وعده های صادق عددی مثل شماره یک و دو و سه و چهار و الی آخر ظاهرا نمی تونه محاسبات دشمن رو به هم بزنه ... باید برید سراغ وعده های صادق لری و ترکی و کردی و اردبیلی و مشهدی و تبریزی و اصفهانی و ...
البته برخی مسئولین هم نیاز به تفهیم صادق لری و ترکی و کردی و بلوچی و ... دارند و ظاهرا این قسمت بیشتر وظیفه ی ما مردمه تا اون قسمت و تا این قسمت تفهیم صادق کارش درست نشه اون قسمت موشکی وعده صادق هم درست نمی شه...
اینقدر باید مطالبه عمومی بره بالا تا تفهیم صادق اتفاق بیفته ... یا علی ... بسم الله ... هر که هر جور بلده آمادگی و حاضر یراقی و رشادت و ابتکار ملت ایران رو به مسئولین تفهیم کنه...
@talabegitaejtehad
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:امروز دشمن باید چنان ضربهای بخورد که بفهمد با یک حرکت جدی مواجه است
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org
❌ پویش ساماندهی فوری فیلترشکنها
⚔ تقابل قدرتمندانۀ پدافند هوایی کشور، با تجاوز اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به ایران عزیز اسلامی، بار دیگر اثبات کرد در دوران نبرد با دشمن متخاصم، همواره باید بالاترین سطح از آمادگی را حفظ کرد. این در حالی است که به تأکید رهبر حکیم انقلاب، تأثیر قدرت رسانهای در عقبراندن دشمن، بیش از موشک و پهپاد است.
🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شاعران فرمودند: «امروز در دنیا چالشها و درگیریها چالشهای رسانهای است.بیشازآنچه موشک و پهپاد وهواپیما وابزارهای جنگی و ماننداینها تأثیر بگذارنددر عقب راندن دشمن، رسانهها هستند که تأثیر میگذارند...هرکس رسانهی قویتر داشته باشد، در اهدافی که دارد موفّقتر خواهد بود» (۶ فروردین ۱۴۰۳)
🛡در این میان، یکی از مصادیق بارز قدرت رسانهای، حفظ امنیت روانی است. امروز حفظ امنیت روانی جامعه، توسط حکمرانیِ قانونمندِ فضای مجازی، ضرورتی انکارناپذیر است. در چنین فضایی، رهاگذاشتن دسترسی پیامرسانها و شبکههای اجتماعی متعلق به دشمن به حریم افکار عمومی و بازگذاشتن دست او درهرگونه شبههافکنی و شایعهپراکنی، یک خطای بزرگ و راهبردی است.
🙏 بدینوسیله از «رئیسجمهور محترم»،«قوای محترم سهگانه»،«شورایعالی محترم فضای مجازی» و«شورایعالی محترم امنیت ملی» و سایر دستگاههای ذیربط، درخواست میگردد که درراستای تقویت امنیت روانی جامعه، نسبت به «ساماندهی فعالیت فیلترشکنها» و همچنین «تقویت پیامرسانهای داخلی»، اقدامات لازم را با قید فوریّت، انجام دهند.
♨️ لینک امضای پویش در فارس من👇
🌐 farsnews.ir/CyberResearcher/1730033109427791812
هدایت شده از محمد کرباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه عجیب دست دادن حضرت آیت الله جوادی آملی با پزشکیان و توصیههای جالب و مهم ایشان
•┈┈••✾••┈┈•
✔️حجتالاسلام محمد کرباسی
https://eitaa.com/joinchat/3069379539C268a435227
هدایت شده از استاد عشایری منفرد
بسم الله
◀️ علت بی توجهی به نحو کوفه در تاریخ ادبیات عربی
#عباس_حسن ادیب برجسته معاصر مینوسد:
✍️مدتها در این اندیشه بودم که چرا بصریها با اینکه آراء نحویشان نابخردانه به نظر میرسد اما بازهم در عرف نُحات، #جمهور نامیده میشوند و مورد تقدیر و تأیید هستند و در مقابلْ نظرات نحویان کوفه هیچگاه مقبول و مورد ستایش واقع نمیشود در حالیکه از تأویلها و تقدیرهای نابجا پیراسته و به صواب و سداد نزدیکتر است؟ ...
