eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
778 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
طلبکارانِ بیکار 🔶 آنها که فقط آرمان‌های اسلامی را می‌گویند و بر منابرشان از آزادی، عدالت، پیشرفت، رفاه و... سخن می‌رانند چرا از آنچه از این آرمان‌‌ها محقق شده نمی‌گویند؟ چرا واقعیت‌ها را نمی‌گویند؟ چرا نمی‌گویند در آزادی- با انواع و اقسام و مصادیق اسلامی‌اش- کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟! 🔶 چرا نمی‌گویند در عدالت - با تمام ذیولش - کجا هستیم؟ چرا نقطۀ شروع و نقطۀ فعلی را با هم مقایسه نمی‌کنند. چرا از راه طی شده نمی‌گویند؟ چرا از پیچیدگی‌های طی مسیرِ پیشرفت و عدالت نمی‌گویند؟ چرا از فرآیند تحقق آرمان‌ها نمی‌گویند؟ چرا رفاه و پیشرفتِ به‌دست آمده در حرکت انقلاب، که به‌دست مردم رقم خورده را نمی‌گویند؟ مگر می‌توان آرمان‌ها را روی دست گرفت و واقعیت‌ها را ندید؟ آرمان‌گویی و آرمان‌خواهی، لازم و خوب و جذاب است. اما بی‌انصافی محض است اگر از تحقق آرمان‌ها - به هر میزان که هست - نگوییم. اینها چرا شانه‌شان را زیر بار پیاده شدن آرمان‌ها نمی‌دهند؟ 🔶 حواستان باشد، آرمان‌خواهان تنبل، آرام آرام اپوزیسیون می‌شوند. می‌شوند طلبکارانِ بیکار. کرّ و فرّشان زیاد می‌‌شود، اما کمک‌شان کم. فرق اساسی امام با دیگر مصلحان عصر این بود که او به گفتن اکتفا نکرد‌. عینیت داد. آنچه را که گفت، آنچه را که خواست، آنچه را که حق می‌دانست، آنچه را که لازم بود، پیاده کرد! اگر از مکتب امام می‌گوییم، همچون امام باشیم. خودمان را هزینه کنیم. بیاییم وسط میدان، بقیه را هم بیاوریم تا همان را که می‌گوییم و می‌خواهیم، بشود. 🔶 بیا تو هم یک گوشه کار را بگیر! یک روز هم تو بگو فلان جا را من آباد کردم. فلان مشکل را من حل کردم. فلان بار را من برداشتم‌. فلان هزینه را من دادم‌. فلان گره را من گشودم. فلان غصه را من زدودم. تو هم بیا... 🔸 : حجت الاسلام اسماعیل فخریان 🆔 @tahlil_shjr
"برای خودمان بده" یعنی چی؟ این یک درس اخلاق نیست 🔶 اگر برایتان و در ذهنتان حذف رقیب پر رنگ تر از نشان دادن قوت و کارآمدی منتخب خودتان است، و به همین دلیل پرسش از کارآمدی منتخب شما و ضعف هایش را سرسری عبور میکنید، عملا دارید در جان خودتان و در نفس جریان انقلابی روحیه "داغان کنندگی" را بر روحیه "سازندگی" مقدم میکنید. یعنی شما در حال ایجاد یک جریان "بی فایده" در فرآیند "پیشرفت" کشور هستید. 🔶 امر بی فایده باقی نمی‌ماند و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض. نابود شدن یعنی ریزش، یعنی تلفات، یعنی دور کردن مردم از خود، یعنی ایستادن مقابل مردم به جای جهت دادن به آنها. اگر توجهتان به رای آوری کاندیدایتان بیشتر از توجه به رشد مردم است، عملا در حال ایجاد یک جریان دور از مردمسالاری دینی هستید. 🔶 اگر پرداختن به حاشیه ها برایتان جدی است، بدانید عملا دارید در خودتان شخصیتی دور از متن می‌سازید. شخصیتی خاله زنک. نتیجه اش چیست؟ ایجاد یک جریان دور از "عقلانیت" که معمولا "اصل و فرع" را گم می‌کند. اگر خود را در داوری در موضع جهل قرار می‌دهید یعنی به تهمت و دروغ نزدیک می‌شوید و این عملا روحیه ای بی تقوا از ما خواهد ساخت و جریانی اجتماعی دور از معنویت و اخلاق شکل می‌دهد ولو به ظاهر آرمانجو باشیم. 🔶 اگر به دلیل انتخاب و علاقه به یک نفر، در نکاتی که از او آشنایی لازم ندارید خیال پردازانه آن را مطلوب جلوه میدهید، مثلا عملکرد و مدیریتش را نمی‌شناسید اما ذهنی و خیالی آن را برای خودتان مطلوب جلوه میدهید، عملا روحیه ای دور از عینیت و واقعیت و روحیه ای تخیلی و نه حق طلب شکل میدهید، این باعث احساس سرخوردگی و احساس بن بست در ادامه راه می‌شود و عملا رغبت مردم را به مخالفین خودتان بیشتر میکنید. 🔶 اگر اهل دعوا و جدل و اختلاف و شکاف با رفقایتان شده اید، روحیه تان دور از افق نگاه ملی و کلان میشود، و قدرت جامعه و تقابل با دشمن برایتان کم اهمیت می‌شود و این میدانید یعنی چی؟ یعنی" عملا " دوری از رهبری، چون در این افق می اندیشد و از سوی دیگر این "عملا" مدد دهندگی به دشمن است و لو ادعایمان گوش فلک را کر کند‌ مصداق لم تقولون ما لا تفعلون می‌شویم. بی ربط به رهبری و مدد کننده دشمن خواهیم شد. پناه بر خدا. 🔶 اگر اساسا به ضع فهای کاندیدای خود توجهی ندارید و از کنار آن ساده عبور میکنید به مرور زیست با آن ضع ها را می‌پذیرید و از کاندیدای خودتان رنگ میگیرید. و این یعنی چی؟ یعنی عملا ضعف های یک نفر را تبدیل میکنیم به یک پدیده کلان اجتماعی. مثال در این جهت زیاد در ذهن من و شما هست که چطور ضعف های شخص مورد علاقه مان را تبدیل به یک پدیده کلان اجتماعی کرده ایم و چوبش را هم خوردیم و میخوریم، کافی است مرور کنیم. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
کارشناس بیطرف یا فعال سیاسی دارای حبّ و بُغض؟!؟ 🔶 این که در گفت و گو با نامزدها از کارشناسان دعوت شود تا پرسش های کارشناسی بپرسند، اقدام خوب این دوره از انتخابات در صدا و سیماست. اما عنوان «کارشناس»، غلط انداز و اسباب گمراه سازی مخاطب خواهد بود، اگر فعالان سیاسی دارای سوگیری و موضع انتخاباتی، به اسم کارشناس در گفت و گو ها شرکت داده شوند. 🔶 آقای حسین انتظامی در گفت و گو با آقای قالیباف شرکت داده شده بود و اصرار داشت از موضع جریان سیاسی افراط گرایی که به آن منسوب است، این نامزد انتخابات را در موضوعاتی مانند اجرای حکم زندان دو تن از فعالان غرض ورز رسانه ای و فیلترینگ و اخراج اساتید [متخلف] زیر سوال ببرد. 🔶 پرسشگری انتقادی -فارغ از درستی با نادرستی بودن پرسش - کار بدیهی رسانه از جمله در انتخابات است. اما شأن کارشناس و کارشناسی، غیر از شأن بازیگران سیاسی است و نباید این دو را با هم خلط کرد. آقای انتظامی، در زمره کسانی است که از صدقه سر جمهوری اسلامی و فرصت های آن رشد کرده، اما در مرور زمان، با محافل سیاسی مخالف خوان در طیف افراطیون مدعی اعتدال و اصلاحات پیوند خورده و به همان ها سرویس داده است. 