⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(2)
💠شبهه:
خروج شیر از بین خون غلط است‼️
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(2)
💠اولا باید دانست که فرث به معنای سرگین نیست بلکه به غذای موجود در بدن مادامی که در روده است و هنوز کامل مواد غذائی آن جذب نشده است «فرث» اطلاق میشود و وقتی بیرون میآید به آن «روت» میگویند
💠 ثانياً عبارت (مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ ) معنایی روشن و دقیق دارد. این عبارت می فرماید: منشا پیدایش شیر فرث و دم است و شیر از مواد غذایی میان اجزاء فرث و سپس از میان اجزاء دَم تولید میشود یعنی از هضم شدن مواد غذائی داخل بدن و سپس از خون شیر متولد میگردد نکته قابل توجه این است که آیه نمی فرماید که خود فرث یا دم تبدیل به شیر می شود، بلکه می فرماید شیر از لابلای آنها به دست میآید تحقیقات علمی هم نشان میدهد که ابتدا از میان فرث (غذاهای در حال هضم در بدن) مواد لازم به خون منتقل می شود و سپس سلولهای ترشح کننده شیر از لابلای خون موجود در مویرگها مواد لازم برای تولید شیر را جدا کرده و با آن شیر به وجود میآید از این رو در آیه تأکید شده که خداوند شیر را (مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ)یعنی از لابلای غذا و خون بیرون می کشد نه اینکه خود غذا و خون را به شیر تبدیل نماید.
🌀غرض این آیه عبرت گرفتن از انعام و چارپایان است و به انسانها تذکر می دهد که خداوند از میان اجزاء غذای در حال هضم و اجزاء خون که مورد تنفر انسان است شیری گوارا برایشان تولید کرده است.
🔘پس محتوای آیه که منشأ شیر را در بدن حیوان بیان میکنند مطلب عجیبی نیست که جای اشکال و شبهه داشته باشد بلکه کاملاً مطابق آخریــن دستاوردهای علمی و متناسب با غرض بلاغی این آیات است.
🔷مسلماً شیر از غذایی که حیوان میخورد تولید میشود و غذا در معده و یا روده حیوان هضم شده و سپس جذب خون گردیده و سپس از خون شیر تولید می شود.
🔶پس این شبهه که: {واضح است خروج شیر از بین سرگین و خون، سخن بی معنا و غلطی است که نمیتواند گفته خدا باشد} وارد نیست.
☑️این تعبیر نشان می دهد که این شبهه از سر جهل مطرح نشده و کاملاً از روی عناد و غرض ورزی مطرح شده است با این که در مقدمه کتاب نقد قرآن گفته شده: «من همه خطاهایی را که در قرآن یافتم مطرح نکردم؛ اگر خطایی توسط خودم یا مفسرین قابل توجیه (هر چند ضعیف بود آن را کنار گذاشتم ! آیا واقعاً نویسنده توجیهی هر چند ضعیف برای این شبهه نیافته است؟!
📚کتاب عزیز ص ۴۰ و ۴۱
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۶. الفصل الرابع۱۰.MP3
1.54M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۸)
✨ روایت عبدالاعلی از امام صادق (علیه السلام)
📌 روایت تنزل اسم از اسم و تفرع خلق بر آنها
❓اسماء در کلام عرفا مخلوق است یا خالق یا نه خالق و نه مخلوق؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-08.mp3
9.8M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۸ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش نخستین | شبهات عدم نیاز به استاد سلوکی و پاسخ به آنها
🌿چگونگی ورود حاجشیخ محمدجواد انصاری همدانی به وادی عرفان الهی
🌿عاقبت تسخیر جنیان
🌿راه حق کدام است؟
🌿ارتباطِ داشتن استاد و طول عمر سالک
🌿استادی آیتالله انصاری دلیل بر تایید لزوم داشتن استاد از نظر ایشان
🌿سیروسلوک عشقی و دلی است یا ریاضت لازم دارد؟
🌿استاد راه همچون کشاورز است.
