. سخت نیست؛ به خود رجوع کند و قضاوت کند.  در این جنگ ترکیبی کسانی می توانند مدیر باشند که هم به جهت فردی خودساخته باشند و هم تحلیل کلان و متناسب با دشمنی های دشمن داشته باشند. فرقی نمی کند چه در اقتصاد و چه فرهنگ و چه رسانه و .... اینجا صحنه مجاهدت است. 🔸 : محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
A4 - 378.pdf
2.56M
۳ درس مهم برای زندگی علوی 🔶 خط حزب‌الله، به مناسبت ایام نیمه ماه رجب و برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، توصیه امسال رهبر انقلاب به معتکفین را منتشر کرده است. 🔶 در آستانه میلاد امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای نخستین بار، خط حزب‌الله بیانات سال ۱۳۵۹ آیت‌الله خامنه‌ای، درباره درس‌های عملی امیرالمومنین علیه‌السلام برای امروز ما را منتشر می‌کند. 🔶 سخن هفته خط حزب‌الله، با عنوان «معنویت‌گرایی؛ معجزه انقلاب اسلامی»، به این سؤال پاسخ داده است که حضور پرشور مردم و جوانان در مراسم‌های معنوی همچون اعتکاف نشان دهنده چیست؟ 🌷شماره‌ این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید دفاع مقدس، علی اصغر برغمدی تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۷۸ 🆔 @tahlil_shjr
این داستان: زنِ ریش دار!!!! 🔶 نمیدانم زنِ ریش دار را شنیده اید یا نه؟ هشتاد و پنج سال پیش در تیر ماه ۱۳۱۴ واقعه مهمی در ایران رخ داد. یک "کلاه" جان هزاران نفر را گرفت. ماجرا این بود که بدستور همه مردان باید از کلاه فرنگی استفاده می‌کردند. این کلاه اجبار شد. 🔶 نخست وزیر محمدعلی فروغی بود. اجرای این طرح در از سایر نقاط کشور سخت تر به نظر می آمد. استاندار خراسان به نوشت: "چاکر قادر به انجام این کار است، اگر تولیت حرم مردم را تحریک نکند" 🔶 تولیت آستان امام رضا(ع) محمد ولی اسدی، دختر عروس محمدولی خان اسدی بودند. او معتقد بود مردم این قانون و اجبار را قبول نمی‌کنند و حکومت نباید با زور وارد شود. قرار شد آیت الله طباطبایی برای مذاکره با به تهران برود. 🔶 اما آیت الله طباطبایی قمی در مسیر تهران شد، خبر به رسید مردم به حرم امام رضا(ع) پناه بردند. شیخ بهلول سخنرانی معروفی علیه این قانون و شاه ایراد کرد. "خبر به رضاخان رسید و دستور داد اگر مردم را از حرم پراکنده نکنید عزل خواهید شد" 🔶 این شد که بقول در حرم راه افتاد. درگیری دو طرفه بود و هم از خود دفاع می‌کردند. کشتاری که در تاریخ ثبت شد. شاه، اسدی را به محکوم کرد. فروغی از این واقعه به شدت ناراحت و کنار کشید. اما ماجرای زن ریش دار چه بود؟ 🔶 اسدی نامه ای به نوشت تا بلکه نجات پیدا کند. این نامه از طریق رئیس نظمیه به رضاخان رسید. فروغی در نامه این شعر مولوی را نوشته بود: در کف شیر نر خونخواره‌ای غیر تسلیم و کو چاره‌ای؟ او رضاخان را خونخواره خوانده. 🔶 رضاخان وقتی نامه را خواند. برای او را زنِ ریش دار خواند. پسر اسدی هم که نماینده مجلس بود بخاطر پدر از نمایندگی عزل و زندانی شد. کتاب از سیدضیا تا بختیار صفحات ۱۱۶ تا ۱۳۲ را در این رابطه بخوانید. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
تولید ستون فقرات رشد کشور است.pdf
106.5K
تولید، ستون فقرات رشد کشور است 🔶 در طول چند سال گذشته، این شعار به‌عنوان اصلی‌ترین شعار سال انتخاب شده؛ بنابراین، می‌شود گفت که محوریت رشد، تولید است. 🔶 ما باید مبتنی بر علوم روز کار را پیش ببریم و تولیدمان را به این سمت ببریم که این کار رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد. اگر ما بازار دولتی را به‌سمت محصولات داخلی و دانش‌بنیان داخلی تغییر جهت دهیم، این کار می‌تواند کششی بزرگی برای دو برابر شدن تعداد شرکت‌ها و تأثیرات آن باشد. 🔶 باید در سطح کلان تصمیماتی گرفته و حمایت شود تا موانع موجود برای تغییر جهت این بازارها به‌سمت داخل و به‌سمت دانش‌بنیان‌های داخلی برداریم. : دکتر عماد احمدوند، سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری 🆔 @tahlil_shjr
لجبازی با تاریخ و تاریخ نویسی 🔶 این تصویر و ادعا را که دیدم با خودم گفتم اصلا چه لزومی دارد به این "لطیفه مضحک" توجه کنم؟ این دروغ خوشگل و جذاب جامعه مجازستان چه ارزش علمی و پژوهشی دارد که حالا برای اثبات یا رد آن وقت هزینه شود!؟ یعنی صبح تا شب تحقیق در کتب تاریخی، اسناد، روایت ها و خاطرات برای این است که به این پاسخ دهیم؟ 🔶 فرض هم بر اینکه آمدم نوشتم و زیرآب این دروغ را زدم بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا ماه بعد، هفته بعد یا روز دیگر دروغ جدیدتری "جعل" نخواهد شد تا از پهلوی قهرمان و اسطوره مجازی برای نسل جدید بسازند؟ 