⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(18)
⚖ارزش شناخت ظنی
یــک اشــتباه ناخــودآ گاه، تحــت تأثیر جریــان منطق ارســطویی و ســینوی، در اذهان برخی افراد به وجود آمده اســت که گمان میشود اگــر مطلبــی برهانی نبود، هیچ ارزشــی نــدارد. یعنی انســان باید تمام زندگی خود را بر اساس {یقین بالمعنی االخص} مرتب کند.
این یک ســوء برداشــت اســت و خود منطق دانان بزرگ هم قصد نداشتند که چنیــن مطلبــی را بیــان کنند. حقیقت مطلب این اســت که انســان در مســائل مهــم تــا جایی کــه میتواند بایــد درصدد تحصیــل {یقین بالمعنــی االخــص}(یقیــن اســتوار و محکــم)باشــد ولــی اگــر چنیــن چیزی میســر نشــد، ظن هم درجه ای از کشــف واقع را دارا اســت و به همین جهت ارزشمند است.
این یک مســئلۀ حکمی-عقلی اســت و اصولیــان نیز در مبحث {انســداد باب علم} بر همین اصل تأ کید کرده و گفته اند که اگر باب یقین بسته شد، انسان میتواند به ظنش عمل کند.
انســان فطرتا در بیشــتر مســائل زندگی بر طبق ظن های خود عمل میکنــد. انســان هــر روز کــه به ســمت بازار یــا کلاس درس مــیرود، بر اســاس ظن و گمان حرکت خود را شــروع میکند؛ زیرا یقین ندارد که کلاس برگزار میشــود و ممکن اســت استاد سر درس حاضر نشود و یا مدرســه به جهتی تعطیل باشــد، یا اصلا کلاس به حدنصاب نرســد و اما چون ظن دارد که کلاس برگزار میشود، بر اساس همین ظن عمل میکند.
________________
بنابراین نباید این فکر در افراد القاء شــود که حتماً باید در عقایدبه یقین رسید و ا گر کسی به یقین نرسد، اسلام او محل شک و تردید اســت؛ چنین چیــزی اگرچه در کلمات برخی از بزرگان آمده اســت،
امــا صحیح نیســت. بلکه اگر افراد تحقیق و بررســی کردند و به یقین نرســیدند طبیعتــاً همــان ظن و گمان برای حرکت به ســوی ســعادت مفید خواهد بود و از جهت شرعی هم از ایشان پذیرفته است؛ اگرچه بهتر اســت که انســان به دنبال یقین باشد، زیرا اگر به یقین برسد بهتر میتواند به سمت خدا عمل کند.
بــا دقــت در ســیرۀ اهل بیــت درمی یابیــم کــه ایشــان هیچگاه در مبحــث حقیقــت ایمــان و دیانت، شــرط نکرده اند کــه ایمان باید برخواسته از یقین باشد؛اتفاقا در نظرگاه اهل بیت یقین از اموری است که خداوند به ندرت بین امت تقسیم کرده است و کمتر کسی به آن دسترسی پیدا میکند. چنانکه امام رضا علیه السلام میفرمایند:
وَ لَمْ يُقْسَمْ بَيْنَ اَلنَّاسِ شَيْءٌ أَقَلُّ مِنَ اَلْيَقِينِ
(اصول کافی و بحارالانوار)
📚معرفت شناسی ص ۶۴ و ۶۵ و۶۶
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
RecForge IIشرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۲ -0.mp3
زمان:
حجم:
1.97M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۰)
✨ روایت عمار بن عمرو النصیبی در التوحید
💎 لا ظل له یمسکه و هو یمسک الأشیاء بأظلتها
❓«اظلة» قابل تفسیر به تعینات و ماهیات می باشد؟
❓آیا در دستگاه عرفانی، در خداوند وجود اصیل و در مخلوقات ماهیت اصیل است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع(20)
✨ قول مختار در مسألة وضع الفاظ برای معانی عامة
💠 نذکره فی ضمن امور سیأتی واحدا واحدا:
🖋 الرابع:
أن من أخبر بتلک الحقایق المجردة بالالفاظ الموضوعة للموجودات الحسیة اذا شاهدها یصدق الخبر لما بین الطائفتین من المحاذاة و المسانخة المذکورة.
🖋الخامس:
أن محل البحث هو أسماء الاجناس و هی الموضوعة للمفاهیم الکلیة دون الاعلام الشخصیة. فإنهم یصرحون بأن المراد من القاعدة عدم اخذ خصوصیات المصداق فی مفهوم الالفاظ.
🖋السادس:
أن المفاهیم الکلیة مجردة عن الصور الحسیة و عوارض المادة و إلا لم تکن قابلة للصدق علی الکثیرین. و بإعطاء النظر حقه یظهر أن الکلی مجرد عن جمیع مایتصل بالحس. و بالجملة أن الادراک الکلی مجرد بنفسه غیر محتاج الی التجرید بید أن الانسان یخطئ و یظن العوارض الحسیة مقومة لمعنی کثیر من اسماء الاجناس لانسه بعالم الحس.
اذا تمهد هذه الامور فنقول: ...
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۶۸ (مع تصرف و تلخیص)
⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظر مختار و شواهد آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید.
🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان اشاره شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۲.mp3
زمان:
حجم:
1.03M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۰)
✨ نفوس فلکی و نگاه به مبنای حکما
❓چه آثاری در فلکیات مشاهده شد که حکما برای آنها اثبات نفس کردند؟
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تکریم_و_اکرام_فرزندان_استاد_وکیلی.mp3
زمان:
حجم:
6.84M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (37)
🔶تکریم و اکرام فرزندان
🔹مراد از اکرام کردن شناخت استعداد های شخص و باور و اعتماد به آن و کمک به ظهور آن ها در عمل است
🔹اکرام تکوینی یعنی به رسمیت شناختن استعداد ها و ظرفیت های شخص
🔹نظام تربیتی باید بر پایه صدق باشد نه کذب و تلقین های دروغی نسبت به اموری که استعداد و ظرفیتش نیست
🔹کرامت انسانی همه انسان ها...
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تفضیل رسول الله ص بر تمام انبیاء و حتی امامان ع. الانسان ج۱۱.mp3
زمان:
حجم:
658.3K
⭕️استاد وکیلی
💠تفضیل رسول الله صلی الله علیه و آله
برتمام انبیاء و حتی امامان علیهم السلام‼️
📚رساله الانسان بعدالدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
ویرایش جدید کتاب ارزشمند «محییالدین شیعهٔ خالص» آماده انتشار شد
تخفیف ویژه ۴۰ درصدی به مناسبت سالگرد ارتحال این بزرگمرد عرفان
ویژگیهای ویرایش دوم:
+تکمیل بعضی از مباحث
+ترجمه تمامی عبارات عربی
🕰️فرصت استفاده از کد تخفیف محدود (کد تخفیف 110)
🌀 towhidshop.org