شرح رسائل توحیدیه (5) - استاد وکیلی.mp3
4.69M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (5)
✨ تحلیل فلسفی حمل اسماء و صفات بر «الله» تعالی
❓چرا در حمل هر صفت یا اسمی بر الله تعالی نوعی مجاز نهفته است
❓اگر هر مفهوم اخص از وجود متعین و محدود است چگونه قابلیت حمل بر موضوع نامحدود پیدا میکند
❓نسبت اسماء الهی با ذات مقدس، صدوری است یا اتحادی
❓آیا سلب علم از مرتبه ذات مقدس صحیح است
☝🏻#اشاره به :
🔅 کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه
🔅ضلت فیک الصفات و تفسخت دونک النعوت
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(5)
✨ معنای موضوع له در طول زمان استقرار ندارد
2⃣ «الثمرة الثانیة فی رأی المختار فی تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة»
لایبقی للالفاظ معنی ثابت فی العصور بما أن العادات تتحول مدی الایام. و عدم استقرار معانی الالفاظ عبر الزمان من الامور الواضحة لمن قد مارس أی لغة أو علمَ اللغة.
و علی هذا فلامجال للتمسک بـ« أصل عدم النقل» بوجه لاحراز معنی اللغات الواردة فی النصوص الشرعیة و غیرها. بل یری الباحث المتتبع أن لکثیر من الکلمات معانیَ فی عصر الصادقین(علیهما السلام) مغایرة لعهد النبی(صلی الله علیه و آله) فضلا عن زماننا.
فقد ظهر أن من الواجب فی استظهار النصوص الشرعیة لحاظَ عصر ورودها و حمل الالفاظ الواردة فیها علی ما کان لها فی ذلک الزمان من المعنی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۴۸ (مع تصرف یسیر)
🏷 مانند الفاظ «الفریضة»، «السنة»، «المحذور» و... که برای بیان احکام تداول دارد. صیغه «افعل»، «لاتفعل» و بسیاری از دیگر الفاظ عبادات و معاملات
⚠️نظریه برگزیده حضرت استاد در باب تفسیر دلالة وضعیة و عدم پذیرش مقوماتی همچون قرن اکید در پیام های قبل ذکر شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی 5. استاد وکیلی.mp3
2.91M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (5)
✨ بررسی چند مبنای مهم مرتبط با عناصر اربعة
❓قدما آنچه که امروز گرانش زمین نامیده میشود را چگونه توجیه میکردند؟
❓آیا در نگاه قدما زمین تخت بوده است؟
❓انقلاب عناصر به شکل رخ میدهد؟
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman03_1.mp3
2.02M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(12)
❓اگر واقعا خدا هست چرا بعضی اوقات دعای مارا اجابت نمیکند؟ چرا هیچ نشانه مستقیمی از وجود خدا وجود ندارد؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman02_7.mp3
3.15M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(11)
❓آیا تمام موجودات غیبی مثل عالم خواب ما جسمی هستند یا میشود موجودی باشد اما جسمی نباشد؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠عدم جریان دور یا مصادره به مطلوب
در جعل اصطلاح
#علم_دینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
روش_درست_در_بررسی_معنای_صحیح_استاد_وکیلی.mp3
2.2M
⭕️ استاد وکیلی: کفایة الاصول(13)
☑️روش درست در بررسی معنای صحیح
#کفایة_الاصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
✔️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(5)
ℹ️استثنائات لذت طلبی انسانℹ️
فطرت حکم میکند که تمام رفتارهای اختیاری انســان ها، بر اساس لذت طلبی است.
البته برخی دو استثنا قید کردهاند:
1⃣.گاهــی برخــی از افعــال انســان بر اســاس عشــق اســت. اما این محــل اختــلاف اســت که آیــا انســان میتواند فعلــی را صرفــا به خاطرعشق انجام دهد یا خیر.
2⃣ .انسان ا گر در مقام فنا باشد، افعالش بر اساس تصدیق به فایده نیســت و از ناحیــه {مفنــی فیــه}می جوشــد، پس لذت طلــب و خود خواه نیســت.
📚کتاب معلم/معرفت شناسی/صفحه ۲۹
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
اجرت در قبال آموزش. استاد وکیلی.mp3
5.96M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (22)
🔶حکم گرفتن مزد و اجرت در قبال آموزش های دینی و تعلیم قرآن به مردم
🔹آیا هدیه را رد باید کرد یا خیر
🔹از قبل تعیین کردن اجرت
🔹وظیفه حکومت اسلامی در قبال حقوق معلمین دینی
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
معنای حسبنا کتاب الله. استاد وکیلی.mp3
3.87M
🔹 آیا اسناد جمله حسبنا کتاب الله به دومی صحیح است؟. و معنای آن چیست؟
🔹تدوین حدیث در بین شیعه وسنی از چه زمانی آغاز شد؟
خارج فقه جلسه ۵۳. نکاح در عده
#خارج_فقه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
پاسخی درباره عمل لیلة الرغائب.pdf
287.2K
🔑 پاسخ استاد وکیلی به سوالی در باب سند اعمال لیلة الرغائب
🔹آیا ثواب های وارد شده در روایت فضیلت اعمال لیلة الرغائب، خلاف قرآن یا اصول مذهب است؟
#لیلة_الرغائب
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman03_2.mp3
1.55M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(13)
❓منظور از نظم و هدایت عمومی چیست؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman03_3.mp3
425.6K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(14)
❓چرا به روایات و براهین اهل سنت در خصوص یگانگی خدا اشاره ای نمیشود؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل توحیدیه (6) - استاد وکیلی.mp3
6M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (6)
✨ توضیح و بررسی اصلاحات عرفانی در حمل اسماء و صفات بر «الله» تعالی
❓منظور از تعین اسمی و تعین وصفی چیست؟
❓اگر لحاظ تعین وصفی برای ذات صحیح نیست، مشکل تعین اسمی چیست؟
❓مگر قرآن کریم مکررا تعینات اسمی را برای ذات اطهر الله (جل جلاله) به کار نبرده است؟
❓مفاهیم فلسفی چرا مقید ذات خواهند شد؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح ادعیه ماه رجب (1). استاد وکیلی.mp3
28.97M
🌹 هو العلیم
جلسه اوّل #شرح_ادعیۀ_ ماه_رجب با بیان استاد وکیلی (رجب المرجب 1443)
🎧در این جلسه می شنویم:
🔸در باب دعا، اصل، توجه به مفاهیم دعا و در خواست قلبی آنها از خداوند متعال است
🔸علت بیان دعای «يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ» و شرح آن
🔸انگشت تکان دادن در این دعا به چه معناست؟
🔸آیا میتوان از خداوند همۀ خیر دنیا و آخرت را طلب کرد؟
🔸جز مخلَصین هیچ کس از آتش جهنم در امان نیست.
🔸«حَرِّمْ شَیْبَتِی عَلَى النَّار» یعنی خداوندا مرا به کمال قرب و اتصال خودت برسان.
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110