سلام علیکم و خدا قوت
من هم در مدرسه خاص درس خواندم و هم الان معلم هستم.
درسته که یکدست بودن دانش آموزان باعث میشه مطالب سطح بالاتری گفته بشه اما استرسی که کنارش هست، سوهان روح میشه و باز عملکرد رو پایین میاره.
وقتی هم معلم باشی و سر کلاس دانشآموزای با استعداد بری، متوجه میشی که اونا خودشون رو از اونچه هستن، بالاتر تصور میکنن و عملا معلم باید وقت زیادی بذاره تا دید بچهها رو درست کنه.
البته وقتی سر کلاس با دانشآموزای با سطوح مختلف هم هستم، متاسفانه صرف حضور دانشآموز ضعیف در کنار دانشآموز قوی باعث تلاش فرد ضعیفتر نمیشه.
نکته دیگه هم اینکه متاسفانه سطحبندی دانشآموزا در کشور ما به سمتی پیش رفته که مدارس سطح بالاتر شده مدارس مرفهین...!
در مجموع به نظرم همون آموزش دولتی و یکدست مزایای بیشتری داره
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑🏫👩🏫هر روز کلاس درس، یه تجربه تازهست. اونجا که باید بین نیازهای مختلف بچهها، جایی برای یادگیری پیدا کنیم.
توی این ویدئو از زبان یه معلم، میشنویم که چطور با نگاه متفاوت به تفاوتها، میشه فضای کلاس رو مدیریت کرد و هر دانشآموز رو به شیوهی خاص خودش با اهداف و برنامه آموزشی همراه کرد...
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast
سلام وقت بخیر
من ششم دبستان بودم معلم اومد بچهها رو تفکیک کرد و اسمشونو رو تابلواعلانات نوشت،حقیقتا دوست داشتم به سطح خیلی خوب برسم اما انگاری از سالهای قبل تو ذهنم قبولونده بودن من درسم خوب نیست و به این سطح نمیرسم ...
تا اینکه معلمم منو صدا زد گفت اگر یکم تلاش کنی به سطح اینا میرسی.
اینکه معلمم به من توجه کرد منی که به شدت اعتماد به نفسم پایین بود، این حرف رو به من زدن شوکه شدم و کم کم داشتم خودمو باور میکردم
همین حرف اینقدر در من تاثیر داشت که توی متوسطه اول، همیشه جزء ۵نفر برتر کلاس بودم
اینکه ماهیانه نفرات برتر رو میگفتن هم خیلی توی باور من تاثیر داشت که منم میتونم جزءشون باشم و تلاشمو بیشتر میکردم.
اما اینکه موافق باشم یا مخالف
حقیقتا فقط یه سطحبندی خالی جواب نمیده!
سال چهارم و پنجم و سالهای قبلش هم این سطحبندیا بود اما من به گروهی تعلق داشتم که بهش اصلا توجه نمیشد! به این باور رسیده بودم که من هیچ وقت به سطح عالیها نمیرسم، اعتماد به نفسم به شدت پایین بود و حتی میترسیدم با معلمم حرف بزنم و همیشه میز اخر میشستم که معلما من و نبینن!
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
سلام
در رابطه با تفکیک بچههای مدارس خاص میخواستم نظرم و بگم.
من خودم حدود ۱۵ سال پیش در مدرسه فرزانگان که یک مدرسه دولتی برای بچههای به اصطلاح تیزهوش بود درس خوندم. برای شهرستان ما که تقریبا ۵۰۰هزار نفر جمعیت داره برای دو کلاس در مجموع ۵۰ نفر در هر پایه تحصیل میکردند.
مقطع راهنمایی سطح تدریس معلم.ها خیلی مناسب بود و ما کتابهایی علاوه بر کتابهای به قول ما وزارتی داشتیم و آموزشهای کتابهای وزراتی خیلی برای من کسلکننده بود ولی اشتیاق زیادی برای کتاب های جذاب و علمیتر سمپاد داشتم و درسم خیلی خوب بود.
