eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹المسألةُ ۵۷،اسم لایی که،لا با عطف تکرار شده🔹 💥در اسمِ مفردِ معطوف یکی از امور زیر جایز است. ✔️۱.مبنی بر فتحه،یا چیزی که نائب از فتحه است،مثلِ"لا خیرَ مرجوٌّ و لا نَفْعَ" ،اسم لای دوم و خبرش به قرینه خبر اولی،محذوف است و عطف جمله به جمله صورت گرفته است. دوم"لا تقدمَ و لا رقیَّ معَ الجهالةِ" الجهالةِ،خبر برای هر دو لا. ✔️۲.اعراب به همراه نصب به فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند.مثال اول"لا خیرَ مَرجُوٌّ من الشریرِ و لا نَفْعاً" این صورت لای دوم زائده ایست برای تاکید نفی و نَفْعاً عطف هست به محل اسم لا اولی،که محلش منصوب است. مثال دوم"لا تقدمَ و لا رقیاً معَ الجهالةِ"در این صورت نیز،لای دوم زائده ی تاکیدیه،و رقیاً،عطف است به محل اسم لای اول. ✔️۳.اعراب به همراه رفع به ضمه یا آنچه از ضمه نیابت میکند. مثل"لا خیرَ مرجوٌّ من الشریرِ و لا نَفْعٌ" "نَفْعٌ"،مبتدا و خبرش محذوف است و لای قبل آن زائده تاکیدی است،یا اینکه لای قبل از آن شبیه به لیس است و نَفْعٌ اسم آن است و باز خبرش محذوف است،یا اینکه عطف است به محل لا و اسمش که رفع است. صفحه ۵۶۸ تا ۵۷۰ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
انا لله و انا الیه راجعون... سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابو مهدی المهندس از فرماندهان نیروی بسیج مردمی عراق به شهادت رسیدند... شهادت مبارک سردار؛انتقام خون پاکت را از آمریکای جنایتکار و اسراییل مزدور خواهیم گرفت http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 💥اگر لا تکرار شود با عطف و اولی شبیه به لیس باشد،در اسم بعد از لای دوم،"رفع"و مبنی بر فتحه بودن جایز است. اول،"لا قویٌّ و لا ضعیفٌ امامَ القانون" دوم،"لا قویٌّ و لا ضعیفَ امامَ القانون" دلیل رفع اسم بعد از لای دوم، ✔️۱-لای دوم "زائده"است و اسم بعد او،عطف شده به اسم اولی،وخبر هر دو ظرف (أمام) است. ✔️۲-لای دوم زائده،و اسم بعد آن "مبتدایی"است،که خبرش به قرینه خبر سابق حذف شده است. ✔️۳-لای دوم،عمل لیس را دارد،ومرفوع بعد اسم اوست،خبر هم به قرینه سابق حذف شده است. دلیلِ مبنی بر فتحه بودن اسم بعد از لای دوم،این است که این لا،نفی جنس باشد. صفحه ۵۷۰ تا ۵۷۲ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹حکم معطوف بر اسم"لا" بدون تکرارش🔹 💥زمانی که لای نفی جنس تکرار نشود،وبه اسمش عطفی صورت گیرد،در معطوفی که نکره است "رفع"و "نصب"جایز است،چه اسمِ"لا"مفرد باشد و چه مفرد نباشد. "لا کتابَ و قلمٌ فی الحقیبةِ" یا "لا کتابَ و قلماً فی الحقیبةِ" به اعتبار این است که،قلم عطف شده به محلِ "لا"همراه اسمش،یا عطف شده به اسم"لا"به این خاطر که در اصل مبتدا بوده. به خاطر عطف بر محل اسم"لا" است،زیرا اسمِ"لا"در این حالت مبنی بر فتحه و محلا منصوب است،البته باید توجه داشت که تبعیت بنائی نداریم،چون"بناء"در توابع مراعات نمیشود. احکام در معطوف غیر مفرد هم جاری میشود. 💥اگر معطوف به اسمِ لا معرفه باشد،فقط رفع جایز است بنا بر مبتدا بودن. "لا کتابَ حسابٍ و القلمُ فی القیبةِ" صفحه ۵۷۲ تا ۵۷۴ http://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹حکم نَعتِ اسم لا🔹 💥در صفتی که برای اسمِ"لا"می آید،یکی از موارد زیر جایز است. ✔️۱-بناء بر فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند،مثلِ"لا سیارةَ مسرعةَ مَأمونَةٌ" ✔️۲-اعرابش منصوب به فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند،مثلِِ"لا سیارةَ مسرعةً مَأمونَةٌ" ✔️۳-اعرابش مرفوع به ضمه یا آنچه از ضمه نیابت میکند،مثلِِ"لا سیارةَ مسرعةٌ مَأمونَةٌ" صورتی که