⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(12)
💠روایات مخالف با نظر متکلمان
ج)روایات دال بر حضور خداوند در همه جا و همه چیز
☑️روایات فراوانی نیز داریم که حکایت از حضور حقیقی خداوند متعال در همه جا و همه چیز می نماید و نشان می دهد که خداوند همه چیز را از خود پر نموده است،مانند
1.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
تَوْحِيدُهُ تَمْيِيزُهُ مِنْ خَلْقِهِ وَ حُكْمُ التَّمْيِيزِ بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لَا بَيْنُونَةُ عُزْلَة
2.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
ً فَسُبْحَانَكَ مَلَأْتَ كُلَّ شَيْءٍ وَ بَايَنْتَ كُلَّ شَيْءٍ فَأَنْتَ الَّذِي لَا يَفْقِدُكَ شَيْء
3.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
ٌ دَاخِلٌ فِي الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ فِي شَيْءٍ دَاخِلٍ وَ خَارِجٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ مِنْ شَيْءٍ خَارِج
4.َ أَنَا الظَّاهِرُ فَلَا شَيْءَ فَوْقِي وَ أَنَا الْبَاطِنُ فَلَا شَيْءَ تَحْتِي
5.ٍ مَعَ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُزَايَلَة
6. لَيْسَ فِي الْأَشْيَاءِ بِوَالِجٍ وَ لَا عَنْهَا بِخَارِج
7.ٍ بَاطِنٌ لَا بِمُزَايَلَةٍ مُبَايِنٌ لَا بِمَسَافَة
8.ٍ هُوَ فِي الْأَشْيَاءِ كُلِّهَا غَيْرُ مُتَمَازِجٍ بِهَا وَ لَا بَائِنٍ عَنْهَا ظَاهِر
9.َ إِنَّهُ لَبِكُلِّ مَكَانٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ وَ أَوَانٍ وَ مَعَ كُلِّ إِنْسٍ وَ جَان
10.ٍ وَ الْبَائِنِ لَا بِتَرَاخِي مَسَافَةٍ وَ الظَّاهِرِ لَا بِرُؤْيَةٍ وَ الْبَاطِنِ لَا بِلَطَافَةٍ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ بِالْقَهْرِ لَهَا وَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِالْخُضُوعِ لَهُ وَ الرُّجُوعِ إِلَيْه
11.ْيَا مَنْ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِقَهْرِهِ لَهَا وَ خُضُوعِهَا لَه
12.ِ فَارَقَ الْأَشْيَاءَ لَا عَلَى اخْتِلَافِ الْأَمَاكِنِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَة
13.قَرِيبٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ غَيْرُ مُلَابِسٍ، بَعِيدٌ مِنْهَا غَيْرُ مُبَايِن
14.ُ سَبَقَ فِي الْعُلُوِّ فَلَا شَيْءَ أَعْلَى مِنْهُ وَ قَرُبَ فِي الدُّنُوِّ فَلَا شَيْءَ أَقْرَبُ مِنْهُ فَلَا اسْتِعْلَاؤُهُ بَاعَدَهُ عَنْ شَيْءٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا قُرْبُهُ سَاوَاهُمْ فِي الْمَكَانِ بِه
15. هو حيوة كل شيء و نور كل شيء
16. لَمْ يَحْلُلْ فِيهَا فَيُقَالَ هُوَ فِيهَا كَائِنٌ وَ لَمْ يَنْأَ عَنْهَا فَيُقَالَ هُوَ مِنْهَا بَائِن
همه این روایات مبارکه به نوعی حاکی از جدا نبودن وجودی خالق و مخلوق است که نظریه متکلمان و حکما پیشین توان تفسیر و توجیه آن را نداشته بلکه در نقطه مقابل آن قرار می گیرد.
📚عیار نقدها ص ۵۸۲ و ۵۸۳
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
[002]majles1-s32_1.mp3
2.43M
⭕️استاد وکیلی؛#حدیث
💠شرح حدیث :
فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ وَ ارْتَبَكَ فِي الْهَلَكَاتِ وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّئَ أَعْمَالِهِ؛ فَالْجَنَّةُ غَايَةُ السَّابِقِينَ، وَ النَّارُ غَايَةُ الْمُفَرِّطِينَ.
#شرح_حدیث
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
پاسخی درباره عمل لیلة الرغائب.pdf
287.2K
🔑 پاسخ استاد وکیلی به سوالی در باب سند اعمال لیلة الرغائب
🔹آیا ثواب های وارد شده در روایت فضیلت اعمال لیلة الرغائب، خلاف قرآن یا اصول مذهب است؟
#لیلة_الرغائب
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(36)
✨ ادامه بررسی نظریة محقق اصفهانی (رحمه الله تعالی)
💠 «الحروف الربطیة » (۴)
🔹 معنا کلامه أنه کما یکون الحقائق الخارجیة مرتبطة بعضها ببعض، کذلک یکون بین المفاهیم الذهنیة ربط فقد یتصور مفهوم «الانسان» و مفهوم « القیام» و قد یتصور بینهما نسبة أیضا. و النسبة بین مفهومی «الانسان» و «القیام» مفهوم ربطی بمعنی أنها حقیقة فی النفس توجب الارتباط بینهما. و هذه النسبة عین الربط لا شئ له الربط کما أقام الحکماء البرهان علیه فی محله(۱) فثبت أن فی الذهن ادراکات هی عین الربط.
🔹 فالحرف یختص فی مرحلة التصور بهذه الادراکات . فهو _ أیَّ شیء کان ما بإزائه خارجا_ مغایر للاسم فی التصور الذهنی لمعناه . و لذا استنکر المحقق الاصفهانی _ کما تقدم _ تنظیر صاحب الکفایة المعنی الحرفی بالعرض لأن المعنی الحرفی لا استقلال له فی ذاته.
