eitaa logo
💓تنها مسیری های کردستان
618 دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4.9هزار ویدیو
58 فایل
تنهامسیریان کردستان عزیز خیلی خوش هاتین وه کانال خودان پیشنهاد و انتقادات @F313iar مشاوره @MoshaverTm براساس نظام فکری استاد بزرگوار حجت الاسلام پناهیان لینک کانال اصلی تنهامسیرآرامش👇 https://eitaa.com/IslamLifeStyles
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و عرض ادب خدمت شما دوستان عزیز 🌷 عصرتون به خیر باشه اگه موافقین با هم بریم یه جلسه‌ دیگه از مبحث بی نظیر رو بخونیم. با ذکر شریف
.... بیست و دوم 👇 💎 " انسانِ فعال و منفعل " 🔹واقعاً بین این دو نگاه خیلی فرق هست. 🔴 در انسان "فعال نیست" بلکه اتفاقاً هست. مثل یه گونی سیب زمینی یه کناری میشینه! 😒 🚫 همش دنبالِ هوای نفسشه! میگه از هر چیزی خوشم اومد سمتش میرم و از هر چیزی هم بدم اومد ازش فاصله میگیرم!😤 🔺🔺🔺 🌺 امّا در ، انسان هست. فعال هست برای اینکه بتونه از زندگیش لذت ببره💖 🚷آدمی که غیر فعال باشه، نمیتونه از زندگیش لذت ببره، 👈 چون توانایی لذّت بردن رو در خودش از بین برده.... 🔸🔹⭕️🔷
🔶 انسانِ مومن برای به همسرش "فعالیت هایی" رو انجام میده ✅ و طبیعتاً "کسی که فعّالانه با لذّت ها و شادی ها برخورد میکنه، بهتر نتیجه میگیره و از زندگیش بیشتر لذّت میبره". 💓🌺🌷💞 🔴 اگه شما چشمت رو باز بذاری تا هر چی خواست ببینه 👀 و دلت رو رها کنی تا هر لحظه از هر چیزی خوشش اومد به سمتش متمایل بشه 🚸 چند وقت دیگه این بیماری ها رو دچار میشی: 👇👇 🚫 دیگه از لذّت بخش ترین اموری که توی زندگیت هست لذّت نمیبری ⛔️ زود بی حوصله، خسته و افسرده میشی😞 🚫 باید کلّی پول خرج کنی "برای چند لحظه شادی" و بعدش در طولِ روز دیگه لذّت نبری....
⛔️ به جای عشق و محبّت، دشمنی ها دلت رو پر میکنه....😠 🚫 به سرعت اهلِ میشی و خیلی زود با دیگران دشمنی پیدا میکنی. ⛔️ علاوه بر اینا، بیماریهای جسمی، عصبی میگیری و مجبوری که هزار تا دردِ بی درمانِ دیگه رو هم تحمّل کنی. ⭕️ و بدترین و وحشتناکترین اثری که این طرزِ زندگی داره اینه که "از خدا دور میشی....." ✅💢🔺 🔰 خب آخه عزیزم آدم چرا ، باید یه جوری زندگی کنه که از خدا دور بشه ؟ ✔️ دور شدن از خدا در حقیقت به معنای از دست دادنِ بزرگترین زندگی انسان هست.... 💢 میدونید که روز هم بدترین عذاب بین همۀ عذاب ها اینه که "خدا به یه نفر نگاه نکنه...." 🔴 و طبق روایات، کسی که هر کاری که "دلش بخواد" انجام بده، خدا به اون آدم نگاه نمیکنه.... ✅➖⭕️🔹🔺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ┄┄┄••❅❈✧❈❅••┄┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۴ نکته مهم رهبر انقلاب به جوانان در مورد ▪️نگذارید اعتراض شما اسلامی تلقّی شود ▪️پرچم مطالبه گری باید دست شما باشد نه دشمن ▪️مطالبه گریِ صرفا کار را پیش نمیبرد! ▪️راهکار بدهید و از پرخاشگری خودداری کنید. 🗓 ۲۸ اردیبهشت ۹۹ - در دیدار تشکل های دانشجویی ▪️@tanhamasirKordestan
🌹 🌴 ومن خبر ضرار بن ضَمُرَةَ الضُّبابِيِّ عند دخوله على معاوية ومسألته له عن أميرالمؤمنين عليه السلام . قال: فأشهَدُ لقَدْ رَأَيْتُهُ في بعض مواقِفِهِ وقَد أرخى الليلُ سُدُولَهُ وهو قائمٌ في محرابِهِ قابِضٌ على لِحْيتِهِ يَتَمَلْمَلُتَمَلْمُلَ السَّليمِويبكي بُكاءَ الحَزينِ، ويقولُ: يَا دُنْيَا يَا دُنْيَا، إِلَيْكِ عَنِّي، أَبِي تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ؟ لاَ حَانَ حِينُكِّ)! هيْهَات! غُرِّي غَيْرِي، لاَ حاجَةَ لِي فيِكِ، قَدْ طَلَّقْت فِيهَا! فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ، وَخَطَرُكِ يَسِيرٌ، وَأَمَلُكِ حَقِيرٌ. آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ، وَطُولِ الطَّرِيقِ، وَبُعْدِ السَّفَرِ، وَعَظِيمِ الْمَوْرِدِ. نقل شده كه «ضرار بن حمزه ضبائى» (كه از ياران امام(ع)بود) برمعاويه وارد شد, معاويه از او خواست كه حالات امير مؤمنان على (ع) را براى او شرح دهد «ضرار» در پاسخ گفت: گواهى مى دهم كه او را در بعضى از مواقف عبادتش ديدم، به هنگامى كه شب پرده تاريكى خود را فرو افكنده بود. او درمحراب ايستاده و محاسنش را گرفته همچون انسان مار گزيده بخود مى پيچيد و در تب و تاب بود و همچون انسان محزون و غمگين گريه مى كرد و مى گفت: اى دنيا! اى دنيا! از من دور شو! خود را به من عرضه مى كنى؟ يامى خواهى مرا به شوق آورى؟! هرگز آن زمان كه تو در من نفوذ كنى فرا نرسد هيهات! دور شو! ديگرى را فريب ده! من نيازى به تو ندارم. من تو را سه طلاقه كرده ام كه رجوعى در آن نيست.زندگى تو كوتاه، موقعيت تو كم، وآرزوى تو پست است آه از كمى زاد و توشه، و طولانى بودن راه و دورى سفرو عظمت مقصد.
✨✨✨ 🌹چقدر حضرت امام زمان (عج) است به کسانی که اسمش را می‌برند و صدایش می‌زنند و از او می‌کنند... از پدر و مادر هم به آنها مهربان‌تر است. 💠 آیت‌الله بهجت (ره) 🌾کاش ‌به‌ جای‌ دل‌بستن‌ به‌ دنیا و زمان، به‌ "صاحب‌زمان" ، دل‌ میبستیم... 🌹🌹🌹 ✋اَلسَّلامُ عَلیکَ یا اَبامُحمَّدٍ یا حسنَ بنَ علیٍ ایُّها الزّکیُّ العسکریُّ ✋ السَّلام عَلیکَ و رَحمَت الله و بَرَکاتهُ 🌺@tanhamasirKordestan🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢در محضر مرحوم دولابی: 🔹 اگر سرپرست یا خادمی داری که اخلاقش تند است هر چقدر می توانی تحمل کن که خدا چیزهای بزرگی برایتان فرستاده. بعضی اوقات خداوند چیزهای خوب را در دستمال کهنه می پیچد وبرای شما می فرستد تا دست اجنبی به آن نرسد ، شما باز کنید، جواهر و حقیقت درونش است.✔️ ✅ آینده را هم خیالت راحت باشد اگر جایی دیدی که قشنگ نیست صبر کن بعد خواهی دید که چیز خوبی است ... 📚از سخنان مرحوم دولابی ره ༻‌🦋 @tanhamasirKordestan
💢 شباهت دارد، اما نباید تکرار شود. ▪️مردمی که سالها طعمِ تلخِ تبعیض و ستم را چشیده‌اند، همواره منتظرِ آمدنِ یک منجی (امام)، برای از بین بردنِ ظلم هستند. 🔹 همانند مردمِ کوفه که از ظلمِ معاویه به تنگ آمدند و سِیلی از نامه به سوی مکه روانه کردند و از امام زمانشان خواستند تا بیاید و اوضاعِ پریشانِ آنها را سامان دهد. ❗️اما دل‌بستگی به دنیا و ترس، مانعِ آنها در یاریِ امام زمانشان شد. دلهایشان مایل به امام بود، اما شمشیرهایشان مقابل او! دعوت کردند اما... ▫️درست است که اکنون هم ظلم و ستم و فساد همه را به سوی انتظار امام زمان، منجی عالم سوق می‌دهد و ذکر "اللهم عجل لولیک الفرج" را بر لبها جاری می‌کند، اما حواسمان باشد که دیوارِ توجیه همچنان بلند است. 🔸 در امتحان‌ها مشخص می‌شود که آیا در عمل هم به آنچه که به زبان گفته‌ایم، پایبندیم یا مانند کوفیان، زمانی که باید در صحنه باشیم، توجیه می‌آوریم که اگر به کمک امام زمانم بروم، تکلیفِ خانواده و حرفِ مردم و فشارهای اقتصادی و... چه می‌شود؟ 4⃣1⃣ ◼️◾️ @tanhamasirKordestan