🔶 او در دوره اخیر در خدمت دولت روحانی بوده است، چه در موقعیت اداره خبرگزاری خبرآنلاین که جزو کارکردهایش، تحریف گری و تخریب شخصیت های انقلابی (هماهنگ با جریان سیاسی رسانه ای معارضه جو) بوده است؛ چه به عنوان معاون مطبوعاتی و رئیس سازمان سینمایی و دستیار وزیر ارشاد دولت روحانی. او در  اواخر دولت مرحوم هاشمی، معاون اقای لاریجانی در وزارت ارشاد شد و در انتخابات سال ۱۳۸۴ هم در ستاد  لاریجانی فعالیت می کرد. انتظامی پس از ناکامی لاریجانی، در دوره شهرداری آقای قالیباف به روزنامه همشهری دعوت شد و سپس با همراهی برخی از افراد همسو در همشهری، خبر آنلاین را راه اندازی کرد و از آن به بعد، با طیف انقلابی زاویه گرفت و در خدمت طیفی درآمد که در روی کار آمدن دولت غربگرای روحانی شراکت داشتند. 🔶 انتخابات اخیر از نگاه برخی افراطیون مدعی اعتدال، فرصتی برای بازگشت به دولت محسوب می شد، اما تایید نشدن لاریجانی، برنامه ریزی طیف مذکور را به هم ریخت. برخی از آنها بلافاصله به ستاد اصلاح طلبان پیوستند و برخی دیگر در حال بررسی هستند. آقای انتظامی در بستری که ذکر شد، کارگزار رسانه ای یک طیف سیاسی- انتخاباتی دارای سوگیری و موضع گیری (حُبّ و بُغض) است. او می تواند فعالیت سیاسی و انتخاباتی خود را داشته باشد، اما نباید خود را به عنوان یک کارشناس بیطرف جا بزند، یا این گونه بازنمایی شود. این غشّ در معامله و موجب گمراه سازی مخاطب است. 🔶 در موضوع سوالی هم که وی به شکل تخطئه پرسید، روشن است که او تعمدا فعالیت رسانه ای را صرفا به حق یکسویه (رفتار ولنگار توام با مصونیت و بدون مسئولیت راستگویی، پاسخگویی، و پرهیز از دروغ پراکنی، تخریب و تحریف، و لجن پراکنی) فروکاست و نگفت که دو فرد بازداشت شده، حکم دادگاه قانونی درباره شان اجرا شده است. چرا؟! شرط فعالیت رسانه ای، قبل از هر چیز، اخلاق مداری و صداقت و مستندنویسی به دور از پروژه بگیری و تهمت پراکنی و تخریب است. در موضوع فضای مجازی هم، قانونمندی، پاسخگو بودن و رعایت توامان حقوق و تکألیف عمومی، حرف اول را می زند. 🔸 : آقای محمد ایمانی 🆔 @tahlil_shjr
هدفی که به آن نخواهند رسید 🔶 ابهامی که همیشه مطرح است اینکه "رژیم پیروز است چون n تعداد را کشته و غزه را هم تلی از خاک کرده". پاسخ‌ها به این مسئله زیاد است اما فارغ از بحث عدم تحقق اهداف بمباران و کشتار وسیع، نکته مهم این است که همین شیوه، خود تبدیل به مانعی در راه اجرای اهداف رژیم شده است. 🔶 شاید بتوان گفت یک هدف مهم دشمن، شورش مردم غزه علیه حماس با هدف ایجاد یک ساختار اداره مدنی غیرمقاومتی با هدف حذف کامل حماس از غزه است. اما این بمباران‌ها نتیجه عکس داشته زیرا جنایت از حد خود خارج شده و عملاً هر چیز که از حد خود خارج شود، ضد کارکردش را تولید می‌کند. 🔶 شاید اگر میزان بمباران غزه چندین درصد کمتر بود، اسرائیل می‌توانست امید به شورش حداقل مخالفان حماس بر علیه حماس داشته باشد اما جنایت حداکثری باعث شده تا حتی خانواده‌های مخالف سنتی حماس و خانوادگان کشته‌شدگان جنگ داخلی و ... نیز پشت مقاومت باشند. 