eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 💥و-زمانی که کلمه"الّا"بعد از"لا"بیاید،در اسم مذکور بعد از"الا"رفع و نصب جایز است. "لا اله الا اللهُ َ "،که رفع و نصب الله جایز است،دلیل نصب،استثناء است و خبر هم محذوف است. دلیل رفع،بنا بر "بدلیت"است،حال بدل از چه چیزی ✔️۱.بدل از محلِ لا با اسمش. ✔️۲.بدل از ضمیرِ مستتر در خبر محذوف. ✔️۳.بدل از محلِ اسم لا به حسب اصلش. ز:زمانی که"لا"به هر دلیلی عمل نکند،تکرارش واجب است،و در صورتی که بعدش "خبر"،"صفت" یا "حال" واقع شود،همراهی "واو عاطفه" واجب است. مثال"علیٌ لا قائمٌ و لا قاعدٌ"، "مررت برجلٍ لا قائمٍ و لا قاعدٍ"و نظرت الیه قائماً و لا قاعداً" حرف نفی دیگری ذکر میشود در این صورت "لا"تکرار نمیشود،مثل"فلا هو ابداها و لم یَتجَمجَمْ" جلد اولِ "نحو وافی" https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
تقوی چی هست.؟.wav
حجم: 417K
📣چند بار گوش دادنش خالی از لطف نیست.📣 این ماه عزیز پیش رو،بیشتر رعایت کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹المسئلةُ ۶۰ ظَنَّ و اخواتها🔹 💥از جمله "نواسخی" که داخل بر مبتدا و خبر میشوند،و هر دو آنها را به عنوان "مفعول اول"و "دوم"نصب میدهند،ظَنَّ و اخواتش می باشد،باید توجه داشت که اگر این افعال مشتقاتی داشته باشند،مشتقاتشان هم عمل"فعل ماضی" را دارند. افعال به دو دسته ی"افعال قلوب" و"افعال تحویل" تقسیم میشوند. 💥اما افعال قلوب،که بعضی از آنها معنای علم دارند(یعنی دلالت بر یقین و قطع دارند) و بعضی معنای رجحان دارند،و هر دو قسم،بر "مبتدا و خبر"،"أَنَّ و دو معمولش" و "أَنْ و فعل مضارع"داخل میشوند. ترین افعالی که بر"علم"دلالت دارند. ✔️۱.عَلِمَ،مثل"علمت البرَّ سبیلَ المحبةِ". ✔️۲.رأیٰ،مثلِ"رایتُ الأملَ داعیَ العملِ". ✔️۳.وَجَدَ،مثلِ"وجدتُ ضعافَ الاممِ نهباً لأقویتها". ✔️۴.دریٰ،مثلِ"دریتُ المجدَ قریباً" ✔️۵.الفیٰ،مثلِ"الفیتُ الشدائدَ صاقلةَ للنفوس". ✔️۶.جعَل،مثلِ"جعلت الالهَ واحداً ✔️۷.تَعَلَّمَ،به معنای إعْلَمْ،مثلِ"تَعَلَّمَ وطنَک شرکةً بین ابنائِه" دوم وافی،خلاصه صفحه ۵ تا ۸. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
(ع) 🔹️ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ. 🔹بدان که تو لحظه ای از نگاه خدا خارج نیستی پس ببین چگونه عمل می‌کنی؟ و چگونه هستی؟. العقول،ص ۴۵۵. 🌹میلاد امام جواد (علیه السلام) بر شما سربازان امام عصر مبارک. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
