eitaa logo
طلبگی تا اجتهاد
8.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
937 ویدیو
267 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حقیقت توکل .pdf
531.5K
سلام علیکم. متن ارزشمند بالا از حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه مشهد مقدس است که با موضوع حقیقت توکل، راهکارها و ثمرات به رشته تحریر در آمده است. حقیقت توکل از موضوعات بسیار مهم در شریعت اسلامی است که به آن به نحو شایسته پرداخته نشده است و دراین اثر سعی شده تا نگاه روشنی از آن ارائه شود. بررسی دقیق و محققانه موضوع و در عین عمق بخشی به آن، کاربردی نمودن آن در زندگی و محدود نکردن آن در مباحث نظری صرف، از امتیازات برجسته این درس گفتار است. این جزوه زیبا و مفید رو دوست خوبمون جناب آقای مجتبی رسولی از مخاطبین کانال ارسال فرمودند با ذکر صلوات استفاده بفرمایید @talabegitaejtehad
با سلام به دوستان عزیز مشکلات جزئی که در سایت وجود داشت و بعضی از فایلها ممکن بود دانلود نشه الحمدلله برطرف شد مجدد امتحان کنید ببینید اگر باز هم مشکلی بود یا فایلی دانلود نمیشد لینک مشکل رو بفرستید تا بررسی کنیم @nozari_behnam
دوستان مشکل سایت حل شد میتونید استفاده کنید ...🌹🌹🌹🌹
یه کتاب خوب برای اجتهاد حکومت محور و تمدن ساز.... حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله و مقرر محترم برای این کتاب زحمت زیادی کشیدن.... @talabegitaejtehad
از قطع و ظن فردی تا قطع و ظن اجتماعی... بسم الله الرحمن الرحیم سالها در حوزه های علمیه ی شیعه از قطع و ظن فردی بحث شده است زمان آن رسیده است که این فضای بحث توسعه یابد و در جلسات درس اصول فقه، قطع و ظن اجتماعی نیز بحث شود. اصول فقه حکومتی به این معنا نیست که به سمت مشروع کردن مصلحت و سد ذرایع و امثال آن... برویم. الحمدلله پس از حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه،حضرت امام خامنه ای ادام الله بقائه نیز پیشتازانه این بحث را نه تنها حلاجی فرموده اند بلکه در مقام عمل نیز مکررا از آن استفاده فرموده اند.. ایشان در دو نمونه ی اخیر یعنی بحث برجام و بحث کرونا کاملا ظن اجتماعی و تصور عمومی جامعه را مدیریت فرمودند. یعنی وقتی تصور غالب جامعه این بود که مذاکره با آمریکا به نفع کشور است و راهگشاست ایشان خلاف نظر شخصی شان برای کشاندن ظن جامعه از مفید بودن مذاکره به مضر بودن آن، با اذن مذاکره به مصرترین طرفداران آن، ده ها تجربه ملموس در جلوی چشم جامعه ایجاد فرمودند. در داستان کرونا را نیز اهل فن خود می توانند عملکرد ایشان را در مدیریت افکار عمومی تحلیل بفرمایند. باید رابطه ی افکار سنجی های اجتماعی و عملکرد حاکمیت دینی در حوزه های علمیه در اصول فقه حکومتی بحث شود و البته در ادامه نیز لازم است از برائت فردی و برائت اجتماعی و احتیاط فردی و احتیاط اجتماعی بحث شود.... وفق الله حوزات العلمیة لتکفّل البحث عنها... و من الله التوفیق ... @talabegitaejtehad
معرفی کتاب هفته...هر جمعه یک کتاب شماره دوم کتاب خواندنی بحران تمدنی ایران معاصر نوشته طلبه ی جوان انقلابی حجت الاسلام محمد حسین متولی امامی حفظه الله @talabegitaejtehad
