TaAseman08_1.mp3
8.01M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(47)
❓علم خدا به عالم چطور علمی است حصولی یا حضوری، قطعی یا غیر قطعی، آینده را در برمیگیرد یا نه؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman08_2.mp3
5.15M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(48)
❓خداوند چگونه از آینده باخبر است؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(18)
⚖ارزش شناخت ظنی
یــک اشــتباه ناخــودآ گاه، تحــت تأثیر جریــان منطق ارســطویی و ســینوی، در اذهان برخی افراد به وجود آمده اســت که گمان میشود اگــر مطلبــی برهانی نبود، هیچ ارزشــی نــدارد. یعنی انســان باید تمام زندگی خود را بر اساس {یقین بالمعنی االخص} مرتب کند.
این یک ســوء برداشــت اســت و خود منطق دانان بزرگ هم قصد نداشتند که چنیــن مطلبــی را بیــان کنند. حقیقت مطلب این اســت که انســان در مســائل مهــم تــا جایی کــه میتواند بایــد درصدد تحصیــل {یقین بالمعنــی االخــص}(یقیــن اســتوار و محکــم)باشــد ولــی اگــر چنیــن چیزی میســر نشــد، ظن هم درجه ای از کشــف واقع را دارا اســت و به همین جهت ارزشمند است.
این یک مســئلۀ حکمی-عقلی اســت و اصولیــان نیز در مبحث {انســداد باب علم} بر همین اصل تأ کید کرده و گفته اند که اگر باب یقین بسته شد، انسان میتواند به ظنش عمل کند.
انســان فطرتا در بیشــتر مســائل زندگی بر طبق ظن های خود عمل میکنــد. انســان هــر روز کــه به ســمت بازار یــا کلاس درس مــیرود، بر اســاس ظن و گمان حرکت خود را شــروع میکند؛ زیرا یقین ندارد که کلاس برگزار میشــود و ممکن اســت استاد سر درس حاضر نشود و یا مدرســه به جهتی تعطیل باشــد، یا اصلا کلاس به حدنصاب نرســد و اما چون ظن دارد که کلاس برگزار میشود، بر اساس همین ظن عمل میکند.
________________
بنابراین نباید این فکر در افراد القاء شــود که حتماً باید در عقایدبه یقین رسید و ا گر کسی به یقین نرسد، اسلام او محل شک و تردید اســت؛ چنین چیــزی اگرچه در کلمات برخی از بزرگان آمده اســت،
امــا صحیح نیســت. بلکه اگر افراد تحقیق و بررســی کردند و به یقین نرســیدند طبیعتــاً همــان ظن و گمان برای حرکت به ســوی ســعادت مفید خواهد بود و از جهت شرعی هم از ایشان پذیرفته است؛ اگرچه بهتر اســت که انســان به دنبال یقین باشد، زیرا اگر به یقین برسد بهتر میتواند به سمت خدا عمل کند.
بــا دقــت در ســیرۀ اهل بیــت درمی یابیــم کــه ایشــان هیچگاه در مبحــث حقیقــت ایمــان و دیانت، شــرط نکرده اند کــه ایمان باید برخواسته از یقین باشد؛اتفاقا در نظرگاه اهل بیت یقین از اموری است که خداوند به ندرت بین امت تقسیم کرده است و کمتر کسی به آن دسترسی پیدا میکند. چنانکه امام رضا علیه السلام میفرمایند:
وَ لَمْ يُقْسَمْ بَيْنَ اَلنَّاسِ شَيْءٌ أَقَلُّ مِنَ اَلْيَقِينِ
(اصول کافی و بحارالانوار)
📚معرفت شناسی ص ۶۴ و ۶۵ و۶۶
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۲ -0.mp3
1.97M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۰)
✨ روایت عمار بن عمرو النصیبی در التوحید
💎 لا ظل له یمسکه و هو یمسک الأشیاء بأظلتها
❓«اظلة» قابل تفسیر به تعینات و ماهیات می باشد؟
❓آیا در دستگاه عرفانی، در خداوند وجود اصیل و در مخلوقات ماهیت اصیل است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع(20)
✨ قول مختار در مسألة وضع الفاظ برای معانی عامة
💠 نذکره فی ضمن امور سیأتی واحدا واحدا:
🖋 الرابع:
أن من أخبر بتلک الحقایق المجردة بالالفاظ الموضوعة للموجودات الحسیة اذا شاهدها یصدق الخبر لما بین الطائفتین من المحاذاة و المسانخة المذکورة.
