🔰تخت گاز خودرو در جاده تسلسل قیمت بازار و کارخانه
در هفته ای که گذشت شاهد افزایش ۳۰ و ۲۵ درصدی محصولات خودروسازها بودیم. سیاست گذاران و تولید کنندگان صنعت خودرو در یک دهه گذشته معتقند، قیمت های جدید متناسب با افزایش هزینههای خودروسازان بالا نرفته و و لذا برای خروج از زیان دهی شرکت و ثبات در قیمت خودرو، باید نرخ تولید محصول را به بازار نزدیک کرد.
یک سوال مهم اینکه تسلسل قیمت کارخانه و بازار کی به پایان می رسد و راهکار اساسی در ایجاد ثبات در بازار خودرو چیست؟
۱_ایده نزدیک کردن قیمت کارخانه به بازار علارغم اینکه چندین سال است بر شیوه نرخ گذاری خودرو سایه انداخته، نه تنها نتوانسته اهداف طرفدارانش را( ثبات در قیمت ها) محقق سازد بلکه فاصله بازار و کارخانه را هر روز بیشتر نموده است. چه اینکه در همین افزایش فعلی نرخ محصولات خودروسازها، شاهد بالاتر رفتن قیمت بازاری خودروها بودیم. پس راهکار ثبات در بازار خودرو، تمرکز بر تسلسل قیمت کارخانه از بازار نیست.
۲_در بخش تولید، صنعت خودرو همچون کل اقتصاد در ایران از فشار هزینه رنج می برد. در واقع فشار هزینه مواد اولیه تولید باعث شده تا کارخانه میزان تولید خود را کاهش دهد چرا که نمی تواند در سطح رقابتی و سود دهی مناسب تولید نماید. این مسئله عمیقا به سازوکار قیمت گذاری مواد اولیه بر می گردد که ضرورت اصلاح در این سازوکار کاملا مشهود است. وقتی نرخ ارز مرتبا با شوک مواجه است، طبیعتا این شوک در همه اقتصاد، به صورت تورم تخلیه می شود. کاهش هزینه نهایی از طریق کنترل نرخ مواد اولیه در کنار افزایش بهرهوری باید در دستور کار وزارت صمت باشد.
۳_در بخش توزیع ، آنچه عامل تشدید شکاف قیمت کارخانه و بازار شده، وجود فساد و عدم شفافیت در شیوه فروش و واگذاری محصولات خودروسازها می باشد که باید رفع شود. در همین بخش، عوامل متعددی باعث شده تا در سایه نبود نظارت و کنترل موثر دولت بر شبکه فروش و نقل و انتقال خودرو، تقاضای سفته بازی در بازار شکل گیرد. برای مثال وجود برخی نمایندگی های فروش بی ضابطه که دارای رانت هستند در کنار دلالان و سوداگرانی که با معاملات متعدد در بازار به افزایش قیمت ها دامن می زنند، باعث تشدید تقاضای غیر واقعی شده است.
۴_در بخش مصرف، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای گردیده و ضمن تقویت بازار های نامولد، به رقیبی قدرتمتد برای بخش تولید تبدیل گردیده است. وجود تورم و میل به ذخیره ارزش پول در میان مصرف کنندگان در سایه عدم اجرای دقیق مالیات بر سوداگری باعث شده تا تقاضای واقعی به چندین برابر افزایش یابد و عملا بالای ۶۰درصد بازار تقاضای کاذب باشد. در اینجا، راه حل اجرای دقیق قوانین مالیات بر سوداگری و نظارت کامل بر خرید و فروش خودرو می باشد.
@tahlileghtesadi
در کشوری غیرصنعتی با صادرات کالاهای پایین ، این حجم از تولید بدهی توسط #بانک های خصوصی برای چیست؟ ناف بانکداری خصوصی در ایران به چاپ پول بسته شده. از سفته بازی در بازار ملک و #سهام تا خلق پول. مگر کعبه آمالتان #اقتصاد آمریکا نیست، پس چرا بساط اینها را جمع نمی کنید؟
@tahlileghtesadi
بزرگترین صادرکنندگان کالا در جهان.
