↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
💥و-زمانی که کلمه"الّا"بعد از"لا"بیاید،در اسم مذکور بعد از"الا"رفع و نصب جایز است.
#مثال"لا اله الا اللهُ َ "،که رفع و نصب الله جایز است،دلیل نصب،استثناء است و خبر هم محذوف است.
#اما دلیل رفع،بنا بر "بدلیت"است،حال بدل از چه چیزی
✔️۱.بدل از محلِ لا با اسمش.
✔️۲.بدل از ضمیرِ مستتر در خبر محذوف.
✔️۳.بدل از محلِ اسم لا به حسب اصلش.
ز:زمانی که"لا"به هر دلیلی عمل نکند،تکرارش واجب است،و در صورتی که بعدش "خبر"،"صفت" یا "حال" واقع شود،همراهی "واو عاطفه" واجب است.
#چند مثال"علیٌ لا قائمٌ و لا قاعدٌ"، "مررت برجلٍ لا قائمٍ و لا قاعدٍ"و نظرت الیه قائماً و لا قاعداً"
#گاه حرف نفی دیگری ذکر میشود در این صورت "لا"تکرار نمیشود،مثل"فلا هو ابداها و لم یَتجَمجَمْ"
#پایان جلد اولِ "نحو وافی"
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
هدایت شده از الهُمَ صَلِ علیٰ محمد و آل محمدٍ
تقوی چی هست.؟.wav
حجم:
417K
📣چند بار گوش دادنش خالی از لطف نیست.📣
#تو این ماه عزیز پیش رو،بیشتر رعایت کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
🔹المسئلةُ ۶۰ ظَنَّ و اخواتها🔹
💥از جمله "نواسخی" که داخل بر مبتدا و خبر میشوند،و هر دو آنها را به عنوان "مفعول اول"و "دوم"نصب میدهند،ظَنَّ و اخواتش می باشد،باید توجه داشت که اگر این افعال مشتقاتی داشته باشند،مشتقاتشان هم عمل"فعل ماضی" را دارند.
#این افعال به دو دسته ی"افعال قلوب" و"افعال تحویل" تقسیم میشوند.
💥اما افعال قلوب،که بعضی از آنها معنای علم دارند(یعنی دلالت بر یقین و قطع دارند) و بعضی معنای رجحان دارند،و هر دو قسم،بر "مبتدا و خبر"،"أَنَّ و دو معمولش" و "أَنْ و فعل مضارع"داخل میشوند.
#مشهور ترین افعالی که بر"علم"دلالت دارند.
✔️۱.عَلِمَ،مثل"علمت البرَّ سبیلَ المحبةِ".
✔️۲.رأیٰ،مثلِ"رایتُ الأملَ داعیَ العملِ".
✔️۳.وَجَدَ،مثلِ"وجدتُ ضعافَ الاممِ نهباً لأقویتها".
✔️۴.دریٰ،مثلِ"دریتُ المجدَ قریباً"
✔️۵.الفیٰ،مثلِ"الفیتُ الشدائدَ صاقلةَ للنفوس".
✔️۶.جعَل،مثلِ"جعلت الالهَ واحداً
✔️۷.تَعَلَّمَ،به معنای إعْلَمْ،مثلِ"تَعَلَّمَ وطنَک شرکةً بین ابنائِه"
#جلد دوم وافی،خلاصه صفحه ۵ تا ۸.
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
هدایت شده از الهُمَ صَلِ علیٰ محمد و آل محمدٍ
15.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک دقیقه اخلاق : قسمت اول 👆
#یک_دقیقه_اخلاق.
🙏پیشنهاد دانلود🙏
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
#امام_جواد(ع)
🔹️ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ.
🔹بدان که تو لحظه ای از نگاه خدا خارج نیستی پس ببین چگونه عمل میکنی؟ و چگونه هستی؟.
#تحف العقول،ص ۴۵۵.
🌹میلاد امام جواد (علیه السلام) بر شما سربازان امام عصر مبارک.
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
⭕️روزت مبارک، #فرمانده کلِّ قوا(شما بخوانید قلبها)
🔹در سرزمینمان پدری داریم که در جبهه مقاوت، مردانی چون #سردار_سلیمانی ، #سید_حسن_نصرالله ، #عبد_الملک_حوثی و... تربیت میکند و در جبهه داخلی هم سعی میکند فرزندان ناخَلَفِ وبداخلاقِ خانواده(حکومت) را تحت هر شرایطی کمک کند، تا به راه سعادت برگردند!
