eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محرم۱۴۴۶-وکیلی۱_2.mp3
4.38M
⭕️استاد وکیلی؛اشک و بکاء (2) 📜قال مولانا الحسین :أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا بَکاء 💠طرح بحث پیرامون سرّ گریه❗️ 🔷تاملی در عبارت قتیل العبرات❗️ 🔶احتمالات مختلف در مورد قتیل العبرات❓ 🔸بحث لغوی پیرامون قطرة و عبرة 🔷سیدالشهداء چه خصوصیتی دارند که قتیل العبرة هستند اما دیگر ائمه چینین نیستید❓ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(3) 🖌عبارت علامه طهرانی درباره لحوق 💠مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب شریف معادشناسی چنین می فرمایند: 📖اصحاب سيّد الشّهداء عليه السّلام همگى با آن حضرت معيّت پيدا كردند، حتّى آن غلام سياه؛ سيّد الشّهداء عليه السّلام يك غلام داشتند به نام جَوْن. اين غلام مال أبو ذرّ غِفارى بود و او را به حضرت بخشيد. ...حضرت به همه اصحاب بشارت معيّت با خود را در عوالم ديگر داد. غلام سياه باور نمى‏كند كه خدا در روز قيامت او را با امام حسين محشور گرداند؛ غلام سراپا سياه، زبانش درست نيست، مال مملكت ديگر است، قد و هيكل ندارد، لب‏ها درشت و برگشته، موها مجعّد. ولى اين‏ها همه برداشته ميشود؛ در عالم معنى اتّحاد ارواح است، سياهى برداشته ميشود، يك لباس زيبا در برش مى‏كنند سفيد، و بدنش مانند نقره خام ميدرخشد. 📜پس از واقعه عاشورا جمعى بر معركه عبور ميكردند، ديدند در كنار كشتگان يك بدن افتاده و بوى عطرى از آن متصاعد است كه مانند آن به مشامشان نرسيده است؛ اين بدن همان غلام سياه بود، سياه بود سفيد شده بود، بويش معطّر شده بود، ملحق شده بود به حضرت مولاى خود و مُطاع خود سيّد الشّهداء عليه السّلام 📋چگونه فِضّه خادمه حضرت زهرا سلام الله عليها ملحق شد به آن حضرت، و سوره هَلْ أَتَى كه در شأن اهل بيت نازل شد فضّه را هم گرفت‏. سلمان فارسى در اثر اطاعت و تسليم ملحق شد به خاندان رسول خدا و پيامبر درباره او سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْت فرمود. يك بابى داريم در معارف به نام باب لُحوق كه ارواح همجنس با هم ملحق ميشوند؛ چه ارواح بهشتى و چه ارواح جهنّمى. اصحاب حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام هم ملحق شدند؛ در روز عاشورا با كمال تسليم و صفاى باطن بر يكديگر سبقت مى‏جستند و خود را فدا ميكردند 📝...ترس نداشتند، غصّه هم نداشتند، زن و فرزند و مِلك و تجارت و وطن، هر چه بود فراموش كردند. ...و چه خوب سروده است شاعر: داديم به يك جلوه رويت دل و دين را سليم تو كرديم هم آن را و هم اين را ما سير نخواهيم شد از وصل تو آرى لب تشنه قناعت نكند ماء مَعين را مى‏ديد اگر چشم ترا لعل سليمان مى‏داد در اوّل نظر از دست نگين را در دائره تاجوَران راه ندارد آن سر، كه نسائيده به پاى تو جبين را☆ پس اصل و اساس تحصیل مقامات اصحاب سیدالشهداء تامل در مساله معیّت و لحوق است. ☆معادشناسی ص ۱۰۳ 📚شهیدان عشق ص ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ https://eitaa.com/taraef110
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محرم۱۴۴۶-وکیلی۱_3.mp3
5.65M
