eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
16 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد وکیلی اعتکاف رجب ۱۴۴۴.mp3
15.8M
🎙نکات ارزشمند استاد وکیلی پیرامون فرصت گرانبها اعتکاف ماه رجب https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الواحد الاحد ⭕️استاد وکیلی؛ توحید قرآنی (1) 💠 معنا و اقسام توحید 🔹توحید در لغت به معنای یکی گرداندن در خارج یا در اعتقاد است و در اصطلاح به معنای ((اعتقاد به وحدت و یکی بودن خداوند متعال)) استفاده می شود.بنابراین معنای دقیق توحید جز با شناخت دقیق معنای وحدت ممکن نیست. 🔸((وحدت))گاه به معنای یگانگی درونی شیء یا همان بساطت در مقابل تعدد درونی و ترکیب به کار می رود و گاه به معنای یگانگی بیرونی استفاده می شود. 🌀((وحدت بیرونی))خود دو لحاظ دارد: گاهی به معنای صفتی نفسی مورد لحاظ قرار می گیرد.وحدت به این معنا از صفات مشترک همه موجودات است به اصطلاح حکما((وحدت با وجود مساوق است))؛زیرا بدیهی است که هر چیزی خودش خودش بوده و یکی بیش نیست و امکان ندارد که چیزی-از آن جهت که آن چیز است-دو چیز باشد. وحدت به این معنا معمولا در مقابل کثرت استفاده می شود. 🌀و گاهی به معنای صفتی نسبی مورد لحاظ قرار می گیرد که در توصیف یک ذات از حیث یک صفت استفاده می شود و در مقابلش شرک قرار می گیرد؛مانند وحدت و یکتائی زید در نظم ،یا در حُسن خُلق یا یکتائی و وحدت زید در خانه (در صفت در خانه بودن). 🔹مثلا وقتی می گوئیم زید در نظم یکتاست یعنی او در مرتبه ای از نظم تنهاست و در آن جهت مانند و شریکی ندارد. 🔸پس هرگاه صفتی فقط یک موصوف داشت می توانیم بگوئیم آن موصوف دارای ((وحدت))نسبت به آن صفت است. 🌀کلمه وحدت و توحید درباره خداوند متعال معمولا به همین معنای ((وحدت بیرونی نسبی))استفاده می شود و محل بحث ما نیز همین معناست. مثلا وقتی به توحید در خالقیّت و ربوبیّت معتقد می شویم و می گوئیم خداوند در این دو صفت یکتاست بدین معناست که کسی در این صفات با او شریک نیست. 🌀اکنون سخن در این است که توحید از منظر قرآن کریم چه انواعی دارد و قرآن کریم خداوند را در چه صفاتی یکتا و تنها می شمارد. 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) ص ۵۷۱ و ۵۷۲ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(2) 💠معنا و اقسام توحید (قسمت دوم) 🔵مسلماََ قرآن کریم خداوند را در صفاتی چون خالقیّت و الوهیّت و ربوبیّت یکتا و بی شریک و بی همتا میداند. ولی آیا خداوند در دیگر صفات خود نیز یکتاست یا در صفات دیگرش چون علم و حیات و قدرت و مالکیت و ملک و عزت و... دارای شریک و همتا می باشد❓ آیا خداوند در ربوبیّت و الوهیّت از همه جهت بی همتاست به گونه ای که حتی در دائره افعال اختیاری انسان نیز ربوبین وی محفوظ است یا آنکه ربوبیت او مخصوص امور تکوینی است❓ 🟢پاسخ این سوالات و سوالاتی از این دست، متوقف بر آن است که ما در آیات قرآن بیشتر تدبر نموده و تلاش کنیم تا توصیفات قرآن کریم از خداوند و نسبت وی را با مخلوقات به خوبی بشناسیم تا بفهمیم آیا مخلوقات خداوند می توانند در برخی جهات و صفات با خداوند شریک باشند یا نه،خداوند عزوجل در هیچ امری شریکی ندارد. 🟠مساله کیفیت رابطه خالق و مخلوق و تبیین توحید قرآنی از مباحثی که همواره افکار متکلمان و حکما را به خود مشغول نموده بوده و هنوز هم حق مساله از دید برخی از محققین مخفی می باشد. 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) ص ۵۷۲ و ۵۷۳ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(۳) 💠آیات توحیدی در قرآن کریم قرآن کریم در بیان کیفیت توحید خداوند متعال عبارت های گوناگونی دارد که به ظاهر و از دید انسان های عادی متعارض می نماید و لذا هر طائفه ای سعی کرده است به شکلی برای حل این تعارضات تلاش نماید. قبل از ورود در بحث سزاوار است فهرستی از برخی تعابیر قرآن کریم در باب توحید و صفات خالق و نسبت وی با مخلوق بیان شود. 💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال 1⃣قرآن کریم می فرماید که خداوند متعال خالق تمام عالم و همه چیز است و خالقی جز او نیست (توحید در خالقیّت): {اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ }(زمر؛۶۲) {وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ }(العنکبوت؛۶۱) 2⃣قرآن کریم می فرماید خداوند همه موجوداتِ همه عوالم را تدبیر و تربیت نموده و روزی می رساند و زنده نموده و می میراند و ابر و باد و خورشید و همه نعمتها و اسباب حیات در دست قدرت اوست و ربّی جز او نیست(توحید در ربوبیّت): {الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ }(الفاتحه؛۲) {وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا}(هود؛۶) {قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۚ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ ۚ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ}( یونس؛۳۱) {إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ}(الذاریات؛۵۸) {يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۖ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ} (یونس؛۳) {قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ} (الانعام؛۱۶۴) {قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ }(الرعد؛۱۶) و... 3⃣قرآن کریم می فرماید کسی جز خداوند سزاوار پرستش و الوهیّت نیست و فقط باید وی را پرستید (توحید در الوهیّت و عبادت): {وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ}(البقره؛۱۶۳) {وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ}(التوبه؛۳۱) {لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ} (الانبیاء؛۲۲) 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) ص ۵۷۳ و ۵۷۴ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(۴) 💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال(قسمت دوم) 4⃣قرآن کریم می فرماید که فقط باید از خداوند کمک خواست و فقط باید او را در مشکلات خواند و غیر از او کسی پاسخگو نیست(توحید در استعانت): {إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ}(الفاتحه؛۵) {وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا}(الجن؛۱۸) {وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَلَا أَنْفُسَهُمْ يَنْصُرُونَ} (الاعراف؛۱۹۷) {لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ ۖ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ إِلَّا كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمَاءِ لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ ۚ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ} (الرعد؛۱۴) 5⃣قرآن کریم می فرماید که خداوند مثل و مانندی ندارد(منزه بودن از صفات مخلوقات): {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ} (الشوری؛۱۱)  6⃣قرآن کریم می فرماید خداوند به همه چیز عالم و برهمه چیز قادر است(علم و قدرت نامتناهی): {اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ} (البقره؛۲۸۲) {إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ} (البقره؛۲۰) 7⃣قرآن کریم همه صفات کمال (علم،حیات،قدرت،عزّت،مِلک،مُلک و...) را با استفاده از انواع صیغ حصر منحصر در خداوند می نماید.یعنی می فرماید نه فقط او عابم و حی و قدید است بلکه همه علم و حیات و قدرت از اوست(توحید صفاتی) {إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ} (یوسف؛۸۳) {وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ} (الروم؛۵۴) {وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ} (التحریم؛۲) {هُوَ الْحَيُّ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ} (غافر؛۶۵) { أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا} (البقره؛۱۶۵) { إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ} (یونس؛۶۵) {قُلْ لِمَنْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُلْ لِلَّهِ} (الانعام؛۱۲) {أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ} (یونس؛۶۶) {وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ} (آل عمران؛۱۸۹) 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) ص ۵۷۴ و ۵۷۵ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛ توحید قرآنی(5) 💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال(قسمت سوم) 8⃣قرآن کریم می فرماید که خداوند هم علمش به همه چیز احاطه دارد و هم خودش (احاطه علمی و وجودی): { أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا} (الطلاق؛۱۲) { أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ }(فصلت؛۵۴) {كَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطًا} (النساء؛۱۲۶) {وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ} (البقره؛۱۹) {إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ} (هود؛۹۲) 9⃣قرآن کریم می فرماید که خداوند همراه همه چیز هست و از رگ گردن به ما نزدیک تر است و میان ما و قلب ما حائل می شود (معیّت ذاتی و قرب وریدی): { وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ}  (الحدید؛۴) { وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ}(ق؛۱۶) {وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ} (الانفال؛۲۴) 🔟قرآن کریم می فرماید که خداوند فقط حق است و هر چه غیر از او بخوانند باطل می شود(توحید وجودی) {ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ} (الحج؛۶) {ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ} (الحج؛۶۲ و لقمان؛۳۰) {يَوْمَئِذٍ يُوَفِّيهِمُ اللَّهُ دِينَهُمُ الْحَقَّ وَيَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ}  (النور؛۲۵) 1⃣1⃣قرآن کریم می فرماید که فقط خداست که بالای همه چیز است و فقط اوست که درون و باطن همه چیز است و اوست اول و آخر (توحید وجودی در عین حضور در کثرات) {هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ}  (الحدید؛۳) ✅ظاهر و باطن در روایات اهل بیت و نیز در کتب لغت به رو و درون تفسیر شده است.