از منازل السائرین تا منازل المکلفین.... بسم الله الرحمن الرحیم خدا رحمت کند حضرت امام را، ایشان متن درس اخلاق عجیب خود را قبل از انقلاب کتاب منازل السائرین قرار داده بودند. اصل حرکت تدریجی و سلوک مستمر و قدم به قدم یکی از ارکان بنیادی سیر انسان است و باید در زمینه های مختلف مورد توجه قرار گیرد. لازم است همان گونه که در سلوک اخلاقی و معرفتی برای افراد منازل و مراحل تعریف می شود در بحث سلوک تکلیفی هم مراحل مختلفی تعریف شود. یکی از عیوبی که از فقه اهل سنت به فقه شیعه سرایت نمود بحث نسخه واحد پیچیدن برای مکلفین بود و حال آنکه در روایات شریفه همواره سطوح مخاطبین مورد توجه قرار گرفته است و به مراتب ایمان و توانایی تکلیف پذیری افراد اشاره شده است. روایات شریفی چون بنی الاسلام علی الخمس و رساله شریفه محض الاسلام امام رئوف علیه السلام (به لطف الهی سال گذشته نمودار ایکس مایند آن در سایت طلبگی تا اجتهاد منتشر گردید) بر اساس همین حقیقت شکل گرفته اند. دعوای اصولیون و اخباریون در بحث شبهات وجوبیه و تحریمیه و امثال آن نیز به همین عدم توجه به مراتب مکلفین باز می گردد. اخباریون به زعم خود و با داعیه ی احتیاط شدید، در حد بالاترین مراتب تکلیف، فقه و اصول خود را تنظیم می کردند و اصولیون با نگاه به کف مراتب مکلفین فقه و اصول را تنظیم می نمودند. در بیانات حضرت امام رحمت الله علیه مکرر آمده است که ایشان می فرمودند : تصور نکنید که با تبدیل اسم نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی همه چیز درست می شود و تفاوت ماهوی یکباره ایجاد می شود 50 سال زمان می خواهد تا از شر تربیت شدگان غرب و شرق رها شویم و بتوانیم حداقلی از نظام اسلامی را محقق کنیم. زمان آن رسیده است که همان گونه که برای سلوک اخلاقی منازل السائرین تالیف شده است برای اهل تقلید نیز منازل المکلفین تالیف شود. زیاد شنیده اید که فشار یکباره به جدید الاسلامها چه فجایع و خروج های رقت باری از دین و شریعت به بار آورده است. باید مراحل و مراتب تعریف شود و رشد دینی مردم از نگاه بسیط و صفر و یکی و سیاه و سفیدی خارج شود. از مهمترین نگاه های حضرت امام خامنه ای حفظه الله نیز همین نگاه های تدریجی است که در قالب الگوی پیشرفت اسلامی و بیانیه ی گام دوم برای چهل سال دوم و نام گذاری دهه ی عدالت و پیشرفت و امثال آن ارائه شده است. بعد از منازل المکلفین در سطح فردی آنگاه حوزه تازه به تالیف منازل المکلفین با نگاه اجتماعی و رشد جامعه محور خواهد رسید ان شاء الله... وفقنا الله و ایاکم فی تکفل البحث عنه... و من الله التوفیق... @talabegitaejtehad
DOC006.pdf
6.26M
سلام علیکم عرض ادب ضمن تبریک عید میلاد رسول الله(ص) و امام جعفر صادق(ع) فایل کتاب آموزش جامع قرآن کریم (۲) قابل استفاده برای حوزه علمیه خواهران سطح2 @talabegitaejtehad
کافی فی المفردات.pdf
8.72M
کافی فی المفردات که توسط جناب اقای محسن محمدی برای ما ارسال شد با ذکر صلوات برای سلامتی ایشان و عاقبت به خیری، دانلود بفرمایید @talabegitaejtehad
جریان شناسی رویکردهای حوزویون به رمزارزها.pdf
1.64M
بسم الله الرحمن الرحیم مقاله "جریان شناسی رویکردهای فقهی حوزویون به موضوع رمزارزها " کار جدید شاخه ی پژوهشی گروه طلبگی تا اجتهاد تقدیم به شما همراهان عزیز و بزرگوار... این مقاله حاصل ساعتها وقت تخصصی بوده و از آنجا که با رویکرد آموزشی - پژوهشی تهیه شده است در آشنایی با موضوع نیز بسیار مفید است.. با ذکر صلوات دانلود فرمایید. @talabegitaejtehad