⭕️استاد وکیلی؛اشک و بکاء (3) 📜قال مولانا الحسین :أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا بَکاء 💠انواع تحولات درونی برای گریه... 🔷تحول خیالی و حقیقی 🔹ماجرای انبیاء و امام حسین علیه السلام 🔶چرایی تحولات درونی کسانی که ماجرای سیدالشهداء را نمی دانند. 🔸اذن ورود به حرم اهل بیت ... ☑️ماجرای طیب حاج رضایی و گریه https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(4) 💠راه تحصیل لُحُوق ❓حال سوال اینجاست که این معیّت و لحوق چگونه به دست می‌آید؟ ❓اگرقرار است انسان به آن افق راه پیدا کند از چه نردبانی باید بالا برود تا به درجه معیت برسد؟ 🌀 از امام جواد روایت شریفی نقل شده است که بزرگان اهل معرفت آن را جز کلیدها و اسرار سلوک الی الله می‌دانند حضرت می‌فرمایند: اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ توجه و تقرب به خداوند متعال به وسیله قلب‌ها و دل‌ها بسیار رساننده تر است از رنج و سختی دادن به اعضاء و جوارح به وسیله اعمال. 🔷اینکه انسان با قلب و جانش به خداوند متعال توجه کند و به سوی او حرکت کند انسان را بسیار بیشتر و بهتر به مقصد می‌رساند تا اینکه انسان با اعمال بدنی، بدنش را خسته کند و زحمت بدهد؛ 🔹 این کلام شریف نه به این معناست که ریاضت بدن لازم نیست راهی جز ریاضت کشیدن و سختی کشیدن وجود ندارد بارها و بارها فرمودند انسان باید در خواب و خوراک و پوشاک و.. باهوای نفسش مقابله کند و همیشه رضای خدا را بر هوای نفسش مقدم بدارد اما نکته مهم این است که این اعمال و ریاضت‌ها و سختی کشیدن‌ها همگی مقدمه است؛ اصل و اساس آن {توجه قلبی و درونی} است که انسان را راه می‌برد و برتری و تفوّق افراد در سیر الی الله نیز به همین امور قلبی بستگی دارد. دو نفر در کنار یکدیگر نشستند و چه بسا ظاهرشان هم مثل همدیگر است، هر دو هم زحمت می‌کشند اما یکی در درونش یک نوع سیر و حرکتی دارد و دیگری به نوعی دیگر چه بسا کسی در گوشه محفلی آرام نشسته باشد به ظاهر هم احساس می‌کنید که کاری نمی‌کند اما در درون خودش مشغول(القصد الی الله تعالی بالقلوب) است و دارد با قلب و جانش به سمت خداوند حرکت می‌کند 🔶 در وادی مسائل معنوی فعال قلبی حساب ویژه‌ای دارند و اصل و اساس هستند یکی از افعال قلبی اخلاص ورزیدن است اخلاص یک امر درونی است، یکی محبت ورزیدن است یکی حسن الظن بالله است یعنی امید داشتن به خداوند متعال و خوش گمان بودن به او یکی شکر کردن و حمد به جا آوردن است حمد کردن یعنی که خوبی‌ها را از خدا دیدن حمد کردن یک فعل قلبی است البته به زبان هم انسان می‌تواند بگوید (الحمد لله) یکی از افعال قلبی ذکر و توجه است حال اگر شخصی ذکر را بر زبان هم آورد بهتر است ولی اصل و اساس این است که قلبش متذکر باشد. 🔹آن چیزی که کار انسان را راه می‌اندازد (القصد الی الله تعالی بالقلوب )است. اینکه انسان با اعمال حسنه بدن خودش را به سختی بیاندازد نماز بخواند روزه بگیرد و ایثار و جهاد کند این‌ها همگی ضروری است و یک سر سوزن نمی‌شود از آن کم کرد؛اما همه این‌ها برای این است که توجه قلبی حاصل شود و این توجه قلبی مقدمه آن اتصال قلبی است و تا آن اتصال قلبی‌ها حاصل نشود کاری پیش نمی‌رود. 📚شهیدان عشق ص ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ https://eitaa.com/taraef110
محرم۱۴۴۶-وکیلی۱_4.mp3