🔶 از طرف دیگر خواستم از کنار آن عبور کنم اما دیدم این تصویر در چند صفحه اینستاگرامی پرمخاطب بازنشر داده شده است‌، تا حدودی هم گویی سازمانی دارد که هر جعل جدید تاریخی را با قدرت پمپاژ می‌کنند تا در ذهن مخاطب بنشیند. باز هم اهمیت ندارد. مهم آن است که زیر هر پُست دو یا سه هزار نظر(کامنت) نوشته شده بود در تعریف و تمجید یا در توجیه این داستانک جدیدالتاسیس!!! 🔶 کسانیکه شبانه روز از این تولیدات می آفرینند مسلما اتاق فکر برنامه ریزی شده ای را در نظر گرفته و رسالت مشخصی دارند. مقصود من این طیف نیست که ماموریت دارند، مخاطب من آن کسانی هستند که از با شرایط فعلی در دامن جعلیات مجازی و بادکی قرار گرفته و بدون هیچ پرسشی هر گزاره ای را می پذیرند. در واقع نارضایتی بحق از شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی فضا را برای آن فراهم نموده است که دروغ تولید کنند و در جامعه دست به تصویرسازی های از پهلوی بزنند که مرغ پخته هم از خواندن آنها خنده اش بگیرد! 🔶 اما بعد...محمدرضا پهلوی بود. هنگام اعزام به سوئیس رضاخان تکلیف کرد که هر هفته ولیعهد باید به خط خود برای پدر نامه بنویسد کاری که محمدرضا از آن نفرت داشت. میرزا حسنعلی مستشارالملک از سمت رضاشاه همراه ولیعهد به سوئیس اعزام شد و وظیفه او نظارت بر تعلیم ادبیات و خطاطی محمدرضا بود. در اداره پست و تلگراف ماموری گذاشته بود که بلافاصله نامه ولیعهد را به شاه برسانند اگر نامه دیر می رسید اوقات شاه تلخ و واویلا می شد. 🔶 پس از مدتی رضاشاه نامه ای نوشت و دستور داد ولیعهد به کشور بازگردد، محمدرضا هم که در مدرسه در تیم های ورزشی فعال تر بود و در درس ها ضعیف، ناچار شد درس را نیمه کاره رها کند و به کشور بازگردد. محمدرضا مستقیم به دانشکده افسری رفت. داستان خوش خطی محمدرضا ریشه در این سخت گیری پدر دارد اما تخیل اینکه امضای شاه جز ده امضای برتر سیاستمداران جهان است از آن دست خزعبلات ساختگی ماه های اخیر عالم‌مجازستان است. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
از کمپ دیوید تا معامله قرن.pdf
87.2K
از کمپ دیوید تا معامله قرن؛ روایت شکست ایده سازش 🔶 بعد از ۲ شکست مصر دربرابر ارتش صهیونیستها، بسیاری از روشنفکران عرب گزینه جنگ با رژیم را آرام‌آرام کنار گذاشتند و به فکر گفتگو افتادند. 🔶 پس از آن با وساطت کارتر، انور سادات با نخست‌وزیر وقت اسرائیل، معاهده ننگین کمپ دیوید را در آمریکا امضا کرد.معاهد‌ه کمپ‌دیوید، سرآغازی شد برای تابوشکنی سازش در برابر اسرائیل. درنتیجه دیگر کشورها هم به فکر سازش با اسرائیل افتادند.این مراودات رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عرب ادامه داشت تا جنگ ۳۳ و جنگ ۲۲ روزه رخ داد. در هردوی این پیروزی‌ها جمهوری اسلامی به مقاومت کمک کرد. اینجا بود که رژیم صهیونیستی احساس خطر کرد. 🔶 بعد از شکست سیاست نیل تا فرات، صهیونیست‌ها به فکر توسعه و نفوذ از راه دیگری افتادند و آن، مسئله عادی‌سازی با کشورهای منطقه بود. 🔶 در فاز جدید عادی‌سازی، یک اتفاق خیلی خطرناک دارد می‌افتد. اسرائیلی‌ها وقتی دیدند که نمی‌توانند توسعه سرزمینی داشته باشند و در محاصره محور مقاومت هستند، به فکر توسعه نفوذ راهبردی و عادی‌سازی مردمی افتادند؛ آن‌هم به‌وسیله سازمان‌های اطلاعاتی و رسانه‌هایشان. 🔸 : آقای سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل جهان اسلام 🆔 @tahlil_shjr
بسیار خواندنی 🔶 اذعان پمپئو به هراس دائمی از جانش در حالی که دولت بایدن حفاظت از او و برخی افراد دخیل در شهادت سردار سلیمانی را تمدید کرده است. 🔶 وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خود مدعی شده واشنگتن پس از اقدام تروریستی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی به ایران پیام‌هایی داده و گفته که این اقدام با هدف تلاش برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی نبود. «مایک پمپئو » با اشاره به هراس از انتقام ایران در خاک آمریکا، اذعان کرده دیگر زندگی عادی ندارد و حتی نمی‌تواند بدون نیروهای حفاظتی و امنیتی به فروشگاه برود. 🔶 پمپئو می‌نویسد: ما می‌دانیم ایران توانایی عملیات در داخل ایالات متحده را دارد، بنابراین یک سال و نیم پس از خروجم از کار در بخش دولتی، من هنوز جزئیات (پروتکل‌های) امنیتی را حفظ می‌کنم. 🔶 به خواربارفروشی (بروم)؟ در حالی که دارم ارزیابی می‌کنم کدام بادمجان بیشتر از بقیه رسیده به نظر می‌رسد (حضور نیروهای حفاظتی) امنیت دیپلماتیک بر این موضوع سایه خواهد انداخت. 🔻سوزان (همسر پمپئو) می‌خواهد موهایش را مرتب کند؟ بیایید امیدوار باشیم که عوامل مخفی حزب‌الله، سالن آرایشگاه را احاطه نکنند. احتمالاً دیگر هرگز با ماشین شخصی خود رانندگی نخواهم کرد یا از آن سطح از حریم خصوصی که قبلاً داشتم لذت نخواهم برد. 