🔰در حلّ این مسالهی بغرنج وامانده بودم تا اینکه یکی از مورخان برجسته برایم پرده از این راز برداشت و گفت: کوفه در قرن نخست هجری، کانون #شیعه و مرکز تجمع علویان بود و حکومت نوپای #عباسیان که از خیزش و شورش آنان در هراس بود، در پی آن بود تا این شهر و اندیشمندان و صاحبنظرانش از کانون توجه مردم دور و به تدریج فراموش شوند.
برای این کار تلاش دامنهداری را آغاز و سیاست زیرکانهای را پیریزی نمود و چنین بود که با اعطاء صله و جایزه به دانشوران بصره، از آنان تجلیل به عمل میآورد و آنان را با دادن پست و مقام از مقرّبان دربار قرار میداد تا در کانون توجه و عنایت مردم قرار بگیرند. بدین سان بود که افکار عمومی را از دانشمندان کوفه رویگردان و مردم را از پیرامون آنان پراکنده کردند تا آرای آنان نیز به انزوا کشیده شود.
📚مجلة مجمع اللغة العربیة بالقاهرة، ص124 ، دوره 31 ، ص 1068 و 1069:
#استاد_عشایری_منفرد
#ادبیات_عرب
#تاریخ
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
منحصر به فرد بود ...
این قهرمان علمی، در جمیع علوم مختلف، منحصر به فرد بود، هیچ کدام از علمای معاصر را عدیل ایشان در جامعیت علوم و احاطه به آنها ندیدم. ادیبی بارع و صاحب قلمی وزین و رصین و محکم و سنجیده در علوم ادبی فارسی و عربی بود. به زبان های فرانسه، عربی و ترکی کاملا مسلط و به انگلیسی به اندازه ی رفع احتیاج آشنا بود. فقیهی مجتهد و جامع شرایط فقهی در حد کمال بود، فیلسوفی الهی و متبحر و حکیمی متضلع در حکمت متعالیه و مشاء و اشراق بود. در علوم ریاضی به خصوص در افلاک و هیئت، کم نظیر بود. طبیبی بود که قانون شیخ الرئیس و شرح اسباب را درس می گفت و مخترع حاذقی که با ذهن بلندنگر و قریحه ی وقاد خود برخی از آلات رصدی در شناخت قبله ی بلاد مختلف را اختراع نمود و محدثی خبیر که از مشایخ حاملان روایات شمرده می شد و رجالی ماهری در درایت و تشخیص ثقات از ضعفا بود و مفسری متبحر در تفسیر قرآن کریم و علم قرائات بود و بالجمله هنگام اشاره به علمایی که جامع علوم و فنون مختلف بودند. مشار بالبنان است و آثار درخشان ایشان بهترین شاهد است بر صدق آنچه بر این قلم رانده شد.( از مکتوبات حضرت علامه حسن زاده رحمه الله درباره علامه شعرانی رحمه الله به نقل از کتاب آیت بصیرت ص 12 )
@talabegitaejtehad
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🇮🇷 راهپیمایی یوم الله سیزده آبان در شهر مقدس قم
⏱ یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳،ساعت ۹:۳۰ صبح
📌مسیر راهپیمایی:
میدان جانبازان - خیابان شهداء - خیابان ارم به سمت حرم مطهر
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✌️لحظاتی از مداحی آقای حسین طاهری در دیدار هزاران نفر از دانشآموزان و دانشجویان با رهبر انقلاب
⚡امروز که اوضاع جهان مایه شرم است
🌹ای عشق دل افروز دل ما به تو گرم است
📌 کانالهای رسمی حجتالاسلام دکتر سیّد محمود نبویان نماینده مردم محترم تهران
📡 اینستاگرام
https://www.instagram.com/nabavian_mahmud
📡 ویراستی
https://virasty.com/nabavian_mahmud
هدایت شده از برای فیش شدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حجتالاسلام قاسمیان:
دشمن قلقگیری کرده و منتظر است ببیند ما چه حرکتی انجام میدهیم.
امیرالمومنین(ع) فرمایشی دارند
حضرت میگن که اگه فکر کردی معاویه با این زخم و زیل کردنها ازجاش تکون میخوره اشتباه کردی
یهجوری باید نیزه رو بزنی که از سوراخهاش باد ردشه..
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با وجود اینکه لر نیستم ولی از این آپشن لرها خوشم اومد😁
زنده باد لر باغیرت و شجاع👍
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۳۲۱
🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل:
♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره:
با پیش آمدن حادثه مدارس رشدیه به سبب مخالفت شدید علما و مردم و تکفیر رشدیه از سوی ،علماء، انجمن معارف تعطیل شد و امین السلطان اتابک، شورای عالی معارف را به جای آن در ۲۵ شعبان ۱۳۱۹ هجری تشکیل داد. اعضای این شورا ترکیب عبرت آموز و قابل توجهی دارند:
نیر الملک (وزیر علوم)، حاج مخبرالسلطنه، میرزا کریم خان سردار مکرم، میرزا مهدی خان زعیم الدوله، دکتر شنیدر فرانسوی (طبیب شاه)، موسیو هبنیک مشاور عدليه، موسیو داشر رئیس مدرسه خلافت، حاج میرزا یحیی دولت آبادی (بابی ازلی) و چند نفر از مدرسه دارالفنون و مدرسه سیاسی.
🔸ملاحظه می شود که سه نفر خارجی و بیگانه در شورای عالی معارف ایران به برنامه ریزی سیاستگذاری و نظارت بر مدارس و آموزشهای آن می پرداختند.
در کنار این شورا، منورالفکران تلاش می کردند تا با وارد کردن بعضی از علما به صحنه تأسیس مدارس به سبک غربی و حمایت از تشکیل آنها مقاومت مردمی را در هم بشکنند.
با نفوذ در بیت آیت الله سید محمد طباطبایی، او مدرسه اسلام را به هدایت فرزندش سید محمد صادق دایر می کند. سید هادی نجم آبادی، روحانی باصطلاح روشنفکر، از احتشام السلطنه در تأسیس مدارس به شدت حمایت می کند. با این وجود نگرانی اولیای دانش آموزان و علما به دربار رسید و شخص مظفرالدین شاه را وادار به عکس العمل نمود.
🔹شاه در ذی حجه ۱۳۱۷ هجری (فروردین ۱۲۷۹ شمسی) پیش از آغاز مسافرت خود به اروپا به صدر اعظم چنین دستور داد:
جناب اشرف صدر اعظم، در باب مدارس و مکاتب، باید مشیرالدوله (میرزا نصرالله خان نائینی وزیر امور خارجه) و نیرالملک (جعفر قلی خان هدایت وزیر معارف و رئیس انجمن معارف) را مخصوصاً مسؤول قرار داده و آنچه امر و مقرر می شود، با کمال مراقبت مواظب بوده و هم خودشان را به طوری مصروف دارند که این مدارس از هر جهت منظم و مرتب باشد... و در تعلیمات آنها نوعی قرار دهند که البته خارج از تکالیف مذهبی به آنها یاد ندهند و تعلیم نکنند... اشخاصی هم که برای این مدارس معین می شود باید مردمان متدین و درست، سر آنها گذاشت که اطفال مردم را موافق قانون مذهبی تربیت کنند و مطالبی که خارج از تکلیف است، نباید به آنها القا نمود و عقاید اطفال مردم ضایع نشود... و هیچ وقت مطلبی که بر خلاف قانون مذهب و ملت باشد نگویند.
📌و البته این توصیه ها راه به جایی نبرد. میرزا نصرالله خان و نیرالملک که متولی اجرای این توصیه ها می شوند، اولی عضو جامع آدمیت (شبه فراماسونری ملکم خان) و دومی از رؤسای لژ بیداری ایران است. چگونه این افراد می توانند آموزشها و معلمان مدارس جدید را وفق دیانت اسلام تأمین کنند تا از القاء مطلب ضد اسلام و عقاید باطله جلوگیری شود؟ میرزا نصرالله خان مشیرالدوله هم که طرف خطاب شاه است، از فراماسونرها و عضو فراموشخانه ملکم خان می باشد. این حلقه تحت نام "معارف" تشکیل شده تا به ذهن اطفال این کشور، سطحی ترین و مبتذل ترین شکل تمدن غرب را القاء کنند، شکلی از تمدن غرب که اصلی ترین وجهه آن نفی دین و ایمان دینی و طهارت علمی جامعه است.
