تحلیل استراتژیک سینما
سنگ بزرگی که فروید به چاه انداخت
تحلیل فیلم تار
خانم لیدیاتار رهبر مشهور ارکستر است که بوسیله شهرت خود از دختران و زنان جوانِ جویای نام سوء استفاده جنسی می کند
فیلم تار ماجرای یک زن همجنس باز است که به واسطه آزادی های جنسی ناشی از تئوری های فروید در جامعه غربی تبدیل به یک کَفتار درنده میشود که قادر نیست خوی درندگی خودش را کنترل کند یعنی چیزی شبیه یک گرگینه
بی خوابی ها و استرس های شبانه لیدیاتار و مصرف مکرر قرص های آرامش بخش نمادهایی هستند که کارگردان از آنها در نشان دادن حالت بیمارگونهی زن استفاده می کند
تادفیلد کارگردان فیلم تار در واقع قصه گوی شهر فرنگی است که مردمانش افسار پاره کردهاند و در زیر نقاب هنر اصیل و تمدن کهن در حال دریدن نوع ضعیفتر همدیگر هستند مانند گله گرگ های گرسنه
خانم لیدیاتارِ همجنس باز خود را مرد میپندارد لذا به راحتی به زنان به چشم جنس مخالف و البته طعمه نگاه میکند و همچون عنکبوت شکارچی همنوعانش را در تارهایی گسترده و نامرئی به دام می اندازد
شاید خالی از لطف نباشد که به اشارات مستقیم و غیرمستقیم تادفیلد کارگردان فیلم تار به شباهت رفتار فاشیستی ضدقهرمان فیلمش با نازی های جنگ دوم جهانی توجه کنیم
یکی آنجا که لیدیاتار از استاد کهنسالش میپرسد آیا نازیسم و آزار جنسی را کنار هم می گذارید که یعنی آیا اینها از یک جنس هستند
و دیگر آنجا که لیدیاتار هر زمان که هیجانی میشود به زبان آلمانی صحبت میکند و تماشاگر ناگهان هیتلری مؤنث را در قاب تصویر به تماشا مینشیند
در پایان فیلم زمانی که خانم لیدیاتار رسوا می شود و عنان و اختیار رفتارش را از دست میدهد و در سرزمین خودش جایی برای ادامه کار و زندگی ندارد به کشوری در شرق دور می گریزد و آنجا نیز زیر نقاب هنرمندی معروف به تلاش برای نابود کردن روح وروان زنان جوان ادامه میدهد
تادفیلدِ کارگردان این تداوم پلیدی را با نمایش دست گذاشتنِ لیدیاتار بر روی شانه دختر جوان نوازنده ویالون به ذهن مخاطب نفوذ میدهد که یعنی این قصه ادامه دارد
سکانس آخر فیلم تار که شکارچی به شکارگاهی بکر و دور میگریزد چقدر شبیه بخش آخر فیلم سکوت بره ها است آنجا که دکتر هانیبال آدمخوار در بین قربانیان آینده اش در کشوری آفریقایی در حال قدم زدن است
البته باید گفت این بازسازی سکانسهای فیلمهای تاریخی امری رایج است و تادفیلد هنرمندانه و بجا از این تکنیک بهره برده است
به راستی میتوان گفت فیلم تار همچون سکوت بره ها یک انتقاد سهمگین بر علیه روانشناسی نوین است و متهم اصلی خلق اینهمه جنایتکار با اتیکت و اتوکشیده را شخص زیگموند فروید و مکتب وین یا مکتب اتریش معرفی میکند
نظریه زیگموند فروید میگفت اگر موانع رفع نیازهای جنسی آدم ها را در سنین پایین بردارید در سنین بالاتر آنها عقده ناگشوده نخواهند داشت سربه راه خواهند بود
به عقیده تاد فیلد و همفکرانش فروید در واقع یک دیوانه بود که صدسال پیش سنگ بزرگی را در چاه جامعه جهانی انداخت بطوریکه امروز هزاران عاقل توانایی بیرون آوردن آن سنگ و قربانیان افتاده در آن چاه را ندارند