#لبیک_یا_خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
💥مشهورترین افعال برای رجحان👇
✔️۱.ظَنَّ(گمان کرد)،مثل"ظنَّ الطیارُ النهرَ قتاةً.
✔️۲.خال(خیال کرد)،مثل"خال المسافرُ الطیارةَ انفعَ له
✔️۳.حَسِب(پنداشت)،مثل"احتسب السهرُ الطویلَ ارهاقاً.
✔️۴.زَعَمَ(گمان کرد یا پنداشت)،مثل"زعمت الملاینةَ مرغوبةً.
✔️۵.عَدَّ(گمان کرد)،مثل"عدَدْتُ الصدیقَ اخاه.
✔️۶.حجا(فکر کرد)،مثل"حجا سائحُ المئذنةَ برجَ مراقبةٍ.
✔️۷.جعل(پنداشت)،مثل"جعل الصیادُ السمکةَ الکبیرةَ حوتاً.
✔️۸.هَبْ(گمان کن)مثل"هب مالَک سلاحاً فی یده".
#این فعل "هَب" جامد و همواره به صورت صیغه امر استعمال شده.
#خلاصه جلد دوم وافی صفحه ۸ تا ۱۰
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
🔹افعال تَصییر(گردانیدن،از حالتی به حالتی دیگر شدن)🔹
💥گفته شد که ظَنَّ و اخواتش،به "افعال قلوب" و "افعال تَصییر" تقسیم میشوند.دست ی اول بررسی شد،اما"افعال تَصییر"،که مشهور ترین آنها هفت فعل است،و داخل بر"أَنَّ و دو معمولش"و "أَنْ بعلاوه فعل بعدش"نمیشوند.
✔️۱.صَیََّرَ،مثلِ"صَیَّرَ الصائغُ الذهبَ سبیکَةً".
✔️۲.جَعَلَ،مثلِ"جَعَلَ الغازلُ القُطنَ خیوطاً".
✔️۳.إتَخَذَ،مِثلِ"إتَخَذَ المهندسون الحدیدَ و الخشبَ باخرةً"
✔️۴.تَخِذ،َمِثلِ"تَخِذَتِ الحرارةُ الثلجَ ماءً".
✔️۵.تَرَکَ،مثلِ"تَرَکَ الموجُ الصَخورَ حَصیً".
✔️۶.رَدَّ،مثلِ"رَدَّ الأملُ النفوسَ الیائسةَ مستبشرةً"
✔️۷.وَهَبَ،مثلِ"وَهَبَ الآلاتُ الحدیثةُ السنابلَ حَبّاً.
#این فعلِ "وَهَبَ"جامد و فقط به صورت "ماضی"در این معنا استعمال شده است.
#خلاصه جلد دوم وافی صفحه ۱۰ تا ۱۲.
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
#امام_سجاد(ع)
🔹 إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ نوافلها الليلیة.
🔸عمّهام زينب، با وجود همه مصيبتها و رنجهايى كه در مسير شام به او روى آورد، حتّى "يك شب" نماز شب را ترک نکرد.
# عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، جلد۱۱، صفحه۹۵۴
◾شهادت حضرت زینب(س) تسلیت باد.
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
🔹زیادةٌ و تفصیل🔹
💥أ-لازم نیست دو مفعول این نواسخ،در اصل مبتدا و خبر باشند،بلکه کافیست مبتدا و خبر باشند هر چند به نوعی از تاویل مقبول،مثل شان "افعال تحویل"و مثل شان "حَسِبَ".
#به دو مثال زیر توجه فرمایید.
✔️۱-صَیَّرْتُ الفضةُ خاتماً(نقره را به یک انگُشتر تبدیل کردم)،و مشخص است که اصل این دو مفعول مبتدا و خبر نیست،زیرا'الفضةُ خاتمٌ"(نقره انگشتر است)صحیح نیست.
#پس مثال فوق(الفضةُ خاتمٌ) صحیح نیست مگر با این تاویل که بگویم،نقره میتواند به صورت انگشتر در بیاد.
✔️۲-حَسِبْتُ المریخَ الزُهرةَ(گمان کردم سیاره مریخ همان ستاره زهره است)مشخص است که اصل این دو مفعول،مبتدا و خبر نیست،زیرا"المریخُ الزُهرةُ"(مریخ زهره است)صحیح نیست.
#پس این مثالِ"المریخُ الزُهرةُ" صحیح نیست مگر اینکه بگویم از باب تشبیه است.