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی 🔰 قسمت اول 🔶 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی و کارهای خوبی که در زمینه نام سال ۱۴۰۱ انجام گرفته است فرمودند: «سال گذشته، در دیدار با فعّالان اقتصادی ــ که شاید بعضی از شماها هم آنجا بودید یا نبودید ــ مطالبی ما گفتیم، مطالبی دوستان گفتند، بهره بردیم و نتیجه شاید این شد که من امسال شعار سال را این قرار دادم: «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»؛ این شاید تا حدودی متأثّر بود از اظهارات دوستان در آن جلسه‌ای که سال گذشته داشتیم. 🔶 امسال، در این نمایشگاهی که چند روز قبل از این اینجا تشکیل شد و من رفتم نگاه کردم، دیدم کارهای خوبی شده؛ هم در زمینه‌ی مسائل دانش‌بنیان، هم در زمینه‌ی بحث اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی، نسبتاً کارهای خوبی انجام گرفته.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ 🔸 : دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم 🆔 @tahlil_shjr
معیشت مردم؛ اولویت مسئولین 🆔 @tahlil_shjr
114.pdf
2.21M
معیشت مردم؛ اولویت مسئولین 🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ 🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «معیشت مردم؛ اولویت مسئولین»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم مرور شده است. 🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۱۴ 🆔 @tahlil_shjr
نظم جهانی مورد ادعای آمریکا و غرب کاملا از هم پاشیده است.pdf
111.9K
نظم جهانی مورد ادعای آمریکا از هم پاشیده است 🔶 بعد از جنگ جهانی دوم غرب رفت به سمت ایده‌ی جهان‌گشایی به رهبری قدرت‌های غربی و صدور لیبرال‌دموکراسی‌ای که خودشان پرچم‌دارش بودند. 🔸️این پروژه از همان ابتدا به چالش ظهور امپراتوری شوروی مواجه شد و جلوی رهبری مطلق آمریکا را گرفت. پس از آن سیاستمدارها در دنیا مسائل را  فقط از دریچه دعوای بین دو قطب شرق و غرب  فهم می‌کردند. 🔶 در چنین شرایطی تئوری «نه شرقی؛ نه غربی» امام خمینی این نحوه‌ی تحلیل مسائل را زیر سؤال برد. 🔸️امام اولین چالش جدی و بزرگ را برای دوقطبی آن دوران به وجود آورد. 🔶 نظام حکومتی ما را با کشورهای جهان اسلام مقایسه کنید؛ بدون شک یکی از پیشرفته‌ترین‌ها و مدرن‌ترینها از لحاظ مبانی نظری است. از لحاظ قوت و استحکام کشور و توان نظامی در حدی است که دشمنان ما شگفت‌زده و بسیار خشمگینند. 🔸️نظم جدید جهانی هنوز شکل نگرفته. آن چیزی که فعلا داریم می‌بینیم از هم‌پاشیدگی نظم مورد ادعای آمریکا و دول غربی است. 🔶 حضور ایران در پروسه‌ی شکل دهی به نظم نوین اهمیت دارد؛ نظم جدیدی که سیطره دولتهای غربی را باطل کرده است. 🔸 : دکتر محمدجواد لاریجانی؛ کارشناس حقوق بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
ناتو؛ بازوی نظامی سلطه.pdf
72.1K
ناتو؛ بازوی نظامی سلطه 🔶 یادداشتی درباره تاریخچه و اهداف شکل گیری ناتو و نسبت آن با نظم آمریکایی 🔶 ناتو برای این تشکیل شد که آلمان را متوقف کند، شوروی را بیرون کند و اشغال نظامی آمریکا در اروپا را رسمیت بخشد. 🔶 این اشغالگری بعد از گذشت ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم همچنان ادامه دارد. 🔶 ناتو برای اولین بار در طول تاریخ بشریت، شبکه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی گسترده‌ای با ده‌ها هزار سلاح کشتارجمعی دارد و این خطری برای بشریت و نسل‌های آینده است. 🔶 آمریکا بعد از پایان جنگ سرد، در پوشش مبارزه با تروریسم به هرجا که توانست حمله کرد و ناتو را گسترش داد. 🔶 آمریکا در قالب ناتو همان اهداف قدیمی و خطرناک بریتانیا برای سلطه بر جهان را دارد و این سلطه جز با سلطه بر اوراسیا و غرب آسیا محقق نمی‌شود. 🔶 تسلط ناتو بر مناطق آسیا می‌تواند عامل مهمی بر ایجاد بحران‌های متعدد  و جلوگیری از ثبات و اتحاد منطقه‌ای باشد. 🔶 قابل‌ انتظار است که قدرت‌های طبیعی اوراسیا تمایلی به گسترش بحران‌زایی و نفوذ ناتو به کشورها در منطقه‌شان نداشته باشند. 🔸 :حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی رنجبر و حجت‌الاسلام دکتر سام مهدی ترابی 🆔 @tahlil_shjr
