از درس و بحث و روضه و منبر که بگذریم...
پیداست ردّ پای تو در کودکیِ ما
🖇 پ.ن: اول مهر؛ آغاز سال تحصیلی مبارک 🌸
❌ البته همه رفقای دانشآموزمون بدونن که
یک عمر صرف مدرسه و درس هم شود
بیگریه بر حسین به جایی نمیرسیم :)
@jenabe_jawn
@tanhaelaj
🔴 انفجار دیشب در عمق ۲۵۰ متری زمین رخ داده، تا الان پنجاه و یک نفر معدنی در طبس کشته شدهاند، کارگرهای شریفی که سهمشان از رسانه دیدهشدن همین خبر فوتشان بود..
تسلیت به ایرانِ عزیز🖤
@Hvasl_ir
@tanhaelaj
👈 «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَيْطانٌ أَخْرَسٌ»
الآن بسیاری از این کشورهای غربی شیطان دهان بسته اند در برابر #غزه. اینکه ذات اقدس الهی فرمود یک عده از حیوانات پست ترند، به خاطر این امور است... .
💠 متن درس خارج فقه #قضا_و_شهادت
🔹 جلسه : 99
تاریخ: 1403/07/01
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
@a_javadiamoli_doross
@tanhaelaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جای مرحوم فردوسی خالیست
با گریه مشکل حل نمیشود
با حماسه مشکل حل میشود
علامه جوادی آملی
@Afsaran_ir
@alfavayedolkoronaieh
@tanhaelaj
🔰پیشنهادی ساده امّا پر سود: دفتر صد برگ محکمِ محکم!
یک دفتر صد برگ محکمِ محکم بخرید! از آن دفترها که به این زودیها آخ نگوید! دفتری با جلد محکم و شیرازهای استوار.
هر کتابی که میخوانید در آن ثبت کنید:
نام کتاب، نویسنده، ناشر، تعداد صفحه و یک توضیح کوتاه درباره کتاب. همین!
سال بعد که این دفتر را باز میکنید میبینید واااااااای چهقدر کتاب خواندهاید!
و چه کتابهای مفیدی!
این دفتر را دست کم نگیرید!
این دفتر، شما را مشتاق به خواندن خواهد کرد،
این دفتر مثل قلّکی خواهد شد که کمکم دوست دارید پر شود!
این دفتر نمایش رشد و پیشرفت مطالعات شما خواهد بود...
از کرامات این دفتر بیشتر نگویم...
اگر با همین فرمان ادامه دهید، چهار-پنج سال بعد، ازاین هم بیشتر تعجب میکنید!
آن وقت شما دانشمندی خواهید بود، امتحان کنید!
خرجش یک دفتر صد برگ محکم است!
*
پینوشت:
وقتی دفترهای پرورشی آن سالها را ورق میزنم، میبینم چه نکات جالبی در آن نوشتهام! آن زمان به چه کتابهای خوبی مراجعه کردهام!
و چه یادداشتهای خوبی! چه نعمت بزرگی است نوشتن!
راست گفته است خدای بزرگ! که «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» قسم به قلم و آنچه مینویسند! «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يسْطُرُونَ»
چیزی که نیستان ما را به آتش کشاند و شوق را مضاعف کرد، حضور یک ساعته در کتابخانه مدرسه و تفرج در آن بود. یک بار بیشتر نبود، امّا واقعاً مؤثر بود. نمیدانم پیشنهاد کدام عزیز بود و برای کدام درس؟ اصلاً نمیدانم ایشان میدانست این کار، این اثر را در ما خواهد داشت یا نه؟ حتی نمیدانم چند نفر با آن درگیر شدند و همراه؟ البته بعدها چند نفری را به عنوان کتابدار در کارهای کتابخانه میدیدم. نمیدانم این دو چهقدر باهم ارتباط داشت. بگذریم! هرچه بود زمینهای بود برای هرکه میخواهد و طالب است.
