eitaa logo
طرائف
5هزار دنبال‌کننده
98 عکس
121 ویدیو
16 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
[@Nooremojarrad_com]14450702-04_1.mp3
4.23M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠دعایی که امام هادی علیه السلام زیاد میخواندند و از مقام باطن خودشان استمداد می طلبیدن. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(22) 💠تفکیک بین یقینیات و مشهورات 🟠قضایای مشــهوره، قضایایی اســت که عوامل درونــی ندارد؛ بلکه چــون زیــاد القــاء شــده اســت، انســان بــه آن یقیــن پیــدا کرده اســت و عوامــل درونــی آن قضیــه، در حــدی نیســت کــه بــرای انســان یقین بیافریند. 🔴پس ا گر انســان بخواهد که یقین قابل اعتماد را از یقین های مشــهور، تفکیک کند، راه اول این اســت که شــخص به فطرت خود برگشــته، خــود را از تعلیمــات و تأدیبــات بیرونی خالی کند و ســپس بررسی نماید که آیا یقینش باقی میماند یا خیر؟ 🟣جناب شیخ الرئیس در آثارشان مفصلا توضیح می دهند و می فرمایند که به عنوان مثال تصور مردم بر این اســت که قتل نفس،کار قبیحــی اســت. حــال آیــا واقعــا قتل نفس،عملی قبیح بوده و از قضایای یقینی قابل اعتماد است؟ 🔵با بررســی متوجه می شــویم منشــأ اینکــه افــراد یقیــن میکنند که قتل نفس عمل قبیحی اســت، تأدیبات و القائات اســت. از کودکی مرتبا در گوش افراد تکرار شــده اســت که قتل نفس عمل بدی است، از طرفــی حــس عاطفۀ انســانی هم آن را بد میداند؛ در نتیجه انســان یقیــن میکنــد که قتل نفس عمل قبیحی اســت و اساسا این گزاره را یــک گــزارۀ بدیهــی تلقی میکنــد. 🟢 اما اگر به قول شــیخ الرئیس انســان در خلــوت بنشــیند و خــود را از تمام آموزشهــا و تأدیبات و اطرافیان خالی کند، میبیند که ممکن اســت قتل نفس در برخی مواقع عمل خوبــی باشــد. 🟡 یعنــی در کلیت قضیه شک می کند و به این نتیجه میرســد که قتل نفس به طور کلی عمل قبیحی نیســت، بلکه حســن و قبــح آن به اینکه شــخص چه کســی باشــد، چه عملــی انجام داده باشد و چه اثری بر این قتل نفس مترتب شود، بستگی دارد. 📚معرفت شناسی ص 72 و73 https://eitaa.com/taraef110
کانال دروس حوزوی استاد وکیلی 🆔eitaa.com/taraef110 🆔eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 استاد وکیلی؛ 💠فناء في الله به چه معناست❓ 💠 آیا امکان رسیدن انسان محدود به ذات بی نهایت الهی وجود دارد❓ https://eitaa.com/taraef110
پاسخی درباره عمل لیلة الرغائب.pdf
287.2K
🔑 پاسخ استاد وکیلی به سوالی در باب سند اعمال لیلة الرغائب 🔹آیا ثواب های وارد شده در روایت فضیلت اعمال لیلة الرغائب، خلاف قرآن یا اصول مذهب است؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا مبدّل السیئات بالحسنات.mp3
6.05M
⭕️استاد وکیلی؛ 🌀یا مبدل السیئات بالحسنات... 💠داستان مکاشفه عجیب مرحوم آیت‌الله انصاری همدانی و عنایت امام حسین علیه السلام https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنابر نص آیات قرآن و روایات همه مخلوقات و حتی جمادات نطق و ادراک و شعور دارند.الانسان ج۱۴.mp3
1.03M
⭕️استاد وکیلی 💠بنابر نص آیات قرآن و روایات، همه مخلوقات و حتی جمادات نطق و ادراک و شعور دارند ولی ما آن را نمی فهمیم بخلاف اولیا که نطق آنان را میفهمند. 💠در عرفانِ نظری برای همه مخلوقات و حتی جمادات نفسِ ناطقه قائل هستند و اینکه غیر انسان ابزار بروز آن را ندارد. 📚رساله الانسان بعد الدنیا علامه طباطبایی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش حل تزاحم و ذکر مثال کاربردیِ آن.فقه جنسیتی سال اول ج۲.mp3
17.25M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (1) 🌐روش حل تزاحم و ذکر مثال کاربردیِ آن❓ 🌀صعوبت کار فقیه در حل تزاحمات❓ 🌀میزان اطلاع فقیه بر سایر علوم مثل جامعه شناسی و اقتصاد و روانشناسی و...باید چقدر باشد❓ 🌀چه مناصبی در حکومت را باید فقیه و مجتهد به عهده بگیرد❓ 🌀ضرورت ولی فقیه برای اجرای احکام الهی در جامعه❗️ 🌀تعامل متخصصین سایر رشته ها با فقیه باید چگونه باشد⁉️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مقدمه استاد وکیلی بر کتاب عزیز (بررسی شبهاتی پیرامون قرآن کریم) https://eitaa.com/taraef110
استاد وکیلی اعتکاف رجب ۱۴۴۴.mp3
15.8M
