طرائف
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(1) 💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش اول 🔷اگر بخواهیم این سوال را پاسخ بدهیم که ما به
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(2)
💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش دوم
◼️مرحلۀ بعدی وقتی که دین ثابت شد و از یک حد نصاب قابل قبولی در حد اعتقادات برخوردار شد، وقتی میخواهیم با منابع دینی ارتباط برقرار بکنیم با این فاصلۀ زمانی که در زمان ما وجود دارد باید بتوانیم اثبات کنیم که این متنی که در مقابل ما هست که گزارش میکند یا کلام اولیاء دین یا فعل آنها را، متن معتبری است.
▪️ یک سلسله دانش هایی هستند که این کار را به عهده میگیرند که به ما کمک میکنند ببینیم گزارش هایی که بدست ما رسیده گزارش های قابل اعتمادی ست یا قابل اعتماد نیست و اینجا پای مباحث سند حدیث وسط می آید، دانش هایی مثل رجال لازم میشود و در کنارش بحث های تاریخی به کار ما می آید که بتوانیم با استفاده از اینها قضاوت بکنیم که آیا این متنی که بدست ما رسیده متن قابل اعتمادیست یا نه.
◻️وقتی که متن بدست ما رسید و این متن تا یک حدی قابل اعتماد بود یا یقین داشتیم یا دیدیم یقین نداریم ولی یک درجه ای از موجّه بودن و مقبولیت دارد که بر اساس آن میشود به دین شناسی پرداخت، با یک سلسله دانش هایی برای فهم متن مواجه میشویم.
حالا متنی به دست ما رسیده و میخواهیم این را متوجه بشویم.
▫️ یک بخشی اش این است که این متون چون زبانش زبان عربی است ما به دانش های زبانی نیاز داریم که حالا در بحث ما میشود ادبیات عرب با شاخه های مختلفش؛ کلمه چگونه ساخته میشود ، میشود صرف، جمله چگونه است میشود نحو، تأثیرات بلاغی در دانش بلاغت بحث میشود ، علم لغت لازم میشود، مجموعه ای از دانش های زبانی به ما کمک میکند این متنی که به دست ما رسیده پیام اولیه اش را دریافت کنیم که این یک گام فهم متن میشود.
🔳در کنار این ها متون قانونی فهمیدنش علاوه بر دانستن زبان، نیاز به یک سری الزامات دیگری دارد.
شما زبان فارسی را بلدید ولی یک متن قانونی فارسی را در دست شما بگذراند به تنهایی نمیتوانید دقیق متوجه بشوید لذا محتاج مشاور حقوقی و وکیل هستید که بگوید این متن قانونی چنین تفاسیری دارد و این جایش به این میخواهد اشاره کند و آن جایش چنین پیامی دارد. یک دانشی درست شده است که بخشی اش چنین کاری را میکند که دانش اصول است که به متون از زاویۀ فهم متن قانونی نگاه میکند و علم اصول هم خیلی عربی فارسی ندارد ؛ یعنی اگر زبان وحی زبان فارسی هم بود ما علم اصول را میخواستیم با یک سری ضوابط کلی و حالا زبان عربی هم که هست علم اصول را میخواهیم ولی بالأخره فهم متن قانونی فوت و فن و دانشی دارد.
🔲در کنار فهم متن قانونی، خود قوانین الزاماتی دارند و کشف الزامات قوانین و لوازمی که در بحث های قانونی هست آن هم یک بحثی است. گاهی انسان متن را میفهمد لوازمش را متوجه نمیشود و علم اصول سعی میکند ضوابط کلی این ها را هم به ما آموزش بدهد که اگر میخواهی یک متن قانونی را بفهمی، ادبیاتش که این است و لوازمش هم اینهاست. اینها یک سلسله بحث هایی است که کسی که میخواهد متون قانونی را دنبال کند به آن نیازمند است.
🎙سخنرانی استاد در سال ۱۴۰۱
#روش_تحصیل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تجلی توحید.pdf
3.66M
🌹تجلی توحید
سال ها روایتتان کردند و الفاظ را برای به تصویر کشیدنتان به استخدام درآوردند، اما چه فایده وقتی ما را یکباره به وسط کلاس درستان بردند و با سلیقه اشتباهشان ما را بیش از هزار درس مهمترتان مخاطب پیام حجابتان قرار دادند.
کاش میدیدند که این حجاب ریشه در توحید دارد و میوه ای از میوه های آن جان ریشه دار است. کاش میدیدند تا جانمان در عشق و توحید ریشه نداشته باشد، رفتارها میوه هایی مصنوعی اند که به درخت جانمان وصل شده اند و از ما نجوشیده اند.
بانو،
ما تشنه دیدن تجلی توحید در آیینه پاک جانتان هستیم، میشود ما را محرم چشیدن مهم ترین درس زندگی تان کنید
مسکینوار،فقیرگونه و پر از درد یتیمیِ غیبتِ حضرتِ پسر به در خانه نیم سوخته تان آمده ایم، تا از دستان شما ای بانوی سورهٔ انسان، برای جان گرسنهمان قرص نانی از جنس عشق و توحید بستانیم
📍با خواندن کتاب «تجلی توحید» مهمان روایتی عمیق و عاشقانه از بزرگترین بانوی عالم هستی شوید.
خرید نسخه چاپی در سایت صبح توحید
Towhidshop.org
#تجلی_توحید
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
04 - امام شناسی.mp3
38.03M
✨هو العلیم
#جلسه_چهارم_امامشناسی
#استاد_وکیلی_زید_عزه
🔴درس ششم
عصمت انبیاء منافاتی با اختیاری بودن افعال آنان ندارد.