🔶 گفته می‌شود چندی قبل غسان علیان، هماهنگ کننده دولت رژیم در فلسطین، با یکی از بزرگان خاندان آل دلول که از قبیله‌های مستقل و سرشناس غزه است تماس گرفته و درخواست کرده در تیم جایگزین حماس برای توزیع کمک‌ها باشند که وی رد کرده و علیان گفته آیا می‌ترسی حماس تو را بکشد؟ آن فرد در پاسخ گفته من از حماس و غیرحماس نمی‌ترسم اما فرزندان و نوه‌هایم اگر بفهمند با شما همکاری کردم به من شلیک می‌کنند! 🔸 : محلل 🆔 @tahlil_shjr
مهملات کارنامه - برنامه! 🔶 دوگانه‌ی «کارنامه- برنامه» الحق از آن سرکاری‌ترین و مهمل‌ترین بازی‌هایی است که جماعت حزب‌اللهی را یک دهه به خود مشغول کرده است. آنچه که رئیس جمهور نیاز دارد برنامه نیست، بلکه او شخصاً باید واجد یک «طرح کلی» باشد که به او به طور کلی نگاه بدهد و او را در راهبردها یاری کند. ورود در ساحت برنامه او را درگیر کثرات و جزئیات می‌کند حال آنکه میدان عمل و سیاست یک سیستم عامل متعین و صلب و سروته‌دار نیست که بشود در آن نرم‌افزار‌های مختلف را بی‌دردسر نصب کرد و از آن توقع محصول داشت. 🔶 رئیس جمهور باید نگاه کلان داشته باشد و این یعنی کلیات و قواعد کلان را بفهمد و با اتکای به آنها در ملاقات با واقعیت لحظه‌ای یک موضع و یک خط اصلی پیدا کند. هر چه کثرات بیشتر باشد انسانیت، اراده، عزم و تصمیم بیشتر جای خود را به منطق تصمیمات ماشینی و بخشنامه‌ای می‌دهد. از این منظر علاوه بر «طرح کلی»، روحیه و جوهر سیاست‌مرد تعیین‌کننده است. اگر ملاک بهتر تلفیقی از طرح کلان و عزم رییس جمهور باشد پیشاپیش کارنامه و برنامه به شکلی که رایج است بی‌معنا می‌شود! 🔸 : آقای مهدی تکلو 🆔 @tahlil_shjr
رهزن عقلانیت 🔶 اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات مشخص شده و جدول زمانی تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی نیز معین شده است. سفرهای انتخاباتی نامزدها نیز در راه است و هر روز بیشتر از دیروز درگیر انتخابات خواهیم شد. در این میان، نوع و کیفیت انتخاب ماست که رئیس‌جمهور آینده کشور را مشخص می‌کند. در این مسیر دام‌ها و راهزنانی پنهان‌ وجود دارد که اجازه رسیدن به یک انتخاب عقلانی را به رأی‌دهندگان نمی‌دهند که نسبت به آنان باید هوشیار بود. 1⃣ اولین آفت در این مسیر میل افراد به «تقلید و پیروی کورکورانه» است؛ چرا که انتخاب عقلانی دردسرهایی دارد، از جمله آن وقت گذاشتن برای تحقیق و بررسی و تلاش برای شناخت نامزدهای انتخاباتی است. این هزینه‌ای است که اغلب افراد از آن اکراه دارند و ترجیح می‌دهند در این مسئله تقلید کنند. 2⃣ راهزن دیگر هوشمندی در رأی دادن، نشناختن معیارها و شاخصه‌های گزینه مطلوب است. بهترین معیار در این زمینه رجوع به رهنمودها و توصیه‌هایی است که بزرگان مورد اعتماد جامعه در اختیار ملت و توده‌ها قرار داده‌اند که در رأس آنان رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد. 