🔹 می‌توانیم برای ازدواج بچه‌هایمان اقدام کنیم، می‌گوییم: حالا باشد بعد. سربازی‌اش تمام شود ... دو تا برادر جلوتر از او هست... ازدواج مثل زاییدن است. به زن زائو نمی‌شود گفت: ... صبر کن هجده نفر بزایند بعد تو... 🔹 ممکن است هجده نفر بزایند این بمیرد. زایشگاه نوبتی نیست. باید دید چه کسی زود می‌زاید. آنکسی که به زاییدن نزدیک‌تر است باید اتاق زایمان برود ... 🔹 گاهی وقت‌ها برادر دوم یا خواهر دوم اگر ازدواج نکند خطرناک است، دو تا برادر جلوتر است، خوب جلوتر باشد. نوبتی نیست. همه جا نوبت درست نیست. ༻‌🦋 @tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تاثیرگذار✅ ✨ فضیلت سلام بر امام حسین(ع) حتما روزانه یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید. ✔️ ༻‌🦋 @tanhamasirKordestan
۷۸ ❇️وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ أَ كَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ] قَدَرٍ، بَعْدَ كَلَامٍ طَوِيلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ: وَيْحَكَ، لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً! لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً، وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً، وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا؛ "ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ".  🌺💖🌼💖 💖🌼💖 🌼💖 💖 ❇️هنگامى كه كسى از او پرسيد آيا رفتن ما به شام، قضا و قدر خداوند است، پاسخى دراز فرمود كه گزيده اش چنين است: ✳️واى بر تو، گويا به قضاى لازم و قدر حتمى گمان مى برى! اگر چنين باشد ديگر ثواب و عقاب باطل شود و وعد و وعيد ساقط گردد. ✳️خداوند بندگانش را امر كرده با اختيار و نهى كرده تا بترسند. ✳️ آنان را به آسان مكلف ساخته و به دشوار مكلّف نساخته. در برابر عمل اندك، پاداشهاى بسيار داده است. نبايد مغلوبش پندارند و نافرمانيش كنند و نبايد از روى اكراه اطاعتش نمايند. ✳️او پيامبران را به بازيچه نفرستاد و، بعبث، كتابهاى آسمانى را نازل ننمود و آسمان و زمين را و آنچه ميان آنهاست به باطل نيافريده. «اين گمان كسانى است كه كافر شده اند و واى بر كسانى كه كافر شده اند از آتش.» 🌺🍃@tanhamasirKordestan
این کلام پربار ، از سخنان مهم و معروفى است که از امیر مؤمنان على(علیه السلام) در زمینه قضا و قدر (و جبر و اختیار) نقل شده و یکى از بهترین طرق حل این مسئله است. مرحوم سیّد رضى بخشى از آن را گزینش کرده و صدر حدیث را نیاورده است. ما براى روشن شدن محتواى حدیث به طور کامل صدر آن را از کتاب کافى مى آوریم و آن چنین است: 🔹امیر مؤمنان على(علیه السلام) پس از بازگشت از جنگ صفین در کوفه بود که پیرمردى آمد در برابر آن حضرت دو زانو نشست و عرض کرد: اى امیر مؤمنان به ما خبر ده که آیا رفتن ما به سوى اهل شام به قضا و قدر الهى بود؟ 🔹امیر مؤمنان(علیه السلام) فرمود: آرى اى پیرمرد. شما هیچ تپه اى را بالا نرفتید و هیچ دره اى را فرود نیامدید مگر این که به قضا و قدر الهى بود. 🔸پیرمرد گفت: اگر چنین باشد پس ما در برابر این همه زحمت اجر و پاداشى نخواهیم داشت. 🔹امام(علیه السلام) فرمود: خاموش باش اى پیرمرد! به خدا سوگند خداوند پاداش بزرگى براى شما در مسیر این راه قرار داد و همچنین در توقف هایى که داشتید و نیز در بازگشتتان. شما در هیچ یک از این حالات مکره و مجبور نبودید. 🔸پیرمرد سؤال کرد: چگونه ما مکره و مجبور نبودیم در حالى که رفت و آمد ما تمام به قضا و قدر الهى بود؟ 