در دوره ما به صورت ناگهانی برای ورود به دبیرستان ظرفیت را از ۵۰ به ۱۵۰ نفر رسوندند که در نتیجه با بچههای مدارس دیگهی شهر وارد دبیرستان شدیم این مسئله باعث شد سطح کلاسها به شدت افت کنه و حتی بعضی خانوادهها برای اعتراض به سنگین بودن دروس و فشار آوردن به معلمها به مدرسه اومدند. پایین اومدن سطح کلاسها باعث بیانگیزگی و افت تحصیلیم شد چون واقعا درسها دیگه جذابیتی برای من نداشتن و معدلم خیلی پایین اومد. افت تحصیلیم تا جایی ادامه داشت که بالاخره سال دوم با کلاسهای المپیاد آشنا شدم و تونستم یک چیز ارزشمند برای وقت گذاشتن و درس خوندن پیدا کنم. کم کم انگیزهام بیشتر شد و در درسهای دیگه هم پیشرفت کردم گرچه نتونستم مدال المپیاد بیارم ولی هدفم رو داخل زندگی پیدا کردم و الان از نظر خودم به موفقیت دلخواه تحصیلیم رسیدم.
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
سلام
من دوران تحصیلم اگر شاگرد اول نبودم، دیگه دوم بودم حتما
همیشه هم عکسم روی برد نفرات برتر مدرسه بود.
خیلی از اوقات چند نفرمون رو جدا میکردن که مثلا بریم کلاس المپیاد، بریم یه برنامه خاص تو آموزش پرورش منطقه یا...
الان دارم میگم که بزرگتر شدم:
اگر این جدا کردن با روش درست و فرهنگ سازی درست از قبلش نباشه، به پشیزی نمیارزد.
- اولا: جوگیر میشیدیم پیش خودمون که واااای ، من خیلی خاصم
- ثانیا: وقتی میدیدیم که تهش اتفاق خاصی نیفتاد، جز حس بد گرفتن هیچی نداشت.
- ثالثا: چقدر بچههای دیگه که قطعا و مطمئنا از خود من با استعدادتر بودن، انگیزههاشون از مدرسه اومدن داغون میشد.
از همینجا به همهی معلما و مدیرا و هرکسی که تصمیمگیرندهست میگم:
جان عزیزترینهاتون عقلتون به چشمتون نباشه! اونی که نمرهش تو یه درسی خوب شده، لزوما خیلی خاص نیست...
ما دانشآموزا همهمون بمب استعداد بودیم، ولی شما نتونستید کشفمون کنید!
حیف!
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
🔴هر دانشآموز یک کتاب منحصربهفرد!
یادم میآید در شورای دبیرستانی، مکرر این نکته را به دوستان یادآوری میکردم که هر یک از دانشآموزان که در کلاس شما هستند یک کتاب تازه نوشتهشدهاند آن هم نسخه منحصربهفرد. شما که به کتابفروشی میروید، کتابهای متنوعی میبینید و ممکن است از هر کتابی صدها یا هزارها نسخه چاپ شده و در دسترس باشد، ولی شما از هر کتابی اگر یک نسخهاش را مطالعه کنید مثل این است که همه آن نسخهها را مطالعه کرده باشید، چون همه یکسانند. هیچ فرقی با هم ندارد. ولی در مورد انسان اینطور نیست. هر انسانی یک کتاب است که از او فقط یک نسخه تهیه شده، مطالعه این یک نسخه و این یک کتاب، شما را از مطالعه دقیق علمی انسان دیگر که کتاب دیگری است بینیاز نمیکند.
خوب دوستان! راستش را بگویید شما در دوره معلمیتان چقدر قیاس به کار بردهاید؟ در کار مربی بودنتان چهقدر قیاس به کار بردهاید؟ بگویید، با خودتان بگویید اگر از شما بپرسند چرا به این دانشآموز پرخاش کردید؟ پاسخ شما این نیست که: ای آقا شما که نمیدانید که، در کار معلمی که وارد نیستید. ما صدتا از این بچهها را زیر دست گذراندهایم، ما میدانیم علاج اینها پرخاش است، پرخاش، پرخاش.
