فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا دین و حکومت از هم جدا نیست؟
@Ostad_Vakili|towhid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا {لااکراه فی الدین} یعنی حجاب اختیاری؟
@Ostad_Vakili|towhid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا پلیس مرد حق دست زدن به زنان را دارد؟
@Ostad_Vakili|towhid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا گشت ارشاد منطق عقلی دارد؟
@Ostad_Vakili|towhid.org
تادیب مقدمه تزکیه - استاد وکیلی.mp3
4.43M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (16)
🔶 تادیب مقدمه تزکیه ، وظیفه پدر نسبت به تزکیه قلب و روح کودک
🔹 آیا پدر نسبت به تزکیه نفس فرزند وظیفه ای دارد
🔹بکودکی که آداب را درست آموخته پس از سن بلوغ عقلی خود به خود گرایش به سمت تزکیه و فضایل اخلاقی دارد و مهیاست
🔹تزکیه امری ارادی و انتخابی و لازمه اش بینش و درک عقلی است
#طرائف
#فقه_تربیتی
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
🔶اقسام تعریف🔶
غرضی ما از (( تعریف)) یک موضوع به اعتبار جنس آن موضوع فرق میکند:
۱. گاهی غرض از تعریف، شناختن و شناساندن یک واقعیت عینی خارجی مانند طلا و آهن است. اگر کسی از شما بپرسد:(( طلا چیست)) سوال وی ناظر به یک ماهیت خارجی بود و ما باید از طریق تحلیل آن ماهیات خارجی در قالب دستگاه منطق ارسطویی به تعریف مناسبی در قالب حدی یا رسمی برسیم.ملاک در سنجش این تعریف، میزان مطابقت آن با واقع است.
۲.گاهی با یک زبان خاص مانند زبان فارسی یا عربی مواجه بوده و می خواهیم معنای موضوع له کلمات به کار رفته در آن زبان را کشف کنیم. در این حالت نیز با مراجعه به منابع مورد نیاز و استفاده از روش های متعارف، تلاش میکنیم تعریفی را از کلمه ارائه دهیم. فرض کنید با کلمه (( صیام ))در قرآن کریم مواجه میشویم. به طور طبیعی به سراغ تبادر، اطراد و کتب لغوی رفته و سعی می کنیم معنای موضوعٌ له ((صیام)) را در قالب یک تعریف بیان کنیم. البته باید توجه داشت که اصرار بر تبیین معنای کلمات در قالب جنس و فصل منطقی و در دستگاه تعریف ارسطویی کار درستی نیست؛ زیرا همان طور که گفته شد، دستگاه منطق ارسطویی جهت کشف ماهیت و واقعیت خارجی بنا شده و نمی توان از آن برای کشف و همه مفاهیم استفاده نمود. در این حالت نیز ارزشمندی تعریف یک کلمه، تابعی از میزان مطابقت آن با واقعیت اعتباری زبان و مقصود و منظور استعمال کننده آن می باشد.
۳.گاهی همین فرایند در رابطه با عرف خاص نیز صورت میگیرد. مثلاً در علم اصول به دنبال تعریف اصطلاح مستقر ((مطلق)) است ((استصحاب))می رویم. در این حالت می خواهیم بدانیم اصولیون که از کلمه ((مطلق)) و ((استصحاب)) استفاده میکنند، ناظر به چه مفهومی هستند.البته در این مورد نیز همانند مورد قبلی نباید خود را ملزم به کشف جنس و فصل منطقی نموده و گرفتار تکلفات متداول در برخی از کتب اصولی شویم.
۴.از موارد فوق که بگذریم، در برخی مواقع به ((دنبال کشف واقع)) نبوده و نمی خواهیم ماهیت یک امر خارجی یا معنای یک کلمه مستعمل را بفهمیم؛ بلکه در مقام ((انشاء تعریف)) بوده و میخواهیم یک ((مفهوم فرضی)) را در ذهن خود ((اعتبار)) و ((خلق)) کنیم.
📚علم دینی جلد اول صفحه ۴۵ و ۴۶
#برش_کتاب
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تغییر احکام شرعی با تغییر مکان و زمان. استاد وکیلی.mp3
9.48M
⭕️ برشی از خارج اصول استاد وکیلی (15)
- احکام شرعی بنحو قضیه حقیقیه جعل شدهاند یا خارجیه؟
- آیا احکام شرعی با تغییر زمان و مکان قابل تغییرند؟
- نقل و قولی درباره سبک زندگی و مشکلات تربیت فرزند در اجانین !!