معرفی کتاب هفته... هر جمعه یک کتاب کتاب سوم تاریخ تمدن و ملک مهدوی نوشته برادر محقق محمد هادی همایون از اساتید دانشگاه امام صادق علیه السلام... یکی از مهمترین نیازهای هر مکتب، روایتی از تاریخ، متناسب با اهداف و آرمان های آن مکتب است. بزرگان شیعه در قالب کتب قصص الانبیاء و تاریخ آل الرسول علیهم السلام و امثال آن همواره به ارائه ی یک روایت تاریخی معتبر و هماهنگ با نگاه اسلامی و شیعی پرداخته اند. با توجه به هجمه ی نگاه تاریخی غربی به کشور، به گونه ای که حتی در کتب درسی مدارس و دانشگاه های کشور نیز تحریفات تاریخی غربی رسوخ کرده است ضروری بود یک روایت تاریخی مستند و کامل از حضرت آدم علیه السلام تا عصر ظهور حضرت حجت علیه السلام از طرف نخبگان حوزوی ارائه شود که ظاهرا انجام نشده است ولی الحمدلله برادر محمد هادی همایون برای این مهم دست به تالیف این کتاب زده اند که حقیقتا شروع خوبی است و در آن نکات ناب فراوانی ارائه شده است. ان شاء الله که رفقای اهل تحقیق در حوزه، قدردان باشند و این شروع را با اتقان و تتبعات دامنه دار متناسب با شان حوزه تکمیل فرمایند. @talabegitaejtehad
بخشی از مصاحبه ی حضرت علامه حسن زاده رحمه الله با ماهنامه ی حوزه در سال 66 (به مناسبت چهلمین شب فراق ایشان): با دو قبله در ره معبود نتوان زد قدم یا رضای دوست باید یا هوای خویشتن طلبه ، معشوقش ، درس و کتاب است و محضر استاد. به هوس راست نیاید به تمنی نشود کاندرین راه ، بسی خون جگر باید خورد باید با عزم و اراده و استقامت ، پیش رفت . با تن پروری و تجملات زندگی و پریشان خاطری، نمی شود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادی و عمران دنیا هم باشد،این دوبا هم جمع نمی شود. جناب [شیخ الرییس ابوعلی سینا] در یکی از رسایل خود، به نام رساله [سعادت] حدیثی را از پیامبراکرم (صلوات الله علیه و آله ) نقل می کند: ان الحکمه من السماء فلا تدخل قلبا فیه هم غد. حکمت از آسمان نازل می شود،اما بر قلبی که در آن همّ و غصه فردا هست ، نازل نمی شود. نفس مطمینه ، علوم و معارف را می گیرد. نفس مضطربه ، به جایی نمی رسد. شخص پریشان خاطر، عالم نمی شود. همّ واحد می خواهد.اصولا تعقل با تعلق جمع نمی شود... اگراین کتب پیشینیان، خوانده نشود، طلبه به کجا می خواهد برسد؟ این شتابزدگی، درست نیست و حیف است ... با شتابزدگی، کسی به جایی نمی رسد. بنده، قصد تغییر کسی را ندارم اما می بینم بعضی از عزیزان ، خیلی در تحصیل شتاب زده اند و در صحبتهایشان،از کتبی صحبت به میان می آید که طبق متعارف، در این مرحله نباید مشغول به آن کتب باشند. معلوم است که خیلی زود، بالا آمده اند و با شتاب درس خوانده اند، اینگونه انسان ملا نمی شود! مگر اینکه کسی بخواهد یک سری اطلاعات داشته باشد و الا با این گونه شتاب و بدون تامّل کافی ، کسی به جایی نمی رسد. راه ملّا شدن این نیست. باید مقدمات کار، قوی و محکم باشد، در بسیاری از طلاب یک نحوه عجله وجود دارد که اینها بعدا پشیمان می شوند و این حیف است - رسم و روش تحصیل این نیست .باید با تانّی بالا بیایند و همانطور که رسم پیشینیان بود که حتی درسها را، پیش مطالعه هم می کردند تا چه رسد به مباحثه و مذاکره... @talabegitaejtehad
