⭕️استاد وکیلی؛رساله الوضع(30)
✨ موضوع له غیر متصور حین وضع چگونه امکان پذیر است؟
💠 « وضع المبهمات » (۱)
🔰 و محل البحث الضمیر و أسماء الاشارة و الموصولات فإنها تدل علی معان جزئیة غیر متصورة حین الوضع بلا ریب.
🔹 و حیث ثبت أن الوضع العام للمصادیق غیر المتناهیة محال فلابد من رجوع الخصوصیة المستفادة من هذه الاسماء الی غیر نفس اللفظ. بمعنی أنها تدل علی الجزئی لکن بتعدد الدال و المدلول. فنفس «هو» مثلا موضوع لمعنی عام و هو «المفرد المذکر المعهود» و «هذا» ل «المفرد المذکر المشار الیه» الا أن الوضع فیهما مشروط باستعمالهما مع قرینة دالة علی الخصوصیة و هی الاشارة بالحمل الشائع. و حیث لاینفک استعمالهما عن القرینة یفهم منهما الخاص. و لو کانا موضوعین للخاص لدّلا علیه دائما مع أنهما إن استعملا بلا قرینة لم یدلّا علی الخاص.
♻️ فالعلقة الوضعیة هی بین هذه الالفاظ و معان کلیة یعبر عنها بالمعانی الاسمیة. مثل المعهود و المشار الیه. و نفس العهد و الاشارة تعینان الجزئی بحسب المقام. لا أن اللفظ وضع للجزئی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۸۹ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۵.mp3
1.21M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۳۰)
✨ ذکر مقدمات برای تقریر نگاه صدرایی
📌 تفاوت مفهوم اضافه در جانب ماهیت شئ با جانب وجود شئ
📌تفاوت برخی اعراض در مقام ادراک فی الذهن و مقام وجدان فی الخارج
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (6)
🎥دوربین واقعیت مجازی (قسمت دوم)
در بخش قبل توضیح داده شد که دوربین واقعیت مجازی به این صورت می باشد که وقتی انسان این دوربین را بر روی چشم قرار میدهد، خودش را در یک دنیای کاملاً سهبُعدی احساس میکند. (برای اطلاع بیشتر رجوع شود به قسمت اول)
⁉️ حال با توجه به پرسش قسمت قبل (کودکی که از عینک واقعیت مجازی استفاده کرده است) بیایید با هم از یک دیدگاه دیگری به این قضیه نگاه کنیم : ⁉️🤔
🔰 فرض کنید که در طی مراسمی به کودک میگویند که میخواهی وارد دنیایی جدید شوی. او باور نمیکند که دنیای دیگری غیر از آن دنیا وجود داشته باشد و گمان میکند دنیا همان تصاویری که در آن سیر میکند است و به همین دلیل از اینکه میخواهند او را از آن دنیا ببرند ناراحت بوده و بیتابی میکند. طی مراسمی دوربین را از چشم آن شخص برمیدارند. در این حالت اولین اتفاقی که میافتد این است که آن شخص متحیر و دهشتزده میشود و به همین خاطر سؤال میکند که من کجا هستم؟ به او گفته میشود که تو با آن دنیای قبلی داخل این دوربین به این کوچکی بودی. یعنی دنیای قبلی تو یک نقطه داخل این دنیای جدید است و بهتعبیری دنیای قبلی تو نسبت به دنیای امروزت مثل انگشتری در یک بیابان است . آن فرد در ابتدا که از آن دنیا خارج میشود دوست دارد دوباره عینک را به چشم بزند و وارد همان دنیای قبلی شود اما کمکم متوجه میشود که وقتی اراده میکند دست و پای دیگری دارد که آنها هم تکان میخورند. بعد از مدتی به این باور میرسد که از آن بدن قبلی جدا شده و در حال حاضر یک بدن جدید در دنیایی جدید دارد. و سپس به این نتیجه میرسد آن دنیایی که تابهحال داخل آن بوده، تمام حقیقت نیست.
✅ این مثال در حقیقت نمونهای از زندگی و فرایند مرگ است. وقتی دوربین را بر چشم آن کودک قرار میدهند آن فرد وارد دنیای جدیدی شده است و وقتی میخواهند دوربین را از چشم او بردارند، لحظۀ مرگ اوست که میخواهند او را به عالمی بالاتر ببرند.