🌿ریاضت صحیح کدام است؟
🌿امان از دست نفس
🌿حد و حدود انتقاد از اولیای الهی
🌿خدای لخت و عریان یعنی چه؟
🌿در مجالس شیخیه و تفکیکیه چه میگذرد؟
🌿عزلت و مظلومیت حق
🌿مرحوم حداد؛ همچون مادری مهربان
🌿حساسیت سلوک و فعالیت اجتماعی
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (28)
✨ بررسی احادیث پیدایش زبان عربی
💠 « دراسة الاقوال فی واضع اللغة العربیة » (۳)
🔰 المهم أن نلاحظ الاخبار الواردة فی نشأة اللغة و ما یتعلق بذلک.(۱) فإن الاخبار الدالة علی أن للغة العربیة اصلا غیر بشری أو المشعرة بذلک کثیرة.
🔹 فمنها ما یدل علی أن آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام) کان ینطق بالعربیة کمضمرة الکلبی: «كَانَ خَمْسَةٌ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ سُرْیَانِیُّونَ- آدَمُ وَ شَیْثٌ وَ إِدْرِیسُ وَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ كَانَ لِسَانُ آدَمَ الْعَرَبِیَّةَ وَ هُوَ لِسَانُ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا عَصَی رَبَّهُ أَبْدَلَهُ بِالْجَنَّةِ وَ نَعِیمِهَا الْأَرْضَ وَ الْحَرْثَ وَ بِلِسَانِ الْعَرَبِیَّةِ السُّرْیَانِیَّةَ» الحدیث(۲) و کما رواه ابن بابویه : « سَأَلَ الشَّامِیُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) عَنْ أَوَّلِ مَنْ قَالَ الشِّعْرَ . قَالَ: آدَمُ .فَقَالَ: وَ مَا كَانَ شِعْرُهُ قَالَ: لَمَّا أُنْزِلَ إِلَی الْأَرْضِ مِنَ السَّمَاءِ فَرَأَی تُرْبَتَهَا وَ سِعَتَهَا وَ هَوَاهَا وَ قَتَلَ قَابِیلُ هَابِیلَ فَقَالَ آدَمُ (علیه السلام):
تَغَیَّرَتِ الْبِلَادُ وَ مَنْ عَلَیْهَا ... » إلی آخر الأبیات.(۳)
🔹 و منها ما یدل علی أن لسان خمسة من الانبیاء (علیهم السلام) کان عربیا کمضمرة عمربن ابان المتقدمة و ما عن ابی الحسن الرضا (علیه السلام) عن أمیر المؤمنین(علیه السلام) فی أسئلة الشامی:« و سأله عَنْ خَمْسَةٍ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ تَكَلَّمُوا بِالْعَرَبِیَّةِ فَقَالَ هُودٌ وَ صَالِحٌ وَ شُعَیْبٌ وَ إِسْمَاعِیلُ وَ مُحَمَّدٌ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ»(۴)
📌(۱) أعرضنا عما لایمکن الاعتماد علیه مما ورد فی کتب التواریخ
📌(۲) بحار الانوار، ج۱۱، ص۵۶
📌(۳) المصدر، ج۷۶، ص۲۹۰
📌(۴)المصدر، ج۱۰، ص۸۰
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۸۱ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
صراط_مستقیم.pdf
7.2M
📚کتاب ارزشمند «صراط مستقیم» اثر استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی
📌مناسب برای دانشجویان و طلاب علاقهمند به مباحث فلسفی و عرفانی و عیارسنجی آراء مخالفان حکمت و عرفان
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۳.mp3
425.4K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۸)
✨ النفس صورة جوهریة تتحد بالمادة ثانیة
📌المراد من الثانیة مالیس باول
📌ترکیب حقیقی اتحادی امر بسیط در خارج، قابل تحلیل در ذهن
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-09.mp3
9.31M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۹ ✾
╰┅──────┅╯
📌 بخش دومین | شرح حالات تجردهای ممتده و مستمرهٔ آقای حداد
🌿 نه هرکه سر بتراشد قلندری داند!