هر جمعه یک کتاب - قسمت چهارم مجموعه ی ده جلدی موسوعه ی حدیث نبوی تحت اشراف مرحوم حجت الاسلام کاظم مدیر شانه چی از قوی ترین اساتید علم حدیث تدوین شده است. علت آنکه در کتب گذشتگان در شرایط اجتهاد، انس با قرآن و حدیث نیامده است این است که این بزرگواران معمولا کل قرآن و ده ها هزار حدیث را حفظ می فرمودند و بعد وارد فضای طلبگی می شدند و لذا خود به خود انس و فراتر از انس یعنی حضور ذهنی نسبت به احادیث داشتند و لذا در کتب تراث حوزوی، مصنفین با گوشه اشاره ای به آیات و روایات کار را پیش می برند زیرا تقریبا عموم مخاطبین نسبت به آیات و روایات حضور ذهن داشته اند. اما متاسفانه امروزه این حضور که نیست هیچ، حتی انس هم با آیات و احادیث کم رنگ شده است و لذا حضرت امام رحمه الله در رساله اجتهاد و تقلیدشان مهمترین و لازم ترین شرط اجتهاد را انس با قرآن و حدیث ذکر می فرمایند. بگذریم یک از مهمترین نکات در حدیث خوانی لحاظ سیر تاریخی صدور احادیث است یعنی عموما احادیث معصوم بعدی ناظر به احادیث معصوم قبلی است و خواندن احادیث معصوم بعدی بدون خواندن احادیث معصوم پیشین در برخی موارد مثل خواندن حاشیه قبل از متن است. بسیاری از احادیث برای رفع کج فهمی ها و انحرافات تفسیری نسبت به کلام معصومین قبلی و آیات قرآن کریم بوده است. در این میان سخنان نبی اکرم صلوات الله علیه جوامع الکلم و فرمولهای ریشه ای و کلی خاصی هستند که لازم است بعد از قرآن کریم با آنها انس برقرار شود. در کتاب معرفی شده ی این هفته دسته بندی و تبویب خوبی از احادیث شکل گرفته است که مغتنم است ... @talabegitaejtehad
▫️ : سلام‌الله‌علیها با عبور از شهرهای مختلف و آمدن به قم، موجب شده که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران، بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را به تمام دنیای_اسلام منتقل کند. ◾ شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد ┅═ 🌿🌸🌿 ═┅
هر جمعه یک کتاب...قسمت پنجم...از یک طرف هر تمدن و حتی هر حکومتی نظام اعتقادی پشتیبان می خواهد و از طرف دیگر لازم است این نظام پشتیبان در حد آرمانها و اهداف بلند مدت آن حکومت باشد. اگر به سیر تطور کتب کلامی و اعتقادی شیعه توجه شود ملاحظه می شود در هر عصری به تناسب اهداف قابل دسترس ظرفیتهای اعتقادی و کلامی در جامعه ارائه شده است. گاهی در حد ولایت و امامت و گاهی هم مثل عصر صفویه در افقی بالاتر و حتی تا حد برپایی حکومت جهانی مهدوی. نظام جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و سالهاست این نظام منتظر یک کتاب کلامی در حد طراز آرمان های خویش است. وقت آن رسیده که از کلام دفاعی به کلام تهاجمی و کلام آرمانی طراز نزدیک شویم. کتاب چهل ستون تمدن مبانی حکمی و مهدوی تمدن نوین اسلامی از برادر بزرگوار استاد محمد هادی همایون تلاشی آغازین در حد وسع دانشگاهی برای این غایت است. امید است حوزویون با نقد و تکمیل و پرورش این اثر این حرکت را به سرمنزل مقصود برسانند ان شاء الله @talabegitaejtehad
🔸اولین دوره متن‌خوانی مدرسه فقه حکومتی 🔸از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ 🌐به صورت حضوری و آفلاین ⌛️روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ 📒کتاب «تنبیه الامة و تنزیه الملة» اثر مرحوم میرزای نائینی(ره) ۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام محمدجواد تاکی 📔کتاب «الاسلام یقود الحیاة» اثر مرحوم شهید صدر(ره) ۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام علی محمدی 📙کتاب «رساله مقیم و مسافر» اثر مرحوم نورالله نجفی اصفهانی(ره) ۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام مجتبی کاظمی 🕰مهلت ثبت‌نام تا ۵ آذرماه۱۴۰۰ ☎️جهت ثبت‌نام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر، در پیام‌رسان ایتا به شماره 09100931084 پیام دهید.