از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی 🔰 قسمت دوم ⁉️ لطفاً برای مخاطبان درباره فعالیت‌های غرفه‌های وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی کشور توضیح بدهید و روایتی از بازدید رهبر انقلاب از مجموعه وزارت کشاورزی بفرمایید. 🔶 روز شنبه روز بسیار خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی بود. رهبر انقلاب زحمات همکاران خوب ما در وزارت جهاد در حوزه‌ی امنیت غذایی و اقتدار غذایی کشور را مورد بازدید قرار دادند و با دقت و با حساسیت بالایی نسبت به موضوعات مطرح‌شده توجه داشتند. 🔶 وقتی داشتیم درباره کشاورزی دیم گزارش می‌دادیم سؤالات خیلی دقیقی درباره نقش کشاورزی دیم و لزوم افزایش فعالیت دیم‌زارها در حوزه امنیت غذایی پرسیدند. یکی از اصلی‌ترین مسائل و مشکلاتی که ما داریم نبود آمار و داده‌های دقیق است که ایشان به آن اشاره کردند که این مسئله عمق اطلاعات ایشان و شناخت ایشان را از بخش کشاورزی نشان می‌داد. البته ما یک رصدخانه‌ی کشاورزی در دولت سیزدهم راه‌اندازی کردیم برای اینکه اطلاعات را تدقیق کنیم. چون اگر اطلاعات دقیق نباشد برنامه‌ریزی دقیقی هم قاعدتاً صورت نخواهد گرفت. ⁉️ در حوزه‌ی صادرات محصولات کشاورزی تا الآن چه اقداماتی شده و برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش میزان صادرات چیست؟ 🔶 ما هم‌اکنون چند کار محوری در وزارت جهاد داریم: حوزه‌ی امنیت غذایی: قله‌ی کار ما در وزارت جهاد در دولت سیزدهم رسیدن از مسئله امنیت غذایی به اقتدار غذایی است. آقا فرمودند که یک قله‌ای تعیین کنید راه گم نشود. قله‌ی ما اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیاست. ما باید تولیدات غذایی را افزایش بدهیم. 🔶 افزایش صادرات: برای توسعه صادرات، قرارگاه دیپلماسی غذایی راه‌اندازی شده که در این بخش ما آمدیم روابطمان را با همسایگان و کشورهای هدف اصلاح کردیم. مثلاً ما ۱۶ سال است نمی‌توانیم به پاکستان سیب صادر بکنیم. این را با معاهده‌ای که امضا کردیم مسائلش را حل کردیم. شش سال است مرغ نمی‌توانستیم به عراق صادر کنیم. ارسال کیوی‌مان به هند مشکل داشت. صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه مسائلی داشت. ما نمی‌توانستیم مرکباتمان را به بازار چین صادر کنیم؛ اما الآن با تلاش‌هایی که شده بازارهای صادرات مرکبات، لبنیات، عسل، آبزیان و... را توسعه داده‌ایم. 🔶 رصدخانه کشاورزی: یکی از موضوعات محوری ما داده‌ها و اطلاعات دقیق است. در دنیا بعد از فرماندهی کنترل نظامی، دومین فرماندهی کنترل مهم برای بحث غذاست. ما رصدخانه‌ای در حوزه‌ی کشاورزی نداشتیم که دقیق بدانیم در کشور چقدر شیر در کجا داریم، چقدر دام در استان‌ها داریم، چقدر عسل داریم و کلونی‌های زنبور عسل کجاست. یا کشت و باغات ما کجا هستند و چقدر تولید دارند. این موضوعات مهمی است که در وزارت جهاد در جریان و پیگیری و در رصدخانه اطلاعاتش تدقیق می‌شود. 🔸 : دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم 🆔 @tahlil_shjr
فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی می‌کنند؟! 🔶 حقیقت این است که جدا بودن خون‌ها و نژادها خرافه‌ای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آن‌قدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است. 🔶 بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زبان‌اند و داعیه ایرانی‌گری دارند، یا عرب‌اند یا ترک یا مغول، همچنان‌که بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از می‌زنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول می‌باشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را می‌بینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند. 🔶 شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیان‌ها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه می‌زنند. 📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص56 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی 🔰 قسمت سوم ⁉️ در وزارت جهاد کشاورزی برای ارتباط با دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟ 🔶 در وزارت جهاد کشاورزی، ما تا امسال پارک علم و فناوری کشاورزی منابع طبیعی نداشت؛ این را راه‌اندازی کردیم. شش دهکده‌ی نوآوری و فناوری در شش استانمان افتتاح کردیم. سال آینده ده دهکده نوآوری دیگر هم به این اضافه می‌شود. همین الآن ظرفیت استقرار دو هزار شرکت دانش‌بنیان کشاورزی را داریم. تا قبل از امسال کلاً ۴.۲ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در بخش کشاورزی بودند، الآن ما این عدد را به ۶.۵ درصد رسانده‌ایم و روبه افزایش است. تعداد شرکت‌های ما ۲۸۰ شرکت بوده و الآن به عدد ۴۸۰ رسیده است. مراکز رشد را در سراسر کشور و استان‌ها به میزان ۱۸ درصد توسعه داده‌ایم. 🔶 ما هر سال تقریباً ۴۰ بذر جدید عرضه می‌کردیم اما امسال ۹۵ بذر جدید به بازار عرضه کردیم که بخش زیادی از آن مربوط به حوزه‌های دیم است و ظرفیت‌های مختلفی که در بخش تولید واکسن در حوزه‌های واکسن دامی، واکسن طیور داشتیم در بخش کشاورزی در حال پیگیری و توسعه است. 🔸 : دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم 🆔 @tahlil_shjr
تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف ده.pdf
71.3K
تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف ده‌ساله درآمد و هزینه خانوار است. 🔶 در نه‌ماهه‌ی اول امسال ۲۵۰ هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجادشده که رتبه‌ی اول کشور است. همه این‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی دارد در کشور حرکت می‌کند و این حرکتش را باید هم تسریع بکنیم، هم تداوم ببخشیم. 🔶 اینکه مردم آمار مثبت را هنوز در زندگی‌شان حس نکرده‌اند یک نکته‌ی خیلی ظریف دارد و آن هم این است که در ده سال گذشته ما تورم‌های بالا داشتیم و رشد اقتصادی پایین داشته‌ایم؛ یعنی شکاف بین درآمد و هزینه‌ی خانوار خیلی زیاد شده است. این مسئله‌ای است که الآن اقتصاد ایران درگیرش هست. در تولید محصولات فلزی در معدن الآن ما فقط ۱.۷ درصد از مواد خام را صادر می‌کنیم؛ یعنی عملاً دیگر خام فروشی نداریم و اتفاقاً کلی محصولات خام وارد می‌کنیم. آن آفت خام‌فروشی دیگر در حوزه‌ی معدن تقریباً وجود ندارد. 🔸 : آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت 🆔 @tahlil_shjr
جمهوری اسلامی از حجاب چه می‌خواست و چه خواهد شد؟ 🔶 پیش از اینکه بحثم را آغاز کنم باید تاکید و تکرار کنم: این مطالب از روی نگرانی برای نسل آینده و اساس تنظیم روابط خانوادگی در جامعه ایرانی نگاشته میشود. میخواهم با هم دهه آینده ایران را از نظر تنظیم روبط جنسی در جامعه مورد بررسی قرار دهیم. 🔶 نخست، نگاه جمهوری اسلامی به مساله حجاب دو بعد دارد: 1⃣ اجرای قانون شریعت 2⃣مقابله با سبک زندگی غرب در تنظیم روابط زنان و مردان در جامعه 🔶 در فقه شیعه که محور حکمرانی نظام سیاسی مستقر است، مساله حجاب با محوریت و غایت حفظ عفت و حیا یک امر مورد تاکید و وجوب شرعی دارد. جمهوری اسلامی اگر از شریعت مداری کوتاه بیاید استحاله خواهد شد و موجودیت او زیر سوال میرود. شاید الان تاکید کنید مگر تمامِ دین به رعایت حجاب است؟خیر، دین یک بسته کامل است که تمام آن با هم باید رعایت شود. 🔶 شاید خیلی نیاز باشد روی جنبه شرعی حجاب در اینجا بحث شود. یک امر مسلّم شرعی است که در جامعه اسلامی افراد یا معتقد به آن هستند و یا ملتزم به رعایت آن. خیلی امر غریبی نیز نیست، در جامعه بشری قوانین زیادی وضع میشوند که شما به آن معتقد نیستید اما برای تنظیم روابط جامعه باید به آن ملتزم باشید. پس به این بُعد ورود نمی‌کنیم. 🔶 غایت و فلسفه وضع قانون حجاب در ادیان گوناگون چیست؟ حفظ حیا و عفت در جامعه این به این معنا نیست که زنان عامل تولید بی عفتی هستند، اشتباه نشود. همانگونه که در ذات مرد رفتار ها و ممانعت ها متفاوت است در زنان نیز این تفاوت و برجستگی وجود دارد. 🔶 جمهوری اسلامی ۴۳ سال مقاومت کرد تا آن بُعد دوم اتفاق نیافتد و یا جلوی سرعت وقوع آن گرفته شود! منظورم این است تمدن غرب در قالب مدرن شدن علاوه بر تسلط بر علم و تکنولوژی، علاوه بر تولید دستاوردهایی برای رفاه بشر، تعریف جدیدی از تنظیم روابط افراد در جامعه ارائه کرد. تعریف غرب دو ویژگی داشت: 1⃣ فردگرایی انسان ها 2⃣ لذت گرایی جامعه غرب بر پایه اصل فردگرایی و لذت گرایی، رابطه زن و مرد را در جامعه بر هم زد. فردگرایی، انسان را تنها کرد و لذت گرایی، انسان را محتاج توجه دیگری. با این دو اصل در گام نخست غرب موفق شد یک اصل مهم را حذف کند. غرب یک اصل مهم را در تنظیم روابط جامعه حذف کرد و گفت هر کس اینگونه رفتار کند سنتی و عقب مانده است، آن اصل که در سبک زندگی حاصل از تمدن جدید در تنظیم روابط افراد در جامعه حذف شد، حیا و عفت بود. 🔶 اصلا مساله چند تار مو، آغوش و بوس رایگان یا آزادی روابط جنسی نیست. پایگاه مهم تنظیم حیا وعفت در تنظیم روابط جامعه همین امر حجاب است. نه فقط روسری و چادر، اساس حفظ حریم بین زن و مرد.. در تمام این ۴۳ سال جمهوری اسلامی می‌گفت این پایگاه نباید حذف شود. 🔶 آزادی روابط جنسی ونبود محدودیت جنسی تجربه ای بود که دهه ها قبل غرب طی کرد و حالا قرار است ما تجربه تکراری غرب را تکرار کنیم، به اینجا ختم نخواهد شد. دهه آینده با حذف یا کاهش حجاب، حیا و تنظیم روابط در جامعه ایرانی، بحران های جنسی، بحران خانواده، جرایم... به معضل تبدیل خواهد شد. این معنایش آن نیست که امروز با این سطح حجاب فعلی در جامعه همه چیز گل و بلبل بوده و مساله نداریم، خیر؛ مقصود این نیست. جامعه جوان ایرانی در دهه آینده با این مسیری که برایش برنامه ریزی کرده اند به اوج قله مسائل جنسی و بی قیدی، شبیه به تجربه غرب خواهد رسید. 🔶 یک نمونه این پیش‌بینی تبلیغ وسیع و توجیه هم‌جنس‌ بازی در جامعه ایرانی است. امام صادق فرمود دین ندارد کسی که حیا ندارد. چاره چیست؟ حیا را ضمن محور قرار دادن خانواده حفظ کنیم. بیشتر از برهنگی بیشتر از بوس و بغل رایگان و ازادی در کوچه و خیابان نگران مرگ حیا و عفت باشید. از خانواده چیزی باقی نخواهد ماند و پرونده های قضایی آینده بیشتر و متنوع خواهد بود. 🔸 : دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