🌿 انواع خلع بدن
🌿 نشانههای انصراف از عالم طبیعت
🌿 منشأ غفلت انسان از ادراکات حسی
🌿 تفاوت حال فنایی و استمرار آن
🌿 تدبیر عالم کثرت بعد از بقا
🌿 تردد بین عالم وحدت و کثرت
🌿 سبک همچون پر کاه
🌿 پوست انداختن همچون مار
🌿 علوم کلی و بسیط
🌿 اقتضای نفس و بهرهمندی از علوم کلی
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (4)
✅شهادت در مقابل غیب، به معنای «آشکار و حاظر» است.
✅غیب به معنای «پنهان و غائب» است.
⁉️ اما غیب انواعی دارد: ⁉️🤔
1️⃣نوع اول : غیب هایی که کاملا از دست انسان خارج هستند؛ مثل حضرت جبرئیل که به ایشان دسترسی نداریم.
2️⃣نوع دوم : غیب هایی که لایه سطحی آن، روشن است اما درون آن را نمی بینیم؛ مثل غذایی که در مقابل ما وجود دارد و ما آن را می بینیم اما از درون و ملکوت آن آگاه نیستیم.
🔰نکته مهم : ما همه چیز را نمیدانیم و اشیائی هستند که کلا از ادراک انسان خارج اند و در ضمن؛ آنچه را هم که میفهمیم، تمام ابعادش را نمی شناسیم و به ابعاد درونی آن، دسترسی نداریم.
📚انسان شناسی ص ۳۹
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
« إِنَّـا لِـلَّٰـهِ وَ إِنَّـا إِلَـيْـهِ رَاجِـعُـونَ »
شهادت خادم الرضا علیهالسلام حضرت آیت الله رئیسی و هیأت همراه ایشان تسلیت باد.
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رییس جمهور شهید:
باید با تمام وجود عاشق خدا بود.
@ostad_vakili
شعور و فرهنگ قانون مداری.فقه جنسی ج۱۴.mp3
12.58M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(5)
🔻شعور و فرهنگ قانون مداری چیست❓
🔻آیا این فرهنگ در کشور ما وجود دارد❓
🔻جوامع غربی چگونه افراد جامعه را قانون مدار تربیت کرده اند❓
🔻نحوه قانون گذاریِ شریعت اسلام در زمانه صدر اسلام معجزه است‼️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(8)
💠نگاه متکلمان و حکما به توحید
متکلمان بزرگ جهان اسلام و برخی از حکما تلاشهای وسیعی کردند که اثبات کنند که:
1⃣عالم خالقی دارد و آن خالق یگانه است و همه امور عالم به دست اوست و فقط باید وی را پرستید
(توحید در خالقیت و ربوبیت و الوهیت)
2⃣خداوند متعال مجرد از صفات جسمانی است (تنزیه)
3⃣ وی به همه چیز عالم و بر همه چیز قادر است (علم و قدرت نامتناهی)
🔻ایشان در مقابله فرقههای منحرفی که خداوند را جسم میدانستند ایستادگی نمودند و اثبات کردند که خداوند مانند هیچ مخلوقی نیست و از طول و عرض و ارتفاع و مکان و زمان مبراست و با حواس پنجگانه قابل احساس نیست و به تعبیر روایات شریفه:
وَ لاَ يُحَسُّ وَ لاَ يُجَسُّ وَ «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ» وَ لاَ اَلْحَوَاسُّ وَ لاَ يُحِيطُ بِهِ شَيْءٌ وَ لاَ جِسْمٌ وَ لاَ صُورَةٌ وَ لاَ تَخْطِيطٌ وَ لاَ تَحْدِيدٌ . (کافی)
حس نمی شود و به لمس در نمی آید.چشمها و حواس او را ادراک نمی کند و چیزی به او احاطه نمس نماید و نه جسم است و نه صورت و نه خطی دور او را گرفته است.
🔷زحمات متکلمان و حکمای بزرگ اسلام سبب شد که شش دسته اول از آیات قرآن که در باب توحید و صفات خالق وارد شده است تقریباً حل شده و با براهین عقلی تقریباً اثبات گردد ولی برای ایشان قابل تصور نبود که چنین خدایی بتواند به همه چیز احاطه داشته باشد و با همه چیز همراه از رگ گردن به آنها نزدیکتر بوده و هرچه جز اوست باطل باشد و همه صفات کمال در او منحصر گردد چون میپنداشتند که قرب و احاطه و معیت فقط در امور جسمانی معنا دارد و خداوند جسم نیست پس قرب و معیّت نیز ندارد و نیز میگفتند مسلم است که صفات کمالی منحصر در خالق نیست و مخلوقات نیز از آن حظ و بهرهای دارند بر همین اساس تمام آیات دسته هفتم تا یازدهم را تحویل میکردند و هر یک را به شکلی از معنای اصلی خود خارج مینمودند.
🔶 به عنوان نمونه فقیه و متکلم بزرگ شیعه مرحوم شیخ طوسی در تفسیر شریف تبیان در تفسیر آیه:
(أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ)(فصلت آیه ۵۴)
دست به تحویل زده و آن را به علم و قدرت نامتناهی خداوند معنا نموده و فرموده:
أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ
أي هت عالم بکل شیءقادر علیه(تبیان ج۹)
و در تفسیر هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ(حدید۳)نیز معنای ظاهر و باطن و حصر آن را تاویل نموده و فرموده:
{و قوله الظاهر و الباطن قیل فی معناع قولان:احدهما:انه العالم بماظهر و مابطن .الثانی :انه القاهر لما ظهر و مابطن من قوله تعالی فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ و منه قوله
وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا و قیل:المعنی انه الظاهر بادلته الباطن من احساس خلقه}
ونیز آیه شریفه وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ
را تاویل نموده و در تفسیرش فرموده:
{وَهُوَ مَعَكُمْ یعنی بالعلم لایخفی علیه حالکم و ماتعملونه}
به همین منوال آیات دال بر احاطه وجودی و آیاتی را که دلالت بر انحصار صفات کمال در خداوند دارد تاویل نموده و آنها را مبالغه و مجاز شمرده اند.
📚کتاب عیار نقدها ص۵۷۷ و ۵۷۸
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-10.mp3
13.27M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۰ ✾
╰┅──────┅╯
📌ادامهی بخش دومین | شرح حالات تجردهای ممتده و مستمرهٔ آقای حداد
🌿 وظیفهی رفقای طریق
🌿 ضرورت کتمان سر
🌿 تفاوت دیدگاه اشخاص در شرح حالات جسمی اولیاء الله
🌿معنای واردات جلالیّه و جمالیّه و آثار جسمی آنها
🌿 ارتباط سعهی وجودی و واردات جلالیّه و جمالیّه
🌿 وجه تلاوت قرآن با صوت حزین
🌿 وجه تاکید مرحوم حداد بر قرائت بعضی سور در نماز
🌿 ریشهی اشتباهات صوفیه
🌿 افق عالی حقیقت تشریع
🌿ملاک اتحاد نفسانی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
🌿 منزل پدری
🌿 واقعیت روز عاشورا و غفلت مردم
🌿تهمتی که به مرحوم حداد زدند
🌿 تأثیر گریه بر سیدالشهداء علیهالسّلام در عبور از عالم دنیا
🌿 سنت اهل بیت علیهمالسلام
✅ سفارش خاصالخاص حضرت آقای حداد به شاگردان سلوکیشان
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
02_Vakili.AdaboSalat_1.mp3
2.6M
⭕️استاد وکیلی؛#حدیث
💠شرح حدیث :
مصباحُ الشريعةِ ـ فيما نسبه إلى الإمام الصادق عليه السلام ـ: قالَ الصّادقُ عليه السلام : العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ .
#شرح_حدیث
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_2.mp3
390.6K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(58)
❓اگر روزی همه دست خداست چرا بعضی ها در برخی نقاط دنیا از گرسنگی میمیرند ؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110