طلبگی تا اجتهاد
🔸اولین دوره متن‌خوانی مدرسه فقه حکومتی 🔸از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ 🌐به صورت حضوری و آف
دوستان عزیز و همراه طلبگی تا اجتهادی این یک دوره بسیار مفید است که توصیه میکنم حتما استفاده کنید توجه کنید که این یک پیام تبلیغاتی نیست در رایزنی که با دوستان در مجموعه انجام دادیم شما مخاطبین خوب میتوانید با اعلام اینکه از طرف کانال ما میخواهید در این دوره کنید میتوانید از مخصوص اعضای کانال ما بهره مند شوید موفق باشید 🌹🌹🌹🌹
با سلام به شما دوستان عزیز.... جناب آقای علیرضا معماری، یکی از مخاطبین خوب کانال زحمت کشیدند یک سری یادداشت برگرفته از مفاهیم و آیات قرانی تهیه کردند که به مرور منتشر خواهد شد.
لحاظ سجایای انسانی فارغ از مسلمان بودن یا نبودن وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذينَ كَفَرُوا بِعَذابٍ أَليمٍ إِلاَّ الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى‏ مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ بیاییم نگاهی گذرا به آیات سوم و چهارم سوره برائت داشته باشیم. با توجه به آیه سوم خداوند و پیامبر بیزاری خودشان را نسبت به مشرکان اعلام می دارند. اما بلافاصله در آیه چهارم متذکر می شوند که بین مشرکی که باوفا بوده و مشرکی که خائن و پیمان شکن بوده است فرق است. فارغ از مسلمان بودن یا نبودن، فارغ از اینکه چه مذهب و اعتقادی داریم، روش دین به استناد همین دو آیه عبارت است از لحاظ کردن هنجارهای انسانی در میان افراد. یعنی ما حق نداریم با همه مشرکین یا همه اهل کتاب به یک روش واحد برخورد کنیم. از همین رو جناب مرحوم طبرسی در قسمتی از تبیین آیه چهارم می فرماید: «و لا تجعلوا الوفىّ كالغادر.» یعنی «شخص وفادار را به مثال شخص پیمان شکن قرار نده.» تفسیر جوامع الجامع ج2 ص 38. ترجمه آیات 3 و 4 سوره توبه: و اين اعلامى است از سوى خدا و پيامبرش به همه مردم در روز حج اكبر كه: يقيناً خدا و پيامبرش از مشركان بيزارند [و هيچ تعهدى نسبت به آنان ندارند]؛ پس [اى مشركان!] اگر [از پيمان شكنى و خيانت‏] توبه كنيد [و مسلمان شويد] براى شما بهتر است و اگر روى [از وفاى به پيمان و اسلام‏] بگردانيد، بدانيد كه شما عاجز كننده خدا نيستيد [تا بتوانيد از دسترس قدرت او بيرون رويد]؛ و كسانى را كه كفر ورزيدند، به عذابى دردناك مژده ده.(3) مگر كسانى از مشركان كه با آنان پيمان بستيد، سپس چيزى [از شرايط پيمان را] نسبت به شما نكاستند و احدى [از دشمنان را] بر ضد شما يارى نكردند، پس به پيمانشان تا پايان مدتشان وفادار باشيد؛ زيرا خدا پرهيزكاران را دوست دارد.(4) علیرضا معماری
هر جمعه یک کتاب... قسمت ششم... کتاب آیین دانشوری در سیره امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از کتب لازمی است که هیچ طلبه ی انقلابی از آن بی نیاز نیست... @talabegitaejtehad