⭕️روزت مبار‌ک، کلِّ قوا(شما بخوانید قلب‌ها) 🔹در سرزمین‌مان پدری داریم که در جبهه مقاوت، مردانی چون ، ، و... تربیت می‌کند و در جبهه داخلی هم سعی می‌کند فرزندان ناخَلَفِ وبد‌اخلاقِ خانواده‌(حکومت) را تحت هر شرایطی کمک کند، تا به راه سعادت برگردند! https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 💥مشهورترین افعال برای رجحان👇 ✔️۱.ظَنَّ(گمان کرد)،مثل"ظنَّ الطیارُ النهرَ قتاةً. ✔️۲.خال(خیال کرد)،مثل"خال المسافرُ الطیارةَ انفعَ له ✔️۳.حَسِب(پنداشت)،مثل"احتسب السهرُ الطویلَ ارهاقاً. ✔️۴.زَعَمَ(گمان کرد یا پنداشت)،مثل"زعمت الملاینةَ مرغوبةً. ✔️۵.عَدَّ(گمان کرد)،مثل"عدَدْتُ الصدیقَ اخاه. ✔️۶.حجا(فکر کرد)،مثل"حجا سائحُ المئذنةَ برجَ مراقبةٍ. ✔️۷.جعل(پنداشت)،مثل"جعل الصیادُ السمکةَ الکبیرةَ حوتاً. ✔️۸.هَبْ(گمان کن)مثل"هب مالَک سلاحاً فی یده". فعل "هَب" جامد و همواره به صورت صیغه امر استعمال شده. جلد دوم وافی صفحه ۸ تا ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹افعال تَصییر(گردانیدن،از حالتی به حالتی دیگر شدن)🔹 💥گفته شد که ظَنَّ و اخواتش،به "افعال قلوب" و "افعال تَصییر" تقسیم میشوند.دست ی اول بررسی شد،اما"افعال تَصییر"،که مشهور ترین آنها هفت فعل است،و داخل بر"أَنَّ و دو معمولش"و "أَنْ بعلاوه فعل بعدش"نمیشوند. ✔️۱.صَیََّرَ،مثلِ"صَیَّرَ الصائغُ الذهبَ سبیکَةً". ✔️۲.جَعَلَ،مثلِ"جَعَلَ الغازلُ القُطنَ خیوطاً". ✔️۳.إتَخَذَ،مِثلِ"إتَخَذَ المهندسون الحدیدَ و الخشبَ باخرةً" ✔️۴.تَخِذ،َمِثلِ"تَخِذَتِ الحرارةُ الثلجَ ماءً". ✔️۵.تَرَکَ،مثلِ"تَرَکَ الموجُ الصَخورَ حَصیً". ✔️۶.رَدَّ،مثلِ"رَدَّ الأملُ النفوسَ الیائسةَ مستبشرةً" ✔️۷.وَهَبَ،مثلِ"وَهَبَ الآلاتُ الحدیثةُ السنابلَ حَبّاً. فعلِ "وَهَبَ"جامد و فقط به صورت "ماضی"در این معنا استعمال شده است. جلد دوم وافی صفحه ۱۰ تا ۱۲. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
(ع) 🔹 إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ نوافلها الليلیة. 🔸عمّه‌ام زينب، با وجود همه مصيبت‌ها و رنج‌هايى كه در مسير شام به او روى آورد، حتّى "يك شب" نماز شب را ترک نکرد. # عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، جلد۱۱، صفحه۹۵۴ ◾شهادت حضرت زینب(س) تسلیت باد. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹زیادةٌ و تفصیل🔹 💥أ-لازم نیست دو مفعول این نواسخ،در اصل مبتدا و خبر باشند،بلکه کافیست مبتدا و خبر باشند هر چند به نوعی از تاویل مقبول،مثل شان "افعال تحویل"و مثل شان "حَسِبَ". دو مثال زیر توجه فرمایید. ✔️۱-صَیَّرْتُ الفضةُ خاتماً(نقره را به یک انگُشتر تبدیل کردم)،و مشخص است که اصل این دو مفعول مبتدا و خبر نیست،زیرا'الفضةُ خاتمٌ"(نقره انگشتر است)صحیح نیست. مثال فوق(الفضةُ خاتمٌ) صحیح نیست مگر با این تاویل که بگویم،نقره میتواند به صورت انگشتر در بیاد. ✔️۲-حَسِبْتُ المریخَ الزُهرةَ(گمان کردم سیاره مریخ همان ستاره زهره است)مشخص است که اصل این دو مفعول،مبتدا و خبر نیست،زیرا"المریخُ الزُهرةُ"(مریخ زهره است)صحیح نیست. این مثالِ"المریخُ الزُهرةُ" صحیح نیست مگر اینکه بگویم از باب تشبیه است. :هیچ نیازی به این نحو تأویلات نیست،زیرا باید بگویم،فصحاء عرب گاه داخل کردن این نواسخ را بر آنچه در اصل مبتدا و خبرن و گاه داخل کردن این ها نواسخ را بر آنچه در اصل مبتدا و خبر نبودند. 