اگر بپرسند آقا! چرا با آن بچه این قدر نرم صحبت کردید، لوسش کردید و نوازش بیش از حد کردید؟ باز پاسخ شما این نیست که آقاً شما وارد نیستید ما خیلی تجربه داریم، ما با صد تا از این بچهها روبهرو بودهایم. تنها راه تربیت آنها نوازش است و نوازش، نوازش.
متاسفم! آقای عزیز و خانم عزیز! هر یک از این بچهها که در یک کلاس با ایشان سروکار دارید، یک کتاب تازهنوشته هستند، مطالعه کنید این کتاب را، آن هم عجیب کتابی، کتاب تازه نوشتهای که روزبهروز بر صفحات جدیدش افزوده میشود. زیرا شخصیت انسان دینامیک و پویا و متحرک است کسی که با این کتاب سروکار دارد اگر بخواهد آگاهانه با او روبهرو بشود باید دائماً در حال مطالعه باشد.
📚 سیدمحمدحسینیبهشتی، جاودانه تاریخ (گفتارها۲)، ص۱۴۹-۱۵۱
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرصت کردید قسمت اول داستان توران میرهادی و مدرسه فرهاد رو گوش بدید؟
انشالله قسمت دوم هم فردا منتشر میشه
منتظر انتشارش باشید...🌹👋
@takhtesiah_podcast
episode10.mp3
82.3M
اپیزود دهم هم منتشر شد...🥳🎉
توی #اپیزود_دهم، دوباره به داستان توران میرهادی و مدرسه فرهاد برمیگردیم.
در قسمت دوم، به تأثیرات عمیق روشهای نوآورانهی آموزشی و دیدگاههای تربیتی توران خانم میپردازیم و چالشهایی که در مسیر تحقق ایدههای بزرگش با اونها مواجه شد رو بررسی میکنیم.
از طریق لینک زیر میتونید تختهسیاه رو حمایت کنید:
لینک حمایت مالی از تختهسیاه
اگر محصول یا مجموعهای دارید که مایلید برند اون توی رسانهها و اپیزودهای تخته سیاه دیده و شنیده بشه، از لینک زیر درخواست خودتون رو با ما درمیون بذارید👇
لینک درخواست اسپانسر شدن
#اپیزود_دهم رو توی کستباکس بشنوید👇
لینک کستباکس
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکر میکنید برای انتخاب معلمها چه معیارهایی اهمیت داره؟ تحصیلات؟ یا شاید چیزهای دیگهای مثل تجربه و...🤔
حالا که بحث آزمونهای استخدامی معلما داغه، توران خانم یه نگاه متفاوت به این موضوع داره که ممکنه براتون جالب باشه.
نظر شما چیه؟
معیار اصلی انتخاب و استخدام یک معلم خوب از نگاه شما چی هستش 👇
@takhtesiahadmin
📌 این بخشی از کتاب جستجو در راهها و روشهای تربیت هست که در #اپیزود_دهم پادکست "تخته سیاه" راجع بهش صحبت کردیم
برای شنیدن کامل این اپیزود، به کستباکس سر بزنید:
لینک کست باکس
@takhtesiah_podcast
پادکست تخته سیاه
فکر میکنید برای انتخاب معلمها چه معیارهایی اهمیت داره؟ تحصیلات؟ یا شاید چیزهای دیگهای مثل تجربه و
معلم خوب، معلمی هست که دوست داشته باشه معلم باشه
راستش برای کار با بچهها، تو هرپستی، تجربه زمانی مفید هست و به کار میاد که معلم از بودن کنار بچهها لذت ببره
گاهی یه معلم کم سابقه و علاقمند با تلاشی که میکنه، کلاس موفقتری داره و دانشآموزانش بهتر و بیشتر یاد میگیرن
اما گاهی یه معلم با سابقه که به کار با بچهها علاقمند نیست، کمکیفیتترین کلاس رو داره، کلاسی که دانشآموزانش از بودن در اون کلاس لذت نمیبرن و بدتر اینکه مشکلاتی ایجاد میکنند که باعث خستگی خود معلم و کادر میشه و کار برای اون معلم سخت و پیچیده میشه
این تجربهی تقریبا دوازده سیزده سال کار من هست که در این مدت بهش رسیدم و ممکنه همکارانم، نظر متفاوتی داشته باشند...