کلاسهای پرورشی برای من زمینهای شد برای تحقیق. درباره موضوعات مختلف میخواندیم و مینوشتیم. حتی موضوعات متفاوت! یادم هست سال اول راهنمایی تحقیقی کار کردم با عنوان «موجودات مستور» که سه فصل داشت: فرشتگان، شیطان و جن! که در مسابقات ناحیه هم رتبه آورد. ریشه پژوهشهایم را در آن سالها میبینم. فیشهای بحث اصحاب امامحسین(ع) را که در سالهای هفتاد و شش نوشتهام هنوز دارم؛ جناب حبیب، جناب زهیر، جناب جناده و.... کارهای عاشورایی و ریشه مجموعه آثار عاشورایی «زیر خیمه حسین»، همان تلاشهای درس پرورشی بود.
برای پژوهشگری، از دبستان و دبیرستان باید شروع کرد.
*
خاطره خوشمزه: زیر شمشیر غُمِش؟!😊
افتاده بودم در دنیای شیرین مطالعه. ناگهان کتابی دیدم که مرا به فکر فرو برد؟ درباره عاشورا بود: «زیر شمشیر... مگر امامحسین(ع) را شمر به شهادت نرساند؟ پس این «غُمِش» کیست؟
پرسش، آغاز پژوهش است. از معلمها میپرسیدم. بعضی میگفتند شخصی به نام «سنان» هم دست داشته. بعضی از شخصی به نام «خولی» نام میبردند. بعضی بحث بانیان این حرکت مثل یزید و ابنزیاد را میکردند. چه اطّلاعات جالب و مفیدی! امّا خب! «غُمِش» کجای ماجرا بود؟
دو سه روزی در این خماری بودیم تا فهمیدیم «غُمِش» نبوده و «غَمَش» بوده است!
عنوان کتاب قسمتی از غزل حافظ بود:
«زیر ششیر غمش رقصکنان باید رفت
کان که شد کشته او، نیک سرانجام افتاد»
📚کتابخوری راهبردی
(گونهها و روشهای مطالعه مؤثر و موفق)
#در_دست_انتشار
#زیر_خیمه_حسین
#تربیت
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj
به آن پیرمرد صلحطلب بگویید شما و دوستانتان از اول هم در برابر صهیونیسم سلاحی در دست نداشتید که حالا بخواهید زمینش بگذارید؛ و از زبان ما اگر حرف میزنی، پس اگر سلاحهایمان را بگیرید با دستان خالی، با دندان و چنگ و سنگ همچنان مبارزه خواهیم کرد تا قلع غدههای سرطانی جهان. و به آن دیپلمات فرنگرفته و سیاستخوانده که در لباس مسئول جمهوری اسلامی، به دروغ جملات رئیسجمهور را تکذیب کرد و بعد صوت جلسه بیرون آمد و حیثیت نظام رفت، بگویید که چند واحد درس «صداقت» را در تونلها و زیرزمینهای بیآفتاب مقاومت، زیر دست آن سید بزرگواری که گفت «من متعلق به مکتبی هستم که دروغ را حتی در جنگ روانی هم مفید نمیداند» بخواند و بیاموزد و اعتماد ملت به اظهارات نظام را خدشهدارتر نکند.
@m_molaie110
@tanhaelaj
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
❇️ اجتماع بزرگ حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و ملت لبنان برگزار میشود
به دعوت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه، اجتماع بزرگ حوزویان در محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از جبهه مقاومت و ملت لبنان روز چهارشنبه مورخ ۴ مهرماه ساعت ۹ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار میشود.
@sotohaali
🔰از دانشمندی تا بینشمندی
همه شما دانشمند هستید؛
با کم و زیادش!
هرکس مختصر تفرجی در علم و دانایی دارد، دانش+مند است.
شما همین که یک برنامه معرفتی مثل «سمت خدا» را تماشا میکنید،
یا پای منبر مینشینید،
یا کتابی از قفسه کتابخانه برداشته و میخوانید،
یک دانشمند کوچولویید برای خودتان
و خودتان خبر ندارید!
اما نکته آن است که «بینش+مندی»، آنم آرزوست!
مستحضرید از «دانشمندی» تا «بینشمندی» راه بسیار است. هر بینشمندی، دانشمند است، امّا هر دانشمندی لزوماً بینشمند نیست.
