▪️ترس باعث كنترل و پرهيزكارى و خوددارى از كارهايى است كه محبوب را از دست مىگيرد و باعث آمادگى و سازندگى عواملى است كه به محبوب مىرساند...
▪️آنجا ترس باعث فرار و نيرنگ و خيانت و دروغ مىشود كه مداوم بوده و ترساننده يك بُعدى باشد و ترسانده شده، علاقهاى نداشته باشد و محبتى نديده باشد.
▪️لذا دستور است كه هنگام تهديد، يكى بترساند و ديگرى اين ترس را توجيه كند و اين عمل را توضيح دهد و كودك را از جرم خود آگاه كند و به او محبت نمايد.
و باز دستور است كه اگر ترس و كتك مفيد نيفتاد، از عامل ديگرى استفاده شود.
▪️خلاصه کتک و مجازات نباید به عنوان دل خنک باشد، بلکه بايد به عنوان ايجاد ترس و ايجاد يک عامل تربیتی باشد. لذا کتک زدن و مجازات، مطلوب نیست، بلكه كيفيت و چگونگى مجازات مورد نظر است.
▪️بايد صحنه...مجازات، رعبآور با حركات تند و فريادهاى بلند و زياد و حتى از دور باشد و بايد اين صحنه با شخص ديگرى كه او هم با صدايى كوتاه و ريز مسأله را توجيه مىكند و ترس را بيشتر مىنمايد همراه شود تا تأثير مطلوب به دست آيد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۰ و ۶۱
@takhtesiah_podcast
پادکست تخته سیاه
ترس در کلاس درس؛ بله یا نه؟ 🧐🤔 از چندتا معلم پرسیدم: «بچهها باید از معلمشون بترسن؟» جوابهاشون ب
سلام
من معلم پایه سوم هستم
سال گذشته کلاس خیلی شلوغی هم داشتم
اما هیچ وقت نترسوندمشون
کار ما فقط آموزش نیست
ما در حال تربیت بچهها هستیم
وقتی بچه رو بترسونی، تو موقعیتی که عامل این ترس نباشه، ممکنه به کارای به مراتب وحشتناکتر دست بزنه
باید فضایی رو فراهم کرد که بچهها خود واقعیشون رو نشون بدن و خود واقعیشون جامعهپذیر باشد
وگرنه اگر با ترس کودک رو جامعهپذیر کردی، در آینده، در جایی که ترس و زور نباشه، مطمئنا رفتارهای ضد قانون خواهد داشت...
#پیام_مخاطب
#ترس_از_معلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا به این فکر کردین که چرا بعضی مدارس برای حفظ نظم، ترس رو ضروری میدونن؟
اما واقعاً نظم و انضباط یعنی چی؟ و این مفاهیم چه نسبتی با آزادی و انسانیت دارن؟
آنچه میشنوید، برشی از #اپیزود_دهم تخته سیاه هست.
برای شنیدن کامل این اپیزود، میتونین به کستباکس سر بزنین:
لینک کستباکس
#پادکست_تختهسیاه👇
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴روز جهانی کودکی!
در جنگ جهانی غزه(!) ۱۷۵۰۰ کودک فلسطینی از ابتدای جنگ به شهادت رسیدهاند.
۲۱۱ نوزاد در طول جنگ به دنیا آمده و شهید شدهاند.
۸۲۵ کودک در حالی که اولین سال زندگی خود را تکمیل نکردهاند شهید شدهاند.
🔗پ.ن: روز جهانی کودک، ۳۰ آبان بود. مدافعان جهانی حقوق بشر و حقوق کودک در این یک سال کجایند؟!
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مدرسه، تنها امید برای ترویج مطالعه...
اگر بپذیریم که جامعه در مقابل کودک مسئول است تا بار دانش و فرهنگ را به او منتقل کند و قبول کنیم که مطالعه یکی از راههای این مبادله است، آن وقت میبینیم که یکی از نهادهای اجتماعی موظف است که این مسئولیت را به عهده گیرد.
اما کدام یک؟؟
خانواده!؟ خانواده که نمی تواند چون در آنجا آن قدر مسئله حل نشده وجود دارد که این یکی در مقابل آنها وزنی ندارد.
اجتماع!؟ اجتماع هم که وظیفه مشخصی در مورد کودکان ندارد. پس تنها جایی که باقی میماند تا عادت به مطالعه را بوجود آورد، مدرسه است.
در میان مدرسهها هم فراوان هستند آنهایی که نوعی انبار کتاب و گنجه دارند اما وظیفهای برای خود قائل نیستند. اگر کودکی بیاید و کتابی بخواهد به او میدهند و دیگر هیچ کوششی برای ترغیب و تشویق کودک انجام نمی دهند.