3.82M
⭕️استاد وکیلی؛اشک و بکاء (4) 📜قال مولانا الحسین :أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا بَکاء 💠گریه تحول درونی است. 🔷روایات گریه بر اباعبدالله الحسین 🔹گریه؛اتصال به واقعیتی ست که حزن انگیز است. 🔶چرا گریه کنیم❓ 🔸گریه های خیالی هم انسان را متصل میکند. ☑️اثر اتصال روحی به سیدالشهداء علیه السلام با دیگر ائمه متفاوت است. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-15.mp3
10.09M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۵ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمه‌الله علیه به اعتات عالیات ✅ طریقه‌ی فنای نفستوجه به اذکار خوب یا بد؟ ✅ توصیف مرحوم حداد از زبان حضرت مرحوم علامه طهرانی رحمه‌الله علیه ✅ لزوم رجوع جاهل به عالم ✅ طلب حقیقی در را باز می‌کند ✅ شخصیت مرحوم شیخ عباس طهرانیصور مثالیه در عالم خواب و مکاشفه متناسب با روحیات خود افراد است ✅ باطن مصیبت در نگاه سالک ✅ وظیفه‌ی مرجعیت ✅ شخصیت مرحوم آیت‌الله گلپایگانیدرد داشته باشیم که درد نداریم ✅ مقام رضای اولیای الهی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعامل با روایات طبق روش مکتب نجفی و قم.فقه جنسی ج۱۶.mp3
7.84M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (6) 💠تعامل با روایات، طبق روشِ مکتبِ فقهی نجف و قم چگونه است❓ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TaAseman09_3.mp3
462.6K
💠استاد وکیلی؛(59) ❓خدا بعضی کارها را حرام فرموده و بعضی از همین راه ها پولدار می‌شوند اگر روزی دست خداست پس چرا به این انسان های پولدار خدا رزق می‌دهد ؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(27) 💠تعریف یقین در منطقیان متاخر 🌀از عصر خواجه نصیر به بعد برخی به جای قید ((اعتقادا لایزول))تعبیر دیگری آورده و گفته اند قضیه یقینی قضیــه ای اســت کــه بالفعــل یــا به قوۀ نزدیک به فعلیــت، اعتقاد داریم که احتمال خلاف نــدارد و از طرفــی مطابــق با نفس الامر اســت. 🔷 یعنی به جــای ((اعتقاداالیزول)) قید ((مطابقت با نفس الامر)) را آورده اند. قطب رازی در شرح شمسیه میفرماید:((والیقین هو اعتقاد الشیء بانه کذا مع اعتقاده بانه لا یمکن ان یکون الاکذا، اعتقادا مطابقــا لنفس الامر غير ممكن الزوال. فبالقيد الاول یخرج الظن،وبالثانی الجهل المرکب،و بالثالث اعتقاد المقلد)) 🔹و جرجانی در تعریفات میفرماید: ((اليقين فى اللغة العلم الذي لا شك معه و فى االصطلاح اعتقاد الشــيء بأنــه كــذا مــع اعتقــاد انه ال يمكــن الا كــذا مطابقــا للواقع غير ممكــن الــزوال و القيد الاول جنس يشــتمل على الظــن أيضا و الثاني يخــرج الظــن و الثالــث يخــرج الجهــل و الرابع يخــرج اعتقــاد المقلد المصیب)) 🔶اگر در عبارات منطق دانان دقت کنیم متوجه میشویم که ایشان در ذیــل ایــن تعریــف توضیــح داده انــد کــه مطابقــت بــا نفس الامــر را به وسیلۀ پایداری یقین کشف میکنیم. 🔸اگر اعتقادی پایدار بود یعنی مطابقت با نفس الامر دارد و ا گر ناپایدار است یعنی جهل مرکب بوده و واقعیت نداشته است. 📚معرفت شناسی ص ۸۳ و ۸۴ https://eitaa.com/taraef110