در بستر نمادهای دینی 🔶 داستان در زاهدان متفاوت از اپوزیسیون داخلی و خارجی است. در جامعه مذهبی ایران در طول تاریخ معاصر تمامی تحولات اساسی از نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی از بستر دین و نمادهای دینی برای بسیج توده های مردم استفاده شده است. محور این تجمع توده ها نیز عالمان دینی بوده اند: میرزای شیرازی در نهضت تنباکو، آیت الله بهبهانی، طباطبایی و آخوند خراسانی در مشروطه، آیت الله کاشانی در ملی شدن نفت و امام‌خمینی در انقلاب اسلامی جلودار و پیشگام اتحاد و بسیج توده های مردم بوده اند. این به خاصیت اتحاد آفرین مذهب باز میگردد. این یعنی بدون عنصر مذهب در جامعه ایرانی براحتی امکان ایجاد اجماع وجود ندارد و هنوز عنصر دیانت کارگر است. 🔶 این مدل در سیستان و بلوچستان با محوریت مسجد مکی و شخص عبدالحمید در جریان می باشد. علاوه بر بلوچ بودن با مرکزیت و تمرکز بر روی شکاف مذهبی سنی و شیعه تلاش دارد در پی شکست پروژه اغتشاشات با عنصر مذهب به جنگ مذهب برود. در این مدت تمامی حرکات و تحریکات با پیوست مذهبی، در مسجد مکی زاهدان و حول محور سخنران دینی شکل گرفته است. 🔶 بیگانگان بخوبی می دانند که این مدل در جامعه ایرانی بصورت سنتی نتیجه میدهد و در نهایت می تواند ختم به نزاع شود. مواضع اخیر مولوی عبدالحمید آنقدر تند و ساختارشکنانه می باشد که او از مواضع سال‌های گذشته خود نیز عبور کرده است. شکاف مذهب (سنی و شیعه) در کنار شکاف قومی آخرین تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران است. این التهاب آفرینی عبدالحمید ادامه خواهد داشت. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
به بهانه طرح مولد سازی 🔶 نقدهای مخالفین این طرح را اگر ببینید عمدتا از جنس نگرانی است. نکند مثل اصل ۴۴ خوب اجرا نشود. نکند به نزدیکان دولتیها و سوداگران و خصولتی ها و طایفه سودبرنده از دردهای مردم، برسد. نکند دولت برای حل مشکلات عاجلش داراییهایش را به ثمن بخس بفروشد و چه و چه. خوب حالا چه کنیم؟ 🔶 میگویند اینکه مجموعه ای بالاتر از نهادهای رسمی و قانونی درست کنید که در تصمیماتش مصونیت قضایی هم داشته باشند، خطرناک است. پس چه کنیم؟ بگذارید این کار بر اساس روالهای موجود قانونی پیش برود. مجلس و دولت و شفافیتهای رسانه ای و نهادهای مختلف و متفاوت نظارتی. این هم یعنی کلا همان که بود باشد. و این طرح را بیخیال. 🔶 چند نکته فقط. اولا سپردن کار به دستگاه و ساز و کار بروکراتیک موجود آنهم در وضعیت جنگی که نیاز به تصمیم سریع و اقدام سریع داریم، عملا ابتکار عمل را از کشور میگیرد. اگر بگویید خوب بگیرد و هر چه باداباد که هیچ. اما اگر موافقید طرحتان چیست؟ راه حلتان چیست؟ 🔶 ثانیا ساختار سیاسی و نظام قدرت در کشور ما یک ویژگی اش آن است که توان تصمیم گیری واحد و منسجم و سریع و به موقع را دارد. بخشهایی در قانون مافوق نظامهای عادی هستند و در هر زمان هم میتوانند شکل بگیرند، این نهادها تصمیماتشان حکومت دارد بر دیگر نهادها. رهبری در کشور یک نهاد گسترده است که شوراهای تخصصی مختلفی دارد، تصمیمات آنها تصمیم او است و حاکم بر دیگر تصمیم گیریها. این یک ساختار قانونی است و متکی به رای مردم. 🔶 بعلاوه اساسا منشا مشروعیت قوانین مجلس، تصمیمات دولت و تصمیمات دادگاه ها همگی از جایگاه امامت و حاکمیت شرعی الهی و ولایی تامین میشود، او میتواند ساختارهایی شکل دهد و این دستورات خود را بر آن اساس در کشور جریان دهد. البته سبک تصمیم گیریهای ولایت، استفاده از تصمیمات مردم و اراده عمومی و عقل جمعی است. حالا اگر شورای سه نفره روسای قوا تصمیمی بگیرند که رهبری آن را حاکم بر همه تصمیم گیریها قرار میدهد، چه منع حقوقی و قانونی و شرعی خواهد داشت؟ 🔶 دشمنان که تکلیفشان روشن است روی تاخیرها و فشالتها و نقصهای دستگاه های بروکراتیک و تصمیم گیر حساب کرده اند. پس مخالف این طرحها هستند. اما دوستان بهتر است به جای بیان صرف نگرانی، ایده ای بدهند که دغدغه تصمیم سریع و سهل و به هنگام در موقعیت جنگ در امور کلان و اساسی کشور را حل و فصل کند و قدرت ایجاد تحول را داشته باشد و نقش اراده عمومی مردم را هم لحاظ کند. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
باز هم مولد سازی 🔶 مصونیت نه معنایش عدم نظارت است، نه عدم مجازات و کیفر، نه ربطی به قصه کاپیتولاسیون دارد، این حرفها اگر برای جو سازی الکی نباشد، لااقل از سر عدم علم است. وقتی قانون مصونیت در قبال ماموریت و تکلیفی (آنهم نه به طور کلی در همه شوون زندگی فرد، بلکه در جهت وظیفه خاص او) به کسی داده میشو، دلیلش عموما آن است که برای اجرای آن وظیفه، چنان مصونیتی ضروری است. 🔶 نماینده مجلس در اظهاراتش و تکالیف نمایندگی اش مصونیت دارد، نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی در جهت وظیفه ای که دارند مصونیت دارند، قاضی دادگاه از جهت حکمی که داده و میدهد مصونیت دارد، حتی رهبری به جهت حکم حکومتی و دستوراتی که میدهد و وظایفش مصونیت دارند. اما همه حتی رهبری تحت نظارت هستند، خبرگان مسوول نظارت بر ویژگیهای قانونی رهبر است. 🔶 پس مصونیت امر جدیدی نیست. وظیفه شورای هفت نفره گرفتن داراییهای مجموعه های مختلف اداره کشور است که همگی قدرت و نفوذ دارند، شکایت آنها یا هر مجموعه مرتبط با آنها در هر موضوعی خصوصا در گرفتن مایملک مربوط به سازمان و نهادشان، کار مدیریت این داراییها را با اختلال مواجه میکند. احتمالش هم بالا است. عملا کار قفل میشود. 🔶 درباره شورای هفت نفره مصونیت قضایی معقول است. نفی نظارت در سطوح بالاتر و توسط مردم را هم نمیکند. تصمیمات هیات سه نفره هم همینطور بود. تعجب میکنم از دوستانی که متوجهند این جمع متشکل از سه قوه است، خود دادستان عضو آن است، سه نفر رووسای قوا ایده اش را داده اند که دوتای آنها به خوبی آشنای با دستگاه قضا هستند، رهبر پذیرفته یعنی اصل این ساختار را تایید کرده، شان آن شان حاکم بر سه قوه است، خوب این رفقا به چه نکته ای اشکال میکنند؟ 🔶 برخی میگویند رهبر برجام را هم اجازه داد ولی ما باید نقد کنیم. بحث این است که بفهمیم چه نقدی به چه سطحی می کنیم، رهبری اصل گفتگو را اجازه داد، مشروط هم کرد به شروط و خطوط قرمز، به آن جمع خاص هم اجازه داد، پشتیبانیشان هم کرد. شما به اینها اشکال دارید خوب بفرمایید به رهبر اشکال دارید ایشون اشتباه فرمودند چه ایرادی دارد. نقد رهبر کنید. اما این فرق میکند با نقد «عملکرد» این تیم در مقام اجرا. این نقد سطح عملکرد است ربطی به رهبری ندارد به دولت و تیم مذاکرات میخورد. 🔶 اینجا هم همینطور ،هنوز این تیم تصمیم نگرفته، شما دارید نقد ساختار میکنید، نقد ساختار شکل گرفته نقد رهبر و جمع روسای سه قوه است. نه شخص رییسی و دولت و نه حتی این جمع خاص. چنانکه در داستان بنزین هم اصل اینکه جایگاه چنان تصمیمی را روسای قوا داشتند و تصمیم گرفتند را رهبری حمایت کرد ولو محتوا و اجرا بحث دیگری بود و قابل نقد بود. همان زمان هم به دوستان حزب اللهی عزیز عرض کردم، نقد روحانی در اصل آن تصمیم بی انصافی است ولو در نحوه اجرا با شما موافق باشم. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
نظریه دوعاملیتی 🔶 فدریک هرزبرگ نظریه ای در علم  دارد به نام نظریه دوعاملیتی. 🔶 ساده و خلاصه ش این می‌شود که بعضی کارها وظیفه یک مدیر در قبال زیردستانش هست و اگر آن ها را انجام ندهد کارمندانش از دست او شاکی می شوند. درمقابل بعضی کارها لطف و فراتر از وظیفه  است که اگر آن هارا انجام دهد، زیردستانش او را تمجید و تحسین می‌کنند و کارایی و اثربخشی شان بالا می رود. 🔶 وقت هایی که میبینم  های داخلی ما با شادی و خوشحالی خبرهایی از جنس حضور یک مسئول در میان مردم بدون تشریفات منتشر می کنند، یاد این نظریه دوعاملیتی می افتم. رسانه ها وظیفه یک مسئول که باید مردمی باشد، یک اقدام خاص و تحسین برانگیز بازنمایی میکنند! 🔶 یعنی اینکه آقای رئیسی درمیان مردم میرود یا اینکه آقای اژه ای در فِرست کلاس پرواز نمی نشیند یا اینکه فلان نماینده با حمل و نقل عمومی به محل کار می رود وظیفه شان است و اقدام عجیبی نباید باشد که برای مردم فاکتور بشود! 🔶 در ۴۴مین  انقلاب اسلامی هستیم.خدا نگذرد از عالیجنابانی که برایمان مردمی بودن یک مسئول دیگر را آرزو و ارزش و مایه مسرت کرده اند. 🔸 : محمدامین حسام 🆔 @tahlil_shjr
خاطره سازی بدون معرفی دقیق منبع 🔶 از روزنامه نگاران مشهور دوره پهلوی، مؤسس حزب پیکار (۱۳۲۱) صاحب‌امتیاز روزنامه نبرد، برادر نخست وزیر و مدیرعامل شرکت نفت زمان شاه در خاطرات شفاهی خود نکته مهمی درباره دوره طولانی امیرعباس هویدا بیان می دارد: 🔶 بودجه محرمانه : 🔶 «طول مدت نخست‌وزیری امیرعباس یکی از عوامل سقوط رژیم پهلوی بود. بنده همان وقت‌ها می‌گفتم که این امیرعباس هویدا آمده تا را ساقط کند؛ چون کارهایی که ایشان می‌کند ــ این گله‌گشادبازی‌ها، رفیق‌بازی‌ها و بی‌بندوباری‌ها ــ آخر به سقوط سلسله پهلوی منجر خواهد شد. او اواخر دوره نخست‌وزیری‌اش، در سال هشتصدمیلیون تومان داشت؛ یعنی این بودجه را به هر طریقی که دلش می‌خواست می‌توانست خرج کند؛ بدون اینکه رسید بدهد؛ بدون اینکه به دیوان محاسبات پس بدهد.»  🔶 : تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، مصاحبه با خسرو اقبال، نوار شماره 6، صص 14-15 🔶 خسرو اقبال در سن ۹۵ سالگی در واشنگتن آمریکا درگذشت. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