کاری از طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه قم ادمین @nozari_behnam سایت www.tt-ej.ir گروه تعاملی http://eitaa.com/joinchat/3019702283Cde37aa8b57 نگارخانه @tt_ej_poster بازیکده @ttej_bazi مداحی سرا @ttej_madh
یکی از کارهای مهم در ، تجریه و ترکیب صحیح و کامل است و یکی از بهترین منابع برای تجریه و ترکیب کتاب شریف نهج البلاغه است. در این سری مطالب بسیار مفید که توسط جناب آقای سید محمدرضا زکی مرتضوی تولید و در اختیار مجموعه طلبگی تا اجتهاد قرار داده شده است، حکمت های 1 الی 30 نهج البلاغه تجریه و ترکیب و تقدیم شما عزیزان شده است. این مجموعه از منابع آزمون دکتری و همچنین طلاب جامعه المصطفی است.
⚠️طلبه در حوزه فُسیل نشود!! ♦️رهبر معظم انقلاب: هر طلبه اى براى آينده ى زندگى علمى و فكرى خودش برنامه‌ريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند. مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مى‌خواند، مى‌خواهد درس خارج برود، درس خارج می‌رود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند. هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اينها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد. اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايده‌اى براى خودشان داشته باشند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
بسم الله الرحمن الرحیم اندر حکایت نگاه های حداقلی در حوزه و رابطه ی آن با نوشابه و ژنتیک امسال تابستان توفیقی شد حدود یک چهله مشهد الرضا مشرف بودیم، یک روز غروب رفته بودم مغازه ای برای خرید که مردی حدودا شصت ساله وارد شد و به مغازه دار گفت: حاجی یه نخ سیگار بده. نگاه متعجبانه ای کردم و گفتم: حاجی مگه سیگار ضرر نداره ؟ گفت: ای آقا ... امروزه چی ضرر نداره؟ همه چیز ضرر داره. جواب کوتاهی به ذهنم نرسید و چیزی نگفتم. گذشت تا اینکه چندین بار سر درس و در مجالس دیگر از چندین نفر از فرهیختگان حوزوی شنیدم که می توان از ضرر برخی محصولات کارخانه ای امروزی چشم پوشید و نهایتا عمر آدم پنج سال کمتر شود چه اشکالی دارد؟ بگذار یک عمر نوشابه بخوریم حالا پنج سال هم کمتر عمر کردیم مشکلی نیست. حسابی جا خوردم. کار وقتی سخت می شود که از حوزویون نیز این استدلال های عامیانه شنیده می شود. یاد آیات شریفه ای افتادم که اشاره دارند به این که حب تمتعات، انسان را به جاهای باریک و خطرناکی می کشاند... لیتمتعوا و فیتمتعوا را در در قرآن کریم جستجو بفرمایید متوجه عرض حقیر خواهید شد. وای به روزی که نخبگان فکری جامعه از آرمان ها دست بکشند و به حداقل ها و تمتعات ظاهریه راضی شوند. بله محصولات آلوده در بازار فراوان است اما الحمدلله فروشگاه های با محصولات سالم هم کم نیستند. یه کم همت و به جان خریدن زحمت می خواهد که آدمی سفره ی خود را از مشتبهات تطهیر کند. کسی حق ندارد به قاعده سوق مسلمین برای کم کاری خود استناد کند، قاعده ی سوق مسلمین مربوط به زمانه ی نبود تهدیدهای غذایی و فناوری های دقیقه در تزریق مواد آلوده به خوراکی های طبیعی