این بینش، یک پله بالاتر از دانش است. بینش برنامهای است برای تنظیم دانش که نتیجه چنین برنامهای ایجاد نظام فکری است.
یکی از لوازم جدی حرکت از «دانشمندی» به «بینشمندی»، داشتن یک «سیر مطالعاتی» خوب است. فتأمل!
📚کتابخوری راهبردی
(گونهها و روشهای مطالعه مؤثر و موفق)
#در_دست_انتشار
#زیر_خیمه_حسین
#تربیت
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj
OstadAbedi_14030624.mp3
2.73M
🔰 بیانات استاد احمد عابدی در آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در جمع طلاب و روحانیون درس خارج (پیش از درس خارج فقه)
✅ درس و بحث مقدمه قرب الی الله:
🔹 تعارض ظاهری خصوصیت درس خارج با اخلاق
🔹 ضرورت مباحث اخلاقی در خانه، خانواده، جامعه، سیاست، و حتی مسایل فردی
🔹 فقه و اصول مقدمه اخلاق و اخلاق مقدمه قرب الی الله
🔹 درس باید مقدمه انس با قرآن، اهل بیت، ذکر، دعا و توسل باشد.
🔹 ضرورت مطالعه کتب اخلاقی
✅ مظلومیت مردم غزه و جنایات صهیونیست ها
🔹 مظلومیت مردم غزه و مسئولیت ما
🔹استفاده رژیم اشغالگر قدس از سلاح های نامتعارف و ممنوعه
🔹 هنر مقاومت مردم غزه
🔹 ادعای ارضی صهیونیست ها از مکه و مدینه تا مرزهای پاکستان با چین
#دروس_حوزه #فقه #اصول
#اخلاق #قرب_الی_الله
#تهذیب #فلسطین #غزه
#صهیونیست #اسرائیل
࿇༅══════⊰
حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
⊰⃟☘࿐ྀུ༅🌷🇮🇷࿇༅══════⊰
@ahmad_aabedi
@tanhaelaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگه بچه مدرسهای داری، حتماً ببین
💥یکی از فرزندان آیتالله بهجت میگوید: پدرم هربار بچههایم را راهی مدرسه میکردم این دعا را پشت سرشان میخواند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷لحظاتی از مداحی آقای مهدی سلحشور در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت با رهبر انقلاب
🔹️سیلی به دشمن می زنیم این منطق ماست
مصداق آن هم وعدههای صادق ما است. ۱۴۰۳/۷/۴
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 رهبر انقلاب؛ هماکنون در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت: جاذبه سیاسی جمهوری اسلامی، ایستادگی در مقابل نظم غلط جهانی است. ۱۴۰۳/۷/۴
📲پخش زنده از:
🖥 Farsi.Khamenei.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 رهبر انقلاب؛ هماکنون در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت: جوان امروز نیاز به دو گزارش توصیفی و تبیینی دفاع مقدس دارد. ۱۴۰۳/۷/۴
📲پخش زنده از:
🖥 Farsi.Khamenei.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم...
@tanhaelaj
تنها علاج
آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم... @tanhaelaj
شما اگر در چنین موقعیتی باشید چه میکنید؟!🤔
تنها علاج
آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم... @tanhaelaj
🔹در تبیین جهان و فهم معادلات عالم هستی، فیزیکِ نیوتن، قوانین عالم را در محدوده خود توجیه میکند و به بیانی دیگر عالم را از منظر خود تفسیر میکند؛ اما از حدی بالاتر، رد پای نسبیتِ اینشتین خودش را نشان میدهد. نظریه نسبیت خاص و عام او که تاکنون نیز باقی مانده، یک الگو برای فهم جهان است.
🔹فیزیک نیوتن و نظریه اینشتین، هر کدام دستهای از روابط را که مشخصات فیزیکی جهان اطراف ما را شرح میدهد، تعریف میکنند و تا سطحی از عالم را تفسیر میکند، اما در سطوحی بسیار بالاتر برای فهم عالم به چارچوب دیگری نیازمندیم. اینجا توحید خودش را نشان میدهد. تفکّر توحیدی به ما یک چارچوب میدهد...