💥ب-افعال قلبی،علاوه بر دُخول بر مبتدا و خبر،داخل بر "أَنَّ" و"أنْ" که هر دو مصدریه هستند،هم میشوند و این مصدر،سد مسد دو مفعول واقع شده است و بی نیاز میکند فعل را از دو مفعول. "علمتُ أَنَّ السباحَةَ اسلمُ من الملائک" افعال تحویل،بر مصدر(أَنَّ و أنْ)،داخل نمیشود. جلد دوم وافی صفحه ۱۲ تا ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. 🔹زیادةٌ و تفصیل🔹 💥بعضی از علمای علم نحو،افعال قلوب را به چهار دسته تقسیم میکنند،گرچه ما سابقا گفتیم دو قسم هستند واین دو قسم بودن بهتر است. ۱.یقین به تنهایی،وَجَدَ،تَعَلَّمَ،دریٰ،الفیٰ و جَعَلَ. ۲.رجحان به تنهایی،جَعَلَ،حجا،عَدَّ،زَعَمَ هَبْ. ۳.برای هر دو ولی غالبا یقین رأیٰ و عَلِمَ. ۴.برای هر دو ولی غالبا رجحان،ظَنَّ،خالَ و حَسِبَ. 💥نکاتی در خصوص این افعال عَلمَ دو مفعولی،در موارد زیر به یک مفعولی است. 🔹۱-درصورتی که مصدرِ"مفعول دوم" اضافه شود به مفعول اول،مثل"علمتُ تحرُّکَ الکواکبِ" که در اصل"علمتُ الکواکبَ متحرکةٌ" بوده. فوق مختص به عَلِمَ نیست بلکه در جمیع افعال قلوب جریان دارد. 🔹۲-در صورتی که به معنای عَرِفَ باشد مثل"علمتُ الخبر" "عَلِم"َبه معنای إنشقَّ باشد لازم است مثل "علم البعیرُ" 💥اما"رایٰ' در موارد زیر دو مفعولی است. 🔹‌۱-در صورتی که به معنای علم یا ظن باشد،مثلِ این قول خدای تعالی"إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَراهُ قَرِيباً"،ماده "رأی" در اولی به معنای ظن،در دومی به معنای علم است. 🔹۲-در صورتی که به معنای خواب دیدن باشد،مثل"کنت نائماً و فرایتُ الصدیقَ مسرعاً الی القطار". به معنای فهم و ابداء عقلی باشد گاه دو مفعولی و گاه یک مفعولیست،مثل"یختلف الاطباءُ فی امرِالقهوةِ فواحدٌ یراها ضارَّةً و و آخر یراها مفیدَةً"یا"فواحد یری ضررَها و آخر یری افادتَها". ،در موارد زیر"یک مفعولی'است 🔹۱-در صورتی که به معنای"اصابَ ریئتَه" باشد،مثل"انطلق السهمُ فرأی الغزالةَ". 🔹۲-در صورتی که به معنای دیدن با چشم باشد"رأیتُ النَجمَ". ،به معنای"اخبرنی"است که گاه دومفعولی و گاه یک مفعولیست وأُرَیٰ مضارع مجهولی ست،به معنای أَظُنُّ،مثل"کُنْتُ أُریٰ الرحلةَ متبعةً" تری در صورتی که الفش حذف شده است،بعد از "لا" یا"لو"آمده،و به معنای"لا سیما"است،مثل"کرمتُ الضیوفَ لو ترما علیٌ". جلد دوم وافی صفحه ۱۴ تا ۱۸ https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0
📣عَونُکَ للضَّعیفِ مِنْ أَفْضَلِ الصَّدَقَةِ. به ناتوان از بهترین صدقه هاست. 📚تحف العقول عن آل الرسول صفحه ۹۱۲ ◾️شهادت امام کاظم،موسی بن جعفر،باب الحوائج(علیه السلام)،تسلیت باد. https://eitaa.com/joinchat/2729246727C8ff5234cd0