✅ 📚عیار نقدها (درس نامه توحید قرآنی و وحدت و جود) ص ۵۷۵ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی اجمالی اینکه شریعت اسلام نسبت به ادیان گذشته آسان تر است.خارج اصول استاد وکیلی سال۴ ج۶۰.mp3
8.96M
⭕️استاد وکیلی؛اصول فقه 💠بررسی اجمالی اینکه شریعت اسلام نسبت به ادیان گذشته سهل و آسان تر است 💠آیا اینکه در شریعت یهود باید جای نجس شده را برید درست ست؟ https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۶ -0.mp3
1.54M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۴) ✨ تعبیر توحیدی خطبه حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) 💎 دلیله آیاته و وجوده اثباته و معرفته توحیده 📌 تنها صفت خداوند وحدت است ❓فرق وجود و اثبات چیست؟ ❓ توضیح مرحوم علامه در المیزان در مورد توحید و معرفت و اثبات خداوند چیست؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (24) ✨ در تعیین واضع سه قول بیشتر نداریم. 💠 « الکلام فی واضع اللغة العربیة » 🔰یرجع جمیع ما قیل فی الواضع الی ثلاثة مذاهب رئیسیة: 📗الاول: الوضع التعیینی البشری بمعنی أن شخصا واحدا أو عدة من الناس _فی کل لغة_ وضعوا الفاظ تلک اللغة و قواعدها و وافقهم الآخرون. فقد قیل بأن واضع لغة العرب إسماعیل النبی(علی نبینا و آله و علیه السلام) أو یعرب بن قحطان و نحو ذلک. 📘الثانی: الوضع التعیینی الالهی بتعلیمه تعالی الجیل الاول من أبناء کل لغة لغتَهم . و قیل فی طریق تفهیمه تعالی وجوه اکثرها موهونة و الموجه منها أن الله تعالی أوحی اللغة العربیة إلی آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام) 📕الثالث: الوضع البشری التعینی و هو المشهور بین المعاصرین. 🔍 أما الوضع التعینی الالهی علی ما قرره المحقق النائینی(رحمه الله) بقوله :« فلا بد من انتهاء کشف الالفاظ لمعانیها إلیه تعالی شأنه بوجه،إما بوحی منه إلی نبی من انبیائه أو بالهام منه الی البشر أو بایداع ذلک فی طباعهم بحیث صاروا یتکلمون و یبرزون المقاصد بالالفاظ بحست فطرتهم حسب ما اودعه الله فی طباعهم...» فلاینبغی جعله قولا رابعا . فإن جمیع ما یقع فی العالم من الافعال الارادیة و غیرها ینتهی بالآخرة فی سلسلة الأسباب إلی الله تبارک و تعالی و لاینکره القائل بالثالث. فالقول بکون الوضع الهیا بحیال الوضع البشری لابد أن ینحصر فی الهامه تعالی انسانا أو قوما اللغة دفعا. فماذکره المحقق المذکور هو الوضع التعینی البشری. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۷ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eksir mohabat hoseiny 2_1.mp3
6.99M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠داستان مرحوم سید مهدی قوام ویکی از اوباش تهران و عنایت سیدالشهداء https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۶.mp3
1.29M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۴) ✨ بررسی دو معنای قید «آلی» ❓پیشنهاد مرحوم صدرا برای تقریر قید آلی چیست؟ 📌 فعلها باستخدام قوة أخری https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (2) ✅مقدمه «غیب» به معنای «پنهان» و «شهادت» به معنای آشکار و «حاضر» است. طبیعتاً غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند و ممکن است شیئی برای زید آشکار و برای عمرو غائب باشد و از طرف دیگر شیئی برای عمرو حاضر و برای زید پنهان باشد. ⁉️اما فرق این دو اصطلاح (عیب و شهادت) با «عالم غیب» و «عالم شهادت» چیست؟⁉️ 💠 پاسخ این است که برخلاف اصطلاح غیب و شهادت دو اصطلاح عالم غیب و عالم شهادت نسبی نیستند. عالم غیب به آن مرتبه ای از عالم گویند که انسان به وسیله حواس عمومی (اعم از حس ظاهر و حس باطن) دسترسی به آن ندارد؛ پس معیار در تعریف عالم غیب انسانها هستند. انسانها آنچه را به حسب حواس عمومی خودشان میفهمند عالم شهادت؛ و آنچه را به وسیله حواس خودشان نمیفهمند عالم غیب مینامند. 🔰به تعبیر دیگر در اصطلاح به بخشی از عالم که از دسترسی حواس ظاهری خارج است و انسان فقط با عقل تفکر یا شهود میتواند به آن دست یابد عالم غیب گویند. 📚انسان شناسی ص 26 و 27 https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا