↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌻اعراب مرکب مزجی غیر علم🌻
#بعضی مرکب های مزجی غیر علم هستند،مثل اعداد مرکبه،که از یازده تا ١٩ هستند مثال جائنی احدَ عشرَ رجلا "احدَ عشرَ"مبنی بر فتحه جُزئَنِ "احدَ"در محل رفع فاعل جائنی و عشر در تمام اعداد مرکب محلی از اعراب ندارد
نکته مهم،اِثنی عشر و اثنتی عشر که جز اعداد مرکب هستند،اعرابشان مثل اعراب مثنی است..
🌹دومین ترکیب مزجی که غیر علم هست ظروفی مانند صباحَ مساءَ به معنای کل وقتٍ،مثال التلمیذُ یَسئل عن الاستاذ صباحَ مساءَ🌹
🌹سومین ترکیب مزجی غیر علم دو اسمی که حال واقع میشوند
مانند اَتْبَعُ بیتَ بیتَ که بیتَ بیتَ مبنی بر فتحه جزئن حال و محلا منصوب.🌹
#تمام این اعداد و ظروف و احوال مبنی بر فتحه جزین هستند و اعرابشان محلی است.
#خلاصه صفحه ٢۶١ تا ٢۶٢
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌹نحوه قرار گرفتن اسم،لقب،کُنیه🌹
▪️١.ترتیبی بین اسم و کینه نیست پس جایز
است هر کدام از آنها مقدم شود،مثل ابوترابٍ علیٌ علیه السلام عَدلُ یا علیٌ علیه السلام ابوترابٍ عدلٌ▪️
▪️٢.ترتیبی بین لقب و کنیه نیست هر کدام جایز است مقدم شود،مثل الصدیقُ ابو ترابٍ امامٌ منصوبٌ من جانب محمدٍ صل الله علیه و آله وسلم. یا ابوتراب الصدیق.....▪️
▪️٣.ترتیب بین اسم و لقب واجب است،به گونه ای که واجب است مقدم شود اسم و موخر شود لقب مثل علیٌ(علیه السلام) اسد الله ولیُنا و قد ثَبَّتَ ولایتُه یومَ الغدیر▪️
#نکته اگر لقب مشهورتر از اسم بود جایز است تقدیم لقب بر اسم.
# خلاصه صفحه ٢۶٢ تا ٢۶۴
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
▪️اعراب اسم و لقب▪️
▪️١.اگر اسم و لقب هر دو مفرد باشند،جایز است که اسم را به لقب اضافه کنیم،مثل ذَهَبَ علیُّ سعیدٍ،عرفتُ علیَّ سعیدٍ،مررت بعلیِّ سعیدٍ و همچنین جایز است سعید "تابع" علی باشد،
*منظور از تابع،بدل،عطف بیان یا تاکید لفظی مرادف است▪️
▪️٢.اگر اسم و لقب هر دو مضاف باشند،دومی تابع اولی است،مثل ذَهَبَ عبدُ العزیز سعدُاللهِ▪️
▪️٣.اگر اسم مفرد و لقب مرکب باشد،جایز است لقب تابع باشد مثل ذهب علیٌ زینُ العالدینَ،همچنین میتوان علی را به زین اضافه نمود▪️
▪️۴.اگر لقب مقدم و مضاف باشد و اسم موخر و مفرد باشد مثل زینُ العابدین علیٌ،اسم تابع از لقب میشود▪️
#توجه،"مرکب مزجی" یا "اسنادی" در بحث اعراب در حکم مفرد هستن،وبه ترکیبشان اعتنایی نمیشود،یعنی هر حکمی اسم مفرد داشت،این مرکب ها هم اینگونه هستند.
#خلاصه صفحه ٢۶۴ تا ٢۶٧
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌹اسم اشاره🌹
▪️تعریف اسم اشاره:اسمی که تعیین کند مدلولش را همرا با اشاره به آن،مثلا زید را نگاه کنی و به او اشاره کنی و بگویی ذا خیرٌ من عمرٍ "ذا" متضمن دو امر است معنایی که اراده شده از ذا و او همان جسم زید است و اشاره به سوی آن جسم و هر دو امر با هم هستند▪️
#توجه،غالبا مشار الیه شی محسوسی هست
▪️اسم اشاره تقسیم میشود به مختص و مشترک،اسم اشاره مختص به موارد زیر تقسیم میشود
١.آنچه اشاره میکند به مفرد مذکر چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذا.