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
حکم الزامی، تشویقی، اباحه. استاد وکیلی.mp3
9.56M
⭕️ برشی از خارج اصول استاد وکیلی (16)
احکام شرعی سه تا هستند و نه پنج تا = حکم الزامی ،تشویقی و اباحه
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تعریف وضع از منظر آخوند. استاد وکیلی.mp3
472.8K
⭕️ استاد وکیلی: کفایة الاصول(8)
☑️تعریف وضع از منظر مرحوم آخوند
#کفایة_الاصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
معنای_عبد_بودن_فرزند_در7_سال_دوم_زندگی_استاد_وکیلی.mp3
3.64M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (17)
🔶معنای عبد بودن فرزند در7 سال دوم زندگی
🔹 ویژگی عبد در زمان پیامبر
🔹عدم تملیک و استقلال و همچنین تبعیت همراه با خوف
🔹الگوی عبد بودن کودک ، اطاعت و تبعیت حق الطاعهای می باشد که همراه با خوف و..است
#طرائف
#فقه_تربیتی
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل توحیدیه (1) - استاد وکیلی.mp3
3.06M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طباطبایی (1)
❓مدعای سوفسطائی واقعیت نداشتن عالم است یا قابل شناخت نبودن آن؟
❓بدیهی ترین گزاره «بطلان اجتماع نقیضین» است یا «ثبوت عالم»؟
❓در بحث میان سوفسطائی و فیلسوف «وهم مطلق» مصداق دارد؟
❓آیا «ثبوت» قابل تفصیل است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(1)
✨ ملاک دلالات وضعیة شامل همه مردم نمیشود
🌕 «انما الملاک فی الدلالة الوضعیة التخاطب بین الکبار»
💠 ما افترضه غیر واحد فی تفسیر الدلالة الوضعیة من مساواتها عند الجمیع من الاطفال و الکبار و من المجتمعات البدویة و الراقیة لیس بضروری و لا دلیل علیه.
أما المجتمعات فلما یحدث فیها عبر الزمان من الرقی و تکامل افکار اهلها و تطور المفاهیم و الروابط التی بینهم و تکوّن المفاهیم الجدیدة فیهم.
أما الاطفال فالامر فیهم اعقد. و من المحتمل جدا أن یکون استجاباتهم تجاه الالفاظ من دون حصول تصدیق لهم بمضمونها بل علی قانون الاستجابة الشرطیة التی یبحث عنها فی علم النفس. بأن یکون الطفل اذا سمع « لاتلمس الموقد» مثلا ثم احس الحرقة بلمسه و تکرر هذا الامر، استجاب قائلَ هذه الجملة بعده لکن لا لحصول التصدیق بأن الموقد محرق. بل تصیر الجملة المذکورة من المنبهات الشرطیة للطفل لإثارته نحو الإحجام.
و بالجملة ... إن مساواة الطفل و الکبیر فی التکلم لا دلیل علیها لو لم یکن نقل بوجود الدلیل علی عدمها ... و الذی یهم الأصولی فی النصوص الشرعیة تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة التی تقع فی التخاطب العادی بین الکبار کما لایخفی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۴۶
⚠️افترضه کامثال سیدنا الشهید الصدر راجع بحوث فی علم الاصول/ ج۱ /ص۸۰
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی (1). استاد وکیلی.mp3
7.18M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (1)
✨ اهمیت بالای مباحث نفس در مباحث توحیدی و معاد
📌 پیشبرد و تعمیق و حل مباحث بوعلی در شفا توسط ملاصدرا
📌 تأثر مباحث نفس ملاصدرا از کلام عرفا
📌 تعمیق نیافتن مباحث نفس بعد از ملاصدرا تا کنون و عدم تطور جدی
📌 کاستیهای مباحث نفس ملاصدرا و تلاشهای اندک صورت گرفته بعد از وی
📌 معرفی دو اثر ارزنده معاصر برای تبیین و حل گرههای موجود در مباحث ملاصدرا
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تجلی توحید.pdf
3.66M
⭕️استاد وکیلی: تجلی توحید
نگاه توحیدی به زندگانی
حضرت زهرا سلام الله علیها
#کتاب
#طرائف
#تجلی_توحید
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
TaAseman01_2_1.mp3
1.91M
💠استاد وکیلی؛ #پرسش_پاسخ(1)
❓بحث از توحید و عدل چه ضرورتی دارد؟
❓نقطه آغاز بحث های اعتقادی چیست؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman01_3_1.mp3
1.63M
💠استاد وکیلی؛ #پرسش_پاسخ(2)
❓راه های ورود به عالم غیب چیست؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110