نعمت عقل و ادب. استاد وکیلی.mp3
4.98M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (19)
🔶نعمت عقل و کلفت ادب
🔹عقل یک نعمت الهی خدادادیست که رشد درونی پیدا می کند و اکتسابی نیست
🔹ادب اکتسابی است از جنس مهارت های رفتاری که باید تبدیل به عادت و ملکه شود.
🔹مراحل تادیب و تحصیل یک ادب :
1️⃣ آموزش و درک اهمیت و منفعت
2️⃣ پیدا شدن شوق و تکرار عمل
3️⃣ عادت و ملکه شدن ادب
🔴 ملکه شدن محصول تکرار یک عمل است
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل توحیدیه (3) - استاد وکیلی.mp3
6.11M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طباطبایی (3)
✨تفسیری برای شریفه «أفی الله شک فاطر السموات و الارض»
✨برترین تقریر علامه برای ضرورت ازلیه ی حقیقة الواقعیة
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع(3)
✨ نتایج نظر برگزیده در تفسیر دلالت وضعیة لفظیة
🌕 «ثمرات رأی المختار فی تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة»
🔈 إن کان اختیار اللفظ و البناء علی استعماله کلاهما عن التفات تفصیلی- کما فی الاوضاع التعیینیة- فالموضوع له مضبوط بحدوده
🔊 [أما] الوضع المبتنی علی العادة - الذی هو شائع بین أبناء اللغة کما مضی- [فـ]بما أن حدوث العادات الانسانیة و تطوراتها تلقائیان و هما رهن امور لا تحصی، یتمیز بأمور:
1⃣ عدم مساواة المعانی الموضوع لها الالفاظ عند جمیع اهل اللغة
2⃣ عدم استقرار معنی اللفظ عبر الزمان
3⃣ عدم انضباط معنی الکلمة عند الشخص الواحد
4⃣ عدم ضرورة الجامع بین مصادیق المشترک المعنوی
5⃣ أن الموضوع له تشکیکی
6⃣ عدم استقرار اللفظ فی المعنی(سیلان اللغة)
[و سیأتیها هاهنا بیانها واحدا فواحد ان شاء الله]
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۴۸ (مع تصرف یسیر)
⚠️نظریه برگزیده حضرت استاد در باب تفسیر دلالة وضعیة و عدم پذیرش مقوماتی همچون قرن اکید در پیام قبل ذکر شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم_النفس_فلسفی_در_حکمت_صدرایی_3_استاد_وکیلی.mp3
7.92M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (3)
✨ امتیاز کیفیات ملموسه در طبقه بندی جدید موجودات
📌 دو جنبه فراگیر در اوائل المحسوسات
📌 بیان کیفیات فاعلی و انفعالی در آتش ، آب ، هوا و خاک
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman02_2.mp3
1.35M
💠استاد وکیلی؛ #پرسش_پاسخ(7)
❓انواع خواب کدام است؟
❓ رویای صادقه چگونه به وجود میآیند؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman02_3.mp3
1.81M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(8)
❓آیا راهی برای دستیابی به عالم غیب وجود دارد؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
چیستی بنای عقلا ؟ - استاد وکیلی.mp3
2.3M
⭕️ استاد وکیلی: کفایة الاصول(11)
☑️چیستی بنای عقلا ؟
#کفایة_الاصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
✔️استاد وکیلی؛معرفت شناسی (3)
⁉️پیش نیاز مباحث اعتقادی⁉️
🔶اگر کسی باور نداشــته باشــد کــه غیبی وجــود دارد و می تــوان آن راشــناخت، دیگر مباحــث سلســله معــارف، بــرای او معنادار نیســت. بــه همین علت باید در مواجهه با نسل جوان، اولین نقطۀ تمرکز بر
{نشان دادن امکان شناخت عالم غیب}
و
{شــناخت عالم غیب} باشد.🔸
________________________________
🔸اتفاقاشروع بحث عمیق فکری به این صورت و آغاز مسائل هستی شناسی، از مسئلۀ امــکان و وجود عوالم غیرمحســوس، طرحی اســت که ضرورت و وقــوع آن درآثارحکمای طراز اول اســلامی از جمله ابن ســینا،کاملا به چشم میخورد.
برای مثال وی، نمط چهارم کتاب اشــارات را که آغازکنندۀ مباحث الهیاتی این کتاب اســت، با امکان تحقق وجود غیرمحسوس و عدم انحصار وجود در محسوسات شروع میکند.
📚کتاب معلم/معرفت شناسی/صفحه ۲۴
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
هفت سال دوم تربیت فرزند.mp3
8.02M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (20)
🔶 تادیب فرزند در 7 سال دوم
👈 بر اساس کتاب الله و بر اساس آداب شخصی خود
🔹ادب فی الکتاب آموزش های رفتاری قرآنی است شامل واجبات و محرمات قرآنی
🔹تعلیم کتاب الله هم آموزش معارف قرآنی است که باید متناسب با ظرفیت کودک و با رعایت قاعده الاهم فالاهم باشد
🔹 مراد از آداب شخصی نیز همان آداب عرفی و اجتماعی مرسوم و آداب تکوینی استفاده صحیح از نعمات و امکانت الهی که همه در صغریات شرعی داخل می شدند.
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل توحیدیه (4) - استاد وکیلی.mp3
10.5M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (4)
✨دو برداشت از ضرورت انعزال مفاهیم
☝🏻#اشاره به :
برهان مرحوم ملاصدرا بر اصالة الوجود
☝🏻#اشاره به :
تفسیر مرحوم سید احمد کربلایی از حملیه ی «الله علیم»
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع(4)
✨ موضوع له الفاظ نزد تمام اهل لغة یکسان نیست
1⃣ «الثمرة الأولی فی رأی المختار فی تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة»
ان تشعب الظروف و اختلاف الاحوال یوجبان تفاوت الناس فی عاداتهم. فلیس من الدقیق أن یقال: «معنی اللفظ فی اللغة کذا» اذ لیس للغة تحقق سوی ما علیه أبناؤها من العادة فی التعبیر عمّا فی ضمیرهم بالالفاظ و لیست علی حد سواء بینهم.
فاللفظ الواحد لیس له معنی وحید فی اللغة بل له معان متغائرة عند اصناف الناس المختلفة. و قد تفطن لهذا مدوّنو المعاجم اللغویة الجدیدة و یکثر اختلاف المعانی بتکثر تفرّق المجتمع و تنوعها.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۴۸ (مع تصرف یسیر)
🏷 منظور از «تغایر» تباین کلی نیست. و از آنجا که معانی متداخل در هم هستند میتوان برای لفظ قدر متیقنی یافت که تمام افراد بر آن اتفاق نظر داشته باشند.
⚠️نظریه برگزیده حضرت استاد در باب تفسیر دلالة وضعیة و عدم پذیرش مقوماتی همچون قرن اکید در پیام های قبل ذکر شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110