٢.آنچه اشاره میکند به مفرد مونث چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذی،ذِهْ،ذِهِ و مثل تی،تا،تِه،تهِ.
٣.آنچه اشاره میکند به مثنی مذکر چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذانِ در حالت رفع و ذَیْنِ در حالت نصب و جر.
۴.آنچه اشاره میکند به مثنی مونث مثل تان در حالت رفعی و تَیْنِ در حالت نصب و جر.
۵.آنچه اشاره میکند به جمع چه مذکر چه مونث مثل اولاءِ و اولیٰ.
#خلاصه صفحه ٢۶٧ تا ٢٧٠
@talcheslkotob
امام سجاد«علیه السلام»
⚘چهار خصلت است كه در هركس باشد، ایمانش كامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ملاقات میكند كه از او راضی و خوشنود است:
۱- تقوای الهی با كارهایی كه برای مردم به دوش میكشد.
۲-راست گوئی و صداقت با مردم
۳-حیا و پاكدامنی نسبت به تمام زشتیهای در پیشگاه خدا و مردم
۴-خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانوادهی خود
بحارالانوار: ج ۶۶، ص ۳۸۵، ح ۴۸
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
▪️اسماء اشاره از نظر اشاره به نزدیک،متوسط و دور▪️
▪️١.اسمائی که استعمال میشوند در مشاره الیه قرب(نزدیک)،مثل اسمائی که گذشت▪️
▪️٢.اسمائی که استعمال شده در مشاره الیه متوسط،مثل اسماء اشاره ای که همراه با "کاف" استعمال میشوند مانند ذٰلک.
#اسماء اشاره ای که همراه با "ها" تنبیه هستند و بین ها و اسم اشاره فاصل هست مثل ها انا ذا،به آنها "کاف" ملحق نمیشود،همچنین این کاف فقط به سه اسم از اسماء اشاره مونث ملحق میشود و آن سه اسم عبارت است از "تی"
"تا" و "ذی "▪️
▪️٣.اسمائی که در مشاره الیه بعید(دور)استعمال میشوند،مانند اسمائی که علاوه بر "کاف"،لام هم به آنها ملحق میشود،مثل ذٰلِکَ اَلْکِتابُ▪️
# "لام"به آخر اسماء مثنای اشاره،چه مذکر چه مونث، و به اسمی که اولش "ها"تنبیه هست و همچنین به "اولاء" ملحق نمیشود.
#خلاصه صفحه ٢٧٠ تا ٢٧٣
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
▪️هُنا و ثَمَّ ضِمن اینکه اسم اشاره هستند،ظرف غیر متصرف نیز هستند.▪️
▪️گاه هُنا بر او حرف تنبیه مقدم میشود و در این حالت میگویم ها هُنا العلمُ.و گاه به او "کاف" خطاب ملحق میشود مثل "ها هُناک" و گاهی به او "لام" بعد ملحق میشود که در این صورت "ها"تنبیه ممتنع است مثلا میگویم هُنالک زیدُ..▪️
☑️گاه در صیغه "هُنا"تغیراتی ایجاد میشود و این تغییرات باعث میشود که این اسم اشاره در معنای بُعد استعمال شود مثل هَنّا،هِنّا،هَنَّت و هِنَّت،همه این لغات ضمن اشاره کردند،ظرفِ مکان نیز هستند و محلشان منصوب است.
▪️"ثَمَّ" اسم اشاره برای مکان بعید است،به او کاف خطاب یا لام بعد ملحق نمیشود،ولی گاه به او "تاء" تانیث ملحق میشود.
☑️گاه "ثم" و "هنا" توسط "مِن" یا "الی" مجرور میشوند،مثلا میگویم،سرتُ مِن هُنا الی هُناک
یا میگویم مِن ثمَّ.
#خلاصه صفحه ٢٧٣ تا ٢٧۶
@talcheslkotob
🔊🔊ثواب بسیار بالا و جالب "تجهیز و کمک هزینه" دیگران برای سفر کربلا و زیارت سالار شهیدان امام حسین علیه السلام...
امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
به ازای هر درهمى كه خرج کند، خداوند همانند كوه اُحد برایش حسنه مینویسد
چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمیگرداند!