🖋الخامس:
أن محل البحث هو أسماء الاجناس و هی الموضوعة للمفاهیم الکلیة دون الاعلام الشخصیة. فإنهم یصرحون بأن المراد من القاعدة عدم اخذ خصوصیات المصداق فی مفهوم الالفاظ.
🖋السادس:
أن المفاهیم الکلیة مجردة عن الصور الحسیة و عوارض المادة و إلا لم تکن قابلة للصدق علی الکثیرین. و بإعطاء النظر حقه یظهر أن الکلی مجرد عن جمیع مایتصل بالحس. و بالجملة أن الادراک الکلی مجرد بنفسه غیر محتاج الی التجرید بید أن الانسان یخطئ و یظن العوارض الحسیة مقومة لمعنی کثیر من اسماء الاجناس لانسه بعالم الحس.
اذا تمهد هذه الامور فنقول: ...
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۶۸ (مع تصرف و تلخیص)
⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظر مختار و شواهد آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید.
🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان اشاره شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۲.mp3
1.03M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۰)
✨ نفوس فلکی و نگاه به مبنای حکما
❓چه آثاری در فلکیات مشاهده شد که حکما برای آنها اثبات نفس کردند؟
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تکریم_و_اکرام_فرزندان_استاد_وکیلی.mp3
6.84M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (37)
🔶تکریم و اکرام فرزندان
🔹مراد از اکرام کردن شناخت استعداد های شخص و باور و اعتماد به آن و کمک به ظهور آن ها در عمل است
🔹اکرام تکوینی یعنی به رسمیت شناختن استعداد ها و ظرفیت های شخص
🔹نظام تربیتی باید بر پایه صدق باشد نه کذب و تلقین های دروغی نسبت به اموری که استعداد و ظرفیتش نیست
🔹کرامت انسانی همه انسان ها...
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تفضیل رسول الله ص بر تمام انبیاء و حتی امامان ع. الانسان ج۱۱.mp3
658.3K
⭕️استاد وکیلی
💠تفضیل رسول الله صلی الله علیه و آله
برتمام انبیاء و حتی امامان علیهم السلام‼️
📚رساله الانسان بعدالدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
ویرایش جدید کتاب ارزشمند «محییالدین شیعهٔ خالص» آماده انتشار شد
تخفیف ویژه ۴۰ درصدی به مناسبت سالگرد ارتحال این بزرگمرد عرفان
ویژگیهای ویرایش دوم:
+تکمیل بعضی از مباحث
+ترجمه تمامی عبارات عربی
🕰️فرصت استفاده از کد تخفیف محدود (کد تخفیف 110)
🌀 towhidshop.org
فهرست_و_مقدمه_کتاب_محیی_الدین_شیعۀ_خالص.pdf
1.05M
📘«محییالدین؛ شیعه خالص»
▫️در این کتاب با استفاده از ادله متقن وپرهیز از شواهد غیراطمینان آور، به یکی از وجوه شخصیت ذوابعاد عارف کامل، جناب
بنا به درخواست همراهان عزیز فهرست و مقدمه کتاب محیی الدین شیعۀ خالص منتشر میشود.