📚"برشی از کتاب کتابخانه آموزشگاهی؛ توران میرهادی"
....
🔗پ.ن: ویدئو، برشی است از صحبتهای خانم نوشآفرین انصاری در برنامه شوکران.
نسخه کامل این قسمت رو میتونید اینجا تماشا کنید
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast
معاون آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش در مورد #فقر_یادگیری در مدرسه صحبت کرده و گفته:
۴۰ درصد دانشآموزان فقر یادگیری دارند، یعنی دانشآموزان با وجود حضور در مدرسه مهارتهای پایه سواد را به درستی کسب نمیکنند این مهارتها شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و سخن گفتن است.
👈 در جلسهای که در شیراز با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان داشتیم در مورد #یادگیری صحبت کردیم. اونجا آقای کثیری هرم یادگیری بنجامین بلوم را بسیار مختصر توضیح دادن و با تقسیمبندی مخاطبین بر اساس نوع یادگیریشون، مدلی برای تعمیق یادگیری عرضه کردن.
#پادکست_تختهسیاه 👇👇
@takhtesiah_podcast
پادکست تخته سیاه
معاون آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش در مورد #فقر_یادگیری در مدرسه صحبت کرده و گفته: ۴۰ درصد
میکروپادکست سوم.mp3
11.74M
تا حالا اسم بنجامین بلوم به گوشتون خورده؟🤔
یکی از مهمترین روانشناسان تربیتی که نظراتش درباره یادگیری عمیق، میتونه برای معلما و والدین خیلی جذاب باشه.
توی این میکروپادکست، از هرم یادگیری معروفش صحبت کردیم و نگاهی ویژه به مراحل تعمیق یادگیری انداختیم
#میکرو_پادکست
#قسمت_سوم
@takhtesiah_podcast
توران خانم:
ببینید عقیدۀ من طوری است که اصلاً و ابداً به ارث و میراث نگاه نمیکنم، یعنی روی چنین مالی اصلاً حساب نمیکنم!
پدر چند تا خانه باقی گذاشت.
مثلاً الان مدرسهای هست که برادرم تلاش میکند تا بین ورثه تقسیم شود.
یعنی بعد از این همه سال دنبال این چیزها نبودیم.
حدود دو سال پیش موفق شدیم خانهای را در خیابان فلاح از املاک پدری سر و سامان بدهیم و بفروشیم.
سهم من رفت برای شورا و فرهنگنامه، به نام مادرم. تمام!
میبینید؟ من به ارث اعتقاد ندارم، اعتقاد دارم به تلاش هر فرد.
در خانواده هم همه این را میدانند که فلانی ارث و میراثی نیست.
ارث و میراث باید برود برای کارهای عمومی.
البته میتوانم بگویم این مسئله را مدیون محیطی هستم که همۀ ما در آن بزرگ شدیم، درس خواندیم و کار کردیم.
همۀ اینها به ما یاد میداد که از زور بازویمان استفاده کنیم.
هر کاری را با زور بازوی خودمان میکردیم.
حالا به بعضیها که بعضی وقتها غرغر میکنند، میگویم که ببینید، ما اول فقط در یک اتاق در گوشۀ مدرسه زندگی میکردیم.
📚کتاب مادر،همسر،مربی
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast
پادکست تخته سیاه
توران خانم: ببینید عقیدۀ من طوری است که اصلاً و ابداً به ارث و میراث نگاه نمیکنم، یعنی روی چنین م
💡تا کجا پای دغدغههامون وایمیستیم؟
توی دنیایی که خیلیا ادای دغدغهمندی رو درمیارن و باهاش کاسبی میکنن، این خیلی خاصه که یکی بدون هیچ چشمداشتی، از جیب خودش برای رشد بچهها خرج کنه.
این وسط اما یه سوال به ذهن میاد، یه سوال برای همۀ ما، چه معلم و مدیر مدرسه باشیم، چه پدر و مادری که دلمون میخواد بچههامون پیشرفت کنن و فراتر از اون، ایرانمون رشد کنه:
واقعاً چقدر حاضریم پای دغدغههامون وایستیم؟
چقدر از داشتههامون برای رسیدن به اون چیزی که بهش باور داریم مایه میذاریم؟
📌توی اپیزودهای ۹ و ۱۰ تختهسیاه حسابی درباره توران میرهادی و مدرسۀ فرهاد حرف زدیم. اگه دوست داشته باشید، میتونید این دوتا اپیزود رو توی کستباکس گوش بدید.
