eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
123 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی: رسالة الوضع(10) ✨ آیا الفاظ برای غایات وضع شده اند؟ 💠 « التقریر الاول : وضع الاسماء للغایة» 🔸 و الغایة هنا المرادة من مسماه دون خصوصیاته الاخر. قال العلامة الطباطبائی (رحمه الله) فی تفسیره بعد تبیین التمثیل بالمیزان و المصباح و السلاح : فالمسمیات بلغت فی التغیّر الی حیث فقدت جمیع اجزائها السابقة ذاتا و صفةً و الاسم مع ذلک باقٍ و لیس إلا لأن المراد فی التسمیة إنما هو من الشئ غایته ، لا شکله و صورته فما دام غرض التوزین أو الاستضاءة أو الدفاع باقیا کان اسم المیزان و السراج و السلاح و غیرها باقیا علی حاله. 🔹 ولکن کما مضی الوضع تابع للعادات التلقائیة و ربما یؤثّر فیها ما لا یوافق الحکمة التامة فمن الممکن أن یأخذ الواضع فی الموضوع له اللفظ ما لا أثر له فی الغایة من دون عنایة إلی أن ذلک غیر مبتنٍ علی ثمرة عقلائیة. و بالجملة لا دلیل علی وضع الالفاظ للغایة دائما. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۴ (مع تصرف یسیر) ⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظریه و اشکال آن به سائر سطور کتاب در ذیل این عنوان مراجعه فرمایید. 🏷 برای این نظریة تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان به مرور اشاره خواهد شد. https://eitaa.com/taraef110
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش یازدهم: زمان‌ها و مکان‌ها در اتصال انسان به عالم ملکوت اثرگذارند. در عُمر ما ساعت‌هایی برای پرواز و سکوهایی برای بالارفتن به سمت ملکوت وجود دارد، که باید آنها را از خدا طلب کرد. خدایا با توفیق رفتن به حج و زیارت قبر پیامبر گرامی‌ات، گیرنده‌های درونی مرا تقویت کن؛ زیرا می‌دانم که نور حج و تأثیر توحیدی آن تا آخر عُمر در وجودم برای همیشه باقی می‌ماند. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.م.ثانی۵.mp3
1.79M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۰) ✨ ملاک ارزش گذاری برای تقسیم بندی قدما و جُدَد ❓ چرا وقتی مبانی علمی و شیوه فنی قدما رد و ابطال نشده باید کلا کنار گذاشته شود و مورد تمسخر در فضای علمی قرار بگیرد؟ ❓نقص های ادعا شده در مبانی قدماست یا در مصادیق برخی تجربیات؟ ❓آیا جدد برای مبانی مخالف حکم عقلی که در علوم به کار بسته اند جوابی دارند؟ ❓با پیشرفت ابزار تجربه میتوان ابطال مبنای عقلی نمود؟ ✅مبانی قدما یقینا حرف های، ، و دارد و از عهده مدیریت بهداشت و صنعت و عرصه های نیاز جوامع انسانی بر می آید کما اینکه در تمدن کهن اسلامی عیار و اعتلای خود را اثبات نمود. و تشکیک در برخی لوازم مستلزم نفی مبنای قطع آور عقلی نیست. https://eitaa.com/taraef110
9.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش دوازدهم: انسان باید همیشه با دو بال خوف و رجاء یا امید و ترس به سوی خدا حرکت کند. اما آیا باید از خدای مهربان ترسید؟ آیا ممکن است خدا به بندگان خود ضرر برساند؟ خداوند منبع نور و رحمت است. ظلمتها و درد و رنجها بخاطر دور شدن ما از آن منبع نور است. عذاب از جانب خدا نیست، عذاب محصول اعمال ماست که به خود ظلم کردیم. ما باید بترسیم از اینکه مبادا دامان خدا را رها کنیم و از او دور شویم. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️علم دینی (10) 💠دغدغه اصلی ما در مساله علم دینی 🆔eitaa.com/taraef110
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش سیزدهم: انسان برای رسیدن به سعادت و نجات از عذاب، نمی‌تواند به اعمال خود تکیه کند عمل ما زمانی‌ می‌تواند بالا برنده و نجات بخش باشد که دارای شرایط باشد شرط قبولی عمل، اخلاص است تا بتواند لحظه به لحظه ما را به خدا نزدیک کند عملی که اخلاص ندارد و برای خدا نیست، انسان را بالا هم نمی‌برد همین اعمال ناقص ما نیز در برابر کرم بی‌شمار خداوند، هیچِ هیچ است. لذا واقعاً دست ما خالیِ خالی است. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(9) ‼️لذت طلبی در ریاضت کشی‼️ اگــر دقــت کنیــم حتــی در مــواردی کــه انســان ســعی میکنــد کار پرمشــقّتی را انتخــاب کــرده و بــه خــودش ســختی بدهــد، بــاز هم ناخــودآ گاه در حــال لذت طلبــی اســت. مثــالا افــرادی کــه ریاضــت شــرعی میکشــند، در حقیقت پشــت صحنۀ این ریاضت، آن است کــه در حــال حاضر ســختی های عاجل و فعلی را تحمــل کنند،تا به خوشــی های آینده برســند. کســانی هم که ریاضت های غیرشرعی را تمریــن میکننــد، در حقیقت در نهان ذهنشــان اینچنین اســت که ریاضتهــا را تحمــل کنند تا قدرت، اراده و علــم خاصی پیدا کنند و بتواننــد از داشــتن علــم غیــب یــا قــدرت غیرطبیعــی لــذت ببرنــد. پــس نهایــت تمام افعال انســان، همان معادلۀ بین لذت و اَلَم است و طبیعــی اســت کــه گاهــی نتیجــۀ معادلــه ایــن باشــد که شــخص، سختی هایی را تحمل کند تا به لذت برسد. اگــر لــذت تــرک لــذت بدانــی دگر لذت نفس، لــذت نخوانی 📚معرفت شناسی ص ۳۵ https://eitaa.com/taraef110
8.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش چهاردهم: علت خستگی و کسالت ما در هنگام عبادت چیست؟ چه عاملی ما را از عبادت کردن محروم می‌کند؟ قوای ما محدود است و با مشغول شدن به چیزی، از دیگر چیزها باز می‌ماند. تا وقتی مشغول به چیزهایی باشیم که ما را از عالم ملکوت و عالم نور دور می‌کند، قوۀ گیرایی ما در اُنس با خداوند از کار می‌افتد. برای کسب لذت مناجات با خداوند: 1. باید درون خود را از شلوغی‌های بیرون خالی کرد. 2. خدا را بهتر شناخت و عقاید و معارف خود را اصلاح کرد. 3. علاوه بر رعایت ظاهر عبادت، شرایط باطنی عبادت را نیز رعابت نمود. https://eitaa.com/taraef110