این صفت،غیر مفرد باشد مثلِ"لا تاجرَ خَدّاعَ الناسِ ناجحٌ" بناء بر فتحه جایز نیست،همچنین همین حکم را دارد در صورتی که موصوف،غیر مفرد باشد،مثل"لا تاجرَ خشبٍ خَداعٌ یا خَداعاً ناجِحٌ" صورتی که فاصلی بین صفت و موصوف باشد،بناء بر فتحه جایز نیست ولی نصب و رفع صفت،جایز است. مثل"لا تاجرَ و صانعٌ خَدَّاعانِ ناجحان" صفحه ۵۷۴ تا ۵۷۵ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹زیادةٌ و تفصیل🔹 💥حکم بدل از اسم لا،اگر نکره باشد،مثل نَعتِ مفصول است،یعنی"نصب"و"رفعش" جایز است،و بناء بر فتحش جایز نیست. "لا احدَ رجلاً و امرةً فیها" اما اگر بدل معرفه باشد،رفعش واجب است. "لا احدَ محمدٌ و علیٌّ فیها" احکام فوق در عطف بیان هم جریان دارد البته عطف بیان معرفه از نکره نمی آید. در خصوص تاکید لفظی،نصب و رفعش جایز است البته بدون الحاق تنوین،و در خصوص"تاکید معنوی"بعضی قائل شده اند که در اینجا اصلا وارد نمیشود،و بعضی قائلند که وارد میشود و فقط رفعش جایز است. صفحه ۵۷۵ تا ۵۷۶ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
دیگر آن خنده ی زیبا به لبِ مولا نیست/ همه هستند ولی،هیچ کسی زهرا نیست/ قطره ی اشکِ علی تا به ته چاه رسید/ چاه فهمید کسی همچو علی تنها نیست/ الله یا صاحبَ الزمان(عج الله تعالی فرجه الشریف). https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹المسئلة ۵۹،بعضی احکام پایانی لا🔹 💥أ-زمانی که "همزه استفهام"بر لای نفی جنس داخل شود،جمله انشائی میشود و احکام سابق بدون تغییر باقی میمانند. نمیکند که استفهام حقیقی باشد یا مجازی. 🔹زیادةٌ و تفصیل🔹 ✔️۱-از جمله مثالهای صحیحی که وارد شده،این مثالِ "ألا ماءَ ماءَ بارداً"بوده است. ،ماءَ دوم،مبنی بر فتحه و صفت برای اولی است،و نصبش جایز است،ولی رفعش نزد"سیبویه"ممتنع است در حالی که نزد "مازنی" جایز است. خصوص"ألا"دو نظر وجود دارد. أ-بعضی از نحوی ها معتقدند،"ألا" در معنای تمنی،همان احکام خاص"لا"را دارد،و وقتی خبرش ذکر نشده،حتما در تقدیر است. ب-سیبویه معتقد است"ألا"در این معنی،فقط در اسم عمل میکند و هیچ احتیاجی به خبر ندارد،زیرا به منزله ی"أتمنی" است،و کلام تامی حاصل شده است،پس معنای"ألا ماءَ"،"أتمنی ماءً"است. ✔️۲-گاه کلمه"ألا"برای استفتاح و تنبیه،می آید،در این صورت کلمه ی واحدی است که هیچ عملی ندارد و بر جمله اسمیه و فعلیه وارد میشود. "ألا إنَّ اولیاءَ اللهِ لا خوفَ علیهم و لا هم یحزنون"و"أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" "ألا"در معنای"عَرْض" و "تحضیض" می آید که اختصاص به جمله فعلیه دارد. صفحه ۵۷۶ تا ۵۷۸ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹ادامه ی زیاده و تفصیل🔹 ✔️۳-بر خبرٍ"لا" احکامِ سایر اخبار وارد میشود،که عبارت است از جواز حذف خبر اگر دلیلی برای حذفش باشد. حذف خبر با دلیل،فرقی بین مفرد، "جمله"یا "شبه جمله" بودن خبر نیست،بله اگر دلیلی نباشد حذف خبر جایز نیست. دلیل،مقالی است،مثل اینکه سوال کنی"مَن المسافِرُ" پس جواد داده شود"لا احدَ"یعنی"لا احدَ مسافرٌ" و گاه دلیل،مقامی است،مثل اینکه به مریضی گفته شود"لا بأسَ"یعنی"لا بأسَ علیکَ" اسم "لا"نیز با دلیل حذف میشود،مثلِ"لا علیکَ" یعنی"لا بأسَ علیکَ" ✔️۴-اگر بعد"لا" جمله اسمیه بیاید که صدرش،معرفه است،یا صدرش نکره است و بین نکره و"لا" فاصلی هست،لا عمل نمیکند و تکرارش واجب است. "لا القلبُ محزون و لا الدمعُ سافحٌ" و "لا فیها غَولٌ و لا هم عنها یُنزَفون" #و همچنین تکرار لا واجب است اگر بعد از او"فعلِ ماضی( لفظاً و معنیً)،غیر دعایی بیاید،مثلِ"فلا صَدَّقَ و لا صَلَّیٰ" صفحه ۵۷۸ تا ۵۸۰ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0