🔹 فالحرف عند اطلاقه یستتبع تصورا غیر مستقل هو عین الربط ثم إن هذا المفهوم الذهنی حاک عن حقیقة خارجیة هی عین الربط أیضا لتطابق العین و الذهن. و إن کان تصور تلک الحقیقة الخارجیة بصورة مستقلة أیضا بمکان من الامکان . فلیس بین الموضوع له الاسم و الحرف تغایر ضرورة . بل المفاهیم الاسمیة و المفاهیم الحرفیة مختلفتان ذاتا. أما محکیهما فیمکن أن یکون واحدا. نعم سیأتی إن شاء الله أن کل مفهوم حرفی یمکن تصوره بشکل مستقل ولکن لیس کل مفهوم اسمی یمکن تصوره بصورة غیر مستقلة.
📌 (۱) نهایة الحکمة ، ج۱ ، ص ۱۲۴
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۶(مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
امام شناسی.mp3
42.17M
✨هو العلیم
🔰"امامشناسی"
جلد اول ، جلسه هشتم
♦️درس دوازدهم:
لازمه عصمت هدایت به حق است.
📝 عناوین مطالب:
◽️ لزوم پيروى از حق
◽️لزوم پيروى از امام معصوم مبتنى بر اصل لزوم متابعت از حق است.
◽️عَلِىٌّ مع الحقّ و الحقّ مع عَلِىٍ.
ذکر پانزده روایت از «غاية المرام» که از اهل تسنن بيان شده و نیز بیان یک روایت از کتب شیعه
◽️علت مخالفت معاندين با خلافت اميرالمؤمنين.
◽️اعتراف عمر به مقام اميرالمؤمنين در روايات اهل سنت
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(3)
💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش سوم
📚تقفه در دین کجا اتفاق می افتد❓
📜در یک لایۀ دیگری انسان وقتی میخواهد متن را بفهمد مجبور است قرائنی که در اطراف متن هست را بفهمد. ما الآن یک متن قدیمی از گلستان سعدی مثلا که به دستمان برسد ، اگر کلمه هایش و زبان فارسی را هم بلد باشیم خیلی اوقات برای فهمش محتاج به دانستن قرائن و شرایطی هستیم که در آن زمان حاکم بوده که در چه فضای تاریخی زندگی میکرده و آنجا سبک زندگی چه بوده ، لوازم و اشیائی که استفاده میکردند چه بوده، دغدغه های مردم چه بوده ، چه فرهنگهایی حاکم بوده و اینها همه کمک میکند که آن متن را درست بفهمیم.
طبیعتا یک سلسله بحثهای تاریخی نیاز هست که بتوانیم متن را دقیق بفهمیم که وقتی دستمان از این متون و محتوای تاریخی خالی باشد خیلی از ظرائف آن متن برای ما روشن نمیشود.
📝یک قدم جلوتر که برویم انسان وقتی بخواهد محتوای متن کسی را درست تشخیص بدهد، خیلی مواقع محتاج است به قرائنی که در کلمات خود آن صاحب متن وجود دارد و آشنایی با فضای فکری صاحب متن و یک متن را که میخواهیم تفسیر کنیم خیلی اوقات میگوییم مثلا کسی که حافظ شناس یا سعدی شناس یا مولوی شناس است، جدای از اینکه تاریخ آن زمانه را بررسی میکند دربارۀ آن شخصیت هم یک سری اطلاعاتی دارد که بر اساس آن ها قضاوت میکند که مثلا این متنش به قرینۀ فلان متنش چنین معنی ای میدهد.
لذا ما وقتی متن دین را میخواهیم بفهمیم محتاج میشویم به یک احاطه و آگاهی فراگیری از بقیۀ متون دین و تازه خود همان متن را هم تک بعدی نمیشود فهمید.
📖این قدمهایی است که طی میکنیم تا آهسته آهسته به پیام متن برسیم و پیام متن که دستمان آمد این یک تک پیام از یک بخش است و پیامهای مختلف را از جاهای مختلف جمع میکنیم و اینها را به هم مرتبط میکنیم و از مجموعش دانشهایی متولد میشود، دانشهایی که محصول فهم متن دینی است.
📌 این دانشها اگر در حوزۀ قوانین دین باشد میشود دانش فقه و اگر در حوزۀ مسائل اخلاقی و تربیتی باشد میشود دانش اخلاق و اگر در حوزۀ شناخت جهان باشد بحث های معرفتی و حکمت و کلام و عرفان میشود که محصول تلاشی است که برای شناخت دین به کار بستیم.
پس فرایند تحقق دین اینجا تقریبا انجام میشود و میشود گفت که شما در دین تفقه کردید یعنی یک انسانی اگر بخواهد فقیه در دین باشد، اگر بخواهد یک قضاوت صحیحی داشته باشد باید این مراحل را طی بکند و باید قدم به قدم تمام این گام ها را انجام بدهد و تفقه در دین بدون اینها شدنی نیست و این معنای تفقه در دین است.
🎙سخنرانی استاد در سال ۱۴۰۱
#روش_تحصیل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
32-MajarayTalifKetabSeratMostaghim.pdf
349.9K
⭕️استاد وکیلی
💠ماجرای تالیف کتاب صراط مستقیم
#مقاله
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جلسه1-22 شوال المكرم 29_4.mp3
5.17M
⭕️استاد وکیلی؛علم اللغه(4)
💠کتب لغت چگونه تدوین شد؟
🔰اولین کتب لغات
#علم_اللغه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110