🔹مجموع تجارت خارجی ایران در سال ١۴٠٢(نفتی و غیر نفتی) حدود ١۵٠ میلیارد دلار معادل ۴۶ درصد تحارت کالایی عربستان، ٣٠ درصد امارات و ۵٨ درصد ترکیه بوده است./ TMSC
@tahlileghtesadi
به نمودار بالا نگاه بفرمایید. یک تحلیل ناقص از تاثیر بنزین در رفاه دهک های جامعه، که از قضا زیربنای برخی تصمیمات دولت می باشد، مقایسه دهک های جامعه در میزان مصرف این سوخت است. این نوع تحلیل، گرای نادرست از تاثیر یارانه بنزین در رفاه جامعه است و سیاستگذار را از طریق همین نوع تحلیل وادار به اتخاذ تصمیمات غیر منطقی می نماید.
برای درک بهتر موضوع، به تصویر شماره دو نگاه کنید. یعنی سهم بنزین در درآمد و سبد خانوارها در جامعه. چنانچه مشاهده می فرمایید، اگرچه دهک های پایین جامعه، خودروی کمتری دارند و لذا بنزین کمتری هم مصرف می کنند اما سهم انرژی در درآمد و تامین رفاه آنها بسیار بیشتری از دهک های بالای جامعه می باشد. لذا بدیهی است که افزایش بنزین بدون پیش نیازها، بیشترین فشار تورمی و رفاهی را بر دهک های پایین جامعه وارد می کند.
منظور از پیش نیاز این است که هرگونه تصمیم برای تغییر در نرخ بنزین به گونه ای باشد که کمترین فشار تورمی بر دهک های پایین جامعه تحمیل گردد.
@tahlileghtesadi
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
معاون وزیر نفت: سال قبل ۲۵۰ و امسال نزدیک به ۳۰۰میلیون متر مکعب (۲۸۰ میلیون) ناترازی گاز داریم. سوا
🎥 سلیمی، نمایندهٔ تهران:
با گزارش وزرا مشخص شد که قطع برق بهخاطر کوتاهی در ذخیرهکردن بوده است.
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔴اگر می خواهید با پیچیدگی قاچاق سوخت در پالایشگاهها آشنا شوید، این کلیپ را ببینید. @tahlileghtesad
🎥 قالیباف رییس قوه مقننه کشور:
روزانه ۳۰ میلیون لیتر فرآورده از کشور قاچاق میشود. امروز واردکننده و تولیدکنندۀ فرآوردههای نفتی در کشور دولت است. تردید نکنید این قاچاق سازماندهی شده است.
🔹با اطلاع میگویم، مراکز تولید و مصرفکنندههای اصلی اولین تهیهکنندههای این قاچاق هستند.
_________________
پینوشت:
سران سه قوه "با اطلاع" می گویند قاچاق سازماندهی شده و از مبادی دولتی است.
اکنون سوال این است که چرا نمی شود جلوی قاچاق را گرفت؟ پاسخ: مقررات زائد، تودرتوی نهادی و در یک کلام، اقتصاد دولتی.
@tahlileghtesadi
از خوشبختی های ترامپ و بدبختی های اتحادیه اروپا این است که اروپای دیروز (۲۰۱۶) فقط از حیث امنیتی به کاخ سفید وابسته بود؛ اما اروپای امروز( بعد از جنگ اوکراین) نه تنها از حیث امنیتی بلکه از حیث اقتصادی و انرژی نیز وابسته به آمریکا است.
@tahlileghtesadi
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
وزیر صمت: تلاش میکنیم تا نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شود! ______________________ سال قبل پیش
چنانچه پیش بینی کرده بودیم، شاهد رشد شاخص بورس هستیم.