◽️در این کتاب به مسالهٔ تشیع ایشان پرداخته شده وبه سوالات وشبهات متعددی در این زمینه پاسخ داده است. هرچند محور اصلی این کتاب تشیع جناب محیی الدین است اما درضمن آن به مذهب بزرگانی نظیر سنائی،عطار،ملای رومی،صدرالدین قونوی،قطب رازی و...نیز اشاره شده است
▫️بیشک محییالدین معصوم نبوده ولی خطاهای محییالدین درکنار عطایای وی ناچیز است و آنقدر در آثار خود در و جواهر به ارمغان آورده که حدوحصر ندارد و اگر گردوغباری هم بر آنست باید آن را کنار زد و آن جواهرات را از لابلای آن جدا کرد. البته اگر دیدهای جواهرشناس وجود داشته باشد.
▫️او حق بزرگی بر گردن عالمان شیعی دارد وفقط به برکت آراء و آثار او بود که توفیق معرفت اجمالی آیات وروایات معارفی شیعی فراهم شد و مخالفان وی از علامه مجلسی ثانی و شیخ احمد احسائی و تا آقا میرزا مهدی اصفهانی و... نیز خواسته یا ناخواسته بر سر سفره او نشستهاند.
☑️ @ostad_vakili
TaAseman08-3.mp3
348.8K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(49)
❓قرآن میگوید فقط خداوند به آنچه در رحم هاست خبر دارد با اینکه سونوگرافی هم خبر میده این چطور ممکنه؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman08_4.mp3
354.7K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(50)
❓مقدمه ای درباره صفت قدرت خدا
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
گفتگو با مخاطبین.استاد وکیلی.۱.mp3
12.93M
🔰 گفتگو با مخاطبین رادیو سایبان
پاسخ استاد وکیلی به این سوالات:
⬅️ اگه پلیس حجاب داریم یعنی برای نماز هم باید پلیس نماز باشه؟!
⬅️ پیامبر در زمان خود با بیحجابی مقابله میکردند ؟
⬅️ وضعیت حجاب کنیزان و زنان آزاده در زمان پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله چگونه بود؟
⬅️ مگر قرآن نگفته «لا اکراه فی الدین»، پس چرا حجاب اجباری؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
https://eitaa.com/taraef110
گفتگو با مخاطبین۲.mp3
9.8M
🔰 گفتگو با مخاطبین رادیو سایبان
قسمت دوم
پاسخ استاد وکیلی به این سوالات:
⬅️ نجاست سگ بخاطر کثیفی و بهداشت پایین
⬅️ نجاست مفهوم قانونی برای کاهش ارتباط
⬅️ چرا باید ارتباط با سگ کاهش پیدا کند؟
⬅️ خطر جایگزینی ارتباط با سگ با ارتباط خانواده
⬅️ توصیه های دینی در مورد سگ بمعنای نجس نبودن نیست
#پرسش_پاسخ
#طرائف
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی ؛معرفت شناسی(19)
👁دیدگاه افراطی در یقین(عامیانه)
💠در دیدگاه افراطی (انسان در هرجا که قطع پیدا کند،همان قطع برای او کافی است )در بحث معرفت شناسی شاید این تصور در میان دانشمندان به چشم نخورد ولی در بین عامه مردم رایج است.
این تصور مسلما غلط است،
زیرا قطع در انسان از راه های مختلفی حاصل می شود و گاه قابل اعتماد و گاهی غیر قابل اعتماد است.البته قطع همیشه در فضای قانونی ،برای انسان حجیت عملی و تنجیز و تعذیر دارد. و البته این امر مربوط به فضای قانونی و حقوقی است. اما قطع برای پایه گذاری زندگی انسان به تنهایی کفایت نمی کند و باید بررسی شود که این قطع از کدام دسته از یقینات است و آیا می توان به آن تکیه کرد یا خیر . از همین رو منطقیان به تقسیم یقین و بررسی انواع آن پرداخته اند.
📚معرفت شناسی ص ۶۸ و ۶۹
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110