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
هدیه ویژه یوم الله سیزده آبان ... ده پوستر از علامه شعرانی رحمه الله ...🌷🌿 مثل پوسترهای پیشین روی یافتن و انتخاب متن این پوسترها هم خیلی وقت گذاشته شده و دقت شده ... خلاصه دست کم بگیرید از دستتون رفته...
متاسفانه قطع شد...
مرحوم آقای شعرانی در طبیعیات خیلی ماهر بودند. ایشان مثالهایی که ذکر می کند یا هندسی است یا طبیعی یا طبی و مانند آن. اگر چه ممکن است مثال در اصل آن بحث نقش نداشته باشد ولی وقتی طلبه می بیند استاد این مثال را خوب بیان نکرد آن حسن قبول را درباره گفته های استاد از دست می دهد و بعضی از این ظرافت هاست که از راه مثال می تواند مشکل ممثل را حل کند. نوع مثالهایی که دیگران به کمک یک مسئله ساده عرفی القاء می کردند مرحوم بوعلی با مسائل طبیعی و ریاضی و امثال آن القا می کرد. مرحوم آقای شعرانی در این بخش ها خیلی مسلط و قوی بود. لذا طبیعیات اشارات را حضور ایشان خواندیم. مرحوم آقای شعرانی در ریاضیات هم خیلی مسلط بودند و علاقه شدیدی هم به ریاضیات و طبیعیات داشتند و این درسها را باید حتما مطالعه و تدریس می کردند. ولی برای آن درسها اگر توفیق مطالعه هم پیدا نمی کردند با مسلط بودند. فکر فکر ریاضی و طبیعی بود. لذا شرح چغمینی را هم خدمت ایشان خواندیم. مقداری از مقدمه زیج بهادری را هم خدمت ایشان خواندیم تا از تهران به قم آمدیم و متاسفانه ادامه آن بحث های طبیعی و ریاضی هم قطع شد. ( از بیانات حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله درباره علامه میرزا ابوالحسن شعرانی رحمه الله، نقل از کتاب دیدار با ابرار علامه شعرانی ص 26 و 27)
@talabegitaejtehad
در این رشته کسی را به تبحّر ایشان ندیدم ...
برخی شاگردان علامه شعرانی رحمه الله، ایشان را خواجه نصیر دوران و برخی ایشان را شیخ بهائی زمانه لقب داده اند. حضرت علامه حسن زاده رحمه الله می فرماید:آقای شعرانی ذوالفنون بودند. بنده هیچیک از اساتیدم را به تبحر در منقول مثل ایشان ندیدم. یکی از کتابهای دوره شفا، علم موسیقی است. مرحوم آقای شعرانی، موسیقی هم می دانست. فرانسه را به اندازه عربی میدانست و مسلط بود. جناب علامه شعرانی در ادبیات، قلم توانایی داشت. فارسی را خیلی سنگین و قوی و فصیح مینوشت. در ریاضیات عالیه، در نجوم. من بارها این مطلب را به عرض رساندهام در میان علمای روحانی ما، در عصر خودم بنده کسی را به تبحر در ریاضیات از ایشان بهتر و برتر ندیدم.( علامه حسن زاده آملی در مقاله جلوه هایی از حیات علمی علامه شعرانی رحمه الله، نور علم، شماره 50 و 51. )
@talabegitaejtehad
از بین می رود...
قاعده ی کلی علم الاجتماع (جامعه شناسی) است که ضعیف در همه چیز از قوی تقلید می کند چنانکه هنگام غلبه مغول مردم از آنها تقلید می کردند حتی در لباس پوشیدن. تا آن حد بر این مسئله اصرار داشتند که بعضی از نزدیکان آنها اندازه ای از موی زنخ و صورت را می چیدند تا مانند مغولها کوسه نمایند. دلیل تقلید مسلمانها از قبایح اعمال نصارا که خودشان به برتری و رجحان اسلام اعتراف دارند مباهات می کنند این است. چه طور بعد از زوال دولت مغول مردم از پیروی اعمال آنها دست برداشتند همین طور اگر استیلای دولتهای نصارا یعنی دول غرب از بین برود پیروی از اعمال آنها هم از بین می رود. ( از بیانات حضرت علامه شعرانی رحمه الله به نقل از کتاب دیدار با ابرار علامه شعرانی ص 54)
@talabegitaejtehad
باید کتابی باشد...
علامه حسن زاده رحمه الله می فرماید : يك درس از كتاب نفس شفا را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مىفرماييد شفا را از اول طبيعیات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مىداند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. (هزار و يك كلمه، ج3، ص: 32 و 33)
@talabegitaejtehad
مغول نزده بودند...
علامه حسن زاده رحمه الله می فرماید: در دوره پهلوی یک وقتی من مدرسه مروی بودم یکی از آقایان بزرگوار، اساتید نامدار ، اهل تالیف گاهی به من سر می زد، گاهی از ما حال می پرسید، آمد و گفت: از امروزِ تهران خبر داری؟ عرض کردم: آقا من طلبه ام و خبر ندارم. گفت امروز یک هواپیما کتاب خطی از تهران پرواز کرد برای آمریکا. این طور حرف ها که پیش می آمد مرحوم آقای شعرانی می فرمود: ضرر و صدمه ای که بر معارف و فرهنگ این کشور این پدر و پسر (رضاخان و محمدرضا) زدند مغول نزده بودند. (زندگی نامه علامه میرزا ابوالحسن شعرانی رحمه الله نشر مفاخر ملی ص 72)
@talabegitaejtehad
اکثر دانشمندان را به کار می آید خاصه فقها را ...
علامه شعرانی رحمه الله در مقدمه شان بر کتاب شریف نفائس الفنون می فرمایند: یکی از کتب نفیس که از روزگار پیشین مانده است کتاب نفائس الفنون تالیف محمد بن محمود آملی است که از هر علم نقاوه برگزیده و مهمات مطالب را به زبان ساده و علمی فصیح فراهم کرده است، از کتبی است که برای مقاصد نامبرده بسیار سودمند است، علاوه بر آن متضمن فائده عالی دیگری است که جهال ملاحده و سفهای زنادقه بدانند دین اسلام مباین علم نیست و مولف کتاب که یکی از علمای بزرگ دین است خود کتابی جامع همه علوم عقلی نوشته است. این گونه کتب که جامع فنون بسیار است اکثر دانشمندان را به کار می آید خاصه فقها را. چه مبادی علوم به یکدیگر پیوسته است و کمتر افتد کسی در علمی برآید و تبرز کند با آنکه از همه علوم دیگر بی نصیب باشد چنانکه امروز نیز در مدارس متوسطه جهان از هر علمی آنچه فراخور دانش آموران است تعلیم می دهند.( آیت بصیرت ص 156)
@talabegitaejtehad
باید نیت خالص باشد ...
یکی از شاگردان علامه شعرانی رحمه الله می گوید: در دوره پهلوی سؤال كردم كه با توجه به وضع فعلىِ من اجازه مىفرماييد به «وزارت دادگسترى» وارد شوم؟ بلافاصله فرمودند خير. عرض كردم ممكن است دليلش را هم بفرماييد؟ فرمودند اول اينكه قاضى بايد مجتهد باشد و شما مجتهد نيستيد؛ اگر وقت بگذاريد و چند سالى بخوانيد مانعى ندارد كه قاضى بشويد، و بعد اضافه فرمودند كه با همۀ گرفتارى و ضعف بدنى حاضرم كه برنامهاى بگذارم و به شما درس بدهم؛ اما، مسألۀ دوم اين است كه با توجه به سيستم قضايى ما، اين پرونده است كه محاكمه مىشود نه شخص. بنابراين صلاح نمىدانم. عرض كردم با اين درسهايى كه خواندهام چه شغلى را پيش بگيرم؟ ايشان فرمودند برويد جايى كه با حقالناس سروكار نداشته باشيد، اين همه شغلِ آزاد هست كه با حقوق مردم و سرنوشت مردم سروكار ندارد. عرض كردم به نظر مىرسد كه حضرتعالى با كار دولتى مخالف هستيد. فرمودند بايد نيّت خالص باشد، اگر نيّت را خالص كنيد و كارتان در راه رضاى خدا باشد كار دولتى با كار غيردولتى فرق زيادى نمىكند مگر همين آقاى بهشتى يا آقاى باهنر نيستند كه در در وزارت معارف كار مىكنند. اينها كارشان خدمت به دين و خدمت به جوانان است. آدم ممكن است براى دولت كار كند و با حضور خود حتى از بسيارى خلاف شرعها جلوگيرى كند. (زندگی نامه علامه شعرانی رحمه الله نشر مفاخر ملی ص 182 و183)
@talabegitaejtehad
شعری برای عیادت از شهید مدرس...