البته نعره این انتقاد در سکوت بره ها قدرتمندتر و گوش خراشتر بود چرا که کاراکتر دکتر روانشناس آدمخوار یک پارادوکس بزرگ برای حمله به اصل روانشناسی است یا تمثیلی است بر اینکه روانشناسان آدمخوارانی هستند که توحش را در جامعه گسترش میدهند
#تحلیل_فیلم
#تحلیل_سینما
#زیگموند_فروید
#فیلم_تار
#tarmovie
#روانکاوی
#روانشناسی
#مکتب_وین
#مکتب_اتریش
#کیت_بلانشت
#همجنس_بازها
#همجنس_گراها
#قوم_لوط
#سکوت_بره_ها
تحلیل استراتژیک سینما
پادشاه لخت است
تحلیل فیلم همه چیز همه جا به یکباره
فیلم همه چیز همه جا به یکباره یک آش شله قلمکار از آب در آمده است تا فقط یک حرف را به کرسی بنشاند و آن این است که نسل قدیم شرق جهان باید فرهنگ غربی نسل جدیدش یعنی ازدواج با همجنس را بپذیرد
همه چیز همه جا به یکباره با انتخاب یک خانواده چینی در هسته مرکزی فیلم در واقع یک بمب هستهای فرهنگی را به سرزمین تمدن کهن چینی پرتاب میکند که در واقع سانتریفیوژهای شتاب دهنده این بمب اتمی همان جایزه های رنگارنگ اسکار و غیر اسکار می باشند
داستان فیلم از این قرار است که شخصیت اصلی یک زن میانسال چینی است که توسط دو زن دیگر در معرض تهدید شغلی و تهدید خانوادگی است
تهدید شغلی او زنی همجنسگرا است که ازقضا بازرس مالیاتی میباشد و تهدید خانوادگی دختر همجنسبازش است که به دلیل عدم درک از طرف مادرش قصد ترک خانواده را دارد که این هر دو زنا قصد دارند دنیای او را ویران کنند
قهرمان نمایِ فیلم در فضای ناپرداخته جهانهای موازی به این پی میبرد که با پذیرش و درک دنیای همجنس بازان و ورود به آن میتواند هم شغلش را حفظ کند و هم دخترش را در کنار خانواده نگه دارد
فیلم همه چیز همه جا به یکباره یک پرچم کثیف و چروکیده رنگین کمانی از همه چیز است بطوریکه این فیلمِ بدون ژانر معروف شده است به چرخش هرج و مرج ژانرهای سینمایی مانند فانتزی علمی تخیلی درام خانوادگی رزمی اکشن پویا نمایی و و و
فیلم پوچگرای همه چیز همه جا به یکباره یک فیلم بسیار ضعیف از لحاظ تکنیکی و بسیار سخیف از لحاظ موضوع و بسیار از هم پاشیده از لحاظ داستان پردازی است و همه اینها در کنار بهره گیری از کمترین امکانات سینمایی نشان از اوج دست کم گرفتن سابقه صدساله سینما و تمسخر مخاطب جهانی دارد
به نظر میرسد دو کارگردان جوان یعنی دانیل کوان و دانیل شاینرت شرط بسته اند که به صِرف بالا بردن پرچم رنگین کمانی همجنس بازان بتوانند با تولید ضعیف ترین فیلم همه کاره و هیچ کاره تاریخ سینما جوایز اسکار را درو کنند
این دو کارگردان جوان و زبل با ساخت این فیلم به مردم دنیا نشان دادند که میشود پادشاه خودخوانده و خودکامه سینمای جهان یعنی آکادمی اسکار را لخت مادرزاد در پیش چشم مردم عالم در کوچه و بازار بگرداند و چه کسی جرأت میکند بگوید پادشاه لخت است
#همه_چیز_همه_جا_به_یکباره
#EverythingEverywhereAllatOnce
#اسکار
#نقد_فیلم
#تحلیل_سینما
#سینمای_سیاسی
#همجنس_بازها
#همجنس_گراها
#قوم_لوط