✊ وَ إِنَّهُ لَجَهادٌ، نَصْرٌ أَو إِسْتِشْهادٌ... هنيئاً لك يا هنية 🔺جبهه حق، ابراهیم می‌دهد، اسماعیل می‌دهد، اما اراده خداوند بر امامت مستضعفان قرار گرفته... وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ... إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ علوم اسلامی.تاثیر مباحث الفاظ در فهم متون دینی.خارج اصول سال اول دور دوم ج۳۲.آوکیلی.mp3
4.39M
⭕️استاد وکیلی؛خارج اصول 💠تاثیر مباحث الفاظ در فهم متون دینی 🔻زمینه های لازم برای رشد علوم... 🔺سطح فهم و سواد مردم در زمان اهل بیت ع چقدر بوده است❓ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ 💠فراق یار 🔷عبارت سیدابن طاووس در فراق 🔶نگاه توحیدی به انتظار حضرت https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (5) 🎥دوربین واقعیت مجازی (قسمت اول) دوربین واقعیت مجازی به ‌این صورت است که وقتی انسان ‌این دوربین را بر روی چشم قرار می‌دهد، خودش را در یک دنیای کاملاً سه‌بُعدی احساس می‌کند. نمونه‌های پیشرفتۀ آن به ‌این صورت است که انسان وقتی در تصویر دوربین غذا می‌خورد مزه‌اش را هم احساس می‌کند زیرا هم‌زمان که دوربین به چشم انسان وصل است چند سیم دیگر به صورت او متصل شده و می‌تواند عصب‌های قسمت‌های مختلف را تحریک کند. لذا وقتی انسان در دنیای آن دوربین، غذایی می‌خورد، مزه آن غذا و حتی بوی آن را هم احساس می‌کند. حتی‌ این دوربین‌ها می‌توانند قسمتی از لامسه را هم تحریک کنند، هرچند که تمام لامسه را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهند. ⁉️ اما سوال اینجاست : ⁉️🤔 🔰 کودکی را فرض کنید که از همان ابتدا با دوربین واقعیت مجازی بزرگ شده است. یعنی از بدو تولد، این دوربین را با سیم‌های مختلفی که دارد، بر صورت‌ این کودک متصل می‌کنند. ‌این کودک وقتی دست و پایش را تکان می‌دهد آن آدمک داخل دوربین هم هم‌زمان دست و پایش را حرکت می‌دهد. کم‌کم آن کودک احساس می‌کند که حقیقت او همان آدمک داخل دوربین است و بعد از مدتی به‌ این مطلب یقین پیدا می‌کند. حال گزارۀ «‌این آدمک حقیقت من است» که در ذهن کودک شکل می‌گیرد، از کجا به وجود آمده است؟ ✅ این مطلب ناشی از مغالطۀ هم‌زمانی دو امر است. یعنی کودک به این دلیل که هرگاه ارادۀ حرکت کرده است، هم‌زمان آن آدمک داخل دوربین هم حرکت کرده است، بعد از مدتی یقین پیدا می‌کند که حقیقت او، همان آدمک داخل دوربین است. درحالی‌که‌ این مغالطه‌ای است که از هم‌زمانی ارادۀ حرکت با حرکت‌کردن آن آدمک داخل دوربین ناشی شده است. در حقیقت‌ اینجا باید نتیجه گرفت که آن آدمک تحت‌تأثیر من است ولی گفته می‌شود که «من او هستم». ادامه دارد...⬅️🆕 📚انسان شناسی ص ٣١ و ٣٢ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-16.mp3
10.89M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۶ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمه‌الله علیه به اعتات عالیات ✅ خصوصیات انسان کاملاوج مقام بندگی ✅ آنچه مورد غفلت است! ✅ هیچ شو تا بی‌نهایت شوی!♾️رشد تدریجی سالک ✅ من کیستم؟ ✅ توانایی نفس در تدبیر امور ظاهر و علوم ذهنی و عقلی در حالات انصراف ✅ عالم لایتناهی کجاست؟ ✅ تفاوت وجودی اولیای الهی در عالم کثرتحد فعلیت اولیای الهی ✅ التماس دعا https://eitaa.com/taraef110