دست نخورده و فرآوری نشده بودن خوراکی های موجود در بازار است و با علم به تهدیدات غذایی و آلودگی ها نمی توان به این قاعده استناد کرد. بلکه قاعده ی حرمت اضرار به نفس و حرمت اکل خبائث و وجوب حفظ نفس و اهل اینجا به کار می آید. بزرگترین گناه، کوچک شمردن گناه و استخفاف آن است و اولین مرتبه ی سلوک، راضی نشدن به ارذل ادنی است و راضی بودن به فعل قوم، فرقی با ارتکاب آن ندارد (الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم). به خدا پناه می بریم از همت های کم... و یادمان نمی رود که حضرات فرمودند : قدر الرجل علی قدر همته... و خدای متعال فرمود: لیس للانسان الا ما سعی ... اگر در بحث مسکن به معماری های آلوده ی غربی راضی شویم و در بحث خودرو نیز در آلوده سازی هوا سهیم شویم و در غذا نیز کوتاه بیاییم، با نخبگی و فرهیختگی هیچ تناسبی ندارد ... گفته می شود در نظام غذایی به نظام آلوده ی فعلی راضی شویم و ضرر آن قلیل است پاسخ آن است که: اولا اگر ضرر حرام است کم و زیاد ندارد و کما اینکه قطره ای شراب هم حرام است هر خوراکی مضر ذره ای از آن هم عالمانه و عامدانه خورده شود حرام است و در اسلام مماشات با حرام و نومن ببعض و نکفر ببعض و استصغار خمر فقاعی نداریم ... ثانیا خود غربی ها تحت عنوان جنبش های سبزگرایانه و طبیعت گرایانه و ارگانیک گرایانه از باب دفع ضرر عقلایی در حال تطهیر خوراک خود از آلودگی هایی که در خلوات کارخانه ای برای مقاصد سوداگرانه و فسادگرایانه به سفره مردم اضافه می شود هستند وحیف است ما که اسم مسلم بر خود می گذاریم از آنها عقب بیفتیم و آنها در عمل به کلوا من الطیبات از ما جلو بیفتند... ثالثا ضرر تغییر های بنیادی در خلقت مانند تغییرات ژنتیکی و تراریخته به هیچ وجه ضرر قلیل نیست و اثر آن در نسل فوق العاده عظیم خواهد بود... سر چشمه شاید گرفتن به بیل ... چو پر شد نشاید گذشتن به پیل تبعیت و تاسی حداکثری را باید از امیر المومنین علیه السلام یادبگیریم که حضرت پای مبارک خود را عینا جای پای پیامبر اکرم صلوات الله علیه می گذاشتند و از خوراک هایی که حضرت میل نفرمودند نمی خوردند ... اصل در اسوه و الگو بودن الگو بودن حداکثری است نه حداقلی وگرنه حتی کفار هم تاسی حداقلی را در برخی امور مشترکه ی انسانی و جنبه های حیوانی از بزرگان دین دارند. این که گفته شود نخوردن نوشابه و تولیدات کارخانه ای داخلی مستلزم تعطیل تولید ملی و اقتصاد داخلی است نیز پاسخ مفصلی دارد که اجمالا عرض می شود الحمدلله تولید محصولات سالم به حول و قوه ی الهی تحت عناوین سنتی فروشی ها و ارگانیک فروشی ها روز به روز در حال رشد است و باید آنها را در مقابل خوراکی های کارخانه ای با افزودنی های شیمیایی وارداتی مجهول الحال تقویت کرد، بله تولید آلوده همان بهتر که تعطیل شود و همان بهتر که در مقابل آن ایستادگی شود تا تولید کننده خود را جمع کرده و به فکر تولید طیب و طاهر بیفتد کما اینکه بسیاری کارخانه ها در حال چنین گذاری هستند الحمدلله.