حوزه زنان تفرج‌گاه علوم انسانی است! 🔶 من اهمیت‌یافتگی موضوع و مسئله زن را مفید می‌دانم. بخشی از این رویه‌، طبیعی است و نشان از حرکت به‌سوی غایتی می‌دهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف می‌کنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس می‌کنم بخشی از این اهمیت‌یافتگی در این حوزه با نوعی اقلیت‌پنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل می‌گیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همه‌ی اقشار و اصناف جامعه تصور می‌شوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشه‌دار تاریخی آن‌ها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنه‌ی مسبوق به سابقه می‌گرداند. 🔶 در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار می‌گیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسان‌شناسانه و نفس‌شناسانه و نه حتی به مثابه‌ی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همه‌ی پدیده‌های اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار می‌گیرد. به همین نسبت به زنان هم به‌نحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه می‌شود. من این حوزه را دیگر حوزه‌ی تخصصی نمی‌دانم؛ این «تفرج‌گاه» علوم انسانی است. 🔶 برخورد صنفی، قشری و اقلیت‌پندارانه ریشه‌ی تمام استضعاف‌ها و گرفتاری‌های زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسش‌های اصلی مواجهه می‌کنند، باز سر از همین نقطه‌ی انحرافی در‌می‌آورد. حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها همان‌طور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی،‌ محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضع‌گیری می‌کنند، زنان را هم موضوع شناخت کرده و به نظرورزی می‌پردازند. مادامی که مقوله‌ی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوه‌ی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایز‌آفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است. 🔶 آسیب جدی‌تر اما «کلی‌گویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیت‌های از پیش‌شکل‌گرفته، پا در این وادی می‌گذارند و گویی می‌خواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضل‌های کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوش‌تر و انتزاعی‌تر می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند دارند گره‌ها را باز می‌کنند، حال آن‌که در حقیقت بازی کردن با گره‌ها به کورتر شدن آنها می‌انجامد. 🔶 مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیم‌تر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل می‌کنند غالباً به پرسش‌های غیراصیل، قدیمی، منقضی‌شده و بسیط التفات دارند و جز تورم ادبیات کلی‌گویانه، زینتی و سرگیجه‌آور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آن‌ها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد. 🔸 : مهدی تکلّو 🆔 @tahlil_shjr
مجاهدی خستگی‌ناپذیر در همه دورانها.pdf
89.2K
نگاهی به ابعاد شخصیتی و مبارزاتی مرحوم عباس شیبانی 🔶 در سال ۱۳۴۰ مرحوم شیبانی به ما آموزش داد که اگر دستگیر شدید چطور جواب بازجوها را بدهید تا خیلی به شما آسیب وارد نکنند. ایشان تا سال ۱۳۴۰ بارها به زندان افتاده و بسیار باتجربه بودند. 🔶 در سال ۱۳۳۴ که جمال عبدالناصر کانال سوئز را ملی کرد، مرحوم شیبانی در دانشگاه تهران تجمعی طراحی کرده و به سخنرانی پرداخته بود. دانشگاه هم ایشان را بعد از آن سخنرانی اخراج کرد. عبدالناصر بعد از مطلع شدن از این ماجرا پیغام داد که اگر ایشان را اخراج کنید من ایشان را به مصر می‌آورم. 🔶 سال ۱۳۴۹ که روحانی شهید سیدمحمدرضا سعیدی در زندان زیر شکنجه شهید شد، آیت‌الله طالقانی مراسم ترحیمی برای مرحوم سعیدی برگزار کردند. در مجلس همه ساکت بودند که دکتر شیبانی بلند می‌شود و با صدای بلند می‌گوید: «مردم این سیّد بزرگوار را زیر شکنجه شهید کردند. چرا ساکت نشسته‌اید؟» 🔶 در زندان که بودیم تصمیم گرفته بودیم که اگر خواستیم در دادگاه صحبتی بکنیم، از امام خمینی هم حتماً بگوییم که آنجا فکر نکنند که ما فقط ملی هستیم و رویکرد مذهبی نداریم. بعد که حزب جمهوری اسلامی تأسیس شد، دکتر شیبانی آنجا عضو شد و گفت دیگر عضو نهضت آزادی نیستم. 🔸 : جناب آقای سیّد محمدمهدی جعفری؛ از مبارزین دوران انقلاب اسلامی 🆔 @tahlil_shjr