تغییر احکام شرعی با تغییر مکان و زمان. استاد وکیلی.mp3
9.48M
⭕️ برشی از خارج اصول استاد وکیلی (15)
- احکام شرعی بنحو قضیه حقیقیه جعل شدهاند یا خارجیه؟
- آیا احکام شرعی با تغییر زمان و مکان قابل تغییرند؟
- نقل و قولی درباره سبک زندگی و مشکلات تربیت فرزند در اجانین !!
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
حکم الزامی، تشویقی، اباحه. استاد وکیلی.mp3
9.56M
⭕️ برشی از خارج اصول استاد وکیلی (16)
احکام شرعی سه تا هستند و نه پنج تا = حکم الزامی ،تشویقی و اباحه
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تعریف وضع از منظر آخوند. استاد وکیلی.mp3
472.8K
⭕️ استاد وکیلی: کفایة الاصول(8)
☑️تعریف وضع از منظر مرحوم آخوند
#کفایة_الاصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
معنای_عبد_بودن_فرزند_در7_سال_دوم_زندگی_استاد_وکیلی.mp3
3.64M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (17)
🔶معنای عبد بودن فرزند در7 سال دوم زندگی
🔹 ویژگی عبد در زمان پیامبر
🔹عدم تملیک و استقلال و همچنین تبعیت همراه با خوف
🔹الگوی عبد بودن کودک ، اطاعت و تبعیت حق الطاعهای می باشد که همراه با خوف و..است
#طرائف
#فقه_تربیتی
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل توحیدیه (1) - استاد وکیلی.mp3
3.06M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طباطبایی (1)
❓مدعای سوفسطائی واقعیت نداشتن عالم است یا قابل شناخت نبودن آن؟
❓بدیهی ترین گزاره «بطلان اجتماع نقیضین» است یا «ثبوت عالم»؟
❓در بحث میان سوفسطائی و فیلسوف «وهم مطلق» مصداق دارد؟
❓آیا «ثبوت» قابل تفصیل است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(1)
✨ ملاک دلالات وضعیة شامل همه مردم نمیشود
🌕 «انما الملاک فی الدلالة الوضعیة التخاطب بین الکبار»
💠 ما افترضه غیر واحد فی تفسیر الدلالة الوضعیة من مساواتها عند الجمیع من الاطفال و الکبار و من المجتمعات البدویة و الراقیة لیس بضروری و لا دلیل علیه.
أما المجتمعات فلما یحدث فیها عبر الزمان من الرقی و تکامل افکار اهلها و تطور المفاهیم و الروابط التی بینهم و تکوّن المفاهیم الجدیدة فیهم.
أما الاطفال فالامر فیهم اعقد. و من المحتمل جدا أن یکون استجاباتهم تجاه الالفاظ من دون حصول تصدیق لهم بمضمونها بل علی قانون الاستجابة الشرطیة التی یبحث عنها فی علم النفس. بأن یکون الطفل اذا سمع « لاتلمس الموقد» مثلا ثم احس الحرقة بلمسه و تکرر هذا الامر، استجاب قائلَ هذه الجملة بعده لکن لا لحصول التصدیق بأن الموقد محرق. بل تصیر الجملة المذکورة من المنبهات الشرطیة للطفل لإثارته نحو الإحجام.
و بالجملة ... إن مساواة الطفل و الکبیر فی التکلم لا دلیل علیها لو لم یکن نقل بوجود الدلیل علی عدمها ... و الذی یهم الأصولی فی النصوص الشرعیة تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة التی تقع فی التخاطب العادی بین الکبار کما لایخفی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۴۶
⚠️افترضه کامثال سیدنا الشهید الصدر راجع بحوث فی علم الاصول/ ج۱ /ص۸۰
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110