🔹امام(علیه السلام) فرمود: (بقیه همان گونه است که در نهج البلاغه آمده است). مرحوم سیّد رضى از این حدیث شریف به این چند جمله قناعت کرده مى گوید: 🔹«این بخشى از کلام امام(علیه السلام) است که به سؤال کننده شامى هنگامى که پرسید: آیا رفتن ما به شام به قضا و قدر الهى بود بعد از سخنى طولانى بیان فرمود که گزیده اش این است... امام(علیه السلام) در ادامه این سخن چنین مى فرماید: «واى بر تو شاید گمان کردى منظورم قضاى لازم و قدر حتمى است (و مردم در کارهایشان مجبورند و اختیارى از خود ندارند)»; (وَیْحَکَ! لَعَلَّکَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لاَزِماً، وَقَدَراً حَاتِماً! 🔹سپس افزود: «اگر چنین بود، ثواب و عقاب الهى به یقین باطل مى شد و وعده و وعید ساقط مى گشت»; 🔷آیا به کسى که بر اثر بیمارى رعشه، دست او پیوسته بى اختیار مى لرزد مى توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى دهیم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى کنیم؟ اگر کسى چنین بگوید همه مردم او را نادان و بى خبر مى خوانند. 🌺🍃@tanhamasirKordestan
🌟فرشتگانی با قلم هایی از طلا و نقره ✨امام صادق علیه السلام فرمودند: 🏵از و ، فرشتگانی با قلم هايي از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان بسوي زمين مي‌آيند 📿و تا غروبِ روز جمعهِ ثواب هیچ عملی را نمی‌نویسند به جز بر محمّد و آل محمّد علیهم صلوات الله. 📚 مستدرك وسائل الشيعه ✨✨🌹✨✨ ✋ السَّلامُ عَلَیک یا صاحِب الزَمان ✋ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ ✋السَّلامُ عَلَيْكَ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ 💠 @tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️♨️⭕️♨️⭕️ 🔴 کارشناس شبکه اسرائیلی: 🎥 "ألیف صباغ" تحلیلگر مسائل در گفتگو با شبکه صهیونیستی آی۲۴: 🔹اینکه فکر کنیم در باعث می‌شود، ایران تحت حاکمیت آمریکا یا اسرائیل قرار بگیرد «تخیلاتی مانند است که باید به آن خندید»؛ حکومت ایران بسیار قدرتمند است. 🔹هر کشوری با اسرائیل ائتلاف کند تنها به برای رسیدن تل‌آویو به اهداف خود تبدیل می‌شود؛ 🔴 اسرائیل به بحرین و امارات . 🔷🔹@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کلید ظهور امام زمان دست اباعبدالله است. 🍃استاد رائفی پور ◼️◾️@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دشمن ما خیییلی ضعیف تر و بدبخت تر از اون چیزیه که ما فکر می‌کنیم! 🔹 بعد از ظهور بچه هامون به ما می‌خندند... ✅ خدا میدونه که این کلیپ چقدر قیمتیه... ....!👌 @tanhamasirKordestan
و امروز آخرین روزِ محرمِ قَرن بود ... و من اندازه یک قَرن دلتنگِ کربلایِ توام 💔 تو بگو ... امسال بدون اربعینت چه کنم ؟! 💔😭😔 ◼️◾️ @tanhamasirKordestan
💢 تردید، روی آتشِ شجاعت آب می‌ریزد! ▪️ گاهی دشمنِ ما یک شخص یا گروه است اما گاهی با یک دنیا مواجه هستیم. 🔹 می‌دانی یکی از عظمت‌های کربلا در چه بود؟ در این که امام حسین در مقابلِ فشار و سنگینی یک دنیای متعرض و مدعی، احساس تردید نکرد. ▫️ در مدینه صحابه‌ی زیادی بودند، همان کسانی که در قضیه حره و تهاجم مسلم بن عقبه ایستادند و مبارزه کردند. 🔸پس افراد ترسو و بی‌غیرتی نبودند؛ شمشیر‌ زن و شجاع بودند، اما آنها هم در یاری امام حسین دچار تردید شدند. ▪️ شجاعتِ ورود به میدان جنگ، یک مسئله است و شجاعتِ مواجه شدن با یک دنیا، مسئله‌ای دیگر. 🔺دشمنِ مهدیِ زهرا نیز یک گروه و یک جبهه نیست. تمام دنیای کفر و ظلم دشمن اوست. ✅ لشکریان و یاران مهدی باید مانند خود او، شجاعت مواجهه با یک دنیا را داشته باشند. مدعیانِ یاوری حضرت باید ببینند برای این مواجهه آماده‌اند یا تردید خواهند کرد؟ 5⃣1⃣ ◼️◾️ @tanhamasirKordestan
خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ، فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. امام(عليه السلام) فرمود: حکمت و دانش را فرا گير هرجا که باشد، زيرا حکمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد.
شرح و تفسير دانش را هر جا بيابى فرا گير! خلاصه اين کلام گهربار اين است که سخنان حکمت آميز را از هر کس بايد پذيرفت حتى اگر گوينده آن منافق باشد. مى فرمايد: «حکمت و دانش را فرا گير هرجا که باشد»; (خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ). سپس به دليل آن اشاره کرده، مى افزايد: «زيرا حکمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد»; (فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ(1)فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ). تعبير به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اينکه اين واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جايگاه کلام حکمت آميز سينه منافق نيست، ازاين رو در آنجا پيوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جايگاهى که متناسب آن است; يعنى سينه شخص مؤمن در کنار ساير سخنان حکمت آميز قرار گيرد. نتيجه اين سخن همان است که از روايات مختلف معصومان(عليهم السلام) استفاده کرديم که علم و دانش هيچ محدوديتى ندارد; نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» و نه از نظر مکان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّينِ» و نه از نظر مقدار تلاش و کوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ» و نه از نظر گوينده همان گونه که در اين حکمت و در حکمت بعد آمده است. آرى علم وحکمت به حدى اهميت داردکه هيچ محدويتى را به خودنمى پسندد. در اينجا اين سؤال مطرح مى شود که در بعضى از روايات از جمله روايتى که از امام باقر(عليه السلام) در ذيل آيه شريفه (فَلْيَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است که امام(عليه السلام)فرمود: منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى يَأخُذُهُ مِمَّنْ يَأخُذُهُ; دانشى است که فرا مى گيرد بايد نگاه کند از چه کسى فرا مى گيرد»(2) بنابراين گرفتن سخن حکمت آميز از منافق چه معنا دارد. پاسخ سؤال اين است که گاه سخن حکمت آميز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد بايد آن را پذيرفت; ولى در موارد ديگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گيرد بايد نزد کسى برود که از نظر ديانت و علميت مورد اعتماد باشد. در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن اين سخن را پايان مى دهيم، نقل مى کند: «ابن مبارک» به عنوان نظارت بر شهر در کوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى خواند و مى گفت: أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَليلٌ *** وَلَيْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبيلٌ هواى نفس مرا ذليل کرد و افسوس که راهى به آن کس که به او علاقه دارم، نيست. ابن مبارک از آستين خود کاغذى درآورد و اين بيت را نوشت. به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نويسى؟ او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنيده ايد که «رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً» اى بسا گوهرى در ميان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند: آرى. گفت: اين هم گوهرى بود از مزبله!(3) (1). در بعضى از نسخ نهج البلاغه از جمله در بحار الانوار به جاى «تلجلج»، «تتخلّج» آمده که از نظر معنا چندان تفاوتى با آن ندارد. (2). بحارالانوار، ج 2، ص 96. (3). بهج الصباغه، ج 12، ص 597. 🌺🍃@tanhamasirKordestan