3⃣ یکی دیگر از موانع انتخاب مطلوب، تکیه بر یک مؤلفه و بی‌توجهی به شاخصه‌های دیگر نامزد اصلح است. نتیجه این رویکرد، انتخاب گزینه‌ای است که شاید ویژگی برجسته‌ای داشته باشد، اما فاقد حد مطلوب شرایط دیگر خواهد بود. به واقع، باید تلاش کرد تا به همه شرایط توجه شود و از نگاه تک‌بعدی به نامزدها پرهیز کرد. 4⃣ غلبه احساسات و عواطف، راهزن دیگری است که مسیر عقلانیت انتخابات را ناکام خواهد گذاشت. متأسفانه، شور و هیجانات رقابت‌های انتخاباتی آنقدر بالا می‌گیرد که گام‌های تعقل در نیمه راه رها می‌شود و احساسات و حب و بغض‌ها بصیرت و انتخاب آگاهانه را از آدمی سلب می‌کند. 5⃣ دوقطبی شدن فضای انتخابات، بستری آلوده است که زمینه را برای حذف عقلانیت از صحنه انتخابات فراهم خواهد کرد. با دوگانه شدن فضای انتخابات و سیاه و سفید شدن نامزدها، دیگر معیارها و ملاک‌های واقعی سنجش کنار می‌رود و شاخصه‌ها و مؤلفه‌های ساختگی و غیر واقعی، معیار گزینش افراد خواهد شد. این در حالی است که معمولاً تفاوت گزینه‌ها آنقدر زیاد نیست که یکی را کاملاً صالح و دیگری را فاسد دید، یکی را منجی و دیگری را ویرانگر! 🔶 توجه به این موانع و عبور از آنها، نوید بخش انتخاباتی معقول و هوشمندانه خواهد بود که رأی‌دهنده در آن بر حجت شرعی خود عمل خواهد کرد و نتیجه انتخاب فردی کارآمد و شایسته خواهد بود. 🆔 @tahlil_shjr
چگونه در انتخابات هشت تیر کام ملت شیرین می‌شود؟.pdf
71.1K
چگونه در انتخابات هشت تیر کام ملت شیرین می‌شود؟ 🔰 شهید جمهور؛ سرمشق رؤسای جمهور 🔶 چند هفته پیش چه کسی می‌توانست فکرش را هم کند که این روزها کشور در کش و قوس آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری باشد. آن سانحه تلخ و ناگوار که منجر به از دست دادن «شهیدان پرواز اردیبهشت» شد، کشور را در بهتی بزرگ و «مصیبتی سنگین» فرو برد و ناگزیر از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کرد تا جانشین شهید رئیسی از سوی مردم تعیین شود. ملت در تشییع «رئیسی عزیز» و همراهانش سنگ تمام گذاشت و با حضور پرشور و میلیونی خود «در مقابل این حادثه‌ تلخ حماسه آفرید.» 🆔 @tahlil_shjr
بر سر شاخ بن نبرید! 🔶 در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعضی گلوگاه‌های آن مانند مناظرات، نباید باعث شود که خط اصلی درگیری با دشمن گم و تسویه حساب‌های سیاسی، موجب کوچه باز کردن برای بدخواهان جمهوری اسلامی ایران شود: «بعضی‌ها نقطه‌ی درگیری را اشتباه می‌کنند؛ خمپاره و توپخانه‌ی خودشان را آتش می‌کنند به سمت یک نقطه‌ای که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است. 🔶 بعضی‌ها رقیب انتخاباتی خودشان را «شیطان اکبر» به حساب می‌آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحی که شیطان اکبر نیست، رقیب انتخاباتی که شیطان اکبر نیست. من طرفدار زیدم، شما طرفدار عمروئی؛ من شما را شیطان بدانم؟ چرا؟ به چه مناسبت؟ در حالی که زید و عمرو هر دو ادعای انقلاب و اسلام می‌کنند، در خدمت اسلام و در خدمت انقلابند. خط درگیری با دشمن را مشخص کنیم.» ۱۳۹۱/۰۷/۲ 🆔 @tahlil_shjr