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرم یادگیری بلوم، مثل یه نقشه راهه برای عمیقتر شدن یادگیری🧠📜
از حفظ کردن ساده تا جایی که دانشآموز میتونه خلاقیت به خرج بده
توی قسمت اول این ویدئو از اولین پلهها، یعنی یادآوری و فهمیدن شروع کردیم.
منتظر قسمت دوم باشید...
#بنجامین_بلوم
#هرم_یادگیری
#قسمت_اول
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در #قسمت_دوم، از فهمیدن فراتر میریم و وارد مرحله استفاده میشیم، جایی که دانش، وارد دنیای واقعی میشه.
بعدش میرسیم به ...
حتماً وقت بذارید و ویدئو رو تماشا کنید😉
راستی هنوز یه قسمت دیگه باقی مونده
منتظر قسمت سوم باشید...🌹
#بنحامین_بلوم
#هرم_یادگیری
#قسمت_دوم
@takhtesiah_podcast
🔴 کلاسهای ۴۵ نفره خیلی هم خوب است!
چند روز قبل #رییسجمهور در دیدار با جامعه پزشکان! گفتند:
در آموزش و پرورش میگفتند کلاسهای ۴۰ و ۴۵ نفره بد است، ولی در یک نگاه دیگر کلاسهای ۴۵ نفره خیلی هم خوب است. ما میتوانیم دانشآموزان را به چهار گروه ۱۰ نفره تقسیم کنیم، تیم بشوند روی موضوع بحث کنند و دانشآموز خود مرکز آموزش شود ...
اما چند نکته؛
1️⃣ این روزها شرایط کشور به نحوی هست که ناچارا، عمده کلاسها در مدارس دولتی جمعیتی بالای ۴۰ نفر رو تجربه میکنند. کیفیت آموزش به شدت پایین اومده و معلم، دانشآموز و خانوادهش نسبت به این شرایط عصبانی و ناامید هستند.
2️⃣ تقریبا هیچ! کارشناس و متخصصی نیست که این وضعیت رو یک فرصت بدونه! و اکثر افراد اون رو چالش و برخی #بحران میدونند.
3️⃣ حرفی که دکتر پزشکیان گفته، قطعا مخصوص این موقعیت نیست! حتی حرفی نیست که ایشون و حتی وزیر محترم آ.پ در مواقع بحران بیان کنند. اولین کار از سوی رییسجمهور میتونه انجام بشه، عذرخواهی از مردم هست! نه ارائه یک راهکار #شبه_تحولی که هیچ زیرساختی براش در کشور وجود نداره.
این شرایط مثل این میمونه که تیم فوتبالی در حال سقوط باشه و بعد مدیر عاملش بیاد مصاحبه کنه و بگه در حال برنامهریزی برای قهرمانیهای پیدرپی هستیم! این حرف تو اون شرایط، فقط و فقط بازیکنان و هوادارن اون تیم را آزردهخاطر و ناامید میکنه.
معلم و دانشآموز در چنین شرایطی خودشون را رها شده میبینند و تصور میکنند که ظاهراً مشکلاتشون نه تنها برای مسئولین مهم نیست، بلکه جذاب هم هست!
دقت کنیم حرفی که رییسجمهور زده، میتونه در یک کلاس خاص، در یک مدرسه خاص و برای تدریس یک مبحث از یک درس خاص، موثر باشه اما حرفی نیست که وقتی مشکل عمومی شده، بشه بهش ارجاع داد. این یعنی شما #راهکارهای_تکنیکی ساده رو برای #مشکلات_راهبردی داری تجویز میکنی! و طبیعی هست خیلی نباید حرفت رو جدی گرفت!!
#پادکست_تختهسیاه 👇👇
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توی این قسمت، به رأس هرم یادگیری بلوم رسیدیم
جایی که یادگیری به اوج خودش میرسه و پای خلاقیت به میدون میاد.
این وسط اما یه سوال ممکنه باقی بمونه، این که این مراحل واقعاً به همین ترتیب به هم وصلن؟
شما بهعنوان معلم یا والدین بچهها، چه تجربهای از ارتباط این سطوح با هم دارید؟
#قسمت_سوم رو ببینید و نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید🌹
#بنجامین_بلوم
#هرم_یادگیری
#قسمت_سوم
@takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدرسه جای خودسازی با الهامگیری
در محیط مدرسه است....
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast
گاهی تنها یک نگاه متفاوت میتونه مسیر زندگی یه نوجوان رو عوض کنه...
درواقع، این روایت ناب، برشی از زندگی یکی از آدمای انسانسازی هست که ما کمتر میبینیمشون و کمتر قدرشون رو میدونیم.
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast