eitaa logo
طرائف
5.5هزار دنبال‌کننده
110 عکس
132 ویدیو
20 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (28) ✨ بررسی احادیث پیدایش زبان عربی 💠 « دراسة الاقوال فی واضع اللغة العربیة » (۳) 🔰 المهم أن نلاحظ الاخبار الواردة فی نشأة اللغة و ما یتعلق بذلک.(۱) فإن الاخبار الدالة علی أن للغة العربیة اصلا غیر بشری أو المشعرة بذلک کثیرة. 🔹 فمنها ما یدل علی أن آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام) کان ینطق بالعربیة کمضمرة الکلبی: «كَانَ خَمْسَةٌ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ سُرْیَانِیُّونَ- آدَمُ وَ شَیْثٌ وَ إِدْرِیسُ وَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ كَانَ لِسَانُ آدَمَ الْعَرَبِیَّةَ وَ هُوَ لِسَانُ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا عَصَی رَبَّهُ أَبْدَلَهُ بِالْجَنَّةِ وَ نَعِیمِهَا الْأَرْضَ وَ الْحَرْثَ وَ بِلِسَانِ الْعَرَبِیَّةِ السُّرْیَانِیَّةَ» الحدیث(۲) و کما رواه ابن بابویه : « سَأَلَ الشَّامِیُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنْ أَوَّلِ مَنْ قَالَ الشِّعْرَ . قَالَ: آدَمُ .فَقَالَ: وَ مَا كَانَ شِعْرُهُ قَالَ: لَمَّا أُنْزِلَ إِلَی الْأَرْضِ مِنَ السَّمَاءِ فَرَأَی تُرْبَتَهَا وَ سِعَتَهَا وَ هَوَاهَا وَ قَتَلَ قَابِیلُ هَابِیلَ فَقَالَ آدَمُ (علیه السلام): تَغَیَّرَتِ الْبِلَادُ وَ مَنْ عَلَیْهَا ... » إلی آخر الأبیات.(۳) 🔹 و منها ما یدل علی أن لسان خمسة من الانبیاء (علیهم السلام) کان عربیا کمضمرة عمربن ابان المتقدمة و ما عن ابی الحسن الرضا (علیه السلام) عن أمیر المؤمنین(علیه السلام) فی أسئلة الشامی:« و سأله عَنْ خَمْسَةٍ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ تَكَلَّمُوا بِالْعَرَبِیَّةِ فَقَالَ هُودٌ وَ صَالِحٌ وَ شُعَیْبٌ وَ إِسْمَاعِیلُ وَ مُحَمَّدٌ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ»(۴) 📌(۱) أعرضنا عما لایمکن الاعتماد علیه مما ورد فی کتب التواریخ 📌(۲) بحار الانوار، ج۱۱، ص۵۶ 📌(۳) المصدر، ج۷۶، ص۲۹۰ 📌(۴)المصدر، ج۱۰، ص۸۰ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۸۱ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
صراط_مستقیم.pdf
7.2M
📚کتاب ارزشمند «صراط مستقیم» اثر استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی 📌مناسب برای دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به مباحث فلسفی و عرفانی و عیارسنجی آراء مخالفان حکمت و عرفان https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۳.mp3
425.4K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۸) ✨ النفس صورة جوهریة تتحد بالمادة ثانیة 📌المراد من الثانیة مالیس باول 📌ترکیب حقیقی اتحادی امر بسیط در خارج، قابل تحلیل در ذهن https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-09.mp3
9.31M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۹ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 بخش دومین | شرح حالات تجردهای ممتده و مستمرهٔ آقای حداد 🌿 نه هرکه سر بتراشد قلندری داند! 🌿 انواع خلع بدن 🌿 نشانه‌های انصراف از عالم طبیعت 🌿 منشأ غفلت انسان از ادراکات حسی 🌿 تفاوت حال فنایی و استمرار آن 🌿 تدبیر عالم کثرت بعد از بقا 🌿 تردد بین عالم وحدت و کثرت 🌿 سبک همچون پر کاه 🌿 پوست انداختن همچون مار 🌿 علوم کلی و بسیط 🌿 اقتضای نفس و بهره‌مندی از علوم کلی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (4) ✅شهادت در مقابل غیب، به معنای «آشکار و حاظر» است. ✅غیب به معنای «پنهان و غائب» است. ⁉️ اما غیب انواعی دارد: ⁉️🤔 1️⃣نوع اول : غیب هایی که کاملا از دست انسان خارج هستند؛ مثل حضرت جبرئیل که به ایشان دسترسی نداریم. 2️⃣نوع دوم : غیب هایی که لایه سطحی آن، روشن است اما درون آن را نمی بینیم؛ مثل غذایی که در مقابل ما وجود دارد و ما آن را می بینیم اما از درون و ملکوت آن آگاه نیستیم. 🔰نکته مهم : ما همه چیز را نمیدانیم و اشیائی هستند که کلا از ادراک انسان خارج اند و در ضمن؛ آنچه را هم که میفهمیم، تمام ابعادش را نمی شناسیم و به ابعاد درونی آن، دسترسی نداریم. 📚انسان شناسی ص ۳۹ https://eitaa.com/taraef110
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ @ostad_vakili