صحنه انتخابات، صحنه عزت 🔶 توصیه میکنم آخرین سخنرانی رهبری در مرقد امام را دوباره مرور کنند. کلیدواژه هایی که در ترسیم شهدای خدمت و ویژگی‌های رئیس جمهور بعدی بیان کردند بشمارید. میزان تاکیدات متن ایشان را مرور کنید. تصویر خوبی به شما می‌دهد. من کلیدواژه های اصلی را شمردم، شما هم مراجعه کنید: 🔺دوازده بار: فعال و پر کار بودن 🔺دوازده بار: اهل خدمت 🔺دوازده بار: مردمی 🔺نه بار: تکریم و اعتماد به مردم 🔺هفت بار: معتقد به مبانی انقلاب 🔺پنج بار: صفا و صداقت با دیگران 🔺پنج بار: صراحت و مرزبندی با دشمن 🔺چهار بار: باهوش و مبتکر 🔶 در نهایت هم فرمودند: "در رقابت های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمیکند، به آبروی ملّی هم لطمه میزند. صحنه‌ی انتخابات صحنه‌ی عزّت و حماسه است، صحنه‌ی رقابت برای خدمت است، صحنه‌ی کش‌ و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست." 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
لزوم پرهیز از منطق صفر و صدی 🔶 انتخابات اگرچه به تعبیر امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حکم «لیله‌القدر نظام»، یعنی عرصه تعیین سرنوشت است، اما چنانچه در درک و تحلیل این پدیده، گرفتار خطای محاسباتی شویم، به نتایج نامطلوبی می‌رسیم. در واقع، اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم، موارد و ابهاماتی چون «آیا با مشارکت در انتخابات، همه مشکلات کشور حل می‌شود؟»، «اگر به فلانی رأی بدهیم همه مشکلات را حل می‌کند؟»، «چرا در سال‌های اخیر با وجود تغییر ریل اداره کشور از سوی دولت، مشکلات با سرعت حل نشد؟»، «چرا باید به فلان نامزد با وجود فلان ایراد یا انتقاد رأی بدهیم؟» و... درباره ماهیت انتخابات و بازیگران آن مطرح می‌شود که اساساً از مشکل جابه‌جایی یا تداخل در سطح تحلیل رنج می‌برد. 🔶 این در حالی است که هر پدیده‌ای از جمله انتخابات و نامزدهای انتخاباتی را باید در ظرف خود دید. بر این اساس، اگرچه انتخابات عرصه تعیین سرنوشت است و رأی‌دهندگان باید به گزینه اصلح رأی بدهند، اما نباید انتظار داشت که فرد منتخب بتواند مشکلات را به صورت آنی حل کند. واقعیت آن است که نمی‌توان مشکلاتی را که در طول سال‌های متمادی شکل گرفته و عوامل متعددی در تداوم آنها دخیل است، یک شبه حل کرد؛ حل مشکلات نیازمند کار کارشناسی دقیق و مستمر است. با وجود این، پس چرا باید در انتخابات مشارکت کرد؟ 🔶 پاسخ آن است که اگرچه هر فردی رئیس‌جمهور شود نمی‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلات را حل کند، اما مهم آن است که نتیجه رأی مردم، روی کار آمدن کسی باشد که هم مشکلات را خوب بشناسد و هم برای حل آنها راه‌حل‌های مقتضی و دقیق اتخاذ کند و فراتر از اینها، با پیگیری و حضور میدانی بتواند روندهای اصلاحی برای حل طیفی از مشکلات و مسائل یافته و به نتیجه برساند. 🔶 در همین زمینه، نمی‌توان انتظار داشت همه نامزدها به صورت ۱۰۰ درصدی و کامل دارای شرایط اصلحیت باشند؛ زیرا این موضوع نه تنها در عمل امکان‌پذیر نیست، فلسفه انتخاب مردم را هم زیر سؤال می‌برد. انتخابات و رأی مردم وقتی معنا دارد که مردم با تشخیص خود، فرد اصلح را از میان صالحان انتخاب کنند. ضمن اینکه باید توجه داشت انتخابات، عرصه یک رقابت در دنیای واقعی و انتخاب میان امکان‌های موجود است و هر فرد منتخبی، در کنار نقاط قوت و مثبتی که دارد، طبیعی است که نقاط ضعفی هم دارد و انتقاداتی بر او هم وارد است. در این شرایط، برای انتخاب اصلح باید میانگین امتیازات نامزدها را در نظر گرفت. بنابراین، با منطق صفر و صدی نمی‌توان به عرصه انتخابات نگریست. 🆔 @tahlil_shjr
شهید رئیسی و خدمت‌گزار تراز انقلاب اسلامی 🔶 رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) درباره ویژگی‌های شهید رئیسی گفتند: «ایشان نصاب جدیدی را در باب خدمت‌گزاری به ملّت ایجاد کرد.» اگرچه بیشتر مسئولان کشور به صورت نسبی خدمت‌گزار ملت هستند، ولی سطح خدمت‌گزاری آنها با هم یکسان نیست؛ این اختلاف هم در میزان خدمت مسئولان است و هم در کیفیت خدمات آنها؛ برای نمونه، دولت نهم و دهم در زمینه خدمت‌رسانی به مردم در عرصه‌های داخلی خدمات گسترده‌ای را انجام داد، ولی در حوزه خارجی نتوانست انتظارات را برآورده کند یا دولت یازدهم و دوازدهم در میزان خدمات‌رسانی کارنامه ضعیف‌تری در مقایسه با سایر دولت‌ها داشت. 🔶 دولت شهید رئیسی توانست میزان خدمت‌گزاری را هم در حوزه داخل و هم در حوزه خارج از کشور افزایش دهد. در عرصه خارجی می‌توان به عضویت در شانگهای و بریکس، بهبود قابل توجه روابط با همسایگان، بازگرداندن بخشی از پول‌های بلوکه شده در کشورهای دیگر و... اشاره کرد؛ از طرفی خدمت‌گزاری در عرصه داخلی را از عدالت درمانی در موضوع کرونا شروع کرد و در ادامه رتبه‌بندی معلمان، ترمیم حقوق نظامیان، رفع موانع شروع کسب‌وکار از طریق سامانه یکپارچه خدمات دولتی، بیمه اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر، یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک، سامان‌دهی به بازار ارز و طلا و... را مورد توجه قرار داد. این حجم از اقدامات در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نشان می‌دهد شهید رئیسی توانسته است در حجم خدمت‌رسانی به مردم رکورد جدیدی را ثبت کند. 🔶 از سوی دیگر، کیفیت خدمت‌گزاری دولت شهید رئیسی نیز نصاب جدیدی را مشخص کرد. خدمات شهید رئیسی بی‌منت بود و خود را خدمت‌گزار واقعی مردم می‌دانست. در آخرین ساعات عمر با عزت‌شان با مردم یک روستا دیدار می‌کند و حرف آنها را می‌شنود. در واقع، برای او مهم نبود که متقاضیان خدمت از چه قوم و قبیله‌ای هستند یا چه رویکردی به دولت دارند. بارها به استان خوزستان سفر کرد و پیگیر رفع مشکلات آنها شد و مدعی بود تا زمانی که مشکلات حل شود، این سفرها و پیگیری‌ها ادامه دارد. از طرفی این خدمت به همراه اخلاق بود و اخلاق‌مداری را با خدمت‌گزاری ممزوج کرد، اصرار زیادی را در سینه نگه داشت و حاضر نشد برای تبرئه خود دیگران را زیر سؤال ببرد. این هم یکی از ابعاد خدمت‌گزاری دولت سیزدهم است. 