#جنگ_شناختی
#جنگ_هیبریدی
#جنگ_نرم
#چین
تحلیل استراتژیک سینما
پادشاه لخت است تحلیل فیلم همه چیز همه جا به یکباره فیلم همه چیز همه جا به یکباره یک آش شله قلمکا
لینک دانلود فیلم همه چیز همه جا به یکباره دوبله فارسی
https://uptv.upera.tv/2778432-0-720.mp4?ref=7xk
✡️ افشاگری یهودیان در هالیوود
🎬 فیلمهای افشاگرانهٔ هالیوود چه توجیهی دارد؟
💥 ساخت فیلمهای افشاگرانه در #هالیوود را چطور میتوان ارزیابی کرد؟ فیلمهایی که در ظاهر به #انتقاد از وضع موجود میپردازند و از دولتمردان یا سیاستهای نظام آمریکایی انتقاد میکنند. آیا این فیلمها انعکاس صدای حقیقتطلبان و مظلومان است یا همان #صدای_یهودیان است که به نحوی دیگر به گوش میرسد؟
پاسخ راقم این است که این فیلمها را نمیتوان در دستهٔ واحدی قرار داد و عوامل متعددی میتوان برای ساخت آنها برشمرد که مهمترین آنها به این قرارند:
1️⃣ این قبیل فیلمها فقط به فیلمنامهنویسان و #کارگردانان_یهودی سپرده میشود تا آنها را با استفاده از بازی #هنرپیشههای_یهودی بسازند. بهعبارت دیگر، فقط #فیلمسازان_یهودی اجازه دارند تا #فیلمهای_افشاگرانه بسازند و به نظام #سرمایهداری که ساختهٔ همکیشان آنها است اعتراض کنند. به این ترتیب، با ساخت این فیلمها #یهودیان خودشان را طرفدار #آزادی_بیان و منتقد وضع موجود معرفی میکنند و اینکه نسخهٔ رهاییبخش نیز در دست خود آنها است.
2️⃣ این قبیل فیلمها انتقادی بنیادی به #تمدن_غرب و نظام سرمایهداری وارد نمیکنند، زیرا کلّیت وضع کنونی برای آنها مطلوب است.
3️⃣ گاهی یک فیلم افشاگرانه ساخته میشود و بخشی از حقایق را علنی میکند تا ذهن مردم را از #حقایق_مهمتر در آن خصوص منحرف کند. مثلاً وقتی نغمههایی در خصوص جعلی بودن فرود سفینه آپولو ۱۱ بر ماه به گوش میرسید، ساخت «کاپریکورن ۱» در دستور قرار گرفت تا فرود فضانوردان آمریکایی بر کرهٔ مریخ را جعلی نشان دهد. مردم وقتی این صداقت را میبینند به این نتیجه میرسند که فرود آمریکاییها بر ماه درست بوده است. مثال دوم، فیلم «جِی.اف.کِی» ساختهٔ #الیور_استون (۱۹۹۱) است که در آن، لی هاروی اسوالد قاتل کندی مطابق قول مشهور را تبرئه کرده و برخی عوامل #سازمان_سیا را مقصر شمرده است. اما بعد از چند سال کتابی بهنام «قضاوت نهایی» نوشتهٔ مایکل کالینز پایپر به چاپ میرسد و از نقش #موساد در قتل کندی پرده برمیدارد. به این ترتیب دیده میشود که الیور استون #یهودی عامدانه و آگاهانه برای ساخت این فیلم انتخاب شده است.
4️⃣ گاهی دوران یک تفکر، فیلمساز یا نویسندهٔ #یهودی بهسَر آمده است. آنها برای کنار زدن او از یک یهودیِ دیگر استفاده میکنند تا علیه او #افشاگری کند. بهعنوان یک نمونهٔ مشابه، میتوان به ماجرای دو #روانشناس_یهودی اشاره کرد. #زیگموند_فروید را بنیانگذار روانکاوی میدانند. وقتی دورهٔ فروید به پایان رسید آنها الزام داشتند تا یک روانشناس یهودی دیگر را با انتقاد از فروید وارد میدان کنند. لذا #اریک_فروم (Erich Fromm) کتابی نوشت و عقاید فروید را نقد کرد.