اما این همه ماجرا نیست. ماه های آینده، ماه های سختی خواهد بود و تاثیر افزایش دلار ، آزادسازی برخی قیمتها و کسری بودجه بر تورم و معیشت مردم، دیده خواهد شد.
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
چنانچه پیش بینی کرده بودیم، شاهد رشد شاخص بورس هستیم. اما این همه ماجرا نیست. ماه های آینده، ماه های
رشد فعلی بازار سرمایه محصول رشد اسمی شرکتها می باشد نه رشد حقیقی. یعنی سودهای حاصله، محصول رشد قیمت نهایی و افزایش نرخ دلار است نه رشد میزان تولید.
از این منظر چنین صعودهایی، سقوط های سختی نیز در پیش خواهد داشت.
ترازسال مالی بانک ملی ایران، درخصوص پرداخت تسهیلات به کارکنان خود را درسال مالی۱۴۰۲را ببینید.
◀️هرکارمند بانک ملی دراین سال ۸۷۹میلیون تومان از بانک ملی وام دریافت کرده است.
🔶این در حالی است که محدودیت منابع بانکی، به عنوان دلیلی برای نپرداختن تسهیلات اجتماعی مطرح میشود. اما محاسبات نشان میدهد کل منابع مورد نیاز برای وام ازدواج و فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰۰ همت و مجموع منابع قرضالحسنه در دسترس نظام بانکی برای پرداخت این تسهیلات در سال جاری حدود ۹۵۰ همت می باشد.
@tahlileghtesadi
فاجعه بودجه نویسی در ایران
گزارش تفریغ بودجه، از دو منظر برای اقتصاد کشور، نمایشی بزرگ از فاجعه ی بودجه نویسی و هدر رفت منابع کشور است.
*جایگاه راهبردی گزارش:
گزارش تفریغ بودجه باید چشم انداز حل و فصل کاستی ها، نواقص و معایب چالش های کشور باشد تا بدین وسیله هر ساله بخشی از مشکلات ساختاری بودجه نویسی و در نتیجه ضعف های اقتصادی مرتفع شوند. ولکن انگار که گزارش تفریغی وجود دارد! دولت ها و قوه مقننه بدون تمرکز بر گزارش تفریغ اقدام به بودجه نویسی می کنند و لذا هر ساله چالش های موجود نه تنها کاهشی نیست بلکه وسعت بیشتری نیز می یابند. جالب اینجا است که در اکثر موارد، بودجه سال آینده قبل از ارسال گزارش تفریغ سال قبل نوشته می شود!!!..
*محتوای گزارش تفریغ:
فاجعه بالاتر، بندها و نوشته های درون گزارش است که انصافا قلب انسان را به درد می آورد!. بر اساس گزارش تفریغ بودجه۱۴۰۲، بیش از یک سوم قانون بودجه اجرا نشده است. میانگین عدم اجرای درست بودجه در سال های اخیر بین سی تا چهل درصد می باشد. برای مثال بر اساس گزارش تفریغ سال گذشته: تعداد شرکت های زیان ده، ۱۳۴ شرکت با ۳۵۴ همت زیان شناسایی شده اما در قانون بو جه فقط نام ۱۷ شرکت آمده است. قابل توجه اینکه در گزارش آمده که ۸۰ درصد زیان شرکتها مربوط به ۶ شرکت شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان هدفمندسازی یارانهها، سازمان بیمه سلامت ایران، شرکت مادر تخصصی است. یا اینکه بر اساس گزارش تفریغ، در سال ۱۴۰۲، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کمبود منابع و از آن طرف قریب به صد هزار میلیارد افزایش هزینه پیدا کرده است.
🔚اکنون سوال مهم اینکه اگر گزارش تفریغ بودجه در جایگاه خود قرار نگرفته، پس چرا این همه دستگاه عریض و طویل دور هم جمع شده اند، منابعی هزینه می کنند و در نهایت گزارشی که تهیه می شود، جز برای رسانه ها، هیج کارایی در چارجوب فلسفه بودجه نویسی ندارد؟!
@tahlileghtesadi