بلاهايى را که فرود آمده تا به او برسد، از او میگردانَد و از وى دور میكند و مالش حفظ میشود🔉🔉
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
▪️حالات اسم اشاره با مشاره الیه▪️
🔻١.اگر مشاره الیه،مفرد و مذکر باشد،چه عاقل چه غیر آن،برای اشاره به آن از "ذا"استفاده میکنیم، "ذا" مبنی و محل او گاه "رفع" و گاه "نصب" و گاه "جر" است🔻
🔻٢.اگر مشاره الیه مفرد و مونث باشد چه عاقل چه غیر عاقل،از لفظ "ذی"استفاده میکنیم،"ذی" مبنی و محل های مختلفی میگیرد🔻
🔻٣.اگر مشاره الیه مثنی و مذکر باشد چه عاقل چه غیر عاقل از لفظ"ذانِ"استفاده میشود،"ذانِ"معرب و اعراب مثنی میگیرد.🔻
🔻۴.اگر مشاره الیه مثنی مونث باشد،چه عاقل چه غیر از لفظ "تان"استفاده میشود،"تان" نیز معرب است🔻
🔻۵.اگر مشاره الیه جمع باشد چه عاقل چه غیر آن،از لفظ "اولاءِ"استفاده میشود،اولاءِ مبنی بر کسر و محل های مختلفی میگیرد🔻
#خلاصه صفحه ٢٧٧ تا ٢٧٩
@talcheslkotob
🏴🏴🏴شهادت کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد🏴🏴🏴
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
▪️ادامه حالات اسم اشاره با مشاره الیه▪️
▪️١.اگر مشاره الیه،مکان قریبی باشد از لفظ "هُنا"استفاده میکنیم که اسم اشاره و ظرف مکان هست▪️
#گاه،بر او "ها"تنبیه وارد میشود،و میشود "ها هُنا" و گاه بعد او "کاف" می آید و میشود "ها هُناک" وگاه با" لام"استعمال میشود البته بدون"ها" مثل "هُنالک".
▪️٢.اگر مشاره الیه مکان بعیدی باشد از لفظ "ثَمَّ"استفاده میشود▪️
#تمام اسماء اشاره مبنی هستند،جز اسماء اشاره مثنی(ذان-تان) که اعراب مثنی میگیرند.
"تمام اسماء اشاره مختص به مکان مثل"هُنا" و "ثَمَّ" و غیر این دو ظرف و منصوب هستند.
#حروفی مانند "ها"تنبیه "کاف" خطاب "لام" بعد مبنی هستند و محلی از اعراب ندارند.
# "ها" مبنی بر سکون،"کاف" مبنی بر فتحه و "لام" مبنی بر کسر در مثل ذلِک و مبنی بر سکون در مثل تِلْکَ.
#خلاصه صفحه ٢٧٩ تا ٢٨٠
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
▪️ بحث پایانی اسم اشاره▪️
▪️١.گاه یکی از موارد زیر بین "ها" و "ذا" فاصل میشود،الف:ضمیر مثل ها انت ذا تعمل الخیرَ
ب:قسم مثل ها-والله- ذا الرجل مُحبٌ لوطنِه
ج:اِنْ شرطیه مثل ها-اِنْ-ذی حَسنَةٌ تتکررْ یُضاعفْ ثوابها
#گاه "ها" برای تاکید تکرار میشود،مثل ها انتم هولا تحبون العملَ النافعَ.
▪️٢.در ترکیب"ها اَنا ذا" اَنا مبتدا و ذا خبر و "ها" برای تنبیه است
ضمن اینکه "هذا انا" نیز جایز است ولی احسن "ها اَنا ذا" است.
▪️٣.هُنالک،هنالک،هَنَّا اسم اشاره برای زمان هستند و مفعول فیه هستند.▪️
▪️۴.اسم اشاره و اسم موصول را "مبهمات" گویند،چون بر هر چیزی واقع میشوند،به همین خاطر کثیرا بعد از اسم اشاره،صفت یا بدل یا عطف بیان می آید.▪️
#اگر بعد از اسم اشاره مشتق بیاید نقش او صفت مثل "جاء الضاربُ" و در غیر این صورت نقش او "بدل"یا "عطف بیان" است.
#خلاصه صفحه ٢٨٠ تا ص ٢٨٣
@talcheslkotob