#پیام_مخاطب
#استخدام_معلم
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، برای معلمی در مقاطع مختلف تحصیلی فنلاند، تواناییها و مدارک متفاوتی مورد نیاز است. برای مثال، معلمان مهدکودک باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشند، در حالی که برای مقاطع بالاتر، داشتن فوق لیسانس یا حتی مدارک دکتری ضروری است.
طبق قوانین آموزش و پرورش فنلاند، اخذ مدرک کارشناسی ارشد برای معلمی حدود ۵ تا ۷ سال زمان میبرد. نکته جالب اینکه در فنلاند، هیچ مسیر جایگزینی برای کسب گواهینامه معلمی وجود ندارد و تنها مدرک دانشگاهی بهعنوان مجوز تدریس پذیرفته میشود.
📚برشی از کتاب درسهای فنلاندی؛ پاسی سالبرگ
#استخدام_معلم
#فنلاند
@takhtesiah_podcast
سلام و احترام
یه چیزی بگم در رابطه با بعضیها که دربهدر دنبال استخدام توی آموزش پرورش هستن
از اقوام نزدیک
فقط دنبال استخدام شدن و بعدم حقوق و مزایا، آخه بچهها چه گناهی دارن که همچین کسایی میخوان معلمشون بشن😔
این اتفاق هم متاسفانه می افته
ای کاش یه فیلتری بود که فقط اونایی که عاشق درس ومدرسه و تدریس بودن، میومدن برا استخدام و میشد اونا رو تشخیص داد
#پیام_مخاطب
#استخدام_معلم
پادکست تخته سیاه
سلام و احترام یه چیزی بگم در رابطه با بعضیها که دربهدر دنبال استخدام توی آموزش پرورش هستن از اقو
سلام
بله، این غلطه که کسی صرفاً به خاطر حقوق و مزایا معلم شده باشه ولی این نکات رو هم لحاظ کنید که:
اولا حقوق و مزایای شغل معلمی چیز دندونگیری نیست
ثانیاً این حق طبیعی هرکسی هست که توقع داشته باشه تا در قبال خدمتی که ارائه میده، حقوق و مزایای متناسب اون خدمت رو هم دریافت کنه
توی همین فنلاندی که ازش گفتید، معلمی به لحاظ مزایا و شاءن اجتماعی، جزو شغلهای ردهبالا و پر متقاضی هست و این باعث شده تا معلم به خاطر همین آرامش خاطر و همین امنیت اقتصادی، طوری کار کنه که آموزش توی این کشور پیشرفت کنه
خلاصه این که انگیزه کار با بچهها و دغدغه کار تربیتی داشتن، مهمه ولی دیگه از اون ور بوم نیوفتیم و اهمیت مسائل اقتصادی رو کتمان نکنیم...
#پیام_مخاطب
#استخدام_معلم
پادکست تخته سیاه
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، برای معلمی در مقاطع مختلف تحصیلی فنلاند، تواناییها و مدارک متف
راستی حالا که امروز از مدارس فنلاند و بخشی از مدل اونا در انتخاب و استخدام معلما صحبت شد، شاید خالی از لطف نباشه که بدونید توی #اپیزود_چهارم تختهسیاه با تکیه بر کتاب مانند فنلاند تدریس کنید، مفصلتر راجع به مدرسههای فنلاندی صحبت کردیم
📌اگر مایل باشید، میتونید #اپیزود_چهارم رو توی کستباکس بشنوید:
لینک کستباکس
#پادکست_تختهسیاه👇
@takhtesiah_podcast
پادکست تخته سیاه
معلم خوب، معلمی هست که دوست داشته باشه معلم باشه راستش برای کار با بچهها، تو هرپستی، تجربه زمانی مف
سلام و احترام
مطلب اخیرتون چیزی هست که من با گوشت و پوستم درکش کردم.