🎙نکات ارزشمند استاد وکیلی پیرامون فرصت گرانبها اعتکاف ماه رجب https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الواحد الاحد ⭕️استاد وکیلی؛ توحید قرآنی (1) 💠 معنا و اقسام توحید 🔹توحید در لغت به معنای یکی گرداندن در خارج یا در اعتقاد است و در اصطلاح به معنای ((اعتقاد به وحدت و یکی بودن خداوند متعال)) استفاده می شود.بنابراین معنای دقیق توحید جز با شناخت دقیق معنای وحدت ممکن نیست. 🔸((وحدت))گاه به معنای یگانگی درونی شیء یا همان بساطت در مقابل تعدد درونی و ترکیب به کار می رود و گاه به معنای یگانگی بیرونی استفاده می شود. 🌀((وحدت بیرونی))خود دو لحاظ دارد: گاهی به معنای صفتی نفسی مورد لحاظ قرار می گیرد.وحدت به این معنا از صفات مشترک همه موجودات است به اصطلاح حکما((وحدت با وجود مساوق است))؛زیرا بدیهی است که هر چیزی خودش خودش بوده و یکی بیش نیست و امکان ندارد که چیزی-از آن جهت که آن چیز است-دو چیز باشد. وحدت به این معنا معمولا در مقابل کثرت استفاده می شود. 🌀و گاهی به معنای صفتی نسبی مورد لحاظ قرار می گیرد که در توصیف یک ذات از حیث یک صفت استفاده می شود و در مقابلش شرک قرار می گیرد؛مانند وحدت و یکتائی زید در نظم ،یا در حُسن خُلق یا یکتائی و وحدت زید در خانه (در صفت در خانه بودن). 🔹مثلا وقتی می گوئیم زید در نظم یکتاست یعنی او در مرتبه ای از نظم تنهاست و در آن جهت مانند و شریکی ندارد. 🔸پس هرگاه صفتی فقط یک موصوف داشت می توانیم بگوئیم آن موصوف دارای ((وحدت))نسبت به آن صفت است. 🌀کلمه وحدت و توحید درباره خداوند متعال معمولا به همین معنای ((وحدت بیرونی نسبی))استفاده می شود و محل بحث ما نیز همین معناست. مثلا وقتی به توحید در خالقیّت و ربوبیّت معتقد می شویم و می گوئیم خداوند در این دو صفت یکتاست بدین معناست که کسی در این صفات با او شریک نیست. 🌀اکنون سخن در این است که توحید از منظر قرآن کریم چه انواعی دارد و قرآن کریم خداوند را در چه صفاتی یکتا و تنها می شمارد. 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) ص ۵۷۱ و ۵۷۲ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(2) 💠معنا و اقسام توحید (قسمت دوم) 🔵مسلماََ قرآن کریم خداوند را در صفاتی چون خالقیّت و الوهیّت و ربوبیّت یکتا و بی شریک و بی همتا میداند. ولی آیا خداوند در دیگر صفات خود نیز یکتاست یا در صفات دیگرش چون علم و حیات و قدرت و مالکیت و ملک و عزت و... دارای شریک و همتا می باشد❓ آیا خداوند در ربوبیّت و الوهیّت از همه جهت بی همتاست به گونه ای که حتی در دائره افعال اختیاری انسان نیز ربوبین وی محفوظ است یا آنکه ربوبیت او مخصوص امور تکوینی است❓ 🟢پاسخ این سوالات و سوالاتی از این دست، متوقف بر آن است که ما در آیات قرآن بیشتر تدبر نموده و تلاش کنیم تا توصیفات قرآن کریم از خداوند و نسبت وی را با مخلوقات به خوبی بشناسیم تا بفهمیم آیا مخلوقات خداوند می توانند در برخی جهات و صفات با خداوند شریک باشند یا نه،خداوند عزوجل در هیچ امری شریکی ندارد. 🟠مساله کیفیت رابطه خالق و مخلوق و تبیین توحید قرآنی از مباحثی که همواره افکار متکلمان و حکما را به خود مشغول نموده بوده و هنوز هم حق مساله از دید برخی از محققین مخفی می باشد. 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) ص ۵۷۲ و ۵۷۳ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(۳) 💠آیات توحیدی در قرآن کریم قرآن کریم در بیان کیفیت توحید خداوند متعال عبارت های گوناگونی دارد که به ظاهر و از دید انسان های عادی متعارض می نماید و لذا هر طائفه ای سعی کرده است به شکلی برای حل این تعارضات تلاش نماید. قبل از ورود در بحث سزاوار است فهرستی از برخی تعابیر قرآن کریم در باب توحید و صفات خالق و نسبت وی با مخلوق بیان شود. 💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال 1⃣قرآن کریم می فرماید که خداوند متعال خالق تمام عالم و همه چیز است و خالقی جز او نیست (توحید در خالقیّت): {اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ }(زمر؛۶۲) {وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ }(العنکبوت؛۶۱) 2⃣قرآن کریم می فرماید خداوند همه موجوداتِ همه عوالم را تدبیر و تربیت نموده و روزی می رساند و زنده نموده و می میراند و ابر و باد و خورشید و همه نعمتها و اسباب حیات در دست قدرت اوست و ربّی جز او نیست(توحید در ربوبیّت): {الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ }(الفاتحه؛۲) {وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا}(هود؛۶) {قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۚ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ ۚ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ}( یونس؛۳۱) {إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ}(الذاریات؛۵۸) {يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۖ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ} (یونس؛۳) {قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ} (الانعام؛۱۶۴) {قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ }(الرعد؛۱۶) و... 3⃣قرآن کریم می فرماید کسی جز خداوند سزاوار پرستش و الوهیّت نیست و فقط باید وی را پرستید (توحید در الوهیّت و عبادت): {وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ}(البقره؛۱۶۳) {وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ}(التوبه؛۳۱) {لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ} (الانبیاء؛۲۲) 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) ص ۵۷۳ و ۵۷۴ https://eitaa.com/taraef110