eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹حکم نَعتِ اسم لا🔹 💥در صفتی که برای اسمِ"لا"می آید،یکی از موارد زیر جایز است. ✔️۱-بناء بر فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند،مثلِ"لا سیارةَ مسرعةَ مَأمونَةٌ" ✔️۲-اعرابش منصوب به فتحه یا آنچه از فتحه نیابت میکند،مثلِِ"لا سیارةَ مسرعةً مَأمونَةٌ" ✔️۳-اعرابش مرفوع به ضمه یا آنچه از ضمه نیابت میکند،مثلِِ"لا سیارةَ مسرعةٌ مَأمونَةٌ" صورتی که این صفت،غیر مفرد باشد مثلِ"لا تاجرَ خَدّاعَ الناسِ ناجحٌ" بناء بر فتحه جایز نیست،همچنین همین حکم را دارد در صورتی که موصوف،غیر مفرد باشد،مثل"لا تاجرَ خشبٍ خَداعٌ یا خَداعاً ناجِحٌ" صورتی که فاصلی بین صفت و موصوف باشد،بناء بر فتحه جایز نیست ولی نصب و رفع صفت،جایز است. مثل"لا تاجرَ و صانعٌ خَدَّاعانِ ناجحان" صفحه ۵۷۴ تا ۵۷۵ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹زیادةٌ و تفصیل🔹 💥حکم بدل از اسم لا،اگر نکره باشد،مثل نَعتِ مفصول است،یعنی"نصب"و"رفعش" جایز است،و بناء بر فتحش جایز نیست. "لا احدَ رجلاً و امرةً فیها" اما اگر بدل معرفه باشد،رفعش واجب است. "لا احدَ محمدٌ و علیٌّ فیها" احکام فوق در عطف بیان هم جریان دارد البته عطف بیان معرفه از نکره نمی آید. در خصوص تاکید لفظی،نصب و رفعش جایز است البته بدون الحاق تنوین،و در خصوص"تاکید معنوی"بعضی قائل شده اند که در اینجا اصلا وارد نمیشود،و بعضی قائلند که وارد میشود و فقط رفعش جایز است. صفحه ۵۷۵ تا ۵۷۶ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
دیگر آن خنده ی زیبا به لبِ مولا نیست/ همه هستند ولی،هیچ کسی زهرا نیست/ قطره ی اشکِ علی تا به ته چاه رسید/ چاه فهمید کسی همچو علی تنها نیست/ الله یا صاحبَ الزمان(عج الله تعالی فرجه الشریف). https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹المسئلة ۵۹،بعضی احکام پایانی لا🔹 💥أ-زمانی که "همزه استفهام"بر لای نفی جنس داخل شود،جمله انشائی میشود و احکام سابق بدون تغییر باقی میمانند. نمیکند که استفهام حقیقی باشد یا مجازی. 🔹زیادةٌ و تفصیل🔹 ✔️۱-از جمله مثالهای صحیحی که وارد شده،این مثالِ "ألا ماءَ ماءَ بارداً"بوده است. ،ماءَ دوم،مبنی بر فتحه و صفت برای اولی است،و نصبش جایز است،ولی رفعش نزد"سیبویه"ممتنع است در حالی که نزد "مازنی" جایز است. خصوص"ألا"دو نظر وجود دارد. أ-بعضی از نحوی ها معتقدند،"ألا" در معنای تمنی،همان احکام خاص"لا"را دارد،و وقتی خبرش ذکر نشده،حتما در تقدیر است. ب-سیبویه معتقد است"ألا"در این معنی،فقط در اسم عمل میکند و هیچ احتیاجی به خبر ندارد،زیرا به منزله ی"أتمنی" است،و کلام تامی حاصل شده است،پس معنای"ألا ماءَ"،"أتمنی ماءً"است. ✔️۲-گاه کلمه"ألا"برای استفتاح و تنبیه،می آید،در این صورت کلمه ی واحدی است که هیچ عملی ندارد و بر جمله اسمیه و فعلیه وارد میشود. "ألا إنَّ اولیاءَ اللهِ لا خوفَ علیهم و لا هم یحزنون"و"أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" "ألا"در معنای"عَرْض" و "تحضیض" می آید که اختصاص به جمله فعلیه دارد. صفحه ۵۷۶ تا ۵۷۸ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹ادامه ی زیاده و تفصیل🔹 ✔️۳-بر خبرٍ"لا" احکامِ سایر اخبار وارد میشود،که عبارت است از جواز حذف خبر اگر دلیلی برای حذفش باشد. حذف خبر با دلیل،فرقی بین مفرد، "جمله"یا "شبه جمله" بودن خبر نیست،بله اگر دلیلی نباشد حذف خبر جایز نیست. دلیل،مقالی است،مثل اینکه سوال کنی"مَن المسافِرُ" پس جواد داده شود"لا احدَ"یعنی"لا احدَ مسافرٌ" و گاه دلیل،مقامی است،مثل اینکه به مریضی گفته شود"لا بأسَ"یعنی"لا بأسَ علیکَ" اسم "لا"نیز با دلیل حذف میشود،مثلِ"لا علیکَ" یعنی"لا بأسَ علیکَ" ✔️۴-اگر بعد"لا" جمله اسمیه بیاید که صدرش،معرفه است،یا صدرش نکره است و بین نکره و"لا" فاصلی هست،لا عمل