همکاری داشتیم با دکترای علومتربیتی،متنفر بود که بره سر کلاس، همکاری هم بود با دو سال سابقه با چنان عشقی میرفت کلاس که همهی دانشآموزان رو به وجد میآورد...
با لبخند زدن،فقط و فقط با لبخند زدن،حتی دانش آموزان پایه های دیگه هم دوستش داشتن
در حالی بود که من خبر داشتم همسرش بدون اینکه طلاقش بده ترکش کرده و دچار مشکلات مالی هست...
ولی عشق به دانش آموزان از چشمهاش میبارید.
#پیام_مخاطب
#استخدام_معلم
پادکست تخته سیاه
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، برای معلمی در مقاطع مختلف تحصیلی فنلاند، تواناییها و مدارک متف
با سلام و وقت بخیر
بنده یکی از کارشناسان اداری در حوزه آموزش و پرورش در یکی از شهرستانهای خراسان رضوی هستم
در رابطه با مطلبی که در رابطه با تخصص معلمان فنلاند گذاشتید مطلبی دارم. متاسفانه دو سه سالی هست که آموزش و پرورش داره بدترین سالهای استخدام رو سپری میکنه. خودمون میبینیم افرادی صرفا بخاطر سهمیه با ۴۵ سال سن و گاهی بالاتر با رشتههایی که کمترین میزان ارتباط با معلمی رو دارن برای معلمی ابتدایی استخدام میشن؛
در واقع کسی که رشته اش بر مبنای علاقه یا عدم توانایی و... یک چیز دیگه بوده این سالها صرفا برای جنبه اقتصادی برای استخدامی شرکت کرده و پذیرفته شده
واقعا آینده دانشآموزان در چنین وضعیتی نگران کنندهست...
#پیام_مخاطب
#استخدام_معلم
پادکست تخته سیاه
با سلام و وقت بخیر بنده یکی از کارشناسان اداری در حوزه آموزش و پرورش در یکی از شهرستانهای خراسان ر
سلام
بنده در استخدامی پارسال قبول شدم و واقعا از این تفکر پیام بالا بسیار ناراحت شدم
بنده کارشناسی ارشد زیست شناسی دارم، شاگرد اول دانشگاه در هر دو مقطع بودم، ده سال بعد از فارغ التحصیلی، بالاخره رشته ما رو آموزشوپرورش خواست و در استخدامی ۱۴۰۲ پذیرفته شدم.
طی این سالها با علاقه در مدارس غیر انتفاعی مشغول تدریس بودم.
خیلی از پذیرفتهشدگان پارسال که از رشتههای غیرمرتبط بودند از شاگرداولهای دانشگاه در زمان خود بودند و میانگین معدل این سری پذیرفتهشدگان از قول آقای صحرایی بالاترین معدل بود.
چرا از خودتون سوال نمیکنید چرا دانشآموزان ما در مسابقات تیمز و ... مقام بالایی در دنیا نداشتند؟!
من مطمئنم وجود معلمینی با پایه قوی در ریاضی و علوم پایه باعث میشه ایران در آینده از نظر مسابقات بینالمللی جایگاه قابل قبولی کسب کند.
تمام این سالها ما رو از شرکت در استخدامی محروم کردند بخاطر نداشتن رشته مرتبط و یکسری افراد در دانشگاه آزاد یک لیسانس آموزش ابتدایی گرفتند تا بتونن در استخدامی شرکت کنند.
ما نومعلمان یکسال دانشگاه فرهنگیان درس خوندیم، آزمون اصلح دادیم و هرروز هم ضمن خدمتهای مختلفی رو داریم میگذرانیم.
#پیام_مخاطب
#استخدام_معلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این معلم که آقای صفائی ازش صحبت میکنن، براساس چه معیارهایی قابل تشخیص هست و در دل چه فرآیندی میشه همچین معلمی رو پرورش داد؟
تا چه حد تجربه محیطی در پرورش همچین معلمی دخیل هست و تا چه حدی تحصیلات و علوم آکادمیک در این فرایند کمک میکند؟
نظرات خودتون رو با ما درمیون بذارید👇
@takhtesiahadmin
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast
با سلام
من هم از استخدامیهای ۱۴۰۲ هستم، آموزگاری ابتدایی.