📚انسان شناسی ص ۳۲ و ۳۳
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_5.mp3
345.5K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(61)
❓چرا بعضی از انبیا الهی در فقر شدید زندگی میکردند و خداوند روزی آنها را نمیرساند ؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠مهمترین نیاز فراموش شده
▪️استاد وکیلی:
شیرین ترین و زیباترین حقیقت این عالم که از حقایق فراموش شده نزد ماست،عشق و محبّت خداوند متعال است.
علی رغم اینکه مهم ترین کلید حرکت به سمت کمال،عشق و محبّت خداست ولی در بین ما به ندرت از آن گفتگو می شود و کمتر کسی در این عالم از این حقیقت ارزشمند،بهره برده است.
📚عشق خدا ص ۱۵
#عشق_خدا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(9)
💠تاویل گرایی متکلمان در آیات توحیدی
🔰و به طور خلاصه این دسته از متکلمان هر جا سخنی از همراهی و معیت و احاطه ذات خداوند متعال بوده است آن را مجاز دانسته و به احاطه علمی و آگاهی و قدرت نامتناهی خداوند تفسیر نموده اند و نتوانسته اند به عمق آنچه قرآن کریم بیان می فرمایند پی ببرند.
و به دیگر سخن راه این دسته آنست که آنچه را از آیات فهمیده می شود ولی برایشان قابل قبول نیست تاویل می نمایند.
♻️به تعبیر دیگر از نگاه این بزرگان خداوند از نظر وجودی و هستی شناسانه -نه از نظر مکانی-وجودی جدای از مخلوقات دارد و برای خود محدوده وجودی جداگانه ای را در عالم اشغال می نماید،به طوری که اگر بخواهیم عالم هستی را در نموداری ترسیم نموده و از باب تشبیه معقول به محسوس آن را در مخروط یا هرمی مثلا جای دهیم باید طبقه بالای آن را خداوند شمرده و طبقه یا طبقات پایین را مخلوقات به حساب آوریم.
💢در این نگاه خداوند در خالقیت و ربوبیت و الوهیت شریکی ندارد ولی همه مخلوقات با خداوند در حقانیت(حق بودن)در صفت کمالی (علم و حیات و قدرت و...)شریک می باشند و فقط تفاوت آنست که خداوند این صفات را بیش از همه و به تعبیر به مقدار نامتناهی داراست و دیگران به شکل متناهی از آن بهرمند هستند.
به بیان سابق اگر بخواهیم نمودار یا شکلی برای صفات کمالی رسم نمائیم باید کاغذی نامتناهی برداریم و قسمتی محدود را برای علم و قدرت مخلوقات هاشور بزنیم و مابقی آن را که پایان ناپذیر است برای خدای متعال رنگی کنیم.
♨️مرحوم صدرالمتالهین در آثار گوناگون خود از این امر می نالد که بزرگان متکلمان معمولا از آنچه در باب معاد وارد شده را می پذیرند ولی آنچه در باب مبدا و خداوند متعال بیان شده را تاویل میکنند در حالیکه باید آنها را نیز بدون تامل پذیرفت.و اگر تامل کافی و وافی در معانی آیات قرآن و اسرار و رموز عالم هستی معلوم میشود آنچه در کتاب الهی آمده است بدون تاویل حق و صواب است.
((فکل ما ورد فی الباب المبداء ذهبوا فیه الی مذهب التاویل، و کل ما ورد فی الباب المعاد جروا فیه علی قاعده التشبیه من غیر التاویل. و هذا مذهب اکثر معتزله و منهم الزمخشری و القفال و غیر هما من الاهل الاعتزال و جمهور علماء الامامیه رحمهم الله تعالی))
🌀آری اگر این تاویلات صحیح بود و واقعا منظور خداوند آن چیزی بود که متکلمان می گفتند آیا جا نداشت که خداوند ار آغاز سخن خود را به گونه ای ذیگری بیان کند تا در آن اختلافی صورت نپذیرد و هر کس به ظن خود چیزی نگوید؟آیا کتابی که قول فصل و رشد و هدایت است و باطل در آن راه ندارد می تواند معانی و حقائقی را با بیان ناصواب و بدون قرینه بیان کند و فهم معنای واقعی آن را بر عهده عقول قاصر مردم بیاندازد؟
📚کتاب عیار نقدها578و579
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
بررسی اجمالی بحث قرعه.فقه جنسی ج۱۷.mp3
16.73M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (7)
💠بررسی اجمالی بحث قرعه
و ادله ی آن‼️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110