✍️ نویسنده: امیر اهوارکی
#اینجاپایاݩدݩیاسٺ | حتماعضوشوید 👇
🔯 eitaa.com/joinchat/673317064C056f0382df
بااحٺیاطۅاردشۅید😶😱
تشویق بانوان به دوچرخه سواری بدون حجاب در بیلدبورد تبلیغاتی محصولات طبیعت
با بهره گیری از کبوتر سفید بعنوان نماد آزادی
مشهد میدان آزادی
یکم فروردین ١۴٠٢
مسوولان غیرتمند مشهد رسیدگی فرمایند
#ترویج_ولنگاری
#ترویج_بی_بند_و_باری
#لیبرالیسم
#مشهد
تحلیل استراتژیک سینما
عصیانگری نوجوانانه
نقد سریال ونزدی
دختری نوجوان و ناسازگار و عصیانگر به نام ونزدی توسط پدر و مادرش به مدرسه شبانه روزی سپرده می شود تا بتواند در کنار دیگر نوجوانان عجیب و غریب این مدرسه عصیانگری و قدرتهای جادویی اش را به کنترل درآورد
مینی سریال ونزدی بسیار شبیه سری فیلمهای هری پاتر است با همان بچه های عجیب با قدرت های ماورایی
به راستی راز این همه سریال و فیلم در مورد عصیانگری نوجوانان سحرآمیز که اتفاقاً خانواده و جامعه هم آنها را طرد میکند در چیست؟
برای دستیابی به راز ساخت این ژانر سینمایی باید دید نتیجه و اثر اینگونه فیلمها در مخاطب خودش که نوجوانان یا همان تینیجر ها هستند چیست
در خوشبینانهترین حالت آثاری همچون سریال ونزدی تلاش میکنند اعتماد به نفس نوجوانان فراموش شده از طرف والدین را تقویت کند
ولی نگاه خوشبینانه وقتی به ماجراهایی پر از عصیانگری و آشوب آفرینی و آتشسوزی ختم می شود تبدیل به یک علامت سوال بدبینانه میشود که ایجاد اعتماد به نفس به چه قیمتی و برای چه هدفی؟
اصولاً مخاطب سینما با شخصیتهای آن همذات پنداری می کند یا همسان سازی مینماید
علی الخصوص سینمایی که شخصیت های متنوع داستانش را بر اساس تمام تیپ های روانشناسی چیده باشد حتماً مخاطبان بیشتری را به افراد ماجراهایش متصل و همدل می کند
لذا مخاطب نوجوان سریال ونزدی با هر تیپ شخصیتی که باشد حتماً با یکی از کاراکترهای عصیانگر سریال همدل می شود
یقیناً همدلی با شخصیتهای داستانی که همگی آشوبگر هستند مخاطب را متمایل به آشوبگری و عصیان می کند
حال به واقعیت دنیا برگردیم و نگاهی بیانذازیم به کشور خودمان ایران و آشوب هایی که توسط بخش کوچکی از نوجوانان به مرحله اجرا رسید
و این اجراهای خیابانی و این آتش افروزی ها پیشزمینهای داشت مرکب از فضاسازی های ذهنی چندین ساله توسط همین سریال ها و فیلم ها
این زمینه های ایجاد شده اولاً ذهنیت نوجوان را نسبت به خودش بسیار ایده آل و در حد صاحب قدرت های جادویی مسموم کرده بود و ثانیاً به او تلقین میکرد که از جانب نسل قبلی طرد شده است
خیلی قبل تر از سریال ونزدی سری فیلم های هری پاتر مخاطب خود را از نوجوانان انتخاب کرده بودند و در ذهنیت آنان بدست آوردن قدرت های ماورایی یا جادویی را کاری ممکن و دست یافتنی جلوه داده بودند
حال چرا نوجوانان؟
چون در این سن احساسات بر عقلانیت غلبه میکند و سینما و تصویر نیز برترین امتیازش نفوذ به لایه های احساسی و غیر عقلانی است
چه آنکه این سینما خود را با موسیقی و افکت های قدرتمند صوتی مسلح کرده باشد
پس سینمای پر احساس در ژانر ترکیبی جادوگری و عصیان از نوجوانان کشورهای مختلف ربات های بدون اندیشه و احساساتی میسازد
همچنانکه گاهی آنها را به صورت دسته جمعی در قالب گله های داعشی روانه خیابان های جامعه شهری تمدن سوریه و عراق می کند
و گاهی آنان را به صورت فردی در خیابان های تهران و شهرهای ایران سوار بر اسب وحشی احساسات دچار عصیانگری و آتش سوزی می کند
راه حل و ضدحمله ی این دسیسه شیطان بزرگ فقط یک چیز است و آن کم کردن فاصله بین نسلی بوسیله دوستی و تعامل با نوجوانان است
#تحلیل_فیلم
#نقد_فیلم
#سریال_ونزدی
#هری_پاتر
#تیپ_شناسی
#اغتشاشات
پست (عصیانگری نوجوانانه) را از وبلاگ (تحلیل استراتژیک سینما) در بلاگیکس بررسی کنید
https://tahlilecinema.blogix.ir/post/11