آزمونی که از لحاظ رقابت و دشواری در حد کنکور هست بلکه سختتر و در مدت زمان کمتر.
بنده هم لیسانس شیمی دانشگاه الزهرا و هم فوقلیسانس علوم تربیتی گرایش مشاوره مدرسه از دانشگاه علامه دارم
بله، ما دو ترم دانشگاه فرهنگیان گذروندیم و آزمون اصلح دادیم و در گرما و سرما با این حجم ترافیک، در دورههای ضمن خدمت حضوری، شرکت کردیم در حالیکه مجبور بودیم فرزندانمون رو پیش اقوام و دوستان بگذاریم....
واقعا با این دشواری و اذیتهایی که اداره آپ سر راه معلمان میذاره، و البته والدینی که انتظار و توقعی غیرمنطقی از معلم دارند....باز هم من و همکارانم با جون و دل از اعماق قلبمون برای دانشآموزانمون تدریس میکنیم.....
واقعا این همه نامهربانی با استخدامیهای جدید منصفانه نیست
#پیام_مخاطب
#استخدام_معلم
آنچه در ادامه میاد، برشی از کتاب معلم ژاپنی به مثابه رهبر هستش که نویسنده، توی اون از آموزشهای لازم برای آماده شدن جهت معلمی در مدارس ژاپن میگه:
«از سال سوم دانشگاه، کلاسها بهطور جدی بر موضوعات کلیدی علوم تربیتی متمرکز شدند. دو سال اول دانشگاه را که پشت سر گذاشتم، تصمیم گرفتم دانش پایهایم در این زمینه را گسترش بدهم. آن سالها، کتابها و مقالات محقق برجستهای به نام سایتو کیهاکو بسیار مطرح بودند.
سایتو معتقد بود که کلاس درس جایی است که در آن، از طریق تعامل مداوم بین معلم و دانشآموز و همچنین بین خود دانشآموزان، باید مفاهیم جدیدی کشف و ایدههای تازهای خلق شوند. خواندن این مطالب اشتیاق مرا برای حضور عملی در کلاس درس دوچندان کرد، هرچند هنوز تصور دقیقی از نقش معلم در ذهنم نداشتم.
با شروع سال سوم، در دانشکده علوم تربیتی واحدهایی مانند روشهای تدریس، مدیریت و برنامهریزی آموزشی، تاریخ آموزش در ژاپن و غرب، جامعهشناسی علوم تربیتی، و فلسفه تربیت را انتخاب کردم...»
📌توی #اپیزود_دوم تختهسیاه مفصلتر راجع به این کتاب و نکاتش صحبت کردیم، اگر مایل باشید میتونید اپیزود دوم رو توی کستباکس بشنوید
#استخدام_معلم
#تربیت_معلم
#ژاپن
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در فنلاند، معلم شدن چیزی فراتر از انتخاب یک شغل ساده است؛ این یک هدف بزرگ و رقابتیه که تنها ۱۰٪ از متقاضیان بهش دست پیدا میکنند!
#پادکست_تختهسیاه👇
@takhtesiah_podcast
✍توران میرهادی:
ترس معمولا انسان و انسانیت را متزلزل می کند.
در محیطی که بر آن ترس و ناامنی حاکم است، تفاهم وجود ندارد.
در مرکز آموزشی که انواع ترسها حاکم است خصوصیات انسانی پرورش نمییابند.
این نکته را همه مربیان، معلمان، مدیران و تمام گردانندگان مراکز آموزشی خوب است بشناسند.
ترس و احتیاج برده بار میآورد.
به ظاهر بردگی لغو شده است. دیگر کسی را با طناب نمیکشند تا به کشتی سوار کنند و برای کار در مزرعه به آن سوی جهان ببرند ولی طنابهای نامرئی بردگی در همه سطوح از بیسوادان تا دانشمندان همچنان وجود دارند.