علامه شعرانی رحمه الله در مدرسه سپه سالار معاون شهید مدرس رحمه الله بودند و به دستور ایشان ریاضیات تدریس می فرمودند. پس از نجات یافتن شهید مدرس از ترور شدن توسط عوامل رضاخان شعری چنین سرودند: مدرّس ای شرف فخر مُلک فُرس به تو *** از این قضیه که رخ داده است بر تو مرنج/ خطر برای خطیر است و گفته اند مَثَل *** که رنج تا نبری حاصلت نیاید گنج/ هلال تا که ضعیف است مُنخَسِف نشود *** پیاده مات نگردد به عرصه شطرنج (به نقل از کتاب زندگی نامه علامه شعرانی رحمه الله نشر مفاخر ملی )
@talabegitaejtehad
از بقیه استفاده نکنید...
مرحوم استاد شعرانى در تمام دورۀ طلبگى، چه در تهران و چه در نجف، هيچگاه از شهريه استفاده نكردند و حتى بعد از آنكه از مرحوم آقا سيدابوالحسن اصفهانى (ره) اجازۀ اجتهاد تحصيل نموده و در تهران امامت مسجد ملّاابوالحسن را پس از رحلت پدرشان بهعهده گرفتند، با آنكه جوانى 24 ساله بودند، از قبول وجوهات همواره خوددارى مىكردند. ايشان در اينگونه موارد آنقدر مقيّد بودند كه در زمانى كه عضويت «شوراىعالى اوقاف» را برعهده داشتند، حتى از تصرف يك كتاب از كتابخانۀ اوقاف براى مطالعه خوددارى مىفرمودند. اين قيد و بند تا جايى بود كه از قبول مسؤوليت اموال موقوفىِ مرحوم ميرزا ابراهيمخان نواب (پدر مادرشان) خوددارى مىكردند. در زمان كودكى كه 7 يا 8 سال بيشتر نداشتم، بهخاطر دارم كه پيش از ظهرِ يك روزِ تابستانى، آقايى با مراجعه به منزل ايشان تعداد هشت عدد هندوانه آورده، داخل حوض آب انداخت و رفت. تابستان بود و ما بچهها كه گُرگم به هواى مفصّلى راه انداخته بوديم، از خانم ايشان طلب هندوانه كرديم؛ به هرحال هندوانه مفصّلى خورديم. ظهر، آقا به منزل آمدند و از خانمشان در مورد هندوانه پرسيدند و وقتى متوجه شدند كه حتى خانمشان آورندۀ هندوانهها را نشناخته، خيلى ناراحت شدند و فرمودند از بقيّه هندوانهها استفاده نكنيد تا صاحبش را پيدا كنيم و آنها را برگردانيم، كه همينطور هم شد. حتى دستور دادند هندوانۀ بزرگترى از آن كه مورد استفاده قرار گرفته بود، خريدارى كردند و به صاحبش دادند. (نقل از کتاب علامه میرزا ابوالحسن شعرانی نشر انجمن مفاخر ملی ص 180 و 181)
@talabegitaejtehad
اگر همه مثل میرزا بودند ...