#مصنف:هیچ نیازی به این نحو تأویلات نیست،زیرا باید بگویم،فصحاء عرب گاه داخل کردن این نواسخ را بر آنچه در اصل مبتدا و خبرن و گاه داخل کردن این ها نواسخ را بر آنچه در اصل مبتدا و خبر نبودند.
💥ب-افعال قلبی،علاوه بر دُخول بر مبتدا و خبر،داخل بر "أَنَّ" و"أنْ" که هر دو مصدریه هستند،هم میشوند و این مصدر،سد مسد دو مفعول واقع شده است و بی نیاز میکند فعل را از دو مفعول.
#مثال"علمتُ أَنَّ السباحَةَ اسلمُ من الملائک"
#اما افعال تحویل،بر مصدر(أَنَّ و أنْ)،داخل نمیشود.
#خلاصه جلد دوم وافی صفحه ۱۲ تا ۱۴
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
🔹زیادةٌ و تفصیل🔹
💥بعضی از علمای علم نحو،افعال قلوب را به چهار دسته تقسیم میکنند،گرچه ما سابقا گفتیم دو قسم هستند واین دو قسم بودن بهتر است.
۱.یقین به تنهایی،وَجَدَ،تَعَلَّمَ،دریٰ،الفیٰ و جَعَلَ.
۲.رجحان به تنهایی،جَعَلَ،حجا،عَدَّ،زَعَمَ هَبْ.
۳.برای هر دو ولی غالبا یقین رأیٰ و عَلِمَ.
۴.برای هر دو ولی غالبا رجحان،ظَنَّ،خالَ و حَسِبَ.
💥نکاتی در خصوص این افعال
عَلمَ دو مفعولی،در موارد زیر به یک مفعولی است.
🔹۱-درصورتی که مصدرِ"مفعول دوم" اضافه شود به مفعول اول،مثل"علمتُ تحرُّکَ الکواکبِ" که در اصل"علمتُ الکواکبَ متحرکةٌ" بوده.
#حکم فوق مختص به عَلِمَ نیست بلکه در جمیع افعال قلوب جریان دارد.
🔹۲-در صورتی که به معنای عَرِفَ باشد مثل"علمتُ الخبر"
#اگر "عَلِم"َبه معنای إنشقَّ باشد لازم است مثل "علم البعیرُ"
💥اما"رایٰ' در موارد زیر دو مفعولی است.
🔹۱-در صورتی که به معنای علم یا ظن باشد،مثلِ این قول خدای تعالی"إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَراهُ قَرِيباً"،ماده "رأی" در اولی به معنای ظن،در دومی به معنای علم است.
🔹۲-در صورتی که به معنای خواب دیدن باشد،مثل"کنت نائماً و فرایتُ الصدیقَ مسرعاً الی القطار".
#اگر به معنای فهم و ابداء عقلی باشد گاه دو مفعولی و گاه یک مفعولیست،مثل"یختلف الاطباءُ فی امرِالقهوةِ فواحدٌ یراها ضارَّةً و و آخر یراها مفیدَةً"یا"فواحد یری ضررَها و آخر یری افادتَها".
#رأیٰ،در موارد زیر"یک مفعولی'است
🔹۱-در صورتی که به معنای"اصابَ ریئتَه" باشد،مثل"انطلق السهمُ فرأی الغزالةَ".
🔹۲-در صورتی که به معنای دیدن با چشم باشد"رأیتُ النَجمَ".
#أَرَأیْتَکَ،به معنای"اخبرنی"است که گاه دومفعولی و گاه یک مفعولیست وأُرَیٰ مضارع مجهولی ست،به معنای
أَظُنُّ،مثل"کُنْتُ أُریٰ الرحلةَ متبعةً"
#گاه تری در صورتی که الفش حذف شده است،بعد از "لا" یا"لو"آمده،و به معنای"لا سیما"است،مثل"کرمتُ الضیوفَ لو ترما علیٌ".
#خلاصه جلد دوم وافی صفحه ۱۴ تا ۱۸
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
📣عَونُکَ للضَّعیفِ مِنْ أَفْضَلِ الصَّدَقَةِ.
#کمک به ناتوان از بهترین صدقه هاست.
📚تحف العقول عن آل الرسول صفحه ۹۱۲
◾️شهادت امام کاظم،موسی بن جعفر،باب الحوائج(علیه السلام)،تسلیت باد.
https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0