از سازندگان بمبهای اتمی و موشکها، بمبهای شیمیایی، بمبهای میکروبی و همه و همه سلاحها باید پرسید:
شما کیستید؟
چه شباهتی به انسان دارید؟
📌توی اپیزود نهم و دهم تختهسیاه خیلی مفصل راجع به مدرسه فرهاد و توران خانم صحبت کردیم، این دو اپیزود رو میتونید توی کستباکس بشنوید👇
لینک کستباکس
@takhtesiah_podcast
همه اپیزودهای تختهسیاه که تا حالا منتشر شده، اینجا در دسترس شماست. روی لینکها بزنید و گوش کنید👇
0️⃣نقشه راه پادکست تختهسیاه
1️⃣چرا دانشآموزان، مدرسه را دوست ندارند؟
2️⃣در مدارس ژاپنی چه میگذرد؟
3️⃣روایتی از رنج و امید کودکان جنگ
4️⃣آموزش بدون استرس
5️⃣تربیت سیاسی
6️⃣مدرسهای برای فردا
7️⃣دنیای اسرارآمیز سادبریولی
8️⃣فرسایش شغلی معلما
9️⃣قسمت اول داستان مدرسه فرهاد
🔟قسمت دوم داستان مدرسه فرهاد
راستی میتونید تختهسیاه رو توی کستباکس هم دنبال کنید👇
لینک کستباکس
برای حمایت از تختهسیاه، میتونید از لینک زیر استفاده کنید👇
حمایت از تختهسیاه
ممنون که همراه ما هستید. ❤️
#پادکست_تختهسیاه👇
@takhtesiah_podcast
May 11
🔴چقدر ترس بهعنوان یک ابزار آموزشی میتونه مؤثر باشه؟ وقتی میترسیم، چی یاد میگیریم و چطوری یاد میگیریم؟
خیلی از ما تجربههایی داریم که با جزئیات یادمون مونده: دعوا کردن، تهدید شدن یا داد و بیداد شنیدن از طرف خانواده، معلم یا رئیس. این خاطرات ترسناک تو ذهنمون حک شدن چون برای بقا لازمن؛ یادمون میمونه تا دیگه سراغ اون موقعیت نریم.
اما آیا این یعنی ترس میتونه روش خوبی برای یادگیری باشه؟ تحقیقات نشون میده که استفاده از ترس، چه برای بچهها و چه بزرگسالها، میتونه پیامدهای منفی بلندمدتی داشته باشه و حتی یادگیری واقعی رو سختتر کنه.
🔹ترس طوری طراحی شده که ما رو از خطرهای حال و آینده محافظت کنه. ولی اگه بچهها تو موقعیتهایی قرار بگیرن که ترس رو تجربه کنن، بهجای اینکه کنجکاوی کنن و چیزهای جدید رو کشف کنن، یاد میگیرن از تجربههای تازه فرار کنن.
🔹وقتی مغز بچهها بهطور مداوم در معرض ترس باشه، واکنشهاش به محیط اطراف تغییر میکنه و حالت آمادهباش پیدا میکنه. این حالت شاید تو موقعیتهای خطرناک خوب باشه، ولی برای محیطهای یادگیری مثل مدرسه، اصلاً سازگار نیست.
🔹در چنین شرایطی، بخشهای ابتدایی مغز (مثل مرکز کنترل استرس) فعالیت بخشهای مهمتر مثل قشر پیشپیشانی رو که مسئول تصمیمگیری منطقی و خلاقیته، محدود میکنه. این یعنی وقتی بچهها بترسن، توانایی تصمیمگیری درست، استفاده از دانش قبلی، و برنامهریزی براشون سختتر میشه.
🔹بله، ترس به ما یاد میده. ولی سؤال اینه: چی یاد میگیریم؟
تو موقعیتهای تهدیدآمیز، یاد میگیریم از چالشها فرار کنیم، قوانین رو بدون سؤال قبول کنیم، و خودمون رو محدود کنیم. ولی این نوع یادگیری واقعاً به رشد ما کمک میکنه؟
یادگیری و پیشرفت به محیطهایی امن نیاز داره، نه خانه، مدرسه یا محل کاری که توسط ترس اداره بشه.
------
میتونید نسخه کامل این مطلب رو از اینجا مطالعه کنید.
@takhtesiah_podcast