🔶 شهید رئیسی نه تنها تراز خدمت‌گزاری را بالا برد؛ بلکه تراز مسئولان نظام را نیز ارتقا داد. در وضعیت فعلی، مردم انتظار دارند رئیس‌جمهور آینده ضمن رعایت اخلاق، برنامه‌ای جامع برای رفع مشکلات آنها داشته باشد و در راستای تحقق برنامه‌هایش جهاد کند؛ مردم از شعارهای سیاسی خسته شده‌اند و رئیس‌ جمهورشان را مبتنی بر شعارهای پرطمطراق سیاسی انتخاب نمی‌کنند؛ بلکه نامزدها را با برنامه‌های‌شان، اخلاق‌شان و سابقه عملکردشان قضاوت، بررسی و انتخاب می‌کنند. این یعنی ارتقای عقلانیت سیاسی در جامعه برای یافتن کارگزار تراز انقلاب اسلامی. 🆔 @tahlil_shjr
افسانه مدیر ارشد 🔶 اگر سری در سازمان های مهم دولتی بچرخانید با پدیده جالبی مواجه میشوید و آن اینکه افرادی هستند که درک و شناختی از موضوع و کارکرد سازمان خویش ندارند ولی چون «مدیر» هستند، مدیر شده‌اند. داشتن مدارک تخصصی مثل دکترای اطفال، پزشکی هسته‌ای، علوم سیاسی، مهندسی عمران، یا مهندسی صنایع تزیینی هستند، چیزی بر صلاحیت او برای مدیر بودن کم یا زیاد نمی‌کند. به همین خاطر، آنها را یک زمانی مدیر پالایشگاه، زمانی دیگر سفیر، و بعدها رئیس مناطق آزاد، مدیر عامل هلدینگ، عضو هیئت رئیسه باشگاه ورزشی، و احتمالا رئیس‌ جمهور می‌بینید. 🔶 حرف اصلی آنها این است که وظیفه اصلی تنها مدیر بودن است و قرار نیست کار تخصصی بکنند. بلکه باید از متخصصان کمک بگیرند. آنها باید بلد باشند خوب نظرات کارشناسی را جمع‌بندی کنند. همینجا صبر کنید! چطور یک نادان میتواند نظرات داناها را جمع‌بندی کند؟ چطور میتواند بدون داشتن قوه و منبع ترجیح، یک نظر را بر سایر نظرات برتری بدهد؟ آیا این به انتخاب‌های سلیقه‌ای دلبخواهانه و در نهایت مجموعه تصمیمات متناقض و خود تخریبگر منجر نمی‌شود؟ 🔶 این فرهنگ سازمانی فاسد کم بود که از این دوره جدید ریاست‌ جمهوری به این مقام عالیه توسعه پیدا کرد: رئیس‌ جمهور نیاز نیست متخصص باشد بلکه باید بتواند کارشناسان را جمع و مدیریت کند. این یعنی احتیاج نیست رئیس‌ جمهور هیچ منظری داشته باشد. مهم این که کسی آن بالا به اسم رئیس‌ جمهور حضور داشته باشد. طبیعی است در مسائل متنوع و ریز و درشت مملکتی نمیتوان از کسی انتظار رای تخصصی داشت. 🔶 ولی مقام ریاست‌ جمهوری آن است که انتظار می رود فردی پا به عرصه نامزدی بگذارد که در حوزه‌های اصلی مطالعه کرده، اشراف کلی داشته، و به یک منظر کلی رسیده باشد. اگر غیر از این باشد یعنی درباره موضوعات مهم روزانه مثل گشت ارشاد، فیلترینگ، یارانه نقدی، رابطه با آمریکا، اف ای تی اف، دستمزد کارگران، منابع انرژی جدید، و ... تصور و تصویری نداشته باشد، بعدها در شلوغی ها و هیاهوهای ریاست‌ جمهوری هم هیچ تصویر منسجمی از این مسائل، و ایضا از حکمرانی ملی نخواهد داشت. 🔸 : آقای مجید بهستانی 🆔 @tahlil_shjr