نمیکند و تکرارش واجب است. "لا القلبُ محزون و لا الدمعُ سافحٌ" و "لا فیها غَولٌ و لا هم عنها یُنزَفون" #و همچنین تکرار لا واجب است اگر بعد از او"فعلِ ماضی( لفظاً و معنیً)،غیر دعایی بیاید،مثلِ"فلا صَدَّقَ و لا صَلَّیٰ" صفحه ۵۷۸ تا ۵۸۰ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 💥و-زمانی که کلمه"الّا"بعد از"لا"بیاید،در اسم مذکور بعد از"الا"رفع و نصب جایز است. "لا اله الا اللهُ َ "،که رفع و نصب الله جایز است،دلیل نصب،استثناء است و خبر هم محذوف است. دلیل رفع،بنا بر "بدلیت"است،حال بدل از چه چیزی ✔️۱.بدل از محلِ لا با اسمش. ✔️۲.بدل از ضمیرِ مستتر در خبر محذوف. ✔️۳.بدل از محلِ اسم لا به حسب اصلش. ز:زمانی که"لا"به هر دلیلی عمل نکند،تکرارش واجب است،و در صورتی که بعدش "خبر"،"صفت" یا "حال" واقع شود،همراهی "واو عاطفه" واجب است. مثال"علیٌ لا قائمٌ و لا قاعدٌ"، "مررت برجلٍ لا قائمٍ و لا قاعدٍ"و نظرت الیه قائماً و لا قاعداً" حرف نفی دیگری ذکر میشود در این صورت "لا"تکرار نمیشود،مثل"فلا هو ابداها و لم یَتجَمجَمْ" جلد اولِ "نحو وافی" https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
تقوی چی هست.؟.wav
حجم: 417K
📣چند بار گوش دادنش خالی از لطف نیست.📣 این ماه عزیز پیش رو،بیشتر رعایت کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹المسئلةُ ۶۰ ظَنَّ و اخواتها🔹 💥از جمله "نواسخی" که داخل بر مبتدا و خبر میشوند،و هر دو آنها را به عنوان "مفعول اول"و "دوم"نصب میدهند،ظَنَّ و اخواتش می باشد،باید توجه داشت که اگر این افعال مشتقاتی داشته باشند،مشتقاتشان هم عمل"فعل ماضی" را دارند. افعال به دو دسته ی"افعال قلوب" و"افعال تحویل" تقسیم میشوند. 💥اما افعال قلوب،که بعضی از آنها معنای علم دارند(یعنی دلالت بر یقین و قطع دارند) و بعضی معنای رجحان دارند،و هر دو قسم،بر "مبتدا و خبر"،"أَنَّ و دو معمولش" و "أَنْ و فعل مضارع"داخل میشوند. ترین افعالی که بر"علم"دلالت دارند. ✔️۱.عَلِمَ،مثل"علمت البرَّ سبیلَ المحبةِ". ✔️۲.رأیٰ،مثلِ"رایتُ الأملَ داعیَ العملِ". ✔️۳.وَجَدَ،مثلِ"وجدتُ ضعافَ الاممِ نهباً لأقویتها". ✔️۴.دریٰ،مثلِ"دریتُ المجدَ قریباً" ✔️۵.الفیٰ،مثلِ"الفیتُ الشدائدَ صاقلةَ للنفوس". ✔️۶.جعَل،مثلِ"جعلت الالهَ واحداً ✔️۷.تَعَلَّمَ،به معنای إعْلَمْ،مثلِ"تَعَلَّمَ وطنَک شرکةً بین ابنائِه" دوم وافی،خلاصه صفحه ۵ تا ۸. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
(ع) 🔹️ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ. 🔹بدان که تو لحظه ای از نگاه خدا خارج نیستی پس ببین چگونه عمل می‌کنی؟ و چگونه هستی؟. العقول،ص ۴۵۵. 🌹میلاد امام جواد (علیه السلام) بر شما سربازان امام عصر مبارک. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
⭕️روزت مبار‌ک، کلِّ قوا(شما بخوانید قلب‌ها) 🔹در سرزمین‌مان پدری داریم که در جبهه مقاوت، مردانی چون ، ، و... تربیت می‌کند و در جبهه داخلی هم سعی می‌کند فرزندان ناخَلَفِ وبد‌اخلاقِ خانواده‌(حکومت) را تحت هر شرایطی کمک کند، تا به راه سعادت برگردند! https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 💥مشهورترین افعال برای رجحان👇 ✔️۱.ظَنَّ(گمان کرد)،مثل"ظنَّ الطیارُ النهرَ قتاةً. ✔️۲.خال(خیال کرد)،مثل"خال المسافرُ الطیارةَ انفعَ له ✔️۳.حَسِب(پنداشت)،مثل"احتسب السهرُ الطویلَ ارهاقاً. ✔️۴.زَعَمَ(گمان کرد یا پنداشت)،مثل"زعمت الملاینةَ مرغوبةً. ✔️۵.عَدَّ(گمان کرد)،مثل"عدَدْتُ الصدیقَ اخاه. ✔️۶.حجا(فکر کرد)،مثل"حجا سائحُ المئذنةَ برجَ مراقبةٍ. ✔️۷.جعل(پنداشت)،مثل"جعل الصیادُ السمکةَ الکبیرةَ حوتاً. ✔️۸.هَبْ(گمان کن)مثل"هب مالَک سلاحاً فی یده". فعل "هَب" جامد و همواره به صورت صیغه امر استعمال شده. جلد دوم وافی صفحه ۸ تا ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0