🔰عصمت انبیاء از راه تمامیت حجت از طرف خدا
🔰اثبات عصمت از آیه ای دیگر از قرآن کریم
🔰ملکه عصمت موجب اضطراری بودن افعال نمی شود.
🔰افضلیت انبیاء بواسطه اختیاری بودن افعال آنهاست.
🔰آفرینش عبارتست از ظهور، نه تولد و خروج
🔰اساس عالم هستی بر اختلاف موجودات بنا شده است.
🔰تمام موجوداتی که حامل قوه و استعدادند متحرک بسوی کمال میباشند.
🔰کمال هر موجود فعلیت استعدادهای همان موجود است.
🔰انتظار خداوند و عالم هستی از هر فرد کمال مطلوب اوست نه کمال غیر او.
🔰پیغمبران در تمام افعال خود، چه معجزه و چه غیر آن دارای علم و اختیار بوده اند.
🔰اثبات عصمت امیرالمؤمنین از راه اتحاد نفس او با نفس رسول الله
🔰داستان ليلة المبيت و ایثار و فداکاری امیرالمؤمنین نسبت به رسول الله
🔰خون چکیده از پای علی علیه السلام در هجرت به مدینه
🔰افتخار خدا به ملائکه در ایثار علی علیه السلام جان خود را به رسول الله
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(34)
✨ ادامه بررسی نظریة محقق خراسانی (رحمه الله تعالی)
💠 «الحروف الربطیة » (۲)
🔹 هذا ولکن یبقی فی البحث عن وضع الحروف مسألة لم یتعرض له المحقق الخراسانی و هو أن الوضع لما کان عملیة لها علاقة بتصور اللفظ و تصور المعنی _ ضرورة أن موطن العلقة الوضعیة هو الذهن لاستحالة اختصاص اللفظ بنفس المعنی کما سیأتی _ فللتصورین دخل فیه. و معنی الاسم و الحرف و إن کان واحدا إلا أن تصوره فیهما علی نحوین کما تبین. و اختلاف تصور المعنی ربما یوجب تنوع العلقة الوضعیة.
🔅 و لم یبحث صاحب الکفایة عن کیفیة تصور المعنی فی وضع الحروف حتی یتبین تاثیرها فی العلقة الوضعیة و اکتفی بذکر وحدة الموضوع له فیهما.
♻️ فرأی المحققین النائینی و الاصفهانی(قدس سرهما) فی الواقع تتمیم لما فی الکفایة لا مقابل له و إن استشکل صاحب النهایة علی شیخه فی المقام. فإن حکایة لفظی «فی» و «النسبة الظرفیة» عن حقیقة واحدة لا شک فیه کما بیّنا. و اتحاد تصور المعنی فی الاسم و الحرف لایتفوه به فاضل فضلا عن مثل المحقق الخراسانی علی أنه صرح باختلاف تصورهما و إن لم یبحث عن کیفیة ذلک.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۴(مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عقرب و تشبیه زن به آن در روایات.خارج فقه جنسی ج۴۱.mp3
28.32M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(10)
💠 تشبیه زن به عقرب که نیش میزند ولی نیشش شیرین است در روایت چه وجوهی دارد❓
💠تشبیه زن به دنده کج در روایات❓
💠بررسی عبارات کتاب زن در آینه جمال و جلالِ آیت الله جوادی آملی حفظه الله❗️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (9)
⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای این تن دارم که از دریچۀ این تن، نظارهگر این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت سوم)
ادعای ما این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است:
1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان
2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: خصوصیات عالم اجسام و نفس انسانی
4️⃣دلیل چهارم: دلیل چهارمی که بر تجرد نفس وجود دارد، خوابهای صادقه است.
⚠️نکتۀ مهم در این استدلال آن است که در اینجا با یک بحث فلسفی مواجه نیستیم، بلکه با یک بحث آماری و حساب احتمالات مواجهیم و این خوابها از نظر آماری به مقداری است که طبق روششناسی علوم تجربی میتواند مستند یک تحقیق علمی قرار گیرد. در این استدلال میگوییم که در دنیا تعداد بسیار زیادی خواب وجود دارد که:
1. نوعی ادراک صادق از گذشته و آینده دارد؛ یعنی مطابق با واقع (عالم بیداری) هستند. مثلاً شخصی خوابی از اتفاقات آینده میبیند و عین همان اتفاقات در آینده محقق میشود. یا خوابی از اتفاقات گذشته میبیند که از آن خبر نداشته و بعداً متوجّه میشود که آن اتفاقات واقعاً در گذشته رخ داده است.
2. گزارش صادقی از وقایعی همزمان با ما است که در دوردست اتفاق افتاده است؛ مثلاً شخصی حالات بد یا خوب دوست خودش که در کشور دیگری است را در عالم خواب میبیند و بعداً متوجه میشود که دوست او واقعاً در همان حالات بوده است.
✅از سویی میدانیم که «تن» در حجاب زمان و مکان قرار دارد و راهی به گذشته و آینده ندارد و میفهمیم عالمی وراء این ظاهر هست که انسان با بُعد دیگری از وجودش بدان متّصل گشته و از آنجا خبر گرفته است. پس حقیقت انسان صرفاً «تن» او نیست.
📚انسان شناسی(چکیده چندین صفحه)
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110