🔹مدیران باید نسبتهای عالم را بهخوبی بفهمند. اگر بخواهی با سرعت نور حرکت و رشد کنی، باید چارچوب برتری را در نظر بگیری و وارد میدان تازهای بشوی...
📚آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj
تنها علاج
آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم... @tanhaelaj
🔻«تفویض»؛ وقتی خدا مسئول دفترت میشود
🔹آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم، یکی این بود که تفویض را میتوان طرحی برای تنظیم برنامههای انسان دید.
🔹تفویض به معنای واگذار کردن و سپردن چیزی به دیگری است. تفویض یعنی اینکه بنده آنچه را که به ظاهر، منسوب به خودش بوده، به خدا برگرداند و خود را از همۀ امور برکنار بداند و هیچ کاری را به خود بر نگرداند، اما نه به این معنا که رها کند و واگذار کند و گوشهای بنشیند مثل «بنی اسرائیل» که به حضرت موسی گفتند: «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ» بلکه کار کند و تلاش کند اما بداند مایه و سرمایه و بنمایه همه از اوست و به سوی اوست.
🔹حالِ بنده در چنین وضعی حال کسی است که از هر چیزی برکنار باشد و هیچ چیزی به او منتسب نباشد. اگر این حال برای کسی رقم بخورد، به راحتی از کنار مشکلات عبور خواهد کرد و این مهمترین چیزی است که یک مدیر به آن نیاز دارد.
📚آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@tanhaelaj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 رهبر انقلاب: نباید گذاشت دشمن شکست خورده، در داخل کشور با انحاء حیلهها و ترفندها، کار خودش را دنبال کند/ پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن نباید در داخل کشور برافراشته شود/ باید مراقبت کرد و همه موظفند، در وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، مطبوعات، وزارت علوم و وزارت بهداشت...
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت:
✏️ آخرین صحبت امروز من این است: من میگویم رزمندگان ما، مجاهدان ما برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربانی کردند، فداکاری کردند. جوانان مبارز و مجاهد خانوادههای خودشان را داغدار کردند برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای این کشور بالا نرود. نمیشود ملت ایران قبول کند که همان پرچمها به وسیله افراد نفوذی، به وسیله انسانهای فریبخورده در داخل کشور برافراشته بشود.
✏️ این پرچم، پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن و وسوسههای خصمانه دشمن نباید در داخل کشور در دستگاههای مختلف ما برافراشته شود. باید مراقبت کرد، همه موظفند. در وزارت آموزش و پرورش باید مراقبت کرد، در صدا و سیما باید مراقبت کرد، در مطبوعات باید مراقبت کرد، در وزارت علوم و وزارت بهداشت که محل تربیت جوانهاست باید مراقبت کرد. آنجا دشمن به وسیله رزمندگان ما شکست خورد نباید گذاشت آن دشمن شکست خورده در داخل کشور با انحاء حیلهها و ترفندها کار خودش را دنبال کند و انجام دهد. امیدواریم خدای متعال همه مسئولین ما، همه مردان و زنان ما، همه فعالان بخشهای مختلف ما را با هوشیاری کامل در مقابل توطئه دشمن نگه دارد. ۱۴۰۳/۷/۴
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
تنها علاج
🌷 رهبر انقلاب: نباید گذاشت دشمن شکست خورده، در داخل کشور با انحاء حیلهها و ترفندها، کار خودش را دنب
🚨پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی و وسوسههای خصمانه دشمن،
⛔️نباید در داخل کشور، در دستگاههای مختلف ما برافراشته بشود!
📍در وزارت آموزشوپرورش
📍در صداوسیما
📍در مطبوعات
📍در وزارت علوم و وزارت بهداشت باید مراقبت کرد
▪️به این کلیدواژهها بیشتر فکر کنیم:
👇👇👇
پرچم #نفوذ_فرهنگی و #سبک_زندگی_دشمن و #وسوسههای_خصمانه_دشمن...