بنده اعتقادم اين است در همين صد سال و دويست سال پيش هم، اگر بعضى از علماى ما به اين نكات توجه داشتند، وضع بهتر از اين مى شد. من بين دو نفر از علماى معاصر هم در زمان فتحعلى شاه، مقايسه اى كردم. يكى از اين دو بزرگوار (مرحوم کاشف الغطاء)، يك عالم قوى و فقيه نام آور بزرگى است كه از لحاظ علمى و تقوايى، هيچكس درباره ى او حرفى ندارد. اين بزرگوار در اول كتاب خودش، با تعريف فتحعلى شاه شروع مى كند. در اواسط كتاب هم به مناسبتهاى مختلف، اسم فتحعلى شاه را مى آورد. يكجا هم در كتاب جهاد، به فتحعلى شاه وكالت مى دهد. مثل اينكه ما مى گوييم: آقا در فلان شهر، از طرف ما نماينده هستند كه وجوهات را بگيرند و چه بكنند و چه نكنند، ايشان در كتاب فقهى شان، فتحعلى شاه را نماينده خود معرفى مىكند؛ كه چون اين سلطان شريف كذا و كذاست و با روسها مى جنگد، من ايشان را از طرف خودم وكيل كردم و بر همه ى مردم واجب است كه از او اطاعت كنند! من و شما كه امروز به تاريخ نگاه مى كنيم، مى فهميم فتحعلى شاه چه موجود پليد و انسان نجسى بوده است. آن زندگى شخصى اش، آن شهوترانى هايش، آن قساوت قلبش، آن بى عرضگى اش، آن از دست دادن هفده شهر قفقاز در زمان خودش، آن عهدنامهى ننگين تركمانچاى در زمان او ... اين، آقاى فتحعلى شاه است! همانطور كه عرض كردم، در علم و تقواى اين عالم بزرگ، احدى حرف ندارد. بزرگان ما، در مقابل اسم او خاضعند، و كتاب او از معروفترين كتب فقهى صد و پنجاه، دويست سال اخير است. اما ايشان اوضاع و احوال را نمى دانسته است؛ يعنى به حقيقت حال توجه نداشته است.
ادامه از مطلب قبل:
؛ يعنى به حقيقت حال توجه نداشته است. «العالم بزمانه لاتهجم عليه اللوابس» نبوده است. ايشان عالم به زمان نبوده است. آن وقت، همزمان با همين عالم، يك ملاى ديگر داريم كه او محقق قمى است؛ ميرزاى قمى، صاحب «قوانين» و صاحب «جامع الشتات». در كتاب جهاد جامع الشتات، سؤالهايى از او مىشود، كه اگر كسى نگاه كند مى فهمد كه اين سؤالها را از دربار فتحعلى شاه از او پرسيده اند. مثلًا: «آقا! اجازه مىفرماييد كسى از طرف شما نايب جنگ باشد- چون شما نايب امام زمان هستيد- و اين جنگ را اداره كند؟» و از اين قبيل سؤالها، مكرر در مكرر. اين مرد هوشيار زمانشناس و آگاه به تمام اوضاع و احوال، مگر يك ذره و يك لحظه فريب مىخورد؟ جوابهاى رندانه ى او، به نظر من، از نشانه هاى هوشيارى يك عالم دين و يك فقيه بزرگوار است. تهيه كننده ى اين سؤال، پيداست كه اهل علم است. يعنى دولتيهاى بى سواد اطراف فتحعلى شاه، عقلشان نمى رسد كه از اين حيله استفاده كنند و بخواهند براى فتحعلى شاه از ميرزاى قمى وكالت بگيرند! مىگويد: «خوب؛ حالا يكى طلب شما باشد.» اين شوخى هم قرض شما باشد. بعد بنا مىكند جواب دادن. و از زير بار اينكه به او وكالت بدهد، خارج مىشود و حكم شرعى را بيان مىكند. داستان علاقه ى فتحعلى شاه به اينكه پسر ميرزاى قمى، دامادش بشود هم معروف است ... من مى گويم اگر همه ى علماى ما، در زمانهاى خودشان مثل ميرزاى قمى بودند- لااقل در اين دويست سال اخير- شايد امروز وضع ما بهتر بود. (بيانات حضرت امام خامنه ای حفظه الله در جمع علما و روحانيان استان چهارمحال و بختيارى، در شهركرد 15/ 7/ 71)
@talabegitaejtehad